Tal vid Kinas kommunistiska partis rikskonferens
om propagandaarbete
Den 12 mars 1957
Kamrater! Vår konferens[1]
har gått mycket bra. Många frågor har tagits upp under
konferensen, och vi har fått reda på många ting. Jag
ska nu göra några anmärkningar till frågor som
kamraterna har diskuterat.
Vi lever i en period av stor samhällelig förändring.
Det kinesiska samhället har under en lång tid genomgått
stora förändringar. Försvarskriget mot Japan var en period
av stora förändringar, och befrielsekriget var en annan. Men
den nuvarande förändringen är till sin karaktär
mycket mera djupgående än de tidigare. Vi bygger nu socialismen.
Hundratals miljoner människor deltar i rörelsen för den
socialistiska omvandlingen. Klassförhållandena förändras
i hela landet. Småbourgeoisin inom jordbruk och hantverk och bourgeoisin
inom industri och handel har båda undergått en förändring.
Det samhälleliga och ekonomiska systemet har förändrats;
individuell hushållning har förvandlats till kollektiv hushållning
och kapitalistiskt privatägande håller på att omvandlas
till socialistiskt allmänt ägande. Dessa väldiga förändringar
återspeglas naturligtvis i människors medvetande. Människans
samhälleliga' tillvaro bestämmer hennes medvetande. Folk ur
skilda klasser, skikt och samhällsgrupper reagerar olika på
de stora förändringarna i vårt samhällssystem.
Massorna stöder dem ivrigt, för livet självt har bekräftat
att socialismen är den enda utvägen för Kina. Att kasta
det gamla samhällssystemet överända och att upprätta
ett nytt, socialismens system, är en stor kamp, en stor förändring
i samhällssystemet och i människors förhållanden
till varandra. Det bör framhållas att läget i grunden
är gott. Men det nya samhällssystemet har alldeles nyss grundats
och kräver tid för att befästas. Tro inte, att det nya
systemet kan helt befästas i samma ögonblick som det grundas,
ty detta är omöjligt. Det måste befästas steg för
steg. För att uppnå dess slutgiltiga befästande är
det nödvändigt, inte blott att genomföra landets socialistiska
industrialisering och att framhärda i den socialistiska revolutionen
på den ekonomiska fronten, utan även att ständigt bedriva
en mödosam socialistisk revolutionär kamp och en socialistisk
skolning på de politiska och ideologiska fronterna. Dessutom krävs
olika bidragande internationella faktorer. I Kina kommer kampen för
att befästa det socialistiska systemet, kampen för att avgöra
huruvida socialismen eller kapitalismen ska råda, fortfarande
att ta en lång historisk period i anspråk. Men vi bör
alla inse, att det nya systemet, socialismen, otvivelaktigt kommer att
befästas. Vi kan förvisso bygga en socialistisk stat med modern
industri, modernt jordbruk och modern vetenskap och kultur. Detta är
det första jag vill fastslå.
För det andra, låt oss betrakta läget
beträffande de intellektuella i vårt land. Ingen exakt statistik
finns över antalet intellektuella i Kina. Man beräknar att
det finns ungefär fem miljoner av alla slag, omfattande både
högre och vanliga intellektuella. Av dessa fem miljoner är
den överväldigande majoriteten patriotiska, älskar vår
folkrepublik och är villiga att tjäna folket och den socialistiska
staten. Ett litet antal tycker inte riktigt om socialismen och är
inte särskilt tillfreds. De är fortfarande skeptiska när
det gäller socialismen, men de är patrioter när de ställs
inför imperialismen. Antalet intellektuella som är fientligt
inställda till vår stat är mycket litet. De tycker inte
om vår stat, det vill säga proletariatets diktatur, och trånar
efter det gamla samhället. Närhelst en möjlighet uppstår,
kommer de att ställa till bråk och söka störta
kommunistiska partiet och återställa det gamla Kina. I valet
mellan den proletära och den borgerliga vägen, mellan den
socialistiska och den kapitalistiska vägen, väljer dessa människor
envetet att följa den sistnämnda. I verkligheten är denna
väg omöjlig, och därför är de i verkligheten
redo att kapitulera för imperialismen, feodalismen och byråkratkapitalismen.
Sådana människor hittas i politiska kretsar och i industriella
och kommersiella, kulturella och undervisnings-, vetenskapliga, teknologiska
och religiösa kretsar, och de är ytterligt reaktionära.
De uppgår till endast 1 eller 2 eller 3 procent av de fem miljonerna
intellektuella. Den överväldigande majoriteten eller gott
och väl över 90 procent av de totalt fem miljonerna, stöder
i varierande grad det socialistiska systemet. Många av dem är
ännu inte helt klara över hur de ska arbeta under socialismen
och hur de ska förstå, handskas med och lösa många
nya problem.
Vad de fem miljonerna intellektuellas inställning
till marxismen beträffar, kan man säga att över 10 procent,
kommunisterna och sympatisörerna inberäknade, är ganska
hemmastadda i marxismen och tar en fast ståndpunkt - proletariatets
ståndpunkt. Bland de fem miljonerna utgör de en minoritet,
men de är kärnan och en mäktig kraft. Majoriteten önskar
att studera marxismen och har redan lärt en smula men de är
ännu inte bekanta med den. En del av dem har ännu tvivel,
deras ståndpunkt är ännu inte fast, och de vacklar i
stunder av påfrestning. Denna del av de intellektuella, som utgör
majoriteten av de fem miljonerna, befinner sig fortfarande i ett övergångsläge.
Det antal som starkt motsätter sig marxismen eller är fientliga
mot den är mycket litet. En del människor är i själva
verket oense med marxismen, även om de inte öppet säger
det. Det kommer att finnas folk av detta slag en lång tid framöver,
och vi bör tillåta dem att vara oense. Ta till exempel en
del idealister. De kan stöda socialismens politiska och ekonomiska
system men ta avstånd från den marxistiska världsåskådningen.
Detsamma gäller för patriotiskt folk i religiösa kretsar.
De är teister och vi är ateister. Vi kan inte tvinga dem att
acceptera den marxistiska världsåskådningen. I korthet
kan de fem miljonerna intellektuellas inställning till marxismen
sammanfattas som följer: De som stöder marxismen och är
ganska hemmastadda i den är en minoritet, de som går emot
den är också en minoritet. Majoriteten stöder marxismen
men är inte hemmastadda i den och de stöder den i olika grad.
Här kan vi särskilja tre olika slag av ståndpunkter:
den resoluta, den vacklande och den antagonistiska. Och denna situation
kommer obestridligen att fortsätta en lång tid framöver.
Om vi underlåter att erkänna detta faktum kommer vi att ställa
alltför stora krav på andra och samtidigt ställa alltför
små uppgifter för oss själva. Våra kamrater i
propagandaarbetet har uppgiften att sprida marxismen. Detta bör
göras steg för steg och göras väl, så att
folk villigt kommer att acceptera den. Vi kan inte tvinga folk att acceptera
marxismen, vi kan endast övertyga dem. Om ett ganska stort antal
av våra intellektuella under en period av flera femårsplaner
accepterar marxismen och skaffar sig ett ganska gott grepp om den genom
sitt arbete och levnadssätt, genom klasskampens praktik, genom
produktion och vetenskaplig verksamhet, är det bra. Och detta är
vad vi hoppas ska ske.
För det tredje, har vi frågan om de intellektuellas
omdaning. Vårt land är kulturellt underutvecklat. För
ett stort land som vårt är fem miljoner intellektuella för
litet. Utan intellektuella kan vårt arbete inte göras väl,
och vi bör därför göra ett gediget arbete för
att enas med dem. Det socialistiska samhället omfattar i huvudsak
tre grupper av människor: arbetarna, bönderna och de intellektuella.
Intellektuella är hjärnans arbetare. Deras arbete står
i folkets tjänst, det vill säga i arbetarnas och böndernas
tjänst. Vad det gäller majoriteten av de intellektuella kan
de tjäna det nya Kina såsom de tjänade det gamla och
tjäna proletariatet såsom de tjänade bourgeoisin. När
de intellektuella tjänade det gamla Kina, gjorde vänsterflygeln
motstånd, centern vacklade och endast högerflygeln stod fast.
Nu, när det gäller att tjäna det nya samhället,
är situationen omvänd. Vänsterflygeln är resolut,
centern vacklar (denna vacklan i det nya samhället skiljer sig
från den som förekom i det gamla samhället), och högerflygeln
gör motstånd. Dessutom är de intellektuella fostrare.
Våra tidningar undervisar folket varje dag. Våra författare
och konstnärer, vetenskapsmän och tekniker, professorer och
lärare undervisar allesammans studerande, undervisar folket. Eftersom
de är fostrare och lärare, måste de själva först
bli undervisade. Detta gäller så mycket mera i den nuvarande
perioden av stora förändringar i samhällssystemet. De
har fått en del marxistisk undervisning under de senaste åren,
och några har studerat mycket hårt och gjort stora framsteg.
Men majoriteten har fortfarande en lång väg att gå
innan de fullständigt kan ersätta den borgerliga världsåskådningen
med den proletära. En del människor har läst några
marxistiska böcker och anser sig vara ganska lärda, men det
som de har läst har inte trängt in på djupet, har inte
slagit rot i deras hjärnor, följaktligen vet de inte hur de
ska använda det och deras klasskänslor förblir desamma
som förr, Andra är mycket övermodiga, och sedan de lärt
sig några fraser ur böcker, anser de att de är något
och gör sig mycket viktiga. Men närhelst det blåser
upp till storm, intar de en hållning som markant skiljer sig från
den som arbetarna och flertalet av bönderna visar. De vacklar,
medan de senare står fast, de slingrar sig, medan de senare är
rättframma. Därför är det fel att anta att personer
som undervisar andra inte längre har behov av att själva bli
undervisade, inte längre behöver studera och att socialistisk
omdaning innebär att omdana andra - godsägarna, kapitalisterna
och de individuella producenterna - men inte de intellektuella. Även
de intellektuella behöver omdanas, och inte blott de som inte har
ändrat sin grundinställning, alla behöver studera och
omdanas. Jag säger "alla" och detta innefattar oss som
här är närvarande. Förhållandena förändrar
sig ständigt, och för att anpassa sitt tänkande till
de nya förhållandena måste man studera. Till och med
de som har ett bättre grepp om marxismen och har en relativt fast
proletär ståndpunkt måste fortsätta att studera,
måste suga upp det nya och studera nya problem. Om de intellektuella
inte befriar sina hjärnor från det som är osunt, kan
de inte åta sig uppgiften att undervisa andra. Naturligtvis måste
vi lära samtidigt som vi undervisar och vara elever samtidigt sons
vi tjänar som lärare. För att bli en god lärare
måste man först vara en god elev. Det finns många saker
som inte kan läras enbart från böcker, man måste
lära av dem som står i produktionen, av arbetarna, av de
fattiga och lägre mellanbönderna och i skolorna av eleverna,
av dem man undervisar. Enligt min uppfattning är de flesta av våra
intellektuella villiga att lära. Det är vår uppgift
att hjälpa dem varmhjärtat och på rätt sätt,
på grundval av deras villighet att studera. Vi får inte
tillgripa tvång och tvinga dem att studera.
För det fjärde, har vi frågan om att
förena de intellektuella med massorna av arbetare och bönder.
Eftersom de intellektuellas uppgift är att tjäna arbetarnas
och böndernas massor, måste de först och främst
känna dem och vara hemmastadda i deras liv, deras arbete och idéer.
Vi uppmuntrar de intellektuella att gå ut bland massorna, att
bege sig till fabrikerna och byarna. Det är mycket illa om ni aldrig
i ert liv träffar en arbetare eller bonde. Våra regeringstjänstemän,
författare, konstnärer, lärare och de som arbetar med
vetenskaplig forskning bör ta varje tillfälle att komma arbetarna
och bönderna nära. En del kan fara till fabriker eller byar
bara för att se sig omkring; detta kan man kalla "att se på
blommorna från hästryggen", och det är bättre
än ingenting. Andra kan stanna där i några månader,
företa undersökningar och skaffa sig vänner; detta kan
man kalla "att stiga av hästen för att titta på
blommorna". Andra åter kan stanna och bo där under avsevärd
tid, låt oss säga två-tre år eller ännu
längre; detta kan man kalla "att slå sig ner".
En del intellektuella lever bland arbetarna och bönderna, till
exempel industriteknikerna i fabrikerna och jordbruksteknikerna och
lantbruksskolelärarna på landsbygden. De bör göra
sitt arbete väl och förena sig med arbetarna och bönderna.
Vi bör skapa en stämning, där det faktiskt blir en vana
att "komma arbetarna och bönderna nära". Vi bör
med andra ord ha ett stort antal intellektuella som gör så.
Inte alla naturligtvis, en del är av olika skäl förhindrade
att fara, men vi hoppas att så många som möjligt kommer
att fara ut. De kan inte fara alla på en gång, men de kan
fara i grupper vid olika tillfällen. När vi var i Yenan förr
i tiden hade de intellektuella tillfälle att komma i direkt kontakt
med arbetarna och bönderna. Många av de intellektuella i
Yenan var mycket förvirrade i sitt tänkande och kom fram med
allsköns konstiga argument. Vi höll ett forum och tillrådde
dem att bege sig ut bland massorna. Senare var det många som begav
sig ut, och resultaten blev mycket goda. Inte förrän de bokliga
kunskaperna hos en intellektuell förenats med praktiken, är
de fullständiga och de kan sannerligen vara mycket bristfälliga.
Det är huvudsakligen genom att läsa böcker som de intellektuella
får del av våra föregångares erfarenheter. Naturligtvis
är det nödvändigt att läsa böcker, men i sig
självt löser det inga problem. Man måste studera det
faktiska läget, undersöka praktiska erfarenheter och konkret
material och bli vän med arbetarna och bönderna. Att bli vän
med arbetarna och bönderna är inte lätt. Till och med
nu, när folk far ut till fabrikerna och byarna, blir resultaten
bra i vissa fall men inte i andra. Vad det här rör sig om,
är en fråga om ståndpunkt och inställning, det
vill säga om ens världsåskådning. Vi förespråkar
att "låta hundra åsiktsriktningar tävla",
och inom varje lärdomsgren kan det finnas många åsiktsriktningar
och tendenser, men då det gäller världsåskådningen
finns det i dag i grunden endast två riktningar, den proletära
och den borgerliga. Det är antingen den ena eller den andra, den
proletära eller den borgerliga världsåskådningen.
Den kommunistiska världsåskådningen
är proletariatets och ingen annan klass' världsåskådning.
De flesta av våra nuvarande intellektuella kommer från det
gamla samhället och från icke-arbetande familjer. Också
de som kommer från arbetar- eller bondefamiljer är fortfarande
borgerliga intellektuella på grund av att den utbildning de fått
före befrielsen var en borgerlig utbildning och deras världsåskådning
var i grunden borgerlig. Om de inte gör sig av med den gamla och
ersätter den med den proletära världsåskådningen,
kommer de fortfarande att skilja sig från arbetarna och bönderna
ifråga om sin synpunkt, ståndpunkt och känslor och
kommer att vara som fyrkantiga pluggar i runda hål. Arbetarna
och bönderna kommer inte att öppna sina hjärtan för
dem. Om de intellektuella förenar sig med arbetarna och bönderna
och blir vänner med dem, kan den marxism som de lärt sig ur
böcker verkligen bli deras egen. För att få ett riktigt
grepp om marxismen måste man lära den inte bara ur böcker
utan främst genom klasskamp, genom praktiskt arbete och nära
förbindelser med arbetarnas och böndernas massor. När
våra intellektuella, förutom att ha läst några
marxistiska böcker, också förvärvat en viss förståelse
genom nära förbindelser med arbetarnas och böndernas
massor och genom sitt eget praktiska arbete, kommer vi alla att tala
samma språk, inte endast patriotismens och det socialistiska systemets
gemensamma språk, utan antagligen även den kommunistiska
världsåskådningens gemensamma språk. Om detta
sker, kommer vi alla säkerligen att arbeta mycket bättre.
För det femte, har vi korrigeringen. Korrigering
betyder att rätta sitt sätt att tänka och sin arbetsstil.
Korrigeringsrörelser genomfördes inom det kommunistiska partiet
under försvarskriget mot Japan, under Befrielsekriget och under
första tiden efter Folkrepubliken Kinas grundande.[2]
Nu har kommunistiska partiets Centralkommitté beslutat om ännu
en korrigering inom partiet, vilken ska sättas igång i år.
Folk som inte tillhör partiet kan delta i den, men de behöver
inte göra det om de inte vill. Huvudsaken i denna korrigeringsrörelse
är att kritisera följande tre fel i sättet att tänka
och i arbetsstilen - subjektivism, byråkrati och sekterism. Liksom
i korrigeringsrörelsen under försvarskriget mot Japan, kommer
metoden denna gång att bli att först studera ett antal dokument,
och sedan på grundval av detta studium undersöka sitt eget
tänkande och arbete och utveckla kritik och självkritik för
att avslöja brister och fel och främja det som är riktigt
och bra. A ena sidan måste vi vara stränga och genomföra
kritik och självkritik av brister och fel på ett allvarligt
sätt och inte ytligt och rätta dem. A andra sidan, får
vi inte vara bryska, utan måste följa principen att "lära
av begångna misstag för att undvika framtida och bota sjukdomen
för att rädda patienten" och vi måste bekämpa
metoden att "ta kål på folk med ett enda slag".
Vårt parti är stort, ärorikt och har
en riktig linje. Detta måste fastställas som faktum. Men
vi har fortfarande brister, och detta måste också fastställas
som ett faktum. Vi ska inte bejaka allt, utan endast det som är
riktigt. På samma gång ska vi inte förkasta allt, utan
endast det som är fel. Våra framgångar är huvudsaken
i vårt arbete. Ändå finns det fortfarande inte så
få brister och fel. Därför behöver vi en korrigeringsrörelse.
Kommer det att undergräva vårt partis prestige om vi kritiserar
vår egen subjektivism, byråkrati och sekterism? Jag tror
inte det. Tvärtom kommer det att öka vårt partis prestige.
Korrigeringsrörelsen under försvarskriget mot Japan bevisade
detta. Den förhöjde vårt partis, våra partikamraters
och våra äldre kadrers prestige, och den satte också
de nya kadrerna i stånd att göra stora framsteg. Vem var
rädd för kritik, Kuomintang eller kommunistiska partiet? Kuomintang.
Det förbjöd kritik, men detta räddade det inte undan
dess slutliga nederlag. Kommunistiska partiet fruktar inte kritik, ty
vi är marxister, sanningen är på vår sida och
de avgörande massorna, arbetarna och bönderna, är på
vår sida. Som vi brukade säga, korrigeringsrörelsen
är "en utbredd rörelse för marxistisk fostran".[3]
Korrigering innebär att hela partiet studerar marxismen genom kritik
och självkritik. Vi kan förvisso lära mer om marxismen
under korrigeringsrörelsens förlopp.
Kinas omvandling och uppbygge är för sin
ledning beroende av oss. När vi har korrigerat vårt sätt
att tänka och vår arbetsstil kommer vi att uppvisa större
initiativ i vårt arbete, bli skickligare och arbeta bättre.
Vårt land behöver många människor som helhjärtat
tjänar folket och socialismens sak och som är beslutna att
genomföra förändringar. Vi kommunister bör alla
vara folk av detta slag. I det gamla Kina var det ett brott att tala
om reformer, och de som gjorde sig skyldiga därtill blev halshuggna
eller kastades i fängelse. Ändå fanns det beslutsamma
reformatorer som utan fruktan publicerade böcker och tidningar,
undervisade och organiserade folket och okuvligt utkämpade strider
under alla slags svårigheter. Folkets demokratiska diktatur har
banat vägen för vårt lands snabba ekonomiska och kulturella
utveckling. Det har bara gått några år sedan vår
stat upprättades och ändå kan folk redan se att ekonomin,
kulturen, undervisningen och vetenskapen blomstrar som aldrig förr.
När vi kommunister bygger det nya Kina fruktar vi inga som helst
svårigheter. Men vi kan inte göra detta ensamma. Vi behöver
en hel del icke-partifolk med höga ideal som är redo att oförväget
slåss tillsammans med oss för att omvandla och bygga vårt
samhälle i riktning mot socialismen och kommunismen. Det är
en mödosam uppgift att säkerställa bättre levnadsförhållanden
för Kinas hundratals miljoner människor och att bygga upp
vårt ekonomiskt och kulturellt efterblivna land till ett välmående
och mäktigt land med en hög kulturnivå. Det är
just för att vi ska kunna ta oss an denna uppgift på ett
bättre sätt, och kunna arbeta bättre tillsammans med
alla som inte tillhör partiet men drivs av höga ideal och
är beslutna att genomföra reformer, som vi både nu och
i framtiden måste genomföra korrigeringsrörelser och
ständigt göra oss kvitt allt som är fel. Verkliga materialister
är utan fruktan; vi hoppas att alla våra medkämpar ska
modigt axla de uppgifter de ansvarar för och övervinna alla
svårigheter utan att frukta vare sig bakslag eller smädelser
och inte heller dra sig för att kritisera oss kommunister och ge
oss sina förslag. "Den som inte fruktar döden från
ettusen hugg vågar kasta kejsaren av hästen" - detta
är den oövervinneliga anda som behövs i vår kamp
för att bygga socialismen och kommunismen. För vår del
bör vi kommunister skapa förhållanden som hjälper
dem som samarbetar med oss, upprätta goda, kamratliga förbindelser
med dem i vårt gemensamma arbete och enas med dem i vår
gemensamma kamp.
För det sjätte gäller det frågan
om ensidigheten. Ensidighet betyder att tänka i absoluta begrepp,
det vill säga att närma sig problemen på ett metafysiskt
sätt. När vi bedömer vårt arbete, är det ensidigt
att se allting antingen som helt positivt eller helt negativt. Det finns
en hel del folk inom kommunistiska partiet och väldigt många
utanför som gör just så. Att se allting som positivt,
är att se endast det goda och inte det dåliga, och att tolerera
endast beröm och ingen kritik. Att tala som om vårt arbete
vore bra i varje avseende strider mot fakta. Det är inte sant att
allting är bra; det finns fortfarande brister och misstag. Men
det är inte heller sant, att allting är dåligt, och
detta strider likaledes mot fakta. Här behövs analys. Att
förneka allting är att, utan att ha gjort någon analys,
tro att ingenting har gjorts väl och att det stora arbetet med
det socialistiska uppbygget, den stora kamp i vilken hundratals miljoner
människor deltar, är en enda röra utan något som
är värt att prisa. Trots att det finns en skillnad mellan
de många människor, som hyser sådana synpunkter och
de som är fientliga mot det socialistiska systemet, är dessa
synpunkter mycket felaktiga och skadliga och tjänar endast till
att göra folk nedslagna. Det är fel att bedöma vårt
arbete antingen ur den synpunkten att allting är positivt eller
ur den att allting är negativt. Vi bör kritisera de människor
som närmar sig problemen på ett sådant ensidigt sätt,
men naturligtvis, när vi kritiserar dem bör vi hjälpa
dem och hålla fast vid principen att "lära av begångna
misstag för att undvika framtida och bota sjukdomen för att
rädda patienten".
En del människor säger: Eftersom det ska
bli en korrigeringsrörelse, och eftersom alla kommer att ombedjas
att lufta sina åsikter, blir ensidighet oundviklig, och när
ni därför manar till att eliminera ensidighet, förefaller
det som om ni i själva verket inte vill att folk ska säga
sin mening. Är detta påstående riktigt? Det är
naturligtvis svårt för alla att undvika varje spår
av ensidighet. Folk undersöker och behandlar alltid problem och
uttrycker sina åsikter i ljuset av sina egna erfarenheter, och
därför visar de ibland oundvikligen en smula ensidighet. Ska
vi då inte be dem, att undan för undan övervinna sin
ensidighet och att betrakta problemen på ett relativt allsidigt
sätt? Det bör vi, enligt min mening. Annars skulle vi stagnera,
vi skulle godta ensidighet och motverka hela syftet med korrigeringen,
om vi inte ställde kravet att allt fler människor från
dag till dag och från år till år bör betrakta
problemen på ett relativt allsidigt sätt. Ensidighet är
ett brott mot dialektiken. Vi vill successivt sprida dialektiken och
uppmana alla att steg för steg lära sig använda den vetenskapliga
dialektiska metoden. Några av de artiklar som nu publiceras är
enormt pompösa men saknar allt innehåll, all analys av problemen
och varje spår av förnuftigt argument, och de kan inte övertyga
någon. Det bör bli färre och färre dylika artiklar.
När man skriver en artikel, ska man inte hela tiden tänka:
"Vilket skinande ljus jag är!", utan man bör betrakta
sina läsare såsom sina jämlikar. Ni må ha deltagit
i revolutionen under lång tid, men säger ni något som
är felaktigt kommer folk i alla fall att vederlägga er. Ju
mer ni kråmar er, desto mindre kommer folk att tåla det,
och desto mindre lust har de att läsa era artiklar. Vi bör
utföra vårt arbete hederligt, analysera saker och ting konkret,
skriva artiklar som övertygar och aldrig skrämma folk genom
att posera.
Somliga säger, att medan ensidighet kan undvikas
i en längre artikel, är den oundviklig i en kort uppsats.
Måste en kort uppsats alltid vara ensidig? Som jag just sagt,
är det vanligen svårt att undvika ensidighet, och det är
ingen fara, om ett visst mått av ensidighet smyger sig in. Om
alla tvingades att betrakta problemen på ett absolut allsidigt
sätt skulle kritiken hämmas. Ändå uppmanar vi alla
att försöka nalkas problemen på ett relativt allsidigt
sätt och försöka undvika ensidighet i både långa
och korta artiklar, inklusive korta uppsatser. Somliga resonerar: Hur
är det möjligt att företa analys i en uppsats på
några hundra eller ett-två tusen ord? Jag frågar:
Varför inte? Gjorde inte Lu Hsun det? Den analytiska metoden är
dialektisk. Med analys avser vi analys av motsättningarna inom
tingen. Och en hållbar analys är omöjlig utan en intim
kännedom om livet och utan verklig insikt i de dithörande
motsättningarna. Lu Hsuns senare uppsatser är så genomträngande
och kraftfulla och ändå så fria från ensidighet,
just därför att han då fått grepp om dialektiken.
En del av Lenins artiklar kan också kallas korta uppsatser, de
är satiriska och bitande men utan ensidighet. Nästan alla
Lu Hsuns uppsatser riktades mot fienden, en del av Lenins uppsatser
riktades mot fienden och andra mot kamrater. Kan Lu Hsuns typ av uppsats
användas mot fel och brister inom folkets led? Det tror jag den
kan. Naturligtvis måste vi göra skillnad mellan fienden och
oss, och vi får inte inta en antagonistisk hållning gentemot
kamrater och behandla dem som vi skulle behandla fienden. Då man
tar till orda, måste man vara besjälad av en ivrig önskan
att skydda folkets sak och att höja dess politiska medvetenhet,
och det får inte förekomma något förlöjligande
eller några angrepp i ens framställning.
Men tänk, om man inte vågar skriva? Somliga
säger att de inte vågar skriva ens då de har något
att säga, av fruktan att stöta folk och få kritik. Jag
tror att sådana betänkligheter kan kastas åt sidan.
Vi har ett demokratiskt folkstyre och det ger gynnsamma betingelser
för de som skriver i folkets tjänst. Politiken att "låta
hundra blommor blomma och hundra åsiktsriktningar tävla"
erbjuder ytterligare garantier för konstens och vetenskapens blomstring.
Om det ni säger är riktigt, behöver ni inte frukta kritiken,
och ni kan ytterligare förklara era riktiga synpunkter genom debatt.
Om det ni säger är fel, kan kritiken hjälpa er att rätta
era misstag, och det är inget ont i det. I vårt samhälle
är militant revolutionär kritik och motkritik den sunda metod
som används för att avslöja och lösa motsättningar,
utveckla konst och vetenskap och tillförsäkra oss framgång
i allt vårt arbete.
För det sjunde, ska vi "öppna på
vid gavel" eller ska vi "hålla igen"? Detta är
en fråga om politik. "Låt hundra blommor blomma och
hundra åsiktsriktningar tävla" är en såväl
långsiktig som grundläggande politik, den är inte bara
en tillfällig linje. I diskussionen fanns det kamrater som uttryckte
ogillande av politiken att "hålla igen", och jag tror
att den åsikten är den rätta. Partiets Centralkommitté
är av den åsikten att vi måste "öppna på
vid gavel", inte "hålla igen".
När det gäller att leda vårt land kan
två alternativa metoder användas, med andra ord, två
alternativa riktlinjer - att "öppna på vid gavel"
eller att "hålla igen". Att "öppna på
vid gavel" betyder, att låta alla människor fritt ge
uttryck för sina åsikter, så att de vågar tala,
vågar kritisera och vågar debattera. Det betyder att inte
vara rädd för felaktiga åsikter eller något giftigt.
Det betyder att uppmuntra diskussion och kritik bland människor
som hyser olika åsikter, att tillåta frihet både för
kritik och motkritik. Det betyder att inte undertrycka felaktiga åsikter
utan övertyga folk genom att resonera med dem. Att "hålla
igen" betyder att förbjuda folk att ge luft åt avvikande
meningar eller att uttrycka felaktiga idéer och att "ta
kål på dem med ett enda slag" om de gör det. Detta
är sättet att förvärra snarare än att lösa
motsättningar. Att "öppna på vid gavel" eller
att "hålla igen" - vi måste välja den ena
eller den andra av dessa två linjer. Vi väljer den förra,
eftersom denna är politiken som kommer att bidra till att befästa
vårt land och utveckla vår kultur.
Vi är beredda att använda politiken att "öppna
på vid gavel" för att ena oss med de flera miljonerna
intellektuella och omvandla deras nuvarande åskådning. Som
jag ovan sagt vill den överväldigande majoriteten av de intellektuella
i vårt land göra framsteg och omdana sig, och de är
fullt kapabla att omdana sig. I detta sammanhang kommer den politik
vi antar att spela en väldig roll. Frågan om de intellektuella
är framför allt en ideologisk fråga, och det är
inte till någon hjälp, utan tvärtom skadligt, att ta
till klumpiga och despotiska åtgärder för att lösa
ideologiska frågor. De intellektuellas omdaning och i synnerhet
förändringen av deras världsåskådning är
en process som kräver en lång tidsperiod. Våra kamrater
måste fatta, att en ideologisk omvandling innebär långvarigt,
tålmodigt och noggrant arbete, och de får inte försöka
att ändra människors ideologi, som skapats under en decennier
omfattande livstid, genom några få föreläsningar
eller genom att hålla några få möten. övertalning,
inte tvång, är det enda sättet att övertyga dem.
Tvång kommer aldrig att resultera i att de övertygas. Att
försöka övertyga dem med våld går helt enkelt
inte. Detta slags metod är tillåtlig endast gentemot fienden,
men absolut otillåtlig gentemot kamrater eller vänner. Men
om vi då inte förmår övertyga andra? Då
måste vi lära oss. Vi måste lära oss att besegra
felaktiga idéer genom debatt och resonemang.
"Att låta hundra blommor blomma" är
sättet att utveckla konsterna, och "att låta hundra
åsiktsriktningar tävla" är sättet att utveckla
vetenskapen. Denna politik är inte bara en bra metod att utveckla
vetenskapen och konsten, utan utgör, om man tillämpar den
vittgående, en bra metod för att utföra allt vårt
arbete. Den kan hjälpa oss att göra färre fel. Det finns
många ting som vi inte förstår och därför
är oförmögna att gripa oss an, men genom debatt och kamp
kommer vi att förstå dem och lära hur vi ska gripa oss
an dem. Sanningen utvecklas genom debatt mellan olika åsikter.
Samma metod kan användas på allt som är giftigt och
antimarxistiskt, ty marxismen kommer att utvecklas i kampen mot det.
Detta är utveckling genom motsatsernas kamp, utveckling i överensstämmelse
med dialektiken.
Har inte folk diskuterat det sanna, det goda och det
sköna i alla tider? Deras motsatser är det falska, det onda
och det fula. Det förra skulle inte finnas utan det senare. Sanning
står i motsättning till lögn. I samhället såväl
som i naturen splittras varje enhet oundvikligen i sina olika delar,
det finns skillnader endast i innehåll och form under olika konkreta
betingelser. Det kommer alltid att finnas falska och fula företeelser.
Det kommer alltid att finnas sådana motsatser som rätt och
fel, gott och ont, vackert och fult. Detsamma gäller välluktande
blomster och giftiga ogräs. Förhållandet dem emellan
är ett förhållande av motsatsers enhet och kamp. Åtskiljande
kan inte förekomma utan kontraster. Det kan inte bli tal om utveckling
utan åtskiljande och kamp. Sanningen utvecklas i sin kamp mot
lögnen. Så utvecklas marxismen. Marxismen utvecklas i kampen
mot borgerlig och småborgerlig ideologi, och det är bara
genom kamp som den kan utvecklas.
Vi är anhängare av politiken att "öppna
på vid gavel"; hittills har det snarare varit för litet
än för mycket av denna politik. Vi får inte vara rädda
för att öppna på vid gavel och vi bör inte heller
frukta kritik och giftiga ogräs. Marxismen är vetenskaplig
sanning, den fruktar ingen kritik och kan inte besegras med kritik.
Detsamma gäller kommunistiska partiet och folkregeringen, de fruktar
ingen kritik och kan inte besegras av den. Det kommer alltid att finnas
en del saker som är fel, och det är ingenting att vara rädd
för. Nyligen har en del vålnader och odjur framträtt
på scenen. En del kamrater blev mycket bekymrade när de såg
detta. Enligt min åsikt spelar en liten smula sådant ingen
större roll. Inom några årtionden kommer dylika vålnader
och odjur att helt försvinna från scenen, och ni kommer inte
att kunna se dem även om ni önskar det. Vi måste främja
det som är rätt och bekämpa det som är fel, men
vi får inte bli rädda om människor kommer i kontakt
med det som är fel. Inga problem kan lösas enbart genom att
utfärda administrativa order, som förbjuder folk att ha kontakt
med förvända och onda företeelser och med felaktiga idéer
eller förbjuder dem att se vålnader och odjur på scenen.
Naturligtvis förespråkar jag inte att sådana ting ska
spridas, jag säger bara att "några få av dem spelar
ingen större roll". Det är inte alls konstigt, att felaktiga
saker existerar, och detta bör heller inte orsaka fruktan, i själva
verket kommer detta att lära folk att kämpa mot dem bättre.
Inte ens stora stormar ska vi frukta. Det är just i stora stormar
som det mänskliga samhället utvecklas.
I vårt land kommer borgerlig och småborgerlig
ideologi, antimarxistisk ideologi, att fortsätta att finnas till
under lång tid. I grunden har det socialistiska systemet upprättats
i vårt land. Vi har vunnit den grundläggande segern genom
att omvandla äganderätten till produktionsmedlen, men vi har
ännu inte vunnit full seger på de politiska och ideologiska
fronterna. På det ideologiska området har frågan om
vem som ska vinna i kampen mellan proletariatet och bourgeoisin ännu
inte blivit verkligt av gjord. Vi måste fortfarande föra
en långvarig kamp emot borgerlig och småborgerlig ideologi.
Det är fel att inte förstå detta och att ge upp den
ideologiska kampen. Alla felaktiga idéer, alla giftiga ogräs,
alla vålnader och odjur måste underkastas kritik; i intet
fall bör de tillåtas att sprida sig obehindrade. Kritiken
bör emellertid vara helt och fullt genomtänkt, analyserande
och övertygande och inte grov, byråkratisk, metafysisk eller
dogmatisk.
Under lång tid har folk nu riktat en mängd
kritik mot dogmatismen. Detta är som det ska vara. Men de försummar
ofta att kritisera revisionismen. Både dogmatism och revisionism
går tvärtemot marxismen. Marxismen måste förvisso
gå framåt, den måste utvecklas jämsides med praktikens
utveckling och kan inte stå stilla. Den skulle bli livlös
om den förblev stillastående och stereotyp. Marxismens grundläggande
principer får emellertid aldrig brytas, annars kommer fel att
begås. Det är dogmatism att närma sig marxismen från
en metafysisk ståndpunkt och anse den som någonting stelt.
Det är revisionism att förneka marxismens grundläggande
principer och dess allmängiltiga sanning. Revisionismen är
en form av borgerlig ideologi. Revisionisterna förnekar skillnaderna
mellan socialism och kapitalism, mellan proletariatets diktatur och
bourgeoisins diktatur. Vad de förespråkar är i verkligheten
inte den socialistiska linjen utan den kapitalistiska linjen. Under
nuvarande förhållanden är revisionismen mera ödeläggande
än dogmatismen. En av våra viktiga aktuella uppgifter på
den ideologiska fronten är att utveckla kritiken av revisionismen.
För det åttonde och sista, måste partikommittéerna
i provinserna, municipen och de autonoma områdena gripa sig an
frågan om ideologin. Detta är den punkt som några av
kamraterna här ville att jag skulle beröra. På många
platser har partikommittéerna ännu inte tagit itu med frågan
om ideologin, eller har gjort mycket litet i detta avseende. Huvudskälet
är att de är upptagna. Men de måste gripa sig an frågan.
Med "gripa sig an" menar jag att den måste sättas
på dagordningen och studeras. Massornas väldiga, stormiga
klasskamp som kännetecknade de tidigare revolutionära perioderna
har huvudsakligen avslutats, men det pågår fortfarande klasskamp
– huvudsakligen på de politiska och ideologiska fronterna
- och den är till och med mycket skarp. Frågan om ideologin
har nu blivit mycket viktig. Förstesekreterarna i partikommittéerna
på alla orter bör personligen gripa sig an denna fråga,
som kan lösas korrekt först då de ägnat den allvarlig
uppmärksamhet och trängt in i den. På alla orter bör
möten om propagandaarbete, liknande vårt möte här,
sammankallas för att diskutera lokalt ideologiskt arbete och alla
besläktade problem. Sådana möten bör besökas,
inte bara av partikamrater utan också av folk utanför partiet,
och därtill av personer som har avvikande uppfattningar. Detta
är bara bra och som erfarenheterna från vårt möte
här visat, kan ingen skada uppstå därav.
NOTER
[1] Kinas
kommunistiska partis rikskonferens om propagandaarbete hölls av
partiets Centralkommitté i Peking från den 6 till den 13
mars 1957. Över 380 ledande kadrer inom partiets propaganda-, kultur-
och undervisningsavdelningar på central och provins- (eller municipal-)nivå
deltog. Därutöver var mer än ett hundra människor
utanför partiet inbjudna från olika departement och institutioner
inom vetenskapen, undervisningen, litteraturen och konsten samt pressen.
[2] Korrigeringsrörelsen
under försvarskriget mot Japan bedrevs 1942 i stor omfattning i
partiorganisationerna i Yenan och andra antijapanska basområden
för att bekämpa subjektivismen, sekterismen och stereotypt
skriveri. Korrigeringen under befrielsekriget var en rörelse för
partiets konsolidering, som i stor omfattning bedrevs i partiorganisationerna
i de befriade områdena år 1948 i samband med rörelsen
för jordreformen. Korrigeringen strax efter grundandet av Folkrepubliken
Kina genomfördes inom hela partiet år 1950 efter den landsomfattande
segern i syfte att intensifiera skolningen av de många nya partimedlemmarna
och ändra deras orena ideologi och att övervinna den självbelåtenhet
och den kommandobetonade arbetsstil som började sprida sig bland
gamla partimedlemmar till följd av segern.
[3] Se
"Om armens produktion för sitt eget underhåll och om
betydelsen av de stora rörelserna för korrigering och produktion",
Valda verk av Mao Tsetung, band III, s. 264 o. f.
|