Om korrigering av felaktiga idéer
i partiet[*]
December 1929
I den kommunistiska partiorganisationen
i Fjärde Röda armén förekommer olika icke-proletära
idéer, som i hög grad hindrar tillämpningen av partiets
riktiga linje. Därest inte dessa idéer blir grundligt korrigerade,
kan Fjärde armén omöjligen påtaga sig de uppgifter
den tilldelats i Kinas stora revolutionära kamp. Upphovet till dessa
oriktiga idéer i denna partiorganisation ligger naturligtvis i
faktum att dess grundorganisationer i stort sett är sammansatta av
bönder och andra element av småborgerligt ursprung, men de
ledande partiinstansernas uraktlåtenhet, att föra en samfälld
och beslutsam kamp emot de oriktiga idéerna och att skola medlemmarna
i partiets riktiga linje, är också en viktig orsak till deras
förekomst och tillväxt. I överensstämmelse med andan
i Centralkommitténs septemberbrev påvisar denna kongress
härmed yttringarna av de olika icke-proletära idéerna
i partiorganisationen inom Fjärde armén, deras ursprung och
metoderna att korrigera dem och uppmanar alla kamrater att grundligt göra
slut på dem.
OM DEN RENT MILITÄRA SYNPUNKTEN
Den rent militära synpunkten är
högt utvecklad bland ett antal kamrater i Röda armén.
Den tar sig uttryck i följande:
1. Dessa kamrater betraktar de militära
uppgifterna och politiken som två motsatta ting och vägrar
att inse att de militära uppgifterna endast är ett medel att
genomföra politiska uppgifter. Några säger till och med:
"Om du är en bra militär, är du naturligtvis också
politiskt bra; om du inte är bra militärt, kan du inte vara
politiskt bra heller" — detta är att gå ett steg längre
och ge de militära uppgifterna en ledande ställning över
politiken.
2. De tror, att Röda armén,
liksom de vita arméerna, bara har till uppgift att slåss.
De förstår inte, att den kinesiska Röda armén är
ett väpnat organ för genomförande av revolutionens politiska
uppgifter. Särskilt för närvarande, bör Röda
armén sannerligen inte begränsa sig till att strida. Vid sidan
om striderna, för att förinta fiendens militära styrka,
bör Röda armén axla så viktiga uppgifter som att
bedriva propaganda bland massorna, att organisera massorna, beväpna
dem, hjälpa dem att upprätta revolutionär politisk makt
och bilda partiorganisationer. Röda armén slåss inte
bara för stridens skull, utan för att bedriva propaganda bland
massorna, organisera dem, beväpna dem och hjälpa dem att upprätta
revolutionär politisk makt. Utan dessa mål förlorar striden
sin mening, och Röda armén förlorar skälet för
sin existens.
3. Organisatoriskt underställer följaktligen
dessa kamrater de avdelningar inom Röda armén, som utför
politiskt arbete, de avdelningar, som sysslar med militära uppgifter,
och för fram parollen: "Låt arméhögkvarteret sköta
yttre angelägenheter". Om denna idé tillåtes att utveckla
sig, skulle den innebära fara för att vi fjärmar oss från
massorna, att armén får kontroll över regeringen och
att vi uppger den proletära ledningen — det skulle betyda att liksom
kuomintangarmén slå in på krigsherreväldets väg.
4. Samtidigt förbiser de propagandalagens
betydelse i propagandaarbetet. I frågan om massorganisering, försummar
de att organisera soldatkommittéer i armén och att organisera
arbetarna och bönderna på orten. Som ett resultat härav
upphör både propaganda- och organisationsarbetet.
5. De blir övermodiga, när ett
slag vunnits, och nedslagna, när ett slag förloras.
6. Självisk avdelningsmentalitet
— de tänker bara på Fjärde armén och begriper inte
att det är en viktig uppgift för Fjärde armén att
beväpna massorna på orten. Detta är klicktänkande
i förstorad form.
7. Ett fåtal kamrater, som är
oförmögna att se utöver sin egen begränsade omgivning
i Fjärde armén, tror att det inte existerar några andra
revolutionära styrkor. Härur kommer deras extrema fasthållande
vid idén om att bevara styrka och undvika aktion. Detta är
en rest av opportunismen.
8. En del kamrater, som bortser från
de subjektiva och objektiva betingelserna, lider av den revolutionära
impulsivitetens sjuka. De vill inte göra sig möda att utföra
minutiöst och detaljerat arbete bland massorna, utan önskar,
genomsyrade av illusioner som de är, utföra endast stora ting.
Detta är en rest av kuppmakarmentaliteten.[1]
Den rent militära synpunktens upphov
är:
1. En låg politisk nivå. Ur
denna härrör oförmågan att inse den politiska ledningens
roll i armén och begripa, att det består en grundläggande
skillnad mellan den Röda armén och den vita armén.
2. Legoknektsmentaliteten. Många
fångar, som tagits i tidigare strider, har anslutit sig till Röda
armén, och dessa element bär med sig en utpräglad legoknektsinställning
och ger därmed en grogrund för den rent militära synpunkten
bland de lägre graderna.
3. Ur de två nämnda orsakerna
uppstår en tredje: övertro på den militära styrkan
och brist på tilltro till folkmassornas styrka.
4. Partiets underlåtenhet, att aktivt
ägna sig åt och diskutera militärt arbete, är också
ett skäl till att den rent militära synpunkten uppstått
bland ett antal kamrater.
Korrigeringsmetoderna är följande:
1. Höj den politiska nivån
i partiet medelst skolning, förinta den rent militära synpunktens
teoretiska rötter och klargör den grundläggande skillnaden
mellan Röda armén och den vita armén. Gör samtidigt
slut på opportunismens och kuppmakarmentalitetens rester och bryt
ned Fjärde arméns själviska avdelningsmentalitet.
2. Intensifiera officerarnas och manskapets
politiska utbildning och i synnerhet skolningen av de förutvarande
fångarna. Låt såvitt möjligt samtidigt de lokala
styrelserna utse arbetare och bönder, som har erfarenhet av strid,
att ansluta sig till Röda armén och därmed organisatoriskt
försvaga eller till och med utplåna den rent militära
synpunkten.
3. Förmå de lokala partiorganisationerna
att kritisera partiorganisationerna i Röda armén och organen
för massornas politiska makt att kritisera själva Röda
armén, för att påverka partiorganisationerna och officerare
och manskap i Röda armén.
4. Partiet måste aktivt ägna
sig åt och diskutera militärt arbete. Allt arbete måste
diskuteras och beslut om det fattas av partiet, innan det genomförs
av medlemmarna.
5. Gör upp regler och bestämmelser
för Röda armén, som klart definierar dess uppgifter,
förhållandet mellan dess militära och dess politiska apparat,
förhållandet mellan Röda armén och massorna samt
soldatkommittéernas befogenheter och funktioner och deras förhållande
till de militära och politiska organisationerna.
OM ULTRADEMOKRATIN
Sedan Röda arméns Fjärde
armé antog Centralkommitténs direktiv har yttringarna av
ultrademokrati starkt minskats. Till exempel, partibesluten blir nu tämligen
väl genomförda, och ingen tar längre upp sådana felaktiga
krav som att Röda armén ska tillämpa "demokratisk centralism
från botten till toppen" eller ska "låta de lägre instanserna
diskutera alla problem först och därefter låta de högre
instanserna fatta beslut". I verkligheten är denna minskning emellertid
endast tillfällig och ytlig och betyder ännu inte att de ultrademokratiska
idéerna är avskaffade. Med andra ord, ultrademokratin är
fortfarande djupt rotad i många kamraters tänkande. Lägg
märke till de olika uttrycken för ovilja att genomföra
partibeslut.
Metoderna för att åstadkomma
rättelse är följande:
1. Förinta ultrademokratins rötter
på teorins området. Först och främst bör det
framhållas, att den fara, som ultrademokratin innebär, ligger
i faktum att den skadar eller till och med helt raserar partiorganisationen
och försvagar eller till och med helt undergräver partiets kampduglighet,
sätter partiet ur stånd att uppfylla sina kampuppgifter och
därigenom förorsakar revolutionens nederlag. Vidare bör
det framhållas, att ultrademokratins ursprung ligger i småbourgeoisins
individualistiska motvilja mot disciplin. När denna inställning
föres in i partiet, utvecklas den till ultrademokratiska idéer,
politiska och organisatoriska. Dessa idéer är fullständigt
oförenliga med proletariatets kampuppgifter.
2. På organisationsområdet,
säkerställ demokrati under centraliserad ledning. Detta bör
göras enligt följande riktlinjer:
(1) Partiets ledande instanser måste,
för att etablera sig som ledande centra, ge en riktig vägledande
linje och finna lösningar på de problem som uppstår.
(2) För att ha en objektiv grund
för riktig vägledning, måste de högre instanserna
väl känna läget i de lägre instanserna och massornas
liv.
(3) Ingen partiorganisation på någon
nivå får fatta lättvindiga beslut vid avgörandet
av problem. När ett beslut väl är fattat, måste det
genomföras med fasthet.
(4) Alla beslut av vikt, som träffats
av partiets högre instanser, måste snabbt meddelas de lägre
instanserna och partiets medlemmar. Metoden är att sammankalla möten
med aktiven eller allmänna medlemsmöten i partiföreningarna
eller till och med kolonnerna[2] (när
omständigheterna så medger) och att utse folk att avlägga
rapporter vid dessa möten.
(5) Partiets lägre instanser och
partiets medlemmar måste i detalj diskutera de högre instansernas
direktiv för att grundligt fatta deras innebörd och besluta
om metoderna för deras genomförande.
OM ÅSIDOSÄTTANDET AV ORGANISATIONSDISCIPLINEN
Åsidosättandetav organisationsdisciplinen
i partiorganisationen i Fjärde armén tar sig följande
uttryck:
a) Minoriteten underlåter att böja
sig för majoritetens beslut. Till exempel, när en minoritet
får sitt förslag nedvoterat, bemödar den sig inte uppriktigt
att genomföra partibesluten.
Metoderna att åstadkomma rättelse
är följande:
1. Vid mötena bör alla deltagare
uppmuntras att ge uttryck åt sina meningar så fullständigt
som möjligt. I varje kontrovers bör det, utan kompromissande
och överslätning, klaras ut vad som är riktigt och vad
som är felaktigt. För att nå en klar slutsats, bör
det, som inte kan avgöras vid ett möte, diskuteras vid ett annat,
förutsatt att arbetet inte hindras.
2. Ett av partidisciplinens krav är
att minoriteten ska böja sig för majoriteten. Om minoritetens
mening har förkastats, måste den stödja majoritetens beslut.
Om så är nödvändigt, kan den ta upp saken till omprövning
vid nästa möte, men bortsett därifrån får den
inte på något sätt handla i strid med beslutet.
b) Kritik, som föres utan hänsyn
till den organisatoriska disciplinen. 1. Kritiken
inom partiet är ett medel att stärka partiorganisationen och
höja dess kampduglighet. Kritiken inom partiorganisationerna i Röda
armén är emellertid inte alltid av detta slag och förvandlas
till personliga attacker. Som ett resultat härav skadar den både
partiorganisationen och individerna. Detta är ett uttryck för
småborgerlig individualism. Metoden att åstadkomma rättelse
är att hjälpa partimedlemmarna att inse att kritikens ändamål
är att höja partiets kampduglighet i syfte att vinna seger i
klasskampen och att den inte bör användas som ett medel till
personliga angrepp.
2. Många partimedlemmar för
inte sin kritik inom utan utom partiet. Orsaken härtill är,
att medlemmarna i allmänhet inte fattat partiorganisationens (dess
mötens och så vidare) betydelse och inte ser någon skillnad
mellan kritik inom och utanför organisationen. Metoden att uppnå
rättelse är att skola partimedlemmarna så att de förstår
partiorganisationens betydelse och för sin kritik mot partikommittéer
eller kamrater vid partimötena.
OM STRÄVANDENA TILL ABSOLUT JÄMLIKHET
Strävan till absolut jämlikhet
blev vid en tidpunkt mycket allvarlig inom Röda armén. Här
är några exempel. I fråga om anslagen till sårade
soldater, restes invändningar emot att man gjorde skillnad mellan
lätt och svårt sårade, och krav framfördes, om att
anslagen skulle vara lika för alla. När officerare red, ansågs
det inte såsom någonting som var nödvändigt för
att de skulle kunna utföra sina åligganden, utan som ett tecken
på bristande jämlikhet. Fullständigt lika fördelning
av olika förnödenheter krävdes, och invändningar restes
emot att tilldelningen i specialfall gjordes en smula större än
normalt. Vid ristransporterna krävdes att alla skulle bära lika
bördor på sina ryggar utan hänsyn till ålder eller
fysisk kondition. Likställdhet krävdes också ifråga
om inkvarteringen, och högkvarteret blev utskällt för att
det hade större utrymmen än övriga. Jämlikhet krävdes
även i fråga om fördelning av handräckningsuppgifter,
och det rådde ovilja att göra litet mer än sidokamraten
gjorde. Det gick till och med så långt att då man hade
två sårade men endast en bår, ingendera av dem kunde
bäras bort, därför att en var av dem vägrade att lämna
företräde åt den andre. Denna strävan till absolut
jämlikhet, som jag här givit exempel på, är fortfarande
mycket allvarlig bland officerare och soldater i Röda armén.
Kravet på absolut jämlikhet är liksom ultrademokratin
i politiska frågor en produkt av en hantverkar- och småbondehushållning
— den enda skillnaden är att den ena kommer till uttryck i det materiella
livet och den andra i det politiska livet.
Metoden att uppnå rättelse:
vi bör framhålla, att innan kapitalismen avskaffats, den absoluta
jämlikheten är blott en illusion hos bönder och småägare
och att det inte ens under socialismen kan förekomma någon
absolut jämlikhet, ty materiella ting kommer då att distribueras
enligt principen "av var och en efter hans förmåga, åt
var och en efter hans arbete" såväl som med hänsyn till
vad arbetet kräver. I Röda armén måste materiella
ting fördelas mer eller mindre lika, såsom fallet är när
vi ger lika lön åt officerare och manskap, ty detta är
vad som krävs i de omständigheter under vilka kampen nu förs.
Men absolut jämlikhet bortom det rimligas gräns måste
bekämpas, därför att kampen inte kräver den, utan
den tvärtom är till hinders för kampen.
OM SUBJEKTIVISM
Subjektivism existerar i allvarlig grad
hos en del partimedlemmar och är till stor skada för analysen
av det politiska läget och vägledningen av arbetet. Orsaken
härtill är, att subjektiv analys av det politiska läget
och subjektiv vägledning av arbetet oundvikligen resulterar i antingen
opportunism eller kuppmakeri. Vad den subjektiva kritiken angår,
föder löst och grundlöst prat och misstänksamhet ofta
principlösa dispyter och undergräver partiorganisationen.
En annan sak, som bör nämnas
i samband med kritiken inom partiet, är att en del kamrater, då
de anför kritik, förbiser de stora frågorna och begränsar
sin uppmärksamhet till småsaker. De förstår inte,
att kritikens främsta uppgift är att påpeka politiska
och organisatoriska misstag. Vad personliga brister beträffar, finns
det, så vitt de inte har med politiska och organisatoriska misstag
att göra, inget behov av att vara allt för kritisk och att göra
vederbörande kamrater förlägna. Dessutom är det, om
det slagets kritik utvecklar sig, stor fara för att partimedlemmarna
kommer att helt koncentrera sig på småfel och att alla kommer
att bli försagda och överdrivet försiktiga och glömma
partiets politiska uppgifter.
Metoden att ernå rättelse är
huvudsakligen att skola partimedlemmarna så att deras tänkande
och deras partiliv genomsyras av en politisk och vetenskaplig anda. För
den skull måste vi: 1) lära partimedlemmarna att tillämpa
den marxistisk-leninistiska metoden, då de analyserar
ett politiskt läge och värdera klasskrafterna i stället
för att göra en subjektiv analys och värdering; 2) inrikta
partimedlemmarnas uppmärksamhet på sociala och ekonomiska undersökningar
och studier, för att bestämma taktiken i kampen och arbetsmetoderna,
och hjälpa kamraterna att förstå att de, utan undersökning
av de faktiska förhållandena, kommer att hamna i fantasins
och kuppmakeriets fallgrop; 3) i kritiken inom partiet vara på vår
vakt mot subjektivism, godtycke och vulgarisering av kritiken; uttalanden
ska grundas på fakta, och kritik bör inriktas på politiken.
OM INDIVIDUALISM
Tendensen till individualism i Röda
arméns partiorganisationer tar sig följande uttryck:
1. Vedergällning. Efter att ha blivit
kritiserade inom partiet av en soldatkamrat, söker en del kamrater
tillfälle att öva vedergällning utanför partiet, och
ett sätt att göra detta är att klå upp eller skälla
ut den kritiserande kamraten. De försöker också öva
vedergällning inom partiet. "Du har kritiserat mej vid det här
mötet, men jag ska nog finna ett sätt att ge dej igen vid nästa."
Denna vedergällning härleder sig ur rent personliga skäl
och åsidosätter klassens och hela partiets intressen. Den riktar
sig inte mot fiendeklassen, utan mot personer i våra egna led. Den
är ett frätämne, som försvagar organisationen och
nedsätter dess kampduglighet.
2. Klickinställning. En del kamrater
tar hänsyn endast till sin egen lilla grupps intressen och struntar
i de allmänna intressena. Ehuru detta ytligt sett inte synes vara
traktan efter eget bästa, så är det i själva verket
ett typexempel på den trångaste individualism och har en starkt
frätande och upplösande verkan. Klickinställning har varit
mycket utbredd inom Röda armén, och trots att en viss förbättring
skett som följd av kritik, finns det fortfarande rester kvar av den
och ytterligare ansträngningar är behövliga för att
övervinna den.
3. "Tjänstemanna"-mentaliteten. En
del kamrater förstår inte att partiet och Röda armén,
vilka de är medlemmar av, bägge är instrument för
genomförande av revolutionens uppgifter. De inser inte att de själva
hör till dem som gör revolutionen, utan tror att de är
ansvariga endast inför sina individuella överordnade och inte
inför revolutionen. Även denna passiva mentalitet av en revolutionens
"tjänsteman" är ett uttryck för individualism. Denna mentalitet
är förklaringen till att det inte finns så många
aktiva, som betingelselöst arbetar för revolutionen. Därest
vi inte gör slut på den, kommer antalet aktiva inte att växa
och revolutionens tunga börda kommer, till stort förfång
för kampen, att vila på ett litet antal människors axlar.
4. Nöjeslystnad. I Röda armén
finns också rätt många, vilkas individualism tar sig
uttryck i nöjeslystnad. De hoppas alltid att deras förband ska
marschera in i stora städer. De vill komma dit, men inte för
att arbeta utan för att roa sig. Minst av allt vill de arbeta i de
röda områdena, där livet är hårt.
5. Passivitet. En del kamrater slutar
upp att arbeta och blir passiva så snart något går deras
önskningar emot. Detta beror huvudsakligen på bristande skolning,
ehuru det ibland också beror på att ledningen inte på
riktigt sätt sköter sina göromål, fördelningen
av uppdragen eller upprätthållandet av disciplinen.
6. Önskan att lämna armén.
Antalet människor, som begär att bli förflyttade från
arbete i Röda armén och till lokalt arbete, ökar. Orsaken
härtill ligger inte helt och hållet hos individerna själva,
utan ligger också i: 1) de materiella umbäranden livet i Röda
armén innebär, 2) utmattning efter långvarig kamp, 3)
att ledningen inte på riktigt sätt sköter sina göromål,
uppdragsfördelningen eller upprätthållandet av disciplinen.
Sättet att åstadkomma rättelse
är, i första hand, att stärka skolningsarbetet, för
att ideologiskt korrigera individualismen. Därnäst består
det i att på ett riktigt sätt sköta göromålen,
fördelningen av uppdragen och upprätthållandet av disciplinen.
Dessutom måste man finna utvägar till att förbättra
det materiella livet i Röda armén och tillvarata varje tillgänglig
möjlighet till vila och personlig omvårdnad, för att förbättra
de materiella förhållandena. I vårt skolningsarbete måste
vi förklara, att individualismen, om man ser till dess sociala ursprung,
är en återspegling inom partiet av småborgerliga och
borgerliga idéer.
OM DE KRINGSTRÖVANDE REBELLSKARORNAS
IDEOLOGI
De kringströvande rebellskarornas
politiska ideologi har framträtt i Röda armén därför,
att proportionen av vagabondelement är stor, och därför,
att det finns stora massor av vagabonder i Kina, särskilt i de sydliga
provinserna. Denna ideologi tar sig följande uttryck: 1) En del människor
vill vidga vårt politiska inflytande endast medelst strövaktioner
av gerillakaraktär, men är ovilliga att göra det genom
att påtaga sig den mödosamma uppgiften att bygga
upp basområden och upprätta folkets politiska makt. 2) Då
det gäller att utöka Röda armén, följer en
del personer linjen att "hyra karlar och köpa hästar" och "rekrytera
desertörer och ta emot myterister"[3] hellre än linjen att utvidga
de lokala röda gardena och de lokala trupperna och på det sättet
utveckla Röda arméns huvudstyrkor. 3) En del personer har
inte tålamod att genomföra den mödosamma kampen tillsammans
med massorna och vill bara bege sig till de stora städerna för
att äta och dricka av hjärtans lust. Alla dessa uttryck för
de kringströvande rebellernas ideologi är ett svårt hinder
för Röda armén i utförandet av de uppgifter som
tillkommer den. Följaktligen står utplånandet av denna
ideologi såsom ett viktigt mål i den ideologiska kampen inom
partiorganisationerna i Röda armén. Alla måste bringas
att förstå att det under nutida förhållanden inte
längre är tillåtligt att bete sig som kringströvande
rebeller av Huang Chaos[4] eller Li Chuangs[5] typ.
Metoderna att åstadkomma rättelse
är följande:
1. Intensifiera skolningsarbetet, kritisera
felaktiga idéer och utplåna de kringströvande rebellskarornas
ideologi.
2. Intensifiera skolningen i Röda
arméns grundsektioner och bland de nyligen rekryterade fångarna
för att motverka vagabondåskådningen.
3. Dra in aktiva arbetare och bönder,
som har kamperfarenhet i Röda arméns led i syfte att förändra
dess sammansättning.
4. Bilda nya Röda arméförband
av folk, som kommer ur de kämpande arbetarnas och böndernas
massor.
OM KUPPMAKERIETS RESTER
Partiorganisationerna i Röda armén
har redan fört kamp mot kuppmakeriet, men dock ännu inte i tillräcklig
omfattning. Därför finns det fortfarande rester av kuppmakarideologin
inom Röda armén. De yttrar sig i: 1) blinda handlingar utan
hänsyn till subjektiva och objektiva betingelser; 2) otillräcklig
och obeslutsam tillämpning av partiets politik för städerna;
3) slapp militär disciplin, särskilt vid nederlagstillfällen;
4) husbränning, företagen av några förband; 5) praktiken
att skjuta desertörer och praktiken att pålägga kroppsstraff,
vilka bägge har en anstrykning av kuppmakeri. Till sitt sociala ursprung
är kuppmakeriet en blandning av trasproletär- och småborgerlig
ideologi.
Metoderna att åstadkomma rättelse
är:
1. Utplåna kuppmakeriet ideologiskt.
2. Korrigera kuppmakareuppträdande
medelst regler, bestämmelser och riktlinjer.
NOTER
[*] Denna artikel var ursprungligen en resolution,
som kamrat Mao Tse-tung skrev för Fjärde Röda arméns
nionde partikongress. Uppbygget av det kinesiska folkets beväpnade
styrkor var en svår process. Den kinesiska Röda armén
(som under försvarskriget mot Japan blev Åttonde routearmén
och Nya fjärde armén och nu är Folkets befrielsearmé)
skapades den l augusti 1927 under Nanchangupproret och hade i december
1929 existerat i mer än två år. Under denna period
hade den kommunistiska partiorganisationen i Röda armén lärt
en hel del och förvärvat ganska rika erfarenheter i kampen mot
olika felaktiga idéer. Resolutionen sammanfattade dessa erfarenheter.
Den satte Röda armén i stånd att bygga upp sig på
en helt marxistisk-leninistisk grund och att avlägsna allt inflytande
från arméer av den gamla typen. Den genomfördes inte
blott i Fjärde armén utan efterhand också i alla övriga
av Röda arméns förband; på detta sätt blev
hela den kinesiska Röda armén i alla avseenden en verklig
folkarmé. Under de senaste mer än trettio åren har det
kinesiska folkets väpnade styrkor gjort stora framsteg och förändringar
i sin partiverksamhet och sitt politiska arbete, som nu ter sig helt annorlunda
än förr, men grundlinjen har förblivit den samma som utstakades
i denna resolution.[TILLBAKA]
[1] Under en kort period efter revolutionens
nederlag 1927 uppstod inom kommunistiska partiet en "vänster"-betonad
tendens till kuppmakeri. De kamrater som företrädde den betraktade
den kinesiska revolutionen såsom en "permanent revolution" och det
revolutionära läget i Kina såsom ett "permanent uppsving".
Dessa kuppmakare bland våra kamrater vägrade att organisera
en ordnad reträtt och gjorde felet att, med kommandometoder och stödda
endast av ett litet antal partimedlemmar och en liten grupp bland massorna,
försöka iscensätta en rad lokala resningar över hela
landet, vilka inte hade några utsikter att lyckas. Dylik kuppmakarverksamhet
var mycket utbredd i slutet av 1927, men avtog undan för undan i
början av 1928, ehuru stämningar till förmån för
kuppmakeriet alltjämt bestod bland en del kamrater.[TILLBAKA]
[2] I guerillans organisationssystem motsvarade
en kolonn en division i den reguljära armén. Dess numerära
styrka kunde dock variera mycket mera än en divisions och var vanligen
mycket mindre.[TILLBAKA]
[3] Bägge dessa uttryck hänvisar
till de metoder som vissa rebeller i Kinas historia använde för
att utöka sina styrkor. Vid tillämpningen av dessa metoder fästes
större avseende vid numerär än vid kvalitet och allt slags
folk rekryterades utan urskiljning för att fylla ut leden.[TILLBAKA]
[4] Huang Chao ledde bonderevolter mot slutet
av Tång-dynastin. År 875 ledde han, med utgångspunkt
från sin hemort Tsaochow (numera Hotse härad i Shantung), väpnade
bönder i segerrika strider mot de kejserliga styrkorna och kallade
sig den "Himlastormande generalen". Under loppet av ett decennium svepte
han över flertalet av provinserna i Gula flodens, Yangtseflodens,
Huaiflodens och Pärlflodens dalgångar och nådde så
långt som till Kwangsi. Slutligen bröt han igenom Tungkuanpasset
och intog den kejserliga huvudstaden Changan, numera Sian, i Shensi och
kröntes till kejsare av CM. Inre söndring och angrepp från
med tangstyrkorna allierade stammar, som icke var haner, tvingade Huang
att uppge Changan och återvända till sin hemort, där han
begick självmord. Det tioåriga krig som han förde är
ett av de mest berömda bondekrigen i Kinas historia. Dynastiska historiker
säger om honom att "alla människor som led under hårda
skatter och pålagor samlades kring honom". Men eftersom han blott
förde ett kringströvande krig, utan att någonsin upprätta
relativt konsoliderade basområden, kallades hans styrkor "kringströvande
rebellskaror".[TILLBAKA]
[5] Li Chuang, förkortning för
Li Tzu-cheng konung Chuang (kungen som vågar
allt), från Michi i norra Shensi var ledare för en bonderevolt,
som ledde till att Mingdynastin störtades. Revolten började
först i norra Shensi år 1628. Li anslöt sig till de styrkor
som leddes av Kao Ying-hsiang och förde ett fälttåg genom
Honan och Anhwei och åter till Shensi. Då Kao dog 1636 efterträdde
Li honom, blev konung Chuang och förde fälttåg fram och
tillbaka genom provinserna Shensi, Szechuan, Honan och Hupeh Slutligen
intog han år 1644 den kejserliga huvudstaden Peking varvid den siste
Mingkejsaren begick självmord. Den huvudparoll han propagerade bland
massorna var "Stöd konung Chuang och betala ingen spannmålsskatt".
En annan av hans paroller, som åsyftade att upprätthålla
disciplinen bland hans manskap, var: "Varje mord betyder mord på
min far, varje våldtäkt betyder att min moder kränkts".
Härmed vann han massornas stöd, och hans rörelse blev huvudströmmen
i den mängd av bonderevolter som rasade över hela landet. Eftersom
också han strövade omkring, utan att någonsin upprätta
relativt konsoliderade basområden, blev han slutligen slagen av
Wu San-kuei, en landsförrädisk general från Mingdynastin,
som sammansvor sig med de mandsjuriska inkräktarna i ett angrepp
mot Li.[TILLBAKA]
1929 |
Ordförande
Mao Tse-tung |
|