Vinn de miljonhövdade massorna till den antijapanska
nationella enhetsfronten[*]
Den 7 maj 1937
Kamrater! Under de senaste dagarnas diskussioner
har ni förklarat er vara överens med min rapport, "Kinas kommunistiska
partis uppgifter under den period då försvaret mot Japan pågår".
Endast ett fåtal kamrater har uttryckt skiljaktiga meningar. Eftersom
dessa skiljaktiga meningar var ganska betydelsefulla, ska jag i mitt slutanförande
diskutera dem först, innan jag behandlar vissa andra problem.
FRÅGAN OM FREDEN
I nära två år har vårt
parti kämpat för inre fred. Efter Kuomintangs Centrala exekutivkommittés
tredje plenarsammanträde förklarade vi att fred uppnåtts,
att stadiet "kamp för fred" var över och att den nya uppgiften
var att "befästa freden". Vi påpekade också att denna
nya uppgift var förbunden med "kamp för demokratin", dvs. befästande
av freden genom kamp för demokrati. En del kamrater hävdar emellertid
att denna vår synpunkt är ohållbar. Härav följer
att de antingen måste komma fram till rakt motsatt uppfattning eller
vackla mellan bägge. Ty de säger, "Japan är på reträtt
och Nanking vacklar mer än någonsin; motsättningen mellan
de båda länderna försvagas och motsättningen inom
landet blir skarpare". Enligt denna värdering finns det naturligtvis
inget nytt stadium och ingen ny uppgift, utan läget har återgått
till det gamla stadiet eller till och med försämrats. Jag tror
att denna uppfattning är oriktig.
Då vi säger att fred uppnåtts,
menar vi inte att den är befäst; tvärtom, vi har sagt att
den inte är befäst. Att åstadkomma fred och att befästa
den är två skilda saker. Historien kan tänkas kasta om
kursen för en tid, och freden kanske drabbas av bakslag till följd
av att den japanska imperialismen, förrädarna och den projapanska
gruppen existerar. Men faktum är, att fred uppnåddes efter
Sianintermezzot och var en produkt av många faktorer (Japans grundläggande
invasionspolitik, Sovjetunionens och även Storbritanniens, Förenta
staternas och Frankrikes inställning till förmån för
inre fred i Kina, trycket från det kinesiska folket, kommunistiska
partiets fredspolitik under Sianintermezzot och dess politik för
att få slut på antagonismen mellan de båda regimerna,
differentieringen inom bourgeoisin och differentieringen inom Kuomintang
osv.); fred kan inte slutas eller hindras av Chiang Kai-shek ensam. För
att hindra den skulle han ha att kämpa mot många krafter och
att dra sig närmare de japanska imperialisterna och den projapanska
gruppen. Det står utom tvivel att de japanska imperialisterna och
den projapanska gruppen fortfarande bemödar sig att förlänga
inbördeskriget i Kina. Det är just därför freden ännu
inte är befäst. Då så är fallet har vi kommit
till den slutsatsen att vi, i stället för att återgå
till de gamla parollerna "sluta inbördeskriget" och "kämpa för
fred", bör ta ett steg framåt och gå in för den
nya parollen om "kamp för demokrati", ty detta är enda sättet
att befästa den inre freden och laga att försvarskriget mot
Japan kommer till stånd. Varför för vi fram de tre nära
besläktade parollerna "befäst freden", "kämpa för
demokrati" och "genomför väpnat motstånd"? Svaret är
att vi önskar driva revolutionens hjul framåt och att omständigheterna
medger oss att göra detta. De som förnekar det nya stadiet och
den nya uppgiften, de som förnekar att Kuomintang "börjat förändras"
och som med samma logik också förnekar de framgångar
som alla de för fred kämpande krafterna uppnått under
de senaste aderton månaderna, kommer att stå kvar där
de tidigare befann sig, utan att rycka fram en enda tum.
Varför gör dessa kamrater en
så ohållbar värdering? Därför att de, då
de bedömer det aktuella läget, inte utgår från väsentligheten
utan från ett antal begränsade och övergående företeelser
(Satos diplomati[1], Soochowprocessen,[2]
undertryckandet av strejker, Nordöstarméns förflyttning
österut,[3] general Yang Hu-chengs
utlandsresa,[4] osv.); följaktligen
får de fram en dyster bild. Vi säger att Kuomintang har börjat
förändras, och vi säger också att det inte förändrats
fullständigt. Det är otänkbart, att den reaktionära
politik som Kuomintang fört under de senaste tio åren ska ändras
helt och hållet utan nya ansträngningar — utan allt fler och
allt större ansträngningar från vår sida och från
folkets sida. Rätt många människor, som anses höra
"vänstern" till och ofta bittert fördömer Kuomintang och
som under Sianintermezzot förespråkade att vi skulle döda
Chiang Kai-shek och "slå oss ut genom Tungkuan",[5]
är nu förvånade överatt händelser sådana
som Soochowprocessen inträffar omedelbart efter det att fred uppnåtts
och frågar: "Varför gör Chiang Kai-shek ännu sådana
saker"? De borde begripa att varken kommunisterna eller Chiang Kai-shek
är gudar och inte heller isolerade individer utan medlemmar av ett
parti eller av en klass. Kommunistiska partiet kan driva revolutionen
framåt gradvis, men kan inte svepa undan alla missförhållanden
i landet från den ena dagen till den andra. Chiang Kai-shek och
Kuomintang har börjat att förändras, men all den smuts
som lagrats under de senaste tio åren kommer förvisso inte
att tas bort utan att hela folket gör stora ansträngningar för
saken. Vi vidhåller att utvecklingen går i riktning mot fred,
demokrati och motstånd, men detta innebär inte att de gamla
missförhållandena — inbördeskrig, diktatur och icke-motstånd
— kommer att sopas undan utan ansträngning. Det är endast genom
kamp och hårt arbete, och det under en lång period, som vi
kan eliminera de gamla missförhållandena, den gamla smutsen,
och förhindra bakslag eller till och med tillbakagång i revolutionen.
"De är inställda på att
förinta oss." Det är alldeles sant, de försöker alltid
förinta oss. Jag medger utan förbehåll att denna uppfattning
är riktig, man måste faktiskt vara djupt insomnad för
att förbise att så är. Men frågan är huruvida
det skett någon ändring i det sätt på vilket de
försöker förinta oss. Jag tror att så är fallet.
Det är en förändring från krig och massaker till
reform och bedrägeri, från en hård politik till en mjuk
politik, från en militär till en politisk politik. Varför
har denna förändring skett? Ställda inför den japanska
imperialismen är bourgeoisin och Kuomintang för tillfället
tvungna att söka en bundsförvant i proletariatet, på samma
sätt som vi söker en bundsförvant i bourgeoisin. Internationellt
har, av liknande orsaker, den franska regeringen växlat om från
fiendskap gentemot Sovjetunionen till förbund med den.[6] Vår
inrikespolitiska uppgift har ändrats från en militär till
en politisk uppgift. Vi har för vår del inget bruk för
komplotter och intriger; vårt mål är att besegra den
japanska imperialismen och att för den skull, för att få
till stånd en gemensam ansträngning, ena oss med alla de medlemmar
av bourgeoisin och Kuomintang som är anhängare av motstånd.
FRÅGAN OM DEMOKRATIN
"Det är fel att lägga tonvikten
på demokrati, tonvikten bör ligga uteslutande på motståndet
mot Japan. Utan direkt aktion mot Japan,kan det inte finnas någon
rörelse för demokrati. Folkmajoriteten önskar endast motstånd
mot Japan, inte demokrati, och vad som behövs är en ny nionde-decemberrörelse."[7]
Låt mig först framställa
några frågor. Kan man säga att det som folkmajoriteten
under föregående stadium (dvs. från nionde-decemberrörelsen
år 1935 till Kuomintangs Centrala exekutivkommittés tredje
plenarsammanträde i februari 1937) ville ha, enbart var motstånd
mot Japan men inte inre fred? Var det felaktigt att lägga tonvikten
på inre fred då? Var det omöjligt att få till stånd
en rörelse för inre fred utan direkt aktion mot Japan (Sianintermezzot
och Kuomintangs Centrala Exekutivkommittés tredje plenarsammanträde
ägde rum efter det att motståndet i Suiyuan upphört, och
inte ens i dag finns det något som kan jämställas med
motståndet i Suiyuan eller nionde-decemberrörelsen)? Var och
en visste att inre fred måste skapas för motstånd mot
Japan, att det inte kunde bli något motstånd utan inre fred
och att inre fred var en förutsättning för motståndet.
Hela den antijapanska verksamheten under föregående stadium,
såväl den direkta som den indirekta (från nionde-decemberrörelsen
och till Kuomintangs Centrala exekutivkommittés tredje plenarsammanträde)
koncentrerades på kampen för inre fred, som då var den
avgörande länken, det väsentligaste i den antijapanska
rörelsen.
På liknande sätt är i
dag, i det nya stadiet, demokrati det viktigaste för motståndet
mot Japan, och att arbeta för demokrati är att arbeta för
motstånd mot Japan. Motstånd och demokrati är ömsesidigt
beroende av varandra liksom motstånd och inre fred och demokrati
och inre fred. Demokrati är en borgen för motstånd, medan
motstånd kan ge goda betingelser för utveckling av rörelsen
för demokrati.
Vi hoppas att det ska bli — och det kommer
förvisso att bli — många direkta och indirekta strider mot
Japan under det nya stadiet, och de kommer att sätta fart på
försvarskriget och vara till stor hjälp åt rörelsen
för demokrati. Men det bärande och väsentliga i den revolutionära
uppgift som historien ställt för oss är att erövra
demokrati. Kan det då vara fel av oss att ständigt betona demokrati?
Det tror jag inte.
"Japan drar sig tillbaka, Storbritannien
och Japan är faktiskt benägna att sluta en överenskommelse,
och Nanking vacklar mer än någonsin." Denna omotiverade ängslan
har sitt upphov i okunnighet om den historiska utvecklingens lagar. Om
det skedde en revolution i Japan och det verkligen drog sig tillbaka från
Kina, skulle detta hjälpa den kinesiska revolutionen och vara just
precis vad vi önskar, början till den internationella aggressionsfrontens
sammanbrott. Vilken anledning till ängslan funnes det då? Men
nu är det faktiskt inte detta som håller på att ske.
Satos diplomatiska drag är förberedelser för ett stort
krig, och vi står inför ett stort krig. Storbritanniens politik
att vackla kan inte leda det vare sig hit eller dit, det bestämmes
av dess intressekonflikter med Japan. Om Nanking fortsätter att vackla
ännu en tid, kommer det att bli hela nationens fiende, och dess egna
intressen tillåter inte att det håller på att vackla.
En tillfällig tillbakagång kan inte ändra historiens allmänna
lag. Följaktligen bör man inte förneka att det nya stadiet
existerar eller att det är nödvändigt att ställa som
uppgift att vinna demokrati. Dessutom är parollen om demokrati under
alla förhållanden lämplig, ty det är tydligt för
en var att det kinesiska folket har alldeles för lite demokrati och
alls inte för mycket. Vad som nyligen skett har också visat
att vi, då vi markerar det nya stadiet och tar som vår uppgift
att vinna demokrati, tar ett steg närmare motståndet. Händelserna
har utvecklats framåt; låt oss inte vrida klockan tillbaka.
"Varför lägger vi så stor
vikt vid en nationalförsamling?" Därför att den är
någonting som berör livets alla sidor, därför att
den är bron från den reaktionära diktaturen till demokratin,
därför att den är förknippad med det nationella försvaret
och därför att den är en laglig institution. Att återta
östra Hopei och norra Chahar, att bekämpa smuggling,[8] att
motarbeta "ekonomisk kollaboration",[9] osv. som många kamrater
föreslagit är alldeles riktigt, men detta står ju inte
i strid med utan kompletterar snarare kampen för demokrati och en
nationalförsamling; det viktigaste är alltjämt nationalförsamlingen
och frihet för folket.
Det är riktigt och obestridligt att
den dagliga kampen mot Japan och folkets kamp för bättre levnadsförhållanden
måste förbindas med rörelsen för demokrati. Icke
dess mindre förblir demokratin och friheten det centrala och väsentliga
i nuvarande stadium.
FRÅGAN OM REVOLUTIONENS FRAMTID
En del kamrater har rest denna fråga,
och här kan jag endast ge ett kortfattat svar.
Då en artikel skrives, kan dess
andra hälft inte skrivas förrän första hälften
är färdig. En förutsättning för socialismens
seger är beslutsam ledning för den demokratiska revolutionen.
Vi kämpar för socialism, och i det avseendet skiljer vi oss
från de som begränsar sig till de revolutionära Folkets
tre principer. Vår nuvarande strävan är inriktad på
det stora framtidsmålet; om vi förlorar detta mål ur
sikte, upphör vi att vara kommunister. Men vi slutar likaledes att
vara kommunister, om vi slappnar i våra bemödanden i dag.
Vi är företrädare för
teorin om revolutionens övergång[10] och vi är för
den demokratiska revolutionens övergång i riktning till socialismen.
Den demokratiska revolutionen kommer att utvecklas genom flera stadier,
i alla under parollen om en demokratisk republik. Förändringen
från bourgeoisins till proletariatets övervikt är en lång
process av kamp, av kamp om ledningen, i vilken framgången avhänger
av kommunistiska partiets arbete för att höja den politiska
medvetenhets- och organisationsnivån såväl hos proletariatet
och bönderna som hos småbourgeoisin i städerna.
Proletariatets pålitligaste bundsförvant
är bönderna, därnäst kommer småbourgeoisin i
städerna. Det är bourgeoisin som kommer att kämpa med oss
om ledningen.
För att övervinna bourgeoisins
vacklan och brist på revolutionär grundlighet, måste
vi lita till massornas styrka och vår politiks riktighet, i annat
fall kommer bourgeoisin att få överhanden.
Vi vill helst ha en oblodig övergång,
och vi bör eftersträva en sådan, men vad som kommer att
ske är avhängigt av massornas styrka.
Vi är företrädare för
teorin om revolutionens övergång, men inte för den trotskyistiska
teorin om "permanent revolution".[11] Vi är för att socialismen
skall uppnås genom att man passerar alla nödvändiga stadier
av den demokratiska republiken. Vi är motståndare till svanspolitik,
men vi vänder oss också emot äventyrspolitik och impulsivitet.
Att avvisa bourgeoisins deltagande i revolutionen
av det skälet, att det endast kan bli temporärt, och att framställa
förbundet med de antijapanska skikten av bourgeoisin (i ett halvkolonialt
land) såsom kapitulation är en trotskyistisk inställning,
som vi inte kan vara eniga med. I dag är ett sådant förbund
i verkligheten en nödvändig bro på vägen till socialismen.
FRÅGAN OM KADRERNA
En stor revolution kräver ett stort
parti och många kadrer av bästa slag för att leda den.
I Kina, med en befolkning på 450 miljoner, är det omöjligt
att genomföra vår stora revolution, som inte har sin like i
historien, om ledningen består av en liten, trång grupp och
om partiledare och kadrer är småskurna, trångsynta och
inkompetenta. Kinaskommunistiska parti har under lång tid varit
ett stort parti och är fortfarande stort, trots förlusterna
under reaktionsperioden. Det har många goda ledare och kadrer men
ännu inte tillräckligt många. Våra partiorganisationer
måste utbredas över hela landet och vi måste ändamålsenligt
utbilda tiotusentals kadrer och hundratals förstklassiga ledare.
De måste bli kadrer och ledare som är förtrogna med marxismen-leninismen,
politiskt framsynta, skickliga i arbete, fyllda av självuppoffringens
anda, i stånd att på egen hand ta itu med problem, orubbliga
när svårigheterna tornar upp sig omkring dem och som lojalt
och hängivet tjänar nationen, klassen och partiet. Det är
till dessa kadrer och ledare partiet litar för sina förbindelser
med medlemmarna och massorna, och det är genom att lita till deras
fasta ledning av massorna som partiet kan lyckas att besegra fienden.
Sådana kadrer och ledare måste vara fria från själviskhet,
individualistisk heroism, skrytsamhet, lättja, passivitet och sekteristisk
högfärd, och de måste vara nationens och klassens osjälviska
hjältar. Sådana är de egenskaper och den arbetsstil som
fordras av vårt partis medlemmar, kadrer och ledare. Sådant
är det andliga arv som tillfallit oss från de tiotusentals
medlemmar, tusentals kadrer och den stora skara av ypperliga ledare, som
har givit sina liv för saken. Det är givet att vi bör förvärva
dessa egenskaper, anstränga oss att omvandla oss själva och
höja oss till en högre revolutionär nivå. Men inte
ens detta är nog. Vi måste också anse det som vår
plikt att upptäcka många flera nya kadrer och ledare i partiet
och landet. Vår revolution beror av kadrerna. Som Stalin sade: "Kadrerna
avgör allt".[12]
FRÅGAN OM DEMOKRATIN I PARTIET
För att nå detta mål
är det av stor betydelse att vi har demokrati i partiet. Om vi ska
göra partiet starkt måste vi tillämpa demokratisk centralism
för att stimulera alla våra medlemmars initiativ. Det förekom
mera centralism under reaktionens och inbördeskrigets period. Under
den nya perioden bör centralismen vara intimt förenad med demokrati.
Låt oss tillämpa demokrati och därigenom ge spelrum för
initiativet i hela partiet. Låt oss ge fritt spelrum åt alla
våra partimedlemmars initiativ och på det sättet utbilda
nya kadrer i stort antal, skaffa undan resterna av sekterismen och i hela
partiet skapa en enhet så fast som stål.
ENHET PÅ KONFERENSEN OCH I HELA PARTIET
Efter förklaring har de skiljaktiga
meningar som framförts på denna konferens givit plats för
enhet i åsikterna och de tidigare skiljaktigheterna mellan Centralkommitténs
linje och den reträttlinje som genomfördes under ledning av
vissa kamrater har också lösts.[13] Detta visar att vårt
parti är mycket fast enat. Denna enhet utgör den viktigaste
grundvalen för den pågående nationella och demokratiska
revolutionen, ty det är endast genom enhet inom kommunistiska partiet
som enhet inom hela klassen och hela nationen kan uppnås, och det
är endast genom enhet inom hela klassen och hela nationen som fienden
kan besegras och den nationella och demokratiska revolutionen slutföras.
VINN DE MILJONHÖVDADE MASSORNA TILL
DEN ANTIJAPANSKA NATIONELLA ENHETSFRONTEN
Syftet med vår riktiga politiska
linje och vår fasta enhet är att vinna de miljonhövdade
massorna till den antijapanska nationella enhetsfronten. De breda massorna
av proletariatet, bönderna och småbourgeoisin i städerna
behöver vårt propaganda-, agitations- och organisationsarbete.
Ytterligare ansträngningar från vår sida behövs
också för att upprätta ett förbund med de grupper
av bourgeoisin som är motståndare till Japan. Det kräves
ansträngningar, långa och ihärdiga ansträngningar,
obevekliga och oavlåtliga, tålmodiga och mödosamma ansträngningar
för att göra partiets politik till massornas politik. Utan sådana
ansträngningar kommer vi inte att uppnå någonting. Bildandet
och befästandet av den antijapanska nationella enhetsfronten, genomförandet
av den uppgift som åvilar denna och upprättandet av en demokratisk
republik i Kina är absolut oskiljaktiga från våra bemödanden
att vinna massorna. Om vi genom dessa bemödanden lyckas att få
miljoner och åter miljoner av massorna under vår ledning,
kan vår revolutionära uppgift snabbt uppfyllas. Genom våra
ansträngningar ska vi förvisso slå ned den japanska imperialismen
och uppnå fullständig nationell och social befrielse.
NOTER
[*] Detta är kamrat Mao Tse-tungs slutanförande
vid Kinas kommunistiska partis rikskonferens i maj 1937.[TILLBAKA]
[1] De japanska imperialisterna gjorde efter
Sianintermezzot tillfälliga försonliga gester i syfte att förmå
kuomintangmyndigheterna att bryta den inre freden, som höll på
att återställas, och slå sönder den antijapanska
nationella enhetsfronten, som höll på att ta form. De ordnade
så att denav dem kontrollerade falska autonoma regeringen för
Inre Mongoliet sände ut två budskap, ett i december 1936 och
ett annat i mars 1937, i vilka den svor kuomintangregeringen i Nanking
tro och huldhet. Och den japanske utrikesministern Sato friade offentligen
till Chiang Kai-shek med en slug förklaring att Japan skulle förbättra
sina relationer till Kina och bistå Kina att uppnå politisk
enhet och återhämta sig ekonomiskt. Dessutom sände Japan
en så kallad Ekonomisk studiegrupp, ledd av Kenji Kodarna, en japansk
finansmagnat, vars syfte uppgavs vara att hjälpa Kina att "fullborda
sin organisation som en modern stat". Dessa var intriger för aggression
och blev kända som "Satos diplomati"; de som lät sig bedragas
av de japanska imperialisternas konster såg i dem bevis för
att "Japan företog en reträtt".[TILLBAKA]
[2] I april 1937 rannsakade Kuomintangs
högsta domstol i Soochow Shen Chun-ju och sex andra ledare för
Rörelsen för att motstå Japan och rädda nationen,
vilka arresterats i Shanghai i november 1936. Anklagelserna gällde
att de "satt republiken i fara", vilket var den förevändning
de reaktionära kuomintangmyndigheterna vanligtvis använde för
att komma alla patriotiska rörelser till livs.[TILLBAKA]
[3] Före Sianintermezzot var Nordöstarmén
förlagd till gränsen mellan provinserna Shensi och Kansu och
befann sig i direkt kontakt med Röda armén i norra Shensi.
Starkt påverkad av Röda armén iscensatte den därefter
kuppen i Sian. I mars 1937 tvangs Nordöstarmén att bege sig
österut till provinserna Anhwei och Honan, en åtgärd som
kuomintangreaktionärerna vidtog för att avskära dess kontakter
med Röda armén och samtidigt utså missnöje i dess
led.[TILLBAKA]
[4] General Yang Hu-cheng var en militär
ledare i nordvästra Kina som tillsammans med Chang Hsueh-liang iscensatte
Sianintermezzot. Som de bägge främsta agerande i detta intermezzo
förenades de i folkmun under det dubbla familjenamnet Chang-Yang.
När Chiang Kai-shek frigavs följde Chang honom till Nanking
och blev där omedelbart fängslad. I april 1937 blev även
Yang skild från sin post av kuomintangreaktionärerna och måste
bege sig utomlands på permission. När försvarskriget började,
återvände Yang till Kina för att erbjuda sina tjänster,
men endast för att bli inspärrad av Chiang Kai-shek för
resten av sitt liv. I september 1949, när Folkets befrielsearmé
ryckte fram mot Chungking, lät Kuomintang mörda honom i ett
koncentrationsläger.[TILLBAKA]
[5] Tungkuan är ett strategiskt viktigt
pass på gränsen mellan Shensi, Honan och Shansi. Vid tiden
för Sianintermezzot var kuomintangtrupperna till större delen
förlagda öster om detta pass. Vissa människor i partiet,
som påstods tillhöra "vänstern", sådana som Chang
Kuo-tao, yrkade då på att Röda armén skulle "slå
sig ut genom Tungkuan", vilket betydde att Röda armén skulle
inleda en offensiv mot kuomintangtrupperna. Detta förslag stod i
strid med Centralkommitténs politik för en fredlig lösning
av Sianintermezzot.[TILLBAKA]
[6] Under en lång tid efter Oktoberrevolutionen
bedrev de franska imperialisterna en fientlig politik mot Sovjetunionen.
Från 1918 till 1920 deltog den franska regeringen aktivt i den väpnade
intervention som 14 makter gemensamt företog mot Sovjetunionen och
den fortsatte sin reaktionära politik för att isolera Sovjetunionen
även sedan interventionen misslyckats. Det var inte förrän
i maj 1935 som Frankrike, till följd av den inverkan Sovjetunionens
fredspolitik hade på det franska folket samt på grund av det
tyska fascistiska hotet, ingick ett avtal om ömsesidigt bistånd
med Sovjetunionen. Den reaktionära franska regeringen uraktlåt
emellertid att följa avtalet.[TILLBAKA]
[7] Den av Kinas kommunistiska parti ledda
studentdemonstrationen i Peking den 9 december 1935. Rörelsen, som
krävde slut på inbördeskriget och väpnat motstånd
mot Japan, fick stöd i hela landet.[TILLBAKA]
[8] Insmugglingen av japanska varor till
Kina.[TILLBAKA]
[9] Här avses det påstådda
kinesisk-japanska ekonomiska samarbetet.[TILLBAKA]
[10] Se Karl Marx och Friedrich Engels,
Kommunistiska Manifestet, avsnitt IV; V. I. Lenin, Socialdemokratins
två taktiska linjer i den demokratiska revolutionen, avsnitten
12 och 13; Sovjetunionens kommunistiska partis historia, Tredje
kapitlet, avsnitt 3.[TILLBAKA]
[11] Se J. V. Stalin "Om Leninismens grunder"
III:e avsnittet, "Oktoberrevolutionen och de ryska kommunisternas taktik"
II:a avsnittet samt "Till leninismens frågor" III:e avsnittet. Alla
i Leninismens problem.[TILLBAKA]
[12] Se J. V. Stalin "Tal vid Röda
arméns akademiers avslutningsfest i Kremlpalatset den 4 maj 1935",
i vilket han sade: "... av alla de värdefulla kapital, som finns
i världen, är människorna, kadrerna, det värdefullaste
och mest avgörande kapitalet. Man måste förstå att
under våra nuvarande förhållanden 'kadrerna avgör
allt'."[TILLBAKA]
[13] Dessa meningsskiljaktigheter fanns
mellan partiets Centralkommittés linje och Chang Kuo-taos reträttlinje
åren 1935—36. Se "Om taktiken mot den japanska imperialismen", not
22, s. 175 i detta band. Då kamrat Mao sade att "de tidigare meningsskiljaktigheterna
... har också lösts" avsåg han det faktum att Röda
arméns fjärde frontarmé förenat sig med Centrala
röda armén. Chang Kuo-taos därpå följande
öppna förräderi av partiet och hans förfall till kontrarevolutionär
var en individuell förrädares handling och inte längre
en fråga om meningsskiljaktigheter om partilinjen.[TILLBAKA]
1937 |
Ordförande
Mao Tse-tung |
|