Intervju given åt den brittiske
journalisten James Bertram
Den
25 oktober 1937
KINAS KOMMUNISTISKA PARTI OCH FÖRSVARSKRIGET
James Bertram: Vilka särskilda uttalanden har Kinas kommunistiska parti gjort
före och efter det kinesisk-japanska krigets utbrott?
Mao Tse-tung: Innan kriget bröt ut varnade Kinas kommunistiska parti vid
upprepade tillfällen hela nationen att ett krig med Japan var oundvikligt
och att allt de japanska imperialisternas prat om en "fredlig lösning"
och de japanska diplomaternas alla högtravande fraser endast var camouflage
för att dölja deras krigsförberedelser. Vi framhöll upprepade gånger att
om inte enhetsfronten stärktes och en revolutionär politik antogs, kunde
ett segerrikt nationellt befrielsekrig inte föras. Den viktigaste punkten
i denna revolutionära politik är att den kinesiska regeringen måste införa
demokratiska reformer i syfte att mobilisera hela folket till att delta
i den antijapanska fronten. Vi påpekade upprepade gånger de misstag som
begicks av dem, som trodde på Japans "fredslöfte" och ansåg
att krig kunde undvikas, och av dem, som trodde på möjligheten att motstå
de japanska angriparna utan att mobilisera massorna. Både krigets utbrott
och den kurs det följer har bevisat att våra synpunkter var riktiga. Dagen
efter Lukouchiaointermezzot utgav kommunistiska partiet ett manifest till
hela landet i vilket det uppmanade alla politiska partier och grupper
och alla samhällsskikt att göra gemensam sak i motstånd mot den japanska
aggressionen och stärka den nationella enhetsfronten. Kort därefter framlade
vi Tiopunktsprogrammet för motstånd mot Japan och för nationens räddning,
i vilket vi utstakade den politiska linje som den kinesiska regeringen
borde följa i försvarskriget. I och med att samarbetet mellan Kuomintang
och kommunisterna blev ett faktum, gav vi ut ännu en viktig deklaration.
Allt detta vittnar om hur vi beslutsamt vidhåller principen om att föra
försvarskriget genom att stärka enhetsfronten och förverkliga en revolutionär
politik. I det nuvarande skedet är vår grundläggande paroll "Motstånd
på alla områden och av hela nationen".
KRIGSLÄGET OCH DESS LÄRDOMAR
Fråga: Vad
är enligt er mening resultatet av kriget hittills?
Svar: Det
finns två huvudsynpunkter. Å ena sidan har de japanska imperialisterna,
genom att ta våra städer, lägga under sig vårt territorium, våldtaga,
plundra, bränna och massakrera, oåterkalleligen ställt det kinesiska folket
ansikte mot ansikte med faran för nationens underkuvande. Å andra sidan
har flertalet av det kinesiska folket följaktligen blivit mycket medvetna
om att krisen inte kan övervinnas utan en större enighet eller utan motstånd
av hela nationen. Samtidigt väcks de fredsälskande länderna i världen
till insikt om nödvändigheten att bekämpa hotet från Japan. Dessa är de
resultat som kriget hittills framkallat.
Fråga: Vilka
mål anser ni att Japan har och i vilken mån har de uppnåtts?
Svar: Japan
planerar att som första steg ockupera norra Kina och Shanghai och sedan
ockupera andra delar av Kina. Vad angår den mån i vilken de japanska angriparna
lyckats förverkliga sina planer, har de på kort tid tagit de tre provinserna
Hopei, Chahar och Suiyan och hotar nu Shansi. Skälet är att Kinas försvarskrig
mot Japan hittills begränsats till motstånd av enbart regeringen och armén.
Denna kris kan övervinnas endast om folket och regeringen gemensamt gör
motstånd.
Fråga: Har
enligt er mening Kina gjort några framsteg i försvarskriget? Om det finns
några lärdomar att dra, vilka är de?
Svar: Jag
vill diskutera denna fråga med er ganska detaljerat. För det första, det
finns framsteg och mycket stora sådana. De syns i följande: 1) Inte sedan
imperialisterna började sina angrepp mot Kina har det funnits något som
kan jämföras med det pågående försvarskriget mot Japan. Geografiskt sett
är detta verkligen ett krig som berör hela landet. Detta krig är till
sin karaktär revolutionärt. 2) Kriget har förändrat ett splittrat land
till ett som är relativt enat. Grunden till denna enhet är samarbetet
mellan Kuomintang och kommunisterna. 3) Kriget har vunnit sympati hos
hela världsopinionen. De som en gång föraktade Kina för att det inte gjorde
motstånd, högaktar det nu därför att det gör motstånd. 4) Kriget har tillfogat
de japanska angriparna svåra förluster. Den dagliga åderlåtningen av deras
resurser rapporteras vara tjugu miljoner yen, och deras förluster i döda
och sårade är otvivelaktigt också mycket höga, fast siffrorna inte ännu
finns tillgängliga. Medan de japanska angriparna tog de fyra nordöstra
provinserna med lätthet och med mycket liten möda, kan de nu inte ockupera
kinesisktterritorium utan att utkämpa blodiga strider. Angriparna väntade
sig att de skulle kunna frossa på Kina, men Kinas långvariga motstånd
kommer att leda till den japanska imperialismens sönderfall. Således kämpar
Kina inte endast för sin egen räddning utan också för att uppfylla sin
stora plikt mot den världsomfattande antifascistiska fronten. Här visar
sig också försvarskrigets revolutionära karaktär. 5) Vi har dragit vissa
lärdomar av kriget. De har betalts med territorium och blod.
Vad
lärdomarna angår, är de likaledes stora. Flera månaders kamp har lagt
många av Kinas svagheter i öppen dag. De visar sig framför allt i politiken.
Trots att kriget geografiskt sett berör hela landet, förs det inte av
hela nationen. Liksom i det förflutna hindrar regeringen de breda massorna
att delta, och därför har kriget ännu inte fått masskaraktär. Om försvarskriget
mot de japanska imperialisternas aggression inte får masskaraktär, kan
det omöjligen segra. En del säger, "Kriget är redan ett allomfattande
krig". Men detta är sant endast i den meningen att stora delar av
landet är berörda. Vad deltagandet i kriget beträffar, är det fortfarande
ett partiellt krig, därför att det utkämpas endast av regeringen och armén
och inte av folket. Det är just här huvudorsaken ligger till att så stora
territoriella förluster gjorts och till de många militära bakslagen under
de senaste månaderna. Således är, trots att det nuvarande väpnade motståndet
är ett revolutionärt motstånd, dess revolutionära karaktär ofullständig,
därför att det ännu inte är ett masskrig. Här kommer också frågan om enheten
in. Ehuru de politiska partierna och grupperna är relativt enade jämfört
med förr, är enheten långt ifrån den som krävs. Flertalet av de politiska
fångarna har ännu inte frigivits, och förbudet mot politiska partier har
inte helt avskaffats. Förhållandena mellan regeringen och folket, mellan
armén och folket och mellan officerare och manskap är alltjämt mycket
dåliga, och här ser man fjärmande i stället för enhet. Detta är en grundläggande
fråga. Om den inte löses, kan det inte bli fråga om seger. Dessutom utgör
de militära missgreppen ännu en viktig orsak till våra förluster i män
och territorium. De strider som utkämpats har till största delen varit
passiva, eller, för att tala militärspråk, varit strider för "rent
försvar". Med denna typ av strid kommer vi aldrig att vinna. För
att uppnå seger krävs en politik som i grunden skiljer sig från den nuvarande
i både politiskt och militärt avseende. Dessa är de lärdomar vi fått.
Fråga: Vilka
är då de politiska och militära förutsättningarna?
Svar: l politiken
måste, för det första, den nuvarande regeringenförvandlas till en enhetsfrontsregering
i vilken folkets representanter får spela sin roll. Denna regering måste
på en och samma gång vara demokratisk och centraliserad. Den bör genomföra
de nödvändiga revolutionära politiska riktlinjerna. För det andra, måste
folket ges yttrandefrihet, pressfrihet och mötes- och organisationsfrihet
samt rätt att bära vapen mot fienden så att kriget ska få masskaraktär.
För det tredje, måste folkets försörjning förbättras genom sådana åtgärder
som avskaffandet av orimliga skatter och diverse uttaxeringar, sänkning
av arrendeavgifter och räntor, bättre förhållanden för arbetare, underofficerare
och soldater, förmånsrätt för familjer till soldater som bekämpar japanerna
och hjälp till offren för naturkatastrofer samt till krigsflyktingar.
Regeringsfinanserna bör grundas på principen om en rättvis fördelning
av den ekonomiska bördan, vilket betyder att de som har pengar bör ge
pengar. För det fjärde, bör det finnas en positiv utrikespolitik. För
det femte, bör kulturpolitiken och utbildningspolitiken ändras. För det
sjätte, måste förrädare med stränghet undertryckas. Detta problem har
blivit mycket allvarligt. Förrädarna blir alltmer tygellösa. Vid fronten
hjälper de fienden, i upplandet skapar de oroligheter, och en del anlägger
till och med en antijapansk mask och anger patrioter under förevändning
att de är förrädare och får dem arresterade. En effektiv undertryckning
av förrädare blir möjlig endast då folket får frihet att samarbeta med
regeringen. På den militära sidan krävs vittgående reformer. De viktigaste
är att övergå från rena försvaret inom strategin och taktiken till principen
om aktiva angrepp; att ändra de arméer som är av den gamla typen till
arméer av en ny typ; att övergå från tvångsrekryteringsmetoder till metoder
för att väcka folket att gå till fronten; att ändra delat befäl till ett
enhetligt befäl; att ändra den brist på disciplin som fjärmar armén från
folket till en medveten disciplin som förbjuder att man på minsta sätt
bryter mot folkets intressen; att förändra den nuvarande situationen,
i vilken den reguljära armén kämpar ensam, till en i vilken ett vittomfattande
gerillakrig från folkets sida utvecklas i samordning med arméns reguljära
operationer, och så vidare och så vidare. Alla dessa politiska och militära
förutsättningar finns upptagna i vårt publicerade Tiopunktsprogram. De
överensstämmer alla med andan i dr Sun Yat-sens Folkets tre principer,
hans Tre stora riktlinjer och hans testamente. Kriget kan vinnas endast
när de blir genomförda.
Fråga: Vad
gör kommunistiska partiet för att genomföra detta program?
Svar: Vi
tar det som vår uppgift att outtröttligt förklara situationenoch enas
med Kuomintang och alla andra patriotiska partier och grupper i ett försök
att utvidga och befästa den Antijapanska nationella enhetsfronten, mobilisera
alla krafter och uppnå seger i försvarskriget. Den Antijapanska nationella
enhetsfronten har fortfarande en mycket begränsad räckvidd och det är
nödvändigt att bredda den, dvs att "väcka folkets massor", såsom
dr Sun Yat-sen manar i sitt testamente, genom att mobilisera folkets breda
massor till att ansluta sig till enhetsfronten.
Att
befästa enhetsfronten betyder att genomföra ett gemensamt program som
ska vara bindande för alla politiska partier och grupper i deras handlande.
Vi går med på att acceptera dr Suns revolutionära Folkets tre principer,
de Tre stora riktlinjerna och testamentet som det gemensamma programmet
för enhetsfronten mellan alla politiska partier och alla samhällsklasser.
Men än så länge har detta program inte accepterats av alla partierna,
och i synnerhet Kuomintang har inte gått med på att proklamera ett sådant
allomfattande program. Dr Sun Yat-sens princip om nationalism har delvis
tillämpats i praktiken av Kuomintang, vilket bevisas av dess motstånd
mot Japan. Men varken hans princip om demokrati eller hans princip om
folkets försörjning har tillämpats, och resultatet är den nuvarande allvarliga
krisen i försvarskriget. Eftersom krigsläget blivit så kritiskt, är det
hög tid att Kuomintang tillämpar Folkets tre principer till fullo, annars
blir det för sent att ångra sig. Det är kommunistiska partiets plikt att
höja sin röst och outtröttligt och på ett övertygande sätt förklara allt
detta för Kuomintang och hela nationen så att de sant revolutionära Folkets
tre principer, de Tre stora riktlinjerna och dr Sun Yat-sens testamente
helt och fullt tillämpas i hela landet och den Antijapanska nationella
enhetsfronten breddas och befästes.
ÅTTONDE ROUTEARMÉN I FÖRSVARSKRIGET
Fråga: Var
god och berätta för mig om Åttonde routearmén, vilken så många människor
är intresserade av — till exempel, om dess strategi och taktik, dess politiska
arbete och så vidare.
Svar: Ett
stort antal människor har verkligen börjat intressera sig för Röda arméns
förehavanden sedan den ombildades till Åttonde routearmén och begav sig
till fronten. Jag ska nu ge er en allmän redogörelse.
Först,
om dess operationer i fält. Strategiskt riktar Åttonde routearmén dessa
mot Shansi. Som ni vet, har den vunnit många segrar.Exempelvis slaget
vid Pinghsingkuan, återtagandet av Chingping, Ping-lu och Ningwu, återerövringen
av Laiyuan och Kuangling, erövringen av Tzechingkuan, avskärandet av de
japanska truppernas tre viktigaste försörjningsrutter (mellan Tatung och
Yenmenkuan, mellan Weihsien och Pinghsinkuan och mellan Shuohsien och
Ningwu), stormanfallet mot de japanska styrkornas uppland söder om Yenmenkuan,
återtagandet två gånger om av Pinghsingkuan och Yenmenkuan och nyligen,
återerövringen av Chuyang och Tanghsien. De japanska trupperna i Shansi
håller på att bli strategiskt omringade av Åttonde routearmén och andra
kinesiska trupper. Vi kan med visshet säga att de japanska trupperna kommer
att möta ett ytterst envist motstånd i norra Kina. Om de försöker att
hänsynslöst topprida Shansi, kommer de säkerligen att möta större svårigheter
än någonsin.
Vidare,
om strategi och taktik. Vi gör vad de andra kinesiska trupperna inte har
gjort, dvs opererar huvudsakligen längs fiendens flanker och i hans uppland.
Detta sätt att kämpa skiljer sig oerhört mycket från ett rent frontförsvar.
Vi motsätter oss inte att en del styrkor används i frontoperationer, ty
detta är nödvändigt. Men huvudstyrkorna måste sättas in emot fiendens
flanker och det är viktigt att använda en omringnings- och överflyglingstaktik
i syfte att självständigt angripa fienden samtidigt som vi behåller initiativet,
för detta är enda sättet att utplåna hans styrkor och bevara våra egna.
Vidare är metoden att använda en del av våra väpnade styrkor mot hans
uppland mycket effektiv, därför att de kan klippa av hans försörjningslinjer
och göra hans baser osäkra. Även frontstyrkor bör i huvudsak lita till
"möt-attacker" och inte till rena försvarstaktiken. Ett viktigt
skäl till de militära bakslagen under de senaste månaderna är att olämpliga
stridsmetoder använts. Åttonde routearmén använder stridsmetoder som vi
kallar för gerilla- och rörlig krigföring, tillämpad självständigt och
med initiativet i våra händer. I princip är dessa metoder i grund och
botten desamma som vi använde under inbördeskriget, men det finns vissa
olikheter. Till exempel, för att underlätta våra överrumplingsangrepp
på fiendens flanker och i hans uppland över ett vittomfattande område,
delar vi i nuvarande skede våra styrkor oftare än vi koncentrerar dem.
Eftersom nationens väpnade styrkor som helhet är numerärt talrika, bör
en del av dem användas för frontförsvar och en del spridas för att bedriva
gerillaoperationer, men huvudstyrkorna bör alltid koncentreras mot fiendens
flanker. Det väsentligaste i krig är att bevara de egna styrkorna och
förinta fiendens, och i detta syfte är det nödvändigt att föra gerilla-
och rörligt krig självständigt och med initiativet i vårahänder och undvika
all passiv och orörlig taktik. Om ett stort antal trupper bedriver rörlig
krigföring medan Åttonde routearmén hjälper dem med gerillakrig, kommer
vi säkerligen att segra.
Härnäst,
om politiskt arbete. Ännu ett mycket viktigt och utmärkande drag hos Åttonde
routearmén är dess politiska arbete, som vägleds av tre grundprinciper.
För det första, principen om enhet mellan officerare och manskap, vilken
innebär att man gör slut på de feodala sederna i armén, förbjuder officerarna
att slå och okväda soldaterna, bygger upp en medveten disciplin och låter
officerare och manskap dela väl och ve — vilket ger till resultat att
hela armén är fast enad. För det andra, principen om enhet mellan armén
och folket, vilken innebär att man upprätthåller en disciplin som förbjuder
minsta kränkning av folkets intressen, bedriver propaganda bland massorna,
organiserar och beväpnar dem, lättar deras ekonomiska bördor och undertrycker
förrädarna och kollaboratörerna, som tillfogar armén och folket skada
— vilket ger till resultat att armén är fast förenad med folket och välkomnas
allestädes. För det tredje, principen om att skapa upplösning bland de
fientliga trupperna och behandla krigsfångar milt. Vår seger beror inte
endast av våra militära operationer, utan också av upplösningen inom de
fientliga styrkorna.
Trots
att våra åtgärder för att upplösa fiendens trupper och behandla krigsfångar
milt ännu inte gett påtagliga resultat, kommer de säkerligen att göra
det i framtiden. Dessutom fyller Åttonde routearmén i enlighet med den
andra av de tre principerna på sina styrkor inte med tvångsmetoder utan
med den mycket effektivare metoden att väcka folket att gå som frivilliga
till fronten.
Trots
att Hopei, Chahar och Suiyuan samt en del av Shansi har gått förlorade,
är vi inte alls nedslagna, utan manar beslutsamt hela armén att i samverkan
med vänskapligt sinnade arméer med orubblig beslutsamhet kämpa för att
försvara Shansi och återerövra de förlorade territorierna. Åttonde routéarmén
kommer att samordna sina operationer med andra kinesiska truppers operationer
i syfte att upprätthålla motståndet i Shansi; detta kommer att bli mycket
viktigt för kriget som helhet och särskilt för kriget i norra Kina.
Fråga: Kan,
enligt er åsikt, Åttonde routearméns goda egenskaper förvärvas också av
de andra kinesiska arméerna?
Svar: Det
kan de säkert. Åren 1924—27 fanns i kuomintangtrupperna en anda som allmänt
sett liknade den som Åttonde routearmén har i dag. Kommunistiska partiet
och Kuomintang samarbetade då i organiserandet av väpnade styrkor av en
ny typ, som i början utgjordes avendast två regementen men fick många
andra trupper över på sin sida och vann sin första seger då de besegrade
Chen Chiung-ming. Dessa styrkor växte sedan till en armékår och allt fler
trupper kom under dess inflytande; först då ägde Nordexpeditionen rum.
Bland dessa trupper förhärskade en frisk anda; i grund och botten fanns
enhet mellan officerare och manskap och mellan armén och folket, och armén
var fylld av en revolutionär stridbarhet. Systemet med partirepresentanter
och politiska avdelningar, som här för första gången användes i Kina,
ändrade helt dessa väpnade styrkors prägel. Röda armén, som bildades år
1927, och den nuvarande Åttonde routearmén har övertagit och utvecklat
detta system. Under den revolutionära perioden 1924—27 använde de väpnade
styrkor, som var genomsyrade av denna nya anda, helt naturligt stridsmetoder
som överensstämde med deras politiska åskådning. De opererade inte på
ett passivt eller orörligt sätt utan tog initiativet och visade iver att
gå till anfall, och följaktligen segrade de under Nordexpeditionen. Det
är trupper av detta slag som vi behöver på slagfälten i dag. Vi behöver
inte nödvändigtvis miljoner av dem; med en kärntrupp på några hundra tusen
sådana män kan vi besegra den japanska imperialismen. Vi uppskattar djupt
arméerna i hela landet för deras hjältemodiga offer sedan försvarskriget
började, men det finns lärdomar att hämta av de blodiga slag som redan
utkämpats.
Fråga: Kommer
inte er politik, att behandla krigsfångar milt, att visa sig fruktlös
till följd av den japanska arméns disciplin? Det japanska kommandot, till
exempel, kanske dödar fångarna när ni friger dem, och den japanska armén
som helhet kommer inte att fatta innebörden i er politik,
Svar: Det
är omöjligt. Ju fler de dödar, desto större sympati för de kinesiska styrkorna
kommer att väckas bland de japanska soldaterna. Sådana händelser kan inte
döljas för de meniga. Vi kommer att fortsätta med denna politik. Vi kommer
till exempel inte att ändra den, även om den japanska armén gör allvar
av sina uttalade avsikter att använda giftgas mot Åttonde routearmén.
Vi kommer att fortsätta att milt behandla alla tillfångatagna japanska
soldater och underofficerare som tvingats att strida mot oss. Vi kommer
inte att skymfa eller okväda dem utan att frige dem sedan vi förklarat
för dem hur folkens intressen i de två länderna överensstämmer. De som
inte vill återvända får tjäna i Åttonde routearmén. Om en internationell
brigad uppstår vid den antijapanska stridsfronten, får de ansluta sig
till den och slåss mot den japanska imperialismen.
KAPITULATIONSSTRÄVANDEN I FÖRSVARSKRIGET
Fråga: Jag
har hört att samtidigt som Japan fortsätter kriget, sprider det fredsrykten
i Shanghai. Vilka är då Japans verkliga mål?
Svar: Så
snart de japanska imperialisterna lyckats med vissa av sina planer, kommer
de att återigen lägga en rökridå av fredsrykten i syfte att uppnå tre
mål. Dessa är: 1) att befästa de positioner de redan erövrat för att använda
dessa som en strategisk språngbräda till ytterligare angrepp; 2) att splittra
Kinas antijapanska front samt 3) att bryta sönder den internationella
fronten för stöd till Kina. De nuvarande fredsryktena är endast den första
rökbomben. Faran är att Kina har vissa vacklande element, vilka är beredda
att låta sig luras av fiendens forsat, och att förrädarna och kollaboratörerna
manövrerar bland dem och sprider alla slag av rykten i sina försök att
få Kina att kapitulera inför de japanska angriparna.
Fråga: Vad
anser ni att denna fara kan leda till?
Svar: Situationen
kan utvecklas i endast två riktningar: antingen övervinner det kinesiska
folket kapitulationssträvandena eller kommer kapitulationssträvandena
att råda, med resultat att den antijapanska fronten splittras och Kina
kastas i förvirring.
Fråga: Vilket
av dessa två alternativ verkar mest sannolikt?
Svar: Hela
det kinesiska folket kräver att kriget utkämpas till slutet. Om en del
av den härskande gruppen slår in på kapitulationens väg, kommer de övriga
som står fast med all säkerhet att motsätta sig detta och fortsätta motståndet
tillsammans med folket. Denna splittring vore naturligtvis olycklig för
Kinas antijapanska front. Men jag är säker på att kapitulanterna inte
kan vinna masstöd och att massorna kommer att besegra kapitulationssträvandena,
framhärda i kriget och uppnå seger.
Fråga: Får
jag fråga, hur kan kapitulationssträvandena övervinnas?
Svar: Både
med ord, det vill säga genom att avslöja faran i kapitulationssträvandena,
och med handling, det vill säga genom att organisera massorna till att
sätta stopp för kapitulanternas verksamhet. Kapitulationssträvandena har
sina rötter i nationell defaitism eller nationell pessimism, dvs i föreställningen
att eftersom Kina har förlorat en del strider, har det ingen kraft kvar
till att bekämpa Japan. Dessa pessimister fattar inte att misslyckandet
är framgångens moder, att de lärdomar vi får ut av nederlagen utgör grundvalen
för framtida segrar. De ser nederlagen men inte framgångarna i försvarskriget.
Särskilt f ormar de inte se att våra nederlag bär segerns beståndsdelar
inom sig, medan fiendens segrar inom sig bär nederlagets beståndsdelar.
Vi måste visa folkets massor utsikterna till seger i kriget och hjälpa
dem att förstå att våra nederlag och svårigheter är tillfälliga och att
så länge vi fortsätter att kämpa, alla bakslag till trots, blir den slutliga
segern vår. När kapitulanterna berövas massbasen, kommer de inte att ha
några möjligheter att genomföra sina bovstreck, och den antijapanska fronten
kommer att befästas.
DEMOKRATIN OCH FÖRSVARSKRIGET
Fråga: Vad
menas med "demokratin" som kommunistiska partiet talar om i
sitt program? Står inte den i konflikt med en "krigsregering"?
Svar: Inte
alls. Kommunistiska partiet tog upp parollen om en "demokratisk republik"
så tidigt som i augusti 1936. Denna paroll innebär politiskt och ur organisationssynpunkt:
1) Staten och regeringen får inte tillhöra en enda klass utan måste grundas
på ett förbund mellan alla de antijapanska klasserna men utesluta förrädare
och kollaboratörer och måste innefatta arbetarna, bönderna och andra delar
av små-bourgeoisin. 2) Organisationsformen för en sådan regering blir
demokratisk centralism, vilket betyder att den samtidigt blir demokratisk
och centraliserad, de två till synes motsatta begreppen demokrati och
centralism enas i en bestämd form. 3) Denna regering kommer att ge folket
alla nödvändiga politiska friheter, särskilt frihet att organisera, utbilda
och beväpna sig för självförsvar. I dessa tre avseenden står det klart
att en demokratisk republik inte på något sätt strider mot en krigsregering
utan är just den form av stat och regering som gynnar försvarskriget.
Fråga: Är
inte "demokratisk centralism" ett begrepp som motsäger sig självt?
Svar: Vi
måste se inte endast till begreppet, utan till verkligheten. Det finns
ingen oöverstiglig klyfta mellan demokrati och centralism, vilka båda
är nödvändiga för Kina. Å ena sidan, måste den regering vi önskar få till
stånd verkligen representera folkets vilja; den måste stödjas av de breda
massorna i hela landet, och folket måste vara fritt att stödja den och
ha alla möjligheter att påverka dess politik. Detta är vad demokrati innebär.
Å andra sidan, är en centralisering av administrativ makt också nödvändig.
Så snart de politiska åtgärder folket kräver genom dess representativa
organ framförts till dess egen valda regering, kommer regeringen att genomföra
dessa och kommer säkerligen att kunna göra det obehindrat så länge den
inte går emot den politik som antagits i överensstämmelse med folkets
vilja. Detta ärvad centralism innebär. Endast genom att anta demokratisk
centralism kan en regering bli riktigt stark, och detta system måste antas
av Kinas nationella försvarsregering i det antijapanska kriget.
Fråga: Detta
innebär väl inte detsamma som ett krigskabinett?
Svar: Det
är inte detsamma som en del av de krigskabinett som funnits i det förgångna.
Fråga: Har
det någonsin funnits sådana krigskabinett?
Svar: Ja.
Regeringssystem i krigstid kan allmänt delas upp i två slag, som beror
av krigets natur — det ena slaget är demokratisk centralism och det andra
absolut centralism. Alla krig i historien kan delas upp i två slag enligt
deras natur: rättvisa krig och orättvisa krig. Så till exempel var första
världskriget ett orättvist, imperialistiskt krig. De imperialistiska ländernas
regeringar tvingade folket att kämpa för imperialismens intressen och
gick sålunda stick i stäv emot folkets intressen, och dessa omständigheter
nödvändiggjorde en typ av regering sådan som Lloyd George-regeringen i
England. Lloyd George undertryckte det brittiska folket, förbjöd det att
kritisera det imperialistiska kriget och bannlyste organisationer och
församlingar vilka uttryckte folkopinionen emot kriget. Trots att parlamentet
fanns kvar, var det endast ett organ för en grupp imperialister, ett parlament
som satte gummi-stämpeln på krigsbudgeten. När enhet mellan regeringen
och folket saknas under ett krig, ger detta upphov till en regering av
absolut centralistisk typ med enbart centralism och ingen demokrati. Men
historien känner också till revolutionära krig, till exempel i Frankrike,
Ryssland och dagens Spanien. I sådana krig fruktar regeringen inte folkets
ogillande därför att folket är ytterst villigt att föra detta slag av
krig. I stället för att frukta folket söker regeringen att väcka det och
uppmuntrar det att uttrycka sina synpunkter så att det ska delta aktivt
i kriget, därför att regeringen grundar sig på folkets frivilliga stöd.
Kinas nationella befrielsekrig har folkets fullständiga gillande och kan
inte vinnas utan dess deltagande, därför blir demokratisk centralism en
nödvändighet. I Nordexpeditionen 1926—27 uppnåddes likaledes segrarna
genom demokratisk centralism. Sålunda står det klart att när krigets mål
direkt återspeglar folkets intressen, blir det så att ju mer demokratisk
regeringen är, desto effektivare kan kriget föras. En sådan regering behöver
inte frukta att folket ska sätta sig emot kriget; den bör hellre oroa
sig över att folket kan förbli passivt eller liknöjt inför kriget. Krigets
natur styr förhållandet mellan regering och folk — detta är en av historiens
lagar.
Fråga: Vilka
åtgärder är ni då beredda att vidta för att denna rege-ringsform ska införas?
Svar: Nyckelfrågan
är samarbetet mellan Kuomintang och kommunistiska partiet.
Fråga: Varför?
Svar: Under
de senaste femton åren har förhållandet mellan Kuomintang och kommunistiska
partiet varit den avgörande politiska faktorn i Kina. Samarbetet mellan
de två partierna 1924—27 resulterade i den första revolutionens segrar.
Splittringen mellan de två partierna år 1927 resulterade i det olyckliga
läge som rådde under de senaste tio åren. Ansvaret för splittringen låg
emellertid inte hos oss. Vi var tvungna att bekämpa Kuomintangs förtryck,
och vi höjde beslutsamt det ärorika baneret för Kinas befrielse. Nu har
det tredje skedet inträtt, och de två partierna måste helt och fullt samarbeta
på ett bestämt program för att motstå Japan och rädda nationen. Genom
våra oförtröttliga bemödanden har upprättandet av detta samarbete äntligen
tillkännagivits men det viktiga är att båda sidor måste acceptera ett
gemensamt program och handla i enlighet med detta. En viktig del av ett
sådant program är att upprätta ett nytt regeringssystem.
Fråga: Hur
kan det nya systemet upprättas genom samarbete mellan de två partierna?
Svar: Vi
föreslår en rekonstruktion av regeringsapparaten och armésystemet. Vi
föreslår att en provisorisk nationalförsamling ska inkallas för att möta
det rådande krisläget. Ombud till denna församling bör väljas proportionellt
av de olika antijapanska politiska partierna, de antijapanska arméerna
och antijapanska folkorganisationerna och företagareorganisationerna,
såsom dr Sun Yat-sen föreslog år 1924. Denna församling bör fungera som
statsmaktens högsta organ och besluta om politiken för att rädda nationen,
anta ett författningsprogram samt välja regeringen. Vi anser att försvarskriget
nått en kritisk vändpunkt och att endast ett omedelbart sammankallande
av en sådan nationalförsamling, som fått lagfäst myndighet och representerar
folkviljan, kan pånyttfödda Kinas politiska liv och övervinna den nuvarande
krisen. Vi utbyter nu åsikter med Kuomintang om detta förslag och hoppas
att nå en överenskommelse.
Fråga: Har
inte den nationella regeringen kungjort att nationalförsamlingen blivit
inställd?
Svar: Det
var rätt att inställa den. Det som blivit inställt är den nationalförsamling
som Kuomintang förberedde sig att sammankalla; enligt Kuomintangs bestämmelser
skulle den inte ha haft någon makt alls, och reglerna för valen av ombud
bröt fullkomligt mot folkviljan.
Liksom
folk i alla samhällsskikt ogillade vi detta slag av nationalförsamling.
Den provisoriska nationalförsamling som vi föreslår är helt olik den inställda.
Sammankallandet av denna provisoriska nationalförsamling kommer otvivelaktigt
att ingjuta en ny anda i hela landet och ge de nödvändiga förutsättningarna
för en rekonstruktion av regeringsapparaten och armén samt för att mobilisera
hela folket. På detta hänger den gynnsamma vändningen i försvarskriget.
1937 |
Ordförande
Mao Tse-tung |
|