Ungdomsrörelsens inriktning[*]
Den 4 maj 1939
I dag infaller tjugoårsdagen av
Fjärdemajrörelsen och all Yenans ungdom har samlats här
för detta minnesmöte. Jag ämnar därför ta tillfället
i akt att tala om vissa frågor rörande ungdomsrörelsens
inriktning i Kina.
För det första, den 4 maj har
nu fastställts som Ungdomens dag i Kina,[1]
och med rätta. Tjugo år har gått sedan
Fjärdemajrörelsen och ändå är det först
i år som dagen har fastställts som nationella ungdomsdagen.
Detta är ytterst betecknande, ty det visar att det kinesiska folkets
demokratiska revolution mot imperialismen och feodalismen snart kommer
att nå en vändpunkt. I flera årtionden mötte denna
revolution upprepade nederlag, men nu måste det bli en ändring,
en ändring i riktning mot seger och inte ännu ett nederlag.
Nu går den kinesiska revolutionen framåt, framåt till
seger. De upprepade nederlagen i det förflutna kan och får
inte tillåtas inträffa på nytt och de måste vändas
i seger. Men har förändringen redan skett? Nej, det har den
inte, och inte heller har vi vunnit seger än. Men segern kan vinnas.
Just i det nuvarande försvarskriget mot Japan söker vi nå
vändpunkten som leder från nederlag till seger. Fjärdemajrörelsen
riktades mot en regering som begick landsförräderi, som konspirerade
med imperialismen och prisgav nationens intressen, en regering som förtryckte
folket. Var det inte nödvändigt att bekämpa en sådan
regering? Om det inte var det, då var Fjärdemajrörelsen
helt enkelt ett misstag. Det är uppenbart att en sådan regering
måste bekämpas, att en regering som begår landsförräderi
måste störtas. Tänk bara, långt innan Fjärdemajrörelsen
var dr Sun Yat-sen redan en rebell mot sin tids regering; han bekämpade
och störtade Chingregeringen. Hade han rätt när han gjorde
det? Enligt min mening hade han fullkomligt rätt. Ty den regeringsom
han bekämpade gjorde inte motstånd mot imperialismen utan konspirerade
med den, och den var inte en revolutionär regering utan en som undertryckte
revolutionen. Fjärdemajrörelsen var en revolutionär rörelse
just därför att den bekämpade en regering som begick landsförräderi.
Kinas ungdom bör se Fjärdemajrörelsen i denna belysning.
I dag, när hela nationen har rest sig i kamp för att motstå
Japan är vi beslutna att slå den japanska imperialismen och
vi kommer inte att tolerera några förrädare eller tillåta
att revolutionen återigen lider nederlag, ty vi har tagit varning
av dess tidigare nederlag. Med få undantag har all ungdom i Kina
vaknat och är fast besluten att vinna, och detta återspeglas
i att den 4 maj fastställs såsom Ungdomens dag. Vi rycker fram
längs den väg som leder till seger. Om hela folket gör
en gemensam ansträngning kommer den kinesiska revolutionen definitivt
att segra genom försvarskriget.
För det andra, vad riktar sig den
kinesiska revolutionen emot? Vilka är revolutionens skottavlor? Som
alla vet är imperialismen den ena skottavlan och feodalismen den
andra. Vilka är revolutionens skottavlor i detta ögonblick?
En är den japanska imperialismen och den andra de kinesiska kollaboratörerna.
För att göra vår revolution måste vi störta
den japanska imperialismen och de kinesiska förrädarna. Vilka
är revolutionens skapare? Vilken är dess huvudstyrka? Kinas
folkmassor. Revolutionens drivkrafter är proletariatet, bönderna
och alla de ur andra klasser som är villiga att bekämpa imperialismen
och feodalismen; dessa är de revolutionära krafterna som bekämpar
imperialism och feodalism. Men vilka, bland alla dessa, utgör den
grundläggande kraften, revolutionens ryggrad? Arbetarna och bönderna,
vilka utgör 90 procent av landets befolkning. Hurudan är den
kinesiska revolutionen till sin natur? Vad slags revolution gör vi
i dag? I dag gör vi en borgerligt-demokratisk revolution och inget
av vad vi gör går utanför denna ram. I det stora hela
bör vi inte för närvarande utplåna det borgerliga
systemet med privat egendom; vad vi vill utplåna är imperialismen
och feodalismen. Detta är vad vi menar med den borger-ligt-demokratiska
revolutionen. Men dess genomförande ligger redan utanför bourgeoisins
förmåga och måste bero av proletariatets och folkets
breda massors ansträngningar. Vilket är denna revolutions mål?
Att störta imperialismen och feodalismen och upprätta en folkets
demokratiska republik. En folkets demokratiska republik betyder en republik
som grundar sig på de revolutionära Folkets tre principer.
Den kommer att skilja sig från både den nuvarande halvkoloniala
och halvfeodala staten och från framtidens socialistiska samhälle.
Det finnsingen plats för kapitalister i ett socialistiskt samhälle
men de bör fortfarande tillåtas i en folkdemokrati. Kommer
det alltid att finnas plats för kapitalister i Kina? Nej, absolut
inte i framtiden. Detta gäller inte bara Kina utan hela världen.
I framtiden kommer inget land, vare sig Storbritannien, Förenta staterna,
Frankrike, Japan, Tyskland eller Italien att ha någon plats för
kapitalister och Kina kommer inte att utgöra något undantag.
Sovjetunionen har redan upprättat socialismen och hela världen
kommer utan tvivel att följa dess exempel. Kina kommer säkerligen
att gå över till socialismen i framtiden, detta är en
oemotståndlig lag. Men i det pågående skedet är
vår uppgift inte att förverkliga socialismen utan att förinta
imperialismen och feodalismen, förändra Kinas nuvarande status
av halvkolonialt och halvfeodalt land och upprätta en folkdemokrati.
Detta är vad ungdomen i hela landet måste sträva efter.
För det tredje, vilka är den
kinesiska revolutionens lärdomar? Denna fråga är också
viktig för vår ungdom att förstå. Noga talat påbörjades
Kinas borgerligt-demokratiska revolution mot imperialismen och feodalismen
av dr Sun Yat-sen och har pågått i över femtio år;
vad den utländska kapitalistiska aggressionen mot Kina angår,
har den pågått i nästan hundra år. Under det århundradet
hade vi först Opiumkriget mot brittisk aggression, sedan Taipings
himmelska rikes krig, det kinesisk-japanska kriget 1894, reformrörelsen
av år 1898, Yi Ho Tuan-rörelsen, 1911 års revolution,
Fjärdemajrörelsen, Nordexpeditionen samt det krig som Röda
armén fört. Ehuru dessa strider skilde sig från varandra
var deras gemensamma mål att slå tillbaka utländska fiender
eller förändra bestående förhållanden. Det
var emellertid endast med dr Sun Yat-sen som en mer eller mindre klart
avgränsad borgerligt-demokratisk revolution tog sin början.
Under de sista femtio åren har den revolution som dr Sun Yat-sen
påbörjade haft både segrar och nederlag. Var inte 1911
års revolution en framgång? Gav den inte kejsaren respass?
Och ändå led den nederlag i så måtto att den, trots
att den gav kejsaren respass, lät Kina förbli under ett imperialistiskt
och feodalt förtryck, så att den antiimperialistiska och antifeodala
revolutionära uppgiften bestod ofullbordad. Vad var Fjärdemajrörelsens
mål? Dess mål var likaledes att störta imperialismen
och feodalismen, men också den led nederlag, och Kina förblev
under imperialismens och feodalismens välde. Detsamma gäller
för den revolution som är känd som Nordexpeditionen, den
uppnådde segrar men även den led nederlag. Från och med
den dag då Kuomintang vände sig emot kommunistiska partiet[2]
kom Kina åter under imperialismens och feodalismens
välde. Det oundvikliga resultatet blev det tio-åriga krig som
Röda armén utkämpade. Men dessa tio år av kamp
fullbordade de revolutionära uppgifterna endast i vissa delar av
Kina och inte i landet som helhet. Om vi summerar revolutionen under de
senaste årtiondena, kan vi säga att den har vunnit endast tillfälliga
och partiella segrar och inte en bestående och landsomfattande seger.
Såsom dr Sun Yat-sen sade: "Revolutionen är ännu inte
fullbordad, alla mina kamrater måste kämpa vidare". Frågan
är nu: varför har den kinesiska revolutionen efter årtionden
av kamp, ännu inte uppnått sitt mål? Vilka är orsakerna
härtill? Jag tror att det finns två: för det första,
fiendestyrkorna har varit för starka; för det andra, våra
egna styrkor har varit för svaga. Därför att en part var
stark och den andra parten svag, segrade inte revolutionen. När vi
säger att fiendestyrkorna har varit för starka, menar vi att
imperialismens krafter (som är den tyngst vägande faktorn) och
feodalismens krafter har varit för starka. När vi säger
att våra egna styrkor har varit för svaga, menar vi svaga på
de militära, politiska, ekonomiska och kulturella områdena;
men våra svagheter och vår därav följande oförmåga
att uppfylla de antiimperialistiska och antifeodala uppgifterna beror
främst av det faktum att det arbetande folket, arbetarna och bönderna,
som utgör 90 procent av befolkningen, ännu inte mobiliserats.
Om vi summerar erfarenheterna av revolutionen under de sista årtiondena,
kan vi säga att folket i hela landet inte mobiliserats helt och fullt
och att reaktionärerna alltid har bekämpat och saboterat en
sådan mobilisering. Endast genom att mobilisera och organisera arbetarna
och bönderna, som utgör 90 procent av befolkningen, är
det möjligt att störta imperialismen och feodalismen. Dr Sun
Yat-sen sade i sitt Testamente:
I fyrtio år har jag ägnat
mig åt den nationella revolutionens sak i syfte att vinna frihet
och jämlikhet för Kina. Mina erfarenheter under dessa fyrtio
år har fast övertygat mig att vi, för att uppnå
detta mål, måste väcka folkets massor och enas i
en gemensam kamp med de nationer i världen vilka behandlar oss
som jämlikar.
Det är nu mer än tio år
sedan dr Sun dog, och om vi lägger till dessa år blir slutsumman
mer än femtio år. Vilka är revolutionens lärdomar
under dessa år? I grund och botten, "väck folkets massor".
Ni bör noggrant studera denna lärdom, och det bör all ungdom
i Kina göra. De måste veta att endast genom att mobilisera
arbetarnas och böndernas massor, som utgör 90 procent av befolkningen,
kan vi besegra imperialismen och feodalismen. Om vi inte mobiliserar arbetarna
och bönderna i hela landet, kommer det att bli omöjligt för
oss att besegra Japan och bygga ett nytt Kina.
För det fjärde, låt oss
återgå till ungdomsrörelsen. Just på denna dag,
för tjugo år sedan, tilldrog sig i Kina den stora historiska
händelse som blivit känd som Fjärdemajrörelsen, i
vilken de studerande deltog. Det var en rörelse av väldig betydelse.
Vilken roll har Kinas ungdom spelat sedan Fjärdemajrörelsen?
På ett sätt har de spelat rollen av avantgarde — ett faktum
som alla utom yttersta högern erkänner. Vad innebär rollen
av avantgarde? Det betyder att ta ledningen och marschera i revolutionens
främsta led. Bland det kinesiska folkets antiimperialistiska och
antifeodala led finns det en grupp som består av landets unga intellektuella
och de studerande. Det är en ganska stor grupp, och även om
vi inte tar med de många som gett sina liv, räknar den nu flera
miljoner. Den är en armé på en av fronterna mot imperialismen
och feodalismen, och därtill en viktig armé. Men denna armé
räcker inte till; vi kan inte besegra fienden genom att lita enbart
till den, för när allt kommer omkring så är den inte
huvudstyrkan. Vilken är då huvudstyrkan? Arbetarna och bönderna.
Våra unga intellektuella och studerande måste gå ut
bland arbetarna och bönderna, som utgör 90 procent av befolkningen,
och mobilisera och organisera dem. Utan denna huvudstyrka av arbetare
och bönder, kan vi inte vinna striden mot imperialismen och feodalismen,
vi kan inte vinna den genom att enbart lita till gruppen av unga intellektuella
och studerande. Därför måste de unga intellektuella och
de studerande i hela landet enas med de breda massorna av arbetare och
bönder och bli ett med dem, endast då kan en mäktig styrka
skapas. En styrka på hundratals miljoner människor! Endast
med denna väldiga styrka kan fiendens fästen intas och hans
sista fort smulas sönder. När vi gör en värdering
av ungdomsrörelsen i det förgångna ur denna synvinkel,
bör vi fästa uppmärksamheten på en felaktig tendens.
Under de senaste årtiondena har en del av ungdomen i ungdomsrörelsen
varit ovillig att enas med arbetarna och bönderna och har bekämpat
deras rörelser; detta utgör en motström inom ungdomsrörelsen.
Dessa människor är faktiskt alls inga ljushuvuden när de
nekar att enas med massorna, som utgör 90 procent av befolkningen,
och går så långt att de öppet bekämpar dessa
massor. Är denna tendens bra? Det tror jag inte, därför
att när de bekämpar arbetarna och bönderna bekämpar
de i verkligheten revolutionen; det är därför vi säger
att detta utgör en motström inom ungdomsrörelsen. En ungdomsrörelse
av detta slag skulle sluta illa. För ett par dagar sedan skrev jag
en kort artikel i vilken jag noterade:
I grund och botten går demarkationslinjen
mellan revolutionära intellektuella och icke-revolutionära
eller kontrarevolutionära intellektuella i frågan huruvida
de är villiga att förena sig med arbetarna och bönderna
och verkligen gör det.
Här lade jag fram ett rättesnöre
som jag anser var det enda giltiga. Hur bör vi bedöma huruvida
en ung människa är en revolutionär? Hur kan vi veta det?
Det kan endast finnas en norm, nämligen huruvida hon är villig
att förena sig med arbetarnas och böndernas breda massor och
i praktiken gör det eller inte. Om hon är villig att göra
det och verkligen gör det, är hon en revolutionär; annars
är hon en icke-revolutionär eller en kontrarevolutionär.
Om hon i dag förenar sig med arbetarnas och böndernas massor,
då är hon i dag en revolutionär; om hon i morgon slutar
att göra det och vänder om och förtrycker folket, då
blir hon en icke-revolutionär eller en kontrarevolutionär. En
del unga människor talar lätt och ledigt om hur de tror på
Folkets tre principer eller marxismen, men detta bevisar ingenting. Säger
inte Hitler att han tror på "socialismen"? För tjugo år
sedan var till och med Mussolini en "socialist"! Och vad går deras
"socialism" ut på? Fascism! "Trodde" inte Chen Tu-hsiu en gång
på marxismen? Vad gjorde han senare? Han gick över till kontrarevolutionen.
"Trodde" inte Chang Kuo-ta på marxismen? Var är han nu? Han
har flytt och hamnat i gyttjan. En del människor betecknar sig som
"anhängare av Folkets tre principer" eller till och med som gamla
kämpar för dessa principer, men vad har de åstadkommit?
Det visar sig att deras princip om nationalism betyder att konspirera
med imperialismen, att deras princip om demokrati innebär att förtrycka
vanligt folk, och att deras princip om folkets försörjning betyder
att suga folkets blod. De svär vid Folkets tre principer men i sina
hjärtan förnekar de dem. När vi gör en värdering
av en person och bedömer huruvida han är en sann eller falsk
anhängare av Folkets tre principer, huruvida han är en sann
eller falsk marxist, behöver vi därför endast ta reda på
hur han ställer sig till arbetarnas och böndernas breda massor,
och då kommer vi att veta vad han är för en. Detta är
det enda rättesnöret, det finns inget annat. Jag hoppas att
ungdomen i vårt land aldrig kommer att låta sig dras in i
denna olycksbådande motström utan kommer att klart inse att
arbetarna och bönderna är deras vänner och marschera framåt
till en ljus framtid.
För det femte, det nuvarande försvarskriget
mot Japan markerar ett nytt skede — det största, mest dynamiska och
mest livskraftiga skedet— i den kinesiska revolutionen. I detta skede
får ungdomen axla ett enormt ansvar. Vår revolutionära
rörelse har gått igenom många kampskeden under de senaste
årtiondena, men i inget skede har den varit så bred som i
det nuvarande försvarskriget. När vi säger att den kinesiska
revolutionen nu har drag som skiljer den från revolutionen i det
förgångna och att den nu kommer att göra vändningen
från nederlag till seger, menar vi att det kinesiska folkets massor
har gjort framsteg, vilket klart bevisas av ungdomens framsteg. Följaktligen
måste det anti-japanska kriget segra och kommer förvisso att
göra det. Som alla vet är den grundläggande politiken i
detta krig den Antijapanska nationella enhetsfronten, vilken har som mål
att störta den japanska imperialismen och de kinesiska kollaboratörerna,
omvandla det gamla Kina till ett nytt Kina samt befria hela nationen från
dess halvkoloniala och halvfeodala status. Den nuvarande bristen på
enhet i den kinesiska ungdomsrörelsen är en allvarlig svaghet.
Ni bör fortsätta att sträva efter enhet, därför
att enhet är styrka. Ni måste hjälpa ungdomen i hela landet
att förstå det nuvarande läget, att uppnå enhet
och bekämpa Japan till slutet.
För det sjätte och slutligen
vill jag tala om ungdomsrörelsen i Yenan. Den är föredömet
för ungdomsrörelsen landet över. Den inriktning den håller
på att få är faktiskt riktningsgivande för ungdomsrörelsen
i hela landet. Varför? Därför, att den är den rätta
inriktningen. Ni förstår, när det gäller enhet har
Yenans ungdom gjort bra ifrån sig, faktiskt mycket bra. Ungdomen
i Yenan har uppnått solidaritet och enhet. De unga intellektuella
och de studerande, de unga arbetarna och bönderna i Yenan är
alla enade. Stora skaror av revolutionär ungdom från hela landet
och till och med från kinesiska grupper i utlandet har kommit för
att studera i Yenan. De flesta av er som deltar i detta möte i dag
har kommit till Yenan från orter många hundratals mil härifrån;
vare sig ni heter Chang eller Li, om ni är män eller kvinnor,
arbetare eller bönder, är ni alla av samma mening. Bör
inte detta anses vara mönstret för hela landet? Ungdomen i Yenan
har förutom att de enats inbördes lyckats smälta samman
med arbetarnas och böndernas massor, och mer än allt annat gör
detta att ni framstår som ett föredöme för hela landet.
Vad har ni hållit på med? Ni har lärt er teorin om revolutionen
och studerat principerna och metoderna för att bekämpa Japan
och rädda nationen. Ni har genomfört kampanjen för produktionen
och har återvunnit tusentals muav öde jord. Konfutse
återvann aldrig någon jord och brukade aldrig jorden. När
han hade sin skola, hade han ganska många studerande, "sjuttio hedersmän
och tretusenlärjungar" — en ganska blomstrande skola! Men han hade
mycket färre studerande än det finns i Yenan, och vad mera är,
de skulle inte ha gillat produktionskampanjer. Då en studerande
frågade honom hur man plöjer, svarade Konfutse, "Jag vet inte,
jag är inte så bra på det som en bonde". Någon
frågade honom då hur man odlar grönsaker, och han svarade,
"Jag vet inte, jag är inte så bra på det som en grönsaksodlare".
I gamla tider lärde sig de kinesiska ungdomar som studerade hos en
vis man inte revolutionär teori, och de deltog heller inte i arbete.
I skolorna i stora delar av vårt land lärs i dag ytterst litet
av revolutionär teori och det finns ingenting sådant som produktionskampanjer.
Det är bara här i Yenan och i de antijapanska basområdena
bakom fiendens linjer som unga människor är i grunden annorlunda,
de är verkligen avantgardet i kampen för att bekämpa Japan
och rädda nationen, därför att deras politiska inriktning
och deras arbetsmetoder är riktiga. Därför säger jag,
att ungdomsrörelsen i Yenan är föredömet för
ungdomsrörelsen över hela landet.
Vårt möte i dag är av
stor betydelse. Jag har sagt allt som jag ville säga. Jag hoppas
att ni alla kommer att studera den kinesiska revolutionens lärdomar
under de sista femtio åren, utveckla dess goda sidor och förkasta
dess misstag, så att ungdomen kommer att bli ett med folket i hela
landet och revolutionen kommer att göra vändningen från
nederlag till seger. När ungdomen och hela nationen har mobiliserats,
organiserats och enats, kommer den japanska imperialismen att störtas.
Varje ung människa måste axla sitt ansvar. Ni måste alla
bli annorlunda än förut och besluta er att ena ungdomen och
organisera folket i hela landet till att störta den japanska imperialismen
och omvandla det gamla Kina till ett nytt Kina. Detta är vad jag
väntar mig av er alla.
NOTER
[*] Detta tal hölls vid ett massmöte
för ungdomen i Yenan till åminnelse av Fjärdemajrörelsens
tjugoårsdag. Det representerade en utveckling i kamrat Mao Tse-tungs
idéer i frågan om den kinesiska revolutionen. [TILLBAKA]
[1] Fjärde maj antogs som Ungdomens dag i Kina först
av ungdomsorganisationen i gränsområdet Shensi—Kansu—Ningsia.
Pressad av det patriotiska uppsvinget bland ungdomens breda massor uttryckte
kuomintangregeringen sitt gillande. Men efteråt proklamerade den
att den 29 mars skulle var dess egen Ungdomens dag (till minne av de revolutionära
martyrer som dog under en resning i Canton 1911). Den gjorde detta därför,
att den fruktade att ungdomen skulle bli revolutionär och ansåg
att beslutet att firaden 4 maj var farligt. Fjärde maj firades emellertid
alltjämt som Ungdomens dag i de revolutionära basområdena
som leddes av kommunistiska partiet och blev offentligen fastställd
som Ungdomens dag i Kina av Centrala folkregeringens administrativa råd
i december 1949, sedan Folkrepubliken Kina grundats.[TILLBAKA]
[2]"Kuomintang vände sig mot kommunistiska
partiet" åsyftar här de kontrarevolutionära kupper som
Chiang Kai-shek 1927 igångsatte i Shanghai och Nanking och som Wang
Ching-wei samma år genomförde i Wuhan. [TILLBAKA]
1939 |
Ordförande
Mao Tse-tung |
|