Den kinesiska revolutionen och Kinas kommunistiska parti[*]
December 1939
KAPITEL I
DET KINESISKA SAMHÄLLET
1. DEN KINESISKA NATIONEN
Kina är ett av de största länderna
i världen, dess territorium är ungefär lika stort som hela
Europa. I detta vårt vidsträckta land finns stora områden
med fruktbar jord, som förser oss med föda och kläder;
bergskedjor med väldiga skogar och rika mineralfyndigheter, som korsar
det på längden och bredden; många floder och sjöar,
som bjuder oss möjligheter till vattentransporter och bevattning,
och en lång kustlinje som underlättar kommunikationer med länder
bortom haven. I detta vidsträckta land har våra förfäder
levat, arbetat och förökat sig sedan urminnes tider.
Kina gränsar i nordöst, nordväst
och till en del i väster till Socialistiska Sovjetrepublikernas Union,
i norr till Mongoliska folkrepubliken, i sydväst och till en del
i väster till Afganistan, Indien, Bhutan och Nepal, i söder
till Burma och Indokina och till Korea i öster, där det också
är nära granne till Japan och Filippinerna. Kinas geografiska
läge har sina fördelar och nackdelar för det kinesiska
folkets revolution. Det är en fördel att ligga i närheten
av Sovjetunionen och ganska avlägset från de stora imperialistiska
länderna i Europa och Amerikasamt att vi har många koloniala
och halvkoloniala länder omkring oss. Det är en nackdel att
den japanska imperialismen, i det den utnyttjar sitt geografiska grannskap,
ständigt hotar alla Kinas nationaliteter och det kinesiska folkets
revolution till livet.
Kina har en befolkning på 450 miljoner
eller nästan en fjärdedel av hela världens. Över nio
tiondelar av dess invånare tillhör Han-nationaliteten. Det
finns också dussintals nationella minoriteter, däribland mongoler,
huier, tibetaner, uighurer, miaoer, yier, chuanger, chung-chianer och
koreaner, vilka alla har en lång historia men befinner sig på
skilda kulturnivåer. Kina är sålunda ett land med mycket
stor befolkning, sammansatt av många nationaliteter.
Det kinesiska folket (här avser vi
framför allt hanfolket) utvecklade sig längs samma linjer som
många andra nationer i världen och levde under många
tusen år i klasslösa primitiva gemenskaper. Cirka 4.000 år
har förflutit sedan dessa primitiva gemenskaper bröt samman
och övergången skedde till klassamhället, vilket först
tog formen av slavsamhälle och sedan av feodalsamhälle. Under
hela den kinesiska civilisationens historia har dess jordbruk och dess
hantverk varit vida berömt för sin höga utvecklingsnivå.
Kina har haft många stora tänkare, vetenskapsmän, uppfinnare,
statsmän, soldater, skriftställare och konstnärer, och
vi har en rik samling av klassiska arbeten. Kompassen uppfanns i Kina
för mycket länge sedan.[1] Konsten att tillverka papper upptäcktes
så tidigt som för 1.800 år sedan.[2] Blocktrycket uppfanns
för 1.300 år sedan,[3] och de lösa typerna för 800
år sedan.[4] Kineserna kände krutet och dess användning
före européerna.[5] Kina har sålunda en av världens
äldsta civilisationer; dess skrivna historia omfattar nära 4.000
år.
Den kinesiska nationen är känd
i hela världen inte blott för sin flit och sin uthållighet
utan även för sin varma frihetskärlek och sina rika revolutionära
traditioner. Hanfolkets historia, till exempel, visar att det kinesiska
folket aldrig underkastar sig ett tyranniskt välde utan beständigt
använder revolutionära medel för att störta eller
förändra det. Under de tusentals år, som hanfolkets historia
omfattar, har det förekommit hundratals bonderesningar, små
och stora, mot godsägarnas och adelns mörka välde. Och
de flesta dynastiförändringarna kom som resultat av dylika bonderesningar.
Alla Kinas nationaliteter har bekämpat främmande förtryck
och har beständigt gripit till revolt för att skaka det av sig.
De är för en union på jämställdhetens grund
men motståndare till att en nationalitet förtryckes av en annan.
Under den upptecknade historiens många tusen år har många
nationella hjältar och revolutionära ledare framgått ur
den kinesiska nationen. Den kinesiska nationen har således en ärorik
revolutionär tradition och ett förnämligt historiskt arv.
2. DET GAMLA FEODALA SAMHÄLLET
Ehuru Kina är en stor nation och
ett vidsträckt land med en kolossal befolkning, har en lång
historia, en rik revolutionär tradition och ett lysande historiskt
arv, gick dess ekonomiska, politiska och kulturella utveckling mycket
trögt under en lång tid efter övergången från
slavsamhället till feodalsamhället. Detta feodala samhälle,
som började under Chou- och Chindynastierna, bestod i omkring 3.000
år.
De väsentligaste dragen i det ekonomiska
och politiska systemet under Kinas feodala epok var följande:
1) En på självförsörjning
inriktad naturahushållning förhärskade. Bönderna
producerade för egen del icke endast de jordbruksprodukter utan också
de flesta hantverksprodukter de behövde. Vad godsägarna och
adeln pressade ut av dem i form av jordränta var också huvudsakligen
avsett för privat bruk och inte för utbyte. Ehuru utbytet med
tiden utvecklades, spelade det ingen avgörande roll i hushållningen
som helhet.
2) Den feodala härskande klassen,
som bestod av godsägarna, adeln och kejsaren, ägde huvudparten
av jorden. Bönderna hade mycket litet eller alls ingen jord. Bönderna
brukade godsägarnas, adelns och den kungliga familjens jord med sina
egna redskap och var tvungna att till dem, för deras privata bruk,
överlämna 40, 50, 60, 70 eller till och med 80 procent och mera
av skörden. Bönderna var i själva verket alltjämt
livegna.
3) Godsägarna, adeln och den kungliga
familjen nöjde sig inte med att pressa ut räntor av bönderna
att leva på. Godsägarstaten avpressade dem också gärder,
skatter och dagsverken för att underhålla en hord av statsämbetsmän
och en armé, som huvudsakligen användes till att undertrycka
dem.
4) Den feodala godsägarstaten var
det maktorgan, som skyddade detta feodala exploateringssystem. Medan den
feodala staten under perioden före Chindynastin var söndersliten
i rivaliserande furstendömen, blev den, sedan den förste Chinkejsaren
enat Kina, autokratisk och centraliserad, ehuru en viss feodal separatism
fanns kvar. Kejsaren regerade enväldigt i den feodala staten, utnämnde
ämbetsmännen, som hade hand om de väpnade styrkorna, domstolarna,
skatteväsendet ochde statliga spannmålsmagasinen i alla delar
av landet, och stödde sig på de stora jordägarna, som
var hela det feodala väldets förnämsta stöd.
Under dylik feodal ekonomisk exploatering
och politiskt förtryck levde de kinesiska bönderna i generationer
som slavar, i fattigdom och umbäranden. Feodalismen höll dem
i träldom och de hade ingen personlig frihet. Godsägaren hade
rätt att slå, smäda och till och med döda dem efter
behag, och de hade inga som helst politiska rättigheter. Den ytterliga
fattigdom och efterblivenhet i vilken bönderna levde, till följd
av den hänsynslöshet med vilken godsägarna exploaterade
och förtryckte dem, är grundorsaken till att det kinesiska samhället
under flera tusen år blev kvar i samma samhällsekonomiska utvecklingsstadium.
Huvudmotsättningen i det feodala
samhället var den som bestod mellan bönderna och godsägarklassen.
Bönderna och hantverksarbetarna var
grundklasserna, som skapade detta samhälles rikedom och kultur.
Den hänsynslösa ekonomiska exploateringen
och det politiska förtryck för vilket godsägarklassen utsatte
bönderna tvingade dem till otaliga resningar mot dess välde.
Det förekom hundratals resningar, stora och små, allesammans
bonderevolter eller revolutionära bondekrig — från Chen Shengs,
Wu Kuangs, Hsiang Yus och Liu Pangs[6] resningar under Chindynastin,
Hsinshihs, Pinglins, de Röda ögonbrynens, Bronshästarnas[7]
och de Gula turbanernas[8] under Handynastin, Li Mis och Tou Chien-tehs[9]
under Suidynastin, Wang Hsien-chihs och Huang Chaos[10] under Tangdynastin,
Sung Chiangs och Fang Las[11] under Sungdynastin, Chu Yuan-changs[12]
under Yuandynastin och Li Tzu-chengs[13] under Mingdynastin ned till
den resning som är känd under namnet Taipings himmelska kungarikes
krig under Chingdynastin. Bonderesningarnas och bondekrigens omfattning
i den kinesiska historien saknar motsvarigheter annorstädes. Det
var böndernas klasstrider. bondeupproren och bondekrigen som utgjorde
den historiska utvecklingens verkliga drivkraft i det kinesiska feodalsamhället.
Varje stor bonderesning eller stort bondekrig tilldelade sin tids feodala
regim ett slag och befordrade följaktligen mer eller mindre de samhälleliga
produktivkrafternas tillväxt. Eftersom det emellertid varken fanns
nya produktivkrafter eller nya produktionsförhållanden eller
nya klasskrafter eller något avancerat politiskt parti på
den tiden, saknade böndernas resningar och krig riktig ledning av
det slag som proletariatet och kommunistiska partiet i dag ger. Varje
bonderevolution misslyckades, och bönderna utnyttjades ständigt
av godsägarna och adeln som en hävstång för att antingen
under eller efter revolutionen åvägabringadynastiväxlingar.
Ehuru vissa samhälleliga framsteg gjordes efter varje stor revolutionär
strid, som bönderna förde, förblev därför de
feodala ekonomiska förhållandena och det politiska systemet
i grunden oförändrade.
Det är först under de senaste
hundra åren som en förändring av annat slag ägt ram.
3. DET NUTIDA KOLONIALA, HALVKOLONIALA
OCH HALVFEODALA SAMHÄLLET
Som ovan sagts förblev det kinesiska
samhället feodalt i 3.000 år. Men är det alltjämt
helt feodalt i dag? Nej, Kina har förändrats. Efter 1840 års
Opiumkrig förändrades Kina steg för steg till ett halvkolonialt
och halvfeodalt samhälle. Efter intermezzot av den 18 september 1931,
när de japanska imperialisterna började sin väpnade aggression,
har Kina ytterligare förändrats till ett kolonialt, halvkolonialt
och halvfeodalt samhälle. Vi ska nu skildra denna förändrings
förlopp.
Såsom sagts i avsnitt 2 bestod det
kinesiska feodalsamhället i omkring 3.000 år. Det var inte
förrän i mitten av 19:e århundradet, i och med den utländska
kapitalismens inträngande, som stora förändringar ägde
rum i det kinesiska samhället.
Eftersom Kinas feodalsamhälle hade
utvecklat en varuhushållning och således bar kapitalismens
frön inom sig, skulle Kina av sig självt ha långsamt utvecklats
till ett kapitalistiskt samhälle även utan pådrivning
från den utländska kapitalismen. Den utländska kapitalismens
inträngande påskyndade denna process. Utländsk kapitalism
spelade en viktig roll i den kinesiska samhällsekonomins upplösning;
å ena sidan undergrävde den landets på självförsörjning
inriktade naturahushållning och raserade hantverksindustrierna både
i städerna och i bondehemmen, och, å andra sidan, påskyndade
den varuhushållningens utveckling i städerna och i landet.
Bortsett från den upplösande
verkan dessa förhållanden hade på grundvalarna för
Kinas feodalhushållning, gav de upphov till vissa objektiva betingelser
och möjligheter för den kapitalistiska produktionens utveckling
i Kina. Naturahushållningens raserande skapade en varumarknad för
kapitalismen, medan ruinerandet av ett stort antal bönder och hantverkare
försåg den med en arbetsmarknad.
Så långt tillbaka som för
sextio år sedan under senare hälften av 19:e århundradet,
började faktiskt en del köpmän, godsägare och byråkrater,
stimulerade av den utländska kapitalismen och till följd av
vissasprickor i feodalhushållningens struktur, att investera i modern
industri. För omkring fyrtio år sedan, vid sekelskiftet, tog
Kinas nationella kapitalism sina första steg framåt. För
omkring tjugo år sedan, under det första imperialistiska världskriget,
utvidgades sedan Kinas nationella industri, huvudsakligen textilindustrin
och kvarnindustrin, emedan de imperialistiska länderna i Europa och
Amerika var upptagna av kriget och för en tid mildrade sitt förtryck
mot Kina.
Historien om den nationella kapitalismens
uppkomst och utveckling är samtidigt historien om den kinesiska bourgeoisins
och det kinesiska proletariatets uppkomst och utveckling. Liksom en grupp
av köpmännen, godsägarna och byråkraterna var den
kinesiska bourgeoisins föregångare, så var en grupp av
bönderna och hantverksarbetarna det kinesiska proletariatets föregångare.
Som utpräglade samhällsklasser är bourgeoisin och proletariatet
i Kina nya och har aldrig tidigare existerat i Kinas historia. Komna ur
det feodala samhällets sköte har de utvecklats till nya samhällsklasser.
De är tvillingar, födda av Kinas gamla (feodala) samhälle,
på en gång förbundna med varandra och antagonistiska
mot varandra. Det kinesiska proletariatet uppstod och utvecklades emellertid
samtidigt med inte bara den kinesiska nationella bourgeoisin utan också
de företag som imperialisterna själva drev i Kina. Följaktligen
är en mycket stor del av det kinesiska proletariatet äldre och
mera erfaret än den kinesiska bourgeoisin, och det är därför
en större samhällelig kraft med bredare bas.
Kapitalismens uppkomst och utveckling
är emellertid endast en sida av den förändring som ägt
rum efter imperialismens inträngande i Kina. Förändringen
beledsagas av en annan, hämmande sida, nämligen, den sammansvärjning
som imperialismen ingått med de kinesiska feodala krafterna i syfte
att hindra den kinesiska kapitalismens utveckling.
De imperialistiska makter som invaderat
Kina har förvisso inte för avsikt att omvandla det feodala Kina
till ett kapitalistiskt Kina. Deras avsikt är, tvärtom, att
omvandla Kina till sin halvkoloni eller koloni.
I detta syfte har de imperialistiska makterna
begagnat och begagnar alltjämt militära, politiska, ekonomiska
och kulturella medel till förtryck med resultat att Kina undan för
undan blivit en halvkoloni och koloni. Dessa medel är följande:
1) De imperialistiska makterna har fört
många aggressionskrig mot Kina. Som exempel kan nämnas Opiumkriget,
som England inledde 1840, det krig som de engelsk-franska allierade styrkorna
började 1857,[14] det fransk-kinesiska kriget år 1884,[15]
det kinesisk-japanskakriget 1894 och det krig som de åtta makternas
förenade styrkor inledde år 1900.[16] Efter att ha besegrat
Kina i krig inte bara ockuperade de många grannländer, som
tidigare stått under Kinas beskydd, utan tog eller "arrenderade"
delar av dess territorium. Så till exempel ockuperade Japan Taiwan
och Penghuöarna och "arrenderade" hamnen Lushun (Port Arthur), England
tog Hongkong och Frankrike "arrenderade" Kwangchowbukten. Vid sidan om
landannektionerna pressade de ut enorma skadestånd. Kinas väldiga
feodalimperium fick sålunda ta emot hårda slag.
2) De imperialistiska makterna har tvingat
Kina att underteckna otaliga orättvisa fördrag genom vilka de
fått rätt att stationera marktrupper och flottstyrkor och utöva
konsulär domsrätt i Kina,[17] och de har styckat upp hela landet
i imperialistiska inflytelsesfärer.[18]
3) De imperialistiska makterna har genom
dessa orättvisa fördrag förskaffat sig herraväldet
över alla viktiga handelshamnar i Kina och har i många av dessa
hamnar avgränsat områden som koncessioner under deras direkta
förvaltning.[19] De har också förvärvat herraväldet
över Kinas tullväsen, utrikeshandel och kommunikationer (utrikes-
och inrikessjöfart, de allmänna kommunikationsmedlen på
marken och i luften). Därigenom har de varit i stånd att dumpa
sina varor i Kina, göra det till en marknad för sina industriprodukter
och samtidigt att underordna dess jordbruk sina imperialistiska behov.
4) De imperialistiska makterna driver
många företag i såväl den lätta som den tunga
industrin i Kina för att utnyttja dess råvaror och billiga
arbetskraft på platsen, och därigenom utövar de direkt
ekonomiskt tryck mot Kinas nationella industri och hindrar utvecklingen
av dess produktivkrafter.
5) De imperialistiska makterna monopoliserar
Kinas bank- och finansväsen genom att bevilja lån till den
kinesiska regeringen och upprätta banker i Kina. Således har
de inte blott överväldigat Kinas nationella kapitalism i varukonkurrensen
utan har också säkrat sig ett strypgrepp på dess bank-
och finansväsende.
6) De imperialistiska makterna har överdragit
hela Kina, från handelshamnarna till det avlägsna inlandet,
med ett exploateringsnät av compradorer och köpmän-ockrare,
och de har skapat en comprador-och köpmanna-ockrareklass, som står
i deras tjänst, för att på detta satt underlätta
för sig att exploatera de kinesiska bondemassorna och andra grupper
av folket.
7) De imperialistiska makterna har gjort
såväl den feodala godsägarklassen som compradorklassen
till huvudstöden för sitt välde iKina. Imperialismen "förenar
... sig framför allt med den äldre samhällsordningens härskande
skikt — godsägarna och handels- och ockrarbourgeoisin — mot folkets
majoritet. Överallt försöker imperialismen upprätthålla
och föreviga de förkapitalistiska formerna för utsugningen
(i synnerhet på landsbygden), vilka bildar grundlaget för de
reaktionära bundsförvanternas existens."[20] "Imperialismen
med all dess finansiella och militära makt är den kraft som
i Kina stöder, inspirerar, omhuldar och bevarar de feodala kvarlevorna
jämte deras byråkratisk-militaristiska överbyggnad. "[21]
8) De imperialistiska makterna förser
den reaktionära regeringen med stora mängder krigsmateriel och
en härskara av militära rådgivare för att hålla
i gång krigsherrarnas inbördes strider och undertrycka det
kinesiska folket.
9) Dessutom har de imperialistiska makterna
aldrig förtröttats i sina ansträngningar att andligen förgifta
det kinesiska folket. Detta är deras politik för kulturell aggression.
Och den genomförs medels missionsverksamhet, genom inrättandet
av sjukhus och skolor, genom utgivning av tidningar och genom att locka
kinesiska studenter att studera utomlands. Deras syfte är att skola
intellektuella, som ska tjäna deras intressen, och att dupera folket.
10) Sedan den 18 september 1931 har den
japanska imperialismens omfattande invasion förvandlat ett stort
stycke av det halvkoloniala Kina till en japansk koloni.
Dessa fakta representerar den andra sidan
av den förändring som ägt rum efter imperialismens inträngande
i Kina — den blodbestänkta bilden av hur det feodala Kina förvandlats
till det halvfeodala, halvkoloniala och koloniala Kina.
Det är således klart att de
imperialistiska makterna genom sin aggression mot Kina, å ena sidan,
påskyndat det feodala samhällets upplösning och de kapitalistiska
elementens tillväxt och därigenom omvandlat ett feodalt samhälle
till ett halvfeodalt, och, å andra sidan, påtvingat Kina sitt
hänsynslösa välde och förvandlat ett självständigt
land till ett halvkolonialt och kolonialt land.
Tar vi bägge dessa sidor tillsammans,
kan vi se att Kinas koloniala, halvkoloniala och halvfeodala samhälle
besitter följande kännetecken:
1) Grundvalarna för feodaltidens
på självförsörjning inriktade naturahushållning
har förintats, men godsägarklassens exploatering av bönderna,
som är grunden för det feodala exploateringssystemet, inte endast
består oförändrad utan dominerar, förbunden som den
är med den exploatering som bedrives av comprador- och ockrarkapitalet,klart
Kinas samhälleliga och ekonomiska liv.
2) Den nationella kapitalismen har utvecklats
i viss utsträckning och har spelat en avsevärd roll i Kinas
politiska och kulturella liv, men den har inte blivit huvudtypen i Kinas
samhällsekonomi, den är ryggradslös och oftast i varierande
grad förbunden med den utländska imperialismen och den inhemska
feodalismen.
3) Kejsarens och adelns självhärskardöme
har störtats och efter-trätts först av godsägarklassens
krigsherre-byråkratvälde och därefter av godsägarklassens
och storbourgeoisins gemensamma diktatur. I de ockuperade områdena
består den japanska imperialismens och dess marionetters välde.
4) Imperialismen har herraväldet
över inte blott Kinas livsviktiga finansiella och ekonomiska artärer
utan också över dess politiska och militära makt. I de
ockuperade områdena befinner sig allt i den japanska imperialismens
händer.
5) Kinas ekonomiska, politiska och kulturella
utveckling är mycket ojämn emedan landet befunnit sig under
många imperialistiska makters fullständiga eller partiella
dominans, emedan det under en lång tid faktiskt befunnit sig i ett
tillstånd av söndring och emedan dess territorium är så
oerhört stort.
6) Under imperialismens och feodalismens
dubbla förtryck och särskilt såsom ett resultat av den
japanska imperialismens omfattande invasion har det kinesiska folket,
och i synnerhet bönderna, blivit allt fattigare och har till och
med i stort antal utarmats och lever i svält och kyla och utan några
politiska rättigheter. Fattigdomen och bristen på frihet bland
det kinesiska folket har en omfattning som man sällan finner annorstädes.
Dessa är Kinas koloniala, halvkoloniala
och halvfeodala samhälles kännetecken.
Detta läge har i huvudsak bestämts
av de japanska och övriga imperialistiska krafterna; det är
ett resultat av det hemliga samförståndet mellan utländsk
imperialism och inhemsk feodalism.
Motsättningen mellan imperialismen
och den kinesiska nationen och motsättningen mellan feodalismen och
folkets stora massor är de grundläggande motsättningarna
i det nutida kinesiska samhället. Naturligtvis finns det andra, sådana
som motsättningen mellan bourgeoisin och proletariatet och motsättningarna
inom de reaktionära härskande klasserna själva. Men motsättningen
mellan imperialismen och den kinesiska nationen är huvudmotsättningen.
Dessa motsättningar och deras tillspetsning måste oundvikligen
resultera i att de revolutionära rörelserna oavbrutet växer.
De stora revolutionerna i det moderna och samtida Kina har uppstått
och utvecklats på basis av dessa grundläggande motsättningar.
KAPITEL II
DEN KINESISKA REVOLUTIONEN
1. DE REVOLUTIONÄRA RÖRELSERNA
UNDER DE SENASTE HUNDRA ÅREN
Historien om hur imperialismen i hemligt
samförstånd med den kinesiska feodalismen omvandlat Kina till
en halvkoloni och koloni är samtidigt historien om det kinesiska
folkets kamp mot imperialismen och dess lakejer. Opiumkriget, rörelsen
som kallades Taipings himmelska kungarike, det fransk-kinesiska kriget,
det kinesisk-japanska kriget, reformrörelsen år 1898, Yi Ho
Tuanrörelsen, 1911 års revolution, Fjärdemajrörelsen,
Trettiondemajrörelsen, Nordexpeditionen, det agrarrevolutionära
kriget och det nuvarande försvarskriget mot Japan — alla vittnar
om den okuvliga anda i vilken det kinesiska folket bekämpar imperialismen
och dess lakejer.
Tack vare det kinesiska folkets oböjliga
och hjältemodiga kamp under de senaste hundra åren, har imperialismen
inte förmått underkuva Kina och den kommer heller aldrig att
kunna göra det.
Det tappra kinesiska folket kommer förvisso
att kämpa vidare, även om den japanska imperialismen nu uppbjuder
hela sin styrka i en med alla krafter företagen offensiv och även
om många godsägare och element ur storbourgeoisin, sådana
som de öppna och förtäckta anhängarna av Wang Ching-wei,
redan har kapitulerat för fienden eller förbereder sig att göra
det. Denna hjältemodiga kamp kommer inte att sluta förrän
det kinesiska folket har drivit den japanska imperialismen ut ur Kina
och uppnått landets fullständiga befrielse.
Det kinesiska folkets nationalrevolutionära
kamp har en historia som sträcker sig över ett helt århundrade
från 1840 års Opiumkrig räknat, eller över trettio
år räknat från 1911 års revolution. Den har ännu
inte nått sitt mål och har heller inte löst sina uppgifter
med någon större framgång. Därför måste
det kinesiska folket och framför allt kommunistiska partiet axla
ansvaret för att beslutsamt föra kampen vidare.
Vilka är revolutionens angreppsmål?
Vilka är dess uppgifter? Vilkaär dess drivkrafter? Vilken är
dess karaktär? Och vilka är dess perspektiv? Dessa frågor
ska vi nu syssla med.
2. DEN KINESISKA REVOLUTIONENS ANGREPPSMÅL
Av vår analys i första kapitlets
tredje avsnitt vet vi att våra dagars kinesiska samhälle är
ett kolonialt, halvkolonialt och halvfeodalt samhälle. Först
då vi fattar det kinesiska samhällets natur, blir vi i stånd
att klart förstå den kinesiska revolutionens angreppsmål,
dess uppgifter, drivkrafter och karaktär samt dess perspektiv och
framtida omvandling. En klar förståelse av det kinesiska samhällets
natur, det vill säga, av de kinesiska betingelserna, är därför
nyckeln till en klar förståelse av revolutionens alla problem.
Eftersom det nutida kinesiska samhället
till sin natur är kolonialt, halvkolonialt och halvfeodalt, vilka
är dess huvudmål eller dess fiender i den kinesiska revolutionens
nuvarande skede?
De är imperialismen och feodalismen,
bourgeoisin i de imperialistiska länderna och godsägarklassen
i vårt eget land. För det är dessa två som är
de främsta förtryckarna, det främsta hindret för framåtskridandet
i det kinesiska samhället i nuvarande skede. De två förtrycker
i hemligt samförstånd det kinesiska folket, och imperialismen
är det kinesiska folkets värste och grymmaste fiende, ty det
nationella förtryck som imperialismen utövar är det mest
betungande.
Efter Japans väpnade invasion i Kina
har den japanska imperialismen varit revolutionens huvudfiende och jämte
den alla de kinesiska förrädare och reaktionärer som står
i förbund med den, vare sig de öppet kapitulerat för den
eller förbereder sig att göra det.
Den kinesiska bourgeoisin, som också
är ett offer för imperialistiskt förtryck, ledde eller
spelade en gång en huvudroll i revolutionära strider, sådana
som 1911 års revolution, och har deltagit i sådana revolutionära
strider som Nordexpeditionen och det nu pågående försvarskriget
mot Japan. Under den långa perioden från 1927 till 1937 samarbetade
emellertid dess övre skikt, nämligen den grupp som företrädes
av den reaktionära klicken inom Kuomintang, med imperialismen, bildade
ett reaktionärt förbund med godsägarklassen, förrådde
de vänner som hade hjälpt den — kommunistiska partiet, proletariatet,
bönderna och andra grupper av småbourgeoisin — förrådde
den kinesiska revolutionen och förorsakade dess nederlag. Vid den
tiden kunde därför det revolutionära folket och det revolutionära
politiska partiet (kommunistiska partiet) inte betrakta dessa bourgeoisielement
som annat änett av revolutionens angreppsmål. Under försvarskriget
har en grupp av storgodsägarklassen och storbourgeoisin, representerad
av Wang Ching-wei, blivit förrädare och löpt över
till fienden. Följaktligen kan det antijapanska folket inte anse
dessa element ur storbourgeoisin, som förrått våra nationella
intressen, som annat än ett av revolutionens angreppsmål.
Det är således tydligt att
den kinesiska revolutionens fiender är mycket starka. Till dem hör
inte blott mäktiga imperialistiska och mäktiga feodala krafter,
utan tidvis också bourgeoisins reaktionärer som samarbetar
med de imperialistiska och feodala krafterna för att bekämpa
folket. Därför är det felaktigt att underskatta styrkan
hos det revolutionära kinesiska folkets fiender.
Ställd inför sådana fiender
kan den kinesiska revolutionen inte bli annat än långvarig
och skoningslös. Med så mäktiga fiender kan de revolutionära
krafterna inte byggas upp och härdas till en makt, som är i
stånd att krossa dem, annorledes än under en lång tidsperiod.
Med fiender som så hänsynslöst undertrycker den kinesiska
revolutionen, kan de revolutionära krafterna inte hålla sina
egna ställningar, än mindre erövra fiendens, därest
de inte stålsätter sig och ådagalägger seg ihärdighet
i fullaste mått. Det är därför felaktigt att tro
att den kinesiska revolutionens styrkor kan byggas upp på ett ögonblick
eller att Kinas revolutionära kamp kan ge seger i morgon dag.
Inför sådana fiender måste
den kinesiska revolutionens huvudmedel eller huvudform bli väpnad
kamp, inte fredlig kamp. Ty våra fiender har gjort fredlig verksamhet
omöjlig för det kinesiska folket och har berövat det alla
politiska friheter och demokratiska rättigheter. Stalin säger:
"I Kina bekämpar den beväpnade revolutionen den beväpnade
kontrarevolutionen. Detta är ett av den kinesiska revolutionens specifika
drag och en av dess fördelar."[22] Denna formulering är fullkomligt
riktig. Därför är det felaktigt att förringa väpnad
kamp, revolutionärt krig, gerillakrig och arbete i armén.
Inför sådana fiender uppstår
frågan om revolutionära basområden. Eftersom Kinas nyckelstäder
länge har varit ockuperade av de mäktiga imperialisterna och
deras reaktionära kinesiska bundsförvanter, är det oavvisligen
nödvändigt för de revolutionära leden att omvandla
de efterblivna byarna till framskridna, konsoliderade basområden,
till stora militära, politiska, ekonomiska och kulturella revolutionsbastioner,
från vilka de kan bekämpa sina ondsinta fiender, som utnyttjar
städerna för angrepp mot landsbygdsdistrikten, och på
detta sätt undan för undan nå fram till fullständig
seger för revolutionen genom långtutdragen strid. Det är
oavvisligen nödvändigt för dem att handla så, om
de inte vill kompromissa med imperialismen och dess lakejer, utan är
beslutna att fortsätta kampen, och om de har för avsikt att
bygga upp och härda sina egna styrkor och undvika avgörande
slag med en mäktig fiende så länge deras egen styrka är
otillräcklig. Då detta ju är fallet, kan seger i den kinesiska
revolutionen först vinnas i landsbygdsområdena, och detta är
möjligt därför att Kinas ekonomiska utveckling är
ojämn (dess hushållning är inte en enhetlig kapitalistisk
hushållning), därför att dess territorium är vidsträckt
(vilket ger de revolutionära styrkorna utrymme att manövrera),
därför att det kontrarevolutionära lägret är
splittrat och fullt av motsättningar och därför att den
kamp som föres av bönderna, vilka utgör revolutionens huvudstyrka,
leds av kommunistiska partiet, proletariatets parti. Men å andra
sidan gör just dessa omständigheter revolutionen ojämn
och föranleder att uppgiften att vinna fullständig seger blir
långvarig och mödosam. Då är det klart att den långvariga
revolutionära kampen i de revolutionära basområdena i
huvudsak utgöres av gerillakrigföring av bönder, ledda
av Kinas kommunistiska parti. Därför är det felaktigt att
förbise nödvändigheten av att använda landsbygdsdistrikt
såsom revolutionära basområden, att försumma omsorgsfullt
arbete bland bönderna och att försumma gerillakrigföringen.
Framhävandet av den väpnade
kampen betyder emellertid inte att vi avstår från andra kampformer.
Tvärtom. Väpnad kamp kan inte bli framgångsrik därest
den inte samordnas med andra kampformer. Och då vi framhäver
arbetet i basområdena på landsbygden betyder detta inte att
vi upphör med vårt arbete i städerna och i de andra stora
landsbygdsområdena, som alltjämt ligger under fiendens välde.
Tvärtom. Utan arbetet i städerna och i dessa övriga landsbygdsområden,
skulle våra egna basområden på landsbygden bli isolerade
och revolutionen skulle lida nederlag. Dessutom är revolutionens
slutmål att erövra städerna, fiendens viktigaste baser,
och detta mål kan inte uppnås utan ett tillfredsställande
arbete i städerna.
Det är sålunda klart att revolutionen
inte kan segra vare sig i landsbygdsområdena eller i städerna
utan att vi förintar fiendens armé, hans främsta vapen
mot folket. Därför har vi, vid sidan om utplånandet av
fiendens trupper i slag, den viktiga uppgiften att skapa upplösning
bland dem.
Det är också klart att det
kommunistiska partiet inte får vara impulsivt och äventyrligt
i sin propaganda och sitt organisationsarbete i de stads- och landsbygdsområden
som under lång tid varit ockuperade av
fienden och dominerats av reaktionens
och mörkrets krafter, utan att det där måste ha noga utvalda
kadrer, som arbetar underjordiskt, måste samla styrka och bida sin
tid. Då partiet leder folket i kamp mot fienden måste det
använda taktiken att rycka fram steg för steg, långsamt
men säkert, följa principen att föra kamp på rättfärdiga
grunder, till vår fördel och med återhållsamhet
samt utnyttja sådana öppna verksamhetsformer som är tillåtna
i lag, förordning och enligt samhällelig sedvänja; tomt
oväsen och obetänksamma handlingar kan aldrig leda till framgång.
3. DEN KINESISKA REVOLUTIONENS UPPGIFTER
Imperialismen och den feodala godsägarklassen
är den kinesiska revolutionens huvudfiender i nuvarande skede, vilka
är då revolutionens nuvarande uppgifter?
Huvuduppgifterna är utan tvivel att
slå mot dessa bägge fiender, att genomföra en nationell
revolution för att göra slut på det utländska imperialistiska
förtrycket och en demokratisk revolution för att göra slut
på det feodala godsägarförtrycket, varvid den nationella
revolutionen för att störta imperialismen är den första
och viktigaste uppgiften.
Dessa två stora uppgifter är
inbördes förbundna. Om inte det imperialistiska väldet
störtas, kan den feodala godsägarklassens välde inte brytas,
ty imperialismen är dess förnämsta stöd. Och tvärtom,
om inte bönderna får hjälp i sin kamp för att störta
den feodala godsägarklassen, blir det omöjligt att bygga upp
mäktiga revolutionära styrkor för att störta imperialismens
välde, ty den feodala godsägarklassen är det imperialistiska
väldets samhälleliga huvudstöd i Kina och bönderna
är huvudkraften i den kinesiska revolutionen. Därför är
dessa två grundläggande uppgifter, den nationella revolutionen
och den demokratiska revolutionen samtidigt skilda och förenade.
De två revolutionära uppgifterna
är i verkligheten redan förbundna eftersom den nationella revolutionens
omedelbara huvuduppgift är att stå de japanska imperialistiska
inkräktarna emot och eftersom den demokratiska revolutionen måste
fullbordas för att vi ska kunna vinna kriget. Det är fel att
betrakta den nationella revolutionen och den demokratiska revolutionen
såsom två helt olika skeden av revolutionen.
4. DEN KINESISKA REVOLUTIONENS DRIVKRAFTER
Förutsatt att det kinesiska samhällets
natur och den kinesiska revolutionens nuvarande angreppsmål och
uppgifter är de som analyserats och definierats härovan, vilka
är den kinesiska revolutionens drivkrafter?
Eftersom det kinesiska samhället
är kolonialt, halvkolonialt och halvfeodalt, eftersom revolutionens
angreppsmål huvudsakligen är det utländska imperialistväldet
och den inhemska feodalismen, eftersom dess uppgift är att störta
dessa bägge förtryckare, vilka av de olika klasserna och skikten
i det kinesiska samhället bildar de krafter som är i stånd
att bekämpa dem? Detta är frågan om den kinesiska revolutionens
drivkrafter i nuvarande skede. En klar förståelse av denna
fråga är oumbärlig för en riktig lösning av
problemet om den kinesiska revolutionens grundtaktik.
Vilka klasser finns det i vår tids
kinesiska samhälle? Där finns godsägarklassen och bourgeoisin,
godsägarklassen och bourgeoisins övre skikt utgör de härskande
klasserna i det kinesiska samhället. Och där finns proletariatet,
bönderna och olika grupper av annan småbourgeoisi än bönderna,
vilka allesammans alltjämt är de underkuvade klasserna i Kinas
väldiga områden.
Dessa klassers hållning och ståndpunkt
till den kinesiska revolutionen bestämmes helt av deras ekonomiska
läge i samhället. Sålunda bestämmes revolutionens
drivkrafter, lika väl som dess angreppsmål och uppgifter, av
Kinas samhällsekonomiska systems natur.
Låt oss nu analysera de olika klasserna
i det kinesiska samhället.
1. Godsägarklassen
Godsägarklassen utgör den huvudsakliga
samhälleliga grundvalen för det imperialistiska väldet
i Kina. Den är en klass som utnyttjar det feodala systemet till att
exploatera och förtrycka bönderna, hindrar Kinas politiska,
ekonomiska och kulturella utveckling och inte spelar någon som helst
framstegsvänlig roll.
Som klass är godsägarna därför
ett angreppsmål för revolutionen och inte en av dess drivkrafter.
Under det nu pågående försvarskriget
har en del av de stora godsägarna jämte en del av storbourgeoisin
(kapitulanterna) givit sig till de japanska angriparna och blivit förrädare,
medan en annan grupp av de stora godsägarna tillsammans med en annan
grupp av storbourgeoisin (den yttersta högern) i allt högre
grad vacklar även om de ännu befinner sig i det antijapanska
lägret. Men rätt många av de upplysta herrskapen, som
består av mellanstora och små godsägare och har en viss
kapitalistisk anstrykning, ådagalägger en viss entusiasm för
kriget, och vi bör ena oss med dem i den gemensamma kampen mot Japan.
2. Bourgeoisin
Det finns en skillnad mellan storbourgeoisin,
som består av compradorer, och den nationella bourgeoisin.
Storbourgeoisin — compradorerna — är
en klass, som direkt tjänar de imperialistiska ländernas kapitalister
och uppammats av dem; den är med otaliga band knuten till de feodala
krafterna på landsbygden. Därför är den ett av den
kinesiska revolutionens angreppsmål och har aldrig någonsin
i revolutionens historia hört till dess drivkrafter.
Olika grupper av storbourgeoisin — compradorerna
— har emellertid svurit olika imperialistiska makter tro och loven. Då
motsättningarna mellan de sistnämnda blir mycket tillspetsade
och revolutionen huvudsakligen riktar sig mot en särskild imperialistisk
makt, blir det därför möjligt för de grupper av compradorklassen,
som står i andra imperialistiska grupperingars tjänst, att
i viss utsträckning och under en viss period ansluta sig till den
antiimperialistiska fronten. Men de kommer att vända sig emot den
kinesiska revolutionen i samma ögonblick som deras herrar gör
det.
I det pågående kriget har
den projapanska storbourgeoisin (kapitulanterna) antingen givit sig eller
förbereder att ge sig. Den proeuropeiska och proamerikanska storbourgeoisin
(den yttersta högern) vacklar allt mera, fastän den ännu
befinner sig i det antijapanska lägret, och den spelar dubbelspel
i det den på en och samma gång gör motstånd mot
Japan och bekämpar det kommunistiska partiet. Vår politik gentemot
storbourgeoisins kapitulanter är att behandla dem som fiender och
beslutsamt slå ned dem. Gent emot den yttersta högern inom
storbourgeoisin använder vi två slags revolutionär politik:
å ena sidan förenar vi oss med dem, därför att de
alltjämt är antijapanska och vi bör utnyttja deras motsättningar
till den japanska imperialismen, men å den andra sidan kämpar
vi beslutsamt emot dem, därför att de bedriver en despotisk
antikommunistisk, reaktionär politik, som är skadlig för
försvaret och enheten, vilka bägge skulle sättas i fara
därest vi inte förde en sådan kamp.
Den nationella bourgeoisin är en
klass med tvåfaldig karaktär.
Å ena sidan, är den förtryckt
av imperialismen och fjättrad av feodalismen och står följaktligen
i motsättning till dem bägge. I detta avseende utgör den
en av de revolutionära krafterna. Under den kinesiska revolutionens
gång har den ådagalagt en viss entusiasm för att bekämpa
imperialismen och byråkraternas och krigsherrarnas regeringar.
Men, å andra sidan, saknar den mod
att grundligt bekämpa imperialismen och feodalismen, därför
att den både ekonomiskt och politiskt är ryggradslös och
alltjämt har ekonomiska förbindelser med imperialismen och feodalismen.
Detta framgår mycket klart när folkets revolutionära krafter
växer sig starka.
Av den nationella bourgeoisins tvåfaldiga
karaktär följer att den vid vissa tidpunkter och i viss utsträckning
kan deltaga i revolutionen mot imperialismen och byråkraternas och
krigsherrarnas regeringar och bli en revolutionär kraft, men att
det vid andra tidpunkter är fara för att den ska följa
storbourgeoisin — compradorerna — och uppträda som dess medbrottsling
i kontrarevolutionen.
Den nationella bourgeoisin i Kina, som
huvudsakligen består av mellanbourgeoisin, har aldrig verkligen
innehaft politisk makt, utan har kringskurits av den reaktionära
politik vilken bedrivits av storgodsägarklassen och storbourgeoisin,
som innehar makten, ehuruväl den följt dem i kampen mot revolutionen
från 1927 till 1931 (intill intermezzot av den 18 september). I
det pågående kriget skiljer den sig inte blott från
storgodsägarklassens och storbourgeoisins kapitulanter, utan också
från storbourgeoisins yttersta höger, och hittills har den
varit en tämligen god bundsförvant till oss. Därför
är det absolut nödvändigt att ha en väl genomtänkt
politik gentemot den nationella bourgeoisin.
3. Olika grupper av småbourgeoisin
utom bönderna
Småbourgeoisin, med undantag för
bönderna, består av de stora skarorna av intellektuella, småhandlare,
hantverkare och fria yrkesutövare.
Deras läge påminner i någon
mån om mellanböndernas, de lider alla under imperialismens,
feodalismens och storbourgeoisins förtryck, och de drivs allt närmare
ekonomisk ruin eller utarmning.
Följaktligen utgör dessa delar
av småbourgeoisin en av revolutionens drivkrafter och är en
pålitlig bundsförvant till proletariatet. Endast under proletariatets
ledning kan de uppnå sin befrielse.
Låt oss nu analysera småbourgeoisins
olika grupper, bönderna undantagna.
Först de intellektuella och den studerande
ungdomen. De utgör inteen särskild klass eller ett särskilt
skikt. I våra dagars Kina, kan de flesta av dem, av deras familjetillhörighet,
levnadsförhållanden och politiska åskådning att
döma, placeras i kategorin småborgare. Deras antal har under
de senaste få årtiondena ökat avsevärt. Bortsett
från den grupp av de intellektuella som anslutit sig till imperialisterna
och storbourgeoisin och arbetar för dem mot folket, är de flesta
av de intellektuella och de studerande förtryckta av imperialismen,
feodalismen och storbourgeoisin och lever i fruktan för att bli arbetslösa
eller tvungna att avbryta sina studier. De har därför en dragning
till att bli verkligt revolutionära. De är mer eller mindre
utrustade med borgerlig vetenskaplig kunskap, har en fin känsla för
politik och spelar ofta en roll som avantgarde eller tjänar som förbindelselänk
med massorna under revolutionens innevarande skede. Den kinesiska studentrörelsen
utomlands före 1911 års revolution, Fjärdemajrörelsen
1919, Trettiondemajrörelsen 1925 och Niondedecemberrörelsen
1935 är slående bevis på detta. Alldeles särskilt
kan det stora antalet mer eller mindre utfattiga intellektuella göra
gemensam sak med arbetarna och bönderna då det gäller
att stödja eller deltaga i revolutionen. Det var bland de intellektuella
och de unga studerande som marxist-leninistisk ideologi först blev
vida spridd och godtagen i Kina. De revolutionära krafterna kan inte
organiseras med framgång och det revolutionära arbetet kan
inte ledas framgångsrikt, utan att revolutionära intellektuella
deltar däri. Men de intellektuella är ofta böjda för
att vara subjektiva och individualistiska, opraktiska i sitt tänkande
och obeslutsamma i handling innan de helhjärtat kastat sig in i de
revolutionära masstriderna eller bestämt sig för att tjäna
massorna och bli ett med dem. Ehuru massan av de revolutionära intellektuella
i Kina kan spela en roll som avantgarde eller tjäna som förbindelselänk
med massorna kommer följaktligen inte alla av dem att förbli
revolutionärer till slutet. En del kommer att falla ur de revolutionära
leden i kritiska ögonblick och bli passiva, medan några få
till och med kan bli fiender till revolutionen. De intellektuella kan
övervinna sina brister endast i masskamp under en lång period.
Den andra gruppen, småhandlare.
De driver i allmänhet små butiker och anställer få
eller inga medhjälpare. De lever under hotet att försättas
i konkurs som resultat av den exploatering imperialisterna, storbourgeoisin
och ockrarna utsätter dem för.
Tredje gruppen, hantverkarna. De är
mycket talrika. De besitter sina egna produktionsmedel och anställer
inga arbetare, eller endast en eller två lärlingar eller hjälpare.
Deras läge liknar mellanböndernas.
Fjärde gruppen, de fria yrkesutövarna.
Till dem hör läkarna ochfolk ur andra fria yrken. De exploaterar
inte andra människor eller gör det endast i obetydlig mån.
Deras läge liknar hantverkarnas.
Dessa grupper av småbourgeoisin
bildar en väldig mängd av människor som vi måste
vinna över och vars intressen vi måste skydda, därför
att de i allmänhet kan stödja eller deltaga i revolutionen och
är värdefulla bundsförvanter. Deras svaghet är att
en del av dem lätt låter sig påverkas av bourgeoisin.
Följaktligen måste vi bedriva revolutionär propaganda
och organisationsarbete bland dem.
4. Bönderna
Bönderna utgör ungefär
80 procent av Kinas hela befolkning och är huvudkraften i dess nationalhushållning
i dag.
En skarp polariseringsprocess äger
rum bland bönderna.
1) De rika bönderna. De utgör
omkring 5 procent av befolkningen på landsbygden (eller omkring
tio procent om man sammanräknar dem med godsägarna) och bildar
landsbygdens bourgeoisi. De flesta av de rika bönderna i Kina är
till sin karaktär halvfeodala, eftersom de arrenderar ut en del av
sin jord, bedriver ocker och hänsynslöst exploaterar lantarbetarna.
Men i allmänhet deltar de själva i arbetet och är i denna
mening en del av bönderna. Den form av produktion som de rika bönderna
representerar kommer att förbli nyttig under en bestämd period.
Allmänt talat kan de tänkas ge en del bidrag till bondemassornas
antiimperialistiska kamp och förhålla sig neutrala i den agrarrevolutionära
kampen mot godsägarna. Därför bör vi inte betrakta
de rika bönderna såsom hörande till samma klass som godsägarna
och bör inte i förtid utforma en politik för att avskaffa
de rika bönderna som klass.
2) Mellanbönderna. De bildar omkring
20 procent av befolkningen på Kinas landsbygd. De är ekonomiskt
självförsörjande (de har kanske något att lägga
undan när skördarna är goda, och de hyr då och då
arbetskraft eller lånar ut små penningsummor mot ränta).
I allmänhet exploaterar de inte andra, men blir själva exploaterade
av imperialisterna, godsägarklassen och bourgeoisin. De har inga
politiska rättigheter. En del av dem har inte jord tillräckligt
och endast en grupp (de välbärgade mellanbönderna) har
en del överskotts-jord. Mellanbönderna kan inte endast ansluta
sig till den antiimperialistiska revolutionen och agrarrevolutionen utan
kan också acceptera socialismen. Därför kan hela mellanbondeskiktet
vara en pålitlig bundsförvant till proletariatet och är
en viktig drivkraft för revolutionen. Mellanböndernaspositiva
eller negativa inställning är en av de faktorer som avgör
seger eller nederlag i revolutionen, och detta gäller alldeles särskilt
efter agrarrevolutionen då de blir i majoritet bland landsbygdens
befolkning.[**]
3) De fattiga bönderna. De fattiga
bönderna i Kina utgör tillsammans med lantarbetarna omkring
70 procent av landsbygdens befolkning. De är de breda bondemassorna
som inte har någon jord eller otillräckligt med jord, landsbygdens
halvproletariat, den kinesiska revolutionens största drivkraft, proletariatets
naturlige och mest pålitlige bundsförvant och de kinesiska
revolutionära krafternas huvudstyrka. Endast under proletariatets
ledning kan de fattiga bönderna och mellanbönderna uppnå
sin befrielse, och endast genom att bilda ett fast förbund med de
fattiga bönderna och mellanbönderna kan proletariatet leda revolutionen
till seger. I annat fall är varken det ena eller det andra möjligt.
Termen "bönderna" avser huvudsakligen de fattiga bönderna och
mellanbönderna.
5. Proletariatet
Bland det kinesiska proletariatet utgör
de moderna industriarbetarna från 2,5 till 3 miljoner, arbetarna
inom småindustrin och hantverket samt butiksbiträdena i städerna
allt som allt omkring 12 miljoner, och dessutom finns det ett stort antal
landsbygdsproletärer (lantarbetare) och andra egendomslösa människor
i städerna och på landsbygden.
Förutom de grundläggande egenskaper
som det kinesiska proletariatet har gemensamma med proletariatet överallt
annorstädes — att det är förbundet med den mest framskridna
hushållningsformen, dess starka känsla för organisation
och disciplin och dess avsaknad av privata produktionsmedel — har det
kinesiska proletariatet många andra ypperliga kvalitéter.
Vilka är de?
För det första, är det
kinesiska proletariatet mera grundligt och beslutsamt i den revolutionära
kampen än någon annan klass därför att det är
utsatt för ett trefaldigt förtryck (imperialismens, bourgeoisins
och det feodala), som kännetecknas av en hårdhet och en grymhet
som man sällan möter i andra länder. Eftersom det inte
finns någon ekonomisk grundval för socialreformismen i det
koloniala och halvkoloniala Kina som det gör i Europa, är hela
proletariatet, med undantag för ettfåtal svartfötter,
mycket revolutionärt.
För det andra, kom det kinesiska
proletariatet från och med det ögonblick det uppträdde
på den revolutionära scenen under ledning av sitt eget revolutionära
parti — Kinas kommunistiska parti — och blev den politiskt mest medvetna
klassen i det kinesiska samhället.
För det tredje, det kinesiska proletariatet,
därför att det i stort sett stammar från ruinerade bönder,
är naturligt förbundet med bondemassorna, vilket underlättar
för det att forma ett fast förbund med dem.
Därför är det kinesiska
proletariatet, trots vissa ofrånkomliga svagheter, till exempel,
dess litenhet (i jämförelse med bönderna), dess ungdom
(i jämförelse med proletariatet i de kapitalistiska länderna)
och dess låga bildningsnivå (i jämförelse med bourgeoisins),
icke desto mindre den kinesiska revolutionens väsentligaste drivkraft.
Därest inte den kinesiska revolutionen leds av proletariatet kan
den omöjligen segra. För att ta ett exempel från det förgångna,
1911 års revolution misslyckades, därför att proletariatet
inte medvetet tog del i den och kommunistiska partiet ännu inte fanns
till. Under senare år vann revolutionen av åren 1924—27 till
en tid stor framgång, därför att proletariatet medvetet
deltog i den och ledde den och kommunistiska partiet redan existerade.
Men den slutade med nederlag, därför att stor-bourgeoisin förrådde
sitt förbund med proletariatet och svek det gemensamma revolutionära
programmet och även därför att det kinesiska proletariatet
och dess politiska parti ännu inte hade revolutionär erfarenhet
tillräckligt. Tag nu det pågående antijapanska kriget
— därför att proletariatet och det kommunistiska partiet utövar
ledningen i den Antijapanska nationella enhetsfronten har hela nationen
enats och det stora försvarskriget har inletts och genomförs
beslutsamt.
Det kinesiska proletariatet bör förstå
att ehuru det är den klass som har den högsta politiska medvetenheten
och känslan för organisation, kan det inte segra enbart genom
sin egen styrka. För att kunna vinna måste det, allt efter
de skiftande betingelserna, ena sig med alla klasser och skikt som kan
deltaga i revolutionen och måste organisera en revolutionär
enhetsfront. Bland alla klasserna i det kinesiska samhället är
bönderna trofasta bundsförvanter till arbetarklassen, städernas
småbourgeoisi pålitliga bundsförvanter och den nationella
bourgeoisin en bundsförvant under vissa perioder och i viss utsträckning.
Detta är en av de grundlagar som bekräftats av Kinas nutida
revolutionära historia.
6. Landstrykarna
Kinas ställning som koloni och halvkoloni
har givit upphov till en omfattande arbetslöshet såväl
på landsbygden som i städerna. Eftersom de arbetslösa
vägras att försörja sig med lagliga medel, tvingas många
av dem att göra det på olagligt sätt, detta förklarar
tillvaron av rövarna, gangsterna, tiggarna, de prostituerade och
de många som lever på att göra affärer i vidskepelse.
Detta samhällsskikt är ostadigt; medan en del är benägna
att låta sig köpas av kontrarevolutionen, kan en annan ansluta
sig till revolutionen. Dessa människor saknar konstruktiva egenskaper
och är mera inställda på förstörelse än
på uppbygge. Då de ansluter sig till revolutionen blir de
en källa till de "kringströvande rebellernas" ideologi och anarkistisk
ideologi i revolutionärernas led. Därför bör vi veta
hur vi ska forma om dem och skydda oss mot deras förstörelselusta.
Det ovanstående utgör vår
analys av den kinesiska revolutionens drivkrafter.
5. DEN KINESISKA REVOLUTIONENS KARAKTÄR
Vi har nu vunnit en insikt i det kinesiska
samhällets natur, dvs i de särskilda betingelserna i Kina; denna
insikt är en viktig förutsättning för att kunna lösa
Kinas alla revolutionära problem. Vi är också klara över
den kinesiska revolutionens angreppsmål, uppgifter och drivkrafter;
dessa är grundfrågorna i revolutionens nuvarande skede och
uppkommer ur det kinesiska samhällets särskilda natur, dvs ur
Kinas särskilda betingelser. Då vi förstår allt
detta kan vi nu förstå ytterligare en av revolutionens grundfrågor
i nuvarande skede, dvs den kinesiska revolutionens karaktär.
Vilken är nu den kinesiska revolutionens
karaktär i nuvarande skede? Är den en borgerligt-demokratisk
eller en proletärt-socialistisk revolution? Den är uppenbarligen
inte det sistnämnda utan det förstnämnda.
Eftersom det kinesiska samhället
är kolonialt, halvkolonialt och halv-feodalt, eftersom imperialismen
och feodalismen är den kinesiska revolutionens huvudfiender, eftersom
revolutionens uppgifter är att störta dessa två fiender
medels en nationell och demokratisk revolution, i vilken bourgeoisin ibland
deltar, och eftersom revolutionens udd är riktad mot imperialismen
och feodalismen och inte mot kapitalismen och den kapitalistiska privategendomen
i allmänhet även om storbourgeoisin förråder revolutionen
och blir fiende till den — eftersom allt detta är sant är den
kinesiska revolutionens karaktär i nuvarande skede inte proletärt-socialistisk
utan borgerligt-demokratisk.[23]
I våra dagars Kina är den borgerligt-demokratiska
revolutionen emellertid inte av den gamla allmänna typen, som numera
är föråldrad, utan av en ny, särskild typ. Vi kallar
denna typ den ny-demokratiska revolutionen, och den utvecklas i alla andra
koloniala och halvkoloniala länder lika väl som i Kina. Den
ny-demokratiska revolutionen är en del av den proletärt-socialistiska
världsrevolutionen, ty den bekämpar beslutsamt imperialismen,
dvs den internationella kapitalismen. Politiskt strävar den att upprätta
de revolutionära klassernas gemensamma diktatur över imperialisterna,
förrädarna och reaktionärerna och bekämpar det kinesiska
samhällets omvandling till ett samhälle under bourgeoisins diktatur.
Ekonomiskt syftar den till att nationalisera imperialisternas, förrädarnas
och reaktionärernas alla stora företag och kapital och att bland
bönderna fördela den jord som godsägarna innehar samtidigt
som den bevarar den privatkapitalistiska företagsamheten i allmänhet
och inte avskaffar de rika böndernas hushållning. Sålunda
röjer den nya typen av demokratisk revolution, å ena sidan,
väg för kapitalismen och skapar, å andra sidan, förutsättningarna
för socialismen. Den kinesiska revolutionens nuvarande skede är
ett övergångsskede mellan det koloniala, halvkoloniala och
halvfeodala samhällets avskaffande och ett socialistiskt samhälles
upprättande, dvs det är en ny-demokratisk revolutionsprocess.
Denna process, som började först efter Första världskriget
och den ryska Oktoberrevolutionen, inleddes i Kina med Fjärdemajrörelsen
år 1919. En ny-demokratisk revolution är en antiimperialistisk
och antifeodal revolution genomförd av folkets breda massor under
proletariatets ledning. Endast genom en sådan revolution kan det
kinesiska samhället gå framåt till socialismen; någon
annan väg finns inte.
Den ny-demokratiska revolutionen skiljer
sig högst avsevärt från Europas och Amerikas demokratiska
revolutioner därigenom att den inte resulterar i en bourgeoisins
diktatur utan i en diktatur utövad av alla de revolutionära
klassernas av proletariatet ledda enhetsfront. I det pågående
försvarskriget är den antijapanska demokratiska politiska makt
som upprättats i de basområden vilka befinner sig under kommunistiska
partiets ledning den Antijapanska nationella enhetsfrontens politiska
makt. Denna är varken en borgerlig eller en proletär en-klassdiktatur,
utan de revolutionära klassernas gemensamma diktatur under proletariatets
ledning. Alla som tagit ställning för motstånd mot Japanoch
för demokratin är, oavsett partitillhörighet, berättigade
att ha del i denna politiska makt.
Den ny-demokratiska revolutionen skiljer
sig också från en socialistisk revolution däri att den
störtar imperialisternas, förrädarnas och reaktionärernas
välde i Kina men inte förintar någon del av kapitalismen,
som är i stånd att bidraga till den antiimperialistiska, antifeodala
kampen.
Den ny-demokratiska revolutionen sammanfaller
i grunden med den revolution som förutsetts i Folkets tre principer
sådana dessa förespråkades av dr Sun Yat-sen år
1924.I det Manifest från Kuomintangs första rikskongress, som
utgavs det året, förklarade dr Sun Yat-sen:
Det så kallade demokratiska
systemet i moderna stater monopoliseras vanligen av bourgeoisin och
har blivit blott och bart ett instrument för gemene mans förtryckande.
Däremot innebär Kuomintangs demokratiprincip ett demokratiskt
system i vilket hela folket har del och som inte är fåtalets
privategendom.
Han tillade:
Sådana företag som banker,
järnvägar och flyglinjer, vilka har monopolkaraktär
eller är för stora för att drivas privat, ska, vare
sig de ägs av kineser eller av utlänningar, drivas och administreras
av staten så att privat kapital inte kan dominera folkförsörjningen:
detta är huvudprincipen för kapitalets reglering.
Och i sitt Testamente framhöll dr
Sun återigen grundprincipen för inrikes- och utrikespolitiken:
"Vi måste resa folkets massor och förena oss i gemensam kamp
med de nationer, som behandlar oss som jämlikar." Folkets tre principer
för den gamla demokratin, som anpassats till de gamla internationella
och inhemska betingelserna, blev således omformade till den nya
demokratins Folkets tre principer, som är anpassade till de nya internationella
och inhemska betingelserna. Det var till dessa sistnämnda Folkets
tre principer och inga andra Kinas kommunistiska parti hänvisade,
då det i sitt Manifest av den 22 september 1937 förklarade
att "enär Folkets tre principer är vad Kina i dag behöver,
är vårt parti berett att kämpa för att de helt och
fullt förverkligas". Dessa Folkets tre principer förkroppsligar
dr Sun Yat-sens Tre stora politiska riktlinjer — förbund med Ryssland,
samarbete med kommunistiska partiet och hjälp till bönderna
och arbetarna. Under de nya internationella och inhemska betingelserna
är Folkets tre principer i varje utformning som avviker från
de Tre stora politiska riktlinjerna,inte revolutionära. (Här
ska vi inte syssla med faktum att medan kommunismen och Folkets tre principer
överensstämmer ifråga om det grundläggande politiska
programmet för den demokratiska revolutionen, skiljer de sig i alla
andra avseenden.)
Proletariatets, böndernas och övriga
småborgerliga gruppers roll i Kinas borgerligt-demokratiska revolution
kan följaktligen inte ignoreras vare sig det gäller formeringen
av styrkorna för kampen (dvs, i enhetsfronten) eller statsmaktens
organisation. Envar, som söker att förbigå dessa klasser,
kommer med säkerhet att vara ur stånd att lösa problemet
om den kinesiska nationens öde eller över huvud taget något
av Kinas problem. Den kinesiska revolutionen måste i nuvarande skede
sträva att skapa en demokratisk republik, i vilken arbetarna, bönderna
och de övriga grupperna av småbourgeoisin allesammans intar
bestämda positioner och spelar en bestämd roll. Med andra ord,
det måste vara en demokratisk republik grundad på ett revolutionärt
förbund mellan arbetarna, bönderna, städernas småbourgeoisi
och alla andra som är motståndare till imperialismen och feodalismen.
Endast under proletariatets ledning kan en sådan republik bli helt
förverkligad.
6. DEN KINESISKA REVOLUTIONENS PERSPEKTIV
Nu då grundfrågorna — det
kinesiska samhällets natur och den kinesiska revolutionens angreppsmål,
uppgifter, drivkrafter och karaktär i nuvarande skede — har klarlagts
är det lätt att se dess perspektiv, det vill säga, att
begripa förhållandet mellan den borgerligt-demokratiska och
den proletärt-socialistiska revolutionen, eller mellan den kinesiska
revolutionens innevarande och framtida skeden.
Det råder inget tvivel om att den
kinesiska revolutionens slutperspektiv inte är kapitalism, utan socialism
och kommunism, eftersom Kinas borgerligt-demokratiska revolution i nuvarande
skede inte är av den gamla allmänna typen utan en demokratisk
revolution av en ny särskild typ — en ny-demokratisk revolution —
och eftersom den äger rum i 1930- och 1940-talens av socialismens
uppstigande och kapitalismens förfall kännetecknade nya internationella
omgivning, under det andra världskrigets period och i revolutionens
era.
Det är emellertid inte alls förvånande
utan helt att vänta att en kapitalistisk hushållning ska utvecklas
i viss utsträckning inom det kinesiska samhället, i och med
att hindren för kapitalismens utveckling sopas undan efter revolutionens
seger, eftersom den kinesiska revolutionens syfte i nuvarande skede är
att förändra samhällets nu bestående koloniala, halvkoloniala
och halvfeodala tillstånd, dvs att sträva för att fullborda
den ny-demokratiska revolutionen. En viss grad av kapitalistisk utveckling
kommer att vara ett oundvikligt resultat av den demokratiska revolutionens
seger i det ekonomiskt efterblivna Kina. Men detta kommer endast att vara
en sida av den kinesiska revolutionens resultat och inte hela bilden.
Hela bilden kommer att visa utveckling av såväl de socialistiska
som de kapitalistiska faktorerna. Vilka kommer de socialistiska faktorerna
att vara? Proletariatets och kommunistiska partiets växande relativa
betydelse bland de politiska krafterna i landet; att proletariatet och
kommunistiska partiet utövar ledningen, vilket bönderna, de
intellektuella och städernas småbourgeoisi redan accepterar
eller troligen kommer att acceptera; och den statliga, av den demokratiska
republiken ägda sektorn i folkhushållningen, samt den kooperativa,
av det arbetande folket ägda sektorn av folkhushållningen.
Alla dessa kommer att vara socialistiska faktorer. Lägger man härtill
en gynnsam internationell omgivning, är det högst sannolikt
att Kinas borgerligt-demokratiska revolution slutligen kommer att undvika
en kapitalistisk framtid och glädja sig åt en socialistisk
framtid.
7. DEN KINESISKA REVOLUTIONENS DUBBLA UPPGIFT
OCH KINAS KOMMUNISTISKA PARTI
Sammanfattar vi de föregående
avsnitten i detta kapitel, kan vi se att den kinesiska revolutionen som
helhet innefattar en dubbel uppgift. Det vill säga, den omsluter
både den borgerligt-demokratiska revolutionen (den ny-demokratiska
revolutionen) och den proletärt-socialistiska revolutionen, dvs både
det nuvarande och det framtida skedet i revolutionen. Ledningen i denna
dubbla revolutionära uppgift vilar på Kinas kommunistiska parti,
proletariatets parti, utan vars ledning ingen revolution kan lyckas.
Att fullborda Kinas borgerligt-demokratiska
revolution (den ny-demokratiska revolutionen) och att, när alla nödvändiga
betingelser mognat, omvandla den till en socialistisk revolution — det
är totalsumman av Kinas kommunistiska partis stora och ärorika
revolutionära uppgifter. Varje partimedlem måste vinnlägga
sig om dess uppfyllande och får under inga förhållanden
ge upp på halva vägen. En del omogna kommunister tror, att
vår uppgift är begränsad till den pågående
demokratiska revolutionen och inte innefattar den framtida socialistiska
revolutionen eller föreställer sig att den nuvarande revolutionen
eller agrarrevolutionen faktiskt är en socialistisk revolution. Det
måste med kraft påpekas att dessa åsikter är felaktiga.
Varje kommunist bör veta att den revolutionära rörelsen
i Kina, som leds av kommunistiska partiet, som helhet tagen omfattar två
skeden, dvs den demokratiska och den socialistiska revolutionen, vilka
är två till sitt väsen skilda revolutionära processer,
och att den andra processen kan genomföras först sedan den första
avslutats. Den demokratiska revolutionen är den nödvändiga
förberedelsen för den socialistiska revolutionen, och den socialistiska
revolutionen är den oundvikliga fortsättningen på den
demokratiska revolutionen. Slutmålet, för vilket alla kommunister
kämpar, är att skapa ett socialistiskt och kommunistiskt samhälle.
En klar förståelse av såväl skillnaderna som det
ömsesidiga sambandet mellan den demokratiska revolutionen och den
socialistiska är oumbärlig om vi ska kunna ge riktig ledning
åt den kinesiska revolutionen.
Med undantag för kommunistiska partiet
finns det inget parti (borgerligt eller småborgerligt) som rår
med uppgiften att leda Kinas två stora revolutioner, den demokratiska
och den socialistiska revolutionen, till dess de är helt genomförda.
Kommunistiska partiet har, allt sedan den dag det föddes, tagit denna
dubbla uppgift på sina skuldror och har i arton år kämpat
hårt för att genomföra den.
Det är en uppgift som är både
ärorik och mödosam. Och den kan inte utföras utan ett bolsjeviserat
kinesiskt kommunistiskt parti, som omfattar hela landet och har en bred
masskaraktär, ett parti som är fullständigt konsoliderat
såväl ideologiskt som politiskt och organisatoriskt. Därför
är det varje kommunists plikt att aktivt deltaga i uppbygget av ett
sådant kommunistiskt parti.
NOTER
[*]
Den kinesiska revolutionen och Kinas kommunistiska parti är
en lärobok som kamrat Mao Tse-tung och flera andra kamrater gemensamt
författade i Yenan vintern 1939. Första kapitlet — "Det kinesiska
samhället" — färdigställdes först av andra kamrater
och bearbetades sedan av kamrat Mao Tse-tung. Andra kapitlet — "Den kinesiska
revolutionen" — skrevs av honom själv. Ytterligare ett i planen ingående
kapitel — "Partiuppbygge" — lämnades ofullbordat av de kamrater,
som arbetade med det. De två publicerade kapitlen, och särskilt
andra kapitlet, har spelat en stor fostrande roll i Kinas kommunistiska
parti och bland det kinesiska folket. De synpunkter på den nya demokratin,
som kamrat Mao Tse-tung framförde i andra kapitlet, utvecklades betydligt
utförligare i hans "Om ny-demokrati", som skrevs i januari 1940.[TILLBAKA]
[**] Jordfördelningen resulterar ju
nämligen i att de i 3) nämnda 70 procenten fattiga bönder
och lantarbetare förvandlas till mellanbönder. Övers.
anm.[TILLBAKA]
[1] Magnetitens
magnetiska egenskaper omnämndes så tidigt som i tredje århundradet
f v t av Lu Pu-wei i hans Almanack, och i början av första
århundradet v t anmärkte den materialistiske filosofen Wang
Chung i Lun Heng att magnetiten pekar mot söder, vilket antyder
att man då kände till den magnetiska polariteten. Resebeskrivningar,
tillkomna i början av 1100-talet visar att kompassen redan då
allmänt användes av kinesiska navigatörer. [TILLBAKA]
[2] Enligt uppteckningar i gamla dokument
upptäckte Tsai Lun, en eunuck som levde under Östra Handynastin
(25—220), konsten att tillverka papper. Som material använde han
bark, hampa, trasor och kasserade fisknät. År 105 (kejsare
Ho Tis sista regeringsår) framlade Tsai Lun sin uppfinning för
kejsaren, och därefter började denna metod, att göra papper
av växtfibrer, att spridas över Kina.[TILLBAKA]
[3] Blocktrycket uppfanns omkring år
600 under Suidynastin.[TILLBAKA]
[4] De flyttbara typerna uppfanns av
Pi Sheng under Sungdynastin någon gång mellan åren 1041
och 1048.[TILLBAKA]
[5] Enligt traditionen uppfanns krutet
i Kina under 800-talet, under 1000-talet användes det redan för
avfyrandet av kanoner.[TILLBAKA]
[6] Chen Sheng, Wu Kuang, Hsiang Yu och
Liu Pang var ledare för den första stora bonderesningen under
Chindynastin. År 209 f v t organiserade Chen Sheng och Wu Kuang,
som ingick i en styrka om 900 värnpliktiga på väg till
garnisonstjänst i en gränspostering, en revolt i Chihsiens (numera
Suhsiens) härad i provinsen Anhwei, en revolt mot Chindynastins tyranni.
Hsiang Yu och Liu Pang var de mest framstående ledarna för
de bonderesningar som denna revolt utlöste över hela landet.
Hsiang Yus armé förintade Chindynastins huvudstyrkor, och
Liu Pangs trupper intog dess huvudstad. I den kamp som därefter följde
mellan Liu Pang och Hsiang Yu, segrade Liu Pang över Hsiang Yu och
grundade Handynastin.[TILLBAKA]
[7] Hsinshih, Pinglin, Röda ögonbrynen
och Bronshästarna är beteckningar på bondeuppror under
Västra Handynastins sista tid, då oron bland bönderna
var vida spridd. År 8 störtade Wang Mang den härskande
dynastin, besteg tronen och genomförde några få reformer
för att få slut på oron bland bönderna. Men de svältande
massorna i Hsinshih (i vad som nu är Chingshans härad i Hupeh)
och Pinglin (beläget i nuvarande Suihsiens härad i Hupeh) reste
sig i revolt. Bronshästarna och Röda ögonbrynen var de
bondeskaror, som under Wang Mängs regering, reste sig i nuvarande
centrala delarna av provinserna Hopei och Shantung. De Röda ögonbrynen,
som var den största av bondestyrkorna, fick sitt namn av att deras
kämpar målade sina ögonbryn röda.[TILLBAKA]
[8] De Gula turbanerna var en bondestyrka
som revolterade år 184 och fick namn efter sina huvudbonader.[TILLBAKA]
[9] Li
Mi och Tou Chien-teh var ledare för stora bonderesningar mot Suidynastin
i provinserna Honan och Hopei i början av 600-talet.[TILLBAKA]
[10] Wang Hsien-chih organiserade en
resning i Shantung år 874. Året därpå organiserade
Huang Chao en resning för att stödja honom.[TILLBAKA]
[11] Sung Chiang och Fang La var berömda
ledare för bonderesningar i början av 1100-talet. Sung Chiang
var verksam längs gränserna mellan provinserna Shantung, Hopei,
Honan och Kiangsu, medan Fang La var aktiv i Chekiang och Anhwei.[TILLBAKA]
[12] År 1351 reste sig folket i
många delar av landet mot Yuandynastin (mongolerna). År 1352
anslöt sig Chu Yuan-chang till de rebellstyrkor som leddes av Kuo
Tzu-hsing och blev efter dennes död deras befälhavare. År
1368 lyckades han slutligen störta mongoldynastins välde, som
vacklade under angreppen från folkets styrkor, och grundade Mingdynastin.[TILLBAKA]
[13] Li Tzu-cheng, också kallad
konung Chuang (konungen som vågar allt), född i Michih i norra
Shensi, var ledare för en bonderevolt som ledde till att Mingdynastin
störtades. Revolten började först i norra Shensi år
1628.[TILLBAKA]
Li anslöt sig till de styrkor som
leddes av Kao Ying-hsiang och företog ett fälttåg genom
Honan och Anhwei och tillbaka till Shensi. Efter Kaos död år
1636 efterträdde Li honom, blev konung Chuang och förde fälttåg
fram och tillbaka i provinserna Shensi, Szechuan, Honan och Hupeh. Slutligen
erövrade han 1644 den kejserliga huvudstaden Peking, varpå
den siste Ming-kejsaren begick självmord. Huvudparollen som Li propagerade
bland massorna var "Stöd konung Chuang och betala ingen spannmålsskatt".
En annan av hans paroller, avsedd att skapa disciplin bland hans folk,
löd: "Varje mord betyder ätt ni dödar min far, varje våldtäkt
att ni kränker min mor". På detta sätt vann han massornas
stöd och hans rörelse blev huvudströmningen i de bonderevolter
som rasade över hela landet. Eftersom även han drev omkring
utan att någonsin upprätta relativt fasta basområden
blev han slutligen besegrad av Wu San-kuei, en minggeneral som sammansvurit
sig med chingtrupperna (mandsjuerna) för ett gemensamt angrepp mot
Li.
[14] Från 1856 till 1860 förde
England och Frankrike tillsammans ett aggressionskrig mot Kina, vari Förenta
staterna och Tsarryssland stödde dem från sidolinjerna. Chingdynastins
regering ägnade vid denna tid all sin energi åt att undertrycka
den bonderevolution, som är känd under namnet Taipings himmelska
kungarike, och förde gentemot de utländska aggresso-rerna det
passiva motståndets politik. De engelsk-franska styrkorna intog
sådana stora städer som Canton, Tientsin och Peking, plundrade
och brände Yuan Ming Yuan-palatset i Peking och tvingade Chingregeringen
att underteckna Tientsin- och Pekingfördragen. Dessas viktigaste
bestämmelser innefattade att Tientsin, Niuchuang, Tengchow, Taiwan,
Tansui, Chaochow, Chiungchow, Nanking, Chinkiang, Kiukiang och Hankow
öppnades som fördragshamnar och att utlänningar garanterades
särskilda privilegier för resor, missionsverksamhet och sjöfart
i Kinas inre. Från denna tid spred sig de utländska aggressionsstyrkorna
genom alla Kinas kustprovinser och trängde långt in i dess
uppland.[TILLBAKA]
[15] År 1882—83 invaderade de franska
aggressorerna norra delen av Indokina. Åren 1884—85 utvidgade de
sitt aggressionskrig till de kinesiska provinserna Kwangsi, Taiwan, Fukien
och Chekiang. Trots de segrar som vanns i detta krig undertecknade den
korrupta Chingregeringen det förödmjukande Tientsinfördraget.[TILLBAKA]
[16]År 1900 företog åtta
imperialistiska makter — Storbritannien, Förenta staterna, Tyskland,
Frankrike, Tsarryssland, Japan, Italien och Österrike — med förenade
styrkor ett angrepp på Kina i syfte att undertrycka den mot utländsk
aggression riktade kinesiska folkrörelse som kallades Yi Ho Tuan-rörelsen.
("Boxarna" kallades den av utlänningarna på grund av att dess
baner visade bilden av en knuten näve. Övers. anm.) Det
kinesiska folket reste ett hjältemodigt motstånd. De åtta
makternas förbundna styrkor intog Taku och ockuperade Tientsin och
Peking. År 1901 ingick Chingregeringen ett fördrag med de åtta
imperialistiska länderna. Dess viktigaste stadganden var att Kina
till dessa åtta länder skulle betala den väldiga summanav
450 miljoner silvertaels som krigsskadestånd och tillerkänna
dem det särskilda privilegiet att förlägga trupper i Peking
och i området från Peking till Tientsin och Shanhaikuan.[TILLBAKA]
[17]Konsulär domsrätt var ett
av de särskilda privilegier som de imperialistiska makterna försåg
sig med genom de orättvisa fördrag som de påtvingade det
gamla Kinas regeringar med början från tilläggsavtalet
till det kinesisk-brittiska fördraget i Nanking, undertecknat vid
Humen (Bogue) år 1843, och med det kinesisk-amerikanska fördraget
i Wanghia 1844. Det innebar, att, om en undersåte från något
land, som åtnjöt det konsulära domsrättsprivilegiet
i Kina, ställdes under åtal i ett civilmål eller kriminalmål,
skulle han inte rannsakas och dömas av en kinesisk domstol utan av
sitt eget lands konsul.[TILLBAKA]
[18] I slutet av förra århundradet
betecknade de imperialistiska makter som gjorde sig skyldiga till aggression
mot Kina olika delar av landet som sina inflytelsesfärer. Var och
en av dessa makter utstakade de områden som föll under dess
ekonomiska och militära inflytande. Sålunda betecknades provinserna
i Yangtsedalens mellersta och lägre delar som brittisk inflytelsesfär;
Yunnan, Kwangtung och Kwangsi som Frankrikes; Shantung som Tysklands;
Fukien som Japans, och de tre nordöstprovinserna (nuvarande provinserna
Liaoning, Kirin och Heilungkiang) som Tsarrysslands inflytelsesfär.
Efter det rysk-japanska kriget år 1905 kom södra delen av de
tre nordöstprovinserna under japanskt inflytande.[TILLBAKA]
[19] De utländska koncessionerna
var områden som de imperialistiska makterna tog för sig i fördragshamnarna
sedan de tvingat Chingregeringen att öppna dessa hamnar. I dessa
så kallade koncessioner genomförde de ett imperialistiskt kolonialstyrelsesystem,
som var helt oberoende av kinesisk lag och administration. Genom dessa
koncessioner utövade imperialisterna direkt eller indirekt politiskt
och ekonomiskt herravälde över den kinesiska feodal- och compradorregimen.
Under 1924—27 års revolution inledde det revolutionära folket
under Kinas kommunistiska partis ledning en rörelse för att
avskaffa koncessionerna, och i januari 1927 övertog de de brittiska
koncessionerna i Hankow och Kiukiang. Imperialisterna behöll emellertid
olika koncessioner sedan Chiang Kai-shek förrått revolutionen.[TILLBAKA]
[20] "Den revolutionära rörelsen
i kolonierna och halvkolonierna", Kominterns sjätte kongress,
beslut och resolutioner, Frams förlag, Stockholm 1929, s. 73.[TILLBAKA]
[21] J. V. Stalin: "Die Revolution in
China und die Aufgaben der Komintern", Werke, Dietz Verlag, Berlin,
1953, bd 9, s. 248.[TILLBAKA]
[22] J. V. Stalin: "Über die Perspektiven
der Revolution in China", a.a. bd 8, s. 324.[TILLBAKA]
[23] Se V. I. Lenin: "Socialdemokratins agrarprogram
i första ryska revolutionen åren, 1905—1907", Samlade skrifter
i urval, Arbetarkulturs förlag, Stockholm 1943, bd 5, s. 176—217.[TILLBAKA]
1939 |
Ordförande
Mao Tse-tung |
|