Ny-demokratisk konstitutionell regering[*]
Den 20 februari 1940
Det är högst betydelsefullt
att representanter för folk ur alla kretsar i Yenan sammanträffar
här i dag för att inviga Förbundet för främjandet
av en konstitutionell regering, och att alla börjat intressera sig
för idén om en konstitutionell styrelseform. Vad är syftet
med vårt möte? Det är att underlätta för folkviljan
att komma till fullständigt uttryck och att Japan besegras och ett
nytt Kina byggs upp.
Det väpnade motståndet mot
Japan, som vi alla stödjer, genomförs redan, och frågan
är nu endast att hålla fast vid det. Men det finns någonting
annat, nämligen demokrati, som inte genomförs. Båda är
av ytterligt stor vikt för Kina i dag. Kina saknar förvisso
många ting, men de viktigaste är självständighet
och demokrati. Om endera av dessa två ting saknas, kommer det inte
att gå Kina väl. Medan det saknas två ting, finns det
samtidigt två som är överflödiga. Vilka är de?
Imperialistiskt förtryck och feodalt förtryck. Det är som
följd av dessa två överflödiga ting som Kina har
blivit ett kolonialt, halvkolonialt och halvfeodalt land. Nationen kräver
i dag först och främst självständighet och demokrati,
och därför måste imperialismen och feodalismen förintas.
De måste förintas med beslutsamhet, grundligt och utan att
visa en gnutta nåd. En del människor säger att vi behöver
endast uppbygge, inte förstörelse. Nåväl, då
vill vi fråga: Bör inte Bang Ching-wei förintas?
Bör inte den japanska imperialismen
förintas? Bör inte det feodala samhällssystemet förintas?
Ett uppbygge är självklart otänkbart om ni inte förintar
dessa onda ting. Endast genom att förinta dem kan Kina räddas
och uppbygget ta sin början; annars blir det hela en fåfäng
dröm. Endast genom att förinta det som är gammalt och ruttet,
kan vi bygga det som är nytt och friskt. Om ni förenar självständighet
och demokrati, får ni ett försvarskrig på grundval av
demokrati, eller demokrati i försvarskrigets tjänst. Utan demokrati
kommer motståndet att misslyckas. Utan demokrati kan försvarskriget
inte vidmakthållas. Med demokrati kan vi säkerligen vinna,
även om vi tvingas kämpa i åtta eller tio år.
Vad är en konstitutionell regering?
Det är en demokratisk regering. Jag instämmer i vad vår
gamle kamrat Bu' just nu sade. Vad slags demokratisk regering behöver
vi i dag? En ny-demokratisk regering, ny-demokratins konstitutionella
regering. Inte den gamla, förlegade, europeisk-amerikanska typen
av så kallad demokrati som är borgerlig diktatur, och inte
heller ännu den sovjetiska typen av demokrati som är proletariatets
diktatur.
Den gamla typen av demokrati som tillämpas
i andra länder är på väg ut och har blivit reaktionär.
Vi bör under inga omständigheter acceptera något så
reaktionärt. Det slags konstitutionella regering som den kinesiska
yttersta högern talar om är den gamla typen av borgerlig demokrati
som finns i utlandet. Men trots att de talar om den, vill de i verkligheten
inte ha ens den; de pratar på detta sätt för att bedra
folket. Vad de verkligen vill ha är en fascistisk enpartidiktatur.
Den kinesiska rationella bourgeoisin, å andra sidan, vill ha denna
typ av konstitutionell regering och skulle vilja upprätta en borgerlig
diktatur i Kina, men den kan aldrig lyckas därmed. Ty det kinesiska
folket vill inte ha en sådan regering och skulle inte välkomna
en enklassdiktatur av bourgeoisin, Kinas angelägenheter måste
avgöras av det kinesiska folkets stora flertal, och ett regeringsmonopol
för bourgeoisin allena måste absolut förkastas. Men en
socialistisk demokrati då? Den är naturligtvis mycket bra,
och kommer småningom att förhärska i hela världen.
Men i dag är denna typ av demokrati ännu inte genomförbar
i Kina, och vi får därför klara oss utan den just nu.
Inte förrän vissa betingelser finns kommer det att bli möjligt
att ha en socialistisk demokrati. Det slag av demokratisk regering som
vi behöver i dag är varken demokrati av den gamla typen eller
demokrati av den socialistiska typen, utan ny-demokrati, vilken passar
Kinas nuvarande förhållanden. Den konstitutionella regering
som bör främjas är en ny-demokratisk konstitutionell regering.
Vad är en ny-demokratisk konstitutionell
regering? Den är flera revolutionära klassers gemensamma diktatur
över förrädarna och reaktionärerna. Någon sade
en gång, "Om det finns mat, låt alla dela på den". Jag
tror detta uttalande kan tjäna som beskrivning på ny-demokrati.
Precis som alla bör dela på den mat som finns, bör det
inte bli något monopol på makten från ett enda partis,
en enda grupps eller en enda klass' sida. Denna idé uttrycktes
mycket väl av dr Sun Yat-sen i Manifestet från Kuomintangs
Första rikskongress:
Det så kallade demokratiska
systemet i moderna stater monopoliseras vanligen av bourgeoisin och
har blivit blott och bart ett instrument för gemene mans förtryckande.
Däremot innebär Kuomintangs demokratiprincip ett demokratiskt
system i vilket hela folket har del och som inte är fåtalets
privategendom.
Kamrater, när vi studerar den konstitutionella
regeringsformen kommer vi att läsa åtskilliga böcker,
men främst måste vi studera detta manifest, och dessa rader
bör vi lära utantill. ". . . i vilket hela folket har del och
som inte är fåtalets privategendom" - detta är kärnan
i vad vi kallar en ny-demokratisk konstitutionell regering, ett flertal
revolutionära klassers gemensamma diktatur över förrädarna
och reaktionärerna; sådan är den konstitutionella regering
vi behöver i dag. Och detta är den form som en konstitutionell
regering bestående av den antijapanska enhetsfronten bör ha.
Syftet med vårt möte i dag
är att främja eller mana till upprättandet av en konstitutionell
regering. Varför är det nödvändigt för oss att
"mana" till det? Om alla marscherade framåt skulle ingen behöva
manas att göra det. Varför gör vi oss besväret att
hålla detta möte? Därför att en del människor,
i stället för att marschera framåt, lägger sig ned
och vägrar att gå vidare. De inte bara vägrar att gå
framåt, de vill faktiskt gå tillbaka. Ni manar dem att gå
framåt, men de vill hellre dö än göra det; dessa
människor tillhör den yttersta högern. De är så
envisa att vi tvingas hålla detta möte för att ge dem
en "maning". Varifrån kommer uttrycket "mana"? Vem var det som först
använde det i detta sammanhang? Inte vi, utan den store och ärade
dr Sun Yat-sen, som sade: "1 fyrtio år har jag ägnat mig åt
den nationella revolutionens sak. .." Läs hans Testamente och ni
kommer att finna följande ord: "Helt nyligen har jag rekommenderat
att sammankalla Nationalförsamlingen och man måste särskilt
mana till att detta genomförs inom kortast möjliga tid. Detta
är min innerliga maning till er."
Inte en vanlig "maning", kamrater, utan
en "innerlig maning". En "innerlig maning" är inte av den vanliga
sorten, hur kan man då förbise den så lätt? Och
igen, "inom kortast möjliga tid"; för det första, inte
inom längsta möjliga tid, för det andra, inte inom en relativt
lång tid, och för det tredje, inte bara inom en kort tid utan
"inom kortast möjliga tid". Om vi vill att nationalförsamlingen
ska komma till stånd inom kortast möjliga tid, måste
vi "mana" till det. Dr Sun Yat-sen har varit död i femton år,
men till dags dato har den nationalförsamling som han rekommenderade
inte sammankallats. Vissa människor har slösat bort dag efter
dag med politiskt förmyndarskap, de har slösat bort tiden meningslöst
och omvandlat "inom kortast möjliga tid" till längsta möjliga
tid, och ändå åberopar de ständigt dr Sun Yat-sens
namn. Vilken skarp tillrättavisning skulle inte dr Suns ande ge dessa
hans ovärdiga anhängare! Det är alldeles klart att utan
"maning" blir det inget framåtskridande; "maning" krävs därför
att många går bakåt och många andra ännu
inte blivit väckta.
Eftersom en del människor inte rör
sig framåt måste vi mana på dem. Vi måste mana
på andra därför att de är långsamma. Därför
sammankallar vi många möten för att mana till upprättandet
av en konstitutionell regering. Ungdomen har hållit sådana
möten, likaså kvinnorna, arbetarna, skolorna, regeringsorgan
och armsförband. Allt detta är mycket livfullt och bra. Och
nu håller vi detta allmänna möte i samma syfte, så
att vi alla kan sätta i gång med att mana till ett snabbt genomförande
av en konstitutionell regering och omedelbar tillämpning av dr Sun
Yat-sens läror.
En del säger: -Ni befinner er i Yenan
medan dessa människor är på olika andra platser. Vad nyttjar
det att ni manar dem, om de inte uppmärksammar det?" Jo, det nyttjar
alltid något. Ty saker rör sig och de måste uppmärksamma
detta. Om vi håller fler möten, skriver fler artiklar, håller
fler anföranden och skickar fler telegram, blir det omöjligt
för dem att inte varsebli vad som sker. Jag tror att våra många
möten i Yenan för att främja en konstitutionell regering
har ett dubbelt syfte. Ett är att studera problemet och det andra
är att knuffa folk framåt. Varför måste vi studera?
Därför att, om de inte rör sig framåt och ni ger
dem maningar och de sedan frågar er varför ni knuffar på
dem, måste ni kunna ge dem ett svar. För att kunna göra
detta, måste vi företa ett allvarligt studium av den konstitutionella
regeringsformens bakgrund och funktion. Detta är just vad vår
gamle kamrat Wu[1] har talat ganska detaljerat
om. Alla skolor, regeringsorgan och armsförband samt alla delar av
folket bör studera den fråga, om en konstitutionell regering,
som vi står inför.
När vi en gång har studerat
den, kan vi knuffa folk framåt. Att knuffa dem framåt innebär
att mana dem att gå vidare, och när vi trycker på på
alla områden, kommer saker och ting småningom att röra
sig framåt. De många små vattenflödena kommer att
samla sig till en stor flod och spola bort allt som är ruttet och
smutsigt, och en ny-demokratisk konstitutionell regering kommer att framträda.
Effekten av ett dylikt knuffande kommer att bli mycket stor. Vad vi gör
i Yenan måste med nödvändighet öva inflytande på
hela landet.
Kamrater, inbillar ni er, att så
snart möten har hållits och telegram avskickats, den yttersta
högern kommer att ramla ihop, kommer att börja röra sig
framåt och underkasta sig våra order? Nej, så foglig
blir den inte. Ett stort antal människor bland den yttersta högern,
har genomgått särskilda skolor för utbildning av inbitna
högermän. De tillhör yttersta högern i dag och kommer
att tillhöra den i morgon och även i övermorgon. Vad betyder
"yttersta högern"? "Högern" betyder att vara obotligt reaktionär,
och "yttersta" betyder att vara så långt ut på den reaktionära
kanten att man bekämpar framåtskridandet i dag, i morgon och
även i övermorgon. Sådana är de människor som
vi kallar den yttersta högern. Att få dem att lyssna till oss
blir inte lätt.
Vad angår de konstitutionella regeringar
som världen hitintills känt, t ex i Storbritannien, Frankrike,
Förenta staterna eller Sovjetunionen, har vanligtvis grundlagar,
det vill säga, en konstitution, proklamerats sedan en revolution
lyckats, för att markera att en demokrati verkligen upprättats.
Men i Kinas fall är det annorlunda. I Kina har revolutionen ännu
inte segrat och, med undantag för sådana områden som
vårt gränsområde, är en demokratisk regeringsform
ännu inte ett faktum. Faktum är att Kina i dag lever under ett
halvkolonialt och halvfeodalt välde, och även om en god konstitution
proklamerades, skulle dess tillämpning oundvikligen hindras av de
feodala krafterna och hejdas av den yttersta högern, och det skulle
bli omöjligt att genomföra den utan störningar. Sålunda
måste den pågående rörelsen för en konstitutionell
regering kämpa för en demokrati som ännu inte uppnåtts,
i stället för att erkänna en demokrati som redan är
ett faktum. Detta innebär en stor kamp och är förvisso
ingen lätt sak.
De som hela tiden har bekämpat en
konstitutionell regering[2] avlägger
nu en läpparnas bekännelse till den. Varför? Därför
att de känner trycket från folket, som vill kämpa mot
Japan, och de måste slingra sig litet. De skriker så mycket
de orkar: "Vi har alltid varit för en konstitutionell regering!"
och för ett förfärligt larm. Vi har i åratal hört
orden "konstitutionell regering", men hitintills har vi inte sett skymten
av den. Dessa människor säger en sak och gör en annan och
kan gott anklagas för dubbelspel i frågan om en konstitutionell
regering. Deras "vi har alltid varit för" är ett snyggt exempel
på detta dubbelspel. Den yttersta högern av i dag bedriver
just ett sådant dubbelspel. Dess konstitutionella regering är
svindel. Ni får kanske i den inte alltför avlägsna framtiden
en konstitution, och en president på köpet. Men vad demokrati
och frihet angår, vet gudarna allena när de kommer att ge er
detta. Kina har redan en konstitution. Proklamerade inte Tsao Kun en sådan?[3]
Men var fanns demokratin och friheten? Vad presidenter beträffar,
har det funnits en hel del. Den förste, Sun Yat-sen, var bra, men
han blev undanskuffad av Yuan Shih-kai. Den andra var Yuan Shih-kai, den
tredje Li Yuan-hung,[4] den fjärde
Fen- Kuo-chang[5] och den femte Hsu Shih-chang.[6]
Det blev faktiskt ganska många, men skilde de sig på något
sätt från de despotiska kejsarna? Både konstitutionen
och presidenterna var falska. För närvarande är de så
kallade konstitutionella och demokratiska regeringarna i länder som
Storbritannien, Frankrike och Förenta staterna i verkligheten människoätande
regeringar. Detsamma gäller om Mellan- och Sydamerika, där många
länder hängt upp en republikskylt, men där det faktiskt
inte finns en skymt av demokrati. Likadant är det med Kinas yttersta
höger i dag. Dess prat om konstitutionell regering är endast
ett sätt att "sälja hundkött genom att skylta med kalvstek".
De skyltar med den konstitutionella regeringens kalvstek och säljer
enpartidiktaturens hundkött. Jag angriper inte dessa människor
utan skäl; mina ord är välgrundade, ty trots allt sitt
prat om konstitutionell regering ger de inte folket en enda gnutta frihet.
Kamrater, verklig konstitutionell regering
får vi aldrig lätt; den kan erhållas endast genom hård
kamp. Därför får ni inte tro att den ska komma omedelbart
sedan vi hållit våra möten, skickat våra telegram
och skrivit våra artiklar. Ni får inte heller tro att, så
snart Folkets politiska råd[7] antar
en resolution, riksregeringen utger ett dekret eller nationalförsamlingen[8]
möts den 12 november och proklamerar en konstitution och till och
med väljer en president, allting kommer att gå som smort och
hela livet kommer att le mot er. Detta är omöjligt, bli därför
inte förvirrade. Detta behöver förklaras för gemene
man så att inte han heller blir förvirrad. Saker och ting kommer
aldrig att gå så lätt.
Ska vi därför sörja saken
såsom förlorad? Allting är så svårt att det
verkar hopplöst. Men så är det inte heller. Det finns
fortfarande hopp om en konstitutionell regering, och till och med ett
stort hopp, och Kina kommer säkerligen att bli en ny-demokratisk
stat. Varför? Svårigheterna uppstår därför
att den yttersta högern skapar besvärligheter, men den kan inte
i all evighet fortsätta med att vara vad den är, och därför
har vi alltjämt stora förhoppningar. Den yttersta högerns
män i världen må vara inbitna högermän i dag
och förbli så i morgon och även i övermorgon, men
inte i evighet; till slut måste de ändra sig. Bang Ching-wei,
till exempel, var med i den yttersta högern mycket länge, men
ändå kunde han inte fortsätta att vara inbiten högerman
inom de antijapanska leden utan blev tvungen att gå över till
japanerna. Chang Kuo-tao, för att ta ytterligare ett exempel, var
också med i den yttersta högern i mycket lång tid, men
även han lade benen på ryggen sedan vi hållit en rad
möten och upprepade gånger kämpat mot honom. Yttersta
högerns män är kanske i verkligheten envetna och hårda,
men de förblir inte hårda intill sin död, och slutligen
förändras de - till någonting smutsigt och föraktligt,
till hunddynga. En del ändrar sig till det bättre och detta
är också en följd av våra upprepade strider mot
dem - de inser sina misstag och ändrar sig till det bättre.
Kort sagt, yttersta högerns män förändras så
småningom. De har alltid många planer, intriger för att
profitera på andras bekostnad, för dubbelspel och så
vidare. Men de får alltid motsatsen till vad de önskar. De
börjar ständigt med att skada andra men slutet blir att de ruinerar
sig själva. Vi sade en gång, att Chamberlain "lyfte en sten
endast för att tappa den på sina egna tår", och detta
har nu inträffat. Chamberlain hade satt sig före att använda
Hitler som den sten som skulle krossa det sovjetiska folkets tår,
men efter den dag i september i fjol då krig utbröt mellan
Tyskland å ena och Storbritannien och Frankrike å den andra
sidan, har stenen som han höll i händerna fallit på hans
egna tår. Än i dag känner han svedan därav. Liknande
exempel finns i överflöd i Kina. Yuan Shih-kai ville krossa
gemene mans tår men gjorde sig själv illa, och dog endast ett
par, månader efter det att han blivit kejsare.[9]
Tuan Chi-jui, Hsu Shih-chang, Tsao Kun, Bu Pei-fu och alla de andra ville
undertrycka folket, men blev slutligen alla störtade av folket. Var
och en som försöker profitera på andras bekostnad kommer
att sluta illa.
Jag tror att de antikommunistiska yttersta
högermännen av i dag, om de inte rör sig framåt,
inte kan bli några undantag från denna regel. De planerar,
med högtflygande ord om enhet som svepskäl, att likvidera det
progressiva gränsområdet Shensi-Kansu-Ningsia, den progressiva
åttonde routearmén och Nya fjärde armén, det
progressiva kommunistiska partiet och de progressiva massorganisationerna.
De har hur många planer som helst av detta slag. Men jag
tror att slutet blir, inte att yttersta högern likviderar framåtskridandet,
utan att den blir likviderad av framåtskridandet. Allvarligt talat
har anhängarna av den yttersta högern inget alternativ till
att undgå likvidering än att röra sig framåt. Därför
har vi ofta rått dem att inte angripa Åttonde routearmén,
kommunistiska partiet och gränsområdet. Om de måste göra
det, vore det bättre att de antog en resolution som börjar:
"Beslutna att likvidera oss själva och ge kommunistiska partiet fullt
tillräckliga möjligheter att expandera, tar vi, den yttersta
högern, ansvaret för angreppen mot kommunistiska partiet och
gränsområdet." Dessa människor har stor erfarenhet i "undertryckning
av kommunister" och om de nu vill gå en rond till, är de fria
att göra det. Om de, efter att ha ätit sig mätta och sovit
gott, har lust att utöva litet "undertryckning", är det deras
ensak. De måste emellertid vara förberedda på att ovannämnda
resolution då får effekt, ty den är oföränderlig.
De tio gångna årens "undertryckning av kommunister" har beständigt
utfallit i enlighet med denna resolution. All vidare "undertryckning"
kommer att utfalla likadant. Därför råder jag dem att
inte gå in för "undertryckning". Ty vad hela nationen vill
är inte "undertryckning av kommunisterna" utan motstånd, enhet
och framåtskridande. Därför kommer en var som försöker
att "undertrycka kommunisterna" att lida nederlag.
Kort sagt, bakåtsträveri skapar
så småningom motsatsen till vad dess befrämjare avser.
Till denna regel finns inget undantag varken i nutiden eller i det förgångna,
i Kina eller annorstädes.
Detsamma gäller om konstitutionell
regering i dag. Om yttersta högern fortsätter att bekämpa
den, kommer följden säkerligen att bli raka motsatsen till vad
de avser. Rörelsen för en konstitutionell regering kommer aldrig
att följa den kurs som yttersta högern har bestämt, utan
kommer att gå tvärt emot dess intentioner, och oundvikligen
slå in på den kurs som folket bestämmer. Detta är
säkert, ty folket i hela landet kräver det, och det gör
också strömmen i Kinas historiska utveckling och tendensen
i hela världsläget. Vem kan motstå detta? Historiens hjul
kan inte vridas bakåt. Arbetet som vi företagit oss kräver
emellertid tid och kan inte genomföras på en natt; det kräver
ansträngningar och kan inte utföras på ett slarvigt sätt;
det kräver att folkets stora massor mobiliseras och kan inte effektivt
genomföras av en enda man. Det är mycket bra att vi håller
detta möte här i dag; efter mötet ska vi skriva artiklar
och skicka telegram och vi ska också hålla liknande möten
i Butaibergen, Taihangbergen, norra Kina, centrala Kina och över
hela landet. Om vi fortsätter att
göra detta och håller på i flera år, blir det ungefär
tillräckligt. Vi måste göra ett bra jobb, vi måste
vinna demokrati och frihet, vi måste upprätta en ny-demokratisk
konstitutionell regering. Om detta inte görs och yttersta högern
får sin vilja fram, kommer nationen att gå under. Detta är
det sätt vi måste arbeta på för att undgå
att nationen underkuvas. I detta syfte måste varenda människa
göra sitt yttersta. Om vi gör det, finns det stort hopp för
vår sak. Det måste ytterligare stå klart att när
allt kommer omkring är den yttersta högern bara en minoritet,
medan majoriteten utgörs, inte av anhängare av yttersta högern,
utan av människor som är i stånd att gå framåt.
När majoriteten ställs mot minoriteten, och de ansträngningar
som vi gör läggs därtill, blir hoppet ännu större.
Därför säger jag att det, trots uppgiftens svårhet,
finns stort hopp.
NOTER
[*] Detta tal hölls inför Yenans
Förbund för främjandet av en konstitutionell regering.
Många kamrater i partiet, som blivit förvillade av Chiang Kai-sheks
bedrägliga propaganda vid denna tid, trodde att Kuomintang kanske
verkligen skulle upprätta en konstitutionell regering. Kamrat Mao
Tse-tung avslöjade här Chiang Kai-sheks bedrägeri, vred
propagandavapnet "en konstitutionell regering" ur hans händer och
omvandlade det till ett vapen för att väcka folket till att
kräva frihet och demokrati från Chiang Kai-shek. Då packade
Chiang Kai-shek omedelbart ihop sina knep, och aldrig mer under hela försvarskriget
mot Japan vågade ban att propagera för sin så kallade
konstitutionella regeringsform.[TILLBAKA]
[1] Gamle kamrat Wu är kamrat Wu Yu-chang,
som då var ordförande i Yenans Förbund för främjandet
av en konstitutionell regering.[TILLBAKA]
[2] "De" åsyftar den reaktionära
klicken i Kuomintang med Chiang Kaishek i spetsen.[TILLBAKA]
[3] Är 1923 ordnade Tsao Kun, en stor
krigsherre i norr, att han blev vald till republikens president genom
att muta 590 ledamöter i parlamentet med 5.000 silverdollar var.
Han proklamerade därefter en konstitution, som blev känd som
"Tsao Kuns konstitution" eller "mutkolvarnas konstitution".[TILLBAKA]
[4] Li Yuan-hung var ursprungligen befälhavare
över en brigad i Chingdynastins väpnade styrkor. Han tvingades
av sina officerare och män att gå över på revolutionens
sida under Wuchangupproret 1911 och blev militärguvernör i provinsen
Hupeh. Senare blev han vice president och därefter president i republiken
under de nordkinesiska krigsherrarnas regim.[TILLBAKA]
[5] Feng Kuo-chang var en av Yuan Shih-kais
underhuggare. Efter Yuans död blev han ledare av Chihli (Hopei) gruppen
inom den nordkinesiska krigsherreklicken. Är 1917 gjorde han sig
av med Li Yuan-hung och övertog själv presidentposten.[TILLBAKA]
[6] Hsu Shih-chang var en politiker som
tjänade den nordkinesiska krigsherreklicken. Han valdes till president
1918 av det parlament som stod under Tuan Chi-juis kontroll.[TILLBAKA]
[7] Folkets politiska råd var ett
enbart rådgivande organ som kuomintangregeringen motsträvigt
skapade efter det antijapanska krigets utbrott. Alla ledamöter var
"inbjudna" av kuomintangregeringen. Till namnet innefattade rådet
representanter från alla antijapanska politiska partier och grupper,
men i verkligheten dominerades det av flertalet, som var kuomintangmedlemmar.
Det hade ingen makt att öva inflytande på de riktlinjer eller
de åtgärder som kuomintangregeringen antog. När Chiang
Kai-shek och Kuomintang blev alltmer reaktionära, ökade antalet
kuomintangmedlemmar och andra reaktionärer i rådet, medan antalet
demokrater minskade samtidigt som deras yttrandefrihet blev strängt
beskuren, intill dess att rådet blev enbart ett verktyg för
kuomintangreaktionen. Efter intermezzot i södra Anhwei 1941 bojkottade
rådets kommunistiska ledamöter dess möten flera gånger
i protest mot Kuomintangs reaktionära åtgärder.[TILLBAKA]
[8] En resolution, som krävde att kuomintangregeringen
skulle sammankalla en nationalförsamling och upprätta en konstitutionell
regering inom en bestämd tidsperiod, antogs vid Folkets politiska
råds Fjärde sammanträde i september 1939 enligt ett förslag
från kommunistiska partiet och demokrater i andra partier och grupper.
1 november 1939 kungjorde Kuomintangs Centrala exekutivkommittés
Sjätte plenarmöte att nationalförsamlingen skulle sammankallas
den 12 november 1940. Detta löfte gavs bred publicitet i syfte att
dupera folket, men uppfylldes aldrig.[TILLBAKA]
[9] Yuan Shih-kai proklamerade sig själv
kejsare den 12 december 1915 men tvingades uppge titeln den 22 mars 1916.[TILLBAKA]
1940 |
Ordförande
Mao Tse-tung |
|