Slutsatser av det andra antikommunistiska stormangreppets
tillbakaslående[*]
Den 8 maj 1941
Det andra antikommunistiska stormangreppet
har, såsom Centralkommitténs direktiv av den 18 mars förklarade,
tagit en ända. Vad som därefter följt är att försvarskriget
fortsatt under i såväl internationellt som inrikespolitiskt
avseende nya förhållanden. De faktorer som tillkommit och skapat
dessa nya förhållanden är det imperialistiska krigets
spridning, den internationella revolutionära rörelsens uppsving,
neutralitetspakten mellan Sovjetunionen och Japan,[1]
nederlaget för Kuomintangs andra antikommunistiska stormangrepp och
den minskning av Kuomintangs politiska anseende och ökning av kommunistiska
partiets politiska anseende som blivit en följd därav, samt,
dessutom, Japans senaste förberedelser för en ny stor offensiv
mot Kina. För att ena folket i hela landet till att hålla stånd
i Försvarskriget och för att även i fortsättningen
verksamt övervinna faran för kapitulation och de stora godsägarnas
och storbourgeoisins antikommunistiska motström, är det ofrånkomligen
nödvändigt för oss att undersöka och studera lärdomarna
av vårt partis heroiska och segerrika kamp mot det senaste antikommunistiska
stormangreppet.
l. Av Kinas två stora motsättningar
är den nationella motsättningen mellan Kina och Japan alltjämt
den viktigaste, och den inre klassmotsättningen i Kina är fortfarande
underordnad. Det faktum att en nationell fiende trängt djupt in i
vårt land bestämmer allt. Även om de stora godsägarnas
hela klass och hela storbourgeoisin blir förrädare, kan de aldrig,
så länge motsättningen mellan Kina och Japan förblir
akut, på nytt åstadkomma samma läge som 1927 och ett
återupprepande av händelserna av den 12 april[2]
och 21 maj[3] det året. Det första
antikommunistiska stormangreppet[4] ansågs
av några kamrater såsom ett nytt Tjugoförstamajintermezzo,
och det andra stormangreppet betraktades såsom en återupprepning
av händelserna den 12 april och 21 maj.
Men objektiva fakta har bevisat att dessa
värderingar är felaktiga. Dessa kamraters misstag ligger i att
de har glömt att den nationella motsättningen är den viktigaste.
2. Under dessa omständigheter förblir
de stora godsägarnas klass och storbourgeoisin, vilka bägge
är pro-brittiska och pro-amerikanska och leder kuomintangregeringens
hela politik, klasser med en dubbel karaktär. Å ena sidan är
de motståndare till Japan och å andra sidan är de motståndare
till kommunistiska partiet och de breda massor som partiet representerar.
Och både deras motstånd mot Japan och deras antikommunism
har en dubbelkaraktär. Med deras motstånd mot Japan ligger
det så till, att ehuru de är motståndare till Japan,
för de inte aktivt krig mot Japan och bekämpar inte aktivt Wang
Ching-wei och de andra förrädarna, och ibland flirtar de till
och med med Japans fredssändebud. Med deras antikommunism förhåller
det sig så, att de är motståndare till kommunistiska
partiet och har gått så långt som till att framkalla
intermezzot i södra Anhwei och ge ut förordningen av den 17
januari, men på samma gång vill de inte ha en slutlig splittring
och upprätthåller fortfarande käpp- och morotspolitiken.
Dessa fakta blev ännu en gång bekräftade under det senaste
antikommunistiska stormangreppet. Den kinesiska politiken, som är
ytterligt komplicerad, kräver djupaste uppmärksamhet av våra
kamrater. Eftersom de pro-brittiska och pro-amerikanska storgodsägarnas
klass och storbourgeoisin fortfarande står Japan emot och fortfarande
använder käppen och moroten gentemot vårt parti, är
vårt partis politik att "göra mot dem vad de gör mot oss",[5]
käpp för käpp och morot för morot. Detta är den
revolutionära dubbla politiken. Så länge de stora godsägarna
och storbourgeoisin inte blir fullständiga förrädare, kommer
denna politik inte att ändras.
3. En omfattande serie av olika slags
taktik är behövlig för att bekämpa Kuomintangs antikommunistiska
politik, och vårdslöshet och försummelse får absolut
inte förekomma. De av Chiang Kai-shek representerade stora godsägarnas
och storbourgeoisins fientlighet och brutalitet mot folkets revolutionära
krafter demonstrerades inte blott under de tio årens antikommunistiska
krig, utan har också till fullo demonstrerats genom två antikommunistiska
stormangrepp mitt under kriget mot Japan, och alldeles särskilt genom
intermezzot i södra Anhwei under det andra antikommunistiska stormangreppet.
Om folkets revolutionära styrkor ska kunna undgå att utrotas
av Chiang Kai-shek och kunna tvinga honom att erkänna deras existens,
har de inget annat val än att föra en kamp för att ge lika
gott igen mot hans kontrarevolutionära politik. Det nederlag som
resulterade ur kamrat Hsiang Yings opportunism under det senaste antikommunistiska
stormangreppet, bör tjäna som en allvarlig varning till hela
partiet. Men kampen måste föras på rättfärdiga
grunder, till vår fördel och med återhållsamhet;
om vi brister i något av dessa tre, kommer vi att lida bakslag.
4. I kampen mot den yttersta högern
inom Kuomintang måste vi göra skillnad mellan den stora compradorbourgeoisin
och den nationella bourgeoisin, vilken har mycket liten eller alls ingen
karaktär av comprador, och de mest reaktionära stora godsägarna
måste skiljas från de upplysta herrskapen och godsägarna
i allmänhet. Detta är den teoretiska basen för vårt
partis bemödande att vinna mellangrupperna och upprätta organ
för politisk makt på grundval av "tre tredjedelssystemet",
och detta har upprepade gånger understrukits av Centralkommittén
sedan i mars i fjol. Dess riktighet bevisades ånyo under det senaste
antikommunistiska stormangreppet. Den ståndpunkt vi intog före
intermezzot i södra Anhwei och som uttrycktes i vårt telegram
av den 9 november,[6] var alltigenom nödvändig
för vår övergång till politiskt motangrepp efter
intermezzot. Utan den kunde vi inte ha vunnit mellanskikten. Om inte erfarenheten
den ena gången efter den andra hade lärt dem det, skulle mellangrupperna
ha varit ur stånd att förstå varför vårt parti
måste föra beslutsam kamp mot den yttersta högern inom
Kuomintang, varför enhet kan uppnås endast genom kamp och varför
det inte kan förekomma någon som helst enhet om kampen uppges.
Ehuru de ledande elementen inom de regionala maktgrupperna tillhör
de stora godsägarnas klass och storbourgeoisin, bör de i allmänhet
betraktas och behandlas som mellangrupper eftersom det finns motsättningar
mellan dem och de stora godsägarna och storbourgeoisin, som kontrollerar
den centrala regeringen. Yen Hsi-shan, som var synnerligen aktiv i det
första antikommunistiska stormangreppet, intog en mellanställning
i det andra, och ehuru Kwangsiklicken, som intog en mellanställning
i det första antikommunistiska stormangreppet, var med på den
antikommunistiska sidan i det andra, befinner den sig alltjämt i
motsättning till Chiang Kai-shekklicken, och kan inte identifieras
med den. Detta gäller med ännu större skäl för
andra regionala maktgrupper. Många av våra kamrater buntar
emellertid fortfarande samman godsägarnas och bourgeoisins olika
grupper, precis som om hela godsägarklassen och hela bourgeoisin
blivit förrädare efter intermezzot i södra Anhwei. Detta
är en överdriven förenkling av den komplicerade politiken
i Kina. Om vi skulle godta denna åsikt och identifiera alla godsägarna
och hela bourgeoisin i Kina med Kuomintangsyttersta höger, skulle
vi isolera oss själva. Man måste inse att det kinesiska samhället
är brett på mitten och smalt i bägge ändar[7]
och att kommunistiska partiet inte kan lösa Kinas problem utan att
det vinner massorna av mellanklasserna och utan att det sätter dem
i stånd att spela den rätta roll som deras förhållanden
föreskriver.
5. Till följd av att en del kamrater
vacklat i frågan om motsättningen mellan Kina och Japan som
den viktigaste och felvärderat klassförhållandena i Kina,
har de ibland vacklat i fråga om partiets politik. Utgående
från sin värdering av intermezzot i södra Anhwei såsom
ett nytt Tolfteapril- eller Tjugoförstamajintermezzo, tycks dessa
kamrater nu tro att Centralkommitténs direktiv av den 25 december
i fjol angående politiken inte längre är tillämpligt
eller i varje fall inte helt tillämpligt. De tror att vi inte längre
har behov av det slags statsmakt som innesluter alla som är för
motstånd och demokrati, utan behöver en så kallad statsmakt
som företräder arbetarna, bönderna och städernas småbourgeoisi,
och att vi inte längre har behov av den för Försvarskrigets
period gällande enhetsfrontspolitiken, utan behöver en politik
för agrarrevolution såsom under det tioåriga inbördeskriget.
Partiets riktiga politik har, i varje fall för tillfället, blivit
oklar i dessa kamraters hjärnor.
6. När dessa kamrater av vårt
partis Centralkommitté instruerades att vara beredda på att
Kuomintang möjligen skulle genomföra en splittring, dvs på
värsta möjliga utveckling, glömde de att det fanns andra
möjligheter. De förstår inte att det är nödvändigt
att vara beredd på den värsta möjligheten, men att detta
alls inte betyder att man ska ignorera de gynnsamma möjligheterna.
Tvärtom, att vara beredd på det värsta är en betingelse
för att man ska kunna skapa gynnsamma möjligheter och förvandla
dessa till verklighet. Vid detta tillfälle var vi fullt beredda på
att Kuomintang skulle genomföra en splittring, och därför
vågade Kuomintang inte framkalla en splittring utan vidare.
7. Det finns ännu flera kamrater
som inte förstår, att den nationella kampen och klasskampen
utgör en enhet, och som inte förstår enhetsfrontspolitik
och klasspolitik och följaktligen inte heller fattar att fostran
för enhetsfronten och klassfostran utgör en enhet. De anser
att särskild vikt efter intermezzot i södra Anhwei bör
läggas på klassfostran såsom skild från fostran
för enhetsfronten. Inte ens nu fattar de att partiet under hela det
antijapanska krigets period har en enda odelad politik — den nationella
enhetsfrontens politik (en dubbelpolitik), som förenar två
aspekter, enhet och kamp — gentemot alla dem i de högre skikten och
mellanskikten, som fortfarande gör motstånd motJapan, vare
sig de tillhör de stora godsägarnas klass och storbourgeoisin
eller mellanklasserna. Denna dubbelpolitik bör tillämpas även
gentemot marionettrupperna, förrädarna och de projapanska elementen,
med undantag för de absolut oförbätterliga, vilka vi beslutsamt
måste krossa. Uppfostringsarbetet, som vårt parti bedriver
bland sina egna medlemmar och folket i allmänhet, innesluter likaledes
dessa bägge aspekter, det vill säga, det lär proletariatet
jämte bönderna och andra grupper av småbourgeoisin hur
de på olika sätt ska ena sig med skilda skikt av bourgeoisin
och godsägarklassen för motstånd mot Japan och hur de
i olika mån ska föra kamp emot dessa allt efter den grad i
vilken de kompromissar, vacklar och är antikommunister. Enhetsfrontspolitik
är klasspolitik, och de två är oskiljaktiga. Envar som
är oklar över detta, kommer att vara oklar över många
andra problem.
8. Andra kamrater förstår inte
att gränsområdet Shensi—Kansu—Ningsia och de antijapanska basområdena
i norra och mellersta Kina redan har en ny-demokratisk samhällskaraktär.
Den viktigaste normen för bedömningen av om ett område
har ny-demokratisk karaktär är huruvida representanter för
folkets breda massor där deltar i den politiska maktens utövande
och huruvida detta leds av kommunistiska partiet. En på enhetsfront
grundad politisk makt under kommunistisk ledning är därför
främsta kännetecknet på ett ny-demokratiskt samhälle.
En del människor tror att ny-demokrati kan anses vara uppnådd
endast om det förekommit en agrarrevolution av samma slag som under
det tioåriga inbördeskriget, men de har fel. Det politiska
systemet i basområdena är för närvarande ett politiskt
system grundat på enhetsfront mellan alla, som är anhängare
av motstånd och demokrati. Ekonomin är en ur vilken halvkolonialismens
och halvfeodalismens element i huvudsak undanskaffats, och kulturen är
de breda folkmassornas antiimperialistiska och antifeodala kultur. Vare
sig de betraktas ur politisk, ekonomisk eller kulturell synpunkt är
därför både de antijapanska basområdena, som endast
dekreterat en nedsättning av arrendeavgifter och räntor, och
gränsområdet Shensi—Kansu—Ningsia, som genomgått en grundlig
agrarrevolution, av ny-demokratisk karaktär. När de antijapanska
basområdenas exempel vunnit efterföljd över hela landet,
kommer hela Kina att bli en ny-demokratisk republik.
NOTER
[*] Detta
för partiet avsedda direktiv skrevs för Kinas kommunistiska
partis Centralkommittés räkning.[TILLBAKA]
[1] Neutralitetspakten
mellan Sovjetunionen och Japan, som slöts den 13 april 1941, säkrade
freden vid Sovjetunionens östgräns och krossade därmed
planerna på ett förenat tyskt, italienskt och japanskt angrepp
mot Sovjetunionen. Det innebar en stor seger för Sovjetunionens fredliga
utrikespolitik.[TILLBAKA]
[2] Tolfteaprilintermezzot
var den kontrarevolutionära statskupp som Chiang Kai-shek genomförde
i Shanghai den 12 april 1927 och under vilken ett stort antal kommunister
och revolutionära arbetare, bönder och intellektuella massakrerades.[TILLBAKA]
[3] På
Chiang Kai-sheks och Wang Ching-weis anstiftan beordrade Kuomintangs kontrarevolutionära
armébefälhavare i Hunan, Hsu Keh-hsiang och Ho Chien bland
dem, en räd mot fackföreningarnas, bondeföreningarnas och
andra revolutionära organisationers provinshögkvarter i Changsha
den 21 maj 1927. Kommunister och revolutionära arbetare och bönder
arresterades och dödades i massor. Detta var signalen till det öppna
samarbetet mellan de två kontrarevolutionära kuomintangklickarna,
Wuhanklicken under ledning av Wang Ching-wei och Nankingklicken med Chiang
Kai-shek i spetsen.[TILLBAKA]
[4] Den
första antikommunistiska stormlöpningen under det antijapanska
kriget genomfördes av Chiang Kai-shek under vintern 1939 och våren
1940.[TILLBAKA]
[5] Citatet
är hämtat ur kap. 13 i de kommentarer Chu Hsi (1130—1200), en
av Sungdynastins filosofer skrev till Konfutses lära om medelvägen.[TILLBAKA]
[6] Telegrammet
av den 9 november 1940 sändes av Chu Teh och Peng Teh-huai, befälhavare
och ställföreträdande befälhavare för Artonde
grupparmén (Åttonde routearmén) samt Yeh Ting och
Hsiang Ying, befälhavare och ställföreträdande befälhavare
för Nya fjärde armén, såsom svar på kuomintanggeneralerna
Ho Ying-chins och Pai Chung-hsis telegram av den 19 oktober 1940. Telegrammet
avslöjade kuomintangreaktionärernas komplott för att angripa
kommunistiska partiet och kapitulera för Japan, det vände sig
skarpt emot Ho Ying-chins och Pai Chung-hsis absurda förslag att
Nya fjärde armén och Åttonde routearmén skulle
förflytta sig från söder till norr om Gula floden. Samtidigt
som undertecknarna krävde att en rad stora tvistefrågor mellan
Kuomintang och kommunistiska partiet skulle lösas, gick de emellertid,
för att bevara enheten mot Japan, i försoningens och kompromissens
tecken med på att förflytta sina styrkor från söder
till norr om Yangtsefloden. Telegrammet väckte starka sympatier hos
mellanskikten och tjänade till att isolera Chiang Kai-shek.[TILLBAKA]
[7] Kamrat
Mao Tse-tungs yttrande om det kinesiska samhället svftar på
att det kinesiska industriproletariatet, som ledde revolutionen, utgjorde
endast en minoritet av befolkningen, vilket också var fallet med
de reaktionära storgodsägarna och storbourgeoisin.[TILLBAKA]
1941 |
Ordförande
Mao Tse-tung |
|