LÄGET
OCH VÅR POLITIK EFTER SEGERN I FÖRSVARSKRIGET MOT JAPAN[*]
13 augusti 1945
Läget i Fjärran Östern undergår
i dessa dagar väldiga förändringar. Den japanska imperialismens
kapitulation kan betraktas som på förhand given. Avgörande
för Japans kapitulation är att Sovjetunionen inträtt
i kriget. En miljon rödarmister går in i nordöstra Kina,
denna styrka är oemotståndlig. Den japanska imperialismen
kan inte längre fortsätta kampen[1].
Det kinesiska folkets hårda och bittra försvarskrig krönes
med seger. Som historisk etapp är försvarskriget mot Japan
nu slut.
Hurudana är under dessa omständigheter förhållandena
mellan de olika klasserna i Kina, och hurudant är för närvarande
förhållandet mellan Kuomintang och Kommunistiska partiet?
Hurudana kommer de att bli i framtiden? Vilken är vårt partis
politik? Dessa frågor är av stor betydelse för folket
i hela landet och för alla medlemmar av vårt parti.
Vad ska man tro om Kuomintang? Betrakta dess förflutna
och ni kan säga vad det är i dag. Se efter vad det var i det
förgångna och vad det är i dag, och ni kan säga
vad det blir i framtiden. I det förgångna förde detta
parti under hela tio år ett kontrarevolutionärt inbördeskrig.
Under försvarskriget mot Japan genomförde det tre stora antikommunistiska
fälttåg,[2]
1940, 1941 och 1943, och försökte varje gång utveckla
angreppet till ett landsomfattande inbördeskrig. Det var endast
tack vare vårt partis riktiga politik och motståndet från
folket i hela landet som dessa försök misslyckades. Som alla
vet är Chiang Kai-shek, den politiske representanten för Kinas
storgodsägare och storbourgeoisie, en ytterligt brutal och svekfull
gynnare. Hans politik har varit att sitta som åskådare med
armarna i kors, att vänta på segern, bevara sina stridskrafter
och förbereda inbördeskrig. Nu har verkligen den segern han
väntat på kommit, och nu är denne "generalissimo"
färdig att "stiga ned från berget".[3]
Under de senaste åtta åren har vi bytt plats med Chiang
Kai-shek — tidigare var vi på bergen och han vid vattnet.[4]Under
försvarskriget befann vi oss bakom fiendens linjer och han gick
upp på berget. Nu är han i färd med att stiga ned från
berget, stiga ned för att gripa segerns frukter.
Under de senaste åtta åren har folket och
armén i våra befriade områden utan någon som
helst hjälp utifrån och uteslutande genom sina egna bemödanden
befriat väldiga områden samt stått emot och bundit
huvudparten av de japanska invasionsstyrkorna och praktiskt taget samtliga
marionettrupper. Det var endast vårt fasta motstånd och
vår heroiska kamp som räddade de 200 miljonerna människor
i Stora bakre området[5]
från att förtrampas av de japanska angriparna och skyddade
den del av landet som dessa 200 miljoner människor bebor från
japansk ockupation. Chiang Kai-shek gömde sig på berget Omei
med skyddsvakt framför sig —, och denna skyddsvakt utgjordes
av de befriade områdena, av folket och armén i de befriade
områdena. Då vi försvarade de 200 miljonerna människor
i Stora bakre området, beskyddade vi också denne "generalissimo"
och gav honom både tid och rum att sitta med korslagda armar och
vänta på segern. Tiden var åtta år och en månad.
Och rummet ett område bebott av 200 miljoner människor. Dessa
betingelser försåg vi honom med. Om det inte hade varit för
oss, kunde han icke ha stått vid sidan om och tittat på.
Är då "generalissimon" tacksam mot oss? Ånej,
inte han. Denne gynnare har aldrig vetat vad det är att känna
tacksamhet. Hur klättrade Chiang Kai-shek upp till makten? Genom
Nordexpeditionen,[6]
genom den första perioden av samarbete mellan Kuomintang och Kommunistiska
partiet,[7] genom
det stöd han erhöll av folket som ännu inte hade genomskådat
honom. Väl vid makten visade sig Chiang Kai-shek långt ifrån
tacksam mot folket. Han slog ned det och störtade det i ett tioårigt
inbördeskrigs blodbad. Ni, kamrater, är väl bekanta med
detta avsnitt av historien. Under försvarskriget mot Japan försvarade
det kinesiska folket honom på nytt. Detta krig håller nu
på att sluta i seger och Japan är färdigt att kapitulera,
men Chiang Kai-shek är alls inte tacksam mot folket. Tvärtom,
han bläddrar igenom 1927 års krönika och vill handla
på samma gamla sätt.[8]
Han säger, att det aldrig förekommit något "inbördeskrig"
i Kina, bara "undertryckande av banditer". Han må kalla
det vad han vill, ett faktum är att han vill öppna inbördeskrig
mot folket, han vill slakta folket.
Innan ett inbördeskrig bryter ut över hela
landet kommer en stor del av folket och många av våra partikamrater
inte att klart förstå denna fråga. Eftersom inbördeskriget
ännu inte börjat i större omfattning, eftersom det ännu
inte är vida utbrett och ett känt faktum och eftersom striderna
ännu inte är så talrika, är det många som
tänker: "Nåja, när allt kommer omkring blir det
kanske inget inbördeskrig". Många andra är rädda
för ett inbördeskrig. De saknar inte skäl för sin
fruktan. Vi hade tio år av strider och därefter åtta
år av försvarskrig, var skall det sluta om striderna nu fortsätter?
Det är ganska naturligt att dylika farhågor ska uppkomma.
Vad Chiang Kai-sheks plan, att sätta i gång ett inbördeskrig,
beträffar, har vårt partis politik varit klar och följdriktig.
Den har varit inriktad på att beslutsamt bekämpa ett inbördeskrig,
gå emot inbördeskrig och förhindra inbördeskrig.
Under kommande dagar ska vi fortsätta att med största tålamod
och uppbjudande av alla våra krafter leda folket till kamp för
att hindra ett inbördeskrig. Icke dess mindre är det nödvändigt
att vara nyktert medveten om att faran för inbördeskrig är
ytterligt allvarlig emedan Chiang Kai-sheks politik redan är fastlagd.
Chiang Kai-sheks politik är inbördeskrig. Vår politik,
folkets politik, är emot inbördeskrig. Inbördeskrigets
motståndare utgöres endast av Kinas kommunistiska parti och
det kinesiska folket. Det är beklagligt att de inte också
omfattar Chiang Kai-shek och Kuomintang. Här är det så
att den ena sidan inte vill slåss och den andra vill det. Om bägge
inte ville det, skulle det inte bli någon strid. Eftersom nu endast
den ena sidan inte vill det, och denna sida ännu icke är stark
nog att hejda den andra, är faran för inbördeskrig ytterligt
allvarlig.
Vårt parti framhöll i god tid att Chiang
Kai-shek skulle hålla fast vid sin reaktionära politik med
diktatur och inbördeskrig. Före, under och efter 7:de partikongressen[9]
utförde vi ett ganska tillfredsställande arbete för att
uppmärksamma folket på faran för inbördeskrig på
det att hela folket, våra partimedlemmar och våra truppförband
i sitt tänkande skulle vara i förväg beredda. Detta är
ett mycket viktigt moment, och det gör en väldig skillnad
om en sådan andlig beredskap finns eller ej. År 1927 befann
sig vårt parti ännu i sin barndom och var andligen fullständigt
oförberett på Chiang Kai-sheks kontrarevolutionära överraskningsattack.
Följaktligen gick frukterna av den seger som folket vunnit snart
förlorade, folket hade att genomgå ett långvarigt lidande
och ljuset över Kina förbyttes plötsligt i mörker.
Denna gång ligger det annorlunda till. Vårt parti har i
tre revolutioner[10]
förvärvat en rik erfarenhet och nått en mycket högre
grad av politisk mognad. Partiets Centralkommitté har gång
efter annan tydligt klargjort faran för ett inbördeskrig,
och sålunda befinner sig hela folket, alla partimedlemmar såväl
som de truppförband vårt parti leder i ett tillstånd
av beredskap.
Chiang Kai-shek försöker alltid beröva
folket varje smula makt och varje smula av vad det vunnit. Och vad gör
vi? Vår politik är att ge honom lika gott igen och att kämpa
för varje tumsbredd jord. Vi handlar efter hans metod. Han försöker
alltid att påtvinga folket krig, håller ett svärd i
vänstra handen och ett annat i den högra. Efter hans exempel
griper också vi till svärd. Vi fann denna metod endast efter
undersökningar och studier. När vi ser vår motpart hålla
någonting i händerna bör vi undersöka förhållandet
en smula. Vad är det han håller i händerna? Svärd.
Vad är svärd till för? För att döda. Vem vill
han döda? Vem vill han döda med sina svärd? Folket. Sedan
detta konstaterats, fortsätt att undersöka — det kinesiska
folket har också händer och kan gripa till svärd, det
kan smida ett svärd om inget finns till reds. Denna sanning har
det kinesiska folket upptäckt efter långvariga undersökningar
och studier. Krigsherrar[**],
godsägare, lokala tyranner och deras följen har liksom imperialisterna
allesammans svärd i händerna och avser att döda. Folket
har kommit att inse detta och därför handla enligt samma metod.
En del av oss försummar ofta dylika undersökningar och studier.
Chen Tu-hsiu[11]
till exempel begrep inte att man kan döda människor med svärd.
Många säger: men detta är ju en enkel vardagssanning,
hur kan en ledare i Kommunistiska partiet vara ovetande om det? Man
kan aldrig vara säker. Chen Tu-hsiu undersökte och studerade
inte och förstod därför inte detta. Av det skälet
kallade vi honom opportunist. Den som inte undersöker och studerar
har inte rätt att yttra sig, och i överensstämmelse därmed
berövade vi
Chen Tu-hsiu denna rätt. Vi har tagit en kurs som är olika
Chen Tu-hsius och satt människor som lider under förtryck
och massakrer i stånd att gripa till svärd. Om någonsin
igen någon önskar döda oss, kommer vi att handla enligt
samma metod. För inte länge sedan sände Kuomintang sex
divisioner att angripa vårt distrikt Kuangchung. Tre av dem bröt
igenom och tog ett landområde som mätte 20 gånger 100
li.[***]
Vi handlade på samma sätt som de och förintade helt,
grundligt och fullständigt kuomintangtrupperna inom detta område
på 20 gånger 100 li.[12]
Vår politik är att ge lika gott igen och kämpa för
varje tumsbredd mark. Vi kommer aldrig att utan hård kamp tillåta
Kuomintang att ta vår mark och döda vårt folk. Att
vi ska kämpa för varje tumsbredd mark betyder inte att vi
ska följa den gamla "vänster"- linjen att "icke
utrymma en enda tumsbredd mark i basområdena".[13]
Denna gång utrymde vi ett område på 20 gånger
100 Ii. Det utrymdes i slutet av juli och återtogs i början
av augusti. Efter Södra Anhweiintermezzot[14]
år 1941 frågade Kuomintangs förbindelseofficer mig
en gång vad vi ämnade göra. Jag svarade: "Vet ni
inte det, ni som har varit här i Yenan hela tiden? Om Ho ger sig
på oss, kommer vi att ge oss på honom. Om han slutar, ska
vi också sluta."[15]
Vid detta tillfälle nämndes inte Chiang Kai-shek, bara Ho
Ying-chin. I dag säger vi: "Om Chiang Kai-shek ger sig på
oss, ger vi oss på honom. Om han håller sig stilla, håller
vi oss också stilla." Vi kommer att handla på samma
sätt som han. Eftersom Chiang Kai-shek nu slipar sina svärd,
måste även vi slipa våra.
De rättigheter som folket vunnit får inte
lättvindigt uppges, de måste försvaras genom kamp. Vi
vill inte ha ett inbördeskrig. Om emellertid Chiang Kai-shek envisas
med att påtvinga det kinesiska folket ett inbördeskrig, är
det enda vi kan göra att gripa till vapen och bekämpa honom
i självförsvar till skydd för folkets i de befriade områdena
liv och egendom, rättigheter och välfärd. Det kommer
att vara ett inbördeskrig han påtvingar oss. Om vi inte vinner,
ska vi varken skylla himmelen eller jorden för det utan endast
oss själva. Ingen bör emellertid tro att det är lätt
att bestjäla eller bedraga folket på de rättigheter
det vunnit, det är omöjligt. I fjol frågade en amerikansk
korrespondent mig: "Vem har givit er makten att handla?" Jag
svarade: "Folket." Och vem skulle det väl vara, om inte
folket. Det regerande Kuomintang har inte givit oss någon makt.
Det erkänner oss inte. I Folkets politiska råd deltar vi
i enlighet med dess statuter såsom "kulturorganisation".[16]
Men vi är ingen kulturorganisation, säger vi. Vi har en armé
och är en "militär organisation". Den l mars i år
förklarade Chiang Kai-shek att Kommunistiska partiet måste
överlämna sin armé innan det kunde erkännas såsom
legalt. Vi har inte överlämnat vår armé och därför
har vi ingen legal status och "trotsar såväl mänskliga
som gudomliga lagar". Vår plikt är att hålla oss
själva ansvariga inför folket. Varje ord, varje handling och
all vår politik måste stå i överensstämmelse
med folkets intressen, och om misstag förekommer måste de
rättas — detta är innebörden i att stå ansvarig
inför folket. Kamrater! Folket önskar befrielse och ger därför
makt åt dem som kan representera det och trofast arbetar för
det, det vill säga till oss kommunister. Som folkets representanter
måste vi förstå att representera det väl och inte
handla som Chen Tu-hsiu. Då Chen Tu-hsiu ställdes inför
de kontrarevolutionära attackerna mot folket grep han inte till
politiken att ge lika gott igen och att kämpa för varje tumsbredd
mark. Som en följd därav förlorade folket på några
få månader år 1927 alla rättigheter det tillkämpat
sig. Denna gång måste vi vara på vår vakt. Vår
politik är helt olika Chen Tu-hsius, inga knep kan lura oss. Vi
måste hålla våra huvuden klara och föra en riktig
politik. Vi får inte göra misstag.
Vem bör frukterna av segern i försvarskriget
tillfalla? Det är väl alldeles uppenbart. Tag ett persikoträd
som exempel. Persikorna som trädet bär är segerns frukter.
Vem är berättigad att plocka dem? Spörj vem som planterade
och vattnade trädet. Chiang Kai-shek, som satt och tryckte på
berget, bar inte ett enda ämbar vatten, men likväl sträcker
han nu ut sin arm från fjärran för att plocka persikorna.
"Jag, Chiang Kai-shek, äger dessa persikor", säger
han. "Jag är godsägaren, ni är mina livegna och
jag tillåter er inte att plocka några persikor," Vi
har bemött honom i pressen.[17]
Vi säger: "Du bar aldrig något vatten så du har
ingen rätt att plocka persikorna. Vi, folket i de befriade områdena,
vattnade trädet dag ut och dag in och har den största rätten
att skörda frukten." Kamrater, det är folket som gjutit
det blod och gjort de offer med vilka segern i försvarskriget vunnits,
den bör vara folkets seger och frukterna av försvarskriget
bör tillfalla folket. Chiang Kai-shek var passiv då det gällde
att resa motstånd mot Japan men aktiv i antikommunism. Han var
en stötesten i folkets försvarskrig. Nu framträder denna
stötesten och vill monopolisera segerns frukter, han vill att Kina
efter segern ska falla tillbaka i det gamla förkrigstillståndet
och tolererar inte minsta förändring. Detta ger upphov till
kamp. Kamrater! Det är en mycket allvarlig kamp.
En sak är att frukterna av segern i försvarskriget
bör tillfalla folket och en annan är frågan om vem som
slutligen får dem och huruvida det blir folket. Var inte för
säkra om att alla segerns frukter ska falla i folkets händer.
Chiang Kai-shek kommer att grabba åt sig en mängd stora frukter,
sådana som Shanghai, Nanking, Hangchow och andra stora städer.
Han har gått med i den amerikanska imperialismens gäng, och
på dessa orter har de övertaget medan det revolutionära
folket hittills i stort sett kan ockupera endast landsbygdsområdena.
Andra persikor kommer bägge sidorna att försöka ta. Dessa
är de medelstora och små städerna, vilka ligger längs
järnvägen Tatung-Puchow norr om Taiyuan, mellersta delen av
järnvägen Peiping—Suiyuan, järnvägen Peiping—Liaoning,
den sektion av järnvägen Peiping—Hankow, som sträcker
sig norr om Chengchow, Chengting—Taiyuanjärnvägen, Paikuei—
Chinchangjärnvägen,[18]
järnvägen Tsingtao-Tsinan och den del av Lunghaibanan, som
ligger öster om Chengchow. Dessa små och medelstora städer
måste det bli strid om. De är små och medelstora persikor,
vilka folket i de befriade områdena vattnat med sin svett och
sitt blod. Det är svårt att nu säga huruvida dessa orter
kommer att falla i folkets händer. För närvarande kan
man bara säga två ord: kämpa hårt! Finns det platser
som med säkerhet kommer att falla i folkets händer? Ja, sådana
finns. Dessa är de väldiga landsbygdsområdena och de
talrika städerna i provinserna Hopei, Chahar och Jehol,[19]
större delen av Shansi, Shantung och norra delen av Kiangsi med
byar fogade intill varandra och med omkring hundra städer i ett
område, sjuttio å åttio i ett annat och fyrtio å
femtio i ett tredje — allt som allt tre, fyra, fem eller sex sådana
områden, stora och små. Vad slags städer? Medelstora
och små städer. Vi är säkra om dem. Vi har kraft
att plocka dessa frukter av segern. Det kommer att bli första gången
i den kinesiska revolutionens historia som vi får en sådan
mängd frukter. Historien visar att det var först sedan vi
under senare hälften av 1931 krossat fiendens tredje "inringnings-
och undertryckningsfälttåg"[20]
som vi hade så många som tjugoen chienstäder[21]
[****] i Centrala
basområdet i provinsen Kiangsi, men bland dem fanns inte en enda
medelstor stad. De tjugoen små städerna inberäknade
uppgick hela invånarantalet, när det var som störst,
till 2.500.000. Stödda på denna bas var det kinesiska folket
i stånd att fortsätta kampen under så lång tid,
att vinna så stora segrar och slå ned så stora "inringnings-
och undertrycknings''- fälttåg. Senare blev vi slagna, men
det kan vi inte skylla på Chiang Kai-shek utan endast på
oss själva som inte slogs tillräckligt bra. Om, den här
gången, massor av små och stora städer är förenade
inom ett stort sammanhängande område, och om det finns tre,
fyra, fem eller sex sådana områden, då kommer det
kinesiska folket att ha tre, fyra, fem eller sex revolutionära
baser, var och en större än Centrala basområdet i Kiangsi,
och situationen för den kinesiska revolutionen blir mycket lovande.
Om man betraktar läget i dess helhet, är
försvarskriget mot Japan slut och uppgiften i det nya läget
gäller kampen inom landet. Chiang Kai-shek talar om att "bygga
upp landet". Från och med nu kommer kampen att gälla
frågan: Vad slags land är det som ska byggas upp? Ska det
byggas ett de breda folkmassornas land under proletariatets ledning?
Eller ska det byggas ett halvkolonialt och halvfeodalt land under storgodsägarnas
och storbourgeoisins diktatur? Kampen härom kommer att bli mycket
komplicerad. Just nu tar den form av en kamp mellan Chiang Kai-shek,
som försöker att tillskansa sig försvarskrigets frukter,
och oss som vänder oss emot hans tilltag. Om det finns något
slag av opportunism under denna period så är det den som
ligger i att man underlåter att kämpa hårt och frivilligt
skänker Chiang Kai-shek de frukter som bör tillfalla folket.
Kommer ett öppet och hela landet omfattande inbördeskrig
att utbryta? Det beror av inre och internationella faktorer. De inre
faktorerna utgöres först och främst av vår styrka
och graden av vår politiska medvetenhet. Är det, med utgångspunkt
från det internationella och inre läget samt folkstämningen
möjligt att genom vår egen kamp lokalt begränsa inbördeskriget
eller fördröja utbrottet av ett landsomfattande inbördeskrig?
Den möjligheten finns.
Därest Chiang Kai-shek försöker släppa
inbördeskriget löst, kommer han att ställas inför
många svårigheter. För det första finns i de befriade
områdena etthundra miljoner människor, en miljon trupper
och över två miljoner man i folkmilisen. För det andra
är de politiskt medvetna människorna i kuomintangområdena
motståndare till inbördeskrig, och detta är ett slags
hämsko på Chiang Kai-shek. För det tredje finns även
inom Kuomintang en grupp, som inte är anhängare av inbördeskrig.
Läget i dag är mycket olikt det som bestod år 1927.
Särskilt är vårt partis tillstånd ett helt annat
än 1927. På den tiden befann sig vårt parti ännu
i koltåldern och besatt varken ett klart huvud eller erfarenhet
i väpnad kamp eller politiken att ge lika gott igen. I dag har
den politiska medvetenheten i vårt parti nått en mycket
högre nivå.
Vid sidan av frågan om vår egen politiska
medvetenhet, den politiska medvetenheten hos proletariatets avantgarde,
står frågan om folkmassornas politiska medvetenhet. Om folket
ännu inte är politiskt medvetet, är det allt igenom möjligt
att dess revolutionära vinster kan bli överlämnade åt
andra. Detta hände i det förgångna. I dag har emellertid
också det kinesiska folkets politiska medvetenhet nått en
mycket högre nivå. Vårt partis prestige bland folket
har aldrig varit så stor som nu. Likväl finns bland folket,
och huvudsakligen bland dem som bor i de av japanerna ockuperade delarna
eller i kuomintangområdena, fortfarande ganska många som
tror på Chiang Kai-shek och hyser illusioner om Kuomintang och
Förenta Staterna, illusioner som Chiang Kai-shek gör sig stor
möda att sprida. Faktum att en del av det kinesiska folket ännu
inte är politiskt medvetet visar att mycket återstår
att göra i vårt propaganda- och organisationsarbete. Det
är inte lätt att väcka folket politiskt. Det kräver
att vi gör oss stor och allvarlig möda att frigöra dess
tänkande från felaktiga idéer. Vi bör sopa de
efterblivna idéerna ur det kinesiska folkets tänkande liksom
vi sopar våra rum. Damm försvinner aldrig av sig självt
utan sopning. Vi måste utföra ett omfattande propaganda-
och uppfostringsarbete bland massorna för att de ska förstå
det verkliga läget och utvecklingstendensen i Kina samt tro på
sin egen styrka.
Det åligger oss att organisera folket. Vad reaktionärerna
beträffar, åligger det oss att organisera folket till att
störta dem. Det är likadant med allt reaktionärt, det
faller inte, om man inte slår omkull det. Detta erinrar också
om golvsopning, dammet försvinner som regel inte av sig självt
från de ställen dit sopborsten inte når. Söder
om gränsområdet Shensi—Kansu— Ningsia rinner
en flod som heter Chietse. Söder om den ligger Lochuans chien
och norr om den Fuhsiens chien. Dessa bägge chien
utgör två skilda världar. Det södra befinner sig
under Kuomintangs välde. Eftersom vi inte nått dit är
folket oorganiserat och där finns mycken smuts och ruttenhet. En
del av våra kamrater sätter sin lit endast till politiskt
inflytande och inbillar sig att problem kan lösas enbart med inflytande.
Det är en blind tro. År 1936 befann vi oss i Pao-an.[22]
Fyrtio eller femtio Ii därifrån låg en befäst
by, som hölls av en godsägare och despot. Partiets Centralkommitté
befann sig då i Pao-an och vårt politiska inflytande kunde
sannerligen anses såsom mycket stort, men kontrarevolutionärerna
i den där byn vägrade envist att ge sig. Vi sopade i söder,
vi sopade i norr, men det hade ingen inverkan på dem. Inte förrän
vår kvast sopade rätt in i den där byn stånkade
godsägaren: "Oj, jag ger mig!"[23]
Så står det till här i världen. Tempelklockor
ringer inte förrän man slår på dem. Bord rör
sig inte förrän man flyttar dem. Japan ville inte kapitulera
förrän Sovjetunionens Röda armé gått in
i nordöstra Kina. Fiendens och marionetternas trupper lämnade
aldrig ifrån sig sina vapen förrän våra trupper
tvingade dem därtill i strid. Det politiska inflytandet kan få
full effekt endast på de ställen dit kvasten når. Vår
kvast är Kommunistiska partiet. Åttonde linjearmén
och Nya fjärde armén. När ni fått kvasten i handen
måste ni lära er att sopa, inte ligga på sängen
och inbilla er att en vindpust på något sätt ska uppstå
och blåsa bort dammet. Vi marxister är revolutionära
realister och hänger oss inte åt gagnlösa drömmar.
En gammal god kinesisk regel säger: "Stig upp i gryningen
och sopa gården".[24]
Gryningen bebådar den nya dagens inbrott. Våra förfäder
manade oss att stiga upp och börja sopa just då dagen bröt
in. De ställde en uppgift för oss. Endast genom att tänka
och handla på detta sätt kan vi göra nytta och hitta
arbete att utföra. Kina har ett väldigt territorium, och det
är vår sak att sopa det rent bit för bit.
På vilken basis ska vår politik vila? Den
ska vila på vår egen styrka, och detta betyder att nydaningen
ska åvägabringas genom våra egna insatser. Vi är
inte ensamma, alla länder och folk i världen, som står
i motsättning till imperialismen, är våra vänner.
Icke dess mindre understryker vi: nydaning genom våra egna insatser.
Stödda på de krafter vi själva organiserar kan vi besegra
alla kinesiska och utländska reaktionärer. Chiang Kai-shek
däremot litar helt till hjälpen från den amerikanska
imperialismen, vilken han betraktar såsom sitt starkaste stöd.
Hans politik har alltid baserat sig på treenigheten diktatur,
inbördeskrig och utförsäljning av landet. Imperialismen
i Förenta Staterna önskar hjälpa Chiang Kai-shek att
föra inbördeskrig och förvandla Kina till ett amerikanskt
lydland, och även den politiken har lagts upp för länge
sedan. Men fastän den amerikanska imperialismen till det yttre
är stark, är den svag invärtes. Vi måste hålla
våra huvuden klara, det vill säga vi ska varken tro på
imperialisternas ''fagra ord" eller låta oss skrämmas
av deras hotfulla skrävel. En amerikan sade en gång till
mig: "Ni borde följa Hurleys förslag och skicka några
personer att ingå i Kuomintangregeringen."[25]
Jag svarade: "Det är inget lätt arbete att sitta som
minister med både händer och fötter bundna. Vi gör
det inte. Om vi ska bli regeringsmedlemmar måste vi ha händer
och fötter fria, vi måste ha frihet att handla, det vill
säga en koalitionsregering måste bildas på demokratisk
grund." Han sade: "Det går illa, om ni inte gör
det." Jag frågade honom: "Illa, hur så?"
Han sade: "För det första kommer amerikanarna att förbanna
er, och för det andra kommer de att stödja Chiang Kai-shek."
Jag svarade: "Om ni amerikanare, som har mer än ni behöver
både av bröd och sömn, vill förbanna folket och
stödja Chiang Kai-shek, är det er sak och jag lägger
mig inte i det. Hirs plus gevär är vad vi nu har, och bröd
plus kanoner är vad ni har. Om ni tycker om att stödja Chiang
Kai-shek så stöd honom, stöd honom så länge
ni vill. Men kom ihåg en sak. Vem är det Kina tillhör?
Kina tillhör absolut inte Chiang Kai-shek, Kina tillhör det
kinesiska folket. Den dagen ska säkert gry då ni finner det
omöjligt att stödja honom längre." Kamrater, denne
amerikan försökte skrämma folk. Imperialisterna är
mästare i den konsten, och många människor i kolonialländerna
blir skrämda. Imperialisterna tror att alla människor i kolonialländerna
kan skrämmas, och de inser inte att det i Kina finns människor
som inte är rädda för skrämskott. Vi har tidigare
öppet kritiserat och avslöjat Förenta Staternas politik,
att understödja Chiang Kai-shek i kampen mot kommunisterna; det
var nödvändigt och vi ska fortsätta med det.
Sovjetunionen har sänt sina trupper, Röda
armén har kommit för att hjälpa det kinesiska folket
att driva ut angriparen. Något sådant har aldrig tidigare
förekommit i Kinas historia. Den inverkan detta får blir
större än någon kan mäta. Förenta Staternas
och Chiang Kai-sheks propagandaorgan hoppades att kunna sopa undan Röda
arméns politiska inflytande med två atombomber.[26]
Men det kan inte sopas undan, så lätt är det inte. Kan
atombomber avgöra krig? Nej, det kan de inte. Det var inte atombomberna
som fick Japan att kapitulera. Utan den kamp som folket för skulle
atombomber allena inte tjäna något till. Om atombomber kunde
avgöra kriget, varför var det då nödvändigt
att begära att Sovjetunionen skulle sända trupper? Varför
kapitulerade inte Japan när de två atombomberna släpptes,
och varför kapitulerade det så snart Sovjetunionen sände
in trupper? Även några av våra kamrater tror att atombomben
är allsmäktig. Detta är ett stort misstag, och kamraterna
ifråga visar mindre omdöme än en viss brittisk pär.
Det finns en brittisk pär vid namn lord Mountbatten. Han sade,
att det är ett misstag av värsta möjliga slag att tro
att atombomben kan avgöra kriget.[27]
Dessa kamrater är mera efterblivna än Mountbatten. Vad slags
inflytande är det som får dessa kamrater att betrakta atombomben
som något mirakulöst? Bourgeoisiens inflytande. Varifrån
kommer det? Från deras uppfostran i bourgeoisiens skolor, från
bourgeoisiens press och nyhetsbyråer. Det finns två världsåskådningar
och två slags metodik: proletariatets världsåskådning
och metodik och bourgeoisiens världsåskådning och metodik.
Dessa kamrater hänger ofta fast vid bourgeoisiens världsåskådning
och metodik och glömmer den proletära världsåskådningen
och metodiken. Teorin att "vapen avgör allt", den rent
militära synpunkten, en byråkratisk och från massorna
skild arbetsstil, individualistiskt tänkande och annat liknande
— allt detta är utslag av bourgeoisiens inflytande i våra
led. Precis som vi sopar ut damm, måste vi sopa ut dessa företeelser
från bourgeoisiens värld ur våra led.
Sovjetunionens inträde i kriget har bestämt
den japanska kapitulationen, och läget i Kina ingår i ett
nytt skede. Mellan försvarskriget och detta nya skede finns ett
övergångsstadium. Kampen under detta övergångsstadium
gäller att hindra Chiang Kai-shek att lägga sig till med frukterna
av segern i försvarskriget. Chiang Kai-shek önskar inleda
ett landsomfattande inbördeskrig, och hans politik är fastlagd.
Vi måste vara beredda på detta. När helst detta landsomfattande
inbördeskrig bryter ut, måste vi vara väl beredda. Även
om det kommer tidigt, låt oss säga i morgon bittida, bör
vi vara beredda. Detta är punkt ett. I det nuvarande internationella
och inrikespolitiska läget är det möjligt att inbördeskriget
till en tid kan begränsas till omfattningen och hållas inom
lokal ram. Detta är punkt två. Punkt ett handlar om vad vi
bör förbereda oss på, punkt två rör förhållanden
som redan består sedan länge. Kort sagt, vi måste vara
beredda. Är vi beredda, kommer vi också att vara i stånd
att på rätt sätt ta itu med alla slags komplicerade
situationer.
NOTER
[*]Detta
tal hölls vid ett kadermöte i Yenan. Det gav en ingående
och på den marxistisk-leninistiska klassanalysens metod baserad
undersökning av grunddragen i det politiska läget i Kina efter
segern i försvarskriget mot Japan och lade upp proletariatets revolutionära
taktik. Såsom kamrat Mao Tse-tung framhållit i sitt öppningstal
vid Kinas kommunistiska partis rikskongress i april 1945 stod Kina,
efter att ha besegrat den japanska imperialismen, alltjämt i valet
mellan tvenne öden, två slags framtid — antingen att
bli ett nytt Kina eller att förbli det gamla Kina. Kinas storgodsägare
och storbourgeoisie, som representerades av Chiang Kai-shek, ville rycka
frukterna av segern i försvarskriget ur folkets händer och
behålla Kina under sin diktatur såsom ett halvkolonialt
och halvfeodalt land Kinas kommunistiska parti, som representerade proletariatets
och folkmassornas intressen, strävade å ena sidan efter fred
och kämpade med hela sin kraft för att avvärja ett inbördeskrig.
Å andra sidan var det nödsakat att skapa en fullständig
beredskap mot Chiang Kai-sheks kontrarevolutionära planer på
att inleda ett landsomfattande inbördeskrig, och att utforma en
korrekt politik, det vill säga att inte hysa några illusioner
om imperialismen och reaktionen, inte frukta deras hotelser utan beslutsamt
skydda frukterna av folkets kamp och sträva att bygga ett nytt
Kina — ett de breda folkmassornas ny-demokratiska Kina under proletariatets
ledning. Den avgörande kampen mellan dessa tvenne öden, dessa
två framtidsperspektiv, som Kina stod inför, dominerade den
historiska perioden från slutet av försvarskriget mot Japan
och till grundandet av Folkrepubliken Kina, den historiska period under
vilken det kinesiska folket utkämpade sitt Befrielsekrig eller
det Tredje revolutionära inbördeskriget. Efter försvarskriget
mot Japan rev Chiang Kai-shek, understödd av imperialismen i Förenta
Staterna, gång efter annan fredsavtalen i stycken och inledde
ett jättelikt kontrarevolutionärt inbördeskrig utan motstycke
i historien i ett försök att förinta folkets stridskrafter.
Tack vare den riktiga ledning det kinesiska folket fick av Kinas kommunistiska
parti kunde det genom endast fyra års strider vinna en landsomfattande
seger — störta Chiang Kai-shek och skapa ett nytt Kina.[TILLBAKA]
[**]Som krigsherrar
betecknar man i Kina de feodala och halvfeodala lycksökare som
stödda på privata och oftast huvudsakligen tvångsrekryterade
arméer än uppträdde i de reaktionära makthavarnas
och imperialisternas tjänst mot folket, än med stöd av
de konkurrerande imperialistgrupperna slogs inbördes och mot folket
för att var för sig göra sig till herre av imperialisternas
nåde över största möjliga del av landet. Som typiska
exempel kan nämnas Chang Tso-lin, Wu Pei-fu och övriga mot
vilka Nordexpeditionen var riktad. övers. anm.[TILLBAKA]
[***]En
li = 500 meter, 20 X 100 li är alltså 500 kvadratkilometer,
övers. anm.[TILLBAKA]
[****]Provinserna
i Kina är uppdelade i förvaltningsdistrikt kallade chien,
vilka närmast kan jämföras med de svenska häradena
men är avsevärt större och har omfattande självständiga
förvaltningsuppgifter. Det har därför ansetts bättre
att bibehålla den kinesiska benämningen chien i
stället för att använda det svenska ordet härad,
som icke täcker begreppet, övers. anm.[TILLBAKA]
[1]Den 8 augusti
1945 förklarade Sovjetunionen Japan krig. Den 10 augusti förklarade
även den mongoliska regeringen krig mot Japan. Sovjetarmén
trängde såväl lands- som sjövägen in i nordöstra
Kina och i Korea samt drev snabbt den japanska Kwantungarmén
på flykten. De förenade sovjetisk-mongoliska arméerna
korsade Inre Mongoliets ökenområde och gick in i provinserna
Jehol och Chahar. Den 10 augusti blev den japanska regeringen nödsakad
att översända en not med hemställan om att få kapitulera
och den 14 förklarade den formellt att den kapitulerade utan villkor.
Kwantungarmén utgjorde gräddan av den japanska arméns
huvudstyrka och var Japans allmänna strategiska reserv. Den japanska
regeringen hade drömt om att stödd på denna styrka genomföra
ett långvarigt krig från sin strategiskt gynnsamma position
i nordöstra Kina och Korea. Denna plan ödelades helt genom
Sovjetunionens inträde i kriget, och den japanska regeringen var
tvungen att erkänna nederlaget och kapitulera.[TILLBAKA]
[2] För
närmare uppgifter se "En kommentar till 11. plenarsammanträdet
med Kuomintangs Centrala Exekutivkommitté och 2. sessionen med
Folkets tredje politiska råd", Valda verk av Mao Tse-tung,
bd III.[TILLBAKA]
[3]Med
"berget" avses här berget Omei i provinsen Szechuan och
mera allmänt bergsområdena i sydvästra och nordvästra
Kina. Sedan Wuhan 1938 ockuperats av den japanska armén tog Chiang
Kai-shek och huvudstyrkan under hans befäl sin tillflykt till dessa
bergsområden och satt där som åskådare till den
förbittrade kamp som armén och befolkningen i de befriade
områdena förde mot de japanska angriparna i dessas rygg.[TILLBAKA]
[4]
Före försvarskriget mot Japan
låg de flesta av de revolutionära och av Kinas kommunistiska
parti ledda basområdena i bergstrakter. Vid den tiden hade Chiang
Kai-shek sina centra i de stora städerna längs floderna och
vid kusten. Det var detta som föranledde kamrat Mao Tse-tung att
säga: "tidigare var vi på bergen och han vid vattnet".[TILLBAKA]
[5]Under försvarskriget
gick frontlinjerna i norra, östra, centrala och södra Kina.
Kuomintangområdena i sydvästra och nordvästra Kina,
vilka icke var ockuperade av japanerna, kallades då som regel
Stora bakre området.[TILLBAKA]
[6]Nordexpeditionen
var en straffexpedition emot krigsherrarna i norr, företagen av
den revolutionära armén, som marscherade norrut från
provinsen Kwangtung under tiden maj—juli 1926. Nordexpeditionens
armé, i vars ledning Kinas kommunistiska parti deltog och som
stod under inflytande av partiet (huvudparten av det politiska arbetet
i armén var vid denna tid anförtrott åt medlemmar
av Kommunistiska partiet), fick starkt stöd av de kinesiska arbetare-
och bondemassorna. Under andra halvåret 1926 och första halvåret
1927 intog den flertalet av provinserna längs Yangtseflo-den och
Gula floden samt besegrade krigsherrarna i Nordkina. I april 1927 vände
sig emellertid krigslyckan till följd av det förräderi
som inom den revolutionära armén begicks av den reaktionära
klicken under Chiang Kai-shek.[TILLBAKA]
[7]År
1924 reorganiserade Sun Yat-sen med hjälp av Kinas kommunistiska
parti Kuomintang och åstadkom samarbete mellan Kuomintang och
Kommunistiska partiet. Det revolutionära kriget 1924 —1927
inleddes på grundval av detta samarbete. Detta första samarbete
mellan Kuomintang och Kommunistiska partiet ödelades såsom
ett resultat av Chiang Kai-sheks och Wang Ching-weis förräderi
år 1927.[TILLBAKA]
[8]Här
åsyftas Chiang Kai-sheks förräderi mot revolutionen
år 1927. Efter förräderiet lät Chiang Kai-shek
massakrera ett stort antal kommunister, arbetare, bönder och revolutionära
intellektuella samt öppnade ett kontrarevolutionärt krig mot
de revolutionära massorna.[TILLBAKA]
[9]Denna
kongress hölls i Yenan i april 1945. Det var på den kamrat
Mao Tse-tung avgav den politiska rapporten "Om koalitionsregering".
(Se Valda verk av Mao Tse-tung bd III.)[TILLBAKA]
[10]
Den första revolutionen var den antiimperialistiska, antifeodala
kamp som från 1924 till 1927 fördes av det kinesiska folket
under ledning av Kinas kommunistiska parti. Nordexpeditionen var det
främsta uttrycket för huvudinnehållet i denna revolution.
Den andra revolutionen var den revolutionära kamp som pågick
från 1927 till 1937 i syfte att skapa och utveckla den revolutionära
politiska makten. Den tredje revolutionen var försvarskriget mot
Japan från 1937 till 1945.[TILLBAKA]
[11]Chen
Tu-hsiu var ursprungligen professor vid universitetet i Peking och blev
berömd såsom redaktör för Ny ungdom. Han
var en av Kinas kommunistiska partis grundare. Till följd av det
rykte han åtnjöt vid tiden för Fjärdemajrörelsen
och på grund av partiets omogenhet under dess första skede,
gjordes han till partiets generalsekreterare. Under senare delen av
1924/27 års revolution utvecklades den högerinställning
som Chen Tu-hsiu företrädde i partiet till kapitulationism.
I "Det nuvarande läget och våra uppgifter" sade
kamrat Mao Tse-tung att kapitulanterna vid denna tid "frivilligt
gav upp partiets ställning som ledare av bondemassorna samt av
småbourgeoisien och mellanbourgeoisin i städerna och framför
allt gav upp partiets ledning över de väpnade styrkorna och
därmed förorsakade revolutionens nederlag" (se sid. 182
i detta band). Efter nederlaget 1927 förlorade Chen Tu-hsiu och
en handfull andra kapitulanter tron på revolutionen och blev likvidatorer.
De intog en reaktionär trotskistisk ståndpunkt och bildade
tillsammans med trotskisterna en partifientlig grupp. Som följd
härav blev Chen Tu-hsiu i november 1927 utesluten ur partiet. Han
dog år 1942. Beträffande Chen Tu-hsius högeropportunism
se de inledande noterna till "Analys av klasserna i det kinesiska
samhället" och till "Rapport om undersökningen av
bonderörelsen i Hunan", bägge i Valda verk, av Mao
Tse-tung, bd I, samt "Presentation av Kommunisten",
Valda verk av Mao Tse-tung, bd II.[TILLBAKA]
[12]Den
21 juli 1945 angrep provisoriska 59. divisionen och 2. kavalleridivisionen
under Hu Tsung-nan, befälhavare för Kuomintangs 1. krigszon,
Yehtaiberget i Chunhua chien i Kuangchungs distrikt i gränsområdet
Shensi-Kansu-Ningsia. Den 23 juli sände Hu Tsungnan sin 3. reservdivision
att deltaga i angreppet. Den 27 juli utrymde våra styrkor på
eget initiativ Yehtaiberget och fyrtioen byar väster därom.
Kuomintangstyrkorna fortsatte sitt angrepp mot Hsunyi, Yaohsien och
andra orter. Den 8 augusti slog våra styrkor till mot de invaderande
kuomintangtrupperna och återtog Yehtaiberget jämte området
däromkring.[TILLBAKA]
[13]Denna
paroll ställdes av "vänster"-opportunisterna under
perioden från oktober 1933 till oktober 1934, då Röda
armén i Centrala basområdet bekämpade Kuomintangs
femte inringningsfälttåg. Parollen stod i diametral motsättning
till den av kamrat Mao Tse-tung formulerade strategin, som gick ut på
att locka fienden djupt in i vårt territorium, välja ut hans
svagaste punkter och sätta in en överlägsen styrka mot
dem för att förinta honom i rörlig krigföring.[TILLBAKA]
[14]I
januari 1941 begav sig Nya fjärde arméns av Kinas kommunistiska
parti ledda högkvarter jämte de förband som stod under
dess befäl i enlighet med Chiang Kai-sheks order norrut från
södra delen av provinsen Anhwei för att gå över
Yangtsefloden. Medan de befann sig på marsch omringades de och
togs i bakhåll av Chiang Kai-sheks trupper samt förlorade
över 9.000 man i dödade, sårade och tillfångatagna.
Därefter återkallade Chiang Kai-shek sitt erkännande
av Nya fjärde armén och beordrade angrepp mot dess övriga
förband. Denna tilldragelse blev kallad Södra Anhweiintermezzot.[TILLBAKA]
[15] Under försvarskriget
höll Kuomintang en stabsofficer i Yenan som förbindelseman.
"Ho" åsyftar Ho Ying-chin, Kuomintangs generalstabschef.
Den 19 oktober och den 8 december sände Chiang Kai-shek i Ho Ying-chins
och vice generalstabschefen Pai Chung-hsis namn två telegram,
vari han skymfade och beljög Åttonde linjearmén och
Nya fjärde armén, vilka okuvligt kämpade bakom japanernas
linjer, samt egenmäktigt beordrade de av folkets antijapanska styrkor,
som opererade söder om Yangtsefloden, att inom viss fastställd
tid dra sig tillbaka norr om floden. Kuomintang-reaktionärerna
företog sedan ett plötsligt angrepp på de enheter ur
Nya fjärde armén som enligt ordern drog norrut och skapade
sålunda Södra Anhweiintermezzot. Vid denna tid utpekade Kinas
kommunistiska parti Ho Ying-chin såsom representant för de
kuomintangreaktionärer som inlett det omfattande antikommunistiska
fälttåget, men de menade i verkligheten Chiang Kai-shek.[TILLBAKA]
[16]"Folkets
politiska råd" var ett rådgivande organ, som kuomintangregeringen
satte upp i början av försvarskriget. Samtliga dess medlemmar
var "utsedda" av kuomintangregeringen, flertalet tillhörde
Kuomintang och endast mycket få tillhörde Kinas kommunistiska
parti eller övriga politiska partier. Dessutom erkände kuomintangregeringen
icke de partier som bekämpade den japanska aggressionen såsom
lagliga och likaberättigade. En av bestämmelserna i de "Organiska
statuter för Folkets politiska råd", vilka kuomintangregeringen
utfärdat, var att rådsmedlemmarna skulle utgöras av
personer, "som varit verksamma i viktiga kulturella eller ekonomiska
organisationer under tre år eller längre eller ägnat
sig åt statliga angelägenheter och sedan länge åtnjutit
anseende härför". Det var på grundval av denna
bestämmelse som Kuomintang "utsåg" några
rådsmedlemmar från Kinas kommunistiska parti.
[17]Detta
anknyter till kommentaren "Chiang Kai-shek provocerar"[TILLBAKA]
inbördeskrig", vilken kamrat Mao Tse-tung skrev för nyhetsbyrån
Hsinhua, i detta band.[TILLBAKA]
[18]En
icke färdigbyggd järnvägslinje mellan Pakuei i Chihsiens
chien och Chinchen i sydöstra delen av provinsen Shansi.[TILLBAKA]
[19]Provinserna
Chahar och Jehol avskaffades 1952 resp. 1955. Deras områden fördelades
på provinserna Hopei, Shansi och Liaoning samt Autonoma området
Inre Mongoliet.[TILLBAKA]
[20]Från
juli till september 1931 var Chiang Kai-shek själv överbefälhavare
och satte in reaktionära trupper om tillhopa 300.000 man i ett
inringningsfälttåg mot Kiangsis Röda basområde.
Röda armén krossade inringningen och vann en stor seger.
För närmare uppgifter se "Det revolutionära krigets
strategiska problem i Kina", 5. kapitlet, 5. avsnittet, Valda
verk av Mao Tse-tung, bd I.[TILLBAKA]
[21]De
tjugoen chienstäder som här avsågs var Juichin,
Huichang, Anyuan, Hsinfeng, Yutu, Hsingkuo, Ningtu, Kuangchang, Shicheng
och Lichuan i provinsen Kiangsi samt Chienning, Taining, Ninghua, Chingliu,
Kueihua, Lungyen, Changting, Liencheng, Shanghang och Yungting i provinsen
Fukien.[TILLBAKA]
[22]Pao-an var
ett chien i nordvästra delen av provinsen Shensi. Det
heter nu Chihtan. Kinas kommunistiska parti hade sitt högkvarter
där från början av juli 1936 till januari 1937, varefter
det flyttades till Yenan.[TILLBAKA]
[23]Den befästa
by som åsyftas var Tanpachai i sydvästra delen av Pao-ans
chien. Det fanns över 200 hushåll i byn och den
var strategiskt synnerligen välbelägen. Tsao Chun-chang, en
despotisk godsägare, som stod i spetsen för ett reaktionärt
och väpnat band på över 100 man, hade sedan länge
befäst sig i denna by. Förband ur den kinesiska Röda
armén belägrade byn upprepade gånger men lyckades
icke ta den. I augusti 1936 omringade lokala väpnade styrkor ur
Röda armén byn och inriktade sig på att söndra
fienden genom att vinna över byns arbetande befolkning. I december
samma år flydde banditen Tsao med en handfull av sina män
och Tanpachai befriades.[TILLBAKA]
[24]Ur
"Maximer för ett välskött hushåll", som
på 1600-talet skrevs av Chu Po-lu.[TILLBAKA]
[25]
Amerikanen ifråga var överste David D. Barrett, chef för
den amerikanska arméns observatörgrupp i Yenan. Med Kinas
kommunistiska partis medgivande sändes gruppen år 1944 till
Yenan av de amerikanska styrkor som kämpade mot japanerna. Patrick
J. Hurley, en reaktionär politiker ur det republikanska partiet
kom i september 1944 till Kina såsom personlig representant för
Förenta Staternas president och blev vid årets slut Förenta
Staternas ambassadör i Kuomintangkina. Se "Hur den dåraktige
gamle mannen flyttade berget", not. 3, Valda verk av Mao Tse-tung,
bd III.[TILLBAKA]
[26]Förenta
Staterna släppte den 6 augusti 1945 en atombomb över Hiroshima
och den 9 augusti en annan över Nagasaki. Förenta Staternas
och Kuomintangs propagandaorgan gjorde det mesta möjliga av händelserna
och påstod att den japanska regeringen kapitulerat av fruktan
för Förenta Staternas atombomber. Genom denna propaganda hoppades
de kunna dölja den avgörande betydelse som Sovjetunionens
inträde i kriget hade för framtvingandet av den japanska kapitulationen.[TILLBAKA]
[27]Mountbatten,
dåvarande överbefälhavare för de allierade stridskrafterna
i Sydostasien, avgav den 9 augusti en deklaration i vilken han välkomnade
Sovjetunionens inträde i kriget mot Japan. Han sade däri också
att det värsta misstag man kunde begå vore att tro att atombomben
kunde göra slut på kriget i Fjärran östern.[TILLBAKA]
1945 |
Ordförande
Mao Tsetung |
|