OM CHUNGKINGFÖRHANDLINGARNA[*]
17 oktober 1945
Låt oss tala om det nuvarande läget. Det
är det som intresserar våra kamrater. Denna gång har
förhandlingarna i Chung-king mellan Kuomintang och Kommunistiska
partiet pågått i fyrtiotre dagar. Resultaten har redan publicerats
i tidningarna.[1]De
båda partiernas representanter fortsätter att förhandla.
Förhandlingarna har burit frukt. Kuomintang har accepterat principerna
om fred och enhet, erkänt vissa av folkets demokratiska rättigheter,
förklarat sig överens om att inbördeskrig bör avvärjas
och att de bägge partierna ska samarbeta i fred för att bygga
ett nytt Kina. På dessa punkter nåddes överenskommelse.
Det finns andra punkter i vilka ingen överenskommelse nåtts.
Frågan om de befriade områdena har icke lösts, och
frågan om de väpnade styrkorna har heller inte fått
en verklig lösning. De överenskommelser som uppnåtts
finns ännu endast på papperet. Men ord på papper är
inte detsamma som verklighet. Fakta har visat att mycket stora ansträngningar
fortfarande måste till innan överenskommelserna kan omsättas
i praktiken.
Å ena sidan förhandlar Kuomintang med oss,
å andra sidan riktar det kraftiga angrepp mot de befriade områdena,
över 800.000 man kuomintangtrupper — de som omringar gränsområdet
Shensi—Kansu—Ningsia ej medräknade — är
redan direkt engagerade i dessa angrepp. Var helst det finns befriade
områden är strider i gång eller under förberedande.
Den allra första av artiklarna i "Tiondeoktoberöverenskommelsen"
handlar om "fred och nationellt återuppbygge". Står
inte dessa ord på papper i motsättning till verkligheten?
Jo, det gör de. Det är därför vi säger att
det fortfarande krävs ansträngningar av oss för att förvandla
det som finns på papperet till verklighet. Varför mobiliserar
Kuomintang så många soldater för att angripa oss? Därför
att det för länge sedan beslöt sig för att utplåna
folkets styrkor, att utplåna oss. Helst skulle det vilja utplåna
oss snabbt eller, om det inte förmår detta, försvåra
vårt läge och förbättra sitt eget. Ehuru freden
skrivits in i överenskommelsen har den ännu inte förverkligats.
På ställen sådana som Shangtangområdet i provinsen
Shansi pågår strider av tämligen stor omfattning. Shangtangområdet,
som inramas av bergen Taihang, Taiyue och Chungtiao, är likt ett
stort kar. Detta kar innehåller fisk och kött, och Yen Hsi-shan
har sänt tretton divisioner att grabba det åt sig. Vår
politik blev också fastlagd för länge sedan —
att ge lika gott igen och kämpa för varje tumsbredd mark.
Denna gång gav vi lika gott igen, kämpade och gjorde mycket
bra ifrån oss. Med andra ord, vi utplånade alla de tretton
divisionerna. Angreppsstyrkorna omfattade 38.000 man och vi använde
31.000 man. Av deras 38.000 blev 35.000 förintade, 2.000 flydde
och 1.000 skingrades.[2]Detta
slags kamp kommer att fortsätta. De är utom sig av iver att
hugga till sig våra befriade områden. Detta förefaller
svårt att förklara. Varför är de så angelägna
att lägga vantarna på dem? Är det inte bra för
de befriade områdena att befinna sig i våra, i folkets händer?
Jo, men det är bara vi och folket som tycker det. Om de tyckte
likadant, skulle det råda enighet och vi skulle vara "kamrater".
Men de vill inte tycka som vi, de vänder sig envetet emot oss.
De kan inte inse varför de inte bör vända sig emot oss.
Det är fullt naturligt att de ska angripa oss. För vår
del kan vi inte inse varför vi ska låta dem grabba åt
sig våra befriade områden. Det är också helt
naturligt att vi bör göra motangrepp. När två "kan-inte-inse-var-för"
råkar ihop så slåss de. Eftersom det nu rör sig
om två "kan-inte-inse-varför", kan man fråga
varför de underhandlar? Och varför de har ingått "Tiondeoktoberöverenskommel-sen"?
Förhållandena i denna värld är komplicerade och
bestäms av många faktorer. Vi bör betrakta problemen
ur olika synpunkter och inte bara ur en enda. I Chungking anser en del
människor att Chiang Kai-shek är opålitlig och svekfull
och att förhandlingar med honom inte kan leda någonstans.
Detta fick jag höra av många människor som jag träffade
där, däribland några medlemmar av Kuomintang. Jag sade
dem att deras mening är berättigad och välgrundad och
att vi av aderton års erfarenhet[3]
blivit fast övertygade därom. Kuomintang och Komunistiska
partiet kommer säkerligen att misslyckas i sina förhandlingar,
kommer säkerligen att bryta med varandra och börja strida,
men detta är endast en sida av saken. En annan sida är att
många andra faktorer kommer att ge Chiang Kai-shek onda aningar.
De tre viktigaste bland dessa faktorer är de befriade områdena
styrka, den opposition mot inbördeskrig som finns bland folket
i Stora bakre området samt det internationella läget. I våra
befriade områden finns hundra miljoner människor, en miljon
trupper och två miljoner folkmilis, en styrka som ingen vågar
förringa. Vårt partis plats i nationens politiska liv är
inte längre densamma som 1927 eller 1937. Kuomintang, som alltid
vägrat att erkänna vårt parti såsom likaberättigat,
är nu tvunget att göra det. Vårt arbete i de befriade
områdena har påverkat hela Kina och hela världen. Folket
i Stora bakre området vill ha fred och behöver demokrati.
När jag var i Chungking hade jag en stark känsla av det varma
stöd som folkets breda massor skänker oss. De är missnöjda
med kuomintangregeringen och sätter sitt hopp till oss. Jag träffade
också många utlänningar, även amerikanare, som
sympatiserar med oss. De breda folkmassorna i utlandet är missnöjda
med de reaktionära krafterna i Kina och sympatiserar med det kinesiska
folkets styrkor. Även de ogillar Chiang Kai-sheks politik. Vi har
många vänner i alla delar av vårt land och av världen,
vi är inte isolerade. Bland dem som är motståndare till
inbördeskrig i Kina och håller på fred och demokrati
står inte bara folket i våra befriade områden utan
också massorna i Stora bakre området och i hela världen.
Chiang Kai-sheks subjektiva önskan är att upprätthålla
sin diktatur och förgöra Kommunistiska partiet, men det står
många objektiva svårigheter i hans väg. Därför
är han tvungen att vara en smula realistisk. Han är realistisk,
och vi är också realistiska. Han var realistisk då
han inbjöd oss, och vi var realistiska då vi for att underhandla
med honom. Vi anlände till Chungking den 28 augusti. På kvällen
den 29 sade jag till kuomintangrepresentanterna att landet varit i behov
av fred och enhet ända sedan intermezzot av den 18 september 1931.[4]Vi
hade begärt fred och enhet, men de hade inte kommit till stånd.
Fred och enhet blev det först efter Sianintermezzot år 1936[5],
innan försvarskriget började den 7 juli 1937. Under de åtta
år detta krig pågick kämpade vi tillsammans mot Japan.
Men inbördeskriget upphörde aldrig, vi hade ständiga
sammanstötningar, stora och små. De som säger att det
inte pågick inbördeskrig för bedrägligt tal, som
inte stämmer med fakta. Under de gångna åtta åren
gav vi vid upprepade tillfällen uttryck åt vår förhandlingsvilja.
Vid vårt partis 7. kongress förklarade vi att "vi är
villiga att återuppta förhandlingar med Kuomintangs ledande
instanser så snart de är villiga att överge sin nuvarande
felaktiga politik och gå med på demokratiska reformer".[6]
Vid förhandlingarna nu förklarade vi, för det första,
att Kina behöver fred, och, för det andra, att Kina behöver
demokrati. Chiang Kai-shek kunde inte finna något skäl till
invändningar och måste förklara sig överens med
oss. Fredspolitiken och överenskommelserna om demokrati, vilka
publicerats i "Sammandrag av samtalen", är å ena
sidan ord på papper och ännu ingen verklighet, å andra
sidan har de dikterats av en mängd olika krafter. Det är folkets
krafter i de befriade områdena, folkets krafter i Stora bakre
området, det internationella läget — den allmänna
utvecklingsriktningen som tvingat Kuomintang att acceptera dessa ting.
Hur man ska ge "lika gott igen" beror på
läget. Ibland ger man "lika gott igen" genom att inte
förhandla, och vid andra tillfällen är även deltagande
i förhandlingar att ge "lika gott igen". Vi gjorde rätt
i att inte förhandla tidigare, och vi gjorde också rätt
i att förhandla denna gång. I bägge fallen gav vi "lika
gott igen". Vi gjorde rätt i att förhandla denna gång,
ty därmed tog vi död på det rykte som Kuomintang spritt
ut om att Kommunistiska partiet inte ville fred och enhet. De inbjöd
oss genom tre telegram efter varandra, och vi kom. Men de var alldeles
oförberedda, och vi måste ställa alla förslagen.
Som resultat av förhandlingar har Kuomintang accepterat den allmänna
politiken för fred och enhet. Det är utmärkt. Om Kuomintang
ånyo börjar inbördeskrig kommer det att stå som
den felande i hela nationens och hela världens ögon, och vi
får så mycket större skäl att krossa dessa angrepp
genom ett krig till självförsvar. Nu, då "Tiondeoktoberöverenskommelsen"
slutits, är det vår uppgift att upprätthålla överenskommelsen,
att kräva att Kuomintang följer den och att fortsätta
kampen för
60 fred. Om de börjar strid, ska vi utplåna
dem fullständigt. Saken står så här: om de angriper
och vi utplånar dem, är det den vedergällning som kommer
dem till del; utplånar vi en del av dem, blir det en viss vedergällning,
utplånar vi flera, mera vedergällning, utplånar vi
allesammans, fullständig vedergällning. Kinas problem är
komplicerade och vårt tänkande måste också vara
en smula komplicerat. Om de börjar slåss, slåss vi
tillbaka för att vinna fred. Det blir ingen fred utan att vi sätter
in hårda slag mot de reaktionärer som vågar angripa
de befriade områdena.
Några kamrater har frågat varför vi
ska avstå från åtta av de befriade områdena.[7]
Det är mycket beklagligt att vi ska behöva avstå från
dessa åtta områden, men det är bäst att vi gör
det. Varför är det beklagligt? Därför att dessa
befriade områden skapats och mödosamt byggts upp av folket
med dess svett och blod. Av det skälet måste vi noggrant
klargöra saken för folket och vidtaga alla behövliga
åtgärder i de områden vi ska lämna ifrån
oss. Varför ska vi avstå från dessa områden?
Därför att Kuomintang eljest inte kommer att känna sig
lugna. De håller på att återvända till Nanking,
men en del av de befriade områdena i söder ligger vägg
i vägg med deras sovrum eller i deras förstugor. Så
länge vi befinner oss där kan de inte sova lugnt och kommer
därför att slåss för att till varje pris erövra
dessa områden. Vår eftergift på denna punkt kommer
att bidra till att omintetgöra Kuomintangs planer på inbördeskrig
och förskaffa oss sympatier från de många medelvägsanhängarna
hemma och i utlandet. Alla propagandamedel i Kina, med undantag för
nyhetsbyrån Hsinhua, kontrolleras nu av Kuomintang. De är
allesammans ryktesfabriker. De har släppt ut ett rykte från
de pågående förhandlingarna, om att Kommunistiska partiet
bara vill ha territorium men inte vill göra några eftergifter.
Vår politik är att skydda folkets fundamentala intressen.
Enligt principen att inte skada folkets fundamentala intressen är
det tillåtligt att göra vissa eftergifter i utbyte för
fred och demokrati, som folket i hela landet har behov av. I våra
tidigare mellanhavanden med Chiang Kai-shek har vi också gjort
eftergifter och till och med större sådana. För att
få till stånd ett landsomfattande försvarskrig släppte
vi frivilligt namnet "Arbetarnas och böndernas revolutionära
styre", ändrade vår Röda armés namn till
"Nationella revolutionära armén"
och ändrade vår politik att konfiskera godsägarnas jord
till att endast sänka arrendeavgifter och räntor. Denna gång
har vi, genom att avstå vissa områden i söder, inför
allt folket i Kina och den övriga världen slagit ihjäl
de rykten som Kuomintang satt i omlopp. Det är likadant med frågan
om de väpnade styrkorna. Kuomintang-propagandan har påstått
att Kommunistiska partiet bara försöker riva åt sig
vapen. Men vi har sagt att vi är beredda att göra eftergifter.
Först erbjöd vi oss att skära ned vår nuvarande
väpnade styrka till 48 divisioner. Eftersom Kuomintang har 263
divisioner betyder detta att vår styrka skulle utgöra omkring
en sjättedel av den totala. Senare föreslog vi en ytterligare
nedskärning till 43 divisioner eller omkring en sjundedel av den
totala styrkan. Därefter sade Kuomintang att de ämnade skära
ned sina styrkor till 120 divisioner. Vi sade då att vi skulle
företa en proportionell nedskärning till 24 eller t. o. m.
20 divisioner, vilket fortfarande skulle innebära att vår
militära styrka vore endast en sjundedel av den totala. I Kuo-mintangs
armé är antalet officerare orimligt stort i förhållande
till antalet soldater, och en fulltalig division räknar färre
än 6.000 man. Enligt deras standard skulle vi kunna bilda 200 divisioner
av våra 1.200.000 man. Men vi kommer inte att göra det. Därför
kan Kuomintang inte säga något mera och har gjort bankrutt
med alla sina rykten. Betyder detta att vi ska överlämna våra
vapen till Kuomintang? Nej, inte det heller. Om vi lämnade över
våra vapen, skulle inte Kuomintang då ha för många?
Folkets vapen, varje gevär, varenda patron, måste bevaras
och får inte överlämnas.
Detta är vad jag har att säga kamraterna
om det nuvarande läget. Dess utveckling uppvisar många motsägelser.
Varför råder enighet i vissa frågor men icke i andra
vid förhandlingarna mellan vårt parti och Kuomintang? Varför
talar "Sammandrag av samtalen" om fred och enhet medan i verkligheten
striderna fortsätter? En del kamrater kan helt enkelt icke fatta
sådana motsägelser. Vad jag sagt är avsett som ett svar
på dessa frågor. En del kamrater kan inte förstå
varför vi är villiga att underhandla med Chiang Kai-shek,
som alltid varit antikommunist och mot folket. Hade vårt parti
rätt eller fel, när det på sin 7. kongress beslöt
att vi var villiga att förhandla med Kuomintang, förutsatt
att de ändrade sin politik? Det hade absolut rätt. Den kinesiska
revolutionen är långvarig och segern kan vinnas endast steg
för steg. Kinas framtid är beroende av våra ansträngningar.
Situationen kommer att vara flytande under sex månader eller så.
Vi måste fördubbla våra bemödanden att få
den att utvecklas i en riktning som är gynnsam för folket
i hela landet.
Nu ytterligare några ord om vårt arbete.
En del av kamraterna här kommer att bege sig till fronten. Många
entusiaster tävlar med varandra om att få arbeta där,
och denna aktiva och glödande anda är mycket värdefull.
Men det finns också ett fåtal kamrater, som har felaktiga
idéer, som inte tänker på de många svårigheter
vi har att övervinna, som tror att allting går lätt
och enkelt vid fronten och att de kommer att ha det behagligare där
än här i Yenan. Finns det folk som tänker på det
sättet? Jag tror att de finns och jag råder dem att korrigera
sina föreställningar. De som beger sig till fronten, far dit
för att arbeta. Vad är arbete? Arbete är kamp. Det finns
svårigheter och problem för oss att övervinna och lösa
på dessa platser. Vi beger oss dit för att arbeta och kämpa
för att övervinna dessa svårigheter. En god kamrat är
en som är ivrig att bege sig dit där svårigheterna är
störst. Arbetet på dessa platser är hårt. Hårt
arbete är liksom en börda som ligger framför oss och
utmanar oss att axla den. En del människor föredrar de lätta
bördorna framför de tunga, de tar de lätta och lämnar
de tunga åt andra. Deras hållning är inte bra. En del
kamrater är annorlunda. De låter andra ha det lätt och
bekvämt och bär själva de tyngsta bördorna. De är
de första att ta på sig mödorna, de sista att få
det bekvämt. De är goda kamrater. Vi bör alla tillägna
oss den kommunistiska anda som besjälar dem.
Många lokala kadrer kommer att lämna sina
hemorter för att bege sig till fronten. Och många av de i
södern födda kadrer, som kommit till Yenan, skall också
bege sig till fronten. Alla kamrater, som går till fronten, bör
inställa sig på att, när de väl kommit dit, slå
rot, blomma och bära frukt. Vi kommunister är frön och
folket är jorden. Vart vi beger oss måste vi bli ett med
folket, slå rot och blomma bland det. Vart våra kamrater
än går, måste de skapa goda förbindelser med massorna,
visa omsorg om dem och hjälpa dem att övervinna sina svårigheter.
Vi måste förena oss med massorna. Ju större massor vi
förenar oss med, desto bättre. Vi måste göra vårt
yttersta för att mobilisera massorna, utöka folkets styrkor
och under vårt partis ledning besegra angriparna och bygga ett
nytt Kina. Detta är den politik som beslöts av partiets 7.
kongress.[8] Vi
måste bemöda oss att genomföra den. Vad Kina behöver
är att Kommunistiska partiet och folket tar hand om dess angelägenheter.
Vi har viljan och känner vägen till att uppnå fred och
demokrati. Förutsatt att vi ännu mera intimt förenar
oss med hela folket kan Kinas angelägenheter bli väl skötta.
Efter andra världskriget är världens
framtid ljus. Sådan är den allmänna riktningen i utvecklingen.
Betyder nu misslyckandet för utrikesministrarnas femmaktskonferens
i London[9] att
ett tredje världskrig snart ska utbryta? Nej. Tänk efter.
Hur är det möjligt att ett tredje världskrig bryter ut
alldeles efter andra världskrigets slut? De kapitalistiska och
de socialistiska länderna kommer att ingå kompromisser i
ett antal internationella frågor, emedan kompromisser kommer att
vara fördelaktiga.[10]
Proletariatet och folken i hela världen är bestämda motståndare
till ett antisovjetiskt och antikommunis-tiskt krig. Under de senaste
trettio åren har två världskrig utkämpats. Mellan
första och andra världskriget var ett uppehåll på
över tjugo år. Mänsklighetens historia omspänner
en halv miljon år, men det är endast under de senaste trettio
åren som världskrig har utkämpats. Efter första
världskriget gjorde världen stora framsteg. Efter andra världskriget
kommer den säkerligen att göra ännu större framsteg.
Efter första världskriget föddes Sovjetunionen och bildades
dussintals kommunistiska partier — tidigare fanns de inte. Efter
andra världskrigets slut är Sovjetunionen mycket starkare,
Europas utseende har förändrats, den politiska medvetenheten
hos proletariatet och folken i hela världen är mycket högre
och de framstegsvänliga krafterna världen över är
fastare enade. Även i vårt Kina försiggår snabba
och drastiska förändringar. Den allmänna utvecklingen
i Kina går säkerligen i riktning mot förbättring,
icke mot försämring. Världen går framåt,
framtiden är ljus och ingen kan förändra denna historiens
allmänna utvecklingsriktning. Vi bör föra en ständig
propaganda bland folket för att bekantgöra fakta om framstegen
i världen och om den ljusa framtid som väntar oss, på
det att de ska förlita sig på seger. Samtidigt måste
vi berätta för folket och för våra kamrater att
vår väg kommer att gå i många krökar och
bukter. Det ligger ännu många hinder och svårigheter
i revolutionens väg. Vårt partis 7. kongress antog att svårigheterna
skulle bli många, ty vi föredrar hellre att emotse många
svårigheter än att bara vänta oss ett fåtal. En
del kamrater tycker inte om att tänka mycket på svårigheter.
Men svårigheter är fakta, vi måste erkänna alla
de svårigheter som finns och bör inte tillgripa en politik
av "icke erkännande". Vi måste erkänna svårigheterna,
analysera och bekämpa dem. Det finns inga raka vägar i världen,
vi måste vara beredda att följa en väg som kröker
och buktar och inte försöka att få saker billigt. Man
får inte inbilla sig att alla reaktionärer en vacker dag
ska böja knä av egen drift. Med ett ord, utsikterna är
ljusa, men vägen har bukter och krökar. Fortfarande ligger
många svårigheter framför oss, och vi får inte
förbise dem. Genom att förena oss med hela folket till gemensamma
ansträngningar ska vi säkerligen övervinna alla svårigheter
och nå fram till segern.
NOTER
[*] Denna
rapport avgav kamrat Mao Tse-tung efter sin återkomst från
Yenan vid ett kadermöte i Chungking.[TILLBAKA]
[1]Här
åsyftas det "Sammandrag av samtalen" även känt
som "Tion-deoktoberöverenskommelsen", som den 10 oktober
1945 undertecknades av representanter för Kuomintang och Kinas
kommunistiska parti. I detta sammandrag var Chiang Kai-shek tvungen
att låtsas vara överens med den "grundläggande
politik för fred och demokrati", som framlades av Kinas kommunistiska
parti, och acceptera "långvarigt samarbete på basis
av fred, demokrati, solidaritet och enhet... beslutsamt undvikande av
inbördeskrig, uppbygge av ett nytt, oberoende, fritt, rikt och
kraftfullt Kina" samt "demokratisering av det politiska livet,
nationalisering av de väpnade styrkorna och jämnställdhet
och legalitet för de politiska partierna såsom absolut nödvändiga
medel för fredens och den nationella nydaningens genomförande".
Han var också nödsakad att gå med på att snabbt
göra slut på Kuomintangs förmynderskap, inkalla en rådgivande
politisk konferens, "garantera trosfrihet, yttrandefrihet, pressfrihet,
mötes- och organisationsfrihet samt personlig frihet i likhet med
vad folken i alla demokratiska länder under fredstid åtnjuter
samt att i enlighet med denna princip avskaffa eller ändra bestående
lagar", avskaffa de hemliga polisorganen, "strikt förbjuda
alla andra organ än rättsväsendets och polisen att företa
arresteringar, genomföra processer och utdöma straff",
"frige politiska fångar", "i handling genomföra
lokal självstyrelse och hålla allmänna val nedifrån
och upp" etc. Chiang Kai-shekregeringen vägrade emellertid
envist att ge legal status åt folkarmén och de demokratiska
styrelserna i de befriade områdena och försökte fräckt
att, under förevändning att "skapa ett enhetligt militärkommando"
och en "enhetlig statsförvaltning", helt eliminera folkarmén
och de av Kinas kommunistiska parti ledda befriade områdena. Följaktligen
kunde ingen överenskommelse uppnås i denna fråga. I
det följande återger vi några utdrag ur "Sammandrag
av samtalen" rörande förhandlingarna i frågan om
de väpnade styrkorna och den politiska makten i de befriade områdena.
Det som i "sammandraget" kallas regeringen är Chiang
Kai-sheks regering.
"Angående arméns nationalisering.
Kinas kommunistiska parti föreslog att regeringen, i syfte att
skapa ett enhetligt militärkommando, skulle företa en opartisk
och rationell reorganisation av de väpnade styrkorna i hela landet,
göra upp ett program för dess etappvisa genomförande,
företa en nyuppdelning av de militära zonerna samt upprätta
ett utskrivnings- och avlösningssystem. Kinas kommunistiska parti
förklarade att det, så snart ett dylikt program förelåg,
var redo att skära ned de antijapanska styrkorna under dess befäl
till tjugofyra divisioner eller till ett minimum av tjugo divisioner
och att vidta omedelbara åtgärder för att demobilisera
de av sina antijapanska styrkor, som nu finns spridda i de åtta
områdena i Kwangtung, Chekiang, södra Kiangsu, södra
Ang-hwei, mellersta Anhwei, Hunan, Hupeh och Honan (norra Honan ej medräknat).
De styrkor som skulle reorganiseras skulle undan för undan dras
bort från de ovan nämnda områdena och samlas i de befriade
områdena norr om Lunghaibanan samt i norra Kiangsu och norra Anhwei.
Regeringen förklarade att ett program för en landsomfattande
reorganisation av de väpnade styrkorna var under utarbetande och
att regeringen, om alla de frågor som kommer upp vid de pågående
förhandlingarna kan lösas, var villig att pröva en reorganisation
av de av Kinas kommunistiska parti ledda antijapanska truppstyrkorna
i tjugo divisioner. Till frågan om var dessa trupper skulle stationeras
förklarade regeringen vidare att Kinas kommunistiska parti kunde
lägga fram planer för diskussion och beslut. Kinas kommunistiska
parti föreslog att Kommunistiska partiet och dess lokala militära
personal skulle delta i Nationella Militärrådets och dess
olika avdelningars arbete, att regeringen skulle bibehålla den
bestående personalorganisationen och ge förefintlig personal
fullmakter som officerare av olika rang i de reorganiserade förbanden,
att officerare som icke erhöll utnämning efter reorganisationen
skulle sändas till olika områden för utbildning samt
att ett rättvist och rimligt system skulle införas för
fyllande av vakanser och att en plan för politisk fostran skulle
antagas. Regeringen lät förstå att den icke hade något
att invända mot dessa förslag och var villig att diskutera
detaljer. Kinas kommunistiska parti föreslog att alla milismän
i de befriade områdena skulle organiseras i lokala hemvärnsavdelningar.
Regeringen antydde att dylik organisation kunde övervägas
endast där de lokala förhållandena så krävde
eller medgav. För att utarbeta konkreta planer i alla de frågor
som omnämnts i detta avsnitt, enades parterna om att tillsätta
en tremannakommitté, i vilken Nationella Militärrådets
avdelning för militära operationer, krigsministeriet och Adertonde
armégruppen skulle tillsätta vardera en ledamot."
"Angående den lokala styrelsen i de befriade
områdena. Kinas kommunistiska parti föreslog att regeringen
skulle såsom legala erkänna de genom allmänna val tillkomna
styrelserna på olika nivåer i de befriade områdena.
Regeringen lät förstå att, sedan Japan kapitulerat,
termen 'befriat område' borde anses föråldrad och att
den statliga förvaltningen i hela landet borde bli enhetlig. Det
ursprungliga förslaget, som framlades av Kinas kommunistiska parti,
gick ut på att nya gränser skulle dras för provins-
och förvaltningsområdena med hänsyn till de aderton
befriade områdenas existens och att partiet, för att medverka
till skapandet av en enhetlig statsförvaltning, skulle framlägga
en förteckning över alla de genom allmänna val tillkomna
styrelserna på olika nivåer och deras ledamöter, vilka
därefter skulle utnämnas av regeringen. Regeringen lät
veta att, såsom ordförande Chiang sagt till herr Mao, centralregeringen,
sedan ett enhetligt militärkommando och en enhetlig statsförvaltning
för hela landet skapats, skulle ta hänsyn till den förvaltningspersonal
som nominerats av Kinas kommunistiska parti. Regeringen skulle överväga
att behålla ett tillbörligt antal av den personal som tjänstgjort
i de under försvarskriget återtagna områdena med hänsyn
till vederbörandes meriter och tjänstetid och oberoende av
deras partitillhörighet. Därefter ställde Kinas kommunistiska
parti ett andra förslag, vari begärdes att centralregeringen
skulle utnämna dem som Kinas kommunistiska parti nominerade till
ordförande och ledamöter av provinsstyrelserna i gränsområdet
Shensi—Kansu—Ningsia och de fem provinserna Je-hol, Chahar,
Hopei, Shantung och Shansi samt utnämna dem som Kommunistiska partiet
nominerade till vice ordförande och ledamöter i de sex provinsstyrelserna
i Suiyuan, Honan, Kiangsu, An-hwei, Hupeh och Kwantung (emedan det i
de förutnämnda elva provinserna fanns stora befriade områden
eller delar av sådana). Kinas kommunistiska parti hemställde
vidare att personer som det nominerade skulle utnämnas till vice
borgmästare i de fyra särskilda municipen Peiping, Tientsin,
Tsingtao och Shanghai samt att personer som det nominerade skulle ingå
i förvaltningen för provinserna i nordöstra Kina. Efter
många diskussioner i denna fråga modifierade Kinas kommunistiska
parti sina förutnämnda förslag genom att begära
att personer som det nominerade skulle utnämnas till ordförande
och ledamöter av provinsstyrelserna för gränsområdet
Shensi—Kansu—Ningsia och de fyra provinserna Jehol, Chahar,
Hopei och Shantung, till vice ordförande och ledamöter av
styrelserna för de två provinserna Shansi och Suiyuan samt
till vice borgmästare i de tre särskilda municipen Peiping,
Tientsin och Tsingtao. Till svar förklarade regeringen att medan
Kommunistiska partiet kunde nominera dem av sina medlemmar, som utfört
välmeriterad tjänst under försvarskriget och var dugliga
förvaltningsmän, till regeringen för utnämning,
skulle Kommunistiska partiet, om det insisterade på att nominera
ordförande, vice ordförande eller ledamöter i någon
viss provinsstyrelse, inte allvarligt eftersträva ett enhetligt
militärkommando och en enhetlig statsförvaltning. Kinas kommunistiska
parti sade därefter att det skulle återkalla sitt andra förslag
och framlade ett tredje. Enligt detta skulle allmänna val hållas
under de nuvarande, genom allmänna val tillsatta styrelserna på
skilda nivåer i de befriade områdena. Medlemmar av alla
andra politiska partier såväl som människor ur skilda
samhällsgrupper skulle vara välkomna att återvända
till sina hemorter för att delta i valen, vilka skulle hållas
under överinseende av personer som utsetts av Politiska rådgivande
konferensen. Ett allmänt val skulle hållas i varje chien
där mer än hälften av distrikten eller kommunerna redan
hållit allmänna val. Likaledes skulle allmänna val hållas
i varje provins eller administrativt område där mer än
hälften av samtliga chien redan hållit allmänna val.
I den enhetliga statsförvaltningens intresse skulle namnen på
alla sålunda valda förtroende- och tjänstemän i
styrelserna för provinser, förvaltningsområden och chien
översändas till centralregeringen för fastställelse
genom utnämning. Regeringen svarade härpå att denna
anordning, med regeringsbekräftelse på utnämningar i
provinser och områden, inte låg i den enhetliga statsförvaltningens
intresse. Regeringen kunde emellertid tänkas överväga
att utlysa allmänna val för utseende av chien-styrelser, men
allmänna val för utseende av provinsstyrelser kunde ifråga-komma
endast sedan en nationalförfattning antagits och provinsernas status
definierats. Tills vidare borde endast de av centralregeringen utnämnda
styresmännen i provinserna träda i tjänst på det
att normala förhållanden snarast möjligt skulle kunna
återställas i de återvunna områdena. I detta
skede framlade Kinas kommunistiska parti ett fjärde förslag
enligt vilket tills vidare och intill dess att konstitutionella bestämmelser
utarbetats och fått gällande kraft status quo skulle upprätthållas
i alla de befriade områdena och interimsåtgärder utarbetas
till säkerställande av freden och ordningen. Kinas kommunistiska
parti förklarade att detta speciella problem under tiden kunde
hänskjutas till den Politiska rådgivande konferensen för
reglering. Regeringen hävdade att den enhetliga statsförvaltningen
måste skapas först emedan detta problem, om det lämnades
olöst, skulle bli ett hinder för freden och återuppbygget,
och den gav uttryck åt förhoppningen att man snart skulle
kunna enas om ett konkret förslag rörande denna sak. Kinas
kommunistiska parti gick med på att fortsätta diskussionen."[TILLBAKA]
[2] Shangtang
var ett gammalt namn på sydöstra delen av provinsen Shansi
med Changchi som centrum. Dess bergiga dalar tjänade under försvarskriget
mot Japan som bas för Åttonde linjearméns 129. division
och utgjorde en del av det befriade området Shansi— Hopei—Shantung—Honan.
I september 1945 samlade den till Kuo-mintang hörande krigsherren
Yen Hsi-shan tretton divisioner och ryckte i samverkan med japanska
trupper och marionettrupper successivt fram från Linfen, Fushan
och Yicheng samt från Taiyuan och Yutse för att invadera
Hsingyuan, Tunliu och Lucheng i befriade området sydöstra
Shansi. I oktober riktade folket och armén i detta område
ett motangrepp mot invasionsstyrkan, utplånade 35.000 man och
tillfångatog flera högre officerare, däribland kår-och
divisionschefer.[TILLBAKA]
[3]Här
åsyftas de erfarenheter som Kinas kommunistiska parti vunnit i
sina strider mot Kuomintang från 1927, då Kuomintang förrådde
revolutionen, och fram till 1945.[TILLBAKA]
[4] Den
18 september 1931 tog den i nordöstra Kina förlagda Kwantungarmén
staden Shenyang. Enligt Chiang Kai-sheks order om "absolut-icke-motstånd"
drog sig de kinesiska trupperna vid Shenyang och annorstädes i
nordöstra Kina (Nordöstarmén) tillbaka söder om
Stora Muren. Som följd härav ockuperade de japanska trupperna
snabbt provinserna Liaoning, Kirin och Heilungkiang. Det kinesiska folket
kallade denna av de japanska inkräktarna utförda aggressionsakt
för "18. septemberintermezzot".[TILLBAKA]
[5]Se
"Till ett uttalande av Chiang Kai-sheks talesman", not 5,
i detta band. [TILLBAKA]
[6]
Citerat från "Om koalitionsregering", del IV, avsnittet
"Vårt särskilda program", andra stycket, Valda
verk av Mao Tse-tung, bd III.[TILLBAKA]
[7]
Det rör sig här om de baser som folkarmén hade utströdda
över Kwangtung, Chekiang, södra Kiangsu, södra Anhwei,
mellersta Anh-wei, Hunan, Hupeh och Honan (med undantag för norra
Honan).[TILLBAKA]
[8]Se
"Kinas två möjliga öden" och "Hur den
dåraktige gamle mannen flyttade berget", Valda verk av Mao
Tse-tung, bd III.[TILLBAKA]
[9]
Från den 11 september till den 2 oktober 1945 sammanträdde
Sovjetunionens, Kinas, Förenta Staternas, Storbritanniens och Frankrikes
utrikesministrar i London för att diskutera fredsavtalen med Italien,
Rumänien, Bulgarien, Ungern och Finland, vilka länder deltagit
i det angreppskrig som startades av det fascistiska Tyskland, och för
att diskutera vad som skulle göras med de italienska kolonierna.
Någon överenskommelse uppnåddes icke, ty Förenta
Staterna, Storbritannien och Frankrike förkastade de rimliga förslag
som framlades av Sovjetunionen och höll fast vid sin imperialistiska
aggressionspolitik, vars syfte var att störta de folkregeringar
som efter segern i det antifascistiska kriget skapats i Rumänien,
Ungern och Bulgarien.[TILLBAKA]
[10]
Se "Några synpunkter till värderingen av det nuvarande
internationella läget", i detta band.[TILLBAKA]
1945 |
Ordförande
Mao Tsetung |
|