KROSSA CHIANG KAI-SHEKS OFFENSIV GENOM ETT KRIG
TILL SJÄLVFÖRSVAR[*]
20 juli 1946
1. Sedan Chiang Kai-shek brutit stilleståndsavtalet[1]och
brutit mot Politiska rådgivande konferensens beslut[2]
genom att ockupera Szepingkai, Changchun och andra av våra städer
i nordöst, driver han nu en annan omfattande offensiv mot oss i
östra och norra Kina; senare angriper han kanske ånyo i nordöst.
Kinas folk kan återvinna freden endast sedan Chiang Kai-sheks
offensiv krossats fullständigt.
2. Vårt parti och vår armé vidtar
alla förberedelser för att slå ned Chiang Kai-sheks
offensiv och sålunda vinna fred. Ehuru Chiang Kai-shek har hjälp
av Förenta Staterna är folkstämningen emot honom, moralen
hos hans trupper är låg och han har svårigheter med
ekonomin. Vi har ingen utländsk hjälp, men folkstämningen
är för oss, våra truppers moral är hög och
vi kan bemästra vår ekonomi. Därför kan vi besegra
Chiang Kai-shek. Därom bör hela partiet känna sig övertygat.
3. Den allmänna kampmetoden för att besegra
Chiang Kai-shek är rörlig krigföring. Tillfällig
utrymning av vissa orter eller städer är därför
icke bara oundviklig utan också nödvändig. Vissa orter
eller städer utrymmes tillfälligt för att vinna slutlig
seger, vilket annars skulle vara omöjligt. Vi måste göra
alla
partikamrater och allt folket i de befriade områdena
klara häröver så att de är inställda härpå.
4. För att krossa Chiang Kai-sheks offensiv måste
vi samarbeta intimt med folkets massor och vinna alla som kan vinnas
för vår sak. I landsbygdsområdena bör vi, å
ena sidan, beslutsamt lösa jordbruksproblemen, fast lita till jordbruksarbetarna
och de fattiga bönderna och skapa enhet med medelbönderna.
Å andra sidan bör vi, när vi löser jordfrågan,
skilja vanliga rika bönder, medelstora och små godsägare
från förrädare, skurkaktiga lantjunkare och lokala tyranner.
Vi bör vara strängare i vår behandling av förrädare,
skurkaktiga lantjunkare och lokala tyranner och mildare i vår
behandling av rika bönder, medelstora och små godsägare.
På de orter, där jordfrågan redan är löst,
bör vi gå över till en mera måttfull hållning
gent emot godsägarklassen som helhet med undantag för ett
fåtal reaktionärer. För att minska de fientliga elementens
antal och stärka de befriade områdena, bör vi hjälpa
alla de godsägare som har svårt att vinna sin försörjning
och förmå godsägare som flytt att återvända
samt ge dem en chans att förtjäna sitt uppehälle. I städerna
bör vi, förutom att ena oss med arbetarklassen, småbourgeoisin
och alla framstegsvänliga element, se till att ena oss med alla
mellangrupper och isolera reaktionärerna. Bland kuomintangförbanden
bör vi dra över alla upptänkliga motståndare till
inbördeskriget och isolera de krigiska elementen.
5. För att krossa Chiang Kai-sheks offensiv måste
vi göra upp våra planer på lång sikt. Vi måste
använda vår arbetskraft och våra materiella resurser
med yttersta sparsamhet och göra allt som står i vår
makt för att undvika slöseri. Vi måste undersöka
och rensa upp med de fall av korruption i smått som förekommit
på några håll. Vi måste lägga ned ett hårt
arbete i produktionen i syfte att bli självförsörjande
ifråga om alla nödvändighetsvaror och först och
främst ifråga om spannmål och tyg. Vi måste befordra
en omfattande bomullsodling och uppmuntra varenda familj att spinna
och varje by att väva. Vi bör börja med allt detta även
i nordöst. På finansieringens och försörjningens
områden måste vi fylla de materiella krav som kriget till
självförsvar ställer och samtidigt lätta bördan
på folket i våra befriade områden så att folkets
försörjning kan förbättras något även
under de förhållanden som krigstiden skapar. För att
sammanfatta: vi litar helt till våra egna ansträngningar,
och vår position är oövervinnelig. Detta är raka
motsatsen till Chiang Kai-shek, som är helt beroende av främmande
länder. Vi lever enkelt och arbetar hårt, vi sörjer
för både arméns och folkets behov. Detta är raka
motsatsen till förhållandet i Chiang Kai-sheks områden,
där de som sitter i toppen är korrupta och degenererade medan
folket under dem är utarmat. Under dessa omständigheter ska
vi säkerligen bli de som tar hem segern.
6. Svårigheter ligger framför oss, men de
kan och måste övervinnas. Alla partikamrater, alla soldater
och allt folket i de befriade områdena måste stå eniga
som en man, fullständigt krossa Chiang Kai-sheks offensiv och bygga
upp ett oberoende, fredligt och demokratiskt nytt Kina.
NOTER
[*]
Detta endast för partiet avsedda direktiv skrevs för Kinas
kommunistiska partis Centralkommittés räkning. Vintern 1945
rev Chiang Kai-shek sönder "Tiondeoktoberöverenskommelsen",
men hans förberedelser för ett allomfattande inbördeskrig
var inte färdiga, huvudsakligen därför att ett stort
antal kuomintangförband ännu inte transporterats till inbördeskrigets
fronter. Följaktligen fann sig kuomintangregeringen i januari 1946,
under tryck från hela folkets krav på fred och demokrati,
tvungen att sammankalla den Politiska rådgivande konferensen i
vilken även Kinas kommunistiska parti och andra demokratiska partier
deltog. Konferensen antog en serie resolutioner till förmån
för fred och demokrati, och den 10 januari gav kuomintangregeringen
order om eld-upphör. Chiang Kai-shek var icke villig att följa
Politiska rådgivande konferensens resolutioner och ordern om eld-upphör.
Under första hälften av 1946 fortsatte kuomintangtrupperna
att angripa de befriade områdena på skilda håll. Angreppet
i nordöst var av särskilt stor omfattning, och en situation
skapades med strider i liten skala söder om Stora muren och strider
i stor skala norr om den. Under tiden gjorde Förenta staterna stora
ansträngningar för att transportera fram och utrusta kuomintangförbanden.
I slutet av juni 1946 trodde Chiang Kai-shek och hans amerikanska herrar
att de var fullt förberedda och kunde utplåna hela Folkets
Befrielsearmé på tre till sex månader. Följaktligen
inledde de en allomfattande offensiv mot de befriade områdena.
Den började den 26 juni med en massiv inring-ningsattack mot befriade
området på Centralslätterna. Från juli och till
september satte kuomintangtrupperna successivt i gång omfattande
angrepp mot de befriade områdena i Kiangsu-Anhwei, Shantung, Shansi-Hopei,
Shantung-Honan, Shansi-Chahar-Hopei och Shansi-Suiyuan. I oktober inledde
de ett- annat stort angrepp mot befriade området i nordöst.
Samtidigt fortsatte de att inringa befriade området Shensi-Kansu-Ningsia
med ett stort antal förband. När det landsomfattande inbördeskriget
utbröt använde Kuomintang 193 brigader (divisioner) eller
omkring 1.600.000 reguljära soldater för angreppen mot de
befriade områdena. Detta innebar att de uppbådat 80 procent
av hela sin till 248 reguljära brigader (divisioner) eller 2 miljoner
man uppgående styrka. Under ledning av partiets Centralkommitté
och dess byråer och underbyråer kämpade armén
och folket i de befriade områdena heroiskt mot Chiang Kai-sheks
offensiv. Vid denna tid fanns i de befriade områdena sex stora
krigsskådeplatser. Dessa sex krigsskådeplatser och de förband
ur Folkets Befrielsearmé som kämpade på dem var följande:
Befriade området Shansi-Hopei-Shantung-Honan
med förband ur Folkets Befrielsearmé under ledning av Liu
Po-cheng, Teng Hsiao-ping och andra kamrater; östkinas befriade
område (omfattande de befriade områdena i Shantung och Kiangsu-Anhwei)
med förband ur Folkets Befrielsearmé under befäl av
Chen Yi, Su Yu, Tan Chen-lin och andra kamrater ; Nordöstra befriade
området med förband ur Folkets Befrielsearmé under
ledning av Lin Piao, Lo Jung-huan och andra kamrater; Befriade området
Shansi-Chahar-Hopei med förband ur Folkets Befrielsearmé
under ledning av Nieh Jung-chen och andra kamrater; andra kamrater;
Folkets Befrielsearmé, som vid denna tid allt som allt uppgick
till cirka 1,2 miljoner man, var numerärt underlägsen fienden.
Den genomförde på ett riktigt sätt den strategi som
utarbetats av kamrat Mao Tse-tung och tillfogade fienden oupphörliga
hårda slag. Sedan Folkets Befrielsearmé på åtta
månader utplånat 66 av fiendens reguljära brigader
och några av hans irreguljära förband, tillsammans över
710.000 man, hade den stoppat fiendens med alla krafter företagna
offensiv. Därefter utvecklade den steg för steg sin strategiska
motoffensiv.[TILLBAKA]
[1]"Stilleståndsavtalet"
var det avtal som den 10 januari 1946 in-gicks mellan representanter
för Kinas kommunistiska parti och Chiang Kai-sheks kuomintangregering.
Det stipulerade, att bägge parternas trupper skulle inställa
de militära operationerna från sina ställningar vid
midnatt den 13 januari. I verkligheten använde Chiang Kai-shek
detta avtal som en rökridå bakom vilken han vidtog åtgärder
för ett storkrig. Samtidigt som ordern om eld-upphör utsändes,
beordrade han kuomintangförbanden att "ta strategiska punkter"
och förde därefter oavbrutet fram trupper för angrepp
mot de befriade områdena. I juli hade Chiang Kai-shek öppet
slitit Stilleståndsavtalet i bitar och satt in alla krafter i
den offensiv han inlett mot de befriade områdena.[TILLBAKA]
[2]
Den Politiska rådgivande konferensen hölls i Chungking under
tiden 10—31 januari 1946. Bland deltagarna var representanter
för Kuomintang, Kinas kommunistiska parti och andra politiska partier
samt framstående personer utan partianslutning. Konferensen antog
fem överenskommelser.
1) överenskommelse om regeringsformen. Denna överenskommelse
bekräftade att "den Organiska lagen om regeringsformen"
ska revideras med sikte på att stärka det Nationella Statsrådet".
Den utökade antalet ledamöter i Nationella Statsrådet
och fastställde att "Nationella Statsrådets ledamöter
ska av Nationella Statsrådets president utses såväl
bland medlemmar som icke-medlemmar av Kuomintang", att "Nationella
Statsrådets president ska utnämna medlemmar av olika partier
till ledamöter av Nationella Statsrådet på grundval
av de berörda partiernas rekommendationer, och, om presidenten
icke godtar dessa, ska partierna göra nya rekommendationer",
att "då Nationella Statsrådets president till statsrådsledamot
nominerar någon icke partiansluten person och en tredjedel av
de redan utnämnda statsrådsledamöterna motsätter
sig utnämningen, ska presidenten ompröva frågan och
företa en ny nominering för utnämning" och att "hälften
av Nationella Statsrådets ledamöter ska vara medlemmar av
Kuomintang och den andra hälften bestå av medlemmar av andra
politiska partier samt framstående personer". Det Nationella
Statsrådet fastställdes vara "det högsta regeringsorganet
som handhar statens angelägenheter" med befogenhet att diskutera
och besluta om lagstiftningsprinciper, förvaltningspolitik och
större militära åtgärder, finansplaner och budget
såväl som de frågor vilka Nationella Statsrådets
president framlade för övervägande. Samtidigt var emellertid
Nationella Statsrådets president utrustad med mycket vidsträckta
befogenheter, däribland rätt att nominera personer för
ämbeten, vetorätt (som ehuru formellt begränsad i verkligheten
var absolut, ty för beslut emot presidentens veto krävdes
tre femtedels majoritet i statsrådet, där presidentens eget
parti hade hälften av samtliga platser) och rätt att utfärda
nödförordningar, överenskommelsen stadgade vidare, att
"sju eller åtta ledamöter av det verkställande
Yuan ska vara icke kuo-mintangmedlemmar, vilka ska inneha antingen existerande
ministerportföljer eller föreslagna poster såsom ministrar
utan portfölj".
2. Programmet för fred och nationell nydaning.
Detta program innehöll nio olika avsnitt, nämligen: Allmänna
principer, Folkets rättigheter, Inrikes angelägenheter, Militära
angelägenheter, Utrikes angelägenheter, Ekonomiska och finansiella
angelägenheter, Undervisning och kultur, Hjälpverksamhet och
rehabilitering samt Angelägenheter angående utlandskineserna.
Avsnittet "Allmänna principer" stadgade,
att samtliga politiska partier i landet "ska samverka intimt för
att bygga upp ett nytt, enat, fritt och demokratiskt Kina, att man skulle
genomföra "politisk demokratisering, nationalisering av de
militära förbanden och jämställdhet och legalitet
för alla politiska partier" och att "politiska tvistefrågor
ska lösas med politiska medel för att säkerställa
nationens fred och utveckling".
Avsnittet om "Folkets rättigheter" slog
fast, att "personlig frihet, tankefrihet, trosfrihet, yttrandefrihet,
press-, mötes- och församlingsfrihet, frihet att flytta och
välja bostadsort samt att brevväxla utan censur ska garanteras
åt folket". Det sade vidare, "alla andra organ och personer
än rättsväsendets och polisens är strängt förbjudna
att arrestera, anställa rättegång mot och bestraffa
folk, och envar som överträder denna bestämmelse skall
straffas".
Avsnittet "Inrikespolitiska angelägenheter"
stadgade, att "alla administrativa organ ska granskas, deras befogenheter
och ansvar fastställas enligt enhetliga normer, all förekommande
dubblering avskaffas, den administrativa proceduren förenklas och
alla såväl högre som lägre administrationsorgan
anförtros att svara för bestämda uppgifter". Vidare
stadgades i detta avsnitt, att "kompetenta ämbetsmän
ska skyddas, utnämningarna grundas på kompetens och tjänstetid
och icke på partitillhörighet och favorisering och samtidigt
innehav av flera poster förbjudas" samt att "övervakningssystemet
ska noggrant upprätthållas, korruption bli strängt bestraffad
och möjligheter ordnas för folket att fritt framlägga
anklagelser mot korrupta ämbets-och tjänstemän".
Slutligen stadgades också, att "lokal självstyrelse
ska verksamt befordras och på allmän rösträtt baserade
val genomföras från de lägre organen och uppåt",
och att "de centrala och lokala myndigheternas befogenheter ska
fastställas enligt principen om en rimlig maktfördelning,
att de lokala myndigheterna må vidta sådana åtgärder
som passar de lokala förhållandena men att en provins' eller
ett chiens beslut icke får stå i motsättning till centralregeringens".
Avsnittet om "Militära angelägenheter"
föreskrev att "de militära organisationerna ska anpassas
till det nationella försvarets krav, det militära systemet
ska reformeras i överensstämmelse med den demokratiska statsformen
och förhållandena i landet, den militära makten ska
skiljas från de politiska partierna och de militära myndigheterna
från de civila myndighe-heterna, den militära utbildningen
förbättras, utrustningen göras tillfredsställande
och personal- och finanssystemen förbättras i syfte att bygga
upp en moderniserad nationalarmé", och att "nationens
försvarsmakt ska, vad den numerära styrkan beträffar,
effektivt beskäras och omorganiseras i enlighet med bestämmelserna
i den militära reorganisationsplanen".
Avsnittet om "Ekonomiska och finansiella angelägenheter"
stadgade, att "byråkratkapitalets utveckling ska hejdas och
statens ämbets- och tjänstemän strängt förbjudas
att utnyttja sin officiella ställning och sitt inflytande till
att engagera sig i spekulationer, monopolbildning, skattesmiteri, smuggling,
förskingring av allmänna medel och olagligt utnyttjande av
transportmedel", att "hyres- och arrendeavgifter jämte
räntor ska sänkas, att hyresgästers och arrendatorers
rättigheter ska skyd- das, betalningen av jordbruksarrenden säkerställas,
jordbrukskrediterna utvidgas, ocker strängeligen förbjudas
i syfte att förbättra böndernas tillvaro och en jordbrukslag
genomföras i syfte att nå målet 'jorden till dess brukare'
" och att "arbetslagar ska genomföras för att förbättra
arbetsförhållandena", Avsnittet föreskrev vidare,
att "den finansiella administrationen ska göras offentlig,
budgetsystemet och systemet med finansiella rapporter noga iakttagas,
budgetutgifterna bli föremål för en drastisk nedskärning,
inkomster och utgifter balanseras, centrala och lokala myndigheters
finanser skiljas åt, den cirkulerande sedelstocken beskäras,
myntsystemet stabiliseras och upptagandet av såväl inhemska
som utländska lån liksom deras användning offentligen
redovisas och göras till föremål för granskning
av offentliga organ", att "skattesystemet ska reformeras och
att alla godtyckliga och olikartade uttaxeringar och illegala pålagor
helt avskaffas".
Avsnittet "Undervisning och kultur" föreskrev,
att "den akademiska friheten ska garanteras och det vare sig av
religiösa tros- eller politiska åsiktsskäl ska förekomma
några ingripanden mot skol- eller universitetsledningar",
att "den del av na-tionalbudgeten som anslås till undervisnings-
och kulturändamål ska ökas" och att "krigstidscensuren
över press, publikationer, film, teater, post och telegram ska
avskaffas".
3) överenskommelsen om Nationalförsamlingen.
Denna överenskommelse föreskrev, att "Nationalförsamlingen
ska utökas med sjuhundra delegater, vilka ska tas från olika
partier och bland framstående personligheter" och att "den
första National-samlingens plikt och befogenhet ska vara att utforma
och anta en författning".
4) överenskommelsen om författningsförslaget.
Denna stadgade skapande av en granskningskommitté för revidering
av det författningsförslag som utarbetats av Kuomintang och
fastlade principerna för revideringen. Förutom föreskrifter
angående de vägledande principerna för fastställandet
av Nationalförsamlingens och regeringsorganens skyldigheter och
befogenheter, ges anvisningar angående särskilda bestämmelser
för "lokal styrelse" och rörande "folkets rättigheter
och skyldigheter". Ifråga om "lokal styrelse" föreskrives
att "provinsen ska vara den lokala självstyrelsens högsta
enhet", att "provinsstyrelsens befogenheter i förhållande
till centralregeringens ska fastställas enligt principen om en
rimlig maktfördelning", att "provinsguvernören ska
väljas av folket" och att "provinsen kan ha en provinsförfattning,
vilken emellertid ej får strida mot bestämmelserna i den
nationella författningen". Om "folkets rättigheter
och skyldigheter" säges, att "alla friheter och rättigheter
som i allmänhet åtnjutes av folket i ett demokratiskt land
ska av författningen skyddas mot olagliga kränkningar",
att "om någon bestämmelse införes i lag om folkets
frihet ska den åsyfta att skydda denna frihet och icke att be-
gränsa den". Slutligen stadgas, att "tvångskommendering
av arbetskraft må föreskrivas i lokala stadgor men icke i
den nationella författningen" och att "rätt till
självstyrelse ska tillförsäkras nationella minoriteter
som lever tillsammans i särskilda samhällen".
5) överenskommelsen om "Militära angelägenheter".
Denna föreskrev att "det militära systemet ska reformeras
i överensstämmelse med den demokratiska statsformen och förhållandena
i vårt land", att "militärutskrivningen ska förbättras",
att "den militära utbildningen ska bedrivas på grundval
av de principer som är vägledande för arméns uppbyggnad
och ska för alla tider särskiljas från politiska partier
och personliga förbindelser". Vidare stadgades, att "den
militära makten ska avskiljas från de politiska partierna",
att "alla politiska partier och enskilda ska avstå från
att använda armén som ett instrument i den politiska kampen",
att "militär myndighet ska skiljas från civil myndighet"
samt att "militär i aktiv tjänst icke samtidigt får
inneha civilt ämbete eller civil tjänst". Angående
reorganisationen av kuomintangtrupperna och truppförbanden i de
befriade områdena föreskrevs, att "den av tre ledamöter
bestående militära subkommittén bör fortsätta
att snabbast möjligt söka uppnå en överenskommelse
om åtgärder för att reorganisera Kinas kommunistiska
partis truppstyrkor och fullborda deras reorganisation", att kuomintangtrupperna
"i enlighet med den plan som redan fastlagts av krigsministeriet
ska reorganiseras i nittio divisioner och att denna reorganisation ska
fullbordas med största möjliga skyndsamhet inom sex månader"
samt att "då de ovan nämnda bägge reorga-nisationsuppgifterna
är genomförda, ska alla nationens stridskrafter sammanföras
och ytterligare reorganiseras i femtio eller sextio divisioner".
Dessa överenskommelser på den Politiska
rådgivande konferensen var mer eller mindre förmånliga
för folket och oförmånliga för Chiang Kai-sheks
reaktionära styre. Chiang Kai-shek, som ville försöka
utnyttja överenskommelserna till att genomföra sitt fredsbedrägeri,
uttryckte sitt gillande av dem. Men i verkligheten bedrev han aktiva
militära förberedelser för att inleda ett landsomfattande
inbördeskrig. Snart rev han den ena efter den andra av dessa överenskommelser
från Politiska rådgivande konferensen i stycken. [TILLBAKA]
1946 |
Ordförande
Mao Tsetung |
|