KRIGSFÖRBRYTARNA ANHÅLLER OM FRED[*]
5 januari 1949
I syfte att bevara den kinesiska reaktionens och den
amerikanska aggressionens krafter i Kina gjorde Chiang Kai-shek, Kinas
främste krigsförbrytare och hövding för Kuo-mintangs
banditgäng, på nyårsdagen ett uttalande med anhållan
om fred. Krigsförbrytaren Chiang Kai-shek sade:
För min del har jag ingen annan åstundan
än att fredsförhandlingarna icke ska försvaga landets
oavhängighet och integritet utan i stället ska bli till hjälp
för vårt folks återupprättande, att den heliga
konstitutionen icke ska kränkas genom min handling och den demokratiska
konsti-tutionalismen icke ska undergrävas därigenom, att republiken
Kinas regeringsform ska garanteras och republiken Kinas lagligen konstituerade
myndighet icke ska åsidosättas, att de väpnade styrkorna
absolut ska bevaras och att folket ska tillåtas fortsätta
sitt fria sätt att leva och att upprätthålla sin levnadsstandards
nuvarande minimum.
... Om bara freden kan bevaras bekymrar det mig sannerligen
inte om jag stannar i mitt ämbete eller avgår, men jag ska
foga mig efter folkets gemensamma vilja.
Det kan tyckas att det ligger något löjligt
i att en krigsförbrytare anhåller om fred. Det kan också
tyckas att ett dylikt fredsanbud är verkligt vämjeligt. Man
bör dock förstå att det obestridligen är en viss
fördel för det kinesiska folket att den främste krigsförbrytaren
och hövdingen för Kuomin-tangs banditgäng personligen
anhåller om fred och gör ett dylikt uttalande. Detta sätter
nämligen folket i stånd att genomskåda kuomintangbanditernas
och de amerikanska imperialisternas ränker. Av detta kan det kinesiska
folket utläsa att den "fred" som det på senaste
tiden varit så mycket väsen om, är precis vad Chiang
Kai-sheks mördarband och dess amerikanska herrar är i trängande
behov av.
Chiang Kai-shek har bekant gängets hela komplott.
Huvudpunkterna i denna komplott är följande.
"Fredsförhandlingarna ska inte försvaga
landets oavhängighet och integritet" — detta är
det allra viktigaste. "Fred" är bara bra, men "fred"
är miljoner gånger fel, om den försvagar "oavhängigheten
och integriteten" för de fyra stora familjernas och komprador-
och godsägarklassernas stat. Det är absolut fel med "fred",
om den är till skada för sådana fördrag som det
kinesisk-amerikanska avtalet om vänskap, handel och sjöfart,
den kinesisk-amerikanska luftfartsöverenskommelsen[1]
och det kinesisk-amerikanska bilaterala avtalet,[2]
eller om den beskär de företrädesrättigheter Förenta
Staterna åtnjuter i Kina, exempelvis rätten att på
kinesiskt territorium stationera land-, sjö- och luftstridskrafter,
att bygga militära baser, att exploatera gruvfyndigheter och monopolisera
handeln, eller om den reser hinder för att Kina blir en amerikansk
koloni — kort sagt, om den är till skada för de åtgärder
som skyddar den reaktionära Chiang Kai-shek-statens "oavhängighet
och integritet".
"Till hjälp för vårt folks återupprättande"
— därmed menas, att "freden" måste vara till
hjälp för återupprättandet av de kinesiska reaktionärerna,
som besegrats men ännu inte utplånats, så att de, sedan
de väl blivit återupprättade, kan göra come back
och kväva revolutionen. Detta är precis vad "fred"
är till för. Kriget har pågått i två och
ett halvt år, hej dukarna förmår inte längre göra
sin tjänst och amerikanarna är vreda. En vilokur, även
om den blir kort, är bättre än ingen alls. "Den
heliga konstitutionen ska icke kränkas genom min handling och den
demokratiska konstitutionalismen ska icke undergrävas därigenom,
republiken Kinas regeringsform ska garanteras och republiken Kinas lagligen
konstituerade myndighet ska icke åsidosättas" —
allt detta betyder att garantera de reaktionära klassernas och
den reaktionära regeringens härskarställning och att
garantera att dessa klassers och deras regerings "lagligen konstituerade
myndighet" icke ska "åsidosättas". Denna "lagligen
konstituerade myndighet" får förvisso icke "åsidosättas",
ty det skulle vara mycket farligt att "åsidosätta"
den — det skulle betyda komprador- och godsägarklassernas
ändalykt, slutet för Kuomintangs banditgäng och häktning
och bestraffning av alla krigsförbrytare, både stora, medelstora
och små.
"De väpnade styrkorna ska absolut bevaras"
— de är ett livsvillkor för komprador- och godsägarklasserna
och ehuru flera miljoner har utplånats av den avskyvärda
Folkets Befrielsearmé, finns det fortfarande en miljon och flera
hundratusen soldater som måste "bevaras" och det "absolut"
ändå. Om de ''bevarades" men inte "absolut"
skulle komprador-och godsägarklasserna förlora sitt kapital,
deras "lagligen konstituerade myndighet" skulle fortfarande
"åsidosättas", Kuomintangs banditgäng skulle
fortfarande bli likviderat och alla krigsförbrytarna, både
stora, medelstora och små, skulle fortfarande bli häktade
och bestraffade. Det berättas om Chia Pao-yu i den Storartade vyns
trädgård, att hans liv hängde på ett stycke jade
i hans halskedja,[3]
på samma sätt hänger Kuomintangs liv på dess armé,
så hur kan man säga att dess armé inte ska "bevaras"
eller ska enbart "bevaras" men inte "absolut"?
"Folket ska tillåtas fortsätta sitt
fria sätt att leva och att upprätthålla sin levnadsstandards
nuvarande minimum" — detta betyder att de kinesiska komprador-
och godsägarklasserna måste bevara sin frihet att förtrycka
och exploatera folket i hela landet och sin frihet att upprätthålla
sin nuvarande levnadsstandard som herremän levande i lyx, lösaktighet
och sysslolöshet. Det arbetande folket i Kina måste däremot
bevara sin frihet att förtryckas och exploateras och upprätthålla
sin nuvarande levnadsstandard, ett liv i kyla och svält. Detta
är slutmålet för krigsförbrytarnas anhållan
om fred. Till vad nytta är freden, om krigsförbrytarna och
de klasser de tillhör inte kan bevara sin frihet att förtrycka
och exploatera och inte kan upprätthålla sin levnadsstandard
som herremän, vilka lever i lyx, lösaktighet och sysslolöshet?
För att bevara allt detta är det naturligtvis nödvändigt
att arbetarna, bönderna, de intellektuella, de statsanställda
och lärarna upprätthåller sitt nuvarande "fria
sätt att leva och sin levnadsstandards nuvarande minimum",
ett liv i kyla och svält. Så snart vår älskade
president Chiang framlagt detta villkor har de tiotals miljonerna arbetare,
hantverkare och fria yrkesutövare, de hundratals miljonerna bönder
och miljonerna av intellektuella, statsanställda och lärare
bara att klappa händer, falla ned i stoftet och ropa "Leve
presidenten!". Om det kommunistiska partiet ändå vägrar
att vara med om fred, med påföljd att detta underbara levnadssätt
och denna underbara levnadsstandard inte kan upprätthållas,
då gör det sig skyldigt till ett brott för vilket det
förtjänar att dö tiotusen gånger om och "det
kommunistiska partiet kommer att hållas ansvarigt för alla
konsekvenser härav".
Med allt detta som vi sagt har vi likväl icke
uttömt den skattkammare av underbara idéer, som finns i
det uttalande av den l januari med vilket krigsförbrytaren anhåller
om fred. Här är ytterligare en juvel — som Chiang Kai-shek
i sitt nyårsbudskap kallar "en avgörande strid i Nanking—
Shanghaiavsnittet". Var finns kraften för en sådan "avgörande
strid"? Chiang Kai-shek säger: "Det måste göras
klart att regeringen i dag på de militära, politiska, ekonomiska
och vilka som helst andra områden är flerdubbelt eller till
och med tiotals gånger starkare än kommunistiska partiet".
Åh! Hå! Hur kommer det sig att folk inte är dödsförskräckta
för denna oerhörda styrka? Om vi lämnar den politiska
och ekonomiska styrkan åt sido och tar endast den militära,
så finner vi att Folkets Befrielsearmé nu har över
tre miljoner man vadan dubbla denna styrka måste utgöra över
sex miljoner och en tiodubbelt "större" styrka måste
omfatta över trettio miljoner. Och hur mycket blir månne
"tiotals gånger"? Gott, låt oss säga tjugu
gånger — det ger över sextio miljoner man. Inte att
undra på att president Chiang säger sig vara "fullt
säker om att vinna det avgörande slaget". Varför
tigger han då om fred? Förvisso icke därför att
han inte längre förmår att strida. För om han skulle
sätta in alla sina sextio miljoner man, funnes det då en
chans för kommunistiska partiet eller något annat parti i
världen att överleva? Alla skulle naturligtvis krossas till
stoft. Följaktligen är det klart att då han tigger om
fred är det förvisso inte av någon annan orsak än
den att han vill "be för folkets liv".
Men går nu allt så bra, utan hakar? Det
finns en hake, påstås det. Vad är det för en hake?
President Chiang säger:
Det är beklagligt att det finns människor
i vår regering som kommit under inflytande av illvillig kommunistisk
propaganda och följaktligen befinner sig i en vacklande sinnesstämning
och nästan har förlorat allt självförtroende. Andligen
hotade av kommunisterna ser de bara fiendens styrka men inte vår
egen enorma styrka som är tiotals gånger större än
fiendens.
Nåja, varje år medför sin skörd
av nyheter, men detta årets är någonting extra-speciellt.
Eller är det inte en extra -speciell nyhet att medlemmar av Kuomintang,
med dess cirka sextio miljoner officerare och soldater, bara ser Folkets
Befrielsearmé med dess omkring tre miljoner man men inte sin
egen armé på i runt tal sextio miljoner?
Man kan fråga: "Finns det en marknad för
sådana nyheter?" och "Är den värd ens ett
ögonkast?" Informationer som vi fått ur staden Peiping
säger: "På nyårsdagen föll priserna en smula
på morgonen men återhämtade sig på eftermiddagen".
Och en utländsk nyhetsbyrå meddelar: "Shanghais reaktion
på Chiang Kai-sheks nyårsbudskap kylig." Det besvarar
frågan om huruvida krigsförbrytaren Chiang Kai-shek har någon
marknad. Som vi sade för länge sedan, Chiang Kai-shek har
förlorat sin själ, han är bara ett lik och ingen tror
längre på honom.
NOTER
[*] Denna
kommentar var den första i en serie som kamrat Mao Tse-tung skrev
för nyhetsbyrån Hsinhua för att avslöja hur Kuo-mintang
utnyttjade fredsförhandlingar i syfte att bevara de kontrarevolutionära
krafterna. Bland de övriga kommenterande artiklarna i serien var:
"Varför ropar de svårt splittrade reaktionärerna
fortfarande ut sitt meningslösa krav om 'total fred'?", "Kuomintangreaktionärerna
byter ut sin Vädjan om fred' mot en Vädjan om krig'",
''Kuomintangs olika svar på frågan om ansvaret för
kriget" och "Vart går nankingregeringen?".[TILLBAKA]
[1]Den
"Kinesisk-amerikanska luftfartsöverenskommelsen" mellan
Chiang Kai-shekregeringen och den amerikanska imperialismen undertecknades
den 20 december 1946. Genom detta avtal sålde Chiang Kai-shek
helt och hållet Kinas suveränitet över sitt luftrum.
Enligt avtalets bestämmelser tilläts amerikanska flygplan
att flyga, lasta eller lossa och transitera överallt inom Kina,
och Förenta Staterna fick fullständig kontroll över luftfarten
i landet. Amerikanska flygplan medgavs också rätt till landning
for andra än trafikändamål, d.v.s. till militär
landning på kinesiskt område.[TILLBAKA]
[2]
Det "Kinesisk-amerikanska bilaterala avtalet" var den s. k.
Kinesisk-amerikanska överenskommelsen om ekonomisk hjälp,
som slöts i Nanking den 3 juli 1948 mellan representanter för
Chiang Kai-shekregeringen och den amerikanska imperialismen. Det stipulerade
att den amerikanska imperialismen skulle vara högsta instans både
då det gällde att kontrollera och besluta i Chiang Kai-shekregeringens
finansiella och ekonomiska affärer, att den amerikanska personal
som utövade den direkta kontrollen i Kina skulle åtnjuta
"exterritorialrätt" samt att den amerikanska imperialismen
från Kina kunde erhålla alla behövliga strategiska
material och regelbundet skulle informeras om tillgången på
dessa av Chiang Kai-shekregeringen. I detta avtal garanterade Chiang
Kai-shekregeringen också att amerikanska varor fick dumpas i Kina.[TILLBAKA]
[3]Chia
Pao-yu är en av figurerna i den kinesiska 1700-talsromanen Drömmen
om den röda kammaren och Storslagna vyns trädgård
tillhörde hans familj. Det sades om Chia Pao-yu att han föddes
med ett stycke jade i munnen. Detta jadestycke var "hans livs rot"
och han måste ständigt bära det om halsen, och fick
aldrig skilja sig ifrån det. Om han förlorade det, skulle
han mista förståndet.[TILLBAKA]
1949 |
Ordförande
Mao Tsetung |
|