KASTA
UNDAN ILLUSIONERNA, BERED ER TILL STRID.[*]
14 augusti 1949
Det är ingen tillfällighet att det amerikanska
utrikesdepartementets Vita bok, om förhållandet mellan Kina
och Förenta Staterna, och utrikesminister Achesons brev till president
Truman[1] publicerats
vid denna tid. Publiceringen av dessa dokument återspeglar det
kinesiska folkets seger och imperialismens nederlag, den är en
reflex av hela det imperialistiska världssystemets nedgång.
Det imperialistiska systemet är genomfrätt av oöverkomliga
inre motsättningar, och därför råder djup förstämning
bland imperialisterna.
Imperialismen har själv skapat betingelserna för
sin undergång. Dessa betingelser är uppväckandet av
de stora folkmassorna i kolonierna och halvkolonierna samt i de imperialistiska
länderna. Imperialismen har drivit de stora massorna av folken
i hela världen in i den historiska epok då den väldiga
striden för imperialismens avskaffande utspelas.
Imperialismen har skapat såväl de materiella
som de moraliska förutsättningarna för de stora folkmassornas
kamp.
De materiella förutsättningarna är fabriker
och verkstäder, järnvägar, eldhandvapen, artilleri och
liknande ting.
Det mesta av den starka utrustning som Folkets Befrielsearmé
besitter kommer från den amerikanska imperialismen, en del kommer
från den japanska imperialismen och en del har vi själva
tillverkat.
Den brittiska aggressionen mot Kina år 1840[2]
följdes av aggressionskrig mot Kina förda av de allierade
engelsk-franska styrkorna[3],[4]
av Japan[5] och
av de åtta stormakternas (Englands, Frankrikes, Japans, Tsarrysslands,
Tysklands, Förenta Staternas, Italiens och Österrikes) allierade
styrkor[6] , av
kriget mellan Tsarryssland och Japan på kinesiskt område[7]
, av Japans aggressionskrig mot Kina i nordöst, som började
1931, av Japans aggressionskrig mot hela Kina, vilket började 1937
och pågick i åtta långa år, och slutligen av
det senaste aggressionskriget mot det kinesiska folket, vilket har pågått
i tre år och synbarligen förts av Chiang Kai-shek men i verkligheten
av Förenta Staterna. Såsom säges i Achesons brev har
Förenta Staterna under detta senaste krig lämnat Kuomintangs
regering materiellt bistånd till ett värde motsvarande "mer
än femtio procent" av dess "penningutgifter" och
"försett de kinesiska arméerna" (han menar Kuomintangs
arméer) med "militära förnödenheter".
Det är ett krig i vilket Förenta Staterna tillhandahåller
pengarna och kanonerna och Chiang Kai-shek levererar manskapet, som
skall kämpa för Förenta Staterna och slakta det kinesiska
folket. Alla dessa aggressionskrig i förening med den politiska,
ekonomiska och kulturella aggressionen och förtrycket har föranlett
kineserna att hata imperialismen, har fått dem att tänka
efter, "Vad gäller allt detta?" och har tvingat dem att
ge fritt spelrum åt sin revolutionära anda och att enas genom
kamp. De kämpade, misslyckades, kämpade på nytt, misslyckades
på nytt och kämpade ännu en gång och samlade 109
års erfarenhet, samlade erfarenhet i hundratals strider, stora
och små, militära och politiska, ekonomiska och kulturella,
med blodsutgjutelse och utan blodsutgjutelse — och först
därefter vann de dagens grundläggande seger. Dessa är
de moraliska förutsättningarna utan vilka revolutionen icke
kunde segra.
Till tjänst för sin aggression skapade imperialisterna
compra-dorsystemet och byråkratkapitalet i Kina. Den imperialistiska
aggressionen stimulerade Kinas samhällsekonomi, åstadkom
förändringar i den och skapade imperialismens motsatser —
Kinas nationella industri och nationella bourgeoisie och särskilt
det kinesiska proletariatet, vilket arbetar såväl i företag
som drivs direkt av imperialisterna som i de vilka drivs av byråkratkapitalet
och i de som den nationella bourgeoisin driver. Till tjänst för
sin aggression ruinerade imperialismen de kinesiska bönderna, i
det den exploaterade dem genom byte av olika värden, och skapade
därmed väldiga massor av fattiga bönder, omfattande hundratusentals
och miljontals människor och utgörande 70 procent av Kinas
landsbygdsbefolkning. Till tjänst för sin aggression skapade
imperialismen åt Kina miljontals stora och små intellektuella
av ny typ, som skiljer sig från de gamla literatus- och lärd-
och -byråkratty-perna. Men imperialismen och dess hej dukar, Kinas
reaktionära regeringar, förmådde hålla kontroll
endast över en del och slutligen bara över en handfull av
dessa intellektuella, sådana som Hu Shih, Fu Zse-nien och Chien
Mu[8]. Alla de
övriga slapp ur deras grepp och vände sig emot dem. Studenter,
lärare, professorer, tekniker, ingenjörer, läkare, vetenskapsmän,
författare, konstnärer och regeringstjänstemän är
allesammans i revolt emot eller säger farväl till Kuomintang.
Kommunistiska partiet är de fattigas parti. Det
beskrives i Kuomintangs vida spridda och allt genomträngande propaganda
såsom ett band av människor som begår mord och mordbrand,
som våldtar och plundrar, förkastar historien och kulturen,
inte vördar sina föräldrar eller respekterar lärare,
är oemottagliga för alla argument, praktiserar egendoms- och
kvinnogemenskap och använder "människohavets" militära
taktik. Kommunisterna är, kort sagt, en hord av djävulska
monster som gör sig skyldiga till varje upptänkligt brott
och är oförlåtligt ondskefulla. Men märkvärdigt
nog har just denna hord fått stöd av många hundra miljoner
människor, däribland flertalet av de intellektuella och särskilt
den studerande ungdomen.
En del av de intellektuella vill ännu vänta
och se. De tänker: Kuomintang är dåligt, och kommunistiska
partiet är inte nödvändigtvis bra det heller, så
det är bäst att vi lugnar oss och ser tiden an. En del understödjer
Kommunistiska partiet i ord, men i sina hjärtan ser de tiden an.
Det är just dessa människor som har illusioner om Förenta
Staterna. De är ovilliga att göra skillnad mellan den amerikanska
imperialismen, som har makten, och det amerikanska folket, som inte
har den. De låter sig lätt duperas av de amerikanska imperialisternas
honungsdry-pande ord, såsom om dessa imperialister utan en allvarlig
och lång kamp skulle kunna förmås att umgås med
Folkets Kina på jämlikhetens och den ömsesidiga fördelens
grundval. De hyser fortfarande många reaktionära, det vill
säga, anti-folkliga idéer, men de är inga kuomintangreaktionärer.
De tillhör antingen "medelvägens" företrädare
eller högerflygeln i Folkets Kina. De är anhängare av
vad Acheson kallar "demokratisk individualism". Achesons bedrägliga
manövrer har ännu en svag social bas i Kina.
Achesons Vita bok erkänner att de amerikanska
imperialisterna inte har en aning om vad de ska ta sig till i den nuvarande
situationen i Kina. Kuomintang är så kraftlöst att ingen
hjälp, om än aldrig så omfattande, kan rädda det.
Dess undergång är oundviklig. De amerikanska imperialisterna
håller på att förlora greppet över tingen och
känner sig hjälplösa. Acheson säger i sitt följebrev:
Ett olyckligt men ofrånkomligt faktum är
att det låg utanför Förenta Staternas regerings möjligheter
att kontrollera det olycksbådande resultatet av inbördeskriget
i Kina. Ingenting som detta land gjorde eller kunde ha gjort inom rimliga
gränser för sin förmåga kunde ha ändrat detta
resultat. Ingenting som detta land lämnade ogjort har bidragit
till det. Det var en produkt av inre kinesiska krafter, krafter som
detta land försökte men icke kunde påverka.
Logiskt borde, såsom några förvirrade
kinesiska intellektuella tänker eller säger, Achesons slutsats
vara att handla likt "slaktaren, som lägger bort sin kniv
och med ens blir en Buddha", eller "rövaren som genomgår
en sinnesändring och blir en dyg-dig man", d.v.s. han borde
behandla Folkets Kina på jämlikhetens och den ömsesidiga
fördelens grundval och sluta att ställa till bråk. Men
Acheson säger: Nej, vi ska alldeles bestämt fortsätta
med att ställa till bråk. Blir det några resultat av
det? Det blir det, säger han. På vilken grupp bland folket
kommer han att stödja sig? På anhängarna av den "demokratiska
individualismen". Acheson säger:
... slutligen kommer Kinas djupgående civilisation
och demokratiska individualism att göra sig gällande, och
landet kommer att kasta av sig det utländska oket. Jag håller
före att vi bör understödja varje utveckling i Kina som
nu och i framtiden verkar i riktning mot detta mål.
Hur vitt skild är inte imperialisternas logik
från folkets! Ställa till bråk, misslyckas, ställa
till bråk på nytt, misslyckas på nytt... till dess
det är ute med dem. Detta är imperialisternas och reaktionärernas
logik över hela världen i deras förhållande till
folkets sak, och de kommer aldrig att handla i strid med denna logik.
Detta är en marxistisk lag. När vi säger "imperialismen
är vildsint", menar vi att dess natur aldrig kommer att förändras,
att imperialisterna aldrig kommer att lägga ifrån sig sina
slaktarknivar, att de aldrig kommer att bli Bud-dhor, utan kommer att
fortsätta som de börjat till dess de går under.
Kämpa, misslyckas, kämpa på nytt, misslyckas
på nytt, kämpa igen ... till segern; detta är folkets
logik och också det kommer aldrig att handla i strid med denna
logik. Detta är en annan marxistisk lag. Det ryska folkets revolution
följde denna lag, och det har också det kinesiska folkets
revolution gjort.
Klasser kämpar, en del klasser triumferar, andra
elimineras. Sådan är historien, sådan är civilisationens
historia sedan tusentals år. Det är historisk materialism
att tolka historien ur denna synpunkt. I motsättning till denna
synpunkt står den historiska idealismen.
Självkritikens metod kan tillämpas endast
inom folkets led. Det är omöjligt att förmå imperialisterna
och de kinesiska reaktionärerna att visa hjärtegodhet och
vända sig ifrån sina onda gärningar. Den enda kurs man
kan följa är att organisera sina styrkor och kämpa mot
dem, så som skett i vårt folks Befrielsekrig och i agrarrevolutionen,
för att avslöja imperialisterna, "irritera"[9]
dem, störta dem, bestraffa dem för brott mot lagen och "enbart
tillåta dem att uppföra sig väl och inte ställa
till oro i ord eller handling". Endast då finns det något
hopp om att man ska kunna ha med de imperialistiska främmande länderna
att göra på grundval av jämlikhet och ömsesidig
fördel. Endast då finns det något hopp om att de godsägare,
byråkratkapitalister och medlemmar av den reaktionära kuomintangklicken
jämte deras medbrottslingar, som lagt ned sina vapen och kapitulerat,
ska kunna ges en uppfostran, som syftar till att förvandla de onda
till goda, och så vitt det är möjligt, bli förvandlade
till goda människor. Många kinesiska liberaler — demokratiska
element av den gamla typen, d.v.s. anhängarna av den "demokratiska
individualismen", vilka Truman, Marshall, Acheson, Leighton Stuart
och deras gelikar räknar på och har försökt att
vinna — finner sig ofta försatta i ett passivt läge
och har ofta fel i sina omdömen om de styrande i Förenta Staterna,
om Kuomintang, om Sovjetunionen och även om Kinas kommunistiska
parti. Orsaken är just den att de inte betraktar eller inte gillar
att betrakta problemen ur den historiska materialismens synpunkt.
Det åligger framstegsvännerna — kommunisterna,
de demokratiska partiernas medlemmar, de politiskt medvetna arbetarna,
den studerande ungdomen och de framstegsvänliga intellektuella
— att skapa enhet med mellanskikten, medelvägsanhängare
och efterblivna element ur olika skikt, med alla dem i Folkets Kina
som fortfarande vacklar och tvekar (dessa människor kommer att
vackla för en lång tid framöver, och även sedan
de en gång stadgat sig kommer de att vackla på nytt så
snart de stöter på svårigheter), ge dem allvarligt
menad hjälp, kritisera deras vacklande karaktär, uppfostra
dem, vinna dem över till massornas sida, förhindra imperialisterna
att dra dem över till sig och säga åt dem att kasta
undan illusionerna och bereda sig till strid. Ingen bör tro att
det inte är mera arbete att utföra nu, då segern är
vunnen. Vi måste fortfarande arbeta, utföra mycket tålmodigt
arbete innan vi helt och fullt vunnit dessa människor. När
vi har vunnit dem, kommer imperialismen att vara fullständigt isolerad
och Acheson kommer inte längre att kunna spela några av sina
spratt.
Parollen "bered er till strid" är riktad
till dem som alltjämt hyser vissa illusioner om förhållandet
mellan Kina och de imperialistiska länderna, i all synnerhet mellan
Kina och Förenta Staterna. Vad denna fråga angår är
de fortfarande passiva, de har ännu inte kommit till klarhet, de
är ännu icke beslutna att föra en långvarig kamp
emot den amerikanska (och brittiska) imperialismen därför
att de alltjämt har illusioner om Förenta Staterna. Det består
fortfarande en mycket bred eller ganska bred klyfta mellan dessa människor
och oss i denna fråga.
Publiceringen av Förenta Staternas Vita bok och
Achesons följebrev är värd att firas, därför
att den vräker en hink kallt vatten över och medför förlust
av ansikte för dem, som hyser idéer av den gamla typen om
demokrati eller demokratisk individualism, som inte gillar, eller inte
helt gillar, är missnöjda eller en smula missnöjda med
eller rent av avskyr folkdemokratin, eller den demokratiska kollektivismen,
eller den demokratiska centralismen, eller den kollektiva heroismen,
eller patriotism, som grundar sig på internationalism, —
men som fortfarande känner sig som patrioter och inte är kuomintangreak-tionärer.
Den är en hink kallt vatten särskilt över dem, som tror
att allt amerikanskt är gott och hoppas att Kina ska forma sig
efter Förenta Staternas mönster.
Acheson deklarerar öppet att de kinesiska demokratiska
individualisterna ska "uppmuntras" att avkasta det så
kallade "utländska oket". Det vill säga, han uppmanar
till att störta marxismen-leninismen och folkets demokratiska diktatur
som leds av Kinas kommunistiska parti. För denna "ism"
och detta system är, påstås det, "utländska"
och har inga rötter i Kina, de har tvingats på kineserna
av tysken Karl Marx (som dog för sextio år sedan), och ryssarna
Lenin (som dog för tjugofem år sedan) och Stalin (som fortfarande
är i livet). Denna "ism" och detta system är dessutom
alltigenom dåliga, ty de förespråkar klasskampen och
imperialismens störtande etc., och följaktligen måste
man bli av med dem. I förbindelse härmed, påstås
det, "kommer Kinas ... demokratiska individualism åter att
göra sig gällande" med "uppmuntran" från
president Truman, överbefälhavaren bakom kulisserna Marshall,
utrikesminister Acheson (den charmerande utländska mandarin, som
är ansvarig för utgivandet av Vita boken) och ambassadör
Leighton Stuart, som har skenat sin kos. Acheson och hans gelikar tror
att de "uppmuntrar", men det är mycket möjligt att
de kinesiska demokratiska individualister som ännu har patriotiska
känslor, fastän de tror på Förenta Staterna, känner
detta som om en hink kallt vatten kastats över dem och de förlorat
ansikte. Ty i stället för att, såsom riktigt vore, hänvända
sig till myndigheterna i det kinesiska folkets demokratiska diktatur,
gör Acheson och hans gelikar detta smutsiga arbete och, vad mera
är, de har öppet publicerat det. Vilken förlust av ansikte!
Vilken förlust av ansikte! För dem som är patrioter är
Achesons uttalande ingen "uppmuntran" utan en skymf.
Kina befinner sig mitt uppe i en stor revolution. Hela
Kina sjuder av entusiasm. Betingelserna är gynnsamma för att
vinna och uppnå enhet med alla som, även om de har felaktiga
idéer, inte bär på ett bittert och djupt rotat hat
mot folkets revolutionära sak. Framstegsvännerna bör
utnyttja Vita boken för att övertyga alla dessa människor.
NOTER
[*] Denna
artikel och de fyra följande — "Farväl, Leighton
Stuart!", "Varför det är nödvändigt att
diskutera Vita boken", "'Vänskap' eller aggression?"
och "Den idealistiska historieuppfattningens bankrutt" —
var kommentarer, som skrevs för Nyhetsbyrån Hsin-hua, till
det amerikanska utrikesdepartementets Vita bok och Dean Achesons följebrev.
De avslöjade den imperialistiska karaktären hos den politik
som Förenta Staterna förde mot Kina, kritiserade illusionerna,
som en del av de borgerliga intellektuella i Kina hyste om den amerikanska
imperialismen, och gav en teoretisk förklaring av orsakerna till
den kinesiska revolutionens uppsving och seger.[TILLBAKA]
[1]Den
amerikanska Vita boken, Förenta Staternas förhållande
till Kina utgavs av amerikanska utrikesdepartementet den 5 augusti 1949.
Achesons följebrev till Truman var daterat den 30 juli 1949. Huvudparten
av den på åtta kapitel uppdelade Vita boken sysslar med
förhållandet mellan Kina och Förenta Staterna under
perioden från 1844, då Förenta Staterna tvingade Kina
att underteckna "Fördraget i Wanghia", till 1949, då
det kinesiska folkets revolution vann sin grundläggande seger i
hela landet. Vita boken är särskilt detaljerad i sin skildring
av hur Förenta Staterna, under de fem åren från det
sista skedet av försvarskriget mot Japan och till 1949, förde
en antikommunistisk och på understöd åt Chiang Kai-shek
inriktad politik, vilken det kinesiska folket bekämpade med alla
till buds stående medel och som slutligen led nederlag. Vita boken
och Achesons följebrev förbigår med tystnad många
viktiga saker men innehåller i gengäld så många
fler förvrängningar och lögner samt är fulla av
giftigt förtal och djupt hat mot det kinesiska folket. I det amerikanska
reaktionära lägrets träta, om dess politik mot Kina,
blev sådana imperialister som Truman och Acheson tvungna att genom
Vita boken öppet avslöja en del av sanningen om sin kontrarevolutionära
verksamhet för att därmed försöka övertyga
sina motståndare. Objektivt verkade sålunda Vita boken såsom
en av den amerikanska imperialismen avlagd bekännelse om dess aggressionsförbrytelser
mot Kina.[TILLBAKA]
[2]Se
"Folkets demokratiska diktatur", not 3, i detta band.[TILLBAKA]
[3]Från
1856 till 1860 förde England och Frankrike gemensamt ett aggressionskrig
mot Kina, med flankstöd från Förenta Staterna och det
tsaristiska Ryssland. Chingdynastins regering ägnade vid denna
tid all sin kraft åt att undertrycka den bonderevolution som gick
under namnet Taipings Himmelska Kungarike och använde det passiva
motståndets politik mot de utländska aggressorerna. De eng-elsk-franska
allierade styrkorna ockuperade storstäder såsom Can-ton,
Tientsin och Peking, plundrade och brände Yuan Ming Yuan-palatset
i Peking och tvingade Chingdynastins regering att ingå "Tientsinfördraget"
och "Pekingfordraget". Till de viktigaste bestämmelserna
i dessa fördrag hörde att Tientsin, Newchang, Teng-chow, Taiwan,
Tanshui, Chaochow, Chiungchow, Nanking, Chin-kiang, Kiukiang och Hankow
blev fördragshamnar som öppnades för utlänningarna,
att utlänningarna tillerkändes särskilda privilegier
för resor och missionärsverksamhet i Kinas inre och för
sjöfart på floder, kanaler och sjöar inom landet. Från
denna tid spreds den utländska aggressionens styrkor över
Kinas samtliga kustprovinser och trängde djupt in i landet innanför.[TILLBAKA]
[4] Åren
1884—1885 invaderade de franska aggressorerna Vietnam och de kinesiska
provinserna Kwangsi, Fukien, Taiwan och Che-kiang. Kinesiska trupper
gjorde kraftigt motstånd och vann en rad segrar. Dessa segrar
till trots undertecknade den kejserliga regeringen det förödmjukande
"Tientsinfördraget", som erkände fransmännens
ockupation av Vietnam och tillät deras aggressionsstyrkor att tränga
in i södra Kina.[TILLBAKA]
[5] 1894
års kinesisk-japanska krig. Kriget utbröt som följd
av Japans aggression mot Korea och dess provokationer mot de kinesiska
lands- och sjöstridskrafterna. I detta krig kämpade kineserna
med stort mod, men Kina led nederlag till följd av den kejserliga
regeringens korruption och bristande försvarsforberedelser. Såsom
ett resultat ingick den kejserliga regeringen det skamliga "Shimonose-kifördraget"
med Japan, i vilket Kina avstod Taiwan och Penghu-öarna till Japan,
påtog sig att betala ett krigsskadestånd av 200 miljoner
taels i silver, tillät Japan att sätta upp fabriker och verkstäder
i Kina, öppnade Shasi, Chungking, Soochow och Hangchow som fördragshamnar
och erkände Japans överhöghet över Korea.[TILLBAKA]
[6]År
1900 företog åtta imperialistiska makter — England,
Frankrike, Tsarryssland, Tyskland, Förenta Staterna, Italien och
Österrike — ett gemensamt angrepp mot Kina i ett försök
att undertrycka Yi Ho Tuan-resningen (det s.k. "boxarupproret",
övers, anm.) bland det kinesiska folket. Det kinesiska folket försvarade
sig hjältemodigt. De åtta makternas allierade styrkor intog
Taku och ockuperade Tientsin och Peking. År 1901 ingick den kejserliga
regeringen ett fördrag med de åtta imperialistiska makterna.
Dess viktigaste bestämmelser var att Kina skulle betala dessa länder
den enorma summan av 450 miljoner silvertaels i skadestånd och
ge dem rätt att förlägga trupper i Peking och i området
Peking—Tientsin-Shan-haikuan.[TILLBAKA]
[7]Detta
var det imperialistiska krig som 1904—05 utkämpades mellan
Japan och Tsarryssland om nordöstra Kina och Korea. Eftersom kriget
huvudsakligen fördes i området kring Fengtien (numera Shenyang)
och Liaoyang samt kring hamnen Lushun (här mera bekant som Port
Arthur, övers, anm) i nordöstra Kina tillfogade det Kinas
folk enorma förluster. Kriget resulterade i att Tsarryssland led
nederlag och att den japanska imperialismen övertog dess dominerande
roll i nordöstra Kina. Vid fredsslutet (freden i Portsmouth) erkände
Tsarryssland i fördraget även Japans ensamrätt till kontroll
över Korea. [TILLBAKA]
[8] Hu
Shih, som tidigare var universitetsprofessor, universitetspresident
och kuomintangregenngens ambassadör i Förenta Staterna, är
en välbekant apologet for den amerikanska imperialismen bland Kinas
borgerliga intellektuella. Fu Sze-nien och Chien Mu, ävenledes
universitetsprofessorer, stod i den reaktionära kuomintang-regeringens
tjänst.[TILLBAKA]
[9]Se
"Folkets demokratiska diktatur" i detta band.
[TILLBAKA]
1949 |
Ordförande
Mao Tsetung |
|