VARFÖR DET ÄR NÖDVÄNDIGT
ATT DISKUTERA VITA BOKEN
28 augusti 1949
I tre olika artiklar ("Ett erkännande av
hjälplöshet"[1],
"Kasta undan illusionerna, bered er till strid" och "Farväl,
Leighton Stuart") har vi kritiserat den amerikanska Vita boken
och Achesons följebrev. Vår kritik har väckt stor uppmärksamhet
och diskussion i alla demokratiska partier, i folkorganisationerna och
pressen, i skolorna och på universiteten samt bland demokratiska
personligheter inom olika skikt i hela landet. Dessa har gjort många
riktiga och nyttiga deklarationer, uttalanden och kommentarer. Det har
hållits särskilda möten för att diskutera Vita
boken, och diskussionen utvecklas fortfarande. Diskussionen omspänner
förhållandet mellan Kina och Förenta Staterna, mellan
Kina och Sovjetunionen och Kinas förhållande till främmande
makter under de senaste hundra åren, det ömsesidiga förhållandet
mellan den kinesiska revolutionen och de revolutionära krafterna
i den övriga världen, förhållandet mellan kuomintangreaktionärerna
och det kinesiska folket, vilken hållning de demokratiska partierna,
folkorganisationerna och de demokratiska personligheterna ur olika skikt
bör inta i kampen mot imperialismen, vilken hållning liberalerna
eller de så kallade demokratiska individualisterna bör inta
i hela frågan om landets inre och yttre förhållanden,
sättet att möta nya imperialistiska intriger och så
vidare. Allt detta är mycket bra och av stort värde ur fostringssynpunkt.
Hela världen diskuterar nu den kinesiska revolutionen
och den amerikanska Vita boken. Detta beror inte på en tillfällighet
utan visar vilken stor betydelse den kinesiska revolutionen har i världshistorien.
Vi kineser har, trots att vi i allt väsentligt vunnit seger för
vår revolution, inte på länge haft tillfälle att
grundligt diskutera de inbördes förhållandena mellan
denna revolution och olika krafter här hemma och utomlands. Det
är nödvändigt att en sådan diskussion kommer till
stånd, och nu bjuder diskussionen av Vita boken tillfälle
därtill. Tidigare har vi inte haft tillfälle till en diskussion
av detta slag därför att vi då ännu inte vunnit
den grundläggande segern i revolutionen, därför att kinesiska
och utländska reaktionärer avskurit de stora städerna
från folkets befriade områden och därför att revolutionen
då ännu inte blottlagt vissa sidor av motsättningarna.
Nu är läget ett annat. Större delen av Kina har befriats,
alla sidor av de inre och yttre motsättningarna har blottlagts
fullständigt, och precis i detta ögonblick har Förenta
Staterna givit ut Vita boken. Sålunda har vi funnit tillfället
att diskutera.
Vita boken är ett kontrarevolutionärt dokument,
som öppet redovisar Förenta Staternas imperialistiska intervention
i Kina. I detta stycke har imperialismen gjort ett avsteg från
sin vanliga praxis. Den stora segerrika kinesiska revolutionen har tvungit
en sektion eller en grupp av den amerikanska imperialistklicken att
bemöta angreppen från en annan genom att publicera vissa
autentiska uppgifter om sina egna aktioner mot Kina därför
att den eljest inte skulle kunna värja sig. Faktum, att hemlighållandet
ersatts med offentligt avslöjande, visar att imperialismen gjort
avsteg från sin vanliga praxis. Ända till för ett par
veckor sedan, före utgivande av Vita boken, hade regeringarna i
de imperialistiska länderna, fastän de varje dag sysslade
med kontrarevolutionär verksamhet, aldrig berättat sanningen
i sina uttalanden eller officiella dokument utan hade fyllt eller åtminstone
smaksatt dessa med tal om humanitet, rättvisa och moral. Därmed
fortsätter alltjämt den brittiska imperialismen, som är
gammal och van, när det gäller att lura och bedraga, och flera
andra smärre imperialistiska länder. Men den nykomna, neurotiska
uppkomlingsgruppen bland de amerikanska imperialisterna — Truman,
Marshall, Acheson, Leighton Stuart och andra —, som å ena
sidan bekämpats av folket och å den andra av en annan grupp
inom sitt eget läger, har ansett det nödvändigt och möjligt
att offentligen avslöja en del (men inte alla) av sina kontrarevolutionära
förehavanden. Detta har de gjort i tvisten med motståndarna
i det egna lägret om vilken kontrarevolutionär taktik som
är den klokaste. På detta sätt har de försökt
att övertyga sina opponenter så att de kan fortsätta
att tillämpa vad de anser vara den klokaste kontrarevolutionära
taktiken. Två grupper av kontrarevolutionärer har konkurrerat
med varandra. Den ena sade: "Vår metod är den bästa."
Den andra sade: "Nej, vår är bäst." När
trätan var som hetsigast, lade den ena gruppen korten på
bordet och avslöjade många av sina älsklingsknep i det
förflutna — och där har ni Vita boken.
Vita boken har på detta sätt blivit material
för det kinesiska folkets skolning. I många år har
ett antal kineser (på sin tid ett mycket stort antal) bara till
hälften trott vad vi kommunister sagt i många frågor,
framför allt ifråga om imperialismens karaktär och socialismens.
De har tänkt: "Det kanske inte är på det sättet
i alla fall." Häri har det skett en ändring sedan den
5 augusti 1949. Ty Acheson höll en föreläsning för
dem, och han talade i sin egenskap av Förenta Staternas utrikesminister.
I fråga om vissa uppgifter och slutsatser sammanfaller det han
sade med vad vi kommunister och andra progressiva har sagt. Och sedan
detta hänt kunde folk inte annat än tro oss, och många
fick sina ögon öppnade — "Jaså, det var ändå
så det låg till i verkligheten!"
Acheson börjar sitt följebrev till Truman
med berättelsen om hur han sammanställde Vita boken. Hans
Vita bok skiljer sig, påstår han, från alla andra,
den är mycket objektiv och uppriktig:
Detta är en uppriktig redogörelse för
en ytterligt komplicerad och olycksalig period i ett stort lands tillvaro,
ett land till vilket Förenta Staterna sedan länge varit knutna
med intima vänskapsband. Inget tillgänglig material har utelämnats
av det skälet att det innehåller uttalanden som är kritiska
mot vår politik eller skulle kunna ligga till grund för framtida
kritik. Vårt systems inneboende styrka ligger i att regeringen
låter sig påverkas av en upplyst och kritisk allmän
opinion. Det är just denna upplysta och kritiska allmänna
opinion som totalitära regeringar, de må bestå av högermän
eller kommunister, inte kan tåla och inte tolererar.
Det finns vissa band mellan det kinesiska folket och
det amerikanska folket. Genom deras gemensamma ansträngningar kan
dessa band i framtiden utvecklas dithän att man kan tala om "intim
vänskap". Men de hinder som rests av de kinesiska och amerikanska
reaktionärerna har försvårat och försvårar
ännu vidmakthållandet av dessa band. Till följd av att
reaktionärerna i bägge länderna har berättat så
många lögner för sina folk och spelat dem så många
fula spratt, d.v.s. spritt så mycken dålig propaganda och
begått så många dåliga handlingar, är banden
mellan de bägge folken dessutom långt ifrån intima.
De "intima vänskapsband", som Acheson talar om, är
de som består mellan reaktionärerna i de bägge länderna,
inte mellan folken. Här är Acheson varken objektiv eller uppriktig.
För folken i de bägge länderna är den kinesiska
revolutionens seger och de kinesiska och amerikanska reaktionärernas
nederlag det mest glädjande som någonsin skett, och den innevarande
perioden är den lyckligaste i deras liv. Och omvänt, det är
endast för Truman, Marshall, Acheson, Leighton Stuart och andra
amerikanska reaktionärer samt för Chiang Kai-shek, H. H. Kung,
T. V. Soong, Chen Li-fu, Li Tsung-jen, Pai Chung-hsi och andra kinesiska
reaktionärer som den i sanning är "en ytterligt komplicerad
och synnerligen olycksalig" period i deras liv.
Acheson och hans gelikar har, då de sysslat med
den allmänna opinionen, förväxlat reaktionärernas
allmänna opinion med folkets. Gent emot den allmänna opinionen
bland folket har Acheson och hans gelikar aldrig visat någon som
helst benägenhet att låta sig påverkas utan har ställt
sig blinda och döva. I åratal har de vänt dövörat
till när folken i Amerika, Kina och den övriga världen
givit luft åt sin opposition mot den amerikanska regeringens reaktionära
utrikespolitik. Vad är det Acheson menar då han talar om
en "upplyst och kritisk allmän opinion"? Ingenting annat
än de otaliga propagandainstrument — tidningar, nyhetsbyråer,
tidskrifter och radiostationer, som kontrolleras av de två reaktionära
partierna, Demokraterna och Republikanerna, i Förenta Staterna
och har specialiserat sig på att tillverka lögner och hotelser
mot folket. Acheson kan med full rätt säga att kommunisterna
"inte kan tåla och inte tolerar" dessa företeelser
(det gör inte folket heller). Det är därför vi har
stängt de imperialistiska informationsbyråerna, hindrat de
imperialistiska nyhetsbyråerna att sända ut sina meddelanden
till den kinesiska pressen och berövat dem friheten att på
kinesisk mark förgifta det kinesiska folkets själar.
Påståendet att en regering som leds av
Kommunistiska partiet är en "totalitär regering"
innehåller bara en halv sanning. Den är en regering som utövar
diktatur över inhemska och utländska reaktionärer och
inte ger dem någon frihet att fortsätta sin kontrarevolutionära
verksamhet. I ilskan häröver blir reaktionärerna ovettiga
och okvädar: "Regeringen är totalitär." Däri
har de absolut rätt i den mån det rör sig om folkregeringens
befogenhet att undertrycka reaktionärerna. Denna befogenhet är
nu inskriven i vårt program. Den kommer också att skrivas
in i vår konstitution. Denna befogenhet är liksom mat och
kläder något som ett segrande folk inte kan undvara ens för
ett ögonblick. Den är en utmärkt sak, en skyddsamulett,
en klenod, som man inte under några omständigheter ska göra
sig av med innan klasserna inom landet och imperialismen i utlandet
avskaffats grundligt och fullständigt. Ju mera reaktionärerna
angriper regeringen som "totalitär", dess tydligare framstår
att denna befogenhet är en verklig skatt. Men Achesons påstående
är också till hälften falskt. För folkets massor
är en regering, som representerar folkets demokratiska diktatur
under Kommunistiska partiets ledning, varken diktatorisk eller autokratisk
utan demokratisk. Den är folkets egen regering. Alla som arbetar
i denna regering och dess förvaltning måste respektera och
följa folkets röst. Samtidigt är de folkets lärare,
som undervisar folket med självuppfostran eller självkritikens
metod.
Vad angår de "totalitära högerregeringar"
som Acheson talar om, så har Förenta Staterna stått
som den främsta bland dessa allt sedan fascistregimerna i Tyskland,
Italien och Japan bröt samman. Alla bourgeoisins regeringar, däribland
också de tyska, italienska och japanska reaktionärernas av
imperialismen beskyddade regeringar, är regeringar av denna typ.
Tito-regeringen i Jugoslavien har nu blivit en medbrottsling till detta
gäng. De amerikanska och brittiska regeringarna hör till den
typ i vilken bourgeoisien, och denna klass allena, utövar diktatur
över folket. Denna typ av regering, som i alla avseenden är
raka motsatsen till folkregeringen, tillämpar så kallad demokrati
för bourgeoisien men är en diktatur gentemot folket. Hitlers,
Mussolinis, Tojos, Francos och Chiang Kai-sheks regeringar fann det
fördelaktigt att avlägga slöjan av demokrati för
bourgeoisien eller använde den aldrig, därför att klasskampen
i deras länder var ytterligt tillspetsad och de fann det fördelaktigt
att avlägga eller att inte använda denna slöja för
att inte också folket skulle dra nytta av den. Förenta Staternas
regering bär fortfarande en demokratisk slöja, men de amerikanska
reaktionärerna har beskurit den så att det bara är en
liten lapp kvar och den är mycket blekt och sliten och inte alls
vad den var på Washingtons, Jeffersons och Lincolns tid.[2]
Orsaken är att klasskampen har blivit hårdare. När klasskampen
tillspetsas ytterligare kommer den amerikanska demokratins slöja
oundvikligen att bli borta med vinden.
Som alla kan se gör Acheson ett stort antal misstag
så snart han öppnar munnen. Detta är ofrånkomligt
därför att han är en reaktionär. Då det gäller
i vilken grad Vita boken kan anses som en "uppriktig" redogörelse,
tror vi att den är både uppriktig och inte uppriktig på
samma gång. Acheson och hans gelikar är uppriktiga, när
de föreställer sig att uppriktigheten kan gagna deras parti
eller deras grupp. I annat fall är de inte uppriktiga. Att låtsa
uppriktighet är en krigslist.
N O T E R
[1]En
kommentar från nyhetsbyrån Hsinhuas redaktionella avdelning,
publicerad den 12 augusti 1949.[TILLBAKA]
[2] George
Washington (1732-99), Thomas Jefferson (1743-1826) och Abraham Lincoln
(1809—65) var välbekanta borgerliga statsmän under Förenta
Staternas tidigare historia. Washington var överbefälhavare
för koloniernas revolutionära armé under det amerikanska
frihetskriget (1775—83) och Förenta Staternas förste
president. Jefferson skrev den amerikanska Oavhängighetsförklaringen
och blev Förenta Staternas president. Lincoln förespråkade
negerslaveriets avskaffande i Förenta Staterna och ledde under
sin presidenttid kriget mot slavägarna i sydstaterna (1861-65).
Ar 1862 utgav han proklamationen om slaveriets avskaffande.[TILLBAKA]
194 |
Ordförande
Mao Tsetung |
|