DEN
IDEALISTISKA HISTORIEUPPFATTNINGENS BANKRUTT
16 september 1949
Vi kineser bör uttala ett tack till Acheson, den amerikanska bourgeoisiens
talesman. Detta inte blott därför att han så detaljerat
och klart bekänt faktum att Förenta Staterna tillhandahöll
pengarna och kanonerna och Chiang Kai-shek manskapet, som skulle slåss
för Förenta Staterna och slakta det kinesiska folket, eller
därför han med detta givit de kinesiska framstegsvännerna
bevismaterial med vilket de kan övertyga de efterblivna elementen.
Acheson har ju själv erkänt att de senaste årens stora
och blodiga krig, som kostade miljoner kineser livet, planerades och
organiserades av den amerikanska imperialismen. Inte sant? Vi kineser
bör tacka Acheson också därför att han öppet
förklarat att Förenta Staterna ämnar värva de så
kallade "demokratiska individualisterna" i Kina, organisera
dem i en amerikansk femte kolonn och störta den av Kinas kommunistiska
parti ledda folkregeringen. Härigenom har han förvarnat kineserna,
särskilt de som är anfäktade av liberalismen, så
att de nu lovar varandra att de icke ska låta sig luras av amerikanarna
och allesammans är på sin vakt mot den amerikanska imperialismens
baksluga intriger. Vi kineser bör slutligen tacka Acheson också
därför att han tillverkat vilda sagor om modern kinesisk historia.
Hans syn på historien delas av en grupp av de kinesiska intellektuella,
både de och han hyllar bourgeoisiens idealistiska historieuppfattning.
Härav följer att ett vederläggande av Acheson kan vara
många kineser till nytta genom att vidga deras horisont. Nyttan
kan till och med bli ännu större för dem som helt eller
delvis hyser samma uppfattning som Acheson.
Vilka är Achesons vilda påhitt om modern
kinesisk historia?
Först och främst försöker han
att förklara den kinesiska revolutionens förekomst med ekonomiska
och ideologiska förhållanden i Kina. I detta sammanhang återger
han många gamla myter.
Acheson säger:
Under sjuttonhundratalet och artonhundratalet fördubblades
Kinas befolkning, och därigenom skapades ett outhärdligt tryck
på landet. Det första problem som varje kinesisk regering
ställs inför är problemet att föda denna befolkning.
Hittills har ingen lyckats lösa det. Kuomintangregeringen försökte
lösa det genom att infoga många jordreformlagar i författningarna.
En del av dessa lagar har blivit en besvikelse, andra har ignorerats.
Den svåra belägenhet i vilken den nationella regeringen i
dag befinner sig beror i stor utsträckning på att den misslyckats
att skaffa Kina tillräckligt att äta. En stor del av de kinesiska
kommunisternas propaganda består av löften om att de skall
lösa jordfrågan.
För de kineser som inte tänker klart synes
det ovan sagda troligt. För många munnar att mätta,
för lite mat, följaktligen blir det revolution. Kuomintang
har misslyckats med att lösa detta problem och det är inte
troligt att kommunisterna förmår lösa det. "Hittills
har ingen lyckats."
Uppkommer revolutioner ur överbefolkning? Det
har förekommit många revolutioner, i forna tider och i våra
dagar, i Kina och i utlandet. Var de allesammans orsakade av överbefolkning?
Var också den amerikanska revolutionen mot England för 174
år sedan[1] förorsakad av överbefolkning? Achesons
kunskaper i historia är lika med noll. Han har inte ens läst
den amerikanska Oavhängighetsförklaringen. Washington, Jefferson
och andra gjorde revolution mot England på grund av det brittiska
förtrycket och exploateringen av amerikanarna och inte på
grund av någon överbefolkning i Amerika. Var gång det
kinesiska folket störtade en feodal dynasti skedde detta därför
att denna feodala dynasti förtryckte och exploaterade folket men
inte därför att det rådde någon överbefolkning.
Ryssarna gjorde Februarirevolutionen och Oktoberrevolutionen därför
att de förtrycktes och exploaterades av tsaren och av bourgeoisien,
men inte därför att det rådde överbefolkning i
deras land. Ännu i denna dag råder i Ryssland ett i förhållande
till folkmängden stort överflöd på jord. I Mongoliet,
vars landområde är så väldigt och vars befolkning
är så fåtalig, skulle enligt Achesons sätt att
resonera en revolution vara otänkbar. Ändå ägde
en rum där för någon tid sen.[2]
Enligt Acheson finns det ingen utväg för Kina. En befolkning
på 475 miljoner utgör ett "outhärdligt tryck",
och med eller utan revolution är fallet hopplöst. Acheson
sätter stort hopp till detta. Ehuru han inte sagt det själv,
har det ofta avslöjats genom att ett antal amerikanska journalister
påstått att Kinas kommunistiska parti inte kommer att kunna
lösa landets ekonomiska problem, att det kommer att råda
ett ständigt kaos i Kina och att dess enda utväg är att
leva på amerikanskt mjöl, med andra ord bli en amerikansk
koloni.
Varför lyckades inte 1911 års revolution
och varför kunde den inte lösa problemet om folkets försörjning?
Därför att den bara störtade Chingdynastin men inte gjorde
slut på imperialistisk och feodal exploatering och förtryck.
Varför misslyckades Nordexpeditionen 1925-27
och varför löste den inte problemet om att föda befolkningen?
Därför att Chiang Kai-shek förrådde revolutionen,
kapitulerade för imperialismen och blev ledare för kontrarevolutionen
som förtryckte och exploaterade kineserna.
Är det sant att "hittills har ingen lyckats"?
Existerar problemet att, som Acheson uttrycker det, "föda
denna befolkning" fortfarande i de gamla befriade områdena
i nordvästra, norra, nordöstra och östra Kina? Förenta
Staterna har hållit ett ganska stort antal spioner eller så
kallade observatörer i Kina. Varför har de inte kunnat snoka
reda på faktum ens i denna sak? På sådana orter som
Shanghai uppkom arbetslöshetsproblemet eller problemet om befolkningens
försörjning till följd endast och allenast av grym och
hjärtlös exploatering och förtryck, som bedrevs av imperialismen,
feodalismen, byråkratkapitalismen och den reaktionära kuomintangregeringen.
Under folkregeringen kommer det endast att ta några år innan
arbetslöshetsproblemet eller problemet om befolkningens försörjning
blir löst lika fullständigt som i de norra, nordöstra
och andra nämnda delarna av landet. Det är mycket bra att
Kina har en stor befolkning. Även om Kinas befolkning skulle fördubblas
många gånger om, är landet fullt i stånd att
finna en lösning. Lösningen heter: produktion. Det absurda
argumentet, som framförts av sådana borgerliga ekonomer i
Västern som Malthus[3], att ökningarna i livsmedelsproduktionen
inte kan hålla takten med befolkningsökningen, har inte endast
för länge sedan blivit vederlagda i teorin av marxisterna
utan också slagits sönder av verkligheten i Sovjetunionen
och Kinas befriade områden efter revolutionerna. Kinas kommunistiska
partis centralkommitté har, med utgångspunkt från
sanningen, att revolution plus produktion kan lösa problemet om
befolkningens försörjning, givit order till partiorganisationerna
och Folkets Befrielsearmé i hela landet att inte avskeda utan
behålla all tidigare koumintangpersonal i tjänst förutsatt
att de kan göra sig nyttiga och inte är överbevisade
reaktionärer och notoriska förbrytare. Där förhållandena
är svåra ska mat och bostäder delas upp. De som avskedas
och inte har något att försörja sig på ska återanställas
och få sin försörjning. Enligt samma princip ska vi
ta hand om alla kuomintangsoldater som gått över till oss
eller tagits till fånga. Alla reaktionärer, utom de stora
bovarna, ska få en chans att förtjäna sitt uppehälle,
förutsatt att de visar bättring.
Av alla ting som finns i värden, är människorna
de dyrbaraste. Så länge det finns människor kan under
Kommunistiska partiets ledning varje slag av mirakel utföras. Vi
avvisar Achesons kontrarevolutionära teori. Vi tror att revolutionen
kan ändra allt, och att det inom kort kommer att uppstå ett
nytt Kina, med en stor befolkning och en väldig rikedom av produkter,
där livet kommer att levas i överflöd och kulturen att
blomstra. Alla pessimistiska åsikter i denna sak är helt
utan grund.
"Påverkan från Västern"
anges av Acheson som den andra orsaken till att den kinesiska revolutionen
inträffade. Han säger:
Under mer än tretusen år utvecklade kineserna
sin egen höga kultur och civilisation, i stort sett oberörda
av inflytelser utifrån. Till och med då de blev föremål
för militär erövring förmådde kineserna alltid
slutligen att underkuva och absorbera inkräktarna. Det var därför
naturligt att de kom att betrakta sig själva som världens
centrum och den mänskliga civilisationens yppersta produkt. I mitten
på 1800-talet bröt Västern igenom den kinesiska isoleringens
dittills ogenomträngliga mur. Dessa utbölingar kom med stridslust,
med den västliga teknologins makalösa utveckling och en hög
kultur, som icke åtföljt tidigare utländska infall i
Kina. Delvis till följd av dessa kvaliteter och delvis till följd
av manchuregimens förfall blev västerlänningarna icke
absorberade av kineserna utan införde i stället nya idéer
som spelade en viktig roll genom att stimulera jäsning och oro.
För de kineser som inte tänker klart låter det Acheson
här säger sannolikt - de nya idéer som strömmade
in västerifrån gav upphov till revolutionen.
Vem riktade sig revolutionen emot? Till följd
av "manchuregimens förfall" och därför att
det är den svaga punkten som angrips, kan det synas såsom
om revolutionen riktade sig emot Chingdynastin. Men vad Acheson här
säger är inte alldeles riktigt. 1911 års revolution
var riktad mot imperialismen. Kineserna riktade revolutionen mot Chingregimen
därför att den var imperialismens hejduk. Försvarskampen
mot de engelska angriparna i Opiumkriget, försvarskampen mot de
franskbrittiska allierade styrkornas angrepp. Taipings Himmelska Kungarikes[4]
krig mot Chingregimen, imperialismens hejduk, försvarskriget mot
den franska aggressionen, försvarskriget mot den japanska aggressionen
och försvarskriget mot de åtta allierade makternas aggression
- alla slutade de i misslyckande. Därför bröt 1911 års
revolution ut mot imperialismens hejduk, Chingdynastin. Detta är
modern kinesisk historia fram till 1911. Vad är "påverkan
från Västern", som Acheson kallar det? Det är bourgeoisiens
i Västern ansträngningar att, såsom Marx och Engels
sade i Kommunistiska Manifestet är 1848[5], med terrorn
som medel omskapa världen efter sitt eget beläte. Under denna
påverknings- eller omformningsprocess måste bourgeoisien
i Västern, som behövde compradorer och lakejer vilka kände
till Västerns seder, låta länder som Kina öppna
skolor och sända studenter utomlands, och sålunda "infördes
nya idéer" i Kina. Samtidigt föddes i länder som
Kina den nationella bourgeoisin och proletariatet. På samma gång
ruinerades bönderna och tillkom ett väldigt halvproletariat.
Sålunda skapade bourgeoisien i Västern två kategorier
av människor i Östern: en liten minoritet, imperialismens
lakejer, och en majoritet som är motståndare till imperialismen
och består av arbetarklassen, bönderna, städernas småbourgeoisie,
den nationella bourgeoisien och de intellektuella som kommer från
dessa klasser. De som tillhör majoritetsgruppen är allesammans
imperialismens dödgrävare, som imperialismen själv har
skapat, och det är bland dem revolutionen uppstått. Det rörde
sig inte om att någon så kallad inströmning av idéer
västerifrån framkallade jäsning och oro, men om att
imperialistisk aggression framkallade motstånd.
Under en lång tid av denna motståndsrörelses
utveckling, i mer än sjuttio år från Opiumkriget 1840
och fram till Fjärdemajrörelsen 1919, hade kineserna inget
ideologiskt vapen varmed de kunde försvara sig mot imperialismen.
Den gamla konservativa feodalismens ideologiska vapen blev besegrade,
måste vika och förklarades odugliga. Eftersom kineserna inte
hade annat val tvingades de att rusta sig själva med sådana
ideologiska vapen och formler som evolutionsteorin, teorin om naturrätten
och om den borgerliga republiken, vilka allesammans lånades ur
arsenalen från den revolutionära period som bourgeoisien
i Västern, imperialismens hemort, en gång genomgått.
Kineserna organiserade politiska partier och gjorde revolutioner i tro
att de på det sättet kunde motstå de utländska
makterna och bygga upp en republik. Alla dessa ideologiska vapen visade
sig emellertid liksom feodalismens vara mycket klena och måste
i sin tur ge vika, blev undankastade och förklarade odugliga.
Den ryska revolutionen år 1917 väckte kineserna,
och de lärde sig något nytt: marxismen-leninismen. En epokgörande
händelse inträffade i Kina, Kommunistiska partiet föddes.
Sun Yat-sen förespråkade också att man skulle "lära
av Ryssland" och ingå "förbund med Ryssland och
Kommunistiska partiet". Med ett ord, från den tiden ändrades
Kinas orientering.
Acheson, som är en imperialistisk regerings talesman,
vill naturligtvis inte andas ens ett enda ord om imperialism. Han beskriver
den imperialistiska aggressionen på följande sätt: "Dessa
utbölingar förde med sig stridslust. .." "Stridslust"
- vilken vacker beteckning! Efter att ha tillägnat sig denna "stridslust"
gick kineserna inte till angrepp mot England och Förenta Staterna
utan skapade endast "jäsning och oro" inom Kina, d. v.
s. genomförde revolutioner mot imperialismen och dess hejdukar.
Men tyvärr lyckades de ingen enda gång. De blev varje gång
besegrade av imperialisterna, "stridslustens" uppfinnare.
Kineserna såg sig därför om för att lära något
annat, och förunderligt nog fann de med en gång att det gjorde
verkan.
Kinas kommunistiska parti "organiserades i början
av tjugotalet under inflytande av de ideologiska impulserna från
den ryska revolutionen". Här har Acheson rätt. Denna
ideologi var ingen annan än marxismen-leninismen. Denna ideologi
är ojämförligt överlägsen den som bourgeoisien
i Västern omfattar och som Acheson kallar "en hög kultur,
som icke åtföljt tidigare utländska infall i Kina".
Det avgörande beviset för denna ideologis effektivitet är
att Västerns bourgeoisiekultur, vilken Acheson och hans gelikar
kan skryta med som "en hög kultur" jämförd
med Kinas gamla feodala kultur, besegrades i samma ögonblick som
den drabbade samman med den nya marxistisk-leninistiska kulturen, den
vetenskapliga världsåskådningen och den sociala revolutionens
teori, som det kinesiska folket tillägnat sig. I sin första
strid slog denna vetenskapliga och revolutionära nya kultur, som
det kinesiska folket tillägnat sig, krigsherrarna i Norden, imperialismens
hejdukar. I den andra, omintetgjorde den de försök som en
annan av imperialismens hejdukar, Chiang Kai-shek, gjorde att fånga
in den kinesiska Röda armén under dess Långa marsch,[6]
som sträckte sig över 25.000 li (12.500 km. Ö. a.). I
den tredje besegrade den den japanska imperialismen och dess hejduk
Wang Ching-wei. Och i den fjärde slutligen satt den punkt såväl
för Förenta Staternas och alla andra imperialistiska makters
herravälde i Kina som för deras hejdukars, Chiang Kai-sheks
och alla de andra reaktionärernas regim.
Orsaken till att marxismen-leninismen spelat en så
stor roll i Kina, sedan den infördes dit, är att de samhälleliga
förhållandena i Kina påkallade detta, att den varit
förbunden med den kinesiska folkrevolutionens praktik och att det
kinesiska folket förstått den. Vilken ideologi som helst
- till och med den allra bästa, till och med marxismen-leninismen
- är ineffektiv därest den icke är förbunden med
den objektiva verkligheten, svarar mot bestående objektiva behov
och har förståtts av folkets massa. Vi är historiska
materialister, motståndare till historisk idealism.
Förunderligt nog "hade Sovjets doktrin och
principer en märkbar effekt på dr Sun Yat-sens tänkande
och principer, särskilt då det gällde ekonomi och partiorganisation".
Vilken inverkan hade den "höga kultur" från Väster,
som Acheson och hans gelikar är så stolta över, på
dr Sun Yat-sen? Det talar Acheson inte om. Var det en tillfällighet
att dr Sun, som ägnade större delen av sitt liv åt att
i bourgeoisiekulturen i Västern söka finna den sanning som
skulle rädda nationen, slutligen blev besviken och gick över
till att "lära från Ryssland"? Uppenbarligen inte.
Det var naturligtvis ingen tillfällighet att dr Sun och det länge
lidande kinesiska folk som han representerade var ursinniga över
"påverkan från Västern" och beslöt att
ingå ett "förbund med Ryssland och Kommunistiska partiet"
för att ta upp en kamp på liv och död mot imperialismen
och dess hejdukar. Acheson vågar inte påstå att sovjetfolket
är imperialistiska aggressorer och att Sun Yat-sen lärde av
aggressorer. Men om nu Sun Yat-sen kunde lära av sovjetfolket och
sovjetfolket inte är imperialistiska aggressorer, varför kan
inte hans efterföljare, de kineser som lever efter honom, lära
av sovjetfolket? Varför framställs kineserna, Sun Yat-sen
undantagen, såsom stående "under Sovjetunionens välde"
och såsom "Kominterns femte kolonn" och "den röda
imperialismens lakejer" för att de genom marxismen-leninismen
tillägnat sig den vetenskapliga världsåskådningen
och den sociala revolutionens teori, tillämpat dem på de
för Kina karaktäristiska förhållandena, inlett
det kinesiska folkets befrielsekrig och den stora folkrevolutionen och
skapat en folkets demokratiska diktatur? Finns det någonstans
i världen make till denna utsökta logik?
Sedan det kinesiska folket lärde känna marxismen-leninismen
har det upphört att vara andligen passivt och vunnit initiativet.
Sedan dess borde den period i den moderna världshistorien ha upphört,
under vilken man såg ned på kineserna och den kinesiska
kulturen. Det kinesiska folkets stora och segerrika befrielsekrig och
den stora folkrevolutionen har föryngrat och föryngrar det
kinesiska folkets stora kultur. I andligt avseende står det kinesiska
folkets kultur redan högre än någon i den kapitalistiska
världen. Ta till exempel den amerikanska utrikesministern Acheson
och hans gelikar. De står, då det gäller att förstå
det moderna Kina och den moderna världen, på en mycket lägre
nivå än någon menig soldat i det kinesiska folkets
Befrielsearmé.
Upp till denna punkt har Acheson, på samma sätt
som en borgerlig professor som föreläser över en långtråkig
text, låtsats spåra orsak och verkan i händelseutvecklingen
i Kina. Det blev revolution i Kina, för det första, till följd
av överbefolkning, och, för det andra, till följd av
att idéerna från Västern stimulerade därtill.
Han förefaller, som ni ser, att vara en för kämpe för
kasaulitetsteorin. Men i det som sedan följer för svinner
också detta stycke långtråkig och falsk kasaulitetsteori,
och man möter bara en massa oförklarliga händelser. Helt
utan anledning kämpade kineserna inbördes om makt och pengar,
misstänkte och hatade varandra. En oförklarlig för ändring
inträffade i de bägge kämpande parternas, Kuomintangs
och Kommunistiska partiets, relativa moraliska styrka.
Det ena partiets moral sjönk plötsligt långt under nollstrecket
medan det andras steg himmelshögt. Vad var orsaken till detta?
Det vet man inte. Sådan är den logik som
bjuds av den "höga amerikanska kultur" som Dean Acheson
representerar.
N O T E R
[1] Den borgerliga revolutionen år
1775-83, känd som Frihetskriget, i vilket Nordamerikas folk bekämpade
det brittiska kolonialväldet.[TILLBAKA]
[2] Under sin frihetskamp åren
1921-24 drev det mongoliska folket under ledning av Mongoliets Revolutionära
folkparti ut både de ryska vitgardistiska bandittrupperna och
de väpnade styrkor som tillhörde krigsherrarna i Nordkina.
Bägge dessa fiender till det mongoliska folket stöddes av
den japanska imperialismen. Mongolerna störtade samtidigt feodalväldet
i sitt land och bildade Mongoliska folkrepubliken.[TILLBAKA]
[3] T. R. Malthus (1766-1834) var en
engelsk präst och reaktionär nationalekonom. I "An essay
on the principle of population" (1798) skrev han att "befolkningen
om den inte hejdas ... tillväxer i geometrisk progression ... (medan)
underhållsmedlen... omöjligen kan bringas att öka snabbare
än i aritmetisk progression". Utgående från detta
godtyckliga antagande kom han till slutsatsen att all fattigdom och
allt elände i det mänskliga samhället är beständiga
och naturliga företeelser. Enda sättet att lösa frågan
om det arbetande folkets fattigdom var, enligt honom, att förkorta
människors livstid, minska befolkningen eller hindra dess tillväxt.
Han betraktade hungersnöd, pest och krig som medel att minska befolkningen.[TILLBAKA]
[4] Taipings
Himmelska Kungarikes krig var ett revolutionärt bondekrig som i
mitten på 1800-talet fördes mot feodalväldet och det
nationella förtrycket under Chingdynastin. Hung Hsiu-chuan, Yang
Hsiu-ching och andra av denna revolutions ledare organiserade en revolution
i provinsen Kwangsi år 1851 och proklamerade bildandet av Taipings
Himmelska Kungarike. Ar 1852 gick bondearmen norrut från Kwangsi
och marscherade genom provinserna Hunan, Hupeh, Kiangsi och Anhwei samt
intog år 1853 Nanking, den största staden vid Yangtseflodens
nedre lopp. En del av dess styrkor fortsatte att rycka norrut och nådde
upp till närheten av Tientsin, en av de mest betydande städerna
i norr Kina. Till följd av att taipingarmen underlät att bygga
upp fasta basområden i de trakter den ockuperade, men också
därför att den ledande gruppen, sedan den tagit Nanking till
sin huvudstad, begick många politiska och militära misstag
kunde den icke motstå de gemensamma attackerna frän chingregeringens
kontrarevolutionära trupper och de brittiska, amerikanska och franska
aggressorerna. Den led nederlag 1864. [TILLBAKA]
[5] Se
Kommunistiska Manifestet, Kap. I "Borgare och proletärer".
Bourgeoisien "tvingar alla nationer att tillägna sig bourgeoisiens
produktionssätt, om de ej vill gå under; den tvingar dem
att hos sig själva införa den så kallade civilisationen,
d. v. s. att bli bourgeoisie. Med ett ord: bourgeoisien skapar sig en
värld efter sitt eget beläte". [TILLBAKA]
[6]
I oktober 1934 lämnade Första, Tredje och Femte armsgrupperna
av de kinesiska arbetarnas och böndernas Röda arme (d. v.
s. Röda armens Första frontarme även kallad centrala
Röda armen) Changting och Ninghua i västra Fukien samt Juichin,
Yutu och andra orter i södra Kiangsi och inledde därmed en
väldig strategisk förflyttning. Den marscherade igenom de
elva provinserna Fukien, Kiangsi, Kwangtung, Honan, Kwangsi, Szechuan,
Yunnan, Sikiang, Kansu och Shensi, tog sig över höga snöklädda
berg och igenom väldiga väglösa moras, utstod oräkneliga
vedermödor och umbäranden, gäckade om och om igen de
förföljande fienderna, slog sig ut ur deras inringningar och
tog sig igenom alla hinder som fienden försökte att lägga
i dess väg. På denna marsch, som gått till historien
under beteckningen Långa marschen, tillryggalade Röda armen
över 12.500 kilometer och nådde slutligen i oktober 1935
triumferande fram till den revolutionära basen i norra Shensi.[TILLBAKA]
1949 |
Ordförande
Mao Tsetung |
|