Stärk partiets enhet, för partiets
traditioner vidare[*]
30 augusti 1956
Idag inleder vi den förberedande konferensen för
åttonde rikskongressen. Konferensen kommer att vara omkring fjorton
dagar och ska huvudsakligen syssla med att: (1) förbereda dokumenten
för kongressen, (2) genomföra ett förval till Centralkommittén
och (3) förbereda tal till kongressen.
Låt mig nu behandla några punkter.
För det första, om kongressens mål
och syften. Vilka problem ska denna kongress lösa och vilka är
dess mål? Med ett ord, den ska sammanfatta de erfarenheter som
vunnits sedan sjunde kongressen, ena hela partiet och enas med alla
de krafter i Kina och i utlandet som vi kan enas med i kampen för
att bygga ett starkt socialistiskt Kina.
Om sammanfattning av erfarenheter: trots att vi har
en rik skatt av erfarenheter, bör vi inte bara rada upp en massa
fakta. Vi bör istället sammanfatta genom att ta fram det väsentliga,
genom att utgå från verkligheten och inta en marxistisk
ståndpunkt. Ett sådant sätt att sammanfatta kommer
att stimulera hela partiet och sätta oss i stånd att göra
ett bättre arbete.
Vårt parti är ett stort, ärorikt och
korrekt parti, ett faktum som hela världen erkänner. Förr
hyste en del utländska kamrater tvivel om vad vi verkligen gjorde.
Många förstod inte vår politik gentemot den nationella
bourgeoisin. De var heller inte särskilt klara om vår korrigeringsrörelse.
Idag vill jag påstå att allt fler har kommit att förstå
våra mål och att de flesta kan sägas besitta en sådan
förståelse. Naturligtvis finns det fortfarande en del som
inte gör det. Inom landet och även inom partiet finns en del
som inte förstår och som hävdar att den linje vi har
följt sedan sjunde kongressen inte nödvändigtvis är
så riktig. Men fakta finns för alla att se: vi har genomfört
två revolutioner — den borgerligt demokratiska revolutionen
för att gripa statsmakten och den proletära socialistiska
revolutionen för att genomföra den socialistiska omvandlingen
och bygga ett socialistiskt land. Under de elva åren sedan sjunde
kongressen har vi vunnit stora framgångar, vilket hela landet
och hela världen erkänner. Till och med bourgeoisin utomlands
tvingas erkänna detta. De två revolutionerna bevisar att
Centralkommitténs linje sedan sjunde kongressen har varit riktig.
Oktoberrevolutionen störtade bourgeoisin, en händelse utan
motstycke i världshistorien. I alla länder fördömde
bourgeoisin över lag denna revolution och sade aldrig ett gott
ord om den. Bourgeoisin i Ryssland var en kontrarevolutionär klass,
vid den tiden förkastade den statskapitalismen, organiserade maskningar
och sabotage och grep till vapen. Det ryska proletariatet hade inget
annat val än att göra slut på den. Detta gjorde de borgerliga
i andra länder rasande, och de blev ovettiga. Här i Kina har
vi varit relativt måttfulla gentemot vår nationella bourgeoisi,
som känner sig lite lättare om hjärtat och anser att
vår politik har en del goda sidor. Genom att hindra amerikanska
journalister att komma till Kina har Eisenhower och Dulles nu faktiskt
medgivit att den har goda sidor. Om allting hade varit en enda röra
här, skulle de ha låtit sina journalister komma, i vetskap
om att resultatet bara kunde bli ondsinta artiklar. Vad de fruktar mest
är att artiklarna kanske skulle innehålla inte bara smädelser
utan också ett gott ord här och där, och det skulle
vara förargligt för dem.
Kina brännmärktes förr som ett "orkeslöst
kejsardöme" och "Östasiens sjuke man", som
ett land med efterbliven ekonomi och efterbliven kultur, utan hygien,
dåligt på bollspel och simning, ett land där kvinnorna
hade bundna fötter och männen hårpiskor, där det
fortfarande fanns eu-nucker och där månen var sämre
och inte sken lika klart som i främmande länder. Kort sagt,
mycket var dåligt i Kina. Men efter sex års omvandlingsarbete
har vi förändrat Kinas ansikte. Ingen kan förneka det
vi har uppnått.
Vårt parti är kärnan som leder vår
revolutionära sak framåt. När kongressen sammanfattar
erfarenheterna måste den först och främst syfta till
att åstadkomma större enighet i hela partiet. I juni hade
vårt parti 10730000 medlemmar. Mycket arbete måste göras
för att fostra, upplysa och ena dessa över tio miljoner partimedlemmar,
så att de bättre kan spela sin roll som kärna bland
folket. Partiet allena är inte nog, det är endast kärnan
och behöver ha massorna med sig. På alla områden —
industrin, jordbruket, handeln, kulturen och utbildningen medräknade
— utförs nittio procent av allt arbete av folk som inte tillhör
partiet, inte av partimedlemmar. Därför måste vi sträva
hårt för att enas med massorna, enas och arbeta tillsammans
med alla som kan bli enade. I våra tidigare ansträngningar
för att uppnå enhet inom partiet och med folk utanför
partiet fanns många brister. Under och efter kongressen måste
vi utföra propaganda och fostran så att vårt arbete
i detta avseende kan förbättras avsevärt.
Internationellt måste vi enas med alla de krafter
i världen som kan bli enade, först och främst med Sovjetunionen,
broderpartierna, broderländerna och folken i dem, och likaså
med alla fredsälskande länder och folk. Vi måste vinna
stöd från alla krafter som kan göra nytta. Delegater
från kommunistiska partier i över femtio länder kommer
att övervara vår kongress, och det är mycket bra. Förr
hade vi inte gripit statsmakten och vunnit seger i de två revolutionerna
och hade inga framgångar att tala om i uppbyggnadsarbetet. Nu
är det helt annorlunda. Våra utländska kamrater värderar
oss ganska högt.
Vilket är vårt mål när vi enas
med alla de krafter som kan bli enade inom och utanför partiet,
här hemma och i utlandet? Målet är att bygga ett stort
socialistiskt land. Ett land som vårt kan och bör beskrivas
som "stort". Vårt parti är ett stort parti, vårt
folk är ett stort folk, vår revolution en stor revolution,
och vårt uppbyggnadsarbete är också stort. Ett land
allena i denna värld har en befolkning på sexhundra miljoner,
och det är Kina. Förr fanns det anledning för andra att
se ned på oss. Ty vi hade föga att bidra med, stålproduktionen
låg på bara några hundra tusen ton om året,
och till och med den låg i japanernas händer. Under det despotiska
välde Chiang Kai-sheks Kuomintang utövade och som varade i
tjugotvå år, var stålproduktionen bara några
tiotusental ton om året. Vi har fortfarande inte mycket stål,
men vi har gjort en lovande början. I år blir produktionen
över fyra miljoner ton, nästa år når den fem miljonstrecket,
den överstiger tio miljoner ton efter andra femårsplanen
och överstiger sannolikt tjugo miljoner efter den tredje. Vi måste
arbeta hårt för att nå detta mål. Det finns omkring
hundra länder i världen, men bara ett fåtal producerar
över tjugo miljoner ton stål om året. Därför
blir Kina när det väl byggts upp, ett stort socialistiskt
land som radikalt kommer att förändra det läge det befann
sig i under mer än ett århundrade: efterblivet, föraktat
och eländigt. Dessutom kommer det att kunna hinna ifatt det mäktigaste
kapitalistiska landet i världen, Förenta staterna. Förenta
staterna har bara 170 miljoner invånare, och eftersom Kina har
en flera gånger större befolkning, är lika rikt på
tillgångar och gynnas av ungefär samma slags klimat, är
det möjligt för oss att hinna ifatt Förenta staterna.
Bör vi inte göra det? Jo, verkligen. Vad gör era sexhundra
miljoner människor? Sover? Vilket är riktigt, att halvsova
eller arbeta? Om svaret är "att arbeta", varför
kan inte ni med era sexhundra miljoner människor, producera tvåhundra
eller trehundra miljoner ton stål, när de med sina 170 miljoner
invånare kan producera hundra miljoner ton? Om ni misslyckas med
att hinna ifatt, kan ni inte försvara det och kommer inte att vara
så ärorika eller stora. Förenta staternas historia omfattar
bara 180 år, och för sextio år sedan producerade det
också fyra miljoner ton stål, så vi är sextio
år efter. Om vi får femtio eller sextio år på
oss bör vi säkerligen passera Förenta staterna. Detta
är en förpliktelse. Ni har en så stor befolkning, ett
så väldigt område och så rika tillgångar,
och till yttermera visso påstås ni bygga socialismen, som
ska vara överlägsen. Om ni efter att ha arbetat på detta
i femtio eller sextio år, fortfarande är oförmögna
att passera Förenta staterna, vilken slät figur ni kommer
att göra! Ni kommer inte att kunna inta er plats i nationernas
led. Ni bör strykas i listan över jordens länder. Därför
är det inte bara möjligt utan helt nödvändigt och
tvunget att passera. Om vi inte gör det, kommer vi, den kinesiska
nationen, att svika världens nationer och inte lämna något
bidrag att tala om till mänskligheten.
För det andra, om att föra vidare partiets
traditioner. Kongressen bör föra vårt partis fina traditioner
vidare i fråga om ideologi och arbetsstil. Den bör effektivt
bekämpa subjektivism och sekterism, och likaledes motarbeta byråkrati.
Jag ska idag inte gå in på byråkratin utan bara behandla
subjektivism och sekterism. När vi har besegrat subjektivism och
sekterism kommer de att dyka upp igen och måste besegras på
nytt.
När vi talar om att göra misstag menar vi
att göra subjektiva misstag, att följa ett felaktigt sätt
att tänka. De många artiklar vi har sett med kritik av Stalins
misstag säger föga eller ingenting härom. Varför
begick Stalin misstag? Därför att i en rad frågor stämde
hans tänkande inte med den objektiva verkligheten. Sådant
händer fortfarande ofta i vårt arbete idag. Subjektivism
innebär att inte utgå från den objektiva verkligheten
och från vad som verkligen är möjligt, utan från
subjektiva önskningar. Det som ska läggas fram och behandlas
i våra kongressdokument bör så långt som möjligt
stämma överens med eller närma sig den kinesiska verkligheten.
Samtidigt bör vi i ljuset av vår erfarenhet kritisera synpunkter
som går tvärt emot verkligheten, dvs kritisera och bekämpa
subjektivism. Den uppgiften ställde vi oss för åratal
sedan. Nu bekämpar vi subjektivism så som den finns i den
socialistiska revolutionen och i det socialistiska uppbygget. Under
den demokratiska revolutionen plågades vi i lång tid av
subjektivism och fick betala dyrt för det — vi förlorade
praktiskt taget alla våra basområden och över nittio
procent av våra revolutionära styrkor, och endast då
började vi återfå sansen. Problemet klarades inte upp
förrän under korrigeringsrörelsen i Yenan, som betonade
undersökningar och studier och ett realistiskt sätt att närma
sig problem. Marxismens allmängiltiga sanning måste förenas
med den kinesiska revolutionens konkreta praktik, annars kommer vi ingenvart.
Med andra ord, teorin måste förenas med praktiken. Att förena
teorin med praktiken är en av marxismens grundläggande principer.
Enligt den dialektiska materialismen måste tanken återspegla
den objektiva verkligheten och prövas och visa sin sanningshalt
i den objektiva praktiken innan den kan tas som sanning, annars kan
det inte ske. Fastän vi haft framgångar de senaste åren,
syns subjektivismen överallt. Det kommer att finnas subjektivism
i framtiden, precis som idag. Subjektivism kommer alltid att finnas,
också om tiotusen år eller till och med hundra miljoner
år, så länge mänskligheten inte går under.
Där det finns subjektivism finns det misstag.
Sedan finns det en annan företeelse som kallas
sekterism. En ort har sitt eget främsta intresse, ett land har
ett annat och jordklotet ytterligare ett annat. Idag ska jag inte gå
utanför jorden, för resrutterna utanför jorden har inte
öppnats än. Om det upptäcks mänskliga varelser på
Mars eller Venus, skulle vi diskutera frågan om att enas med dem
och upprätta en enhetsfront. Tills vidare ska vi begränsa
oss till frågan om enhet inom partiet, i landet och i världen.
Vår princip är att enas med alla i världen som kan utföra
något gott för världsfreden och det mänskliga framstegets
sak, vare sig de är utländska kommunister eller icke-partifolk
i utlandet. Först av allt bör vi enas med de kommunistiska
partierna, som utgör flera tiotal, och med Sovjetunionen. Eftersom
en del misstag har begåtts i Sovjetunionen och det talas och skvallras
så mycket om dem, kan det tyckas som om dessa misstag är
förfärliga. Det är fel att inta denna synpunkt. Inget
land kan vara fritt från misstag, och eftersom Sovjetunionen var
det första socialistiska landet i världen och gått igenom
så mycket under lång tid, var det omöjligt för
dem att inte begå misstag. Hur bör vi då uppskatta
Sovjetunionens misstag, till exempel Stalins? De är av en partiell
och övergående natur. Trots att det har nått våra
öron att en del saker pågått i tjugo år, är
de fortfarande övergående och partiella och kan ställas
till rätta. I Sovjetunionen har huvudströmmen, den viktigaste
sidan, den största delen varit riktig. Ryssland födde leninismen
och blev genom Oktoberrevolutionen det första socialistiska landet.
Det byggde socialismen, besegrade fascismen och blev ett mäktigt
industriland. Det finns en mängd saker vi kan lära av Sovjetunionen.
Naturligtvis bör vi lära av dess avancerade och inte av dess
efterblivna erfarenheter. Den paroll vi hela tiden har fört fram
är att lära av Sovjetunionens avancerade erfarenheter. Vem
har sagt er att lära av dess efterblivna erfarenheter? En del människor
är så okritiska att de säger att en rysk fjärt
luktar väl. Detta är också subjektivism. Ryssarna själva
säger ju att den stinker. Vi bör alltså vara analytiska.
Som vi i annat sammanhang[**]
antytt, bör värderingen av Stalin vara sjuttio procent förtjänster
och trettio procent misstag. I Sovjetunionens fall utgör det som
är bra och användbart den väsentliga och större
delen och det som är felaktigt endast en liten del. Vi har också
saker som inte är bra, och långt ifrån att låta
andra länder ta upp dem bör vi kasta dem på soptippen.
Dåliga ting är på sätt och vis också ett
slags erfarenhet och kan tjäna ett nyttigt ändamål.
Vi har haft folk som Chen Tu-hsiu, Li Li-san, Wang Ming, Chang Kuo-tao,
Kao Kang och Jao Ju-shih, som varit våra lärare. Dessutom
har vi andra lärare. Inom landet har den bäste av dem varit
Chiang Kai-shek. De som vi inte kunde övertyga blev genast överbevisade
när Chiang Kai-shek kom och gav dem en läxa. Hur lärde
Chiang Kai-shek ut sina läxor? Med kulsprutegevär, kanoner
och flygplan. Imperialismen är ännu en lärare som har
undervisat våra sexhundra miljoner människor. I över
ett århundrade var vi förtryckta av flera imperialistiska
länder, och detta har uppfostrat oss. Dåliga ting kan alltså
tjäna ett uppfostrande syfte och öppna våra ögon.
Vad kampen mot sekterismen angår bör en
sak särskilt påpekas, nämligen att ni bör ena er
med dem som har fört kamp emot er. De råkade i slagsmål
med er, slog ned er, lät er lida och förlora ansiktet och
gjorde er den "äran" att offentligen utnämna er
till opportunister, trots att ni inte var så dåliga. Om
slagen var berättigade, var det rätt åt er. Om ni var
opportunister, varför skulle inte slag ha riktats mot er? Vad jag
här talar om är oberättigade slag och strider. Så
snart de som utdelade sådana slag ändrar sin inställning
och medger att det var fel av dem att angripa er och utnämna er
till "kung" i opportunismens rike, då bör ni låta
saken sluta där. Om några få inte medger att de hade
fel, kan ni då inte vänta? Det kan ni, antar jag. Med enhet
menar vi att enas med dem som har meningsskiljaktigheter med er, som
ser ner på er eller visar föga respekt för er, som har
haft en gås oplockad med er eller har fört kamp mot er och
som har åsamkat er lidande. Vad de som delar er syn beträffar
är ni redan enade med dem, så frågan om enhet uppstår
inte. Svårigheten här ligger hos dem som fortfarande inte
enats med oss. Vi menar dem vilkas åsikter skiljer sig från
era eller som har allvarliga brister. Till exempel inom vårt parti
finns det idag många som enbart anslutit sig till partiet organisatoriskt
men inte ideologiskt. De har kanske inte växlat slag eller korsat
svärd med er. Men eftersom de inte anslutit sig till partiet ideologiskt
är vad de gör oundvikligen inte så tillfredsställande
eller vanpryds av brister och de kan till och med göra en del dåliga
saker. När det gäller sådana människor måste
vi enas med dem och fostra och hjälpa dem. Jag har tidigare sagt
att när vi behandlar alla dem som har brister eller har begått
misstag, får vi inte bara se efter huruvida de kommer att bättra
sig utan bör hjälpa dem att rätta sina misstag. Med andra
ord: vi måste först se efter och sedan ge hjälp. Att
bara se efter innebär att stå vid sidan om och iaktta hur
de uppför sig. Om de reder sig väl, är det fint, och
om de inte gör det, låt dem lida. Denna inställning
är passiv, inte positiv. Marxister bör inta en positiv inställning,
det vill säga, hjälpa såväl som se efter.
För det tredje, beträffande valet av Centralkommittén.
Kamrat Teng Hsiao-ping nämnde just nu att den åttonde Centralkommittén
ska ha 150 till 170 medlemmar. Det gör den något mer än
dubbelt så stor som sjunde Centralkommittén med dess 77
medlemmar, och det är antagligen helt lämpligt. Det kommer
troligen att vara bättre att inte ytterligare utöka Centralkommittén
under några år, låt oss säga fem år. Många
duktiga människor som idag gör mycket nyttigt arbete utbildades
under försvarskriget mot Japan och de är kända som kadrer
av "typ -38". De utgör det förnämsta stödet
i vårt arbete idag, och vi kan inte undvara dem. Men de är
talrika, och om de skulle tas med måste antalet medlemmar i Centralkommittén
höjas till flera hundra. Därför gör vi denna gång
inga sådana arrangemang. Vi överlåter åt kamraterna
här att överväga huruvida siffran 150 till 170, som Centralkommittén
har föreslagit, är lämplig, och varom inte, vilken storlek
skulle vara lämplig.
Det bör fastslås att den nuvarande Centralkommitténs
medlemmar har gjort ett gott arbete och motsvarat det förtroende
som sjunde kongressen gav dem. Under de gångna elva åren
har de på ett riktigt sätt lett Kinas demokratiska revolution,
den socialistiska revolutionen och det socialistiska uppbygget, utan
att begå några allvarliga misstag. De har fört kamp
mot opportunism av alla de slag och mot det som är felaktigt och
sålunda övervunnit alla för revolutionen och uppbygget
ogynnsamma faktorer. De har gjort ett bra arbete, en del kamrater som
tidigare begått misstag medräknade. Jag talar nu om Centralkommittén
som helhet. Vad vissa kamrater angår svarar inte denna uppskattning
mot verkligheten, i synnerhet inte för Wang Ming. För att
klara sig lade han vid sjunde kongressen fram ett skriftligt uttalande
vari han medgav att Centralkommitténs linje var riktig, accepterade
dess politiska rapport till sjunde kongressen och sade sig vara villig
att följa dess beslut. Men när jag talade med honom lite senare
gjorde han en helomvändning och glömde vad han skrivit. Därpå
tänkte han över det hela och sade nästa dag att han i
sitt uttalande verkligen erkänt sina misstag. Jag sade honom att
om han ändå nu ville förneka sina misstag, kunde han
dra tillbaka det uttalandet. Men det gjorde han inte. Senare, vid andra
plenarmötet, sade vi att vi hoppades att han skulle beröra
sina misstag, men i stället avvek han från ämnet och
slösade lovord på oss. Vi sade åt honom att han kunde
sluta med det och tala om de fel han, Wang Ming, hade begått,
men det ville han inte höra talas om. Han lovade skriva en självkritik
efter plenarmötet. Men senare sade han att han blivit sjuk och
var ur stånd att utföra tankearbete, och att så snart
han började skriva kom sjukdomen tillbaka. Kanske hittade han på
alltsammans, det är svårt att säga. Han har mått
dåligt och kan inte delta i kongressen. Ska vi välja honom?
Och kamrat Li Li-san också? Flera kamrater är redo att förlåta
Li Li-san, medan färre är redo att förlåta Wang
Ming. Som kamrat Teng Hsiao-ping förklarade, om vi väljer
dem kommer det att få en betydelse liknande den som valet av dem
vid sjunde kongressen fick. Vid den kongressen var många delegater
ovilliga att välja dem (inte bara Wang Ming, utan även ganska
många andra kamrater). Vi sade då att vi skulle begå
ett misstag om vi antog en sådan linje. Varför skulle vi
ha gjort fel om vi inte hade valt dem som felat? Därför att
det hade inneburit att vi följde deras exempel. Deras metod var
att förkasta var och en som de en gång hade kallat opportunist,
vare sig han verkligen hade begått misstag eller ej. Om vi hade
följt detta handlingssätt skulle vi ha följt deras linje,
Wang Mings eller Li Li-sans linje. Det ville vi absolut inte göra,
under inga omständigheter ämnade vi följa Wang Mings
eller Li Lisans linje. De relationer inom partiet som de odlade var
sådana att de utan undantag förkastade alla som begått
misstag eller fört kamp emot dem eller fördömt dem som
opportunister. De kallade sig hundraprocentiga bolsjeviker, endast för
att senare uppdagas vara hundraprocentiga opportunister. Å andra
sidan är det de bland oss som de en gång stämplade som
"opportunister", som i någon mån har grepp om
marxismen.
Kärnfrågan här är att dessa inte
är bara några få isolerade individer utan företräder
en betydande del av småbourgeoisin. Kina är ett land med
en väldig småbourgeoisi. En avsevärd del av småbourgeoisin
vacklar. Det står klart för alla att till exempel de välbärgade
mellanbönderna ständigt vacklar och inte står fast i
någon revolution. De blir vilda när de är upplivade
och surar i missmod när de är pessimistiska. För det
mesta håller de ögonen klistrade vid den dyrbara lilla egendom
de besitter, som inte är mer än ett eller två dragdjur,
en kärra och mindre än en hektar jord. De påverkas av
överväganden om vinst och förlust och är mest angelägna
att inte förlora dessa ägodelar. De skiljer sig från
de fattiga bönderna. De fattiga bönderna utgör femtio
procent av befolkningen i Nordkina och sjuttio procent i Sydkina. Med
hänsyn till klassammansättningen består vårt parti
huvudsakligen av arbetare och fattiga bönder, det vill säga
proletärer och halvproletärer. Halvproletariatet är också
småborgerligt, men är mycket orubbligare än mellanbönderna.
Vårt parti har också tagit in en del intellektuella i sina
led, och av våra mer än tio miljoner medlemmar utgör
intellektuella på hög nivå, mellannivå och låg
nivå sammanlagt omkring en miljon. Det vore inte riktigt att säga
att de representerar imperialismen eller att de representerar godsägarklassen,
byråkratkapitalistklassen eller den nationella bourgeoisin. Det
vore mer passande att klassificera dem som småborgerliga. Vilken
del av småbourgeoisin representerar de huvudsakligen? Den del
av småbourgeoisin i stad och på landsbygd som har mer produktionsmedel,
tex de välbärgade mellanbönderna. De intellektuella bland
våra partimedlemmar "fruktar drakarna framför sig och
tigrarna bakom sig" de vacklar ideligen och är anfäktade
av en hel del subjektivism och inte så lite sekterism. Vad betyder
det att välja dessa bägge personer, vilka företräder
Wang Mings och Li Li-sans linjer? Det betyder att vi behandlar dem som
har begått ideologiska fel annorlunda än dem som är
kontrarevolutionärer och splittrare (folk som Chen Tu-hsiu, Chang
Kuo-tao, Kao Kang och Jao Shu-shih). Wang Ming och Li Li-san förde
fram sin subjektivism och sekterism öppet och under stort hälla
och försökte överväldiga folk med sina politiska
program. Wang Ming hade sitt eget politiska program och likaså
Li Li-san. Naturligtvis hade Chen Tu-hsiu sitt också, men han
gick den trotskistiska vägen, arbetade för en splittring och
bedrev verksamhet mot partiet utifrån. Chang Kuo-tao ägnade
sig åt konspirationer och splittring och gick till slut över
till Kuomintang. Därför är frågan om Wang Ming
och Li Li-san inte bara en fråga om två personer. Det som
är viktigt här är att det finns djupare samhälleliga
orsaker. Ett av uttrycken för dessa inom vårt parti är
att en hel del medlemmar är benägna att vackla i kritiska
ögonblick. Dessa vacklande element är opportunistiska. Det
vill säga, sådana personer gör en sak om de kan dra
fördel av den och växlar över till en annan om de tjänar
på det. De har inga bestämda principer, inga bestämda
regler för sitt uppträdande och ingen bestämd inriktning
— idag går de hit och imorgon dit. Wang Ming till exempel
är precis sådan. Först var han "vänster"
i övermått och sedan blev han höger i övermått.
Vid sjunde kongressen övertygade vi många
kamrater och fick Wang Ming och Li Li-san valda. Har vi under de elva
åren sedan dess lidit några förluster som följd
därav? Nej, inga alls. Vi misslyckades inte i vår revolution,
inte heller fördröjdes vår seger ens med ett par månader
bara därför att vi hade valt Wang Ming och Li Li-san.
Betyder valet av dem uppmuntran till folk som begår
misstag? "Nu när folk som begått misstag sitter i Centralkommittén,
låt oss alla göra misstag, då får även vi
en chans att bli valda!" Kommer detta att hända? Nej, det
gör det inte. Märk att inte en enda av våra drygt sjuttio
centralkommittémedlemmar har gjort sig mödan att begå
några misstag för att bli återvald. Och de som inte
är med i Centralkommittén, vare sig de anslöt sig till
revolutionen före, under eller efter år 1938, kommer de att
följa Wang Mings och Li Li-sans exempel och hitta på två
nya linjer — så att det blir fyra sammanlagt — bara
för att bli invalda i Centralkommittén? Nej, det gör
de inte, ingen kommer att göra så. Tvärtom, eftersom
våra kamrater drar lärdomar av deras misstag, kommer de att
tänka sig för bättre.
Det finns en sak till. Förr hörde man prat
av typ "det är bättre att ansluta sig till revolutionen
sent än tidigt, eller ännu bättre att inte ansluta sig
alls". Kommer nu valet av Wang Ming och Li Li-san att skapa intrycket
inom partiet att det är bättre att ha fel än rätt,
bättre att göra stora misstag än små? Om Wang Ming
och Li Li-san, som begått misstag i fråga om partilinjen
nu ska väljas in i Centralkommittén, nödgas kamrater
som visat sig ha rätt eller bara begick små fel att avstå
två platser till dem. Är inte en sådan ordning den
mest orättvisa i världen? Bedömer man saken i den belysningen
är det verkligen orättvist. Som ni ser, måste de som
visat sig ha rätt eller bara begick små misstag ge plats
åt dem som begick stora misstag. Det är uppenbarligen orättvist,
det finns inte skuggan av rättvisa i det. Om jämförelsen
ställs på detta sätt, måste det medges att det
är bättre att ha fel än rätt, bättre att begå
stora misstag än små. Men sett ur en annan synvinkel blir
fallet annorlunda. Deras misstag beträffande partilinjen är
kända överallt i landet och i hela världen, och det faktum
att de är väl kända är just skälet för
att välja dem. Vad kan ni göra åt saken? De är
väl kända, men ni som inte gjort några misstag eller
bara begått små misstag har inte lika stort rykte som de.
I ett land som vårt med dess stora småbourgeoisi är
de ett slags baner. Om vi väljer dem kommer många människor
att säga: "Kommunistiska partiet fortsätter att ha tålamod
med dem och är villigt att avstå från två platser
i hoppet om att de ska bättra sig." Huruvida de gör det
eller ej är en annan sak, det är oviktigt, eftersom det bara
berör dessa två. Det viktiga är att småbourgeoisin
i vårt samhälle utgör ett väldigt antal, att i
vårt parti finns många vacklande element av småborgerligt
ursprung och att det finns många sådana vacklande element
bland de intellektuella, och de vill alla se vad som ska hända
med dessa testfall. När de ser att dessa två baner finns
kvar, kommer de att känna sig väl till mods, sova gott och
vara nöjda. Om ni halar ner dessa två baner, kan de gripas
av panik. Det är alltså inte en fråga om huruvida Wang
Ming och Li Li-san bättrar sig, det betyder inte mycket. Det som
betyder något är att de miljontals partimedlemmar av småborgerligt
ursprung som är benägna att vackla, och i synnerhet de intellektuella,
vakar över vad slags hållning vi intar gentemot Wang Ming
och Li Li-san. Det är som med vår behandling av de rika bönderna
under jordreformen: när vi lämnade de rika bönderna orörda,
kände sig mellanbönderna väl till mods. Om vi intar samma
hållning till dessa två män vid åttonde kongressen
som vi gjorde vid den sjunde, kommer vårt parti att ha något
att vinna och dra fördel av, nämligen, uppgiften att omvandla
de småborgerliga massorna över hela landet blir lättare.
Detta kommer också att utöva inflytande i världen. Få
andra länder, eller man kan säga inga, intar samma hållning
som vi till folk som begått misstag. Förberedelsekonferensen
för kongressen kommer att vara endast två veckor räknat
från idag, men om allt ordnas väl är det fullt möjligt
att göra ett gott jobb av förberedelserna. Vi är säkra
på att kongressen ska bli en framgång och att ombudens politiska
medvetenhet ska säkra dess framgång. Men vi måste alla
vara samvetsgranna och göra vårt allra bästa.
NOTER
[*]
Tal vid första mötet for den förberedande konferensen
for Kinas kommunistiska partis åttonde kongress.[TILLBAKA]
[**] Se "Till
frågan om Stalin" i Den stora polemiken, Oktoberförlaget,
Sthlm, 1977, sid 110 o.f., och "Tio viktiga förhållanden"
avsnitt 10, här i band V, sid 270.[TILLBAKA]
1956 |
Ordförande
Mao Tsetung |
|