Några
erfarenheter ur vårt partis historia[*]
25 september 1956
Imperialismen i Förenta staterna är er motståndare
såväl som vår och motståndare till världens
folk. Det är svårare för imperalismen i Förenta
staterna att blanda sig i våra angelägenheter än i era.
Först och främst, Förenta staterna ligger långt
bort från oss. Men imperialismen i Förenta staterna har sträckt
sig ut väldigt långt: till vårt Taiwan, till Japan,
Sydkorea, Sydvietnam, Filippinerna och så vidare. Förenta
staterna har förlagt sina trupper i Storbritannien, Frankrike,
Italien, Island och Västtyskland och har skapat militärbaser
i Nordafrika och i Mellersta och Nära östern. Den har sträckt
sig ut till varje vrå av världen. Den är en världsomspännande
imperialism. Den är lärare genom negativt exempel för
folken i alla länder. Världens folk bör enas och hjälpa
varandra att hugga av dess tentakler överallt dit de når.
Varje gång vi hugger av en av dess tentakler kommer vi att må
lite bättre.
Tidigare var Kina också ett land som förtrycktes
av imperialism och feodalism, så våra och era förhållanden
är ganska lika. En stor landsbygdsbefolkning och förekomsten
av feodala krafter är till nackdel för ett land, men de är
en fördel för en revolution som leds av proletariatet eftersom
de ger oss bundsförvanter bland bönderna. Före Oktoberrevolutionen
i Ryssland var feodalismen stark, och det var med bondemassornas stöd
som bolsjevikpartiet vann seger i revolutionen. Ännu mer var detta
fallet i Kina. Vårt land är ett jordbruksland där över
femhundra miljoner människor bor på landsbygden. Tidigare
stödde vi oss huvudsakligen på bönderna då det
gällde strid. Även nu är det därför att bönderna
är organiserade och jordbruket har blivit kooperativt som vår
stadsbourgeoisie snabbt har underkastat sig den socialistiska omvandlingen.
Följaktligen är partiets arbete bland bönderna ytterst
viktigt.
Jag tror att i länder där feodalismen är
stark bör proletariatets politiska parti bege sig till landsbygden
och söka upp bönderna. När intellektuella beger sig till
landsbygden för att söka upp bönderna kan de inte vinna
deras förtroende om de inte har rätt inställning. Intellektuella
från städerna vet föga om saker och ting på landsbygden
och om böndernas psykologi, och de kan aldrig lösa böndernas
problem på ett helt riktigt sätt. Enligt vår erfarenhet
är det först efter lång tid och sedan vi verkligen har
blivit ett med bönderna och övertygat dem om att vi kämpar
för deras intressen, som vi kan vinna seger. Inbilla er inte att
bönderna ska lita på oss med ens. Vänta er inte att
de ska lita på oss så snart vi har hjälpt dem en liten
smula.
Bönderna är proletariatets främste bundsförvant.
I början insåg inte heller vårt parti vikten av arbetet
bland bönderna utan satte arbetet i städerna främst och
arbetet på landsbygden i andra rummet. Mitt intryck är att
partierna i en del länder i Asien, sådana som Indiens och
Indonesiens, inte har lyckats så bra i sitt arbete på landsbygden.
I början hade vårt parti inte framgång
i sitt arbete bland bönderna. De intellektuella omgav sig med en
viss anda, en intellektuell anda. Därför var de ovilliga att
bege sig ut på landsbygden som de såg ner på. Bönderna
å sin sida såg med misstro på de intellektuella. Dessutom
hade vårt parti ännu inte funnit vägen till att förstå
landsbygden. Senare när vi begav oss dit igen, fann vi vägen,
analyserade de olika klasserna på landsbygden och kom att förstå
böndernas revolutionära krav.
Under den första perioden hade vi inga klara idéer
om landsbygden. Under Chen Tu-hsius högeropportunistiska linje
övergavs bönderna, vår viktigaste bundsförvant.
Många av våra kamrater såg på landsbygden som
en plan yta, i stället för som en fast kropp, det vill säga
de visste inte hur man ser på landsbygden ur klassynpunkt. Det
var först när de hade fått något slags grepp om
marxismen som de började anta en klassynpunkt när de såg
på landsbygden. Den visade sig vara inte en plan yta utan uppdelad
i de rika, de fattiga och de mycket fattiga, i jordbruksarbetare, fattiga
bönder, mellanbönder, rika bönder och godsägare.
Under denna period gjorde jag en undersökning av landsbygden och
satte upp institut för bonderörelser, som pågick i flera
terminer. Även om jag kunde en del om marxism, hade jag ingen djup
förståelse av landsbygden.
Under den andra perioden måste vi tacka vår
gode lärare, Chiang Kai-shek. Han drev ut oss på landsbygden.
Det var en lång period, en period av tio års inbördeskrig,
i vilket vi stred mot honom, och sålunda tvingades vi undersöka
landsbygden. De första åren hade vi fortfarande ingen djup
förståelse av landsbygden, men senare blev den bättre
och djupare. Under denna period tillfogades vårt parti stora förluster
av de tre "vänster"-opportunistiska linjer som företräddes
av i tur och ordning Chu Chiu-pai, Li Li-san och Wang Ming, och i synnerhet
orsakade Wang Mings "vänster”-opportunistiska linje
att de flesta av vårt partis basområden på landsbygden
bröt samman.
Sedan kom den tredje perioden, försvarskriget
mot Japan. När de japanska imperialisterna invaderade Kina upphörde
vi att strida mot Kuomintang och stred i stället mot den japanska
imperialismen. På den tiden kunde våra kamrater öppet
bege sig in i städerna i Kuomintangs områden. Wang Ming,
som tidigare begått misstaget att forcera fram en "vänster"-opportunistisk
linje, gjorde nu misstaget att forcera fram en högeropportunistisk
linje. Han hade först genomfört Kommunistiska internationalens
ultravänsterlinje, och denna gång genomförde han en
ultra-högerlinje. Även han var en av våra bra lärare
genom negativt exempel och fostrade vårt parti. Vi hade en annan
bra lärare genom negativt exempel i Li Li-san. Deras största
misstag på den tiden var dogmatism, att mekaniskt omplantera utländska
erfarenheter. Vårt parti utplånade deras felaktiga linjer
och fann verkligen vägen till att införliva marxismen-leninismens
allmängiltiga sanning med Kinas konkreta förhållanden.
Som ett resultat blev det möjligt för oss, när Chiang
Kai-shek i den fjärde perioden inledde en offensiv mot oss, att
störta honom och grunda Folkrepubliken Kina.
Den kinesiska revolutionens erfarenhet — dvs
att bygga basområden på landsbygden, omringa städerna
från landsbygden och slutligen bemäktiga sig städerna
— är kanske inte helt användbara i många av era
länder, men den kan tjäna som referensmaterial för er.
Jag råder er att inte mekaniskt omplantera de kinesiska erfarenheterna.
Ett annat lands erfarenheter kan enbart tjäna som referensmaterial
och får inte betraktas som en dogm. Marxismen-leninismens allmängiltiga
sanning och de konkreta förhållandena i era egna länder
— de två måste förenas.
Om ni ska kunna vinna över bönderna och lita
till dem, måste ni göra undersökningar på landsbygden.
Metoden är att undersöka en eller flera byar och stanna där
några veckor för att få en klar uppfattning om klasskrafterna,
det ekonomiska läget, levnadsförhållandena och så
vidare på landsbygden. De främsta ledarna, sådana som
partiets generalsekreterare, bör själva ta sig an detta arbete
och lära känna en eller två byar. De bör försöka
finna tid till det, för det är väl värt mödan.
Fast det finns många sparvar, behöver man inte dissekera
varenda en; att dissekera en eller två räcker. När partiets
generalsekreterare har undersökt en eller två byar och vet
vad som är vad, blir han i stånd hjälpa sina kamrater
att bli bekanta med byarna och få en klar uppfattning om de konkreta
förhållandena där. Det förefaller mig som om generalsekreterarna
i partierna i många länder inte fäster vikt vid att
dissekera en eller två "sparvar". Det är sant att
de vet något om landsbygden, men kunskapen går inte så
värst djupt, och därför passar inte de direktiv de utfärdar
riktigt in på förhållandena på landsbygden. På
samma sätt bör de ansvariga kamraterna i partiets ledande
organ på riks-, provins- och häradsnivå själva
undersöka en eller två byar, eller dissekera en eller två
"sparvar". Detta kallas "anatomi".
Det finns två sätt att göra undersökningar
— en är att se på blommor från hästryggen,
den andra att sitta av hästen och titta på dem. Om ni ser
på blommor från hästryggen, får ni bara ett ytligt
intryck eftersom det finns så många. Eftersom ni har kommit
från Latinamerika till Asien har ni sett på blommor från
hästryggen. I era egna länder finns det så många
blommor att det räcker inte alls att kasta en blick eller två
och sedan ge sig av. Därför måste ni anta den andra
metoden, nämligen att sitta av hästen och se på blommorna,
observera dem noga och analysera en "blomma" — eller
dissekera en "sparv".
I länder som lever under imperialistiskt förtryck
finns det två slags bourgeoisi — den nationella bourgeoisin
och kompradorbourgeoisin. Finns dessa två slag av bourgeoisi i
era länder? Förmodligen.
Kompradorbourgeoisin är alltid imperialismens
hejdukar och en måltavla för revolutionen. Olika grupper
inom kompradorbourgeoisin tillhör de monopolkapitalistiska grupperna
i olika imperialistiska länder så som Förenta staterna,
Storbritannien och Frankrike. I kampen mot de olika kompradorgrupperna
är det nödvändigt att utnyttja motsättningarna mellan
de imperialistiska länderna, och först ta itu med en av dem
och slå mot den som just då är huvudfienden. Till exempel,
förr i tiden bestod den kinesiska kompradorbourgeoisin av probrittiska,
proamerikanska och projapanska grupper. Under försvarskriget mot
Japan utnyttjade vi motsättningen mellan Storbritannien och Förenta
staterna å ena sidan och Japan å den andra och slog först
ned de japanska angriparna och de kompradorgrupper som var beroende
av dem. Därefter vände vi oss om för att slå mot
Förenta staternas och Storbritanniens angreppsstyrkor och störta
de proamerikanska och probrittiska kompradorgrupperna. Godsägarklassen
består också av olika klickar. De ytterligt reaktionära
godsägarna är få, och de som är patriotiska och
stöder kamp mot imperialismen bör inte buntas ihop med dem
när vi slår till. Dessutom måste man skilja mellan
stora och små godsägare. Slå inte mot för många
fiender på en gång, slå mot ett fåtal och även
mot de stora godsägarna bör ni endast rikta era slag mot den
mest reaktionära lilla gruppen. Att slå mot alla ser kanske
mycket revolutionärt ut, men i själva verket vållar
det stor skada.
Den nationella bourgeoisin är en av våra
motståndare. Det finns ett folkligt talesätt i Kina: "Motståndare
möts alltid." En erfarenhet i den kinesiska revolutionen är
att det behövs försiktighet när man behandlar den nationella
bourgeoisin. Samtidigt som den är emot arbetarklassen, är
den också emot imperialismen. Med tanke på att vår
huvuduppgift är att bekämpa imperialism och feodalism och
att det inte kan bli fråga om att befria folket såvida inte
dessa två fiender störtas, måste vi med alla medel
vinna den nationella bourgeoisin för kampen mot imperialismen.
Den nationella bourgeoisin är inte intresserad av att bekämpa
feodalismen eftersom den har nära förbindelser med godsägarklassen.
Dessutom förtrycker och utsuger den arbetarklassen. Vi måste
därför kämpa mot den. Men för att vinna den till
att gå samman med oss i kampen mot imperialismen, måste
vi veta när vi ska upphöra att kämpa, det vill säga
kampen måste föras på rättmätig grund, till
vår fördel och med återhållsamhet. Vi måste
med andra ord ha rättmätiga skäl till att kämpa
mot den, vara säkra på seger och vara återhållsamma
när vi har uppnått ett lämpligt mått av seger.
Härav nödvändigheten av att undersöka bägge
sidornas förhållanden, arbetarnas och kapitalisternas. Om
vi bara känner till arbetarna och inte kapitalisterna, kommer vi
inte att kunna föra samtal med de senare. I detta avseende är
det också nödvändigt att undersöka typiska fall,
eller dissekera en eller två "sparvar". Båda metoderna,
att se på blommor från hästryggen och att sitta av
hästen för att titta på dem, bör också användas.
Under hela den historiska perioden av kamp mot imperialism
och feodalism måste vi vinna och ena oss med den nationella bourgeoisin,
så att den ställer sig på folkets sida mot imperialismen.
Även sedan uppgiften att bekämpa imperialismen och feodalismen
i stort sett fullbordats, måste vi under en viss tid fortfarande
ha kvar vårt förbund med den nationella bourgeoisin. Detta
blir till vår fördel när vi ska ta itu med angrepp från
imperialismen, utvidgar produktionen och stabiliserar marknaden, och
likaså när vi ska vinna och omvandla borgerliga intellektuella.
Ni har ännu inte vunnit statsmakten men förbereder
er för att ta den. Gentemot den nationella bourgeoisin bör
man anta en politik av "både enhet och kamp". Ena er
med den i den gemensamma kampen mot imperialismen och stöd alla
deras antiimperialistiska ord och handlingar, samtidigt som ni för
en väl avvägd kamp mot deras reaktionära mot arbetarklassen
fientliga och antikommunistiska ord och handlingar. Det är fel
att vara ensidig; kamp utan enhet är ett "vänster"-avvikande
misstag, och enhet utan kamp är ett högeravvikande misstag.
Båda misstagen förekom i vårt parti, och vi fick bittra
läxor av dem. Senare sammanfattade vi de två slagen av erfarenhet
och har sedan dess tillämpat en politik av "både enhet
och kamp", det vill säga att kämpa närhelst det
är nödvändigt och att enas närhelst det är
möjligt. Målet för kampen är att enas med den nationella
bourgeoisin och vinna seger i kampen mot imperialismen.
I länder under imperialismens och feodalismens
förtryck bör proletariatets politiska parti höja den
nationella fanan och måste ha ett program för nationell enhet,
med vars hjälp man kan ena alla de krafter som kan enas, med undantag
för imperialismens hejdukar. Låt hela nationen se hur patriotiskt
kommunistiska partiet är, hur det älskar freden och önskar
nationell enhet. Det kommer att bidra till att isolera imperialismen
och dess hejdukar och likaså storgodsägarklassen och storbourgeoisin.
Kommunister bör inte vara rädda för
att begå misstag. Misstag har en dubbel natur. Å ena sidan
skadar de partiet och folket; å andra sidan tjänar de som
bra lärare som ger både partiet och folket en bra uppfostran,
och detta gynnar revolutionen. Misslyckanden är framgångens
moder. Om det inte finns något gott i misslyckanden, hur kan de
vara framgångens moder? När det begås alltför
många misstag, kommer oundvikligen en vändning att ske. Det
är marxism. "Tingen slår om i sin motsats när de
når sin ytterlighet." När misstagen tornar upp sig,
är ljuset inte långt borta.
NOTER
[*]
Utdrag ur ett samtal med representanter för några latinamerikanska
kommunistiska partier.[TILLBAKA]
1956 |
Ordförande
Mao Tsetung |
|