Tal vid andra plenarmötet med Kinas kommunistiska
partis åttonde Centralkommitté
15 november 1956
Jag ska tala om fyra frågor: folkhushållningen,
det internationella läget, förhållandet mellan Kina
och Sovjetunionen och frågan om stor och liten demokrati.
I
Vi måste göra en allsidig analys av ett
problem innan det kan lösas ordentligt. Huruvida man ska rycka
fram eller dra sig tillbaka, huruvida man ska stiga i sadeln eller sitta
av hästen, måste överensstämma med dialektiken.
Här i världen finns det alltid fall då man stiger i
sadeln eller sitter av hästen, då man rycker framåt
eller drar sig tillbaka. Hur är det möjligt att rida hela
dagen utan att sitta av? När vi går rör sig fötterna
inte framåt tillsammans utan alltid den ena efter den andra. När
vi tar ett steg rör sig en fot framåt och lämnar den
andra bakom sig, och när vi tar nästa rör sig den bakre
foten framåt och lämnar den främre bakom sig. På
film ser vi hur figurerna hela tiden är i rörelse på
duken, men när vi tittar på filmremsan ser vi att alla är
orörliga inom varje ram. Essän "Under himlen" i
Chuang Tzu säger: "Skuggan av en flygande fågel är
inte i rörelse." Alla ting är på en gång
i rörelse och orörliga — sådan är dialektiken
i vår värld. Ren orörlighet finns inte, och inte heller
ren rörelse. Rörelsen är absolut medan vilan är
tillfällig och villkorlig.
Vår planhushållning är på en
gång i balans och i obalans. Balansen är tillfällig
och villkorlig. Sedan balans tillfälligt upprättats, kommer
förändringar att äga rum. Balans under första halvåret
blir obalans under andra halvåret; balans i år blir obalans
nästa år. Det är omöjligt att ha balans hela tiden
utan att få den omkullslagen. Vi marxister anser att obalans,
motsägelse, kamp och utveckling är absoluta, och att balans
och vila är relativa. Relativ betyder tillfällig, villkorlig.
Rycker vår ekonomi, sedd i denna belysning, fram eller går
den tillbaka? Vi bör säga till kadrerna och massorna att den
både rycker fram och går tillbaka, men framför allt
rycker den fram, fastän inte längs en rät linje utan
på ett vågliknande sätt.
Trots att det finns tidpunkter då vi sitter
av hästen, stiger vi som regel oftare i sadeln. Främjar våra
partikommittéer på alla nivåer, de olika centrala
förvaltningsorganen och styrelserna på alla nivåer,
framsteg eller främjar de tillbakagång? Ser vi till det grundläggande,
främjar de framåtskridandet. Samhället rycker alltid
fram, ty att rycka fram, att utveckla är den allmänna tendensen.
Är första femårsplanen riktig? Jag
stöder åsikten att den är väsentligen riktig, vilket
också klart visas av hur den genomfördes under de första
fyra åren. Det har visserligen förekommit misstag, men det
kan knappast undvikas eftersom vi saknar erfarenhet. Kommer vi fortfarande
att begå misstag i framtiden när vi har samlat erfarenheter
från flera femårsplaner? Ja, det kommer vi att göra.
Man kan aldrig samla nog erfarenhet. Kommer det att bli möjligt
att inte göra några misstag alls i planeringen om tiotusen
år? Det som händer om tiotusen år kommer inte längre
att vara vår uppgift, men en sak är säker: även
då kommer misstag att begås. Ungdomar kommer att begå
misstag, men kommer inte äldre också att göra det? Konfutse
sade att allt han gjorde när han var sjuttio år gammal stämde
överens med objektiva lagar[1]
. Men det tror jag inte på, han bara skröt. En del av de
uppbyggnadsprojekt som ligger över normen i vår första
femårsplan har utarbetats åt oss av Sovjetunionen, men de
flesta har vi själva arbetat fram. Tror ni att kineserna inte duger
till det? Ånej, vi är också skickliga. Det måste
dock medges att vi ännu inte är så skickliga, för
en del av våra projekt kan vi ännu inte själva utarbeta.
Det har funnits ett problem i vårt uppbygge under de senaste åren.
Såsom en del kamrater säger, har uppmärksamhet endast
ägnats åt "ben", men mycket litet åt "köttet".
Vi har byggt fabriksbyggnader och maskiner och installerat annan utrustning
utan att bygga upp municipet och de serviceinrättningar som hör
till, och detta kommer att bli ett stort problem i framtiden. Som jag
ser det kommer följderna inte att märkas under första
femårsplanen utan under andra eller kanske tredje. Huruvida första
femårsplanen är riktig kan vi dra en partiell slutsats om
nu och ytterligare en nästa år, men jag tror att en allsidig
slutsats måste vänta till sista skedet av andra femårsplanen.
Det är omöjligt att undvika en viss grad av subjektivism i
planeringen. Att göra några få misstag är inte
så dåligt. Framgångar har en dubbel natur, och det
har misstag också. Framgångar uppmuntrar folk men kan samtidigt
förvrida huvudet på dem. Misstag gör folk nedslagna
och oroliga och är alltså fiender, men samtidigt är
de också bra lärare. På det hela taget har hittills
inga allvarliga eller grundläggande fel upptäckts i första
femårsplanen.
Vi måste skydda kadrernas och massornas entusiasm
och får inte gjuta kallt vatten över dem. En gång hällde
en del folk kallt vatten över jordbrukets socialistiska omvandling,
och det fanns då ett slags "kommitté för tillbakagångens
främjande". Vi påpekade senare att det inte var rätt
att gjuta kallt vatten och bemötte dem med en kommitté för
framåtskridandets främjande. Enligt ursprungsplanen skulle
den socialistiska omvandlingen av äganderätten i stort sett
fullbordas på arton år, men med detta främjande har
den kraftigt påskyndats. Utkastet till programmet för jordbrukets
utveckling stipulerar att omvandlingen till jordbrukskooperativ ska
fullbordas under 1958, och nu ser det ut som om vi kan nå målet
i vinter eller nästa vår. Det kanske uppstår en hel
del brister under denna process, men det är bättre än
att låta kommittén för tillbakagångens främjande
hållas. Bönderna är nöjda och jordbruksproduktionen
har stigit. Utan denna omvandling till kooperativ skulle spannmålsavkastningen
i år inte ha kunnat öka med över tio miljoner ton trots
sådana svåra naturkatastrofer. I de drabbade områdena
blir också nödhjälp genom produktion lättare tack
vare kooperativen. Kadrernas och massornas brister, liksom våra
egna, bör kritiseras under förutsättning att deras entusiasm
skyddas, och på det sättet kommer de att ha mycken styrka.
När massorna vill få gjort någonting som än så
länge är omöjligt, bör hela saken klart förklaras
för dem, och detta kan säkerligen göras.
Vi bör ha tre omgångar diskussioner innan
statens årsbudget beslutas. Det vill säga, kamraterna i vår
Centralkommitté och andra berörda kamrater bör hålla
tre möten för att diskutera den och fatta beslutet. Det sätter
oss alla i stånd att förstå budgetens innehåll.
Annars kommer alltid de ansvariga kamraterna att känna till det
bättre, medan vi å vår sida bara räcker upp händerna.
Men vet vi ingenting om innehållet? Jag skulle vilja säga
ja och nej, vi vet inte så värst mycket om det. Med metoden
att besluta efter tre omgångar diskussioner, kan ni säga
att ni är mycket väl insatta i det? Sannolikt inte, utan det
kommer förfärade att finnas en klyfta mellan oss och de ansvariga
kamraterna. De är som operasångare på scenen, de kan
sjunga. Vi är som åhörarna, vi kan inte sjunga. Men
om vi går på operan ofta nog, kommer vi att mer eller mindre
riktigt kunna skilja bra sångare från dåliga. När
allt kommer omkring är det åhörarnas sak att avge omdöme
om sångarens prestationer. Och det är med deras hjälp
som sångaren rättar sina fel. På denna punkt är
åhörarna överlägsna. En opera kan fortsätta
att spelas om folk har lust att se den om och om igen. Operor som folk
inte riktigt gillar måste omarbetas. Det finns alltså inom
vår Centralkommitté en motsättning mellan experter
och icke-experter. Experter har sina starka sidor, och likaså
icke-experter. Icke-experter kan skilja det som är rätt från
det som är fel.
I rapporten om statsbudgeten för 1956 användes
uttrycket "tryggt pålitlig", och jag föreslår
att det från och med nu ändras till "fullt pålitlig".
Vid mötet i januari om frågan om de intellektuella använde
jag uttrycket "fullt pålitlig". "Trygg" och
"pålitlig" har samma betydelse. Att använda "trygg"
för att närmare bestämma "pålitlig" varken
tillägger något eller närmare bestämmer innebörden.
Ett ord som används för att närmare bestämma ett
annat ord både beskriver och bestämmer. Att säga att
något är "fullt pålitligt" är att bestämma
graden av pålitlighet, det betyder att det inte bara är pålitligt
i allmän mening utan i full utsträckning. Det är inte
lätt att göra ting fullständigt pålitliga. När
budgeten antogs av nationella folkkongressen i juni, sade alla att den
var pålitlig. Nu tycks en del av budgeten, mindre än tio
procent, vara opålitlig eftersom en del poster inte får
vederbörlig prioritet och andra tilldelas för mycket pengar.
I framtiden måste vi alltså ägna uppmärksamhet
åt prioriteringen av posterna i budgeten. Huruvida prioriteringen
är riktig eller ej kräver experternas uppmärksamhet,
men kräver också uppmärksamhet från oss, och i
synnerhet från kamraterna på provinsnivå. Naturligtvis
bör alla agna det sin uppmärksamhet.
Både vi och sekreterarna i provinsernas, municipens
och de autonoma områdenas partikommittéer bör ta oss
an finanserna och planeringen. Tidigare underlät en del kamrater
att göra detta på allvar. Jag vill rikta er uppmärksamhet,
kamrater, på frågorna om spannmål, fläsk, ägg,
grönsaker och så vidare, eftersom de utgör ett ganska
stort problem. Sedan i vintras koncentrerades ansträngningarna
på spannmål så att binäringarna och industrigrödorna
försummades. Denna avvikelse har nu rättats, och ansträngningarna
har flyttats över på dem. I synnerhet sedan fasta prisförhållanden
bestämdes mellan spannmål och tjugo eller trettio andra varor
såsom bomull, matolja, svin och tobak, har bönderna blivit
mycket intresserade av binäringarna och industrigrödorna på
spannmålens bekostnad. Först ensidig betoning av spannmål
och sedan av binäringar och industrigrödor. Låga spannmålspriser
skadar bönderna. Nu när ni har satt så låga priser
för spannmål kommer bönderna helt enkelt att upphöra
att odla den. Detta problem förtjänar noggrann uppmärksamhet.
Vi måste bygga upp landet med flit och sparsamhet,
bekämpa slöseri och misshushållning och uppmuntra hårt
arbete och ett enkelt levnadssätt och dela massornas väl och
ve. Några kamrater har föreslagit att fabriksdirektörer
och skol- och högskolerektorer kan bo i skjul och det tror jag
är en god idé, i synnerhet under svåra tider. Det
fanns inga hus alls när vi gick över träskmarkerna under
Långa marschen. Vi sov helt enkelt var vi kunde, också överbefälhavare
Chu Teh när han i fyrtio dagar gick över träskmarkerna.
Vi kom igenom allihop. Våra trupper hade ingen mat utan åt
bark och löv. Att dela lycka och lidande med folket — det
gjorde vi förr, varför kan vi inte göra det nu? Så
länge vi fortsätter göra det, kommer vi inte att fjärma
oss från massorna.
Vi måste ta oss an tidningarna. Där tidningar
ges ut bör Centralkommittén och partikommittéerna
på alla nivåer se deras skötsel som en fråga
av stor vikt. Sedan början av året har i pressen förekommit
ensidig och orealistisk propaganda för att förbättra
folkets försörjning, men väldigt liten publicitet om
att bygga upp landet med flit och sparsamhet, bekämpa slöseri
och misshushållning och uppmuntra hårt arbete, ett enkelt
levnadssätt och att dela massornas väl och ve, vilket bör
från och med nu stå i brännpunkten för vår
propaganda i pressen. Det som radiostationerna sänder kommer antagligen
också från tidningarna. Därför är det nödvändigt
att sammankalla möten med journalister, tidningspersonal och radions
personal för att utbyta åsikter med dem och informera dem
om de vägledande principerna för vår propaganda.
Jag vill här ta upp en annan fråga, undertryckandet
av kontrarevolutionärer. Bör lokala tyranner och elaka herrskap,
despoter och kontrarevolutionärer, som har begått vidriga
brott, avrättas? Ja, det bör de. En del demokratiska personligheter
säger att det är dåligt att avrätta dem, och vi
säger att det är utmärkt — vi sjunger i olika tonart,
helt enkelt. Om detta tema kan vi aldrig sjunga i samma tonart som de
demokratiska personligheterna. De som vi avrättade var "små
Chiang Kai-shektyper". Vad gäller de "stora Chiang Kai-shektyperna",
sådana som kejsar Pu Yi, Wang Yao-wu och Tu Yu-ming, kommer vi
inte att avrätta någon av dem. Men om vi inte gör oss
av med de "små Chiang Kai-shektyperna", kommer vi att
ha en "jordbävning" under våra fötter varje
dag, produktivkrafterna skulle inte frigöras och det arbetande
folket inte befrias. Produktivkrafterna består av två faktorer,
arbetare och redskap. Om vi inte undertryckte kontrarevolutionärerna,
skulle det arbetande folket vara olyckligt. Det skulle också oxarna
och hackorna vara och till och med jorden skulle må dåligt,
just därför att bönderna som brukar oxarna och hackorna
och jorden skulle vara olyckliga. Därför måste en del
kontrarevolutionärer avrättas, andra arresteras och åter
andra ställas under allmänhetens övervakning.
II
I det stora hela är det internationella läget
utmärkt. Det finns några imperialistmakter, men än sedan?
Ingenting att vara rädd för, även om det funnes några
dussin till.
Nu har det blivit bråk i två områden,
Östeuropa och Mellanöstern. Störningar har ägt rum
i Polen och Ungern[2],
och Storbritannien och Frankrike har satt i gång ett väpnat
angrepp mot Egypten. Jag tror att dessa dåliga ting också
är bra ting. För en marxist har ett dåligt ting en dubbel
natur; å ena sidan är det dåligt, å andra sidan
är det bra. När folk ser ordet "dåligt" före
ordet "ting", tror många att det är enbart dåligt.
Men vi säger att det finns en annan sida också, det vill
säga att ett dåligt ting samtidigt är ett bra ting.
Detta är vad som menas med "misslyckande är framgångens
moder". Varje misslyckande, varje motgång eller varje misstag,
kan under givna förhållanden leda till goda resultat. Eftersom
det finns eldar i Polen och Ungern, kommer de förr eller senare
att blossa upp. Vilket är bäst, att låta elden blossa
upp eller att inte låta den? Eld kan inte slås in i papper.
Eftersom eldar nu blossat upp, är det bara bra. På det sättet
har många kontrarevolutionärer i Ungern avslöjat sig.
Ungern-händelserna har fostrat det ungerska folket och samtidigt
en del kamrater i Sovjetunionen såväl som oss kinesiska kamrater.
Det var en verklig chock när Beria avslöjades. Hur kunde ett
sovjetiskt land frambringa en Beria? Ytterligare en stor chock kom när
Kao Kang avslöjades. Det är just genom sådana företeelser
som vi lär. De ligger i sakens natur och kommer alltid att hända.
Kommer revolutioner fortfarande att äga rum i
framtiden när alla imperialister i världen störtats och
klasserna avskaffats? Vad säger ni? Enligt min åsikt kommer
det fortfarande att finnas behov av revolution. Samhällssystemet
kommer fortfarande att behöva förändras och ordet "revolution"
kommer fortfarande att användas. Naturligtvis kommer revolutioner
då inte att vara av samma natur som de under klasskampens era.
Men det kommer fortfarande att finnas motsättningar mellan produktionsförhållandena
och produktivkrafterna, mellan överbyggnaden och den ekonomiska
basen. När produktionsförhållandena visar sig olämpliga
måste de kullkastas. Om överbyggnaden (däribland ideologin
och den allmänna opinionen) försvarar det slags produktionsförhållanden
folket ogillar, kommer folket att förändra den. Överbyggnaden
utgör själv samhällsförhållanden av ett annat
slag. Den vilar på den ekonomiska basen. Med den ekonomiska basen
menar vi produktionsförhållandena, huvudsakligen ägandet.
Produktivkrafterna är den mest revolutionära faktorn. När
produktivkrafterna har utvecklats, måste nödvändigtvis
en revolution ske. Produktivkrafterna består av två faktorer:
den ena är människan och den andra redskapen. Redskap görs
av människor. När redskap manar till revolution, kommer de
att tala genom människor, genom de arbetande, vilka kommer att
förstöra de gamla produktionsförhållandena och
de gamla samhällsförhållandena. "En gentleman använder
språket och inte knytnävarna", och det bästa är
att resonera ut saker. Men om resonemanget inte beaktas, måste
vapnen tala. Hur går det om vapen saknas? De arbetande har verktyg
i händerna, och de som är utan kan använda stenar, och
om det inte ens finns stenar har man alltid sina bägge knytnävar.
Våra statsorgan ärorgan for proletariatets
diktatur. Ta till exempel domstolarna. Deras funktion är att ta
itu med kontrarevolutionärer, men det är inte allt, för
de måste också bilägga åtskilliga dispyter bland
folket. Det ser ut som om domstolar fortfarande kommer att behövas
om tiotusen år. För när klasserna avskaffats, kommer
det ännu att finnas motsättningar mellan de avancerade och
de efterblivna, det kommer ännu att finnas strider och handgemäng
bland folk, och det kommer ännu att finnas alla slags störningar.
Vilken röra det skulle bli utan en domstol! Men då kommer
striderna att vara av en annan natur, olik klasskampen. Domstolen blir
också annorlunda till sin natur. Överbyggnaden kan även
då komma på villovägar. Till exempel folk som vi kan
begå misstag, förlora i striden och bli avsatta från
vår post, så att en Gomulka kan komma till makten eller
en Jao Shu-shih kan få stöttning. Skulle ni vilja säga
att sådana saker inte kommer att hända? Jag tror de kommer
att hända, även om tusen och tiotusen år.
III
Varje ting i världen ären enhet av motsatser.
Med motsatsernas enhet menar vi enheten av motsatta, till sin natur
skilda ting. Till exempel vatten är en kombination av två
element, väte och syre. Om det bara funnes väte och ingen
syre, eller tvärtom, skulle inte vatten kunna bildas. Det sägs
att över en miljon kemiska föreningar redan har fått
namn, och ingen vet hur många som ännu inte har fått
namn. Alla föreningar är enheter av till sin natur skilda
motsatser. Likaså tingen i samhället. Förhållandet
mellan de centrala och de lokala myndigheterna är en motsatsernas
enhet, och förhållandet mellan en avdelning och en annan
likaså.
Förhållandet mellan två länder
är också en motsatsernas enhet. Kina och Sovjetunionen är
både socialistiska länder. Finns det några skillnader
mellan dem? Ja, det finns det. Båda länderna har olika nationalitet.
Trettionio år har förflutit sedan Oktoberrevolutionen ägde
rum, medan det är bara sju ärsedan vi vann statsmakten i hela
landet. När det gäller de ting var och en har gjort, skiljer
de sig åt på många sätt. Till exempel, kollektiviseringen
av vårt jordbruk har i motsats till deras genomgått flera
stadier, vår politik gentemot kapitalisterna skiljer sig från
deras, liksom vår marknadsprispolitik och vårt sätt
att behandla förhållandet mellan jordbruket och den lätta
industrin å ena sidan och den tunga industrin å den andra,
och det gör också våra armésystem och partisystem.
Vi har sagt till dem: Vi är inte överens med en del av de
saker ni har gjort och inte heller gillar vi några av de sätt
på vilka ni behandlar saker.
En del kamrater bryr sig helt enkelt inte om dialektiken
och analyserar inte. De säger att alla sovjetiska ting är
bra och de överför dessa mekaniskt. Faktum är att alla
ting, vare sig de är kinesiska eller utländska, kan analyseras,
en del är bra och en del dåliga. Detta gäller arbetet
i varje provins, där finns både framgångar och brister.
Och detta gäller även var och en av oss, för vi har alla
inte bara en utan två sidor, starka punkter och svaga punkter.
Doktrinen att allting har endast en sida har funnits sedan antiken,
och det har även doktrinen att allting har två sidor. Dessa
läror är kända som metafysiken respektive dialektiken.
En gammal kines sade: "Yin och yang utgör
tillsammans Tao."[3]
Det är omöjligt att ha enbart yin utan yang och tvärtom.
Detta var en lära som i gamla tider erkände två sidor.
Metafysiken är en lära som erkänner endast en sida. Och
den fortlever ännu hos ett avsevärt antal kamrater. De har
en ensidig syn på tingen och tror att allt sovjetiskt är
bra och omplanterar det urskillningslöst och inför därmed
ganska många saker som inte borde ha omplanterats. Där ting
omplanteras felaktigt och inte passar i vårt land, måste
förändringar ske.
Här ska jag tala i frågan om att "ha
otillåtna förbindelser med främmande länder".
Finns det sådana människor i vårt land, som förser
utlänningar med information bakom Centralkommitténs rygg?
Jag tror de finns. Kao Kang är ett aktuellt fall. Många fakta
har bevisat detta.
Vid ett utvidgat möte med Centralkommitténs
politiska byrå den 24 december 1953 för att avslöja
Kao Kang förklarade jag att det fanns två högkvarter
i Pekings stad. Det ena bestod av alla vi som är här och det
rörde upp en öppen vind och tände en öppen eld,
medan det andra var ett underjordiskt högkvarter och det rörde
också upp ett slags vind och tände ett slags eld, en lömsk
vind och en lömsk eld. Lin Tai-yu, en figur i en klassisk kinesisk
roman, sade: "Antingen råder östanvinden över västan-vinden,
eller råder västanvinden över östanvinden."
Idag råder antingen den öppna vinden och den öppna elden
över den lömska vinden och den lömska elden, eller råder
den lömska vinden och den lömska elden över den öppna
vinden och den öppna elden. Det andra högkvarterets syfte
med att röra upp den lömska vinden och tända den lömska
elden var att överväldiga den öppna vinden och släcka
den öppna elden, det vill säga, störta en stor mängd
människor.
Bland våra kadrer på högre nivå
och mellannivå finns ett fåtal (inte många) som upprätthåller
otillåtna förbindelser med främmande länder. Det
är inte bra. Jag hoppas att ni, kamrater, ska göra det klart
för alla i de ledande partigrupperna och partikommittéerna
i de centrala organen såväl som i partikommittéerna
på provinsernas, municipens och de autonoma områdenas nivå,
att detta slags verksamhet måste upphöra. Vi gillar inte
en del av de saker som gjorts i Sovjetunionen, och Centralkommittén
har redan flera gånger sagt detta till sovjetledarna. Några
frågor som vi inte har berört ska tas upp senare. Om de ska
tas upp, bör det göras av Centralkommittén. När
det gäller information, försök inte att föra den
vidare. Dylik information är till ingen som helst nytta, den kan
endast orsaka skada. Den undergräver förbindelserna mellan
de två partierna och de två länderna. Dessutom försätter
sig de som sysslar med sådan verksamhet i en rätt besvärlig
ställning. Eftersom de gör det bakom partiets rygg, har de
alltid dåligt samvete. De som har fört information vidare
bör lätta sitt samvete genom att erkänna allt och få
ett slut på det, annars kommer det att bli en undersökning
och om de ertappas kommer de att få sitt rättmätiga
straff.
Jag skulle vilja säga några ord om Sovjetunionens
kommunistiska partis tjugonde partikongress. Jag tror det finns två
"svärd": det ena är Lenin, det andra Stalin. Nu
har ryssarna kastat bort svärdet Stalin. Gomulka och en del folk
i Ungern har plockat upp det för att hugga mot Sovjetunionen och
bekämpa så kallad stalinism. Kommunistpartierna i många
europeiska länder kritiserar också Sovjetunionen, och deras
ledare är Togliatti. Imperialisterna använder också
detta svärd för att döda folk. Dulles till exempel har
svingat det under en viss tid. Detta svärd har inte lånats
ut, det har kastats bort. Vi kineser har inte kastat bort det. För
det första skyddar vi Stalin, och för det andra kritiserar
vi samtidigt hans misstag, och vi skrev artikeln "Om de historiska
erfarenheterna av proletariatets diktatur". I motsats till de människor
som försökt förtala och förgöra Stalin handlar
vi i enlighet med den objektiva verkligheten.
När det gäller svärdet Lenin, har inte
också det i viss mån kastats bort av vissa sovjetiska ledare?
Enligt min åsikt har det kastats bort i avsevärd mån.
Är Oktoberrevolutionen fortfarande giltig? Kan den fortfarande
tjäna som föredömet för alla länder? Chrusjtjovs
rapport till Sovjetunionens kommunistiska partis tjugonde kongress säger
att det är möjligt att gripa statsmakten på parlamentarisk
vag, det vill säga, att det inte längre är nödvändigt
för alla länder att lära av Oktoberrevolutionen. När
denna slussport väl är öppnad, är leninismen i stort
sett bortkastad.
Leninismens lära har utvecklat marxismen. I vilka
avseenden har den gjort det? För det första i världsåskådningen,
det vill säga, i materialismen och dialektiken. För det andra
i revolutionär teori och taktik, i synnerhet i frågorna om
klasskamp, proletariatets diktatur och proletariatets politiska parti.
Vidare har vi vad Lenin lärt oss om socialistiskt uppbygge. Ända
sedan Oktoberrevolutionen år 1917 pågick uppbygget mitt
uppe i revolutionen, och på så sätt hade Lenin sju
års praktisk erfarenhet av uppbygge, något som Marx inte
fick. Det är just dessa marxismen-leninismens grundläggande
principer som vi har lärt oss.
Både i vår demokratiska revolution och
i vår socialistiska revolution har vi mobiliserat massorna till
att föra klasskamp, och under dess förlopp har vi fostrat
folket. Det är av Oktoberrevolutionen som vi lärde oss att
föra klasskamp. Under Oktoberrevolutionen mobiliserades massorna
i städerna och byarna helt och fullt till att föra klasskamp.
De som Sovjetunionen nu sänder som experter till olika länder
var bara barn eller tonåringar vid tiden för Oktoberrevolutionen,
och många av dem har glömt denna praktik. Kamraterna i en
del länder säger att Kinas masslinje inte är korrekt,
och de är endast alltför villiga att lägga sig till med
den faderliga inställningen. Om de vill göra det, går
det inte att hejda dem. Under alla förhållanden håller
vi fast vid de fem principerna för fredlig samexistens, med icke-inblandning
i varandras inre angelägenheter och ömsesidigt icke-angrepp.
Vi har ingen avsikt att utöva ledningen över något land
utom vårt eget, det vill säga, Folkrepubliken Kina.
Det grundläggande problemet med en del östeuropeiska
länder är att de inte gjort ett bra arbete med att föra
klasskamp och låtit så många kontrarevolutionärer
förbli på fri fot. De har inte heller utbildat sitt proletariat
i klasskamp för att hjälpa det att lära sig hur man drar
en klar skiljelinje mellan folket och fienden, mellan rätt och
fel och mellan materialism och idealism. Och nu får de skörda
vad de har sått — de har sått vind och skördar
storm.
Hur mycket kapital har ni? Bara Lenin och Stalin.
Nu har ni övergivit Stalin och likaså praktiskt taget allt
av Lenin — med Lenins fötter borta, eller kanske bara huvudet
kvar, eller ena handen avhuggen. Vi för vår del håller
fast vid att studera marxismen-leninismen och lära av Oktoberrevolutionen.
Marx har lämnat oss många skrifter, och det har även
Lenin. Att lita till massorna, att följa masslinjen — detta
har vi lärt av dem. Att inte lita till massorna när vi för
klasskamp och att inte dra en klar skiljelinje mellan folket och fienden
— det skulle vara mycket farligt.
IV
Några få kadrer med intellektuell bakgrund
på avdelningschefs- och byråchefsnivå förespråkar
stor demokrati och säger att den lilla demokratin inte är
tillfredsställande nog. Deras "stora demokrati" innebär
att anta Västerns borgerliga parlamentariska system och imitera
sådant västligt skräp som "parlamentarisk demokrati",
"pressfrihet" och "yttrandefrihet". Vad de förespråkar
är fel, ty de saknar den marxistiska synpunkten, klassynpunkten.
Men eftersom uttrycken stor demokrati och liten demokrati är rätt
åskådliga, har vi lånat dem.
Demokrati är en metod, och allt beror av vilka den tillämpas
på och i vilket syfte. Vi är för stor demokrati. Och
vad vi gillar är stor demokrati under proletariatets ledning. Vi
mobiliserade massorna till kamp mot Chiang Kai-shek och slog honom efter
en kamp som varade i över tjugo år. I jordreformrörelsen
reste sig bondemassorna mot godsägarklassen och fick jord efter
tre års kamp. Dessa var exempel på stor demokrati. Rörelsen
mot de "tre onda" var en kamp mot dem bland vår personal
som korrumperats av bourgeoisin. Rörelsen mot de "fem onda"
var en kamp mot bourgeoisin. I båda dessa rörelser utdelades
hänsynslösa slag. Alla dessa var livskraftiga massrörelser
och exempel på stor demokrati. För några dagar sedan
höll folkmassorna en demonstration framför den brittiska Chargé
d'affairens kontor i Kina, och flera hundra tusen människor samlades
på Tienanmentorget i Peking till stöd för Egyptens försvarskamp
mot det brittisk-franska angreppet. Detta var också ett exempel
på stor demokrati, riktad mot imperialismen. Varför skulle
vi inte omhulda denna stora demokrati? Vi omhuldar den faktiskt. Mot
vem riktar sig denna stora demokrati? Mot imperialismen, feodalismen
och byråkratikapitalismen och mot kapitalismen. Den socialistiska
omvandlingen av privat industri och handel riktade sig mot kapitalismen.
Jordbrukets socialistiska omvandling, vars syfte var att avskaffa småproducenternas
privata ägande, var till sin natur också riktad mot kapitalismen.
Det var med massrörelsen som medel som vi genomförde jordbrukets
socialistiska omvandling. Vi mobiliserade bönderna, huvudsakligen
först de fattiga bönderna och de lägre mellanbönderna
att organisera sig, så att de högre mellanbönderna inte
kunde annat än samtycka. När det gäller det faktum att
kapitalisterna slog på trummor och gonggongar för att välkomna
den socialistiska omvandlingen, var det därför att de, i och
med tillkomsten av det socialistiska uppsvinget och med trycket från
arbetarmassorna underifrån inte hade något alternativ.
Om stor demokrati nu åter ska tillämpas,
är jag för den. Ni är rädda för att massorna
ska ge sig ut på gatorna, det är inte jag, inte ens om hundratusentals
skulle göra det. "Den som inte fruktar döden från
ettusen hugg vågar kasta kejsaren av hästen." Detta
yttrades av en figur i en klassisk kinesisk roman, Wang Hsi-feng, också
kallad Syster Feng. Det var hon som sade det. Den stora demokrati som
proletariatet sätter igång riktar sig mot klassfiender. Nationens
fiender (som inte är andra än imperialisterna och de utländska
monopolkapitalisterna) är också klassfiender. Stor demokrati
kan också riktas mot byråkrater. Jag sade nyss att det fortfarande
kommer att finnas revolutioner om tiotusen år, så möjligen
måste stor demokrati praktiseras då. Om en del människor
blir trötta på livet och därför blir byråkratiska,
om de, när de möter massorna, inte har ett enda vänligt
ord till övers för dem utan bara läxar upp dem, och om
de inte bryr sig om att lösa några av de problem massorna
kan ha, är de ödesbestämda att störtas. Denna fara
finns nu. Om ni skiljer er från massorna och misslyckas med att
lösa deras problem, kommer bönderna att svinga sina bärstänger,
arbetarna att demonstrera på gatorna och de studerande att ställa
till bråk. När helst sådana saker händer, måste
de först och främst tas som bra saker, och det är så
jag ser saken.
För flera år sedan skulle ett flygfält
byggas någonstans i provinsen Honan, men inga tillräckliga
åtgärder hade vidtagits i förväg för bönderna
som bodde där, och de fick inga tillfredsställande förklaringar
när de tvingades flytta bort. Bönderna i den drabbade byn
sade att till och med fåglarna skulle låta höra ett
par skrik om ni petar med en stör i deras bo i ett träd och
försöker riva ner det. Teng Hsiao-ping, du har ju också
ett bo, skulle inte du låta höra ett par skrik om jag förstörde
det? Därför satte den lokala befolkningen upp tre försvarslinjer:
den första bestående av barn, den andra av kvinnor, den tredje
av arbetsföra unga män. Alla som kom dit för att utföra
mätningar drevs bort, och bönderna vann till slut. Senare,
när de hade fått tillfredsställande förklaringar
och åtgärder hade vidtagits, gick de med på att flytta
och flygfältet byggdes. Det finns en hel del liknande fall. Nu
finns det folk som tror att eftersom vi har vunnit statsmakten kan de
sova lugnt utan några bekymmer och spela tyranner efter behag.
Massorna kommer att gå emot sådana människor, kasta
sten på dem och slå dem med sina hackor, vilket jag tycker
är rätt åt dem och kommer att glädja mig storligen.
Dessutom, är kamp ibland enda sättet att lösa ett problem.
Kommunistiska partiet behöver lära en läxa. Närhelst
studerande och arbetare går ut på gatorna bör ni, kamrater,
se det som en bra sak. Det fanns över hundra studerande i Chengtu
som ville resa till Peking för att inlämna en petition, men
de som befann sig på ett av tågen hejdades vid Kuangyuans
station i provinsen Szechuan, medan de som befann sig på ett annat
tåg kom så långt som till Loyang men misslyckades
att nå Peking. Min mening, och premiärminister Chous också,
är att de studerande borde ha tillåtits komma till Peking
och besöka de berörda avdelningarna. Arbetarna bör tillåtas
gå ut i strejk och massorna att demonstrera. Processioner och
demonstrationer tillåts i vår författning. I framtiden,
när författningen revideras, föreslår jag att friheten
att strejka införs, så att arbetarna ska tillåtas gå
ut i strejk. Detta kommer att hjälpa till att lösa motsättningarna
mellan staten och företagsledaren å ena sidan och arbetarmassorna
å den andra. När allt kommer omkring är de ingenting
annat än motsättningar. Världen är full av motsättningar.
Den demokratiska revolutionen löste den grupp av motsättningar
som fanns med imperialismen, feodalismen och byråkratkapitalismen.
Idag, när motsättningarna med den nationella kapitalismen
och småproduktionen i fråga om ägandet i stort sett
har lösts, har motsättningar i andra avseenden trätt
i förgrunden, och nya motsättningar har uppstått. Det
finns flera hundratusen kadrer i härads- partikommittéernas
nivå och däröver, vilka håller landets öde
i sina händer. Om de försummar att göra ett bra arbete,
skiljer sig från massorna och inte lever enkelt och arbetar hårt,
kommer arbetarna, bönderna och de studerande att ha goda skäl
att ogilla dem. Vi måste se upp, så att vi inte uppammar
en byråkratisk arbetsstil och växer till att bli ett aristokratiskt
skikt, skilt från folket. Massorna kommer att ha goda skäl
att från sin post avsätta var och en som utövar byråkrati,
inte anstränger sig att lösa deras problem, skäller på
dem, tyranniserar dem och aldrig försöker bättra sig.
Jag säger, det är utmärkt att avsätta sådana
gynnare, och de bör avsättas.
Nu är de demokratiska partierna och bourgeoisin
emot proletariatets stora demokrati. Om vi satte igång en andra
rörelse mot de "fem onda", skulle de inte tycka om det.
De är mycket rädda att de demokratiska partierna ska utplånas
och inte få åtnjuta långvarig samlevnad, om den stora
demokratin omsätts i handling. Tycker professorer om stor demokrati?
Det är svårt att säga, men jag tror de är på
sin vakt, även de är rädda för proletär stor
demokrati. Om de vill tillämpa borgerlig stor demokrati, kommer
jag att föreslå en korrigering, det vill säga, en ideologisk
omvandling. Alla studerande ska mobiliseras till att kritisera dem,
och vid varje högskola kommer en kontroll, så att säga,
upprättas, och den kontrollen måste de gå igenom innan
hela saken kan anses avslutad. Så professorer är också
rädda för proletär stor demokrati.
Jag vill här ta upp ett annat ämne, frågan
om Dalai lama. Buddha har varit död i 2 500 år, och nu vill
Dalai lama och hans anhängare bege sig till Indien för att
hylla honom. Ska vi låta honom ge sig av eller ej? Centralkommittén
anser det är bättre att låta honom ge sig av än
att inte göra det. Han ger sig av om några dagar. Vi rådde
honom att flyga, men han vägrade och föredrog att resa med
bil över Kalimpong[4]
, där det finns såväl spioner från olika länder
som hemliga agenter från Kuomintang. Det måste förutses
att Dalai lama kanske inte kommer tillbaka och att han dessutom kanske
smädar oss varje dag med påståenden såsom "kommunisterna
har invaderat Tibet", och att han kanske går så långt
som till att utropa "Tibets oberoende" i Indien. Det måste
också förutses att han kanske uppviglar reaktionärerna
i det tibetanska toppskiktet till att utfärda uppmaningar om allvarliga
oroligheter i hopp om att driva ut oss, medan han använder sin
frånvaro som ett alibi för att smita undan ansvaret. Detta
är möjligt, om det allra värsta händer. Jag skulle
likväl vara glad, även om denna dåliga situation inträffade.
Vår arbetskommitté och våra trupper i Tibet måste
förbereda sig, bygga befästningar och lagra rikligt med mat
och vatten. Allt vi har där är endast ett fåtal soldater;
hur som helst är varje part fri att göra som han vill. Om
ni vill slåss, ska vi vara på vår vakt. Om ni angriper,
försvarar vi oss. Vi bör aldrig angripa först utan låta
dem göra det, och sedan inleder vi ett motangrepp och krossar angriparna
med hänsynslösa slag. Ska jag känna mig kränkt över
att en Dalai lama rymmer? Inta alls, inte ens om ni kastar in nio till
och gör det till tio Dalai lamor. Det var vår erfarenhet
att Chang Kuo-taos rymning inte blev en dålig sak. Man kan inte
binda ihop en man och en kvinna för att göra dem till man
och hustru. När någon inte längre trivs på din
ort och vill ge sig iväg, låt honom gå. Vilken skada
kommer hans avresa att göra oss? Ingen alls. Han kan inte göra
något mer än förbanna oss. Vårt kommunistiska
parti har förbannats i trettiofem år. Och förbannelserna
har varit just sådan enahanda smörja som att kommunistiska
partiet "är extremt vildsint", "gör ägodelar
och kvinnor till gemensam egendom" och "är brutalt och
inhumant". Vad gör det för skillnad om en Dalai lama
eller någon annan skulle utöka antalet smädare? Om skymfandet
fortsätter i ytterligare trettiofem år, kommer det att utgöra
endast sjuttio år. Jag anser det inte bra för en person att
vara rädd för att bli skymfad. En del är rädda att
hemlig information ska avslöjas. Besatt inte Chang Kuo-tao en massa
hemlig information? Aldrig hörde jag att vår verksamhet gick
galet därför att Chang Kuo-tao avslöjade hemlig information.
Vårt parti har miljontals erfarna kadrer. De
flesta av dem är bra kadrer, födda och uppfostrade på
vårt hemlands jord, förbundna med massorna och prövade
under loppet av långvariga strider. Vi har en hel stomme av kadrer
— sådana som anslöt sig till revolutionen i den period
då partiet bildades, under Nordexpeditionens tid, under det agrarrevolutionära
kriget, under försvarskriget mot Japan och under befrielsekrigen,
och de som anslöt sig efter hela landets befrielse. De är
alla värdefulla tillgångar för vårt land. I en
del östeuropeiska länder är läget inte särskilt
stabilt, och en viktig orsak är att de saknar en sådan stomme
av erfarna kadrer. Med kadrer som våra, som prövats under
revolutionens olika perioder är vi i stånd att "sitta
stadigt i fiskebåten trots att vinden ökar och vågorna
stiger". Så mycket tilltro måste vi ha. Vi är
inte ens rädda för imperialismen, varför skulle vi vara
rädda för stor demokrati? Varför skulle vi vara rädda
för att studerande ger sig ut på gatorna? Ändå
finns det bland våra partimedlemmar en del som är rädda
för stor demokrati, och det är inte bra. De byråkrater
som är rädda för stor demokrati måste flitigt studera
marxism och bättra sig.
Nästa år ska vi genomföra en korrigeringsrörelse.
Tre dåliga stilar ska korrigeras: (1) subjektivism, (2) sekterism
och (3) byråkrati. Sedan Centralkommittén fattat beslut
ska först ett cirkulär utges med en lista på olika punkter.
Till exempel byråkrati består av flera saker, såsom
att misslyckas med att ta kontakt med kadrerna och massorna, underlåtenhet
att bege sig ner och ta reda på läget på basplanet
och underlåtenhet att dela väl och ve med massorna; plus
korruption, slöseri och så vidare. Om ett cirkulär utges
under första halvåret, ska rörelsen börja under
andra halvåret, med en period av flera månader däremellan.
Var och en som har förskingrat allmänna medel måste
bekänna och lämna tillbaka dem under den tiden, eller betala
tillbaka senare i avbetalningar, eller om han inte alls kan klara av
det ens i avbetalningar, måste han befrias från återbetalning;
alla tre metoderna duger. Men hur som helst måste han erkänna
sitt fel och självmant säga hur stort belopp han tagit. Detta
för att så att säga ge honom en trappa på vilken
han steg för steg kan gå ner. Denna metod ska också
användas i behandlingen av andra misstag. Hellre än att utmäta
"straff utan föregående varning" bör man utfärda
en kungörelse i förväg och sedan sätta igång
korrigeringsrörelsen på utsatt tid — detta är
en metod för att tillämpa liten demokrati. En del säger
att om vi tillämpar den metoden kommer det troligen inte att finnas
mycket kvar att korrigera under andra halvåret. Det är just
det mål vi hoppas uppnå. Vår förhoppning är
att subjektivism, sekterism och byråkrati ska ha minskat avsevärt
vid den tidpunkt då korrigeringsrörelsen formellt inleds.
I vår historia har korrigeringsrörelsen visat sig vara en
effektiv metod. Från och med nu ska alla problem bland folket
eller i partiet lösas genom korrigering, genom kritik och självkritik,
och inte med våld. Vi är för metoden med "lätt
bris och milt regn", och fastän det knappast kan undvikas
att det kan gå en smula för hårt till i ett fåtal
fall, är huvudsyftet att bota sjukdomen och rädda patienten,
och att verkligen nå detta mål i stället för att
endast göra en läpparnas bekännelse till det. Den första
principen är att skydda en person, den andra att kritisera honom.
Först ska han skyddas därför att han inte är en
kontrarevolutionär. Detta betyder att utgå från en
önskan om enhet och genom kritik och självkritik uppnå
ny enhet på ny grundval. Om vi inom folkets led tillämpar
metoden att både skydda och kritisera en person som begått
misstag, kommer vi att vinna folks hjärtan, kunna ena hela folket
och ge spelrum åt alla positiva faktorer hos vårt lands
sexhundra miljoner människor för att bygga socialismen.
Jag är för tanken att i fredstid bör
löneklyftan mellan kadrer inom armén och kadrer utanför
den gradvis minskas men det innebär inte absolut jämlikhet.
Jag har alltid varit av den åsikten att armén bör
leva enkelt och arbeta hårt och vara ett föredöme. Vid
ett möte här år 1949 föreslog en av våra
generaler att lönerna inom armén skulle höjas, och
många kamrater var för detta förslag, men jag var emot
det. Den bild han använde var att en kapitalist åt en måltid
med fem rätter medan en soldat i Folkets befrielsearmé fick
endast salt vatten och lite inlagd kål vid en måltid, och
det dög inte, sade han. Jag sade att detta tvärtom var mycket
bra. De hade fem rätter medan vi åt inlagd kål. Det
fanns politik i denna inlagda kål, och ur den skulle föredömen
uppstå. Folkets befrielsearmé vann folkets hjärtan
just på grund av denna inlagda kål, men det fanns förstås
även andra faktorer. Nu har arméns måltider förbättrats
och skiljer sig redan ganska mycket från att ha endast inlagd
kål att äta. Men det väsentligaste är att vi måste
förespråka att leva enkelt och arbeta hårt, vilket
är vår inneboende politiska kvalitet. Chinchow är ett
äppelodlande område. Vid tiden för Liaohsi-fälttåget
var det höst, och det fanns gott om äpplen hemma hos byborna,
men våra kämpar tog inte ett enda äpple. Jag blev djupt
rörd när jag läste om det. Här var kämparna
själva medvetna om att det var hedersamt att inte äta äpplena,
medan att äta dem hade varit lumpet, eftersom äpplena tillhörde
folket. Vår disciplin vilar på dylik medvetenhet. Den är
resultatet av partiets ledning och fostran. Människan måste
ha en viss anda, och proletariatets revolutionära anda växer
ur denna medvetenhet. Svalt någon ihjäl därför
att han inte åt ett äpple? Nej, för det fanns hirs och
inlagd kål. När nöden kräver det kommer ni kamrater
som är här att få bo i skjul. När vi korsade träskmarkerna
hade vi inga skjul att sova i och ändå redde vi oss. Varför
kan vi inte bo i skjul nu, när vi har sådana? Arméns
folk har hållit möte i dessa dagar, och de har med djup känsla
och entusiasm sagt att de är redo till självförnekelse
och till att utöva sparsamhet. Nu när armén gör
detta, finns det desto större anledning för andra människor
att leva enkelt och arbeta hårt. Annars kommer de att utmanas
av arméns folk. Det finns både civila och folk från
armén här så vi låter folket från armén
utmana de civila. Folkets befrielsearmé är en bra armé,
och jag tycker mycket om den.
Det politiska arbetet måste stärkas. Det
måste stärkas kraftigt på varje område, såväl
bland civila som inom armén, såväl i fabrikerna, byarna,
butikerna, skolorna som i arméförbanden, såväl
i parti- och regeringsorganen som i de folkliga organisationerna, i
syfte att höja kadrernas och massornas politiska nivå.
NOTER
[1]Detta
syftar på ett ordstav av Konfutse: "Vid sjuttio års
ålder kan jag följa mitt hjärtas önskan utan att
bryta mot vad ratt ar." Samtalen med Konfutse, bok II,
"Wei Cheng".[TILLBAKA]
[2] Syftar
på det upplopp som ägde rum i den polska staden Poznan i
juni 1956 och det kontrarevolutionära uppror som ägde rum
i Ungern i oktober samma år.[TILLBAKA]
[3]Förändringarnas
bok, "Hsi Tzu", del I.[TILLBAKA]
[4]Kalimpong ären
gränsstad i nordöstra Indien nära Yatung i Tibet, Kina.[TILLBAKA]
1956 |
Ordförande
Mao Tsetung |
|