Tal vid Kinas kommunistiska partis rikskonferens om
propagandaarbete
12 mars 1957
Kamrater! Vår konferens har gått mycket
bra. Många frågor har tagits upp under konferensen, och
vi har fått reda på många ting. Jag ska nu göra
några anmärkningar till frågor som kamraterna har diskuterat.
Vi lever i en period av stor samhällelig förändring.
Det kinesiska samhället har under lång tid varit mitt uppe
i stora förändringar. Försvarskriget mot Japan var en
period av stora förändringar, och befrielsekriget var en annan.
Men de nuvarande förändringarna är till sin karaktär
mycket mera djupgående än de tidigare. Vi bygger nu socialismen.
Hundratals miljoner människor deltar i rörelsen för den
socialistiska omvandlingen. Klassförhållandena förändras
i hela landet. Småbourgeoisin inom jordbruk och hantverk och bourgeoisin
inom industri och handel har båda undergått förändringar.
Det samhälleliga och ekonomiska systemet har förändrats;
individuell hushållning har förvandlats till kollektiv hushållning
och kapitalistiskt privatägande håller på att omvandlas
till socialistiskt allmänt ägande. Förändringar
av sådan storlek återspeglas naturligtvis i människors
hjärnor. Människans samhälleliga tillvaro bestämmer
hennes medvetande. Dessa stora förändringar i vårt samhällssystem
återspeglas olika hos folk ur olika klasser, skikt och samhällsgrupper.
Massorna stöder dem ivrigt, för livet självt har bekräftat
att socialismen är den enda utvägen för Kina. Att kasta
det gamla samhällssystemet överända och att upprätta
ett nytt, socialismens system, innebär en stor kamp, en stor förändring
i samhällssystemet och i människors förhållande
till varandra. Det bör framhållas att läget i grunden
är gott. Men det nya samhällssystemet har alldeles nyss grundats
och kräver tid för att befästas. Tro inte, att det nya
systemet kan helt befästas i samma ögonblick som det grundas,
ty detta är omöjligt. Det måste befästas steg för
steg. För att uppnå dess slutgiltiga befästande är
det nödvändigt, inte blott att genomföra landets socialistiska
industrialisering och att framhärda i den socialistiska revolutionen
på den ekonomiska fronten, utan även att ständigt bedriva
en mödosam socialistisk revolutionär kamp och en socialistisk
skolning på de politiska och ideologiska fronterna. Dessutom krävs
olika bidragande internationella faktorer. I Kina kommer kampen för
att befästa det socialistiska systemet, kampen för att avgöra
huruvida socialismen eller kapitalismen ska råda, att ta en lång
historisk period i anspråk. Men vi bör alla inse, att det
nya systemet, socialismen, otvivelaktigt kommer att befästas. Vi
kan förvisso bygga en socialistisk stat med modern industri, modernt
jordbruk och modern vetenskap och kultur. Detta är det första
jag vill fastslå.
För det andra, låt oss betrakta läget
beträffande de intellektuella i vårt land. Ingen exakt statistik
finns över antalet intellektuella i Kina. Man beräknar att
det finns ungefär fem miljoner av alla slag, omfattande både
högre och vanliga intellektuella. Av dessa fem miljoner är
den överväldigande majoriteten patriotiska, älskar vår
folkrepublik och är villiga att tjäna folket och den socialistiska
staten. Ett litet antal tycker inte riktigt om socialismen och är
inte särskilt tillfreds. De är fortfarande skeptiska när
det gäller socialismen, men de är patrioter när de ställs
inför imperialismen. Antalet intellektuella som är fientligt
inställda till vår stat är mycket litet. De tycker inte
om vår stat, det vill säga proletariatets diktatur, och trånar
efter det gamla samhället. Närhelst en möjlighet uppstår,
kommer de att ställa till bråk och söka störta
kommunistiska partiet och återställa det gamla Kina. I valet
mellan den proletära och den borgerliga vägen, mellan den
socialistiska och den kapitalistiska vägen, väljer dessa människor
envetet att följa den sistnämnda. I verkligheten är denna
väg omöjlig, och därför är de i verkligheten
redo att kapitulera för imperialismen, feodalismen och byråkratkapitalismen.
Sådana människor hittas i politiska kretsar och i industriella
och kommersiella, kulturella och undervisnings-, vetenskapliga, teknologiska
och religiösa kretsar, och de är ytterligt reaktionära.
De uppgår till endast l eller 2 eller 3 procent av de fem miljonerna
intellektuella. Den överväldigande majoriteten eller gott
och väl över 90 procent av de totalt fem miljonerna, stöder
i varierande grad det socialistiska systemet. Många av dem är
ännu inte helt klara över hur de ska arbeta under socialismen
och hur de ska förstå, handskas med och lösa många
av de nya problemen.
Vad de fem miljonerna intellektuellas inställning
till marxismen beträffar, kan man säga att över 10 procent,
kommunisterna och sympatisörerna inberäknade, är ganska
hemmastadda i marxismen och tar en fast ståndpunkt — proletariatets
ståndpunkt. Bland de fem miljonerna utgör de en minoritet,
men de är kärnan och en mäktig kraft. Majoriteten önskar
att studera marxismen och har redan lärt en smula men de är
ännu inte bekanta med den. En del av dem har ännu tvivel,
deras ståndpunkt är ännu inte fast, och de vacklar i
stunder av påfrestning. Denna del av de intellektuella, som utgör
majoriteten av de fem miljonerna, befinner sig fortfarande i mitten.
Det antal som starkt motsätter sig marxismen eller är fientliga
mot den är mycket litet. En del är i själva verket oense
med marxismen, även om de inte öppet säger det. Det kommer
att finnas folk av detta slag en lång tid framöver, och vi
bör tillåta dem att vara oense. Ta till exempel en del idealister.
De kan stöda socialismens politiska och ekonomiska system men ta
avstånd från den marxistiska världsåskådningen.
Detsamma gäller för patriotiskt folk i religiösa kretsar.
De är teister och vi är ateister. Vi kan inte tvinga dem att
acceptera den marxistiska världsåskådningen. I korthet
kan de fem miljonerna intellektuellas inställning till marxismen
sammanfattas som följer: De som stöder marxismen och är
ganska hemmastadda i den är en minoritet, de som går emot
den är också en minoritet. Majoriteten stöder marxismen
men är inte hemmastadda i den och de stöder den i olika grad.
Här finns tre olika slag av ståndpunkter: den resoluta, den
vacklande och den antagonistiska. Vi bör inse att denna situation
kommer att fortsätta en mycket lång tid framöver. Om
vi underlåter att inse detta kommer vi att ställa alltför
stora krav på andra och samtidigt ställa en alltför
liten uppgift för oss själva. Våra kamrater i propagandaarbetet
har uppgiften att sprida marxismen. Detta bör göras steg för
steg och göras väl, så att folk villigt kommer att acceptera
den. Vi kan inte tvinga folk att acceptera marxismen, vi kan endast
övertyga dem. Om ett ganska stort antal av våra intellektuella
under en period av flera femårsplaner accepterar marxismen och
skaffar sig ett ganska gott grepp om den genom sin praktik, sitt arbete
och levnadssätt, genom klasskampen, produktion och vetenskaplig
verksamhet, är det utmärkt. Och detta är vad vi hoppas
ska ske.
För det tredje, har vi frågan om de intellektuellas
omdaning. Vårt land är kulturellt underutvecklat. För
ett stort land som vårt är fem miljoner intellektuella för
litet. Utan intellektuella kan vårt arbete inte göras väl,
och vi bör därför göra ett gediget arbete för
att enas med dem. Det socialistiska samhället omfattar i huvudsak
tre grupper av människor: arbetarna, bönderna och de intellektuella.
Intellektuella är hjärnans arbetare. Deras arbete står
i folkets tjänst, det vill säga i arbetarnas och böndernas
tjänst. Vad det gäller majoriteten av de intellektuella kan
de tjäna det nya Kina såsom de tjänade det gamla och
tjäna proletariatet såsom de tjänade bourgeoisin. När
de intellektuella tjänade det gamla Kina, gjorde vänsterflygeln
motstånd, centern vacklade och endast högerflygeln stod fast.
Nu, när de gäller att tjäna det nya samhället, är
situationen omvänd. Vänsterflygeln är resolut, centern
vacklar (denna vacklan i det nya samhället skiljer sig från
den som förekom i det gamla samhället), och höger-flygeln
gör motstånd. Dessutom är de intellektuella fostrare.
Våra tidningar undervisar folket varje dag. Våra författare
och konstnärer, vetenskapsmän och tekniker, professorer och
lärare undervisar allesammans studerande, undervisar folket. Eftersom
de är fostrare och lärare, är det deras plikt att själva
först bli undervisade. Detta gäller så mycket mera i
den nuvarande perioden av stora förändringar i samhällssystemet.
De har fått en del marxistisk undervisning under de senaste åren,
och några har studerat mycket hårt och gjort stora framsteg.
Men majoriteten har fortfarande en lång väg att gå
innan de fullständigt kan ersätta den borgerliga världsåskådningen
med den proletära. En del människor har läst några
marxistiska böcker och anser sig vara ganska lärda, men det
som de har läst har inte trängt in på djupet, har inte
slagit rot i deras hjärnor, följaktligen vet de inte hur de
ska använda det och deras klasskänslor förblir desamma
som förr. Andra är övermodiga, och sedan de lärt
sig några fraser ur böcker, anser de att de är toppen
och blir mycket malliga. Men närhelst det blåser upp till
storm, intar de en hållning som markant skiljer sig från
den som arbetarna och flertalet av bönderna visar. De vacklar,
medan de senare står fast, de slingrar sig, medan de senare är
rättframma. Därför är det fel att anta att personer
som undervisar andra inte längre har behov av att själva bli
undervisade, inte längre behöver studera och att socialistisk
omdaning innebär att omdana andra — godsägarna, kapitalisterna
och de individuella producenterna — men inte de intellektuella.
Även de intellektuella behöver omdanas, och inte blott de
som inte har ändrat sin grundinställning, alla behöver
studera och omdanas. Jag säger "alla" och detta innefattar
alla av oss som här är närvarande. Förhållandena
förändrar sig ständigt, och för att anpassa sitt
tänkande till de nya förhållandena måste man studera.
Till och med de som har ett bättre grepp om marxismen och har en
relativt fast proletär ståndpunkt måste fortsätta
att studera, måste suga upp det nya och studera nya problem. Om
de intellektuella inte befriar sina hjärnor från det som
är osunt, kan de inte åta sig uppgiften att undervisa andra.
Naturligtvis måste vi lära samtidigt som vi undervisar och
vara elever samtidigt som vi tjänar som lärare. För att
bli en god lärare måste man först vara en god elev.
Det finns många saker som inte kan läras enbart från
böcker, man måste lära av dem som står i produktionen,
av arbetarna, av de fattiga och lägre mellanbönderna och i
skolorna av eleverna, av dem man undervisar. Enligt min uppfattning
är de flesta av våra intellektuella villiga att lära.
Förutsatt att de är villiga är det vår uppgift
att uppriktigt hjälpa dem att studera. Vi måste hjälpa
dem på ett lämpligt sätt och får inte tillgripa
tvång och tvinga dem att studera. För det fjärde, har
vi frågan om att förena de intellektuella med massorna av
arbetare och bönder. Eftersom de intellektuellas uppgift är
att tjäna arbetarnas och böndernas massor, måste de
först och främst känna dem och vara hemmastadda i deras
liv, deras arbete och idéer. Vi uppmuntrar de intellektuella
att gå ut bland massorna, att bege sig till fabrikerna och byarna.
Det är mycket illa om ni aldrig i ert liv träffar en arbetare
eller bonde. Våra regeringstjänstemän, författare,
konstnärer, lärare och de som arbetar med vetenskaplig forskning
bör ta varje tillfälle att komma arbetarna och bönderna
nära. En del kan fara till fabriker eller byar bara för att
se sig omkring; detta kan man kalla "att se på blommorna
från hästryggen", och det är bättre än
ingenting. Andra kan stanna där i några månader, företa
undersökningar och skaffa sig vänner; detta kan man kalla
"att stiga av hästen för att titta på blommorna".
Andra åter kan stanna och bo där under avsevärd tid,
låt oss säga två—tre år eller ännu
längre; detta kan man kalla "att slå sig ner".
En del intellektuella lever bland arbetarna och bönderna, till
exempel teknikerna i fabrikerna och jordbruksteknikerna och lärarna
i skolorna på landsbygden. De bör göra sitt arbete väl
och förena sig med arbetarna och bönderna. Vi bör göra
det till en vana, att komma arbetarna och bönderna nära. Vi
bör med andra ord ha ett stort antal intellektuella som gör
så. Inte alla naturligtvis, en del är av olika skäl
förhindrade att fara, men vi hoppas att så många som
möjligt kommer att fara ut. De kan inte fara alla på en gång,
men de kan fara i grupper vid olika tillfällen. När vi var
i Yenan förr i tiden uppmanades de intellektuella att ta direkt
kontakt med arbetarna och bönderna. Många av de intellektuella
i Yenan var mycket förvirrade i sitt tänkande och kom fram
med allsköns konstiga argument. Vi höll ett forum och tillrådde
dem att bege sig ut bland massorna. Senare var det många som begav
sig ut, och resultaten blev mycket goda. Intill dess att de bokliga
kunskaperna hos en intellektuell förenats med praktiken, är
de ofullständiga eller faktiskt mycket bristfälliga. Det är
huvudsakligen genom att läsa böcker som de intellektuella
får del av våra föregångares erfarenheter. Naturligtvis
kan vi inte underlåta att läsa böcker, men i sig självt
löser bokläsande inga problem. Man måste studera det
faktiska läget, undersöka praktiska erfarenheter och konkret
material och bli vän med arbetarna och bönderna. Att bli vän
med arbetarna och bönderna är inte lätt. I dag finns
också folk som far ut till fabrikerna och byarna, och resultaten
blir bra i vissa fall men inte i andra. Vad det här rör sig
om, är en fråga om ståndpunkt och inställning,
det vill säga om ens världsåskådning. Vi förespråkar
att "låta hundra åsiktsriktningar tävla",
och inom varje lärdomsgren kan det finnas många skolor och
tendenser, men då det gäller världsåskådningen
finns det i vår tid i grunden endast två skolor, den proletära
och den borgerliga. Det är antingen den ena eller den andra, den
proletära eller den borgerliga världsåskådningen.
Den kommunistiska världsåskådningen
är proletariatets och ingen annan klass' världsåskådning.
De flesta av våra nuvarande intellektuella kommer från det
gamla samhället och från icke-arbetande familjer. Också
de som kommer från arbetar- eller bondefamiljer är fortfarande
borgerliga intellektuella på grund av att den utbildning de fått
före befrielsen var en borgerlig utbildning och deras världsåskådning
är i grunden borgerlig. Om de intellektuella inte gör sig
av med den gamla och ersätter den med den proletära världsåskådningen,
kommer de fortfarande att skilja sig från arbetarna och bönderna
ifråga om sin synpunkt, ståndpunkt och känslor och
kommer att vara som fyrkantiga pluggar i runda hål. Arbetarna
och bönderna kommer inte att öppna sina hjärtan för
dem. Om de intellektuella förenar sig med arbetarna och bönderna
och blir vänner med dem, kan den marxism som de lärt sig ur
böcker verkligen bli deras egen. För att få ett riktigt
grepp om marxismen måste man lära den inte bara ur böcker
utan främst genom klasskamp, genom praktiskt arbete och nära
förbindelser med arbetarnas och böndernas massor. När
våra intellektuella, förutom att ha läst några
marxistiska böcker, också förvärvat en viss förståelse
genom nära förbindelser med arbetarnas och böndernas
massor och genom sitt eget praktiska arbete, kommer vi alla att tala
samma språk, inte endast patriotismens och det socialistiska systemets
gemensamma språk, utan antagligen även den kommunistiska
världsåskådningens gemensamma språk. Om detta
sker, kommer vi alla säkerligen att arbeta mycket bättre.
För det femte, har vi korrigeringen. Korrigering
betyder att rätta sitt sätt att tänka och sin arbetsstil.
Korrigeringsrörelser genomfördes inom det kommunistiska partiet
under försvarskriget mot Japan, under Befrielsekriget och under
första tiden efter Folkrepubliken Kinas grundande. Nu har kommunistiska
partiets Centralkommitté beslutat om ännu en korrigering
inom partiet, vilken ska sättas igång i år. Folk som
inte tillhör partiet kan delta i den, men de behöver inte
göra det om de inte vill. Huvudsaken i denna korrigeringsrörelse
är att kritisera följande tre fel i sättet att tänka
och i arbetsstilen — subjektivism, byråkrati och sekterism.
Liksom i korrigeringsrörelsen under försvarskriget mot Japan,
kommer metoden denna gång att bli att först studera ett antal
dokument, och sedan på grundval av detta studium undersöka
sitt eget tänkande och arbete och utveckla kritik och självkritik
för att avslöja brister och fel och främja det som är
riktigt och bra. Å ena sidan måste vi vara stränga
och genomföra kritik och självkritik av brister och fel på
ett allvarligt sätt och inte ytligt och rätta dem. Å
andra sidan måste vi använda metoden att vara som "en
mild bris och ett stilla regn" och den att "lära av begångna
misstag för att undvika framtida och bota sjukdomen för att
rädda patienten" och vi måste bekämpa metoden att
"ta kål på folk med ett enda slag."
Vårt parti är stort, ärorikt och har
en riktig linje. Detta måste fastställas som ett faktum.
Men vi har fortfarande brister, och detta måste också fastställas
som ett faktum. Vi ska inte bejaka allt om oss själva, utan endast
det som är riktigt. På samma gång ska vi inte förkasta
allt om oss själva, utan endast det som är fel. Våra
framgångar är huvudsaken i vårt arbete. Ändå
finns det fortfarande inte så få brister och fel. Därför
behöver vi en korrigeringsrörelse. Kommer det att undergräva
vårt partis prestige om vi kritiserar vår egen subjektivism,
byråkrati och sekterism? Jag tror inte det. Tvärtom kommer
det att öka vårt partis prestige. Korrigeringsrörelsen
under försvarskriget mot Japan bevisade detta. Den förhöjde
vårt partis, våra partikamraters och våra äldre
kadrers prestige, och den satte också de nya kadrerna i stånd
att göra stora framsteg. Vem var rädd för kritik, Kuomintang
eller kommunistiska partiet? Kuomintang. Det förbjöd kritik,
men detta räddade det inte undan dess slutliga nederlag. Kommunistiska
partiet fruktar inte kritik, ty vi är marxister, sanningen är
på vår sida och de avgörande massorna, arbetarna och
bönderna, är på vår sida. Som vi brukade säga,
korrigeringsrörelsen är "en utbredd rörelse för
marxistisk fostran"[1].
Korrigering innebär att hela partiet studerar marxismen genom kritik
och självkritik. Vi kan förvisso lära mer om marxismen
under korrigeringsrörelsens förlopp.
Kinas omvandling och uppbygge är för sin
ledning beroende av oss. När vi har korrigerat vårt sätt
att tänka och vår arbetsstil kommer vi att glädjas åt
större initiativ i vårt arbete, bli skickligare och arbeta
bättre. Vårt land behöver många människor
som helhjärtat tjänar folket och socialismens sak och som
är beslutna att genomföra förändringar. Vi kommunister
bör alla vara folk av detta slag. I det gamla Kina var det ett
brott att tala om reformer, och de som gjorde sig skyldiga därtill
blev halshuggna eller kastade i fängelse. Ändå fanns
det beslutsamma reformatorer som utan fruktan publicerade böcker
och tidningar, undervisade och organiserade folket och okuvligt utkämpade
strider under alla slags svårigheter. Staten, folkets demokratiska
diktatur, har banat vägen för vårt lands snabba ekonomiska
och kulturella utveckling. Det har bara gått några år
sedan vår stat upprättades och ändå kan folk redan
se att ekonomin, kulturen, undervisningen och vetenskapen blomstrar
som aldrig förr. När vi kommunister bygger det nya Kina fruktar
vi inga som helst svårigheter. Men vi kan inte fullborda detta
alldeles ensamma. Vi behöver en hel del icke-partifolk med höga
ideal som kommer att hålla fast vid den socialistiska och kommunistiska
inriktningen och oförväget slåss tillsammans med oss
för att omdana och bygga vårt samhälle. Det är
en kolossal uppgift att säkerställa bättre levnadsförhållanden
för Kinas hundratals miljoner människor och att göra
vårt ekonomiskt och kulturellt efterblivna land till ett välmående
och mäktigt land med en hög kulturnivå. Det är
just för att vi ska kunna axla denna uppgift på ett bättre
sätt, och kunna arbeta bättre tillsammans med alla som inte
tillhör partiet men drivs av höga ideal och är beslutna
att genomföra reformer, som vi både nu och i framtiden måste
genomföra korrigeringsrörelser och ständigt göra
oss kvitt allt som är fel. Verkliga materialister är utan
fruktan; vi hoppas att alla våra medkämpar ska modigt axla
de uppgifter de ansvarar för och övervinna alla svårigheter
utan att frukta vare sig bakslag eller smädelser och inte heller
dra sig för att kritisera oss kommunister och ge oss sina förslag.
"Den som inte fruktar döden från ettusen hugg vågar
kasta kejsaren av hästen" — detta är den oövervinneliga
anda som behövs i vår kamp för att bygga socialismen
och kommunismen. För vår del bör vi kommunister skapa
förhållanden som hjälper dem som samarbetar med oss,
upprätta goda, kamratliga förbindelser med dem i vårt
gemensamma arbete och enas med dem i vår gemensamma kamp.
För det sjätte gäller det frågan
om ensidigheten. Ensidighet betyder att tänka i absoluta begrepp,
det vill säga att närma sig problemen på ett metafysiskt
sätt. När vi bedömer vårt arbete, är det ensidigt
att se allting antingen som helt positivt eller helt negativt. Det finns
fortfarande en hel del folk inom kommunistiska partiet och många
utanför som gör just så. Att se allting som positivt,
är att se endast det goda och inte det dåliga, och att välkomna
endast beröm och ingen kritik. Att tala som om vårt arbete
vore bra i varje avseende strider mot fakta. Det är inte sant att
allting är bra; det finns brister och misstag. Men det är
inte heller sant, att allting är dåligt, och detta strider
likaledes mot fakta. Här behövs analys. Att förneka allting
är att, utan att ha gjort någon analys, tro att ingenting
har gjorts väl och att det stora arbetet med det socialistiska
uppbygget, den stora kamp i vilken hundratals miljoner människor
deltar, är en enda röra utan något som är värt
att prisa. Trots att det finns en skillnad mellan de många människor,
som hyser sådana synpunkter och de som är fientliga mot det
socialistiska systemet, är dessa synpunkter mycket felaktiga och
tjänar endast till att göra folk nedslagna. Det är fel
att bedöma vårt arbete antingen ur den sypunkten att allting
är positivt eller ur den att allting är negativt. Vi bör
kritisera de människor som närmar sig problemen på ett
sådant ensidigt sätt, men naturligtvis bör vi göra
det i andan att "lära av begångna misstag för att
undvika framtida och bota sjukdomen för att rädda patienten"
och vi bör hjälpa dem.
En del människor säger: Eftersom det ska
bli en korrigeringsrörelse, och eftersom alla kommer att ombedjas
att lufta sina åsikter, blir ensidighet oundviklig, och när
ni därför manar till att eliminera ensidighet, förefaller
det som om ni i själva verket inte vill att folk ska säga
sin mening. Är detta påstående riktigt? Det är
naturligtvis svårt för alla att undvika varje spår
av ensidighet. Folk undersöker och behandlar alltid problem och
uttrycker sina åsikter i ljuset av sina egna erfarenheter, och
därför visar de ibland oundvikligen en smula ensidighet. Ska
vi då inte be dem, att undan för undan övervinna sin
ensidighet och att betrakta problemen på ett relativt allsidigt
sätt? Det bör vi, enligt min mening. Annars skulle vi stagnera,
vi skulle godta ensidighet och motverka hela syftet med korrigeringen,
om vi inte ställde kravet att allt fler människor från
dag till dag och från år till år bör betrakta
problemen på ett relativt allsidigt sätt. Ensidighet är
ett brott mot dialektiken. Vi vill successivt sprida dialektiken och
uppmana alla att steg för steg lära sig använda den vetenskapliga
dialektiska metoden. Några av de artiklar som nu publiceras är
mycket anspråksfulla men tomma, utan någon analys av problemen
eller något förnuftigt argument, och de övertygar inte.
Det bör bli färre och färre dylika artiklar. När
man skriver en artikel, ska man inte hela tiden tänka: "Vilket
skinande ljus jag är!", utan man bör betrakta sina läsare
såsom sina jämlikar. Ni må ha deltagit i revolutionen
under lång tid, men säger ni något som är felaktigt
kommer folk i alla fall att vederlägga er. Ju mer ni kråmar
er, desto mindre kommer folk att tåla det, och desto mindre lust
har de att läsa era artiklar. Vi bör utföra vårt
arbete hederligt, inta en analytisk inställning, skriva övertygande
och aldrig göra oss till för att imponera på folk.
Somliga säger, att medan ensidighet kan undvikas
i en längre artikel, är den oundviklig i en kort uppsats.
Måste en kort uppsats alltid vara ensidig? Som jag just sagt,
är det vanligen svårt att undvika ensidighet, och det är
ingen fara, om ett visst mått av ensidighet smyger sig in. Om
alla tvingades att betrakta problemen på ett absolut allsidigt
sätt skulle kritiken hämmas. Ändå uppmanar vi alla
att försöka nalkas problemen på ett relativt allsidigt
sätt och försöka undvika ensidighet i både långa
och korta artiklar, inklusive korta uppsatser. Somliga resonerar: Hur
är det möjligt att företa analys i en uppsats på
några hundra eller ett—två tusen ord? Jag frågar:
Varför inte? Gjorde inte Lu Hsun det? Den analytiska metoden är
dialektisk. Med analys avser vi analys av motsättningarna inom
tingen. Och en hållbar analys är omöjlig utan en intim
kännedom om livet och utan verklig insikt i de dithörande
motsättningarna. Lu Hsuns senare uppsatser är så inträngande
och kraftfulla och ändå så fria från ensidighet,
just därför att han då fått grepp om dialektiken.
En del av Lenins artiklar kan också kallas korta uppsatser, de
är satiriska och bitande men utan ensidighet. Nästan alla
Lu Hsuns uppsatser riktades mot fienden, en del av Lenins uppsatser
riktades mot fienden och andra mot kamrater. Kan Lu Hsuns typ av uppsats
användas mot fel och brister inom folkets led? Det tror jag den
kan. Naturligtvis måste vi göra skillnad mellan fienden och
oss, och vi får inte inta en antagonistisk hållning gentemot
kamrater och behandla dem som vi skulle behandla fienden. Man måste
tala varmt och uppriktigt och var besjälad av en önskan att
skydda folkets sak och att höja deras politiska medvetenhet, och
man får inte hänge sig åt att förlöjliga
eller angripa.
Men tänk, om man inte vågar skriva? Somliga
säger att de inte vågar skriva ens då de har något
att säga, av fruktan att stöta folk och få kritik. Jag
tror att sådana betänkligheter kan kastas åt sidan.
Vi har ett demokratiskt folkstyre och det ger gynnsamma betingelser
för de som skriver i folkets tjänst. Politiken att låta
hundra blommor blomma och hundra åsiktsriktningar tävla erbjuder
ytterligare garantier för konstens och vetenskapens blomstring.
Om det ni säger är riktigt, behöver ni inte frukta kritik,
och ni kan ytterligare förklara era riktiga synpunkter genom debatt.
Om det ni säger är fel, kan kritik hjälpa er att rätta
era misstag, och det är inget ont i det. I vårt samhälle
är militant revolutionär kritik och motkritik den sunda metod
som används för att avslöja och lösa motsättningar,
utveckla konst och vetenskap och tillförsäkra oss framgång
i allt vårt arbete.
För det sjunde, ska vi "öppna på
vid gavel" eller ska vi "hålla igen"? Detta är
en fråga om politik. "Låt hundra blommor blomma och
hundra åsiktsriktningar tävla" är en såväl
långsiktig som grundläggande politik, den är inte bara
en tillfällig linje. I diskussionen fanns det kamrater som uttryckte
ogillande av politiken att "hålla igen", och jag tror
att den åsikten är den rätta. Partiets Centralkommitté
är av den åsikten att vi måste "öppna på
vid gavel", inte "hålla igen".
När det gäller att leda vårt land kan
två alternativa metoder användas, med andra ord, två
alternativa riktlinjer — att "öppna på vid gavel"
eller att "hålla igen". Att "öppna på
vid gavel" betyder, att låta alla människor fritt ge
uttryck för sina åsikter, så att de vågar tala,
vågar kritisera och vågar debattera. Det betyder att inte
vara rädd för felaktiga åsikter eller något giftigt.
Det betyder att uppmuntra diskussion och kritik bland människor
som hyser olika åsikter, att tillåta frihet både för
kritik och motkritik. Det betyder att inte undertrycka felaktiga åsikter
utan övertyga folk genom att resonera med dem. Att "hålla
igen" betyder att förbjuda folk att ge luft åt avvikande
meningar eller att uttrycka felaktiga idéer och att "ta
kål på dem med ett enda slag" om de gör det. Detta
är sättet att förvärra snarare än att lösa
motsättningar. Att "öppna på vid gavel" eller
att "hålla igen" — vi måste välja den
ena eller den andra av dessa två linjer. Vi väljer den förra,
eftersom denna är politiken som kommer att bidra till att befästa
vårt land och utveckla vår kultur.
Vi ämnar använda politiken att "öppna
på vid gavel" för att ena oss med de flera miljonerna
intellektuella och ändra deras nuvarande åskådning.
Som jag ovan sagt vill den överväldigande majoriteten av de
intellektuella i vårt land göra framsteg och omdana sig,
och de är fullt i stånd att bli omdanade. I detta sammanhang
kommer den politik vi antar att spela en stor roll. Frågan om
de intellektuella är framför allt en ideologisk fråga,
och det är inte till någon hjälp, utan tvärtom
skadligt, att ta till klumpiga och hårdhänta åtgärder
för att lösa ideologiska frågor. De intellektuellas
omdaning och i synnerhet förändringen av deras världsåskådning
är en process som kräver en lång tidsperiod. Våra
kamrater måste fatta, att en ideologisk omvandling innebär
långvarigt, tålmodigt och noggrant arbete, och de får
inte försöka att ändra människors ideologi, som
skapats under en decennier omfattande livstid, genom några få
föreläsningar eller genom att hålla några få
möten. Övertalning, inte tvång, är det enda sättet
att övertyga folk. Tvång kommer aldrig att resultera i att
folk övertygas. Att försöka få dem att ge med sig
genom att använda våld går helt enkelt inte. Detta
slags metod är tillåtlig gentemot fienden, men absolut otillåtlig
gentemot kamrater eller vänner. Men om vi då inte förmår
övertyga andra? Då måste vi lära oss. Vi måste
lära oss att besegra felaktiga idéer genom debatt och resonemang.
"Låt hundra blommor blomma" är
sättet att utveckla konsterna, och "låt hundra åsiktsriktningar
tävla" är sättet att utveckla vetenskapen. Denna
politik är inte bara en bra metod att utveckla vetenskapen och
konsten, utan utgör, om man tillämpar den vittgående,
en bra metod för allt vårt arbete. Den hjälper oss att
göra färre fel. Det finns många ting som vi inte förstår
och därför är oförmögna att gripa oss an, men
genom debatt och kamp kommer vi att förstå dem och lära
hur vi ska gripa oss an dem. Sanningen utvecklas genom debatt mellan
olika åsikter. Samma metod kan användas på allt som
är giftigt och antimarxistiskt, ty marxismen kommer att utvecklas
i kampen mot det. Detta är utveckling genom motsatsernas kamp,
utveckling i överensstämmelse med dialektiken.
Har inte folk diskuterat det sanna, det goda och det
sköna i alla tider?
Deras motsatser är det falska, det onda och det
fula. Det förra skulle inte finnas utan det senare. Sanning står
i motsättning till lögn. I samhället såväl
som i naturen splittras varje företeelse oundvikligen i sina olika
delar, det finns skillnader endast i innehåll och form under olika
konkreta betingelser. Det kommer alltid att finnas falska ting och fula
företeelser. Det kommer alltid att finnas sådana motsatser
som rätt och fel, gott och ont, vackert och fult. Detsamma gäller
välluktande blomster, och giftigt ogräs. Förhållandet
dem emellan är ett förhållande av motsatsers enhet och
kamp. Endast genom att jämföra kan man urskilja. Endast genom
att urskilja och föra kamp kan utveckling ske. Sanningen utvecklas
i sin kamp mot lögnen. Så utvecklas marxismen. Marxismen
utvecklas i kampen mot borgerlig och småborgerlig ideologi, och
det är bara genom kamp som den kan utvecklas.
Vi är för politiken att "öppna
på vid gavel"; hittills har det snarare varit för litet
än för mycket av denna politik. Vi får inte vara rädda
för att öppna på vid gavel och vi bör inte heller
frukta kritik och giftiga ogräs. Marxismen är vetenskaplig
sanning, den fruktar ingen kritik och kan inte störtas av kritik.
Detsamma gäller kommunistiska partiet och folkregeringen, de fruktar
ingen kritik och kan inte störtas av den. Det kommer alltid att
finnas en del saker som är fel, och det är ingenting att vara
rädd för. Nyligen har en del vålnader och odjur visats
på scenen. En del kamrater blev mycket bekymrade av detta skådespel.
Enligt min åsikt spelar en liten smula sådant ingen större
roll. Inom några årtionden kommer dylika vålnader
och odjur att helt försvinna från scenen, och ni kommer inte
att kunna se dem även om ni önskar det. Vi måste främja
det som är rätt och bekämpa det som är fel, men
vi behöver inte bli rädda om människor kommer i kontakt
med det som är fel. Inga problem kan lösas enbart genom att
utfärda administrativa order, som förbjuder folk att ha kontakt
med förvända och onda företeelser och med felaktiga idéer
eller förbjuder dem att se vålnader och odjur på scenen.
Naturligtvis förespråkar jag inte att sådana ting ska
spridas, jag säger bara att "några få av dem spelar
ingen större roll". Det är inte alls konstigt, att felaktiga
saker existerar, och detta bör heller inte orsaka fruktan, i själva
verket kommer detta att lära folk att kämpa mot dem bättre.
Inte ens stora stormar ska vi frukta. Det är mitt uppe i stora
stormar som det mänskliga samhället utvecklas.
I vårt land kommer borgerlig och småborgerlig
ideologi och antimarxistiska ideologier att envist fortleva under lång
tid. I grunden har det socialistiska systemet upprättats i vårt
land. Fastän vi har vunnit den grundläggande segern genom
att omvandla äganderätten till produktionsmedlen, är
vi ännu långt ifrån full seger på de politiska
och ideologiska områdena.
På det ideologiska området har frågan
om vem som till slut ska vinna, proletariatet eller bourgeoisin, ännu
inte blivit verkligt avgjord. Vi måste fortfarande föra en
långvarig kamp emot borgerlig och småborgerlig ideologi.
Det är fel att inte förstå detta och att ge upp den
ideologiska kampen. Alla felaktiga idéer, alla giftiga ogräs,
alla vålnader och odjur måste underkastas kritik; under
inga förhållanden bör de tillåtas att sprida sig
fritt. Kritiken bör emellertid vara helt och fullt genomtänkt,
analyserande och övertygande och varken grov och byråkratisk
eller metafysisk och dogmatisk.
Under lång tid har folk nu riktat en mängd
kritik mot dogmatismen. Detta är som det ska vara. Men de försummar
ofta att kritisera revisionismen. Både dogmatism och revisionism
går tvärtemot marxismen. Marxismen måste förvisso
gå framåt, den måste utvecklas jämsides med praktikens
utveckling och kan inte stå stilla. Den skulle bli livlös
om den förblev stillastående och stereotyp. Marxismens grundläggande
principer får emellertid aldrig brytas, annars kommer fel att
begås. Det är dogmatism att närma sig marxismen från
en metafysisk ståndpunkt och anse den som någonting stelt.
Det är revisionism att förneka marxismens grundläggande
principer och dess allmängiltiga sanning. Revisionismen är
en form av borgerlig ideologi. Revisionisterna förnekar skillnaderna
mellan socialism och kapitalism, mellan proletariatets diktatur och
bourgeoisins diktatur. Vad de förespråkar är i verkligheten
inte den socialistiska linjen utan den kapitalistiska linjen. Under
nuvarande förhållanden är revisionismen mera ödeläggande
än dogmatismen. En av våra viktiga aktuella uppgifter på
den ideologiska fronten är att utveckla kritiken av revisionismen.
För det åttonde och sista, är det absolut
nödvändigt för partikommittéerna i provinserna,
municipen och de autonoma områdena att gripa sig an frågan
om ideologin. Detta är den punkt som några av kamraterna
här ville att jag skulle beröra. På många platser
har partikommittéerna ännu inte tagit itu med frågan
om ideologin, eller har gjort mycket litet i detta avseende. Mestadels
därför att de är upptagna. Men de måste gripa sig
an frågan. Med "gripa sig an" menar jag att den måste
sättas på dagordningen och studeras. Massornas väldiga,
stormiga klasskamp som kännetecknade de tidigare revolutionära
perioderna har huvudsakligen avslutats, men det pågår fortfarande
klasskamp — huvudsakligen på de politiska och ideologiska
fronterna — och den är till och med mycket skarp. Frågan
om ideologin har nu blivit mycket viktig. Förstesekreterarna i
partikommittéerna på alla orter bör personligen gripa
sig an denna fråga, som kan lösas korrekt först då
de ägnat den allvarlig uppmärksamhet och trängt in i
den. På alla orter bör möten om propagandaarbete, liknande
vårt möte här, sammankallas för att diskutera lokalt
ideologiskt arbete och alla besläktade problem. Sådana möten
bör besökas, inte bara av partikamrater utan också av
folk utanför partiet, och personer som har andra meningar bör
tas med. Detta kommer endast att bli en fördel för dessa möten
och som erfarenheterna från vårt möte här visat,
kan ingen skada uppstå därav.
NOT
[1]"Om
arméns produktion för sitt eget underhåll och om betydelsen
av de stora rörelserna för korrigering och för produktion",
Valda verk av Mao Tsetung, band III, s. 264—268.[TILLBAKA]
1957 |
Ordförande
Mao Tsetung |
|