Slå
tillbaka de borgerliga högerelementens angrepp*
9 juli 1957
I mars talade jag här inför ett antal partikadrer.
Sedan dess har etthundra dagar gått. Under dessa hundra dagar
har en stor förändring inträtt i läget. Vi har utkämpat
en kamp med de borgerliga högerelementen och folkets politiska
medvetenhet har stigit, och det i avsevärd grad. Vid den tiden
väntade vi detta. Jag sade till exempel då att när folk
börjar kritisera, eller med andra ord när elden börjar
brännas, skulle inte det orsaka smärta? Vi måste härda
huvudsvålen och stå ut med det, tillade jag. Den här
delen av kroppen kallas huvudet, och huden på det kallas skalpen.
Att härda sin skalp och stå ut med det betyder, när
du kritiserar mig härdar jag min skalp och lyssnar en stund. Efteråt
analyserar jag vad du har sagt och svarar, då godtar jag det som
är rätt och tillbakavisar det som är fel.
Vi måste tro att i Kina, liksom överallt
i världen, är folkets flertal bra. Med flertalet menar vi
inte 51 procent utan över 90 procent. Av vårt lands sexhundra
miljoner invånare utgör arbetarnas och böndernas massor
vårt huvudstöd. Inom det kommunistiska partiet, ungdomsförbundet
och de demokratiska partierna och bland de studerande och intellektuella
är flertalet alltid bra folk. De är godhjärtade och ärliga,
de är inte baksluga och har inga dolda motiv. Detta bör erkännas.
Det har bekräftats av varje politisk rörelse. Ta de studerande
i dagens rörelse. Det finns över 7000 studerande vid Pekinguniversitetet,
men högerelementen utgör bara en, två eller tre procent.
Vad betyder dessa en, två eller tre procent i verkligheten? De
betyder att de element från yttersta högern vilka utgör
dess ryggrad och vilka då och då ställer till bråk,
aldrig överstiger femtio personer, eller mindre än en procent.
De återstående en eller två procenten utgör deras
hejarklack.
Det är inte lätt att anlägga en eld
och dra den över sig själv. Nu hör jag att en del kamrater
i denna stad snarast beklagar att elden inte var våldsam nog.
Jag tycker att elden i Shanghai passade ganska bra, den var nästan
men inte helt stark nog för att vara tillfredsställande. Skulle
inte ni ha låtit elden rasa om ni hade förutsett dess mirakulösa
effekt? Låt giftiga ogräs spira och spöken och monster
visa sig. Varför vara rädd för dem? Jag sade i mars att
ni inte skulle vara rädda. En del kamrater i vårt parti har
emellertid varit rädda att kaos skulle sprida sig över landet.
Jag menar att dessa kamrater ståndaktigt och hängivna partiet
och landet som de är, inte ser läget som helhet, inte ser
att det överväldigande flertalet av folket, det vill säga
över nittio procent, är bra. Var inte rädda för
massorna, de är med oss. De kanske okvädar oss men kommer
aldrig att klippa till oss. Högerelementen är bara en handfull,
och vid Pekinguniversitetet utgör de som jag nyss sade bara en,
två eller tre procent. Detta gäller endast de studerande.
Det är annorlunda med professorerna och de biträdande professorerna,
av vilka omkring tio procent är högerelement. Vänstern
utgör också omkring tio procent. De två sidorna är
jämnstarka. Mitten utgör ungefär åttio procent.
Vad finns det då att vara rädd för? Ändå
grips en del av våra kamrater av farhågor av ett eller annat
slag, de är rädda för att husen ska störta samman
och himlen falla ner. Sedan urminnes tider var ingen utom "mannen
från Chi bekymrad över att himlen kunde falla ner"[1],
vilket betyder att endast en man från Honan var rädd för
att det kunde hända. Utom denne man är ingen annan känd
för att ha hyst denna farhåga. Vad husen beträffar,
är jag säker på att detta hus inte kommer att störta
samman, eftersom det inte är länge sedan det byggdes. Hur
kan det störta samman så lätt?
Kort sagt, är över nittio procent av folket
överallt våra vänner och kamrater. Var inte rädda.
Varför vara rädda för massorna? Det finns ingen orsak
till det. Vad slags människor är ledande personer? Gruppledare,
lagledare, sekreterare för partiavdelningar, skol- och högskolerektorer
och sekreterare för partikommittéer — de är alla
ledande personer, kamrat Ko Ching-shih hör till dem och jag också.
Hur som helst har vi alla något politiskt kapital, det vill säga
att vi har utfört någon tjänst åt folket. Nu har
elden tänts och flammat upp, och över nittio procent av folket
hoppas att våra kamrater ska härdas i elden. Var och en av
våra kamrater har sina svagheter. Vem är utan? "Människor
är inte helgon, hur kan de vara felfria?" På det ena
eller det andra sättet säger eller gör vi någonting
fel, till exempel genom att vara byråkratiska. Detta görs
vanligtvis omedvetet.
Det är nödvändigt att "tända
en eld" med jämna mellanrum. Hur ofta? En gång om året
eller en gång vart tredje år, vilket föredrar ni? Jag
anser att vi bör göra det åtminstone två gånger
under loppet av varje femårsplan, på samma sätt som
skottmånaden i månåret dyker upp en gång på
tre år och två gånger på fem. Apan Sun Wu-kung
blir mycket starkare sedan han härdats i den med åtta tecken
dekorerade magiska smältdegel som tillhör Högsta maktens
gud. Är inte Sun Wu-kung en figur med väldig magisk kraft?
Till och med Sun, som kallas "Det stora helgonet som är himlakejsarens
jämlike", behöver härdas i den med åtta tecken
dekorerade magiska smältdegeln. Talar inte vi om härdning?
Härdning betyder hopsmidning och rening.
Att smida är att forma genom att hamra, och att
rena är att smälta järn i en masugn eller göra stål
i en öppen ugn. När stålet är framställt behöver
det smidas ihop, vilket nu för tiden görs med en pneumatisk
hammare. Det hamrandet är förskräckligt! Vi människor
behöver också härdas. När en del kamrater tillfrågas
om att bli härdade, tycks de vara mycket för det och säger:
"Jo visst, jag har brister. Jag är ivrig att få en viss
härdning." Var och en säger att han önskar det.
Att tala om det är mycket lätt, men när det kommer till
kritan, när det innebär att "bli hopsmidd" medelst
en pneumatisk hammare, ryggar han dödsförskräckt tillbaka.
Vi har varit mitt i en härdning. För en tid rådde dunkel
ovanför och mörker under, och solens och månens strålar
var helt utestängda. Då blåste två vindar, den
ena från det överväldigande flertalet, de goda människorna,
vilka satte upp väggtidningar som sade att det kommunistiska partiet
har brister och bör övervinna dem, och den andra från
en handfull högerelement som angrep oss. Dessa två offensiver
riktades mot samma mål. Flertalets offensiv var berättigad
och riktig. Den var ett slags härdning för oss. Högerelementens
offensiv var också ett slags härdning för oss. För
den verkliga härdningen måste vi denna gång tacka högerelementen.
De har gett en synnerligen instruktiv läxa till vårt parti,
massorna, bönderna, de studerande och de demokratiska partierna.
Det finns högerelement i varje stad, och de vill störta oss.
Vi håller nu på att ringa in dem.
Vår revolution är en folkets revolution,
en revolution av 600 miljoner människor under proletariatets ledning.
Den är folkets sak. Den demokratiska revolutionen var folkets sak,
den socialistiska revolutionen är folkets sak, och likaså
det socialistiska uppbygget. Är då den socialistiska revolutionen
och det socialistiska uppbygget bra eller inte? Har de haft framgångar?
Vilket kommer i främsta rummet, framgångarna eller misstagen?
Högerelementen förnekar framgångarna för folkets
sak. Detta är den första punkten. Den andra är, vilken
riktning ska vi ta? En väg leder till socialismen och den andra
till kapitalismen. Högerelementen vill att vi ska göra helt
om och ta den kapitalistiska vägen. Den tredje är, vem ska
leda socialismens uppbygge? Proletariatet eller bourgeoisin? Det kommunistiska
partiet eller de där borgerliga högerelementen? Högerelementen
säger att de inte vill ha kommunistiska partiets ledning. Jag anser
att detta har varit en stor debatt med brännpunkten på dessa
tre frågor. Det är bra att ha en debatt. Förr förekom
ingen debatt i dessa frågor.
Det pågick långvariga debatter under den
demokratiska revolutionens förlopp. Under Chingdynastins sista
år fram till 1911 års revolution, i kampen mot Yuan Shih-kai,
under Nordexpeditionen och i Försvarskriget mot Japan — under
var och en av dessa perioder förekom debatter. Skulle vi försvara
oss mot Japan eller ej? En skola predikade teorin att vapen avgör
allt. Kina, sade de, led brist på vapen och kunde således
inte stå emot Japan. En annan skola sade att det behövde
inte orsaka rädsla, för när allt kom omkring var folket
det viktigaste och fastän vi var underlägsna i vapen kunde
vi ändå kämpa. Befrielsekriget som följde föregicks
av debatter. Chungkingförhandlingarna, den gamla Politiska rådgivande
konferensen som hölls i Chung king och Nankingförhandlingarna
var allesammans debatter. Chiang Kai-shek vände dövörat
till våra och folkets synpunkter, vad han önskade var krig.
Kriget utföll så att han blev slagen. Så det var debatter,
en lång period av andliga förberedelser, under den demokratiska
revolutionens förlopp.
Den socialistiska revolutionen kom snabbt. På
sex eller sju år har den socialistiska omvandlingen av det kapitalistiska
ägandet och av småproducenternas enskilda ägande i stort
sett fullbordats. Men människans omvandling har fortfarande långt
kvar, även om vissa framsteg har gjorts. Den socialistiska omvandlingen
är en tvåfaldig uppgift, den ena är att omvandla systemet
och den andra att omvandla människan. Systemet omfattar inte bara
ägandet, det innefattar också överbyggnaden, i första
hand statsapparaten och ideologin. Pressen tex ligger inom ideologins
område. Vissa människor säger att pressen inte har någon
klasskaraktär och inte är ett redskap för klasskampen.
De misstar sig. Åtminstone till dess att imperialismen utplånats,
kommer pressen och allting annat inom ideologins område att återspegla
klassförhållanden. Skolundervisning, litteratur och konst
hör alla hemma inom ideologins ram, tillhör överbyggnaden
och har en klasskaraktär. Vad naturvetenskaperna beträffar
finns det två aspekter. Naturvetenskaperna i sig har ingen klasskaraktär,
men frågan vem som studerar och använder dem har det. Vid
universiteten är det främst fakulteterna för kinesiska
språket och därnäst historiefakulteterna som är
mest allvarligt påverkade av idealism. Det är också
de människor som arbetar på tidningar. Låt ingen tro
att idealism överflödar enbart inom samhällsvetenskaperna,
det finns också en hel del inom naturvetenskaperna. Många
människor som arbetar inom naturvetenskaperna är idealister
i sin världsåskådning. När du frågar dem
vad vatten består av, är de materialister och säger
att det är sammansatt av två grundämnen, vilket stämmer
överens med verkligheten. När det gäller samhällets
omvandling är de idealister. Medan vi säger att det kommunistiska
partiet bör ytterligare stärkas genom korrigering, säger
en del av dem att det bör utplånas. Det är vad den pågående
rörelsen har avslöjat.
När högerelementen var på offensiven,
var vår politik att lyssna och hålla tyst. I flera veckor
härdade vi våra skalper, spetsade våra öron för
att lyssna och höll mun. Vidare informerade vi inte ungdomsförbundets
och partiets medlemmar, och inte heller informerade vi sekreterarna
och kommittéerna i partiavdelningarna, vi tillät helt enkelt
ett öppet slagsmål där var och en slogs på egen
hand. En del fiender hade smugit sig in i partikommittéerna och
i de allmänna partiavdelningarna vid universiteten. De fanns till
exempel i Tsinghua universitetets partikommitté. När det
hölls ett möte, informerade de fienden om vad som pågick.
Sådana personer kallades "upproriska". Har det inte
funnits upproriska generaler? Nu finns det "upproriska lärda",
det gladde både fienden och oss. Fienden var mycket glad att se
de kommunistiska partimedlemmarnas "uppror" och det kommunistiska
partiets förestående "sammanbrott". Hur många
partimedlemmar har brutit samman denna gång? Jag vet inte hur
det är i Shanghai. I Peking har troligen fem procent av partimedlemmarna
vid universiteten brutit samman, och procenttalet är högre
bland ungdomsförbundets medlemmar, kanske tio procent eller mer.
Enligt min åsikt är deras sammanbrott precis som det bör
vara. Kort sagt, vare sig det var tio, tjugo, trettio eller fyrtio procent,
är jag mycket glad över att de har brutit samman. Deras huvuden
är fullstoppade med borgerliga idéer och idealism, och de
har slingrat sig in i det kommunistiska partiet eller ungdomsförbundet;
i ord är de för kommunismen, men i verkligheten är de
anti-kommunister eller vacklare. Så var vi också glada att
se deras "uppror". När gjorde vi någonsin ett så
grundligt arbete för att rena partiets och ungdomsförbundets
led? Dessa personer skuttade iväg på eget initiativ utan
att vi behövde rensa bort dem. Men nu har läget förändrats
och rollerna blivit ombytta. "Upproret" tog slut när
vi började ringa in högerelementen och när många,
vilka själva inte var högerelement, men hade förbindelser
med dem, trädde fram för att avslöja dem. Högerelementen
har det väldigt besvärligt, och en del av dem har revolterat.
Jag talade här i mars. Hur saker och ting har ändrats på
hundra dagar!
Den nuvarande kampen mot högerelementen är
väsentligen en politisk kamp. Klasskampen tar olika former. Denna
gång är den huvudsakligen en politisk kamp, inte en militär
eller ekonomisk kamp. Är den delvis en ideologisk kamp? Ja, det
är den, men enligt min åsikt är kampen till större
delen politisk. Ideologisk kamp kommer framför allt i nästa
skede, och den bör bli som en mild bris och ett stilla regn. Korrigeringen
i det kommunistiska partiet och ungdomsförbundet är en ideologisk
kamp. Vi måste höja vår nivå och verkligen lära
oss en del marxism. Vi måste verkligen hjälpa varandra. Vad
brister beträffar, är vi fullständigt fria från
subjektivism eller byråkrati? Vi måste verkligen tänka
skarpt, göra anteckningar och hålla på med det i några
månader för att höja vår förståelse
av marxismen och vår politiska och ideologiska nivå.
Motangreppet mot högerelementen kanske tar ytterligare
några veckor, en månad eller så. Detta skulle dock
vara omöjligt om pressen fortsatte att publicera högerelementens
synpunkter som den nu gör, och fortsatte resten av året,
nästa år och året därefter. Det finns endast ett
visst antal högerelement, pressen har publicerat i stort sett tillräckligt
av deras synpunkter, och det finns inte mycket mer att trycka. Från
och med nu ska vi trycka litet mer i en eller annan form, men intet
när ingenting finns som är värt att trycka. Enligt min
mening är juli fortfarande en månad för intensivt motangrepp
mot högerelementen. Högerelementen tycker mest om stark storm
och häftiga skyfall och minst om mild bris och stilla regn. Vi
förespråkar en mild bris och ett stilla regn, inte sant?
Men de säger: "Vad? En mild bris och ett stilla regn? Om det
ska hålla på och droppa dagar i ända, kommer de spröda
risplantorna att ruttna, och det blir hungersnöd. Det är bättre
att ha en stark storm och ett häftigt skyfall." Har ni inte
någon här i Shanghai som skrev en artikel som hette "En
kråka kraxar 'vid middagstid'"? Den "kråkan"
är mannen som förespråkade en stark storm och ett häftigt
skyfall. De säger också: "Ni kommunister är verkligen
orättvisa. När ni fixade oss förr i tiden, föredrog
ni en stark storm och ett häftigt skyfall, och nu när det
är er tur vill ni ha en "mild bris och ett stilla regn."
Faktum är att vi alltid har manat till en mild bris och ett stilla
regn i våra tidigare inre partidirektiv om ideologisk omvandling,
kritiken av Hu Shih och Liang Shu-ming inberäknade. Allting i världen
utvecklas i bukter och krökar. Till exempel, när ni går,
går ni aldrig i en rak linje. Har ni någonsin varit på
berget Mokan? Det finns arton hårnålskurvor på vägen
upp. Samhället rör sig oföränderligen framåt
i en spiral. Nu måste kampen för att uppspåra högerelementen
fortsätta utan något uppehåll, och vi måste hålla
igång den starka stormen och det häftiga skyfallet. Just
därför att de satte igång det hela, kan det se ut som
om vi försöker kvittera. Det är först nu som högerelementen
förstår hur skönt en mild bris och ett stilla regn är.
När de ser ett vassrör försöker de klänga sig
fast vid det, ty de sjunker snabbt; liksom en drunknande man i Whangpoofloden
griper efter ett halmstrå. Jag antar att den där kråkan
nu trånar efter en mild bris och ett stilla regn. Men nu är
det stormväder. Efter juli kommer i augusti en mild bris och ett
stilla regn, för då kommer det inte att finnas mycket kvar
att spåra upp.
Högerelementen är mycket bra lärare
genom negativt exempel. Kina har alltid haft lärare genom både
positiva och negativa exempel. Människor behöver fostras genom
såväl positiva som negativa exempel. Den japanska imperialismen
var vår första verkligt bra lärare genom negativt exempel.
Tidigare fanns Chingregeringen, Yuan Shih-kai och krigsherrarna i norr,
och sedan fanns det Chiang Kai-shek. De var alla utmärkta lärare
genom negativt exempel. Utan dem kunde det kinesiska folket aldrig ha
lärt sina läxor. Det kommunistiska partiet tjänade som
lärare genom positivt exempel, men detta allena skulle inte ha
varit nog. Detta gäller ännu i denna dag. Det finns folk som
vägrat att lyssna till mycket av det vi sagt. Vilka är de?
Många av mittenelementen och i synnerhet högerelementen.
De förra tog oss till hälften på allvar och till hälften
med misstro. Högerelementen ville inte alls lyssna på oss.
Vi förklarade våra synpunkter för dem i en rad frågor
men de slog dövörat till och tog en annan kurs. Till exempel
förespråkade vi "enhet—kritik—enhet",
men de ville inte lyssna. Vi sade att framgångar var grundläggande
i undanskaffandet av kontrarevolutionärer, men detta förnekade
de. Vi sade att det måste finnas demokratisk centralism och folkets
demokratiska diktatur under proletariatets ledning, men detta förnekade
de. Vi sade att vi måste enas med de socialistiska länderna
och de fredsälskande folken i hela världen, men de förnekade
det också. Kort sagt, vi förklarade allt detta tidigare men
de vägrade att lyssna. Det fanns en annan punkt som de i synnerhet
inte ville lyssna till, nämligen att giftiga ogräs måste
ryckas upp med rötterna. Låt spöken och monster komma
fram och skämma ut sig, så kommer folket efteråt att
säga att dessa spöken och monster inte är bra och måste
skaffas undan. Låt giftiga ogräs gro, ryck sedan upp dem
med rötterna och plöj ner dem som gödsel. Har vi inte
sagt allt detta förut? Naturligtvis har vi det. Men i alla fall
fortsätter giftiga ogräs att spira. År in och år
ut säger bönderna till ogräsen att de kommer att gräva
upp dem flera gånger om året, men ogräsen vägrar
helt sonika att lyssna och fortsätter att växa. Även
om grävandet fortsätter i tiotusen år, kommer ogräsen
att fortsätta att växa. De kommer att växa också
om hundra miljoner år. När jag talade om att rensa bort ogräs,
var högerelementen inte rädda, eftersom jag bara talade, och
i verkligheten hade rensningen inte börjat. Dessutom ansåg
högerelementen att de inte var giftiga ogräs utan väldoftande
blommor, och att vi var giftiga ogräs och att vi, inte de, borde
ryckas upp med rötterna. Det föll dem bara inte in att det
var just de som skulle ryckas upp.
Nu pågår en debatt om de tre frågor
jag tidigare nämnde. Den socialistiska revolutionen kom så
snabbt att partiets allmänna linje för övergångsperioden
inte hade blivit fullständigt diskuterad vare sig inom partiet
eller i samhället som helhet. Detta kan liknas vid hur en ko äter
gräs. Den glufsar i sig gräset, lagrar det i magen, stöter
sedan upp det och tuggar födan långsamt. Vi har hållit
på med en socialistisk revolution i systemet, för det första
i ägandet till produktionsmedlen och för det andra inom överbyggnaden,
i det politiska systemet och på ideologins område. Men det
har aldrig förekommit någon fullständig debatt i frågan.
Och nu utvecklar vi debatten genom tidningar, seminarier, massmöten
och väggtidningar.
Väggtidningen är en utmärkt sak, och
jag tror den kommer att lämnas vidare till framtida släktled.
Samtalen med Konfucius, De fem klassikerna, De tretton klassikerna
och De tjugofyra dynastiska historierna har samtliga lämnats
vidare till oss. Kommer inte väggtidningen att lämnas vidare
till eftervärlden? Det tror jag. Kommer den att användas i
framtiden när korrigering genomförs, i fabriker till exempel?
Jag tror det är en bra idé att använda den, ju oftare
desto bättre. Liksom språket har den ingen klasskaraktär.
Vårt talspråk har ingen klasskaraktär. Vi talar alla
talspråk, och det gör Chiang Kai-shek också. Vi talar
inte längre litterär kinesiska, som vi har exempel på
i ordstäv, sådana som "Det ger stor glädje att
lära och ständigt gå igenom det som har lärts",
"Att välkomna vänner fjärran ifrån skänker
stor fröjd". Talspråket används av proletariatet
och även av bourgeoisin. Väggtidningen kan användas såväl
av bourgeoisin som av proletariatet. Vi tror att folkets flertal är
på proletariatets sida. Därför är väggtidningen
ett verktyg som gynnar proletariatet, inte bourgeoisin. För en
tid, omkring två eller tre veckor, tycktes tingen utvecklas till
bourgeoisins fördel, det rådde dunkel ovanför och mörker
under, och solens och månens strålar var helt utestängda.
När vi sade att vi måste härda våra skalper och
stå ut med det, menade vi att mista sömn och matlust under
dessa två eller tre veckor. Sade ni inte att ni ville härdas?
Att mista sömn och matlust under dessa två eller tre veckor
är ett slags härdning, och det betyder inte att bli knuffad
in i en masugn för att smältas.
Många mittenelement har vacklat, och det är
också en bra sak. De kommer att dra lärdomar av sin vacklan.
Den är mittenelementens hallstämpel, varför skulle de
annars kallas så? Proletariatet finns vid ena ändan och bourgeoisin
vid den andra, med ett stort antal mittenelement mellan sig —
ett fall där båda ändarna är små och mitten
stor. Men sist och slutligen är mittenelementen bra folk, proletariatets
allierade. Bourgeoisin ville också vinna över dem som allierade,
och en tid tycktes de kunna göra det. Ty även dessa mittenelement
kritiserade oss, men deras kritik hade goda avsikter. När högerelementen
såg att de kritiserade oss, steg de fram och ställde till
bråk. I Shanghai hade ni högerelement såsom Wang Tsao-shih,
Lu Yi, Chen Jen-ping och Ping Wen-ying och även Wu Yin, vilka ställde
till bråk. Så snart högerelementen satte igång,
blev mittenelementen förvirrade. Högerelementens andliga fäder
är Chang Po-chun, Lo Lung-chi och Chang Nai-chi, och Peking är
högerelementens hemort. Ju större kaos det blir i Peking desto
bättre, och ju djupare det är desto bättre. Detta har
vår erfarenhet bekräftat.
Jag talade nyss om väggtidningen. Det är
en fråga om metod, en fråga om vilken metod som ska användas
i kamp. Väggtidningen är ett av de vapen som används
i kamp, liksom handvapen såsom geväret, pistolen och kulsprutegeväret.
Vad flygplan och artilleripjäser angår, är de kanske
Wen Hui Pao, Kuangmings Dagblad och några andra tidningar.
För en tid tog också partitidningarna in högerelementens
synpunkter. Vi sände ut en order om att alla högerelementens
åsikter måste publiceras ordagrant. Genom att använda
denna och andra metoder hjälper vi de breda massorna att fostras
genom både positiva och negativa exempel. Personalen vid Kuangmings
Dagblad och Wen Hui Pao till exempel har fått en
grundlig skolning denna gång. Hittills var de ur stånd att
se skillnaden mellan en proletär och en borgerlig tidning, mellan
en socialistisk och en kapitalistisk. De högerelement som ledde
dem skötte för en tid dessa två tidningar såsom
borgerliga tidningar. Dessa högerelement hatade proletariatet och
socialismen. De vägledde universiteten inte i riktning till proletariatet
utan i riktning till bourgeoisin.
Är omdaning nödvändig för bourgeoisin
och de intellektuella från det gamla samhället? De är
dödligt rädda för omdaning, och säger att den skapar
ett särskilt komplex som kallas "mindervärdeskomplex",
och att ju mer omdaning man genomgår, desto större blir detta
komplex. Denna åsikt är felaktig. Den riktiga åsikten
är att ju mer man omdanas, desto större blir ens självaktning.
Resultatet bör snarare bli en känsla av själaktning,
eftersom man har väckts till insikt om behovet av omdaning. Dessa
människor med sin höga nivå av "klassmedvetenhet"
tror att de själva inte behöver omdanas, tvärtom vill
de omvandla proletariatet. De försöker omvandla världen
till bourgeoisins avbild, medan proletariatet försöker omvandla
världen till sin avbild. Jag tror att flertalet, det vill säga
över nittio procent av dessa människor, så småningom
kommer att förmå sig att acceptera omdaning efter någon
tvekan, övervägande, motvilja och vacklan. Ju mer omdaning
man genomgår, desto mer känner man behovet av den. Till och
med det kommunistiska partiet genomgår omdaning.
Korrigering betyder omdaning, och den kommer att fortsätta
in i framtiden. Tror ni att det inte kommer att bli några fler
korrigeringar efter denna? Kommer byråkratin att försvinna
efter den pågående korrigeringen? Om endast två eller
tre år kommer en del människor att glömma allt om den
och sedan kommer byråkratin tillbaka. Sådana är människorna,
de har kort minne. Följaktligen finns det behov av korrigering
från tid till annan. Eftersom det kommunistiska partiet självt
behöver korrigering, kan det då vara så, att bourgeoisin
och de intellektuella ur det gamla samhället ingen korrigering
behöver? Ingen omdaning? Förvisso behöver de korrigering
och omdaning, endast mer därav.
Är inte de demokratiska partierna nu mitt uppe
i en korrigeringsrörelse? Hela samhället bör gå
igenom en korrigeringsprocess. Vad är det för dåligt
med det? Korrigeringen kommer inte att syssla med struntsaker utan viktiga
frågor, med frågan om politisk linje. För närvarande
lägger de demokratiska partierna tonvikten i korrigeringen vid
frågan om linje och vid att tillbakavisa den kontrarevolutionära
linje som de borgerliga högerelementen följer. Jag tror de
gör rätt däri. I sin egen korrigering lägger det
kommunistiska partiet nu tonvikten inte vid frågan om linje utan
om arbetsstil. För de demokratiska partierna är emellertid
arbetsstil sekundär, och huvudvikten bör ligga på vilken
linje de följer. Bör de följa Chang Po-chuns, Lo Lung-chis,
Chang Nai-chis, Chen Jen-pings, Peng Wen-yings, Lu Yis och Sun Ta-yus
kontrarevolutionära linje, eller bör de följa en annan
linje? Först och främst måste de få en klar idé
om detta och om de tre frågor jag ställer här: Är
framgångarna för den socialistiska revolutionen och det socialistiska
uppbygget, det arbete som har utförts av flera hundra miljoner
människor, bra eller inte? Vilken väg ska vi följa, den
socialistiska vägen eller den kapitalistiska vägen? Vilket
parti ska ta ledningen i socialismens uppbygge, Chang-Lo-förbundet
eller det kommunistiska partiet? Låt oss ha en stor debatt för
att tröska ut frågan om linje.’
Det finns också en fråga om linje inom
det kommunistiska partiet. Vad beträffar dessa "upproriska",
högerelement inom kommunistiska partiet och ungdomsförbundet,
är det verkligen en fråga om linje. För närvarande
gäller frågan inte dogmatismen, ty den har inte utvecklats
till en linje. I vårt partis historia har dogmatismen vid flera
tillfällen blivit en fråga om linje, därför att
den utvecklades till ett system, en politik och ett program. Dagens
dogmatism har inte utvecklats i denna omfattning, men den har en viss
stelhet som nu håller på att mjukas upp något genom
hamrande och hopsmidning. Håller inte de som står i ledande
ställning i avdelningar och organisationer, universitet och fabriker
på att "gå nedför trapporna"?[2]
De lägger av Kuomintangs arbetsstil och dess malliga miner och
beter sig inte längre som byråkrater. Byråkratin har
minskat kraftigt nu när kooperativens direktörer arbetar på
åkern med bönderna och fabrikernas direktörer och sekreterarna
i partikommittéerna arbetar på verkstadsgolvet tillsammans
med arbetarna. Detta slag av korrigering kommer fortfarande att vara
nödvändigt i framtiden. Vi bör sätta upp väggtidningar,
hålla seminarier och var för sig ta upp det som bör
rättas till och det som bör kritiseras. Det finns ännu
en punkt. Vi bör höja vår nivå och lära en
del marxism.
Jag tror att största delen av vårt folk
är utmärkta människor och att den kinesiska nationen
är en utmärkt nation. Vår nation är mycket förnuftig,
varmhjärtad, intelligent och modig. Jag hoppas att ett läge
ska skapas i vilket vi har både en enad vilja och livlighet, det
vill säga, både centralism och demokrati, både disciplin
och frihet. Det bör finnas två sidor, inte bara en, inte
bara disciplin allena eller bara centralism allena. Det skulle sätta
munkorg på folk och hindra dem från att tala och kritisera
det som faktiskt är fel. Vi bör uppmuntra folk att tala ut,
och det bör råda en livlig stämning. Vem det vara må
som i god tro kritiserar oss ska inte klandras. Hur skarp hans kritik
och hur allvarliga hans förebråelser än är, får
han inte klandras eller straffas eller ges trånga skor att gå
med. Trånga skor är mycket obekväma. Till vem ska vi
då ge de trånga skorna? Till högerelementen. Högerelementen
måste fås att bära dem.
Vi bör inte vara rädda för massorna
utan bör vara med dem. En del kamrater är rädda för
massorna på samma sätt som de är rädda för
vatten. Simmar ni? Jag uppmuntrar simning överallt dit jag kommer.
Vatten är en bra sak. Om ni ägnar en timme varje dag åt
att lära er simma och fortsätter med det, tar ett dopp idag
och ett imorgon, slår jag vad om att ni kommer att lära er
simma på hundra dagar. För det första ska ni inte ha
någon lärare, för det andra ska ni inte ha någon
gummiring, eftersom ni inte kommer att lära er om ni använder
en sådan. "Men jag är rädd att mista livet, jag
kan inte simma än!" Nåväl, ni kan börja i
grunt vatten. Anta att ni ska lära er på hundra dagar, då
plaskar ni omkring i det grunda vattnet i trettio dagar och sedan förstår
ni hur ni ska bära er åt. När ni väl vet hur, spelar
det ingen roll om ni simmar i Yangtsefloden eller i Stilla havet, det
är bara vatten, samma sak. En del hävdar att ni inte kan drunkna
i en simbassäng eftersom någon kommer att rädda er om
ni sjunker. Men det är skrämmande att simma i Yangtsefloden,
eftersom strömmen är så strid; kommer ni inte att försvinna
för all tid när ni väl dragits under ytan? Detta är
ett argument som en del använder för att skrämma folk.
Jag säger, så talar amatörer. I början vågade
ingen av våra bästa simmare, inga av våra tränare
och experter vid simbassängerna att simma i Yangtse, men nu vågar
de. Brukar inte folk nu för tiden simma här i er Whangpooflod?
Whangpoofloden och Yangtsefloden är simbassänger utan inträdesavgift.
Med en liknelse kan man säga att folket är som vatten och
ledarna på olika nivåer är som simmare vilka måste
stanna i vattnet och simma med strömmen, inte mot den. Skäll
inte på massorna! Det får ni under inga omständigheter
göra. Ni får inte skälla på massorna av arbetare,
bönder och studerande och flertalet av medlemmarna av de demokratiska
partierna och de intellektuella. Ni får inte sätta er upp
mot massorna, tvärtom måste ni alltid vara med dem. Massorna
kan göra misstag. När de gör det, resonera tålmodigt
igenom sakerna med dem, och om de vägrar att lyssna, vänta
då på ett annat tillfälle att tala till dem. Men fjärma
er inte från dem, precis som ni inte lämnar vattnet när
ni simmar. När Liu Pei förmådde Chukeh Liang att hjälpa
sig, sade han att han kände sig "just som en fisk i vattnet".
Allt detta är sant. Deras fiskvatten förhållande beskrivs
inte endast i dikt utan finns nedtecknat i historien. Massorna är
Chukeh Lianger, ledarna är Liu Peier. En leder, den andre blir
ledd.
All visdom kommer från massorna. Jag har alltid
sagt att det är de intellektuella som är okunnigast. Detta
är sakens kärna. Förmätna intellektuella sticker
upp sina svansar som är längre än Apkungen Sun Wu-kungs.
Sun Wu-kung kan göra sjuttiotvå förvandlingar, och en
gång förvandlar han sin svans till en flaggstång —
så lång. Det är förfärligt när intellektuella
sticker upp sina svansar. "Om jag inte är den främste
under himlen, är jag åtminstone nummer två." "Vilka
tror arbetarna och bönderna att de är? De är bara träskallar!
De kan knappast läsa och skriva." Men situationen som helhet
avgörs inte av de intellektuella, utan sist och slutligen av det
arbetande folket, av dess mest avancerade del, proletariatet.
Vem leder vem — proletariatet bourgeoisin eller
tvärtom? Proletariatet de intellektuella eller tvärtom? De
intellektuella måste omvandla sig till proletära intellektuella.
Det finns ingen annan utväg för dem. "När huden
är borta, vad kan håret då sätta sig fast vid?"[3]
Förr satte sig "håret", varmed jag menar de intellektuella,
fast vid fem "hudar", det vill säga, var beroende av
dem för sitt levebröd. Den första huden var imperialistiskt
ägande, feodalt ägande den andra och byråkratkapitalistiskt
ägande den tredje. Var inte den demokratiska revolutionens syfte
att välta omkull de tre stora bergen imperialismen, feodalismen
och byråkratkapitalismen? Nationellt kapitalistiskt ägande
var den fjärde huden, och den femte var småproducenternas
ägande, det vill säga böndernas och hantverkarnas enskilda
ägande. Förr satte sig de intellektuella fast vid antingen
de första tre eller de två sista hudarna och var beroende
av dem for sitt levebröd. Existerar dessa fem hudar fortfarande?
"Hudarna är borta." Imperialismen är borta, och
dess egendom har övertagits. Feodalt ägande likviderats, och
jorden återlämnats till bönderna, och nu har vi jordbrukskooperation.
Byråkratkapitalistiska företag har nationaliserats. Nationellt
kapitalistisk industri och handel har omvandlats till gemensamma statligt-privata
företag och har i stort sett blivit socialistiska företag,
fast inte helt. Böndernas och hantverkarnas enskilda ägande
har ändrats till kollektivt ägande, även om det senare
ännu inte är befäst och kommer att ta några år
for att konsolidera sig. Dessa fem hudar finns inte längre, men
de har en kvardröjande verkan på "håret",
på kapitalisterna och de intellektuella. Dessa människor
kan inte få dessa hudar ur kroppen och sysslar med dem till och
med i sina drömmar. De som kom över från det gamla samhället,
de gamla, banorna längtar tillbaka till sina gamla vanor och sitt
gamla levnadssätt. Därför kommer människans omvandling
att ta mycket längre tid.
Vad slags hud sätter sig de intellektuella for
närvarande fast vid? Vid det allmänna ägandets hud, vid
proletariatet. Vem förser dem med levebröd? Arbetarna och
bönderna. Intellektuella är lärare, som har anställts
av arbetarklassen och det arbetande folket till att undervisa deras
barn. Om de går emot sina herrars önskningar och envisas
med att lära ut sin egen uppsättning av ämnen, undervisar
i schablonmässigt skriveri, de konfucianska klassikerna eller kapitalistisk
smörja, och skapar ett antal kontrarevolutionärer, kommer
arbetarklassen inte att tolerera det utan kommer att ge dem sparken
och inte förnya deras kontrakt for det kommande året.
Som jag sade har for hundra dagar sedan, är de
intellektuella från det gamla samhället nu utan bas, de har
förlorat sin tidigare samhälleliga och ekonomiska bas, det
vill saga de fem hudarna, och de har ingen annan möjlighet an att
satta sig fast på en ny. Vissa intellektuella är nu hemlösa.
De svävar i luften och har ingenting att klamra sig fast vid upptill
och ingen fast mark att vila fötterna på nedtill. Jag säger,
dessa människor kan kallas "herrar mellan himmel och jord".
De svävar mellan himmel och jord och vill tillbaka, men är
ur stånd därtill därför att deras gamla hem, de
dar hudarna, är borta. Fastän de nu är hemlösa är
de fortfarande ovilliga att satta sig fast vid proletariatet. Om de
ska göra det, måste de studera de proletära idéerna,
ha någon känsla for proletariatet och bli vänner med
arbetare och bönder. Men nej, det vill de inte. De trånar
fortfarande efter det som de vet är borta. Vad vi nu är håller
på med är att övertala dem att vakna upp. Efter denna
stora debatt tror jag att de på ett eller annat satt kommer att
vakna upp.
De intellektuella vilka intar en mellanställning
bor vakna och inte vara for malliga, ty deras vetande är begränsat.
Jag säger, dessa människor är intellektuella och samtidigt
inte intellektuella, kanske halvintellektuella är ett lämpligare
uttryck. Ty de har bara så pass mycken kunskap, och i principfrågor
kan de inte öppna munnen utan att begå misstag. Låt
oss nu lämna de högerinriktade intellektuella åt sidan,
for de är reaktionärer. Problemet med intellektuella som intar
en mellanställning är att de vacklar, inte har en klar orientering
och ibland inte ens vet var de befinner sig. Om du besitter så
stor lärdom, hur kommer det sig då att du gör misstag?
Om ni är så underbara och så bombsäkra på
er själva, hur kommer det sig att ni vacklar? Grästuvan på
murkrönet vajar åt höger och vänster i vinden.
Allt detta bevisar att m inte vet mycket. I detta sammanhang är
det arbetarna och halvproletärerna bland bönderna som vet
en hel mängd. De ser med ett ögonkast att Sun Ta-yu och hans
varor inte är annat an förfalskningar. Ser ni vem som vet
bast? Utan tvivel är det de, som knappt kan läsa eller skriva,
som vet bast. Man måste gå till proletariatet nar det gäller
att fatta det avgörande beslutet om läget som helhet, den
allmänna inriktningen. Jag är den sortens människa som
rådfrågar arbetarna och bönderna innan jag gör
något betydelsefullt eller fattar beslut i viktiga frågor
— jag talar igenom och diskuterar sakerna med dem och med kadrerna
som står dem nära for att utröna om mina idéer
är riktiga. Detta gör det nödvändigt att besöka
olika platser. Att sitta stilla i Peking kunde bli ödesdigert.
Det är en ode plats dar ni inte kan få fatt i något
råmaterial. Allt råmaterialet kommer från arbetarna
och bönderna och de orter dar de finns. Kinas kommunistiska partis
Centralkommitté kan liknas vid en förädlingsfabrik
som använder råmaterial for att framställa produkter.
De färdiga produkterna måste vara bra, annars begås
misstag. Kunskap kommer från massorna. Vad betyder den riktiga
behandlingen av motsättningar inom folket? Det betyder att söka
sanningen ur fakta och följa masslinjen. Sist och slutligen är
det masslinjen som räknas. Vi får inte fjärma oss från
massorna, vårt förhållande till massorna är detsamma
som fiskens till vattnet eller simmarens till vattnet.
Behöver vi göra slut på högerelementen
med ett enda slag? Att ge dem ett par hårda smällar är
helt nödvändigt. Om vi inte gör det kommer de att spela
döda. Behöver vi inte satta i gång angrepp mot dessa
typer och ge oss på dem? Jo, angrepp är nödvändiga.
Men syftet är att tvinga dem att andra kurs. Under vår offensiv
bor vi använda alla medel for att fullständigt isolera dem,
först då kan vi vinna över en del, om inte alla. De
är intellektuella, och en del är stora intellektuella; när
de väl har vunnits över kan de bli nyttiga. Vinn över
dem och låt dem göra en del arbete. För övrigt
har de denna gång gjort oss en stor tjänst som lärare
vilka har uppfostrat folket genom negativt exempel. Vi tänker inte
tippa dem i Whangpoofloden utan ska fortfarande ha inställningen
att bota sjukdomen för att rädda patienten. Kanske är
en del inte villiga att komma över. Om män som Sun Ta-yu är
envisa och vägrar att ändra sig, må så vara. Vi
har mycket att göra nu. Det är helt enkelt omöjligt att
hålla på och slå emot dessa typer dag in och dag ut
under de närmaste femtio åren! Det finns folk som vägrar
att rätta sina misstag — de kan ta dem med i sina kistor
när de går för att möta Helvetets konung. De kan
säga till honom: "Jag är en försvarare av de fem
hudarna. Jag är en 'redbar' man. Kommunisterna och massorna grillade
mig, men jag gav mig inte, och jag har klarat mig ur det bra ."
Men de bör få in följande i sina huvuden. I dag har
det skett vaktombyte även i Helvetet, Marx, Engels och Lenin härskar
där. Det finns två helveten i dag. Härskarna i den kapitalistiska
världens helvete är antagligen desamma som förut, medan
Marx, Engels och Lenin styr den socialistiska världens helvete.
Som jag ser det, kommer de hårdnackade högerelementen även
om hundra år att få sina straff.
NOTER
[*]Tal
vid en kaderkonferens i Shanghai.[TILLBAKA]
[1]
Lieh Tzu: "Tien Jui".[TILLBAKA]
[2]"Att gå
nedför trapporna" syftar på de ansträngningar som
ledande kadrer, vilka hade begått misstag, gjorde för att
göra självkritik som svar på massornas kritik och för
att vinna deras förståelse under korrigeringsrörelsen.[TILLBAKA]
[3]Tso Chuan:
"Markis Hsis fjortonde år".[TILLBAKA]
1957 |
Ordförande
Mao Tsetung |
|