OM MARXISMEN-LENINISMEN-MAOISMEN OM MAOISTISKT FORUM maoistisktforum@yahoo.se
Marxistiska skrifter Andra skrifter Artiklar V.f. Sverige
- det Nya Peru
Video / Kultur NOTISER Dokument: engelska
& spanska
4 MARX

3 LENIN
2 ORDF. MAO

1

ORDF. GONZALO

Folkrörelsen Peru och tidskriften Sol Rojo

En dialektisk inställning till partiets inre enhet[*]

18 november 1957

Vad beträffar frågan om enhet skulle jag vilja säga någonting om inställningen. Jag tror att vår inställning till varje kamrat, vem det än gäller, bör var inriktad på enhet, förutsatt att det inte är fråga om ett fientligt element eller en sabotör. Vi bör anta en dialektisk, inte en metafysisk inställning till kamrater. Vad menas med en dialektisk inställning? Det betyder att behandla allting analytiskt, erkänna att alla mänskliga varelser gör misstag och inte förkasta en människa helt bara därför att hon har gjort misstag. Lenin sade en gång att det inte finns en enda människa i världen, som inte gör misstag. Alla behöver stöd. En duglig person behöver hjälp av tre andra människor, ett staket behöver stöd av tre pålar. Lotusblomman, med all sin skönhet, behöver sina blads grönska för att komma till sin rätt. Dessa är kinesiska ordstäv. Ytterligare ett kinesiskt ordstäv säger: tre lappskomakare som förenat sitt vett är likvärdiga med mästaren Chuke Liang i visdom. En Chuke Liang ensam kan aldrig vara fullkomlig, han har sina begränsningar. Titta på deklarationen från våra tolv länder. Vi har gått igenom ett första, ett andra, ett tredje och ett fjärde utkast, och är ännu inte färdiga med att putsa det. Jag tror det skulle vara förmätet av vem som helst att göra anspråk på att likt en gud vara allvetande och allsmäktig. Vilken inställning ska vi då anta gentemot en kamrat som har gjort misstag? Vi bör analysera och anta en dialektisk snarare än en metafysisk inställning. Vårt parti gick en gång ner sig i metafysik, i dogmatism, vilket helt förintade envar som det inte gillade. Senare förkastade vi dogmatismen och lärde oss litet mera dialektik. Motsatsernas enhet är dialektikens grundläggande begrepp. Vad bör vi, i överensstämmelse med detta begrepp, göra med en kamrat som har gjort misstag? Först bör vi föra en kamp för att frigöra honom från hans felaktiga idéer. För det andra bör vi också hjälpa honom. Punkt ett, kamp, och punkt två, hjälp. Vi bör utgå från den goda avsikten att hjälpa honom rätta sina misstag så att han får en utväg.

Det är emellertid skillnad när vi har att göra med personer av annan typ. Gentemot personer som Trotsky och som Chen Tu-hsiu, Chang Kuo-tao och Kao Kang i Kina, var det omöjligt att inta en hjälpsam hållning, för de var oförbätterliga. Och det fanns individer sådana som Hitler, Chiang Kai-shek och tsaren, vilka likaledes var oförbätterliga och måste störtas därför att vi och de helt uteslöt varandra. I denna betydelse finns det i deras natur bara en sida, inte två. Sist och slutligen är detta också sant om de imperialistiska och kapitalistiska systemen, vilka till slut med nödvändighet kommer att ersättas av det socialistiska systemet. Detsamma gäller ideologin: idealism kommer att ersättas av materialism och teism av ateism. Här talar vi om det strategiska målet. Men saken är annorlunda då det gäller taktiska stadier, i vilka kompromisser kan göras. Kompromissade vi inte med amerikanerna om den 38:e breddgraden i Korea? Gjordes det inte en kompromiss med fransmännen i Vietnam?

I varje taktiskt stadium är det nödvändigt att vara bra på att göra kompromisser såväl som på att föra kamp. Låt oss nu återvända till förhållandena mellan kamrater. Jag vill föreslå att kamrater, mellan vilka missförstånd förekommit, ska samtala med varandra. Somliga tycks tro att när människor väl kommit in i det kommunistiska partiet blir de allesammans helgon utan meningsskiljaktigheter eller missförstånd, och att partiet inte är underkastat analys, det vill säga, att det är monolitiskt och enhetligt, följaktligen finns inget behov av samtal. Det verkar som om människor måste vara marxister till 100 procent, när de väl är med i partiet. I verkligheten finns det marxister av alla grader, de som är maxister till 100, till 90, 80, 70, 60 eller 50 procent, och en del som är endast 10- eller 20-procentiga marxister. Kan inte två eller flera av oss hålla samtal med varandra i ett litet rum? Kan vi inte utgå från önskan om enhet och hålla samtal i andan att vi ska hjälpa varandra? Jag talar naturligtvis om samtal inom de kommunistiska leden och inte om samtal med imperialisterna (fastän vi håller samtal med dem också). Låt mig ge ett exempel. Håller inte våra tolv länder vid detta tillfälle samtal med varandra? Håller inte de över 60 partierna också samtal? Det gör de faktiskt. Med andra ord, förutsatt att ingen skada tillfogas marxismen-leninismens principer, godtar vi från andra vissa åsikter som är acceptabla och uppger vissa av våra egna åsikter som kan uppges. Vi har sålunda två händer för att behandla en kamrat som har gjort misstag, en hand för att kämpa med honom och den andra för att enas med honom. Syftet med kamp är att upprätthålla marxismens principer, vilket betyder att vara principfast; det är den ena handen. Den andra handen är, att enas med honom. Syftet med enhet är att förse honom med en utväg, att kompromissa med honom, vilket betyder att vara rörlig. Föreningen av princip och rörlighet är en marxist-leninistisk princip, och den är en motsatsernas enhet.

Varje slags värld, och naturligtvis särskilt klassamhället, myllrar av motsättningar. Somliga säger att motsättningar kan "hittas" i det socialistiska samhället, men jag tror att detta är ett felaktigt sätt att uttrycka saken. Poängen är inte att man kan hitta motsättningar där, utan att det myllrar av motsättningar. Det finns inget ställe där motsättningar inte existerar, inte heller finns det någon person som inte kan analyseras. Att tro att han inte kan analyseras är att vara metafysisk. Ni vet, en atom är ett komplex av motsatsernas enheter. Där finns en enhet av de två motsatserna, kärnan och elektronerna. I en kärna finns det återigen en motsatsernas enhet, protonernas och neutronernas. På tal om protonen, finns det protoner och anti-protoner, och vad neutronen angår, finns det neutroner och anti-neutroner. Kort sagt, motsatsernas enhet förekommer överallt. Begreppet motsatsernas enhet, dialektiken, måste propageras brett. Jag säger dialektiken bör flytta från filosofernas lilla krets till folkets breda massor. Jag föreslår att denna fråga diskuteras vid de politiska byråernas möten och vid plenarmötena i de olika partiernas centralkommittéer och även vid möten med deras partikommittéer på alla nivåer. Faktum är, att sekreterarna i våra partiavdelningar förstår dialektiken, ty då de förbereder rapporter till avdelningsmöten, skriver de vanligtvis ned två punkter i sina anteckningsböcker, för det första, framgångarna och, för det andra, bristerna. Ett delar sig i två — detta är en universell företeelse, och detta är dialektik.

NOT

[*]Utdrag ur ett tal som hölls vid ett möte i Moskva med representanter för de kommunistiska partierna och arbetarpartierna.[TILLBAKA]

 


 

1957 Ordförande Mao