8 mars 2005:
LEVE FOLKETS KVINNORÖRELSE!
Marxismen och kvinnan
Marxismen-leninismen-maoismen är den enda ideologi som är
för kvinnans verkliga frigörelse, vilken är en del
av och endast kan uppnås genom proletariatets befrielse. Marxismen
säger att personen, mannen såväl som kvinnan, är
en konkret verklighet som historiskt frambringats av samhället.
Det vill säga, en enhet av sociala relationer som har formats
historiskt och som därför är beroende av de förändringar
som görs i samhället under dess utvecklingsprocess. Med
andra ord är vi en social produkt och att förändra
denna kräver en förändring i samhället.
”Var och en som känner till någonting om
historien vet att de stora samhälleliga förändringarna
är omöjliga utan jäsning bland kvinnorna. De samhälliga
framstegen kan exakt mätas med det svagare könets sociala
ställning.”
Marx
”Erfarenheten av alla befrielserörelser
bekräftar, att revolutionens seger är beroende av till
vilken grad kvinnorna deltar.”
Lenin
”Verklig jämlikhet mellan könen
kan förverkligas endast under processen för hela samhällets
socialistiska omvandling.”
Ordförande Mao
”Kvinnorna är hälften av
världens befolkning och att utveckla kvinnorörelsen för
kvinnans frigörelse är en uppgift som måste vara
kvinnornas egna verk, men under ledning av Partiet;…”
Ordförande Gonzalo
Att förstå kvinnofrågan är mycket viktigt
för revolution, redan våra klassiker etablerade detta
på tusen och en sätt, för om man inte analyserar
detta med utgångspunkt från vår ideologi kommer
man inte kunna ena hela proletariatet i dess helhet och detta är
vad reaktionen, imperialismen och revisionismen vill: en delning,
en splitting i våra led. Vi är mot all utsugning och
allt elände på hela planeten och därför måste
vi hängivet kämpa för att komma till den eviga harmonins
värld, till Kommunismen. För detta krävs ett marxist-leninist-maoistiskt,
militariserat, Kommunistiskt Parti, för att garantera ledningen
och att komma fram till slutmålet.
Enligt historien är kvinnofrågan relaterad till privategendomen,
familjen och staten, till exempel: tidigare var det bara sonen som
kunde ärva familjens tillhörigheter och egendom medan
dottern inte fick någonting. Vi ser hur kvinnans ställning
är baserad på egendomsförhållandena och hur
egendomsförhållandena står i relation till produktionsmedlen.
Med andra ord, förtrycket av kvinnan har sina rötter i
skapandet och utvecklingen av privatäganderätten över
produktionsmedlen och hennes frigörelse är förbunden
med förstörandet av nämnda rätt. Den marxistiska
tesen är mot den reaktionära tesen att kvinnoförtrycket
uppkommer med arbetsdelningen enligt kön som placerar kvinnan
i hemmet och att vårda barnen. Denna reaktionära tes
försöker bara dölja de verkliga rötterna till
problemet som är privatägandet av produktionsmedlen. Och
det man verkligen borde se är det samhälliga ägandet
av produktionsmedlen.
I det primitiva samhället, förde kvinnan och mannen sina
liv i en spontan jämlikhet och fördelning inom den sociala
gruppen, men en ökning av rikedomen ägde rum höjdes
mannens ställning och modersrätten ersattes av fadersrätten.
På så sätt blev, i slavsamhället, kvinnans
ställning underordnad mannen och hon är till och med föraktad
och hon underkastas ett förmyndarskap varigenom det alltid
är en man i familjen som beslutar över henne. Under feodalismen
fortsätter kvinnan att vara beroende av sin fader eller sin
make, såsom ett föremål man äger, än
mer då kyrkan här också har inflytande på
förtrycket av henne, för vilken hon är underlägsen
och bör tjäna sin make. Och med kapitalismens uppkomst,
innehar kvinnan rätten över familjens tillgångar,
men kapitalismen kan bara ge kvinnan en formell juridisk jämlikhet,
men kan inte på något sätt ge frigörelse och,
än mer, med kapitalismens utveckling till dess imperialistiska
fas ser vi hur en reaktionarisering av kvinnofrågan äger
rum och hur man än mer befäster det sociala, ekonomiska,
politiska och ideologiska förtrycket av henne. På samma
gång skapar kapitalismen klassen som kommer att förstöra
den, proletariatet, och när kvinnans införlivas i arbetet,
i den produktiva processen, har hon, i och med att hon deltar i
produktionen, möjligheten att ta direkt del i klasskampen,
förstående nödvändigheten av att förstöra
detta fallfärdiga system som bara ger hunger, misär och
utsugning till massorna, till folket. Med andra ord så lägger
kapitalismen grunder för kvinnans framtida frigörelse
som del av proletariatets befrielse. Och för att uppnå
kvinnans frigörelse måste man förstöra roten
till förtrycket av kvinnan som är privategendomen.
Under historiens gång kan man konkret se
de framsteg och bakslag i kvinnofrågan som är beroende
av framsteg och bakslag i samhällets utveckling, kvinnans ställning
i samhället visar graden av framsteg i samhället, hur
hennes ställning går hand i hand med själva samhällets
utveckling.
Kvinnorörelsen och feminismen
Varje rörelse har en klasståndpunkt och vi som revolutionärer
är för Folkets Kvinnorörelse, som har arbetarklassens
ståndpunkt och inte bourgeoisiens, vilken inte ser på
kvinnofrågan på ett vetenskapligt sätt, med en
materialistisk och dialektisk ståndpunkt utan istället
på ett idealistiskt, reaktionärt sätt. Således
är det viktiga här att när man greppar kvinnorörelsen
är det viktigt att man greppar tre frågor: feminismen,
kvinnans politisering och dess organisation:
Feminismen:
”Feminismen framkommer hos oss varken artificiellt
eller godtyckligt utan den svarade mot införlivandet av kvinnorna
i det manuella och intellektuella arbetet.”
José Carlos Mariátegui
(grundare av Perus Kommunistiska Parti)
Och det är på detta sätt som kvinnan
får allt mer politisk medvetenhet, men det är inte så
att alla kvinnor enas under en enda rörelse, för alla
har inte och försvarar inte samma klasskaraktär, därför
finns det borgerlig feminism, småborgerlig feminism och proletär
feminism vilka överensstämmer på samma sätt
med deras dagskrav seende till sina klassintressen. Mariátegui
säger oss: ”Kvinnor är liksom män reaktionärer,
centrister eller revolutionärer. De kan följaktligen inte
sida vid sida utkämpa samma strid. I det nuvarande mänskliga
panoramat, skiljer klass individer åt mer än kön”.
Den borgerliga och småborgerliga feminismen kämpar för
och försvarar de klasser de representerar. Och försöker
fortsätta upprätthålla detta fallfärdiga system
som bara ger misär och utsugning till folket. Denna borgerliga
och småborgerliga feminism höjer ”kvinnans befrielses”
gamla lappade fanor, som ett utryck för den fallfärdiga,
ruttna och dekadenta imperialistiska ideologin. De revisionistiska
ståndpunkterna inom den internationella kommunistiska rörelsen
och inom den Revolutionära Internationalistiska Rörelsen
(RIR), som en del av denna, sätter sig som svans till den borgerliga
feminismen och försöker föra rörelsen på
avvägar, till att kämpa för friheten för ”sexuell
läggning” och för ”de intima relationerna”,
så sättande individen mot klassen. Den proletära
feminismen, som i väsen är revolutionär, är
för förstörandet av detta system. Således,
då vi förstår att kvinnorörelsen måste
ha proletär klasskaraktär, då vi förkastar
och fördömer de som förespråkar bildandet av
olika feministiska grupper och organisationer som negerar eller
inte har en klar och riktig klasskaraktär, en proletär
klasskarakter, för har man inte det betyder det att man inte
står på folkets sida, på revolutionens sida, utan
att man bara tjänar fienden, de utsugande klasserna och än
mer är man ett splittringselement och en broms på folkkampen.
Kvinnans politisering är viktig, för
utan denna kan hon inte mobiliseras eller organiseras, hon kommer
inte att kunna kämpa tillsammans med proletariatet för
sin frigörelse. På grund av detta är hennes politisering
nyckeln som ger den ideologiska formeringen, och förkastar
den borgerliga uppfattningen angående kvinnan som varande
ett svagt kön, som inpräntas från barnsben, för
att därefter förbereda dem så att de kämpar
på alla sätt, i dagskravskampen som är del av kampen
för makten. Kvinnan måste liksom mannen delta i klasskampen
under proletariatets ledning på ett beslutsamt och kampfyllt
sätt, endast så kan hennes befrielse uppnås.
Kvinnas organisering är viktig för att
för att på detta sätt kämpa mot klassfienderna
och vinna makt, det är därför so, för att garantera
segern, hon måste organiseras på alla fronter under
det Kommunistiska Partiets fullkomliga ledning. Och de främsta
döttrarna av folket går in i Partiets led på alla
nivåer, utgörande del av proletariatets förtrupp.
På detta sätta har det, under det internationella
proletariatets klasskamps historias gång, uppkommit stridande
kvinnor, stora kämpar som hängav sina liv till revolutionen,
varande stora exempel för folket, för klassen och för
de framtida kvinnliga partimedlemmarna och kombattanter som kommer
att komma; vi har bland andra Louise Michel, N. Krupskaja, Rosa
Luxemburg, Liu Ju-lan, Chiang Ching, kamrat Norah.
Angående kvinnan i den peruanska revolutionen
Perus Kommunistiska Parti vägleds av marxismen-leninismen-maoismen,
gonzalos tänkande, huvudsakligen gonzalos tänkande. Det
har därför den vetenskapliga ståndpunkten angående
kvinnans situation. Hållande i åtanke vårt lands
konkreta förhållanden som efterblivet och förtryckt,
har det peruanska samhället en halvfeodal och halvkolonial
karaktär, och på detta utvecklas byråkratkapitalismen,
där imperialismen, huvudsakligen yankee-imperialismen, ännu
mer utarmar det peruanska folket, därför utvecklar vi
i första hand en demokratisk revolution i hela landet. Där
kvinnan deltar beslutsamt och kämpande på alla nivåer
i Partiet, i revolutionens tre instrument, Parti, Armé och
Front. Och den konkreta form i vilken de organiseras är Folkets
Kvinnorörelse, vilken är en av Partiet alstrad organisation.
Detta vill säga, med andra ord, det är en Partiets massorganisation
och den vägleds av marxismen-leninismen-maoismen, gonzalos
tänkande, huvudsakligen gonzalos tänkande; likaledes styrs
den genom den demokratiska centralismen och den tjänar folkkrigets
utveckling.
Perus Kommunistiska Parti har i sitt program för
den demokratiska revolution som genomförs i punkt 11 fastlagt:
”Verklig jämlikhet för kvinnan, en bättre
framtid för ungdomen och skydd åt modern och barndomen,
respekt och stöd åt ålderdomen.”
Den peruanska kvinnan har under historiens gång
visat att hon har mod och stridslystnad för att kämpa
för folkets rättigheter och de har hjältemodigt spillt
sitt värdefulla blod för saken. I den nya makten, i Folkkommittéerna
lever kvinnan i verklig jämlikhet med mannen på alla
plan, inför folkdomstolarna, i äktenskapet, i yrkesarbetet.
Där kämpar man ständigt mot de gamla idéer
som propagerar kvinnans svaghet, som ser på kvinnan som ett
sexualobjekt och inte som en tänkande och handlande varelse.
På grund av detta straffas misshandel, skador och övergrepp
kraftfullt i folkdomstolarna. Det är därför som revolutionen
i Peru har ett högt antal kvinnliga deltagare i folkkriget,
för i den gamla staten lider kvinnor liksom männen under
imperialismens, byråkratkapitalismens och halvfeodalismens
förtryck, men än mer så lider kvinnan under all
den barlast, de fördomar, vidskepelser, nattståndna idéer,
som härstammar från dessa fallfärdiga system, bortsett
från att kyrkan är delaktig i detta förtryck, sägande
att kvinnan ska vara underdånig och lyda sin man såsom
han gör inför gud. Därför är kvinnan än
mer beredd att kämpa för förändringen av detta
fallfärdiga samhälle. För kvinnan i den gamla staten
inte har lika rättigheter, inte ens inför lagen, varken
i äktenskapet, i skilsmässan, och inte heller juridiskt
stöd för att pappan ska ta ekonomiskt ansvar för
barnen. I yrkesarbetet tjänar kvinnan, även om hon har
samma yrkeskompetens, mycket mindre än mannen. Proletärkvinnorna
och de arbetande kvinnorna lider under denna det gamla samhällets
barlast och från det de är flickor inpräntas underdånigheten
gentemot mannen och de är utsätta för förnedring.
Vidare tvingas de sterilisera sig, och tusentals peruanska kvinnor
har blivet steriliserade utan ha gett sitt medgivande, och allt
detta gör regeringen för att “kämpa mot fattigdomen”.
Mödrarna har inget ekonomiskt stöd. Och det finns oräkneliga
liknande exempel på exempel hur kvinnan i den gamla staten
är fullständigt förtryckt.
I den peruanska revolutionen har vi också exempel på
kvinnliga kamrater som gett sitt liv för Partiet och revolutionen.
Den peruanska revolutionens största hjältinna, som var
medlem i den högsta ledningen i Partiet och mottog de högsta
utmärkelsen, var kamrat Norah.
Och idag har vi kvinnliga kamrater, ledare som kämpar tillsammans
med sina klassbröder för maktens erövring i hela
landet under Perus Kommunistiska Partis ledning.
Kämpa för kvinnans frigörelse under Perus Kommunistiska
Partis ledning!
Leve Ordförande Gonzalo!
Leve marxismen-leninismen-maoismen, gonzalos
tänkande!
Leve Perus Kommunistiska Parti!
Leve folkkriget!
Ned med imperialismen, revisionismen och reaktionen!