INLEDNING
Ordförande Gonzalo har etablerat Perus Kommunistiska Partis
internationella linje och lär oss att vi som proletära
internationalister utgår från att utveckla den peruanska
revolutionen som en del av och till tjänst för den proletära
världsrevolutionen, genom folkkriget marscherande mot vårt
orubbliga mål, Kommunismen. Hållande i åtanke
att varje revolution utvecklas inom världspolitikens svängningar.
Ordförande Gonzalo utgår från Lenins tes då
han bedömer det internationella läget: "Imperialismens
ekonomiska förhållanden utgör grunden för dagens
internationella läge. Under hela det tjugonde århundradet
definierades fullständigt denna nya etapp av kapitalismen,
dess högsta och sista stadium", och skillnaden mellan
de förtryckande länderna och de förtryckta länderna
är ett av imperialismens särdrag. För att förstå
den nuvarande situationen kan vi därför inte utgå
från kapitalismens grundläggande motsättning ty
vi befinner oss i dess sista och högsta stadium, imperialismen.
Dessutom genom att upphöja det som Ordförande Mao lär
oss att imperialismen och alla reaktionärer är papperstigrar
och att det är folket som är de verkligt starka, och att
den sovjetiska revisionismen och nordamerikanska imperialismen förövar
så många illgärningar och skändligheter i
sin sammansvärjning att världens revolutionära folk
aldrig kommer att låta dem komma undan ostraffade. Folken
i alla länder reser sig. En ny historisk period av kamp har
påbörjats, kampen mot den nordamerikanska imperialismen
och den sovjetiska revisionismen, han framlägger för oss
att imperialismens och världsreaktionens förintelse, vilken
drivs fram av de Kommunistiska Partierna, som genom att de leder
proletariatet och världens folk, kommer att bli en ovedersäglig
verklighet. Han uppmanar oss att kämpa mot de två imperialistiska
supermakterna, yankee-imperialismen och den ryska social-imperialismen,
mot de imperialistiska makterna och världsreaktionen, medan
vi specificerar de förhållandena som råder vid
varje revolution för att på så sätt bestämma
den huvudsakliga fienden och förebygga de övrigas handlingar.
1. DEN NYA ERAN
Med oktoberrevolutionens triumf år 1917 markeras en extraordinär
milstolpe i världshistorien, slutet på den borgerliga
revolutionen och början av den proletära världsrevolutionen.
Denna nya era präglas av våldets förstärkning,
den visar bourgeoisiens oförmåga att leda revolutionen
och proletariatets mognad för att ta, leda och vidmakthålla
proletariatets diktaturs Makt. Inom denna era inramas också
de förtryckta nationernas revolutioner.
Mitt i ett komplicerat system av krig av alla slag kommer imperialismen
och världsreaktionen att gå under och socialismen uppstår.
Följaktligen är revolutionen och kontrarevolutionen medvetna
om att endast genom krig definieras de politiska förändringarna.
Genom att kriget har klasskaraktär, existerar: Imperialistiska
krig, såsom första och andra världskriget, vilka
är rövarkrig vars ändamål är en omfördelning
av världen, eller imperialistiska aggressionskrig mot en förtryckt
nation såsom England mot Malvinerna (Falklandsöarna),
yankee-imperialismen mot Vietnam och social-imperialismen mot Afghanistan.
Nationella befrielsekrig som äger rum i Asien, Afrika och Latinamerika.
I och med att Folkkriget i Peru är ett marxist-leninist-maoistiskt,
gonzalos tänkande krig, är det av rättvis karaktär,
leds det på ett korrekt sätt, underkastas det inte supermakterna
eller de imperialistiska makterna, det utgör förtruppen,
det är en verklighet som visar oss att kommunisterna måste
framhäva den huvudsakliga aspekten, vilken är att utveckla
folkkriget, vilket idag är kampens huvudform i världen
för att tjäna revolutionen.
Inför denna situation att världen förändras
endast genom krig, reser vi det revolutionära krigets allmakt,
detta är folkkriget, vilket är proletariatets högsta
militära teori etablerad av Ordförande Mao, och som måste
specificeras i varje land, både i de imperialistiska och i
de efterblivna länderna. Sålunda är världsfolkkriget
det lämpliga svaret som tjänar till att förhindra
det imperialistiska kriget, och om detta kommer för att förändra
det till folkkrig. Men som kommunister för vi krig för
att förinta kriget genom krig och på så sätt
upprätta den "eviga Freden": Vi är de enda som
kampar för freden, inte som Reagan eller Gorbatjov som ju mer
de talar om fred desto mer krig för de, det är de som
är krigshetsare.
När vi iakttar världen i denna era, ser vi att fyra grundläggande
motsättningar uttrycks: 1) motsättningen mellan kapitalism
och socialism, dvs motsättningen mellan två system som
radikalt olika, den kommer att sträcka sig över hela denna
epok och kommer att vara en av de sista som löses, den kommer
fortfarande att bestå efter Maktens erövring. 2) Motsättningen
mellan bourgeoisie och proletariat, detta är motsättningen
mellan två motsatta klasser och även den kommer att bestå
efter Maktens erövring, den tar sig uttryck i talrika former,
ideologiska, politiska och ekonomiska tills dess lösning när
vi når kommunismen. 3) Motsättningen mellan imperialisterna
om världsherraväldet och denna motsättning försiggår
mellan supermakterna, mellan supermakterna och de övriga imperialistiska
makterna och mellan de imperialistiska makterna. Denna motsättning
kommer att lösas inom de närmaste 50-100 åren. 4)
Motsättningen mellan de förtryckta nationerna och imperialismen,
är kampen för de förtryckta nationernas befrielse
och för att förinta imperialismen och reaktionen, även
denna motsättning kommer att lösas inom de närmsta
50-100 åren och under denna tid är denna huvudmotsättningen,
fast vilken som helst av de fyra grundläggande motsättningarna
kan komma att bli den huvudsakliga allt efter klasskampens specifika
omständigheter, antingen tillfälligt eller inom bestämda
länder.
I perspektiv, måste vi, marxist-leninist-maoisterna, för
att nå vårt slutliga mål Kommunismen föra
fram tre olika typer av revolutioner: 1) Den demokratiska revolutionen,
detta är den borgerliga revolutionen av ny typ som leds av
proletariatet i de efterblivna länderna, denna upprättar
klassernas gemensamma diktatur; proletariat, bönder, småbourgeoisien
och under vissa omständigheter även mellanbourgeoisien,
under proletariatets hegemoni. 2) Den socialistiska revolutionen,
i de kapitalistiska och imperialistiska länderna, som upprättar
proletariatets diktatur. 3) Kulturrevolutioner, de görs för
att fortsätta revolutionen under proletariatets diktatur, för
att underkuva och eliminera alla kapitalismens alster och bekämpa
med vapnen all strävan för kapitalistiskt restuation,
dessa tjänar till att förstärka proletariatets diktatur
och marscherandet mot Kommunismen.
Ingen klass i världen har tagit Makten på en gång,
utan genom en process av restaurationer och kontrarestaurationer.
Så när proletariatet tar Makten och upprättar sin
diktatur, ökar bourgeoisiens iver att upprätta kapitalismen
och då öppnas en historisk process av kamp mellan proletariatet,
för att vidmakthålla och försvara sin diktatur och
förhindra den kapitalistiska restaurationen, och bourgeoisien
som vill återta makten. Denna kamp mellan restauration och
kontrarestauration är en oförneklig historisk lag tills
det definitiva upprättandet av proletariatets diktatur. 1 världshistorien,
när den feodala klassen var framskriden i Kina, dröjde
det 250 år innan man definitivt kunde krossa slaveriets restauration;
när bourgeoisien i västern slogs mot feodalismen för
att krossa försök till restauration eller feodalismens
restauration krävdes det 300 år för att den definitivt
skulle upprätta sin Makt; och i och med att det handlar om
en revolution där proletariatet definitivt skall upprätta
sin Makt, är kampen mellan restauration och kontratrestauration
synnerligen hård och förbittrad och den kräver ungefär
200 år, med utgångspunkt från Pariskommunen 1871.
Erfarenheterna av restauration i Sovjetunionen och Kina ger oss
stora lärdomar, både positiva och negativa, vi bör
särskilt framhäva det storslagna framsteg som gjordes
under den nya Statens förverkligande och hur den Stora Proletära
Kulturrevolutionen är lösningen för att förebygga
restaurationen.
Vi marxist-leninist-maoister, gonzalos tänkande, återförsäkrar
oss i det revolutionära våldet som universellt giltig
lag för att ta Makten och det är kärnan i att ersättandet
av en klass med en annan. De demokratiska revolutionerna genomförs
med det revolutionära våldet, liksom de socialistiska
revolutionerna och vid restauration återtar vi makten genom
det revolutionära våldet och med det revolutionära
våldet vidmakthåller vi revolutionens fortsättning
under proletariatets diktatur genom kulturrevolutioner och till
Kommunismen kommer vi endast med det revolutionära våldet
och så länge det existerar exploatering skall vi var
helst det än existerar på Jorden göra slut på
det medelst det revolutionära våldet.
Så, rustar oss den nya eran rikligt och vi kommunister måste
stärka oss ideologiskt, politiskt och organisatoriskt för
att åtaga oss det ansvar som motsvarar den nya eran.
2. VÄRLDSREVOLUTIONENS PROCESS
Det finns två strömningar som verkar i den internationella
kommunistiska rörelsen: den internationella proletära
rörelsen och den nationella befrielserörelsen, den första
är den ledande och den andra dess bas.
Den nationella befrielserörelsen. Den utvecklas i de förtryckta
nationerna mot imperialismen och reaktionen. Under 1910-talet ägnade
Lenin stor uppmärksamhet åt kampen i Indien, Kina, Persien
och framlade att den socialistiska revolutionen inte enbart skulle
vara för proletärer mot sin bourgeoisie utan även
för kolonierna mot sina förtryckare; det sägs att
det finns en sammanslagning av två krafter, den internationella
proletära rörelsen och den nationella befrielserörelsen,
och att massornas vikt i de förtryckta nationerna utgör
majoriteten av befolkningen på jordklotet och detta kommer
att vara avgörande för världsrevolutionen. Man kommer
till slutsatsen att revolutionen sträcker sig över de
förtryckta nationerna men det förnekar inte revolutionen
i Europa, utan den visar att en socialistisk Stat, så som
Sovjetunionen var, kunde utvecklas omgiven av imperialistiska stater.
Genom att utveckla Marx lägger han grunder för världsrevolutionens
strategi för att underminera imperialismen, och ena den nationella
befrielserörelsens kamp med den internationella proletära
rörelsens kamp och utveckla revolutionen, och trots att slagordet
för Kommunisterna är "Proletärer i alla länder,
förenen eder!" så framlägger han att slagordet
som bör leda de två krafternas kamp bör vara "Proletärer
i alla länder och världens folk, förena er!".
Ordförande Mao Tse-tung utvecklar Lenins strategi genom att
centrera på den stora historiska betydelsen som den nationella
befrielserörelsen utgör för världsrevolutionen.
Eftersom imperialismen suger ut de förtryckta nationerna mer
och mer vilka reser sig i mäktiga revolutionära stormar,
som m måste ledas av dess kommunistiska partier, så
smälts den nationella befrielserörelsen och den internationella
proletära rörelsen samman och dessa två krafter
driver fram utvecklingen av världshistorien. Ordförande
Gonzalo lär oss att den strategi som vi Kommunister måste
utveckla måste utgå från de grunder Lenin lade
och som utvecklades av Ordförande Mao.
Den internationella proletära rörelsen, är det internationella
proletariatets teori och praktik. Proletariatet kämpar på
tre plan: teoretiskt, politiskt och ekonomiskt och sedan det uppkommer
som historiens sista klass har inom ramen förr dess kamp utmärkt
sig följande milstolpar: 1848, när det Kommunistiska manifestet
framarbetades av Marx och Engels och etablerade proletariatets grundsatser
och program; 1871, Pariskommunen då proletariatet för
första gången gre Makten; 1905, revolutionens generalrepetition;
1917, Oktoberrevolutionens triumf i Ryssland, klassen etablerade
proletariatets diktatur och en nya era börjar; 1949, den kinesiska
revolutionens triumf som etablerade den gemensamma diktaturen ledd
av proletariatet och löste steget mot den socialistiska revolutionen,
som ändrade krafternas förhållande i världen;
och på 60-talet med den Stora Proletära Kulturrevolutionen,
ledd av Ordförande Mao Tsetung, som fortsatte revolutionen
under proletariatets diktatur i tillspetsad kamp mellan restauration
och kontrarestauration.
I proletariatets kamp för dagskraven frambringas fackföreningen
och strejken, vilka inte enbart är instrument för den
ekonomiska kampen utan även härdar klassen "för
de kommande stora slagen". Strejken är den ekonomiska
kampens huvudsakliga instrument och generalstrejken är ett
komplement till upproret, men det som framlades av Sorel, anarkisterna
och andra att man med generalstrejken kan gripa Makten, är
oriktigt. Vi utvecklar kampen för dagskraven till tjänst
för kampen för Makten.
Proletariatet frambringar politiska apparater: det Kommunistiska
Partiet vilket är raka motsatsen till övriga partier och
vars mål är gripandet av den politiska Makten, Marx definierade
det på detta vis. Lenin uppstäl1de Partiets karaktär
av ny typ genom att bekämpa den gamla revisionismens underminerande
inflytande, vilken frambringade borgerliga arbetarpartier vars bas
var arbetararistokratin, fackföreningsbyråkratin, den
parlamentariska kretinismen och de som var anpassade efter systemet.
Ordförande Mao Tsetung utvecklade Partiets uppbyggnad runt
geväret och framlade uppbyggnaden av de tre instrument. Ordförande
Gonzalo etablerade tesen om de Kommunistiska partiernas militarisering
och de tre instrumentens koncentriska uppbyggnad.
Proletariatet alstrar ideologi: marxismen-leninismen-maoismen,
huvudsakligen maoismen för världsrevolutionen och marxismen-leninismen-maoismen,
gonzalos tänkande, huvudsakligen gonzalos tänkande, för
den peruanska revolutionen.
Marxismen grundlades av Marx. Marx och Engels tog det bästa
som mänskligheten hade frambringat, den tyska klassiska Filosofin,
den engelska Politiska Ekonomin och den franska Socialismen för
att lägga grunden
till proletariatets ideologi. Marxismen har inte tagit ett steg
i dess liv utan att bekämpa felaktiga ställningar, på
så sätt fick den kämpa mot Proudhon och anarkismen,
mot högeravvikelserna och mot Dührings sk utvecklade skapelser
och mot de opportunistiska ställningar som uppkom i det tyska
socialdemokratiska partiet. Sedermera, efter Engels död, kom
den gamla revisionismen att utvecklas med Bernstein och Kautsky,
och Lenin besegrade dem. I syntes, kom marxismen att i sin första
etapp etablera den marxistiska filosofin eller den dialektiska materialismen,
den marxistiska politiska ekonomin och den vetenskapliga socialismen.
Lenin utvecklade marxismen och upphöjde den till dess andra
stadium: marxismen-leninismen. Detta gjorde han i hård kamp
mot den gamla revisionismen som förnekade den marxistiska filosofin
genom att säga att man skulle basera sig på nykantismen,
som är idealism och inte dialektisk materialism. Inom den politiska
ekonomin förnekade de den växande fattigdomen, och på
så sett tillfredsställkes proletariatets krav av imperialismen,
kapitalismen. De förnekade mervärdet och imperialismen.
I den vetenskapliga socialismen siktade de mot klasskampen, mot
det revolutionära våldet och de proklamerade pacifismen.
Revisionism är att revidera de marxistiska principerna genom
att åberopa nya villkor. Lenin sade att revisionismen är
bourgeoisiens agenter i proletariatets led, han sade också
att för att bekämpa imperialismen måste man också
bekämpa revisionismen ty de är två sidor av samma
mynt. Lenin framhäver att revisionismen siktar på att
splittra proletariatets politiska och fackliga rörelser och
den frambringar socialismens splittring. 1 denna träffsäkra
och obevekliga kamp mot revisionismen framlägger Lenin dessutom
vid tiden för första världskriget att man skall förvandla
det imperialistiska kriget till ett revolutionärt krig, man
måste demaskera de gamla revisionisterna och visa att de är
socialpatrioter; han framlägger att i revolutionstider måste
man skapa nya organisationer, för att reaktionen slår
mot de lagliga, vi måste sätta igång underjordiska
organisationer även för arbetet med massorna. Därefter
förverkligade han Oktoberrevolutionen med det Kommunistiska
Partiet och genom upproret.
Stalin kom att fortsätta Lenins verk och under socialismens
uppbyggnadsprocess i Sovjetunionen, kom han att kampa mot Trotskijs,
Zinovjevs och Kamenevs avvikelser, denna kamp avslutades år
1937; han förde kamp under 13 år och det är falskt
att säga att han löste problemen på ett administrativt
sätt. Vi åtar oss samma ställning som Ordförande
Mao angående kamrat Stalins roll, dvs att 70% av hans gärningar
var positiva. Vi kommunister har idag uppgiften att göra en
lämplig analys av det andra världskriget, utvärdering
av den Kommunistiska Internationalen och i synnerhet att noggrant
studera dess sjunde Kongress och inom detta kamrat Stalins roll,
revisionismens agerande i Frankrike och Italien, etc.
Genom att utveckla marxismen-leninismen upphöjer Ordförande
Mao Tsetung marxismen till dess högsta topp och proletariatets
teori blir: marxismen-leninismen-maoismen. Ordförande Mao uppfyllde
denna uppgift under en ihärdig och ihållande kamp inom
Kinas Kommunistiska Parti där han krossade högeropportunistiska
linjer, där krossandet av Liu Shao-chis och Teng Shao-pings
revisionistiska linjer framhävas, och på internationell
nivå ledde han och vann kampen mot Chrustjovs nutida revisionism.
Ordförande Mao förverkligade den demokratiska revolutionen
i Kina, övergången till den socialistiska revolutionen
och den Stora Proletära Kulturrevolutionen. Den grundläggande
frågan i maoismen är makten, makten för Proletariatet,
Makten för proletariatets diktatur, baserad på en väpnad
styrka ledd av Partiet. Maoismen är marxismen-leninismens tillämpning
i de efterblivna länderna, under världsrevolutionens strategiska
offensiv och i revolutionens fortsättning under proletariatets
diktatur.
Så vi kommunister har tre stora svärd: vår grundare
Marx, den store Lenin och Ordförande Mao Tsetung, vår
storslagna uppgift är att upphöja, försvara och tillämpa
marxismen-leninismen-maoismen, huvudsakligen maoismen, och sätta
den som befäl och vägledning för världsrevolutionen.
Genom att fortsätta marxismen-leninismen-maoismens utveckling
upphöjer, försvarar och tillämpar Ordförande
Gonzalo denna vår oövervinneliga och oförvissneliga
ideologi och detta utgör marxismen-leninismen-maoismen, gonzalos
tänkande, Partiets Enhetsbas. Han utvecklar den peruanska revolutionen
och ger bidrag till världsrevolutionen, Gonzalos tänkande
är det huvudsakliga som vi måste förkroppsliga,
därför att det är segergarantin som leder oss till
den demokratiska revolutionen, den socialistiska revolutionen och
vidare till kulturrevolutionerna ända till kommunismen.
Vidare, framlägger Ordförande Gonzalo för oss att
det inom världsrevolutionens process för att sopa bort
imperialismen och världsreaktionen från Jordens yta finns
tre moment: 1) den strategiska Defensiven; 2) den strategiska Jämvikten;
och 3) den strategiska Offensiven av världsrevolutionen. Detta
gör han genom att tillämpa motsättningens lag på
revolutionen, ty motsättningen är allmängiltig, alla
motsättningar har två aspekter som kämpar mot varandra,
i detta fall är det revolution och kontrarevolution. Världsrevolutionens
strategiska defensiv gentemot kontrarevolutionens offensiv utgår
från år 1871 med Paris kommunen och slutar vid andra
världskriget; den strategiska jämvikten äger rum
kring den kinesiska revolutionens seger, kring den Stora Proletära
Kulturrevolutionen, samt kring utvecklingen av den mäktiga
nationella befrielserörelsen; sedermera går revolutionen
in i den strategiska offensiven, detta moments början kan dateras
till omkring år 1980 då vi ser tecken såsom kriget
mellan Iran och Irak, Afghanistan, Nicaragua och Folkkrigets början
i Peru, en epok inramad inom "de närmaste 50-100 åren";
härifrån och framåt kommer motsättningen mellan
kapitalism och socialism att utvecklas, vars lösning kommer
att leda oss till kommunismen. Vi förstår att det är
en långvarig process och inte en kortvarig, och med övertygelsen
om att vi skall komma till Kommunismen även om vi går
genom en rad krökar och bakslag, som nödvändigtvis
kommer att finnas. Dessutom är det inte konstigt att vi tillämpar
de tre momenten på världsrevolutionen, ty, Ordförande
Mao tillämpade dem på det långvariga krigets process,
och vi, som kommunister, bör inte endast se till ögonblicket
utan också till de kommande långa åren.
3. DEN AKTUELLA SITUATIONEN OCH PERSPEKTIV
I den aktuella situationen och dess perspektiv har vi kommit in
i världsrevolutionens strategiska offensiv inom "de 50-100
åren" under vilka imperialismen och världsreaktionen
kommer att gå under och därefter kommer proletariatet
att definitivt befästa makten och etablera sin diktatur. Därifrån
och framåt kommer motsättningen att vara mellan socialism
och kapitalism, på vägen till kommunismen. Att restaurationen
ägde rum i Sovjetunionen och Kina, förnekar inte det internationella
proletariatets kraftfulla utveckling utan det visar hur kampen mellan
restauration och kontrarestauration är, av detta drar vi kommunister
lärdom för att förebygga restaurationen och definitivt
etablera proletariatets diktatur.
Vi försäkrar oss på nytt i Ordförande Maos
tes om att en period av kamp mot den nordamerikanska imperialismen
och den ryska socialimperialismen har inletts; så här
är de två huvudfienderna i världen definierade på
världsnivå, detta gäller både för dem
som genomför demokratisk revolution, för dem som genomför
socialistisk revolution och även för dem som genomför
nationalistiska rörelser, det som måste göras är
att varje revolution eller rörelse specificerar sin huvudsakliga
fiende och förebygger den andra supermaktens dominans eller
någon av de övriga makternas dominans. I Peru domineras
vi av Yankee-imperialismen i sammansvärjning med storbourgeoisien
och godsägarna. Dock, på världsnivå existerar
en strid mellan de två supermakterna för världsherravälde,
vi kämpar mot den nordamerikanska imperialismen, mot feodalismen
och mot byråkratkapitalismen, men vi kan inte tillåta
att den ersätts av socialimperialismens dominans eller någon
annan makts dominans. I Afghanistan finns den ryska social-imperialismens
direkta aggression, som strider med yankee-imperialismen och övriga
västmakter samt Kina om herraväldet, där måste
kampen föras mot social-imperialismen som huvudfienden samtidigt
som de inte får ge tillträde till den nordamerikanska
imperialismen eller de övriga makterna; problemet att kampen
inte utvecklas på korrekt sätt p.g.a. brist på
politisk ledning, brist på ett Kommunistiskt Parti. I syntes,
det existerar två supermakter som är huvudfienderna,
men i varje enskilt fall är en av dem den huvudsakliga, men
vi skonas inte från de andra makternas handlande.
Vi anser att Ordförande Maos tes om de tre världarna
är rättvis och korrekt, denna tes ar förbunden med
Lenins tes om kraftfördelningen i världen grundad på
analysen av klasser och motsättningar. Vi förkastar Teng
Shao-pings opportunistiska och revisionistiska förvrängning
av tesen om de tre världarna som leder till att man blir en
efter svans USA och säljer revolutionen. Genom att utgå
från detta analyserar Ordförande Gonzalo den nuvarande
situationen då de tre världarna tar form och bevisar
att den är ett faktum, angående den första världen,
är det två supermakter, USA och Sovjetunionen, som strider
om världsherraväldet och kan utlösa ett imperialistiskt
krig, de är supermakter för att de är mäktigar
än de andra makterna ekonomiskt, politiskt och militärt;
USA:s ekonomi är koncentrerad i monopol av icke-statlig egendom,
politiskt utvecklar USA en borgerlig demokrati med ökande restriktioner
av rättigheter det är en reaktionär liberalism, militärt
sett är USA västerns mäktigaste makt och har en längre
utvecklingsprocess. Sovjetunionens ekonomi är koncentrerad
i de statliga monopolen, politiskt sett är det en byråkratisk
bourgeoisies fascistiska diktatur, militärt är det en
makt på hög nivå, fastän de har en kortare
utvecklingsprocess. USA försöker vidmakthålla sina
dominansområden och även utöka dem. Sovjetunionen
siktar mer på utvidgning därför att det är
en ny supermakt och ekonomiskt sett är den intresserad av att
fånga Europa för att förbättra sina villkor.
1 syntes, det är två supermakter som inte bildar ett
block utan de har motsättningar, tydliga skillnader sinsemellan
och de rör sig inom lagen om maskopi och tvist om världsfördelning.
Den andra världen är de imperialistiska makterna, inte
supermakterna, dvs med mindre ekonomisk, politisk och militär
makt, såsom Japan, Tyskland, Frankrike, Italien, etc. de har
motsättningar med supermakterna för de får stå
ut med t ex dollardevalveringar, militära restriktioner och
politiska pålagor; dessa imperialistiska makter vill dra fördel
av supermakternas strider för att själva kunna bli nya
supermakter, de bryter också ut i aggressionskrig mot de förtryckta
nationerna och mellan varandra, det uppstår tillspetsade motsättningar.
Den tredje världen omfattas av de förtryckta nationerna
i Asien, Afrika och Latinamerika, dessa är kolonier eller halv-kolonier
där feodalismen ej ännu omintetgjorts. et är på
denna bas som byråkratkapitalism utvecklas, de är underkastade
en eller annan supermakt eller imperialistisk makt, de har motsättningar
gemtemot imperialismen, dessutom kämpar de emot sin egen storbourgeoisie
och sina godsägare vilka står i tjänst till och
är i sammansvärjning med imperialismen, särskilt
med supermakterna.
Allt detta ger oss kommunister grunder för att etablera världsrevolutionens
strategi och taktik. Ordförande Mao Tsetung har lyckats etablera
världsrevolutionens strategi och taktik, men de kinesiska revisionisterna
gömmer detta. Därmed åligger det oss att dra det
ur hans egna idéer, desto mer om det finns nya situationer,
särskilt i perspektiv.
Vårt Parti hävdar att det i den dagsaktuella situationen
i världen finns tre grundläggande motsättningar:
1) Motsättningen mellan å ena sidan de förtryckta
nationerna och å andra sidan de imperialistiska supermakterna,
och de imperialistiska makterna här ingår även tesen
om att de tre världarna tar form och vi formulerar det så
för att denna motsättnings kärna är med de imperialistiska
supermakterna, men motsättningen uppstår även med
de imperialistiska makterna. Detta är huvudmotsättningen
och dess lösning den nydemokratiska revolutionens utveckling
och seger. 2) Motsättningen proletariat-bourgeoisie, dess lösning
är den socialistiska revolutionen och i perspektiv den proletära
kulturrevolutionen. 3) Motsättningen mellan de imperialistiska
makterna: mellan supermakterna, mellan supermakterna och de imperialistiska
makterna och de imperialistiska makterna sinsemellan, detta leder
till krig om världs herravälde och imperialistiska krig,
rövarkrig mot vilka proletariatet måste ställa folkkriget
och i perspektiv världsfolkkriget. Motsättningen socialism-kapitalism
nämner vi inte idagsläget, ty den uppstår bara på
politisk och ideologisk nivå därför att socialismen
idag inte existerar som Stat, idag finns inte ett socialistiskt
system, men det fanns tidigare och att idag påstå att
det finns är att påstå att Sovjetunionen är
socialistiskt, vilket är revisionism.
Nödvändigheten av att studera motsättningarna tjänar
till att analysera världsituationen och för att definiera
dess strategi och taktik, och inom detta, de strategiska områdena
och konfliktområdena. Idag är de hetaste konflikthärdarna:
Sydostasien, där kampen i Vietnam, Laos och Kampuchea är
brännpunkter i denna storartade och strategiska region av Asien,
detta är en region med stor befolkningskoncentration t ex i
Indien, som skulle tjäna revolutionens framåtskridande
på ett kraftfullt sätt om de hade tillräckligt utvecklade
Kommunistiska Partier. I Mellanöstern, som är ett stort
oljecentrum, finns också en tillspetsad kamp mellan supermakter
och de imperialistiska makterna, detta står i förbindelse
till frågan om Främre Orienten och de nationalistiska
rörelserna, även de reaktionära. I södra Afrika,
där det finns gerillarörelser som supermakterna och de
imperialistiska makterna tillvällat sig för att förvandla
dem till ockupationsstyrkor och kontrollera dem. Latinamerika, kampen
i Centralamerika (Nicaragua och El Salvador) och Antillernas (Haiti
etc) explosivitet är viktiga. Och det marxist-leninist-maoistiska,
gonzalos tänkande folkkriget i Peru, som kämpar för
en äkta demokratisk revolution utan att underkasta sig någon
supermakt eller makt. Och Europa, där ihållande antiimperialistiska
militära aktioner utvecklas, det är nödvändigt
att studera ideologin och politiken som ligger bakom dessa aktioner,
vilken klass de tjänar, dess förbindelse med proletariatets
ideologi och den roll de spelar inom den proletära världsrevolutionen,
deras ställning till den nutida revisionismen bör också
studeras; detta är rörelser som uttrycker att det finns
en revolutionär situation som utvecklas ojämnt över
den Gamla Kontinenten. 1 vilket som helst av dessa konfliktområden
kan gnistan, som orsakar att ett imperialistiskt världskrig
bryter ut, uppstå, detta är en situation som uppstår
då en av supermakternas strategiska överlägsenhet
har definierats, därför blir det allt mer brådskande
och nödvändigt att kunna räkna med Kommunistiska
Partier som grundar sig på marxismen-leninismen-maoismen och
som härdats för och under folkkriget genom sin militarisering.
Att strategiskt definiera vilka områden som är huvudsakliga
och vilka som är sekundära för världsrevolutionen
är nyckeln för att kunna etablera rollen som varje region
och Parti skall spela i världsrevolutionen.
För de Kommunistiska Partierna är problemet att inte
koncentrera uppmärksamheten på det imperialistiska världskriget
utan att koncentrera den på folkkriget för det är
bara det kriget som leder till makten för proletariatet. Vi
anser att så länge imperialismen existerar så finns
det möjlighet för att det imperialistiska världskriget
inträffar och det är som Ordförande Mao träffsäkert
sade "antingen förebygger revolutionen kriget eller så
underblåser kriget revolutionen". För att ett imperialistiskt
krig skall äga rum måste den ena supermaktens överlägsenhet
över den andra definieras och enligt de reaktionära militära
teoretikerna kommer detta under dess första moment att ske
genom användning av kärnvapen, ett förkrossande kärnvapenbombardemang
från båda sidor, och under det andra momentet kommer
stora kontingenter bestående av miljoner soldater delta och
då kommer ett konventionellt krig, för att ockupera landområden
eftersom målet är att fördela krigsbytet, särskilt
de förtryckta nationerna, att bryta ut; sedan kommer ett stort
och grymt mördande bryta ut och detta kommer samtidigt att
återverka på imperialisterna och kommer skälen
för att de förtryckta nationerna, världens folk och
klassen skall resa sig i folkkrig att bli starkare. Således,
om ett imperialistiskt världskrig bryter ut så är
vi för det första emot det, för det andra fruktargvi
det inte och vi koncentrerar oss på revolutionen; för
det tredje, att koncentrera på revolutionen är att föra
folkkrig lett av proletariatet genom dess Kommunistiska Partier;
och för det fjärde, detta folkkrig måste specificeras
efter varje typ av land och efter varje typ av revolution. Med detta
står därför världsfolkkriget på dagordningen.
4. DEN INTERNATIONELLA KOMMUNISTISKA RÖRELSEN
DEN REVOLUTIONÄRA INTERNATIONALISTISKA RÖRELSEN
Historien om den internationella kommunistiska rörelsen är
en ärofull process av kamp som kommunisterna i hela världen
utkämpat och utkämpar för att förena sig i syfte
att nå sitt oföränderliga mål, det kommunistiska
samhället. Under den ärorika kampen har tre Internationaler
förverkligats.
Den Internationella Arbetarassociationen eller den Första
Internationalen grundades av Marx och Engels år 1864, och
i denna international etablerades, genom hård kamp för
att krossa Bakunins anarkistiska ställningar, att marxismen
är proletariatets enda doktrin. Angående detta säger
Lenin att den Första Internationalen fyllde sin uppgift, som
var att lägga de ideologiska grunderna för proletariatets
doktrin. Sedan splittrades den Första Internationalen, Marx
och Engels beskylldes för att ha splittrat den men de svarade
att om splittringen inte skett så skulle den ändå
dött, mördad av att man satte enighet före principerna.
Den Andra Internationalen grundades av Engels år 1889, och
denna tjänade till att organisationerna och partierna mångdubblades,
men efter Engels död, blev det en otyglad tillväxt av
den gamla revisionismen vilken kom att bekämpas och krossas
av Lenin. Den Andra Internationalen gjorde bankrutt vid första
världskriget på grund av de ledare den hade, som Kautsky
och Bernstein, som istället för att bekämpa det imperialistiska
kriget och omvandla det till en revolution så stödde
de rövarkriget och sin respektive bourgeoisie och på
så sätt blev de socialpatrioter. Är 1919 grundade
Lenin den Tredje Internationalen, den Kommunistiska Internationalen,
som skapades som en kampapparat för att kunna åtaga sig
världsrevolutionen och uppbyggnaden av proletariatets diktatur.
Under 1920-talet uppstod det inom den Kommunistiska Internationalen
två problem som fick stor återverkan: först revolutionen
i Tyskland, i ett utvecklad land, och sedan revolutionen i Kina,
ett outvecklat land. Senare blev situationen i världen allvarligare
efter fascismens uppkomst och dess seger, samt det fanns problem
med hur man skulle förstå Fronten; Togliattis och Thorez
revisionistiska kriterier fanns och de höll fast vid den gamla
ordningen och ville inte krossa den, utan de koncentrerade sig bara
på kampen mot fascismen. För kommunisterna och för
vårt Parti är det viktigt att göra en utvärdering
av den Kommunistiska Internationalen, framför allt av dess
sjunde kongress, som är förbunden med världskriget
och med kamrat Stalins roll i detta, detta är en brådskande
uppgift. Under år 1943 upplöstes den Tredje Internationalen
och kvar blev en Informationskommitté.
Kommunisternas kamp för att förena sig på världsnivå
är en komplicerad och hård kamp, då den påbörjades
efter andra världskriget skedde det mot den nutida revisionismen.
Är 1948 fördömdes Tito. Även Browders idéer
var fördärvbringande. Under åren 1957 och 1960 samlades
de kommunistiska partierna och arbetarpartierna i Moskva, dessa
händelser inträffade efter år 1956 då Chrustjov
på Sovjetunionens Kommunistiska Partis (SUKP) tjugonde kongress
upphävde proletariatets diktatur i Sovjetunionen och attackerade
den, maskerad som ett angrepp på kamrat Stalin. Vid denna
tid hade Sovjetunionen stor betydelse i världen och under dessa
förhållanden antogs på dessa möten, 1957 och
1960, otydliga ställningar, trots de principfasta ställningar
som hölls fast av Kinas Kommunistiska Parti, särskilt
av Ordförande Mao, och det Albanska Arbetets Parti. Ordförande
Maos ställning lyckades förändra några av SUKP:s
ställningar. 1961 hölls SUKP:s 22:a kongress och där
systematiserades den nutida revisionismens ställningar.
Ordförande Mao som ledde Kinas Kommunistiska Parti (KKP) kunde
tränga igenom den nya revisionismens väsen, vilket systematiserades
i "de tre fredliga" och "de två hela".
Den "fredliga samexistensen", Chrustjov förvränger
en tes av Lenin som skiljer mellan förhållandena mellan
stater och förhållandena inom stater och han framlade
att den internationella kommunistiska rörelsens allmänna
linje skulle vara den "fredliga samexistensen"; för
Chrustjov låg problemet i att förhindra krig för
enligt honom skiljer inte kärnvapnen på förtryckare
och förtryckta och människorna borde förbrödras
för att förhindra mänsklighetens förintelse.
"Den fredliga övergången" framlade att revolutionen
inte längre behövde det revolutionära våldet
utan att man kan ändra ett samhällssystem till ett annat
genom "den fredliga vägen", genom val, genom parlamentarismen.
"Den fredliga tävlan", hävdade att det som det
socialistiska systemet borde göra för att förinta
det imperialistiska systemet var en tävlan för att visa
imperialisterna att det socialistiska systemet är överlägset
och på så sätt skulle imperialisterna gå
över till socialismens sida.
Den revisionistiska tesen om "hela folkets Stat" med
vilken Chrustjov försökte förneka statens klasskaraktär
siktade konkret mot proletariatets diktatur, "hela folkets
parti" var ett annat missfoster som förnekade Partiets
klasskaraktär som proletariatets Parti. Chrustjov hävdade
att SUKP:s tjugoandra kongress var kommunisternas nya program och
ersatte det Kommunistiska Manifestet med de borgerliga parollerna
"frihet, jämlikhet och broderskap". Det Kommunistiska
Manifestet är kommunisternas program och förnekandet av
detta fick kampen mellan marxismen och revisionismen att flamma
upp och tillspetsas.
Den 14:e juni 1963 publicerades "Ett förslag rörande
den internationella kommunistiska rörelsens allmänna linje",
även känt som "det kinesiska brevet", det följdes
av publiceringen av de "nio kommentarerna" där Ordförande
Mao och Kinas Kommunistiska Parti på ett utmärkt sätt
avslöjade och krossade den nutida revisionismen på alla
plan.
Vi förstår att Ordförande Mao och KKP ansåg
att det under sådana omständigheter inte var lämpligt
att bilda en ny kommunistisk international, då den ideologisk-politiska
basen inte var definierad, denna borde ha varit marxismen-leninismen,
Mao Tsetung tänkande, men framför allt det Albanska Arbetets
Parti under Hoxhas ledning accepterade inte Mao Tsetungs tänkande
och Hoxha strävade efter att bilda en ny international som
bara skulle basera sig på marxismen-leninismen utan att ta
i beaktande marxismens nya utveckling, för i väsen var
Hoxha emot Mao Tsetungs tänkande.
Med den Stora Proletära Kulturrevolutionen utvecklades Ordförande
Maos växande inflytande i världen. Kinas Kommunistiska
Parti koncentrerade sig på mycket brådskande problem,
hur man skulle återta makten i Kina från Liu Shao-chis
och Teng Shao-pings revisionistiska tillvällande och hur man
skulle fortsatta revolutionen under proletariatets diktatur. På
så sätt blev Ordförande Mao i klasskampen mot revisionismen
proletariatets store lärare på nationell och internationell
nivå, världsrevolutionens Anförare och hans tänkande
blev marxismens tredje etapp, under denna epok sa vi kommunister
marxismen-leninismen-Mao Tsetungs tänkande. På Perus
Kommunistiska Partis (PKP) sjätte nationella konferens i januari
1969 antogs partiets enhetsbas marxismen-leninismen-Mao Tsetungs
tänkande, som ett resultat av Ordförande Gonzalos och
Partiets röda fraktions kamp, som redan från 1966 slutit
upp kring marxismen-leninismen-Mao Tsetungs tänkande medan
Ordförande Gonzalo själv redan 1962 slutit upp kring Ordförande
Maos ställning och med den uppfattningen härdade han den
röda fraktionen. Vi sanna kommunister väntade på
att KKP skulle definiera maoismen som marxismens tredje etapp, men
när Ordförande Maos dött i september 1976 siktade
de kinesiska revisionisterna, som genomförde den kontrarevolutionära
kuppen, mot Ordförande Mao och hans tänkande. På
så sätt kom marxisternas enighet in i svåra och
allvarliga problem, men Perus Kommunistiska Parti höll sig
orubbligt fast vid och försvarade marxismen-leninismen-Mao
Tsetungs tänkande och demaskerade den kontrarevolutionära
kuppen och det revisionistiska tillvällandet av makten som
ägde rum i Kina, det var som den Utökade Politbyrån
kom överens om i oktober 1976: "Att vara marxist är
att ansluta sig till marxismen-leninismen-Mao Tsetungs tänkande"
I och med Ordförande Maos död och Tengs och hans kumpaners
tillvällande av makten i Kina, blev vi kommunister skingrade
över världen utan centrum och utan bas för världsrevolutionen;
Sedan visade kontrarevolutionen sina klor och förnekade erdförande
Mao och marxismen-leninismen-Mao Tsetungs tänkandes giltighet
och utlöste den tredubbla revisionistiska attacken, den från
Teng Shiao-ping (den kinesiska revisionismen), den från Hoxha
(den albanska revisionismen) och den från Brezjnev (den ryska
revisionismen). Inför detta kallade Ordförande Gonzalo,
vid den första nationella konferensen i november 1979, hela
Partiet att: upphöja, försvara och tillämpa marxismen-leninismen-Mao
Tsetungs tänkande mot den trefaldiga revisionistiska attacken.
Denna ställning höll Partiet stadigt fast vid och förde
fram principernas oföränderliga ställning. Och genom
att basera sig på marxismen-leninismen-Mao Tsetungs tänkande
påbörjade PKP 1980 folkkriget och det var genom att tillämpa
och utveckla folkkriget som dess förståelse av maoismen
skred mer framåt och de förstod att maoismen är
marxismens tredje etapp, därför kom PKP på den andra
Nationella Konferensen i maj år 1982 överens om att marxismen-leninismen-maoismen
är marxismens tredje etapp. På detta sätt var PKP
det enda Partiet i världen som var avantgarde i försvaret
att maoismen och PKP åtog sig uppgiften att kämpa för
marxist-leninist-maoisternas enighet i hela världen, för
denna ideologi ska vara befäl och vägledning för
den peruanska revolutionen och för världsrevolutionen.
För att tillämpningen av ideologin inte ska bliva mekanisk
måste marxismen-leninismen-maoismens tillämpning vara
specificerad till varje revolutionen, det är av denna anledning
som den peruanska revolutionen har frambringat Ordförande Gonzalo
och det är gonzalos tänkande som är det huvudsakliga
i partiets enhetsbas. På så sätt, varje revolution
måste specificera sitt vägledande tänkande för
utan ett sådant så finns inte någon tillämpning
av marxismen-leninismen-maoismen eller någon utveckling av
revolutionen.
Tretton kommunistiska partier och organisationer undertecknade
på hösten år 1980 en deklaration: "Till marxist-leninisterna,
arbetarna och de förtryckta i alla länder". Med vilken
de kallade kommunisterna att förena sig kring marxismen-leninismen
och de talar om Ordförande Mao, men utan att anse att han givit
upphov till en ny etapp av marxismen och dess universella giltighet,
allt detta arbete leddes huvudsakligen av USAs Revolutionära
Kommunistiska Parti (RKP). År 1983 tog RKP kontakt med Perus
Kommunistiska Parti för att inbjuda det till att underteckna
deklarationen från 1980, men PKP var inte eniga för att
i den beaktades inte Mao Tsetungs tänkande, dessutom grundade
vi oss redan då på marxismen-leninismen-maoismen. I
mars 1984 genomförde de tretton organisationerna en andra konferens,
på denna konferens bildades den Revolutionära Internationalistiska
Rörelsen (RIR) och de antog en gemensam deklaration i vilken
de säger sig förenas runt marxismen-leninismen-Mao Tsetungs
tänkande.
Vår position angående PKP:s inkorporering i RIR sammanfattas
i det brev som vi gav till RIR:s Kommitté i oktober 1986:
"Två saker skulle vi vilja understryka angående
denna punkt. För det första, sedan början av vår
kontakt har utgångspunkten för våra meningsskiljaktigheten
varit den väsentliga och avgörande frågan om att
marxismen-leninismen-maoismen, som den enda, sanna och nya etapp
av utvecklingen av proletariatets ideologi med universell giltighet
där huvudsakligen maoismen är nyckelfrågan; och
det är följaktligen därför som vi inte är
eniga med benämningen marxismen-leninismen-Mao Tsetungs tänkande.
Dock, ansåg vi och vi anser att: att lösa denna, för
oss nödvändiga utgångspunkt, är komplext, det
kräver tid, och det skall huvudsakligen tjäna till att
utveckla revolutionen".
"Som andra punkt, när vi undertecknade, den vid det andra
RIR-mötet antagna, Deklarationen, tog vi hänsyn till några
invändningar och även några klara motståndpunkter
som vi kortfattat speciellt framlagt, samt upprepat detta vid några
möten, meddelanden eller informationer som klart visar meningsskiljaktigheten
angående den huvudmotsättningen, den revolutionära
situationen i olik utveckling, om världskriget och några
motsättningar i fråga om Rörelsens roll och framför
allt fanns det några frågor som marxismen-leninismen-maoismens
universella giltighet och särskilt om folkkrigets, vilketdär
proletariatets militära teori, allmänna giltighet som
klassen först med Ordförande Mao Tsetung förverkligat
riktigt och komplett, samt vi insisterar i att alltid resa det stora
slagordet "proletärer i alla länder, förena
er". Dock ansåg vi, och vi anser fortfarande att Deklarationen
innefattade och innefattar en relativ enighetsbas, vars utveckling
och övervinning skall krävas av Rörelsens egna framsteg,
såsom fakta bevisar klart och tydligt.
Idag, har Deklarationen av en del klandrats som opportunistisk,
av andra för att den inte tjänar till att lösa de
brännande problem som revolutionen kräver och att man
därför måste gå fram mot en ny deklaration.
PKP anser att RIR möter några problem på olika
plan: På det ideologiska planet, RIR måste gå
framåt i sin förståelse av marxismen-leninismen-maoismen,
detta är det framsteg som är det huvudsakliga och även
den politiska utvecklingen beror på detta. På det politiska
planet: att avancera i sin definition av de viktigaste motsättningarna
i världen och vilken motsättning som är den huvudsakliga
samt frågorna om, det tredje världskriget, att revolutionen
är den huvudsakliga tendensen i världen och om det blir
ett imperialistiskt krig att omvandla det till ett folkkrig. Angående
konstruktionen, vilka riktlinjer vi måste följa för
att kunna bilda Internationalen som vi behöver och som måste
vara en fortsättning av den ärofulla Internationella Kommunistiska
Rörelsen. Angående massarbetet följer vi våra
paroller "massorna skapar historien", "det är
rätt att göra uppror" och "den kolossala mängden
av avfall" och att massarbetet är för att påbörja
eller utveckla folkkriget. Angående ledningen, detta är
nyckeln och den kräver tid för att skapas, utvecklas och
få erkänd auktoritet. Och angående tvålinjerskampen.
RIR hantera inte den som de borde göra. Detta är utvecklingsproblem
som måste lösas på ett riktigt och korrekt sätt
annars uppstår splittringssymptom, så dessa negativa
möjligheter bör inte förbises. Vi anser att RIR:s
Kommitté siktar mot att hävda beteckningen "marxismen-leninismen-Mao
Tsetungs tänkande" och genom att stå bakom deklarationen
skall vi lösa problem med ledningen i kommittén och
dessa problem gör oss tankfulla om att det kanske finns hegemonistiska
tendenser."
Med hänsyn till denna situation, återförsäkrar
vi oss i PKP:s fjärde nationella konferens i oktober 1986 där
det bestämdes att: vi ska utveckla oss till en röd fraktion
inom, den Internationella Kommunistiska Rörelsen för att
kämpa för att marxismen-leninismen-maoismen, huvudsakligen
maoismen, skall vara befäl och vägledning för världsrevolutionen.
Samtidigt uppmanar vi till att: Upphöja, försvara och
tillämpa marxismen-leninismen-maoismen, huvudsakligen maoismen!,
vi gör detta för att det är bara så det internationella
proletariatet genom sina Kommunistiska Partier är i stånd
att leda erövringen av Makten och på så sätt
frigöra förtryckta och därmed frigöra sig självt
som klass.
Vi är för återbildandet av den Kommunistiska Internationalen
och vi anser att den Revolutionära Internationalistiska Rörelsen
är ett steg i rätt riktning som kommer att fortsätta
så, så länge den har en korrekt och riktig ideologisk-politisk
linje.
Kampen för att sätta marxismen-leninismen-maoismen, huvudsakligen
maoismen, som befäl och vägledning för världsrevolutionen
kommer att vara lång, komplex och hård men till sist
skall vi Jordens marxist-leninist-maoister lyckats med detta, ty
marxismen inte tagit ett steg i sitt liv utan kamp.
ÄRA ÅT DET INTERNATIONELLA PROLETARIATET!
LEVE DEN PROLETÄRA VÄRLDSREVOLUTIONEN!
UPPHÖJ, FÖRSVARA OCH TILLÄMPA MARXISMEN-LENINISMEN-MAOISMEN,
GONZALOS TÄNKANDE, HUVUDSAKLIGEN GONZALOS TÄNKANDE!