De första kommunisterna
Ur landsbygdens armod sökte de sig till
staden, bara för att där finna en fattigdom så mycket brutalare,
rakare och öppnare. De var inte längre lärlingar hos en
patriarkalisk byskräddare eller bonde, som kunde aga dem,
men som också delade matbord med dem. De hade blivit bitar
i ett pussel som de inte kunde se helheten av, enskilda
gesäller av tusentals i en sönderfallande skråordning där
kapitalister så smått börjat ersätta mästarna. De hade börjat
bli moderna proletärer.
I mitten av 1840-talet var Sverige ett
av reaktionens starkaste fästen i Europa. De feodala institutionerna
var intakta, riddarhuset och det kungliga slottet var fortfarande
centrum för statens politiska liv. Skråordningen bestod,
även om den urholkades av nya yrkesgrupper och import av
billiga industriprodukter från utlandet. Många saker hade
också förändrats dramatiskt de senaste hundra åren. Den
moderna borgarklassen hade genomfört stora revolutioner
i Europa. Napoleonkrigen hade fört den borgerliga lagstiftningen
och de borgerliga institutionerna till stora delar av kontinenten
och inte minst Tyskland kokade av vilja att göra upp räkningen
med junkrarna och de gamla furstarna, att ena nationen och genomföra
den borgerliga revolutionen. I Sverige hade skiftena genomförts
på landsbygden, tre genomgripande förändringar för att slå
bygemenskapen i bitar, skapa konkurrens bland bönderna och
promovera individuella initiativ för att öka produktionen.
Befolkningen ökade som följd av den ökade inhemska produktionen
av förnödenheter med 100 % på 100 år och människor som inte
längre kunde försörja sig i den ökande konkurrensen på landsbygden
började söka sig till bruksorterna och städerna. Trots detta
behölls envist både skråväsende och legostadga, vilka fungerade som bromsklossar för en kapitalistisk
utveckling. Hela samhället pulserade av motsättningen mellan
den framåtgående borgarklassen och den gamla aristokratin,
som motvilligt sågs sig tvungna att gå över till mer och
mer kapitalistiska produktionsformer på sina gods, samtidigt
som de drömde sig tillbaka till ”fornstora dar”. Samtidigt
var dessa båda dessa klasser inte sena att slå sig samman
i kampen mot den stora egendomslösa klassen, som de fruktade
och föraktade.
De stora politiska frågorna var vid denna
tid 1) representationsreform, d.v.s. ståndsriksdagens ersättande
av ett borgerligt parlament; 2) näringsfrihet, d.v.s. rätten
att etablera företag och näringar utanför den trånga skråordningens
ramar; och 3) skyddstullarna, som höll uppe priset, huvudsakligen
på livsmedel, men som skyddade inhemsk industris avsättningsmarknad.
Vårt intresse skall inte koncentreras kring
någon av dessa frågor, inte heller kring borgarklassens
kamp för statsmakt, men de är viktiga att ha i åtanke när
man undersöker temat för vår artikel, proletariatets kamp
för organisation, en särskild organisation, totalt olik
alla de organisationer som skapats av de besuttna klasserna,
i förlängningen kampen för sitt Parti, för sin kampstab.
Men till en början stod kampen kring själva rätten att sluta
sig samman i egna föreningar.
De arbetare vi möter i denna tid kan ibland
tyckas naiva, förvirrade och oerfarna, för det var de också,
de är vår barndom, och vi kan vara stolta över deras kamp
trots deras brister, som i huvudsak berodde på klassmässiga
begränsningar och oerfarenhet som de inte kunde göra mycket
åt. Marx karakterisering i Vorwärtz 1844 av det tyska proletariatets
första stapplande steg, trots hård kritik av Weitling och
andra, kan man ha i åtanke för att inte stirra sig blind
på de svenska arbetarnas omognad och naivitet: ”
om man jämför dessa proletariatets jättelika barnskor med
det dvärglika måttet på bourgeoisins utgångna politiska
skor, måste man förutsäga en jättes gestalt för denna askunge."
Kampen för proletärerna kom från första
början att stå om egna och från bourgeoisien särskilda organisationer.
Den första som bildades var med stor sannolikhet Bildningscirkeln
i Stockholm. Det var en organisation bildad på initiativ
av arbetare, av arbetare och för arbetare. Trots dess offentligt
blygsamma målsättningar att verka för ”hantverksklassernas
upplysning” så ingick den i en större plan för att bygga
starka kommunistiska celler i landet och genom dessa genomdriva
egendomsgemenskapen, kommunismen. Hur man skulle göra detta
rådde det fortfarande väldigt delade meningar om och kampen
inom cellen eller cellerna gick med all säkerhet het. Kring
bildandet av de första kommunistiska cellerna och deras
verksamhet ska vi koncentrera vår uppmärksamhet.
För att förstå tidens arbetarrörelse kan
man omöjligen undgå att gå in en smula mer ingående på det
politiska läget i Tyskland. Den borgerliga revolutionära
rörelsen i Tyskland och repressionen från reaktionens sida
skapade en formlig flodvåg av exiltyskar till övriga Europa.
En gruppering av dessa som skapades i utlandet var De förföljdas
förbund (eller De fredlösas förbund), men ”de mest extrema,
huvudsakligen proletära elementen” bröt sig ur 1836
förbundet och bildade istället det hemliga ”De rättfärdigas
förbund”. Då de huvudsakligen uppehöll sig i Paris blev
de 1839 inblandade i Blanquis och Barbés kuppförsök och
marscherade tillsammans med sina franska kamrater till nederlaget
den 12 maj. Bland de tyskar som dömdes till fängelse och
sedan förvisning sökte sig många till London, Genčve och
Bryssel. I London påbörjade Karl Schapper omedelbart en
reorganisering av förbundet, liksom Weitling gjorde i Genčve.
De utarbetade här ett distinkt förhållande mellan det öppna
och det hemliga arbetet. Engels förklarar det ”I London,
såväl som i mindre grad i Schweiz, drog de nytta av förenings-
och församlingsfriheten. Redan den 7 februari 1840 grundades
den ännu existerande, legalt arbetande Tyska arbetarbildningsföreningen.
Föreningen tjänade som rekryteringsbas för nya medlemmar
till förbundet och eftersom kommunisterna som alltid var
de mest aktiva och begåvade medlemmarna av föreningen, var
det helt följdriktigt att ledningen låg helt i förbundets
händer. Förbundet hade snart ett flertal kommuner, eller
som de då kallades, loger, i London. Samma uppenbara taktik
följdes i Schweiz och på andra ställen. Där arbetarföreningar
kunde bildas utnyttjades de på samma sätt. Där dessa var
olagliga, anslöt man sig till körsällskap, idrottsklubbar
och liknade” …”omfattningen av det återupprättade förbundets
utbyggnad var ansenlig”. Förbundet var det viktiga,
de hemliga kommunistiska cellerna var ledningen, medan de
bredare organisationsformerna fungerade för att rekrytera
folk till dessa. Lenin uttryckte det så här: "Men
denna förändring av den klandestina organisationens former
har ingenting att göra med formeln för att 'anpassa' denna
till den lagliga rörelsen. Den är någonting fullständigt
annorlunda! De lagliga organisationerna är de stödjepunkter
som tillåter oss att föra ut idéen om klandestina celler
till massorna. Det vill säga att vi modifierar formerna
för påverkan i syfte att den tidigare påverkan skall fortsätta
i klandestin riktning." . Man
måste även se den svenska bildningscirkeln i belysning av
detta.
Initiativet för bildandet av cirkeln i
Stockholm togs av två skräddargesäller vid namn Sven Trägårdh
och Olof Renhult, tillsammans med skräddargesällskapets
läkare Johan Ellmin. De träffades i Ellmins lägenhet vid
Stortorget i Stockholm den 15 oktober 1844 och beslöt att
man skulle kalla till det första offentliga mötet den 26
oktober. Gesällerna var den tidens arbetare, inte ett steg
på vägen mot att bli mästare som borgarklassens skola ger
sken av i sina historieböcker. En näst intill försumbar
del av gesällerna blev mästare vid denna tid, och mästarskap
ärvdes nästa alltid. Det måste betonas att skillnaden mellan
mästare och gesäll inte
var en fråga om yrkesskicklighet, utan att de senare saknade
rätt att bedriva näringsverksamhet (med vissa undantag).
Det senaste året hade missnöjet ökat rejält bland det svenska
folket och bland gesällerna i synnerhet. Under 1845 hade
det rått stor hungersnöd i landet och stora protester hade
genomförts mot exporten av säd och potatis, likaså mot dessas
användning till sprittillverkning som var omfattande. 1844
hade också den hatade gesällboken införts, ett dokument
som gesällen ständigt skulle bära med sig och som införts
för att hålla gesällernas myckna resande under kontroll
och i vilken varje medborgare hade rätt att skriva då de
hade något att anmärka på en gesälls beteende och om någon
ville titta på boken var det gesällens skyldighet att visa
upp den. Vandringstiden för gesäller skulle också inskränkas
till 3 månader. Mer om vandringarna nedan.
Sven Trägårdh, född Mattisson, föddes 1812
i ett arbetarhem i Blekinge. När hans 3 år yngre syster
föddes fick hans far sparken från sin tjänst som skomakargesäll
och de var tvungna att flytta till Hoby som inneboende på
en gård. Under uppväxten arbetade han tidigt med allehanda
sysslor på gården, som dräng och vallpojke, fram tills det
att han fyllde 15 och flyttade till Ronneby för att bli
skräddarelärling. Efter fem år som lärling blev han gesäll
och gick till prästen för att göra flyttanmälan för första
steget på sin gesällvandring, till Agerums socken, fyra
mil mot den skånska gränsen. Gesällvandringarna genomfördes
av de flesta gesäller och kunde vara mycket långa (se nedan)
och vara i flera år, oftast med Paris som slutmål. Dessa
vandringar hade en central roll i utbildningen till färdig
skräddare och var en sorts examen. De fortsatte under stora
delar av 1800-talet och gjorde gesällerna till långt mer
beresta än senare generationer av arbetare, vilket fick
som direkt konsekvens att de på egen hand upplevde och deltog
i arbetarnas organisering och politisering på kontinenten,
t.ex. blev självaste August Palm i februari 1873 medlem
av Internationalens tyska sektion under sin gesällvandring.
Sven kom dock aldrig så långt, utan fastnade
efter två mil där han tog tjänst som sockenskräddare. Det
är möjligt att han insåg att hans sjukliga fysik skulle
sätta stopp för en längre vandring. När han skrev in sig
hos prästen angav han här för första gången namnet Trägårdh,
som han tagit från en adelsfamilj i Hoby. Under denna tid
gifte han sig med Maria, en piga från Växjö och snart fick
de även barn. Han påbörjade nu intensiva studier av allt
mellan himmel och jord, speciellt under sina långa sjukperioder.
1836 beslöt han att flytta till Stockholm och skickade efter
familjen i september 1837 då han ordnat med bostad. Sven
blev ofta arbetslös och hade långa sjukperioder, under vilka
han fick underhåll och försvarssedel från skräddargesällskapet,
"skräddargesällen Sv. Trägårdh befanns år 1841,
i februari månad insjuknad i bröstverk som flera veckor
höll honom vid sängen samt grundlade i viss mån lungsot,
så mycket besvärligare som bröstkorgen därjämte är missbildad;
dessutom är herr Trägårdh till följe av reumatiska krämpor
som oftast nödsakad att avbryta sin verksamhet, vilket intygas
på avlagd ämbetsed... J. Ellmin. Prakt. läkare." Under
dessa perioder började han studera allt mer intensivt och
blev mycket intresserad av anledningarna till orättvisorna
i världen. Eftersom en stor del av tidskrifterna och böckerna
som behandlade samhällsfrågor var på tyska lärde han sig
helt enkelt tyska från dessa.
Olof Renhult var old gesäll bland skräddargesällerna i Stockholm och hade
blivit vald till detta av sina kamrater. Även han hade långa
perioder av arbetslöshet under början av 40-talet. Han föddes
1811 i Värmland som oäkta son till en piga som dog när han
bara var 5 år. Han flyttade till sina morföräldrar och gick
i skräddarlära från 17 års ålder. 1834 flyttade han till
Stockholm där han blev involverad i gesällernas lönestrider
och började intressera sig för tidens stora politiska frågor.
Han kände med all säkerhet till mycket om kommunistiska
förbundets arbetarbildningsföreningar, som vissa av skräddargesällerna
varit medlemmar av i utlandet, och det var han som föreslog
namnet Bildningcirkeln på den organisation man nu skulle
bilda i Stockholm.
Johan Ellmin var en läkare för folket.
Hans officiella titel var professor på Karolinska Institutet,
men vid sidan av detta bedrev han en egen praktik som alltid
gick med förlust. Han var läkare för skräddargesällskapen,
för Stockholms sjömanshus, på Sabbatsbergs fattigsjukhus
samt fattigläkare i Nikolai församling. Han hade på Naturforskarmötet
1842 yrkat på att man skulle göra en vetenskaplig undersökning
av fattigdomens grundorsaker, vilket hade blivit nedröstat.
Bourgeoisiens kupp
Under de kommande månaderna samlades en
större och större skara hemma hos Ellmin och bara veckor
efter starten kom det över 35 personer, till största delen
gesäller, men även representanter från borgarklassen.. Olika
föredrag hölls, både av Renhult och av Trägårdh, liksom
av andra, med tonvikt på samhällsfrågor. Dock började de
olika borgliga personerna i cirkeln ta större och större
plats och yrkade på inflytande och ledning. Grundarna hade
tänkt sig en cirkel för ”män utav vårt stånd”, även om man
lagt till ”ävensom för andra”. De talade hela tiden om ”hantverksklassernas
upplysning” men även om antalet gesäller ökade, speciellt
skräddarna, så utökade bourgeoisien sitt inflytande i organisationen.
Dessa herrar började från årsskiftet 1845-46 att driva organisationen
efter eget behag, med tonvikt på naturvetenskap inför en
större och större skara av hantverkargesäller som tyst satt
och lyssnade. Från februari var antalet så stort att man
var tvungen att flytta över till andra sidan Stortorget,
till Röda rummet på Börshuset. Den 5 april fick man en ny
medlem, en magister Götrek som höll ett föredrag om ”författarskapet
i olika tider”.
Per Götrek var en utopist, framförallt
påverkad av Saint-Simon och hans lärljunge Bazard, samt
Cabet. Götrek hade en lång historia som radikal. Han hade
gett ut tidningar och tryckt böcker sedan mitten av 1820-talet.
Han föddes revolutionsåret 1789 hos en f.d. handskmakargesäll
som blivit tullvaktmästare, denne var inte hans biologiske
fader, utan hade tagit till sig hans moder när hon blivit
gravid utanför äktenskapet med brodern till landshövdingen.
Han var det enda barnet i familjen som fick läsa vidare
och blev 1816, efter avslutade studier, informator åt lektor
Marcus Wallenbergs söner, varav den yngste 40 år senare
skulle bilda Enskilda banken, som idag heter SEB och är
en av den svenska imperialismens starkaste maktcentrum,
ännu i familjen Wallenbergs händer. Efter bara ett år avlade
han studentexamen och började studera vid filosofiska fakulteten
i Lund. Han hette fram till detta Godberg, men tar namnet
Götrek i göticismens tecken, en av de ideologiska riktningar
som den uppstigande borgarklassen skapar under denna tid.
Under tiden fram till 1846 hade han inte gjort mycket väsen
av sig, utan mest publicerat radikal litteratur, drivit
bokhandel, men inte tagit steget att genomföra konkreta
politiska handlingar. Han tog detta steg när han hörde talas
om bildningscirkelns bildande och då han var politiskt intresserad
kan man vara övertygad om att han kände till bildningsföreningarna
i London och Hamburg, liksom deras funktion som rekryteringsbas
och täckorganisationer för de rättfärdigas förbund. Bokhandlare
Götrek och den alltid läsandes Trägårdh kände med stor säkerhet
varandra redan innan Götrek dök upp på bildningscirkelns
möten, och kanske var det så att det var Trägårdh som övertygade
den tidigare tillbakadragne bokhandlaren att komma till
mötena.
Med Götreks intåg i organisationen blir
bourgeoisien nervös, då man kände till hans åsikter, och
redan på nästa möte lade kapten Fahnehjelm (som med stor
sannolikhet var kunglig spion från första början) fram förslaget
att man skulle välja ny styrelse och att man skulle göra
detta innan ”sommaruppehållet”. Hans rädsla kom av att den
nuvarande majoriteten med Götreks hjälp skulle radikalisera
föreningen under sommaren när bourgeoisien reste till sina
lantställen. Frågan bordlades, för att tas upp igen på nästa
möte den 19 april. Vid detta möte hade båda klassernas representanter
vässat sina svärd och borgeoisien gick till inledande attack
genom att kräva nyval. Götrek ledde motståndet från de arbetande
klassernas sida. Hans kritik gick ut på 1) Det finns ingenting
i stadgarna om något sommaruppehåll, 2) styrelsen borde
kvarstå året ut, för det är en plikt och en rättighet
och 3) ”Jag för min del anser sällskapets nuvarande
ordförande, skattmästare och biblotikarie (Ellmin, Renhult
och Trägårdh), såsom bildningscirkelns stiftare, vara
inamovibla, d.v.s. ej avsättliga ledamöter inom styrelsen
så länge de livas av samma anda som föranlett denna skapelse.”
Efter att vissa av bourgeoisiens representanter talat om
bättre och sämre folk går han till motangrepp: ”Vi finna
tyvärr, att en nästan oöverstiglig gränsskillnand blivit
utstakad emellan de olika samhällsklasserna. Sålunda har
man uppdragit en skiljelinje emellan vad man kallar bättre
och sämre folk och med det senare förstått den klass, som
endast ängnats åt det materiella arbetet. Ingen indelning
av människor kan dock stödjas på en falskare grund. Det
finns visserligen inom samhället bättre och sämre folk,
men jag föredrar andra karaktäristiska kännemärken, än dem
som vanligen antages för rangeringen. Alla arbetare av vad
samhällsklass som helst, kallar jag det bättre folket, och
alla lättingar, de må vara så rika, välklädda och av andra
lättingar så högt ansedda som helst, kallar jag det sämre.”
Motståndet fick dock lite resultat och
bourgeoisien kunde genomföra sin kupp eftersom en stor del
av gesällerna avstod att rösta i den slutliga omröstningen,
kanske av rädsla för repressalier, kanske för de trodde
att de bildade högdjuren visste bäst. Den nya styrelsen
sammansattes med stark dominans av bourgeoisiens representanter.
Deras mål var aldrig att upplösa organisationen, det var
mycket bättre att ha en harmlös arbetarorganisation än ett
vakuum, vilket snart skulle ha fyllts av andra liknade organisationer
av arbetare. Snart blev det förbjudet att ställa frågor
på föredragen eller att diskutera; när Trägårdh skulle hålla
ett föredrag var han tvungen att skriva ner det i förväg
och lämna det till styrelsen. Detta fick till resultat att
det blev publicerat i tidningen, vilket omedelbart fick
styrelsen att anta en ny regel, att inga föredrag fick vara
skrivna i förväg.
Nya krafter
Under sommaruppehållet 1846 kom tre skräddargesäller
tillbaka till Stockholm efter långa gesällvandingar på kontinenten.
De tre, Carl Rudolf Löwstedt, Carl Daniel Forsell och Lars
Gustaf Stolbin, kom tillbaka som övertygade kommunister
och blev ett välkommet tillskott och ett kärt återseende
för Trägårdh och de andra.
Löwstedt, född i Stockholm men med tyska
som modersmål, gick i tyska skolan som ett av tolv barn
som fick fattigstipendium, men slutade efter ett år och
började som 11-åring som skräddarlärling. Hans far, som
var död, hade varit hovdekorationsmålare i Stralsund som
var svenskt fram till 1815, sålunda tysk men svensk medborgare.
1840 gav Carl sig iväg på en lång gesällvandring, till Kalmar,
Malmö, Köpenhamn, nio månader i Kiel, till Hamburg, Oldenburg,
Stuttgart, Freiburg, Geneve och Lyon, innan han nådde slutmålet
Paris 1843, där han stannade i tre år. I Paris säger han
att han ”blev förtrogen med där i synnerhet bland arbetarklassen
rådande kommunistiska idéer”. Han deltog i möten med
Cabet, som blev en personlig bekant och som han blev borgenär
åt för att denne skulle kunna säkerställa sin tidningsutgivning.
Han blev också bekant med den unge radikale Bakunin och
deltog i de olika rabulistiska gesällorganisationerna som
hade bildats. Dit kom snart även Forsell och Stolbin.
Även Forsell kom från småborgerskapet men
hade blivit proletariserad och gått i skräddarlära. Han
gav sig iväg på sin vandring 1838, först till Helsingfors,
vidare till Petersburg, där han träffade två andra skräddargesäller,
Stolbin och en Johan Pettesson. Stolbin och Forsell stannade
5 år innan de återvände till Stockholm 1843, bara för att
omedelbart ta ut pass för att resa till Paris. Pettersson
var liksom Renhult värmlänning och de bodde samtidigt som
denne i Karlstad och det är möjligt att de två gesällerna
kände varandra redan då. Efter att Pettersson lämnat Petersburg
gjorde han en lång vandring över kontinenten för att slutligen
sammanstråla med övriga i Paris. 1845 bildades på Café de
Danemarc i Paris det Skandinaviska sällskapet, liksom de
som fanns Hamburg och London, ett debattforum för alla former
av förmarxistisk arbetarpolitik, med alla de 4 omnämnda
skräddargesällerna som deltagare. Marx och Engels var vid
denna tidpunkt ännu inte medlemmar av de Rättfärdigas förbund,
men var involverade genom sina Kommunistiska korrespondenskommittéer
och försökte med ihärdig korrespondens påverka förbundets
politik. Dessa kommittéer upprättades i Bryssel, London
och Paris för att upprätthålla kontakten till dess att tiden
var mogen för en internationell enande kongress.
Vid årsskiftet 1845-46 lämnade alla fyra
Paris. Löwstedt åkte direkt hem till Sverige, möjligen för
att sondera terrängen. Forsell och Stolbin åkte däremot
till London, där styrelsen för de Rättfärdigas förbund satt,
och där de gick in som medlemmar, samtidigt som de gick
med i stadens skandinaviska sällskap. I London fanns en
mängd olika organisationer som samarbetade och upprätthöll
kontakt med Marx och Engels och de hade stort inflytande
bland dessa. Runt 40 skandinaver var medlemmar av Skandinaviska
sällskapet som var anslutet till de Rättfärdigas förbund
och lika många (säkert samma personer) uppges ha varit medlemmar
av de Kommunistiska korrespondenskommittéerna och ca 30
var även medlemmar i den Tyska arbetarbildningsföreningen.
”I arbetarföreningen kunde man vid sidan om tyskar och
schweizare, också finna medlemmar av alla de nationaliteter
för vilka tyskan tjänade som kommunikationsmedel med utlänningar,
i synnerhet skandinavier, holländare, ungrare, tjecker,
sydslaver och även ryssar och elsassare.” När utländska
gesäller lämnade England fick de oftast noggranna instruktioner
att följa för att bygga upp organisationerna i sina hemländer,
och på så vis uppstod de i Tyskland och på andra ställen.
Samma uppgifter fick Stolbin och Forsell. De återvände till
Stockholm under sommaren 1846 och gick med i bildningscirkeln
när den återupptog verksamheten på hösten. De lämnade dock
snart när de insåg vad det hade blivit för organisation.
När den skulle fira sin årsdag hade Ellmin föreslagit att
man kunde använda hans bostad, men Fahnehjelm lyckades få
den flyttad till frimurarnas lokaler. Där meddelade styrelsen
att man fått 300 riksdaler av kungen i gåva. Detta fick
många att lämna cirkeln, bl.a. Ellmin gick aldrig mer på
mötena och en av de återkomna gesällerna hade blivit så
förbannad att han rev sitt medlemskort framför de församlade,
vem det var är osäkert.
Att skräddarna var särskilt aktiva i den
unga kommunistiska rörelsen var inget som var speciellt
för Sverige. Engels beskriver att tyska var det förhärskande
språket bland skräddarna och att han samtalade med en norsk
skräddare som kommit till Paris och som under 18 månader
där lärt sig utmärkt tyska men knappt ett ord franska. Detta
gjorde att de lättare tog till sig vad den huvudsakligen
tyskspråkiga revolutionära rörelsen etablerade. Engels slår
fast: ”Skräddarna utgjorde den centrala kraften i förbundet”(
ännu de Rättfärdigas förbund). …”Medlemmarna
var, om de nu var arbetare överhuvudtaget, nästan enbart
hantverkare. Även i storstäderna var den som utsög dem vanligtvis
bara en hantverksmästare. Utsugningen inom skrädderiet i
stor skala, vad som nu kallas för konfektion, genom omvandlingen
av hantverksskrädderi till hemindustri för en storkapitalist,
var vid den tiden även i London ännu en nyhet. Å ena sidan,
var utsugaren av dessa hantverkare en liten mästare; å andra
sidan hoppades de alla i grunden att själva bli små mästare.
Dessutom hängde sig en massa nedärvda klassföreställningar
ännu fast vid de tyska hantverkarna. Den största äran tillkommer
dem för att de, vilka själva ännu inte var genuina proletärer
utan bara ett bihang till småbourgeoisin, ett bihang vilket
var på väg in i det moderna proletariatet och vilket ännu
inte stod i direkt motsättning till bourgeoisin, d.v.s.
till storkapitalet - som hantverkare var förmögna att omedvetet
förutse sin framtida utveckling och att de utgjorde, även
om det ännu inte var helt medvetet, proletariatets parti.”
Cellen och skandinaviska sällskapet
bildas
Kort efter Bildningscirkeln årsfest, 25
oktober, bildades Skandinaviska sällskapet i Stockholm och
under denna höst bildades också den kommunistiska cellen,
som en avdelning av De rättfärdigas förbund i London. Vilka
som var medlemmar är omöjligt att säga, eftersom de inte
direkt sparade medlemslistor. Ideologiskt var de splittrade,
Götrek och Löwstedt höll fast vid för Cabets halvreligösa
kommunism, medan Stolbin och Forsell stod för ”den tyska
kommunismen” som man sa på den tiden. Vad övriga tyckte
vet vi inte.
Snart
gav sig Forsell och Löwstedt på organisationsresor efter
en uppdelning av landet. Löwstedt till Göteborg och Forsell
till Malmö och övriga södra Sverige. Den 22 december lade
kungen fram att skråordningen skulle upphöra 1 juli 1847
medan båda herrarna var bortresta. Bildningscirkeln passade
också på att attackera kommunisterna under januari, då en
komminister och predikant vid namn Nils Ignell höll ett
föredrag i cirkeln ”Om kommunismen och dess förhållande
till kristendomen”, vilket Götrek försökte besvara på mötet,
med direkt följd att styrelsen den 31 januari införde regeln
att föredrag i cirkeln inte fick kritiseras. Ignell publicerade
även sitt föredrag i Dagligt Allehanda. Forsell som hörde
talas om det skrev omedelbart ett långt och utförligt svar
som Götrek läste upp på Bildningcirkelns möte den 21 februari,
vilket resulterade i ett förbud mot politiska föredrag i
cirkeln. Götrek publicerade även Forsells föredrag i pamflettform
med titeln ”Kommunismen och kristendomen – av C.D. Forsell,
kommunist”. Den 22 februari skrev tidningen Hermoder
en artikel om hemliga sällskap och om ”ett skandinaviskt
sällskap med kommunistiskt färg”, i vilket det avslöjades
att kommunisterna träffades 12-15 stycken och att de leddes
av en gesäll som studerat kommunism i Paris, vilket måste
vara Stolbin, eftersom de andra var ute och reste. Eftersom
kommunisterna inte ville att det Skandinaviska sällskapet
skulle uppfattas som kommunistiskt och i så fall riskera
att förbjudas skrev Götrek omedelbart ett svar som publicerades
5 dagar senare i Eskilstuna Allehanda: ”På ett visst
håll oroande rykten hava här varit gängse angående inrättandet
av ett sällskap, inom vilket den kommunistiska propagandan
skulle spela en icke oviktig roll ... Det verkliga förhållandet
är att ett skandinaviskt sällskap har blivit inrättat.
Stiftarna äro unga hantverkare, mästare och gesäller, vilka
alla ha varit i utlandet och där varit ledamöter av associationer,
som bland arbetarna där funnits inrättade för broderlighetens
befästande och upplysningens tillväxt inom dessa klasser
... Dessa unga män ... alla ledamöter av Skandinaviska sällskaperne
i Paris, London, Köpenhamn, Hamburg m fl orter utgjorde,
då de av slumpen förenades i Sveriges huvudstad, redan på
förhand ett Skandinaviskt sällskap, som endast behövde
sammanhållas och befästas för att ligga till grund för en
hittills uti Stockholm saknad association av denna beskaffenhet.
Denna grund har nu också blivit lagd av dessa, ehuru unge
dock värdserfarne män, vilka både i sedligt och intelligent
avseende kunna anses utgöra en elite-corps av Stockholms
arbetare. Att en del av dem har kunskap om kommunism och
förstå och uppskatta den till sin rätta halt är otvivelaktigt,
men att sällskapets tendens ej är kommunistisk visas bäst
av stadgarna, vilka blivit med överståthållarämbetet kommunicerade.”…
”Ibland besynnerliga rykten, som man
genom tidningsartiklar sökt sprida om detta sällskap, är
att dess syfte skulle vara att motarbeta och sönderbryta
Bildningscirkeln. Detta är så mycket orimligare som de tre
ā fyra personer av sällskapets medlemmar som tillika tillhöra
Bildningscirkcln, äro denna stiftelses mest nitiska vänner”
Vi denna tid skickar man också en rapport
till förbundstryelsen i London där det etableras ”De
kommunistiska idéerna där gör snabba framsteg, dock tycks
de ännu vara något blandade med kristendomen, liksom det
i början också hos oss, men det kommer nog att ordna sig.
Flera av våra bröder har för avsikt att i alla delar av
Sverige inrätta offentliga proletärföreningar, och i Stockolm
har man redan gjort början därmed”. Man hade kommit
igång och hade bildat både hemlig och öppen organisation.
Men samtidigt så var det inte alla som höll fast vid den
”tyska kommunismen” och det fanns ett element av opportunism
när någon även skrev till Cabets tidning Le Populaire och
rapporterade följande ”Vi bildar här, i Sveriges huvudstad,
en liten men koncentrerad och sammansvetsad falang som tillhör
kommunismens fredligt progressiva del. VI uppskattar helt
er fredliga och övertygande propaganda; vi är förvissade
om för att kunna upplysa anden och förbättra det mänskliga
hjärtat, måste nödvändiga reformer genomföras utan blodiga,
revolutionära äventyr”
Oklarheterna i många frågor och på grundval
av de rapporter som kom in beslöt Förbundsledningen att
skicka en agent till Stockholm för att hålla möte med cellen.
Man gladdes över bildandet men tyckte det var väsentligt
att skapa enhet i de viktigaste ideologiskt-politiska frågorna.
Därför kom agenten Anders till Stockholm. Alla medlemmar
skulle ta ställning för ett cirkulär från november 1846
och ett från februari 1847, men innan man gjorde det påpekade
medborgare Anders följande: ”Som inledning till diskussionen
påpekar vi bara följande: Ni vet att kommunismen är ett
system enligt vilket jorden skall vara alla människors gemensamma
egendom, enligt vilket alla skall arbeta, producera, efter
förmåga och efter sina krafter skall njuta, ”konsumera”.
Kommunisterna vill alltså riva ner hela den gamla samhällsorganisationen
och i dess ställe sätta en helt ny”. Punkterna de skulle
ta ställning till var i det första cirkuläret proletariatets
ställning till a) bourgeoisien, b) till de religiösa partierna
och c) de sociala och kommunistiska partierna. På grundval
av den andra cirkulärskrivelsen skulle de diskutera: vad
är och vad vill a) kommunisterna, b) socialisterna och c)
”på vilket sätt kan gemenskapen snabbast och lättast
införas”
Stockholmcellen satte genaste igång att
diskutera detta och stod bättre rustade än tidigare. Även
i förbundet i stort skedde avgörande saker under våren,
Marx och Engels hade knutits till förbundet och man hade
beslutat att ombilda förbundet till Kommuniska förbundet
och hålla en konstituerade kongress i London mellan den
2 och 9 juni 1847. Vid denna kongress togs upp behovet av
ett nytt program och Engels hade skrivit ett förslag med
titeln Kommunistiskt trosbekännelse, men Marx ogillade katekesformen
och ansåg den begränsande och efter det röstade inte ens
Engels för förslaget, utan det beslutades att Marx och Engels
skulle utarbeta ett nytt förslag. På mötet deltog åtminstone
två svenskar, bröderna Lundberg, som bodde i London, och
möjligen var även Stolbin och Forsell närvarande, och det
rapporteras att förbundet konstituerats i Stockholm. Strax
efter detta skickade svenskarna ett brev som är försvunnet
men som det refereras
till i förbundets mötesprotokoll, där det bl.a. talas om
hur Forsell (eller broder C som han kallas) har lyckats
organisera 100 arbetare i Malmö i en arbetarförening. Det
sägs att svenskarna ”är fyllda med största entusiasm
över våra grundsatser” och därefter citerar man brevet:
”Bildningsföreningen här i Stockholm, som vi tidigare
kunde beakta som en förgård till kommunismen, har tyvärr
råkat i kälkborgarnas händer. Däremot är inom härvarande
Skandinaviska sällskap, vari vi alla är medlemmar, och där
en av de våra är president, det demokratiska elementet rent
och obefläckat, och ur detta sällskap rekryterar vi våra
medlemmar.” Efter detta säger protokollet att man skickat
svenskarna stadgarna, kongressprotokollet och även en kopia
av Engels Kommunistiska trosbekännelse, som kom att tjäna
som en form av interimprogram. I stadgarna slås det fast
att organisationen ska vara så hemlig att cellerna inte
ens ska känna varandras existens och att alla medlemmar
ska använda täcknamn. De lägsta organen, kommunerna, ska
bestå av 3-12 medlemmar och blir man fler ska man splittras
i två. Flera kommuner inom samma område skulle ha en kretsstyrelse,
som leddes av förbundsstyrelsen som valdes av den kretsstyrelse
i vilken centralstyrelsen hade sitt säte, vilket var London.
Kongressen var förbundets högsta organ och skulle mötas
varje år i augusti. Vidare krävde stadgarna att varje medlem
skulle ”svara jakande på hedersord” på följande fem
frågor: 1) att man var övertygad om egendomsgemenskapen,
2) att man ansåg att det krävdes ett starkt förbund för
att genomföra detta, 3) att man i ord och handling skulle
verka för detta, 4) att man lovade tystlåtenhet om förbundets
existens och gärningar, samt 5) att man skulle följa förbundets
beslut.
Trosbekännelsen studerades antagligen ingående
i de en eller två kommunistiska cellerna i Stockholm och
han fick här en grundligare
förståelse av den vetenskapliga socialismens ståndpunkter,
och inte minst av arbetarklassens historiska mission. Man
fortsatte även under hösten att arbeta med det öppna arbetet
i Skandinaviska sällskapet, men t.ex. Trägårdh fortsatte
även som aktiv i Bildningscirkeln och även i andra organisationer.
En av dessa var den s.k. Skyddsföreningen för frigivna fångar,
en organisation som kunde räkna med deltagande från liberalernas
mest etablerade kretsar, som Hierta, tidningsman och fabrikör,
von Koch, justitiekansler, etc. En viktig skillnad mellan
denna och bildningscirklen var att här var det tillåtet
att ge politiska föredrag och det såg Trägårdh till att
utnyttja. Bl.a. höll han ett långt föredrag om de arbetande klassernas läge med avstamp i vad som skapar
brottsligheten. I föredraget har han helt upphört att tala
om gesällklassen, eller gesällskrået, som han gjorde innan
kontakten med Kommunisternas förbund, utan i hela föredraget
talar han om de arbetande klasserna eller arbetarklassen,
och då han nämner gesäller så är det bara på samma sätt
som Engels i Trosbekännelsen, i en upprepning över olika
yrkesgrupper inom arbetarklassen. Efter en stilsam början,
med diverse ironiska ursäkter för att han, en fattig arbetare,
trodde sig kunna undervisa så ”fint” folk om sakernas läge,
började han lägga ut texten till ett anklagande föredrag
mot de församlade personerna.
”Men för att kunna lyckas fordras först, att de orsaker noga etterforskas,
vilka föranlett det överhandtagande onda... Även torde det
vara av vikt att veta... om dessa orsaker härleda sig ifrån
de arbetande klassernas sida ensamt, eller om det är bristfälliga
och orättvisa lagar, som vållat och åstadkommit det onda,
samt huru detta onda lämpligast och säkrast skall kunna
hämmas och botas.
Jag tillhör den klass av folket, som ej äger några medborgerliga rättigheter.
Jag kan dock ej underlåta att här, då jag nu har tillfälle
därtill, yttra
några egna tankar över de orsaker som föranlett och alltid
skall föranleda det största missförhållande i samhället.
Ar landets lagar och institutioner felaktiga och för sin tid ej ändamålsenliga,
är det högst angeläget att i tid göra nyttiga, nödvändiga
och framför allt rättvisa förändringar. Vid dessa förändringar
är det även nödigt att folket höres över vad som kan och
bör göras. (Men) tre fjärdedelar eller fyra femtedelar
av landets befolkning äga icke representationsrätt. Icke
dess mindre är de medlemmar i samhället och såsom sådana
ha de nytta eller skada av lagarnas rättvisa eller orättvisa
grunder... Det är en av de första orsakerna till det överhandtagande
onda.
Högst sällsynt är det fall, då en sann fosterlands- och människovän uppstår,
för att skydda och förorda arbetarens rätt. Och en sådan
mans bemödanden blir dessutom alltid fruktlösa, emedan de
privilegierade och bevakade intressena alltid nedtrycka
varje opinion till arbetarens fördel. Dessas tillvaro vill
man knappast en gång erkänna, annat som en tryckande last
på samhällets skuldra.
Och likväl är det denna klass, som odlar jorden, som uppför dessa massor
av byggnader av alla slag, som bryter malmen ur bergens
djup, som på oceanerna trotsar hetta och köld för att utbyta
landets produkter mot andra länders ... Och vad har de för
alla dessa mödor? Jo, föda och kläder för dagen, och det
ofta knappt nog, men for morgondagen, den kraftlösa ålderdomen
har de intet. Arbetets avkastning blir lite ojämnt fördelad
— se där orsaken.
Det är även de, som i händelse av behov, skall försvara fosterlandets
frihet och självständighet. Att allt detta är sant, kan
väl ingen bestrida, och är det sant, så kan väl ingen rättänkande
människa frångå, det även åt dem bör tillerkännas lika rättigheter
med dem, som aldrig gjort eller göra det allmänna något
gagn, men på vilka en tillfällig
lyckans nyck hopat börd eller egendom...och vilka äro odugliga
att själva sköta det ringaste av dessa sina ägodelar, vilka
således blir bearbetade av denna rättighetslösa klass, utan
vilken de mäktiga skulle ta sig ganska slätt.
Vartill tjäna lagarna och religionen?
Lagarna tjäna till att skydda den del av folket som har egendom, samt
i det närmaste utestänga och hindra samt göra det omöjligt
för den som intet äger, att förvärva någon.
Religionen däremot, såsom den allmänt tyds och tillämpas, är till för
att trösta arbetaren däröver, att han intet har och intet
kan få.”
Efter detta fortsatte han att ta upp det orättvisa rättsystemet, den förtryckande
skolan, den dåliga sjukvården, den förfärliga bostadsituationen,
den eländiga ekonomiska situationen och brännvinets gissel.
Det är mycket möjligt att han utarbetade detta föredrag
tillsammans med Löwstedt som blivit den han samarbetade
mest med efter att denne kommit tillbaka från utlandet.
I
november utgav den kommunistiska cellen den 44-sidiga häftet
”Om proletariatet och dess befrielse genom den sanna kommunismen”,
en hopplock av översättningar från utländskt kommunistiskt
material, bl.a. en nästan ordagran översättning av Engels
Kommunistisk trosbekännlse, även om man slopat katekesformen,
uppsatsen ”Proletarier!” från Kommunisternas förbunds tidskrift,
samt 5 små skrifter från Cabet.
P.g.a.
cellens arbete i Skandinaviska sällskapet, Bildningscirkeln
och inte mist p.g.a. Trägårdhs publicerade föredrag i Skyddsföreningen
för frigivna fångar, blev det en fullkomlig explosion av
arbetarföreningar runt om i landet, startade på initiativ
av arbetarna själva. Under hösten bildades ett 30-tal runt
om i riket.
Februarirevolutionen
och kommunistiska manifestet
I
Frankrike, dåtidens Europas politiska centrum, började missnöjet
att stiga inom stora befolkningslager mot den korrumperade
och av finanskapitalet ensamt upprätthållna monarkin. Man
mutade statstjänstemän och satte dem i parlamentet i sådan
omfattning att runt 40% av de deputerade var statsanställda.
Man spekulerade hårt i statliga projekt, som t.ex. utbyggnaden
av järnvägen, och brydde sig inte om att staten hade fruktansvärda
underskott utan berikade sig hejdlöst på de skatter folket,
huvudsakligen den stora bondeklassen, hade betalat in. Men
mindre var inte att vänta sig av en regering som sedan,
med ett kort uppehåll, styrdes av Guizot. Denne herre, som
svar mot protesterna på de höga inkomstkraven som ställdes
för att kunna rösta, svarade ”Berika er!”. Finanskapitalet,
dess monarki och dess regering, hade snart inte bara arbetarna
och bönderna mot sig, utan även alla delar av bourgeoisien
som utestängdes från dess diktatur, som industrikapitalet
och den i Frankrike enormt stora småbourgeoisien. Dessutom
fanns det i Paris ett väldigt stort proletariat, med inslag
från hela världen, som hade kunskap i dåtidens kommunistiska
läror.
Bourgeoisiens
representanter började hålla banketter för representationsreform
i Paris, och det var då regeringen Guizot förbjöd en av
dessa som blev startskottet till Februarirevolutionen. Paris
arbetare bestämde sig för att försvara banketten som hölls
trots förbud, militär inkallades och började beskjuta arbetarna.
Militären kallades tillbaka, regeringen avgick, kungen abdikerade
till förmån för en släkting, men det var försent, revolutionen
var ett faktum och Paris arbetare intog de centrala delarna
av staden efter 3 dagar av barrikadstrider. Republiken utropades,
alla slavar frigavs och slaveri förbjöds, nationalverkstäder
infördes och allmän rösträtt infördes. Bourgeoisien fruktade
arbetarklassen och gjorde sedan allt för politiskt eliminera
dess makt, vilken den tillkämpat sig på barrikaderna. Det
hela slutade med parisproletariatets hjältemodiga upprorsförsök
i juni. ”De svarade den 22 juni med det väldiga uppror
med vilket det första stora slaget stod mellan de båda klasser,
som det moderna samhället är delat i. Det var en kamp om
den borgerliga ordningens vara eller icke-vara. Slöjan som
dolde republiken revs itu.” Istället för krav på små
förbättringar och reformer ställdes nu parollen ”Bourgeoisiens
störtande! Arbetarklassens diktatur!”. Efter fyra dagar
av hårda strider mot både borgliga nationalgrade och den
reguljära armén krossades upproret. Mer än 3000 arbetare
mördades i fångenskap, 15000 deporterades till fångkolonier,
bourgeoisiens vita klasshat visade sig utan demokratiska
slöjor, men arbetarklassen hade för första gången uppträtt
själständigt, med egna paroller och egna krav, och den röda
fanan vajade i spetsen för proletariatets armé.
Men
detta är en senare historia som vi inte ska gå in på mer
för tillfället. Februarirevolutionen i sig fick direkt verkan
på hela Europas borgarklass, den fattade mod och vågade
att utmana allehanda bakåtsträvande regimer, ibland under
paroller för representationsfrihet, ibland för nationell
frigörelse och ibland mot politiskt förtryck. Men det var
inte p.g.a. de olika utlänningsarméer som snart sammansattes
för att exportera revolutionen, med den franska bourgeoisiens
stöd för att bli av med utländska revolutionärer. Marx och
Engels fördömde genast detta och slog fast, vilket varit
en marxistisk princip sedan dess, att man inte exporterar
revolutionen, och uppmanade istället Kommunisternas förbunds
medlemmar att åka hem enskilt och börja propagera bland
massorna i sina hemorter. Mycket riktigt blev dessa utlandsarméer
krossade och förstärkte istället reaktionens inflytande
bland de icke-proletära klasserna och isolerade revolutionärerna.
I Tyskland, Österrike-Ungern, i de italiska staterna, Danmark,
Belgien, etc., reste sig dock folkmassorna själva och även
i Sverige. De svenska tidningarna berättar om hur vuxna
män som inte kände varandra kramade varandra på Stockholms
gator i glädje över fransmännens vunna republik. Det var
feststämning bland större delen av befolkningen, vilket
naturligt oroade de svenska monarkins och ståndsriksdagens
anhängare.
Ungefär
samtidigt som nyheterna från Frankrike började nå Stockholm,
i månadsskiftet februari-mars anlände det Kommunistiska
manifestet med post till Stockholm, till våra kamrater i
den kommunistiska cellen. Det är inte svårt att förstå med
vilken förtjusning de måste ha studerat detta verk. Det
gav dem inte bara en historisk förklaring till hela den
tid de genomlevde, förklarade arbetarklassens historiska
uppgift, det gav konkreta riktlinjer att följa i sitt arbete.
I ett land som inte hade kastat av sig det feodala oket
skulle man understödja, framtvinga och trycka på för att
bourgeoisien skulle genomföra sin historiska uppgift. Proletariatets
parti, Kommunisterna, hade fått sitt program, ett program
som ännu idag, ca 160 år senare, fortsätter att behålla
sin giltighet och kommer att vara giltigt för världens kommunister
till Kommunismen. Under början av mars började diverse plakat
att sättas upp lite överallt i staden och särskilt på dörrarna
till konservativa politiker, med budskapet: Leve republiken!.
Trägårdh, som verkar vara den som huvudsakligen genomförde
kommunisternas öppna arbete, gick in i det borgerliga Reformvännernas
sällskap och höll den 12 mars ett föredrag för den församlade
borgerligheten, ”de gråa”, som de ”försiktiga” kälkborgarna
kallades av revolutionärerna vid denna tid. ”De gråa” diskuterade
ett nytt representationförslag som inte heller detta skulle
inkludera arbetarklassen och Trägårdh gav sitt och kommunisternas
svar: ”Vän av en lagbunden frihet, ehuru endast en ringa
arbetare, har jag ej kunnat underlåta att sluta mig till
detta sällskap, så mycket mera som jag vet att mina åsikter
delas av många. En representationsreform är nödvändig, därom
äro alla, som däröver tänkt, överens. Men lika nödvändig
som den är, lika felaktiga äro de grunder, varpå alla representationsförslag,
som hittills sett dagen, såväl som den nu gällande valrättsberäkningen,
vila.
Vad
gagn kan i det stora hela bliva av, att representationsrätt
utsträckes till några få individer mera, än som förut äro
i besittning därav, då själva grunden för vad som skall
representeras är så falsk och obestämd? Eller vad är det
egentligen som representeras? Och vad är det som bör representeras?
På dessa frågor svaras troligen folket, och vad förstår
man med detta uttryck?
Folket,
det är människorna, varav samhället består. Men nu råkar
det så till, att detta folk är av åtskilliga orsaker åtskilt
i tvenne stora huvudavdelningar: de som hava egendom, och
de som icke hava någon sådan. De som hava egendom, äga representationsrätt,
men de som ej hava någon egendom, sakna denna rätt. Härav
följer, att det icke är folket, människan, som representeras,
utan det är egendomen, jämte börden och lärdomen.
Ingen
med sunt förnuft vill eller kan väl bestrida, det denna
princip ju är falsk. Och då så är, måste man frångå själva
principen, varpå den nuvarande representationen är grundad,
och antaga en annan överensstämmande med en naturlig, varje
människa medfödd, lika rätt, utan avseende på vad hon i
materiellt hänseende äger. Mot detta påstående kan visst
göras invändningar och sägas, att om en sådan princip erkännes,
då trädes nuvarande lagligen förvärvade och stadsfästade
privilegier allt för nära, och att det skulle bliva ett
emot det närvarande helt och hållet upp och nedvänt samhällsskick.
Så bliver det också i viss mån, men därför ej sämre, tvärtom
oändligen bättre. Ty arbetaren måste ock tagas i beräkning:
han betyder även något i samhället.
Ni
torde måhända tro, att svenska folket ej bryr sig om eller
intresserar sig för dessa frågor, därför att det ej knotar,
ej fordrar att komma i besittning av de rättigheter, vilka
ensamt kunna betrygga deras existens som människor. Men
då bedrar ni eder.
Det
intresserar sig verkligen ganska mycket för dessa frågor.
Men vad utväg hava de mäktiga berett dem, eller lämnat öppen
för dem, att göra sin röst hörd, sin rätt gällande? Ingen.
De hava upphävt sig till ensamma lagstiftare och domare,
de pålägga skatter, tilldela eller fråntaga vissa små förmåner,
utan att ens äga kännedom av, eller efterfråga om folket
kan utbetala dessa skatter, eller om det har någonting att
skatta för eller ej.
Ett
enda litet exempel, ur den klass jag tillhör, på detta lagstiftnings
och skattesystem. För omkring fyra år sedan utfärdades en
ny "gesällförordning", varuti gesäller sättas
nästan utom lagens skydd och prisgivas åt godtycket. Väl
har det i underdånighet blivit avgivet petitioner om upphävande
av eller förändring av denna förordning, men utan följd,
ja, utan något svar. Men oaktat de klagomål, som blivit
uttalade mot denna förordning, månne en enda röst av våra
aktade representanter vid denna riksdag blivit höjd i denna
fråga?
Nej,
det är arbetare det gäller, vem bryr sig om dem? Ingen.
Jag
vill taga mig friheten och fråga: Vad är ett förslag värt,
om det ... ej är uppställt på en princip, som på en gång
är sann och rätt? Det är för principer som de flesta folkstrider
försiggått och ännu försiggå.”
Marsoroligheterna
Liksom
man ofta gör i svensk historieskrivning försöker man dölja
det egentliga innehållet i händelser genom att ge dem kryptiska
namn. Det uppror som inleddes den 18 mars 1848 i Stockholm,
kallas i allmänhet marsoroligheterna, vilket är minst sagt
lögnaktigt och förminskande. Det är samma sak som när man
kallar den feodala statens massaker på dalabönder i centrala
Stockholm 1743 för ”Stora daldansen”.
Den
svenska bourgeoisien inspirerades av sina franska klassbröder
och beslöt att hålla en bankett för representationsreform
den 18 mars. Men arbetarna tog även de sina franska bröders
exempel och på morgonen hittades anslag vid olika central
platser med uppmaningar att samlas på Brunkebergs torg,
utanför den restaurang, De la Croix som det borgerliga Reformvännernas sällskap
skulle samlas på. ”5000 medborgare samlas på Brunkeberg
i afton. Leve reformen! Allmän valrätt!”. Förutom dessa
hade fem stycken längre proklamationer satts upp: ”Svenskar!
Livligt klappa Edra hjärtan för de tappra fransmännen, som
avskakat förtryckets ok, störtat tronen och erövrat Republiken.
Ni ropar leve för detta folk och för alla dem, som i denna
stund rusta sig till kamp mot förtrycket. Ni önskar lycka åt andra nationer, men Ni glömmer Edert eget arma
fädernesland! Hur olyckligt, hur förtryckt, hur
förnedrat är icke Svenska Folket!
Finnes på jorden ett elände, så allmänt, så förskräckligt
som det i Sverige?
Svenskar! Revolutionens
timma är slagen. Handling och endast handling gäller
det! Ned med regeringen1. Ned med förtryckarna!
Ned med riksdags-skrodörerna! Ned med smädarna pä Riddarhusets
bänkar! Ned med smädelsens näste: Riddarhuset! Död åt självskrivenheten!
Leve Allmänna Val! Leve Frihet, Jämlikhet, Broderskap! Leve Republiken!!!”
Den
enda som kunnat bindas till proklamationerna är en ung skrivare
(en som mot betalning hjälpte icke skrivkunniga att författa
brev eller läsa upp brev) vid namn Kahnberg. Han ertappades
när han satte upp en på anslagstavlan utanför krogen Hästtrappan,
en piga fick syn på honom och snart kom två män och frågade
vad han satt upp, på vilket han svarade att det hade han
inte gjort, men det är mycket bra gjort.
Under
kvällen inleddes banketten, men redan innan hade mycket
av förhoppningar om den försvunnit då monarken själv, istället
för att förbjuda, hade köpt upp en mängd biljetter och fyllt
på med kungatrogna. Den blev också den beskedlighetsbankett
som många hade befarat. Inne på banketten hälls skålar till
konungens ära och nykomponerade sånger till hom´nom sjöngs.
Den enda oppositionen mot detta som hördes var av den demokratiske
Greve Anckarsvärd som häll ett improviserat tal där han
påminde de deltagande att banketten minsann var för de orepresenterade
och fällde yttrandet ”Det är något ruttet inom vårat samhällsskick”,
vidare föreslog han att ett medborgargarde efter franskt
mönster borde bildas som skydd för en representationsreform..
Under
tiden samlades större och större arbetarskaror på torget
utanför och inne på De la Croix kunde man höra hur det skanderades: ”Leve
friheten! Leve republiken!”. Stämningen var upphetsad.
Runt klockan 18:00 började de flesta kvinnor och barn gå
hem, och till platsen anlände grupper av maskerade demostranter
beväpnade med järnrör, knivar och en och annan pistol, dolda
under långrockar. En av dessa var skomakargesällen Per Adolf
Engström, för dagen klädd i en märklig huvdbonad, bestående
av ett stycke sammet som han fått skickat med post från
gesäller i Paris, vilket var en bit av den f.d. franske
kungens tron, och han sa till de andra att snart skulle
de alla kunna ha likadana när man tagit Oscars mantel. En
annan var Ludvig Schortz, fabriksarbetare som denna kväll
hade stor lösnäsa, mustascher målade med bränd kort och
ett stort plåster i ansiktet. Frans Igelström hade en liknande
maskering, fast också en stor slokhatt.
När
banketten tog slut smög ”de grå” skamset iväg, medan de
få rakryggade reformvänner som funnits på banketten stannade
hos folkmassorna och berättade vilket sorglig föreställning
som pågått inne på restaurangen. Planenligt lät man inte
borgarnas svek mot sina egna klassintressen stoppa upproret,
utan skanderandet av slagord ökade i styrka och snart var
det en av de maskerade som tog ledningen och ropade ”till
Hartmansdorff! Till Storkyrkobrinken!”. På vägen dit
sprang man och samlade så mycket sten man kunde, vissa hade
hela väskar fyllda som de bar mellan sig, kvinnor fyllde
sina förkläden och smågrabbar klättrade över staket för
att hitta mer stenar. Några eftersläntrare greps också av
poliser som inte vågade ingripa mot den stora gruppen. Framme
vid Hartmansdorffs bostad, denne ärkereaktionäre hovrättspresident
som hade ett finger med i spelet vad gällde det mesta av
statens politiska liv, satt i diverse utskott, var ledare
för riddarhusets konservativa flygel och de facto ledare
för det framstegsfientliga blocket. Dessutom gick det massor
av rykten kring honom, han hade varit inblandad i framtagningen
av gesällboken och nu sades det att han skulle lägga fram
ett lagförslag som innebar att de orepresenterade skulle
vara tvungna att gå runt i särskilda uniformer, likt straffångar.
Väl
framme vid Storkyrkobrinken samlades man utanför nummer
9, där Hartmansdorff bodde och började vräka sten mot rutorna
på andra våningen. Massan applåderade och ropade leven för
varje sten som träffade. Polisen började försöka ingripa
mot de som kastade, men dessa blev snart befriade och poliserna
möttes av knytnävar och stenar. Ludvig Schortz och den grupp
han ledde kom springande nerifrån Riddarhustorget där man
samlat sten och fick syn på polisen. Schortz ropade ”Här
kommer polisen! De ska vi slå ihjäl! Hurra för polisen!”.
Polisen fångade honom med omringades av hans kamrater och
den ene fick ett knivhugg genom rocken medan den andre höggs
i handen, de drog sig tillbaka. Schortz skrek att nu skulle
man ha ut Hartmansdoff och hans sammansvurna drog av en
av fönsterluckorna för att använda den för att börja bräcka
upp porten. DÅ kommer en stor trupp från Svea livgarde springande
uppifrån slottet och trängde undan massorna för att ställa
sig mellan dessa och huset, samtidigt har det blivit mörkt.
Stenarna fortsätter att flyga genom luften och dova smällar
hörs när soldaterna träffas och faller till marken. De försöker
skydda sig mot stenarna som kommer flygande genom mörkret
med sina gevär som på så sätt i stor utsträckning slås i
sönder och blir obrukbara. Samtidigt kommer kavalleriet
inridande i skritt och gör utfall mot massan med dragna
sablar, vilket resulterar i många sårade, speciellt är det
näsor, öron och axlar som förloras eller skadas av de uppifrån
komna sabelhuggen. Samtidigt passar man på att byta av infanteristyrkan
framför huset och borggården uppe vid slottet fungerar som
ett tillfälligt fältsjukhus för de sårade soldaterna. Kavalleriattacken
får motsatt effekt och ropen får istället ny styrka, för
reform, för skyddstullar, för friheten! Folket tränger tillbaka kavalleriet
genom att dra av ryttarna eller slå av benen på hästarna,
samt misshandla ryttarna när de väl ligger på marken. Reträttorder
kommer från ryttarskvadronens befäl och nu är infanteristerna
vid huset helt oskyddade. I panik börjar en av soldat att
skjuta, vilket snart följs av fler skott, varpå folkmassan
skingras. På folkets sida har fältsjukhus upprättats i två
rakstugor, en i nedre delen av brinken och en på St. Nygatan,
där bl.a. Dr. Ellmin arbetar för högtryck med att hjälpa
de sårade. Brinken har tömts på folk, men då inte fler skott
följer börjar folk söka sig uppåt i brinken igen, denna
gång också upp i husen för att överraska soldaterna. Nya
skott följer, stenarna haglar igen, men då kommer kungen
ridande. Fortfarande existerade så mycket feodal underdånighet
hos dessa republikaner att de inte attackerar. Kungen är
ju ändå något speciellt, han vågar träffa dem, till skillnad
från de andra högdjuren. Striderna stannar med en gång och
istället uppmanar kungen massan att framföra sina klagomål
direkt till honom. Efter en stunds diskuterande mellan folkmassan
och för att sedan direkt bryta mot lagen genom att ge order
om att de under kvällen gripna ska friges om massan lovar
att gå hem sedan. Han tackar för uppmärksamheten och rider
sedan upp mot slottet under folkmassans jubel.
Folket
går till de olika arresterna för att hämta ut sina kamrater,
vilka efter lite besvär friges under stort jubel. Efter
detta beger sig de flesta hem, men en grupp är inte klara
för dagen, de börjar istället att fila på nya proklamationer
att sätta upp under natten.
Nästkommande
dag finns det inte alls lika mycket detaljer kring, eftersom
de flesta tidningsmän inte vågade sig ut och kungen hade
utfärdat förbud om att samlas i grupp och utegångsförbud
på kvällen. Föregående natt tyckte han att han varit mild,
men nu skulle han ta i med hårdhandskarna om det dumma folket
fortsatte att trilskas. Polisen utökades, högvakten utökades
dramatiskt, samt regementena kring Stockholm sattes i högsta
beredskap, bl.a. med utdelning av skarpa skott till soldaterna.
På morgonen fanns
dock glada nyheter från Europa för de upproriska i den av
Franz Sjöberg utgivna Söndagsbladet: ”Europas
regeringar ligga i detta ögonblick på knä för sina oroliga
undersåtar, istället för att dessa senare fordom legat
på knä för sin överhet. Ungern och Böhmen stå under uppror,
själva Österrike är i största förlägenhet, och överallt
giver man efter för allt. Herren vet dock hur leken skall
sluta. Tyskarna följa...i politiskt hänseende...efter fransmännen
och verkställa sina revolutioner på fullkomligt parisermanér.
Hamburg och Bremen har skakat av sig sina fjättrar och fått
nya författningar; Bayerns folk har marscherat på konungaborgen,
som hade till följd att regeringen genast gav på hand på
en konstitution. I Wiirtemberg, Baden, Hessen-Darmstadt,
Hessen-Cassel, Sachsen. Hannover och Oldenburg börjar man
röra sig, och överallt är lösen: ett gemensamt tyskt parlament
och obegränsad tryckfrihet. Preussen har i detta ögonblick
samma ställning...” . samtidigt fanns följande prolklamationer
uppsatta på väggar runt om i staden.
”Medborgare. Nu är den behagliga tiden inne, grip till vapen och låt icke "medborgarnas
blod" rinna förgäves, gör slut på adeln och
låt borgarna och arbetarna få sin
rätt, samlas på Hötorget i afton kl. 8.00, 10 000 väl utrustade
blodsförvanter, "frihetens och mänsklighetens
försvarare" är vårt lösen, ty Oscar har icke gjort
rätt, då han befaller att skjuta skarpt på sitt eget folk.
Blodsförvant.”
och
”3 000 000 Svenska Medborgare skola De
väl vara de sista att krossa våldets och förtryckets avskyvärda
hydra? Nej. Snart äro dessa medborgare — dessa föraktade,
förnedrade, förtryckta medborgare färdiga att visa despoten
och världen vad svenskmannamod
och svenskmannakraft förmå...Ni som från samhällets
höjder med förakt se ned på det med hunger och nöd
kämpande folket —: Ni är den
hydra som marterar nationens livskraft och som fröjdas
av nationens blod! ...Men darra despoter, förtryckare,
blodsugare! Snart slår eder sista timma. Då är leken slutad.
Allvaret träder upp. Ett slag av Folkstyrkans handske
skall på en gång krossa eder och tronen och monarkin
för evigt. Det är straffet åt eder här på jorden. Evig förbannelse
väntar i en annan värld.
Leve Folket
och Folkets Rättigheter!
Leve Republiken!”
Nästkommande dag blev betydligt blodigare,
de samlade upproriska hade två baser, en vid Storkyrkobrinken
och en på Norrmalm, där man började att bygga barrikader,
samtidigt gick man runt och slog i sönder rutorna på utvalda
hus runt om i staden. När de blev tillfrågade av förbipasserande
varför de inte krossade rutorna på en annan reaktionärs
hus som låg bredvid huset som utvalts, svarade de att det
inte fanns med i instruktionerna de fått. Man försökte även
att tända eld på vissa ställen. Reguljära arméförband gav
rotelvis eld mot massorna och började snabbt operera från
gränderna där inte soldaterna vågande sig in. Soldaterna
rörde sig via huvudgatorna och sköt salva efter salva ner
i gränderna i gamla stan. På Norrmalm sattes kavalleriet
in mot de ofärdiga barrikaderna de tvekade inte att hugga
in. Folket slogs tappert hela natten och inte förrän småtimmarna
kunde befälen hälsa konungen att ordningen återställts.
Stockholms arbetarbefolkning hade gett sitt blod i gränderna
och på barrikaderna, för att genomföra borgarklassens dagskrav,
medan de samma satt rädda och tryckte på sina kammare. De
hyllade revolutionen i Frankrike men tyckte den var otäck
och passade inte in på deras romantiska ideal när den utspelade
sig utanför deras stängda fönsterluckor, och nu lät de sig
istället enrolleras i kungens borgargarde för lag och ordning.
Minst 19 arbetare dog direkt, och flera
hundra blev allvarligt skadade, av vilka flera skulle dö
av sina skador, ett hundratal allvarligt skadade militärer.
Den 20 mars var det mesta lugnt, borgargardet
patrullerade staden, men de upproriska hade en plan för
att få ut folk på gatorna, man skulle ringa i alla kyrkklockor
i staden, som om man varnade för brand och så sammankalla
alla på nytt. Två greps när de försökte, en lyckades nere
vid Maria kyrka på Södermalm, men då den enhetliga effekten
försvann gjorde det inte mycket nytta. På mynttorget stod
Trägårdh och höll ett improviserat tal för de förbipasserande:
”Jag är inte annat än en fattig arbetare, men jag står
här i himmelsen åsyn. Man skjuter på våra bröder, och deras
blod flyter i rännstenarna. Vi begär rättvisa och hämnd”.
Talet ska enligt en lokal gardesledare ha väckt massans
passion och fulla raseri och den utbröt i ”förfärliga hurrarop
och vilda skrän”, tills det att de skingrades av en borgargardesavdelning.
Man kan söka många enskilda förklaringar
till att upproret misslyckades, men i huvudsak kan man säga
att Stockholms arbetande klasser inte ännu hade blivit en
enhetlig arbetarklass, arbetarrörelsen i sig var bara i
sin mest rudimentära form, att förena en sådan med socialismens
teori, med marxismen visade sig en övermäktig uppgift för
våra tidiga kamrater.
Bara dagar efter upproret krossats kommer
de första gripandena och snart har stora delar av den kommunistiska
cellen tagits till förhör. Processen som sedan följde mot
kommunisterna markerar i Sverige slutet för Kommunisternas
förbunds verksamhet i Sverige, liksom kommunistprocessen
i Köln markerar slutet för den första perioden för den självständiga
tyska arbetarrörelsen. Men av alla de misslyckade revolutionerna
1848 drog proletariatet stora lärdomar som vi kan dra nytta
av än idag. Marx sammanfattar det med följande ord: ”Med
undantag för några få kapitel bär varje mera betydande avsnitt
av 1848-1850 års revolutionshistoria överskriften: ’Nederlag
för revolutionen!’
Det som gick under i dessa nederlag,
var inte revolutionen. Det var de förrevolutionära, traditionsbundna
kvarlevorna, resultatet av samhällsförhållanden, som ännu
inte hade tillspetsats i skarpa klassmotsättningar – personer,
illusioner, föreställningar, projekt, från vilka det revolutionära
partiet före februarirevolutionen inte var fritt, från
vilka inte en februariseger utan endast en rad nederlag
kunde befria det.”