Läget och vår politik efter
segern i försvarskriget mot Japan
Den 13 augusti 1945
[Detta tal hölls vid ett kadermöte
i Yenan. Det gav en ingående och på den marxist-leninistiska
klassanalysens metod baserad undersökning av grunddragen i det
politiska läget i Kina efter segern i försvarskriget mot Japan
och lade upp proletariatets revolutionära taktik. Såsom kamrat
Mao Tsetung framhållit i sitt öppningstal vid Kinaskommunistiska
partis sjunde rikskongress i april 1945 stod Kina, efter att ha besegrat
den japanska imperialismen, alltjämt i valet mellan tvenne öden,
två slags framtid - antingen att bli ett nytt Kina eller att förbli
det gamla Kina. Kinas storgodsägare och storbourgeoisi, som representerades
av Chiang Kai-shek, ville rycka frukterna av segern i försvarskriget
ur folkets händer och behålla Kina under sin diktatur såsom
ett halvkolonialt och halvfeodalt land. Kinas kommunistiska parti, som
representerade proletariatets och folkmassornas intressen, strävade
å ena sidan efter fred och kämpade med hela sin kraft för
att avvärja ett inbördeskrig. A andra sidan var det nödsakat
att skapa en fullständig beredskap mot Chiang Kai-sheks kontrarevolutionära
planer på att inleda ett landsomfattande inbördeskrig, och
att utforma en korrekt politik, det vill säga att inte hysa några
illusioner om imperialismen och reaktionen, inte frukta deras hotelser
utan beslutsamt skydda frukterna av folkets kamp och sträva att
bygga ett nytt Kina - ett de breda folkmassornas ny-demokratiska Kina
under proletariatets ledning. Den avgörande kampen mellan dessa
tvenne öden, dessa två framtidsperspektiv, som Kina stod
inför, utgjorde innehållet i den historiska perioden från
slutet av försvarskriget mot Japan och till grundandet av Folkrepubliken
Kina, den historiska period under vilken det kinesiska folket utkämpade
sitt Befrielsekrig eller det Tredje revolutionära inbördeskriget.
Efter försvarskriget mot Japan rev Chiang Kai-shek, understödd
av imperialismen i Förenta staterna, gång efter annan fredsavtalen
i stycken och inledde ett jättelikt kontrarevolutionärt inbördeskrig
utan motstycke i historien i ett försök att förinta folkets
stridskrafter. Tack vare den riktiga ledning det kinesiska folket fick
av Kinas kommunistiska parti kunde det genom endast fyra års strider
vinna en stor landsomfattande seger - störta Chiang Kai-shek och
skapa ett nytt Kina.]
Läget i Fjärran östern undergår
i dessa dagar väldiga förändringar. Den japanska imperialismens
kapitulation kan betraktas som på förhand given. Avgörande
för Japans kapitulation är att Sovjetunionen inträtt
i kriget. En miljon rödarmister går in i nordöstra Kina,
denna styrka är oemotståndlig. Den japanska imperialismen
kan inte längre fortsätta kampen[1].
Det kinesiska folkets hårda och bittra försvarskrig kröns
med seger. Som historiskt stadium är försvarskriget mot Japan
nu slut.
Hurudana är under dessa omständigheter för
närvarande förhållandena mellan de olika klasserna i
Kina och förhållandet mellan Kuomintang och kommunistiska
partiet? Hurudana kommer de att bli i framtiden? Vilken är vårt
partis politik? Dessa frågor är av stor betydelse för
folket i hela landet och för alla medlemmar av vårt parti.
Vad ska man tro om Kuomintang? Betrakta dess förflutna
och ni kan säga vad det är i dag. Se efter vad det var i det
förgångna och vad det är i dag, och ni kan säga
vad det blir i framtiden. I det förgångna förde detta
parti under hela tio år ett kontrarevolutionärt inbördeskrig.
Under försvarskriget mot Japan genomförde det tre stora antikommunistiska
fälttåg[2], 1940, 1941 och 1943, och försökte varje
gång utveckla angreppet till ett landsomfattande inbördeskrig.
Det var endast tack vare vårt partis riktiga politik och motståndet
från folket i hela landet som dessa försök misslyckades.
Som alla vet är Chiang Kai-shek, den politiske representanten för
Kinas storgodsägare och storbourgeoisi, en ytterligt brutal och
svekfull gynnare. Hans politik har varit att sitta som åskådare
med armarna i kors, att vänta på segern, bevara sina stridskrafter
och förbereda inbördeskrig. Nu har verkligen den seger han
väntat på kommit, och nu är denne "generalissimo"
färdig att "stiga ned från berget"[3]. Under de senaste
åtta åren har vi bytt plats med Chiang Kai-shek - tidigare
var vi på bergen och han vid vattnet[4]. Under försvarskriget
befann vi oss bakom fiendens linjer och han gick upp på berget.
Nu är han i färd med att stiga ned från berget, stiga
ned för att gripa segerns frukter.
Under de senaste åtta åren har folket och
armén i våra befriade områden utan någon som
helst hjälp utifrån och uteslutande genom sina egna bemödanden
befriat väldiga områden samt stått emot och bundit
huvudparten av de japanska invasionsstyrkorna och praktiskt taget samtliga
marionettrupper. Det var endast vårt fasta motstånd och
vår heroiska kamp som räddade de 200 miljonerna människor
i Stora bakre området[5]
från att förtrampas av de japanska angriparna och skyddade
den del av landet som dessa 200 miljoner människor bebor från
japansk ockupation. Chiang Kai-shek gömde sig på berget Omei
med skyddsvakt framför sig - och denna skyddsvakt utgjordes av
de befriade områdena, av folket och armen i de befriade områdena.
Då vi försvarade de 200 miljonerna människor i Stora
bakre området, beskyddade vi också denne "generalissimo"
och gav honom både tid och rum att sitta med korslagda armar och
vänta på segern. Tiden var åtta år och en månad.
Och rummet ett område bebott av 200 miljoner människor. Dessa
betingelser försåg vi honom med. Om det inte hade varit för
oss, kunde han icke ha stått vid sidan om och tittat på.
Är då "generalissimon" tacksam mot oss? Ånej,
inte han. Denne gynnare har aldrig vetat vad det är att känna
tacksamhet. Hur klättrade Chiang Kai-shek upp till makten? Genom
Nordexpeditionen[6],
genom den första perioden av samarbete mellan Kuomintang och kommunistiska
partiet[7], genom
det stöd han erhöll av folket som ännu inte hade genomskådat
honom. Väl vid makten visade sig Chiang Kai-shek långt ifrån
tacksam mot folket. Han slog ned det och störtade det i ett tioårigt
inbördeskrigs blodbad. Ni, kamrater, är väl bekanta med
detta avsnitt av historien. Under försvarskriget mot Japan försvarade
det kinesiska folket honom på nytt. Detta krig håller nu
på att sluta i seger och Japan är färdigt att kapitulera,
men Chiang Kai-shek är alls inte tacksam mot folket. Tvärtom,
han bläddrar igenom 1927 års krönika och vill handla
på samma gamla sätt[8].
Han säger, att det aldrig förekommit något "inbördeskrig"
i Kina, bara "undertryckande av banditer"[9].
Han må kalla det vad han vill, ett faktum är att han vill
öppna inbördeskrig mot folket, han vill slakta folket.
Innan ett inbördeskrig bryter ut över hela
landet kommer en stor del av folket och många av våra partikamrater
inte att klart förstå denna fråga. Eftersom inbördeskriget
ännu inte börjat i större omfattning, eftersom det ännu
inte är vida utbrett och ett känt faktum och eftersom striderna
ännu inte är så talrika, är det många som
tänker: "Nåja, när allt kommer omkring blir det
kanske inget inbördeskrig". Många andra är rädda
för ett inbördeskrig. De saknar inte skäl för sin
fruktan. Vi hade tio år av strider och därefter åtta
år av försvarskrig, var ska det sluta om striderna nu fortsätter?
Det är helt naturligt att dylika farhågor ska uppkomma. Vad
Chiang Kai-sheks plan, att sätta i gång ett inbördeskrig,
beträffar, har vårt partis politik varit klar och följdriktig.
Den har varit inriktad på att beslutsamt bekämpa ett inbördeskrig,
gå emot inbördeskrig och förhindra inbördeskrig.
Under kommande dagar ska vi fortsätta att med största tålamod
och uppbjudande av alla våra krafter leda folket till kamp för
att hindra ett inbördeskrig. Icke dess mindre är det nödvändigt
att vara nyktert medveten om att faran för inbördeskrig är
ytterligt allvarlig emedan Chiang Kai-sheks politik redan är fastlagd.
Chiang Kai-sheks politik är inbördeskrig. Vår politik,
folkets politik, är emot inbördeskrig. Inbördeskrigets
motståndare utgörs endast av Kinas kommunistiska parti och
det kinesiska folket. Det är beklagligt att de inte också
omfattar Chiang Kai-shek och Kuomintang. Här är det så
att den ena sidan inte vill slåss och den andra vill det. Om bägge
inte ville det, skulle det inte bli någon strid. Eftersom nu endast
den ena sidan inte vill det och denna sida ännu icke är stark
nog att hejda den andra, är faran för inbördeskrig ytterligt
allvarlig.
Vårt parti framhöll i god tid att Chiang
Kai-shek skulle hålla fast vid sin reaktionära politik med
diktatur och inbördeskrig. Före, under och efter 7. partikongressen[10]
utförde vi ett ganska tillfredsställande arbete för att
uppmärksamma folket på faran för inbördeskrig på
det att hela folket, våra partimedlemmar och våra truppförband
i sitt tänkande skulle vara i förväg beredda. Detta är
ett mycket viktigt moment, och det gör en väldig skillnad
om en sådan andlig beredskap finns eller ej. Är 1927 befann
sig vårt parti ännu i sin barndom och var andligen fullständigt
oförberett på Chiang Kai-sheks kontrarevolutionära överraskningsattack.
Följaktligen gick frukterna av den seger som folket vunnit snart
förlorade, folket hade att genomgå ett långvarigt lidande
och ljuset över Kina förbyttes plötsligt i mörker.
Denna gång ligger det annorlunda till. Vårt parti har i
tre revolutioner[11]
förvärvat en rik erfarenhet och nått en mycket högre
grad av politisk mognad. Partiets Centralkommitté har gång
efter annan tydligt klargjort faran för ett inbördeskrig,
och sålunda befinner sig hela folket, alla partimedlemmar såväl
som de truppförband vårt parti leder i ett tillstånd
av beredskap.
Chiang Kai-shek försöker alltid beröva
folket varje smula makt och varje smula av vad det vunnit. Och vad gör
vi? Vår politik är att ge honom lika gott igen och att kämpa
för varje tumsbredd jord. Vi handlar efter hans metod. Han försöker
alltid att påtvinga folket krig, håller ett svärd i
vänstra handen och ett annat i den högra. Efter hans exempel
griper också vi till svärd. Vi fann denna metod endast efter
undersökningar och studier. Sådana undersökningar och
studier är mycket viktiga. När vi ser vår motpart hålla
någonting i händerna bör vi undersöka förhållandet
en smula. Vad är det han håller i händerna? Svärd.
Vad är svärd till för? För att döda. Vem vill
han döda med sina svärd? Folket. Sedan detta konstaterats,
fortsätt att undersöka - det kinesiska folket har också
händer och kan gripa till svärd, det kan smida ett svärd
om inget finns till reds. Denna sanning har det kinesiska folket upptäckt
efter långvariga undersökningar och studier. Krigsherrar[*],
godsägare, lokala tyranner och elaka herrskap har liksom imperialisterna
allesammans svärd i händerna och avser att döda. Folket
har kommit att inse detta och därför handla enligt samma metod.
En del av oss försummar ofta dylika undersökningar och studier.
Chen Tu-hsiu till exempel begrep inte att man kan döda människor
med svärd. Många säger, men detta är ju en enkel
vardagssanning, hur kan en ledare i kommunistiska partiet vara ovetande
om det? Man kan aldrig vara säker. Chen Tu-hsiu undersökte
och studerade inte och förstod därför inte detta. Av
det skälet kallade vi honom opportunist. Den som inte undersöker
och studerar har inte rätt att yttra sig, och i överensstämmelse
därmed berövade vi Chen Tu-hsiu denna rätt. Vi har tagit
en kurs som är olika Chen Tu-hsius och satt människor som
lider under förtryck och massakrer i stånd att gripa till
svärd. Om någonsin igen någon önskar döda
oss, kommer vi att handla på samma sätt. För inte länge
sedan sände Kuomintang sex divisioner att angripa vårt underområde
Kuanchung. Tre av dem bröt in och tog ett landområde som
mätte 20 gånger 100 li.[**]
Vi handlade på samma sätt som de och förintade helt,
grundligt och fullständigt Kuomintangtrupperna inom detta område
på 20 gånger 100 li[12].
Vår politik är att ge lika gott igen och kämpa för
varje tumsbredd mark. Vi kommer aldrig att utan hård kamp tillåta
Kuomintang att ta vår mark och döda vårt folk. Att
vi ska kämpa för varje tumsbredd mark betyder naturligtvis
inte att vi ska följa den gamla "vänster"-linjen
att "inte utrymma en enda tumsbredd mark i basområdena"[13].
Denna gång utrymde vi ett område på 20 gånger
100 Ii. Det utrymdes i slutet av juli och återtogs i
början av augusti. Efter Södra Anhweiintermezzot[14]
år 1941 frågade Kuomintangs förbindelseofficer mig
en gång vad vi ämnade göra. Jag svarade: "Vet ni
inte det, ni som har varit här i Yenan hela tiden? Om Ho ger sig
på oss, kommer vi att ge oss på honom. Om han slutar, ska
vi också sluta.[15]
Vid detta tillfälle nämndes inte Chiang Kai-shek, bara Ho
Ying-chin. I dag säger vi: "Om Chiang Kai-shek ger sig på
oss, ger vi oss på honom. Om han håller sig stilla, håller
vi oss också stilla." Vi kommer att handla på samma
sätt som han. Eftersom Chiang Kai-shek nu slipar sina svärd,
måste även vi slipa våra.
De rättigheter som folket vunnit får inte
lättvindigt uppges, de måste försvaras genom kamp. Vi
vill inte ha ett inbördeskrig. Om emellertid Chiang Kai-shek envisas
med att påtvinga det kinesiska folket ett inbördeskrig, är
det enda vi kan göra att gripa till vapen och bekämpa honom
i självförsvar till skydd för folkets i de befriade områdena
liv och egendom, rättigheter och välfärd. Det kommer
att vara ett inbördeskrig han påtvingar oss. Om vi inte vinner,
ska vi varken skylla himmelen eller jorden för det utan endast
oss själva. Ingen bör emellertid tro att det är lätt
att bestjäla eller bedraga folket på de rättigheter
det vunnit, det är omöjligt. I fjol frågade en amerikansk
korrespondent mig: "Vem har givit er makten att handla?" Jag
svarade: "Folket." Och vem skulle det väl vara, om inte
folket? Det regerande Kuomintang har inte givit oss någon makt.
Det erkänner oss inte. I Folkets politiska råd deltar vi
i enlighet med dess statuter såsom "kulturorganisation"[16].
Men vi är ingen kulturorganisation, säger vi. Vi har en armé
och är en "militär organisation". Den 1 mars i år
uttalade Chiang Kai-shek att kommunistiska partiet måste överlämna
sin armé innan det kunde erkännas såsom legalt. Chiang
Kai-sheks uttalande gäller fortfarande. Vi har inte överlämnat
vår armé och därför har vi ingen legal status
och "trotsar såväl mänskliga som gudomliga lagar".
Vår plikt är att hålla oss själva ansvariga inför
folket. Varje ord, varje handling och all vår politik måste
stå i överensstämmelse med folkets intressen, och om
misstag förekommer måste de rättas - detta är innebörden
i att stå ansvarig inför folket. Kamrater! Folket önskar
befrielse och ger därför makt åt dem som kan representera
det och trofast arbetar för det, det vill säga till oss kommunister.
Som folkets representanter måste vi förstå att representera
det väl och inte handla som Chen Tu-hsiu. Då Chen Tu-hsiu
ställdes inför de kontrarevolutionära attackerna mot
folket grep han inte till politiken att ge lika gott igen och att kämpa
för varje tumsbredd mark. Som en följd där av förlorade
folket på några få månader år 1927 alla
rättigheter det tillkämpat sig. Denna gång måste
vi vara på vår vakt. Vår politik är helt olika
Chen Tuhsius, inga knep kan lura oss. Vi måste hålla våra
huvuden klara och föra en riktig politik. Vi får inte göra
misstag.
Vem bör frukterna av segern i försvarskriget
tillfalla? Det är väl alldeles uppenbart. Tag ett persikoträd
som exempel. Persikorna som trädet bär är segerns frukter.
Vem är berättigad att plocka dem? Spörj vem som planterade
och vattnade trädet. Chiang Kai-shek, som satt och tryckte på
berget, bar inte ett enda ämbar vatten, men likväl sträcker
han nu ut sin arm från fjärran för att plocka persikorna.
"Jag, Chiang Kai-shek, äger dessa persikor", säger
han. "Jag är godsägaren, ni är mina livegna och
jag tillåter er inte att plocka några persikor." Vi
har bemött honom i pressen[17]. Vi säger: "Du bar aldrig
något vatten så du har ingen rätt att plocka persikorna.
Vi, folket i de befriade områdena, vattnade trädet dag ut
och dag in och har den största rätten att skörda frukten."
Kamrater, det är folket som gjutet det blod och gjort de offer
med vilka segern i försvarskriget vunnits, den bör vara folkets
seger och frukterna av försvarskriget bör tillfalla folket.
Chiang Kai-shek var passiv då det gällde att resa motstånd
mot Japan men aktiv i antikommunism. Han var en stötesten i folkets
försvarskrig. Nu framträder denna stötesten och vill
monopolisera segerns frukter, han vill att Kina efter segern ska falla
tillbaka i det gamla förkrigstillståndet och tolererar inte
minsta förändring. Detta ger upphov till kamp. Kamrater! Det
är en mycket allvarlig kamp.
En sak är att frukterna av segern i försvarskriget
bör tillfalla folket och en annan är frågan om vem som
slutligen får dem och huruvida det blir folket. Var inte för
säkra om att alla segerns frukter ska falla i folkets händer.
Chiang Kai-shek kommer att grabba åt sig en mängd stora persikor,
sådana som Shanghai, Nangking, Hangchow och andra stora städer.
Han har gått med i den amerikanska imperialismens gäng, och
på dessa orter har de övertaget medan det revolutionära
folket hittills i stort sett kan ockupera endast landsbygdsområdena.
Andra persikor kommer bägge sidorna att försöka ta. Dessa
är de medelstora och små städerna, vilka ligger längs
järnvägen Tatung-Puchow norr om Taiyuan, mellersta delen av
järnvägen Peiping-Suiyuan, järnvägen Peiping-Liaoning,
den sektion av järnvägen Peiping-Hankow, som sträcker
sig norr om Chengchow, Chengting-Taiyuanjärnvägen, Paikuei-Chinchengjärnvägen[18],
järnvägen Tehchow-Shihchiachuang, järnvägen Tientsin-Pukow,
järnvägen Tsingtao-Tsinan och den del av Lunghaibanan, som
ligger öster om Chengchow. Dessa små och medelstora städer
måste det bli strid om. De är små och medelstora persikor,
vilka folket i de befriade områdena vattnat med sin svett och
sitt blod. Det är svårt att nu säga huruvida dessa orter
kommer att falla i folkets händer. För närvarande kan
man bara säga två ord: kämpa hårt! Finns det platser
som med säkerhet kommer att falla i folkets händer? Ja, sådana
finns. Dessa är de väldiga landsbygdsområdena och de
talrika städerna i provinserna Hopei, Chahar och Jehol[19],
större delen av Shansi, Shantung och norra delen av Kiangsu med
byar fogade intill varandra och med omkring hundra städer i ett
område, sjuttio å åttio i ett annat och fyrtio å
femtio i ett tredje - allt som allt tre, fyra, fem eller sex sådana
områden, stora och små. Vad slags städer? Medelstora
och små städer. Vi är säkra om dem. Vi har kraft
att plocka dessa frukter av segern. Det kommer att bli första gången
i den kinesiska revolutionens historia som vi får en sådan
mängd frukter. Historien visar att det var först sedan vi
under senare hälften av 1931 krossat fiendens tredje "inringnings-
och undertrycknings"-fälttåg[20] som vi hade sammanlagt
så många som tjugoen häradsstäder[21]
i Centrala basområdet i provinsen Kiangsi, men bland dem fanns
inte en enda medelstor stad. De tjugoen små städerna inberäknade
uppgick hela invånarantalet, när det var som störst,
till 2.500.000. Stödda på denna bas var det kinesiska folket
i stånd att fortsätta kampen under så lång tid,
att vinna så stora segrar och slå ned så stora "inringnings-
och undertrycknings"-fälttåg. Senare blev vi slagna,
men det kan vi inte skylla på Chiang Kai-shek utan endast på
oss själva som inte slogs tillräckligt bra. Om, den här
gången, tjogtals små och stora städer är förenade
inom ett stort sammanhängande område, och om det finns tre,
fyra, fem eller sex sådana områden, då kommer det
kinesiska folket att ha tre, fyra, fem eller sex revolutionära
baser, var och en större än Centrala basområdet i Kiangsi,
och situationen för den kinesiska revolutionen blir sannerligen
mycket lovande.
Om man betraktar läget i dess helhet, är
stadiet för försvarskriget mot Japan slut och uppgiften i
det nya läget gäller kampen inom landet. Chiang Kai-shek talar
om att "bygga upp landet". Från och med nu kommer kampen
att gälla frågan: Vad slags land är det som ska byggas
upp? Ska det byggas ett de breda folkmassornas ny-demokratiska land
under proletariatets ledning? Eller ska det byggas ett halvkolonialt
och halvfeodalt land under storgodsägarnas och storbourgeoisins
diktatur? Kampen härom kommer att bli mycket komplicerad. Just
nu tar den form av en kamp mellan Chiang Kai-shek, som försöker
att tillskansa sig frukterna av segern i försvarskriget, och oss
som vänder oss emot hans tilltag. Om det finns något slag
av opportunism under denna period så är det den som ligger
i att man underlåter att kämpa hårt och frivilligt
skänker Chiang Kai-shek de frukter som bör tillfalla folket.
Kommer ett öppet och hela landet omfattande inbördeskrig
att utbryta? Det beror av inre och internationella faktorer. De inre
faktorerna utgörs först och främst av vår styrka
och graden av vår politiska medvetenhet. Är det, med utgångspunkt
från det internationella och inre läget samt folkstämningen
möjligt att genom vår egen kamp lokalt begränsa inbördeskriget
eller fördröja utbrottet av ett landsomfattande inbördeskrig?
Den möjligheten finns.
Därest Chiang Kai-shek försöker släppa
inbördeskriget löst, kommer han att ställas inför
många svårigheter. För det första finns i de befriade
områdena etthundra miljoner människor, en miljon trupper
och över två miljoner man i folkmilisen. För det andra
är de politiskt medvetna människorna i kuomintangområdena
motståndare till inbördeskrig, och detta är ett slags
hämsko på Chiang Kai-shek. För det tredje finns även
inom Kuomintang en grupp, som inte är anhängare av inbördeskrig.
Läget i dag är mycket olikt det som bestod år 1927.
Särskilt är vårt partis tillstånd ett helt annat
än 1927. På den tiden befann sig vårt parti ännu
i koltåldern och besatt varken ett klart huvud eller erfarenhet
i väpnad kamp eller politiken att ge lika gott igen. I dag har
den politiska medvetenheten i vårt parti nått en mycket
högre nivå.
Vid sidan av frågan om vår egen politiska
medvetenhet, den politiska medvetenheten hos proletariatets avantgarde,
står frågan om folkmassornas politiska medvetenhet. Om folket
ännu inte är politiskt medvetet, är det allt igenom möjligt
att dess revolutionära vinster kan bli över lämnade åt
andra. Detta hände i det förgångna. I dag har emellertid
också det kinesiska folkets politiska medvetenhet nått en
mycket högre nivå. Vårt partis prestige bland folket
har aldrig varit så stor som nu. Likväl finns bland folket,
och huvudsakligen bland dem som bor i de av japanerna ockuperade delarna
eller i kuomintangområdena, fortfarande ganska många som
tror på Chiang Kai-shek och hyser illusioner om Kuomintang och
Förenta staterna, illusioner som Chiang Kai-shek gör sig stor
möda att sprida. Faktum att en del av det kinesiska folket ännu
inte är politiskt medvetet visar att mycket återstår
att göra i vårt propaganda- och organisationsarbete. Det
är inte lätt att väcka folket politiskt. Det kräver
att vi gör oss stor och allvarlig möda att frigöra dess
tänkande från felaktiga idéer. Vi bör sopa de
efterblivna idéerna ur det kinesiska folkets tänkande liksom
vi sopar våra rum. Damm försvinner aldrig av sig självt
utan sopning. Vi måste utföra ett omfattande propaganda-
och uppfostringsarbete bland massorna för att de ska förstå
det verkliga läget och utvecklingstendensen i Kina samt tro på
sin egen styrka.
Det åligger oss att organisera folket. Vad reaktionärerna
i Kina beträffar, åligger det oss att organisera folket till
att störta dem. Det är likadant med allt reaktionärt,
det faller inte, om man inte slår omkull det. Detta erinrar också
om golv sopning, dammet försvinner som regel inte av sig självt
från de ställen dit sopborsten inte når. Söder
om gränsområdet Shensi-Kansu-Ningsia rinner en flod som heter
Chiehtse. Söder om den ligger Lochuans härad och norr om den
Fuhsiens härad. Dessa bägge härad utgör två
skilda världar. Det södra befinner sig under Kuomintangs välde.
Eftersom vi inte nått dit är folket oorganiserat och där
finns mycken smuts och ruttenhet. En del av våra kamrater sätter
sin lit endast till politiskt inflytande och inbillar sig att problem
kan lösas enbart med inflytande. Det är en blind tro. År
1936 befann vi oss i Pao-an[22].
Fyrtio eller femtio li därifrån låg en befäst
by, som hölls av en godsägare och despot. Partiets Centralkommitté
befann sig då i Pao-an och vårt politiska inflytande kunde
sannerligen anses såsom mycket stort, men kontrarevolutionärerna
i den där byn vägrade envist att ge sig. Vi sopade i söder,
vi sopade i norr, men det hade ingen inverkan på dem. Inte förrän
vår kvast sopade rätt in i den där byn stånkade
godsägaren: "Oj, jag ger mig![23]"
Så står det till här i världen. En gonggong ljuder
inte förrän man slår på den. Bord rör sig
inte förrän man flyttar dem. Japan ville inte kapitulera förrän
Sovjetunionens Röda armé gått in i nordöstra
Kina. Fiendens och marionetternas trupper lämnade aldrig ifrån
sig sina vapen förrän våra trupper tvingade dem därtill
i strid. Det politiska inflytandet kan få full effekt endast på
de ställen dit kvasten når. Vår kvast är kommunistiska
partiet, Åttonde routearmén och Nya fjärde armen.
När ni fått kvasten i handen måste ni lära er
att sopa, inte ligga på sängen och inbilla er att en vindpust
på något sätt ska uppstå och blåsa bort
allt dammet. Vi marxister är revolutionära realister och hänger
oss aldrig åt gagnlösa drömmar. Ett gammalt kinesiskt
ordstäv säger: "Stig upp i gryningen och sopa gården[24]"
Gryningen bebådar den nya dagens inbrott. Våra förfäder
manade oss att stiga upp och börja sopa just då dagen bröt
in. De ställde en uppgift för oss. Endast genom att tänka
och handla på detta sätt kan vi göra nytta och hitta
arbete att utföra. Kina har ett väldigt territorium, och det
är vår sak att sopa det rent bit för bit.
På vilken basis bör vår politik vila?
Den bör vila på vår egen styrka, och detta betyder
att nydaningen ska åvägabringas genom våra egna insatser.
Vi är inte ensamma, alla länder och folk i världen, som
står i motsättning till imperialismen, är våra
vänner. Inte desto mindre understryker vi: nydaning genom våra
egna insatser. Stödda på de krafter vi själva organiserar
kan vi besegra alla kinesiska och utländska reaktionärer.
Chiang Kai-shek däremot litar helt till hjälpen från
den amerikanska imperialismen, vilken han betraktar såsom sitt
starkaste stöd. Hans politik har alltid baserat sig på treenigheten
diktatur, inbördeskrig och utförsäljning av landet. Imperialismen
i Förenta staterna önskar hjälpa Chiang Kai-shek att
föra inbördeskrig och förvandla Kina till ett amerikanskt
lydland, och även den politiken har lagts upp för länge
sedan. Men fastän den amerikanska imperialismen till det yttre
är stark, är den svag invärtes. Vi måste hålla
våra huvuden klara, det vill säga vi ska varken tro på
imperialisternas "fagra ord" eller låta oss skrämmas
av deras hotfulla skrävel. En amerikan sade en gång till
mig: "Ni borde följa Hurleys förslag och skicka några
personer att ingå i Kuomintang-regeringen.[25] Jag svarade: "Det
är inget lätt arbete att sitta som minister med både
händer och fötter bundna. Vi gör det inte. Om vi ska
bli regeringsmedlemmar måste vi ha händer och fötter
fria, vi måste ha frihet att handla, det vill säga en koalitionsregering
måste bildas på demokratisk grund." Han sade: "Det
går illa, om ni inte gör det." Jag frågade honom:
"Illa, hur så?" Han sade: "För det första
kommer amerikanerna att förbanna er, och för det andra kommer
de att stödja ChiangKai-shek." Jag svarade: "Om ni amerikanare,
som har mer än ni behöver både av bröd och sömn,
vill förbanna folket och stödja Chiang Kai-shek, är det
er sak och jag lägger mig inte i det. Hirs plus gevär är
vad vi nu har, och bröd plus kanoner är vad ni har. Om ni
tycker om att stödja Chiang Kai-shek så stöd honom,
stöd honom så länge ni vill. Men kom ihåg en sak.
Vem är det Kina tillhör? Kina tillhör absolut inte Chiang
Kai-shek, Kina tillhör det kinesiska folket. Den dagen ska säkert
gry då ni finner det omöjligt att stödja honom längre."
Kamrater, denne amerikan försökte skrämma folk. Imperialisterna
är mästare i den konsten, och många människor i
kolonialländerna blir skrämda. Imperialisterna tror att alla
människor i kolonialländerna kan skrämmas, och de inser
inte att det i Kina finns människor som inte är rädda
för skrämskott. Vi har tidigare öppet kritiserat och
avslöjat Förenta staternas politik, att understödja Chiang
Kai-shek i kampen mot kommunisterna; det var nödvändigt och
vi ska fortsätta med det.
Sovjetunionen har sänt sina trupper, Röda
armen har kommit för att hjälpa det kinesiska folket att driva
ut angriparen. Något sådant har aldrig tidigare förekommit
i Kinas historia. Den inverkan detta får blir större än
någon kan mäta. Förenta staternas och Chiang Kai-sheks
propagandaorgan hoppades att kunna sopa undan Röda arméns
politiska inflytande med två atombomber[26].
Men det kan inte sopas undan, så lätt är det inte. Kan
atombomber avgöra krig? Nej, det kan de inte. Det var inte atombomberna
som fick Japan att kapitulera. Utan den kamp som folket för skulle
atombomber allena inte tjäna något till. Om atombomber kunde
avgöra kriget, varför var det då nödvändigt
att begära att Sovjetunionen skulle sända trupper? Varför
kapitulerade inte Japan när de två atombomberna släpptes,
och varför kapitulerade det så snart Sovjetunionen sände
in trupper? Även några av våra kamrater tror att atombomben
är allsmäktig. Detta är ett stort misstag, och kamraterna
ifråga visar mindre omdöme än en viss brittisk pär.
Det finns en brittisk pär vid namn lord Mountbatten. Han sade,
att det är ett misstag av värsta möjliga slag att tro
att atombomben kan avgöra kriget.[27] Dessa kamrater är mera
efterblivna än Mountbatten. Vad slags inflytande är det som
får dessa kamrater att betrakta atombomben som något mirakulöst?
Bourgeoisins inflytande. Varifrån kommer det? Från deras
uppfostran i bourgeoisins skolor, från bourgeoisins press och
nyhetsbyråer. Det finns två världsåskådningar
och två slags metodik: proletariatets världsåskådning
och metodik och bourgeoisins världsåskådning och metodik.
Dessa kamrater klänger ofta fast vid bourgeoisins världsåskådning
och metodik och glömmer ofta den proletära världsåskådningen
och metodiken. Teorin att "vapen avgör allt", den rent
militära synpunkten, en byråkratisk och från massorna
skild arbetsstil, individualistiskt tänkande och annat liknande
- allt detta är utslag av bourgeoisins inflytande i våra
led. Precis som vi sopar ut damm, måste vi ständigt sopa
ut dessa företeelser från bourgeoisins värld ur våra
led.
Sovjetunionens inträde i kriget har bestämt
den japanska kapitulationen, och läget i Kina ingår i ett
nytt skede. Mellan försvarskriget och detta nya skede finns ett
övergångsstadium. Kampen under detta övergångsstadium
gäller att hindra Chiang Kai-shek att lägga sig till med frukterna
av segern i försvarskriget. Chiang Kai-shek önskar inleda
ett landsomfattande inbördeskrig, och hans politik är fastlagd.
Vi måste vara beredda på detta. När helst detta landsomfattande
inbördeskrig bryter ut, måste vi vara väl beredda. Även
om det kommer tidigt, låt oss säga i morgon bittida, bör
vi vara beredda. Detta är punkt ett. I det nuvarande internationella
och inrikespolitiska läget är det möjligt att inbördeskriget
till en tid kan begränsas till omfattningen och hållas inom
lokal ram. Detta är punkt två. Punkt ett handlar om vad vi
bör förbereda oss på, punkt två rör förhållanden
som redan består sedan länge. Kort sagt, vi måste vara
beredda. Är vi beredda, kommer vi också att vara i stånd
att på rätt sätt ta itu med alla slags komplicerade
situationer.
NOTER
[*]Som
krigsherrar betecknar man i Kina de feodala och halvfeodala lycksökare
som stödda på privata och oftast huvudsakligen tvångsrekryterade
arméer än uppträdde i de reaktionära makthavarnas
och imperialisternas tjänst mot folket, än med stöd av
de konkurrerande imperialistgrupperna slogs inbördes och mot folket
for att var för sig göra sig till herre av imperialisternas
nåde över största möjliga del av landet. Som typiska
exempel kan nämnas Chang Tso-lin, Wu Pei-fu och övriga mot
vilka Nordexpeditionen var riktad. Övers. anm.
[**]En Ii = 500 meter, 20
Ii X 100 Ii är alltså 500 kvadratkilometer. övers.
anm.
[1]
Den 8 augusti 1945 förklarade Sovjetunionen Japan krig. Den 10
augusti förklarade även den mongoliska regeringen krig mot
Japan. Sovjets Röda armé trängde såväl land-
som sjövägen in i nordöstra Kina och i Korea samt drev
snabbt den japanska Kwantung-armén på flykten. De förenade
sovjetisk-mongoliska arméerna korsade Inre Mongoliets ökenområde
och gick in i provinserna Jehol och Chahar. Den 10 augusti blev den
japanska regeringen nödsakad att översända en not med
hemställan om att få kapitulera och den 14/8 förklarade
den formellt att den kapitulerade utan villkor. Kwantung-armén
utgjorde gräddan av den japanska arméns huvudstyrka och
var Japans allmänna strategiska reserv. De japanska imperialisterna
hade drömt om att stödda på denna styrka genomföra
ett långvarigt krig från sin strategiskt gynnsamma position
i nordöstra Kina och Korea. Denna plan ödelades helt genom
Sovjetunionens inträde i kriget, och den japanska regeringen var
tvungen att erkänna nederlaget och kapitulera.
[2] För närmare uppgifter se
"En kommentar till Kuomintangs Centrala Exekutivkommittés
och Folkets tredje politiska råds möten". Valda
verk av Mao Tsetung, band III, s. 133-146.
[3] Med "berget" avses här
berget Omei i provinsen Szechuan och mera allmänt bergsområdena
i sydvästra och nordvästra Kina. Sedan Wuhan 1938 ockuperats
av den japanska armén tog Chiang Kai-shek och huvudstyrkan under
hans befäl sin tillflykt till dessa bergsområden och satt
där som åskådare till den förbittrade kamp som
armén och befolkningen i de befriade områdena förde
mot de japanska angriparna i dessas rygg.
[4] Före försvarskriget mot Japan låg de flesta av de
revolutionära och av Kinas kommunistiska parti ledda basområdena
i bergstrakter. Vid den tiden hade Chiang Kai-sheks välde sina
centra i de stora städerna längs floderna och vid kusten.
Det var detta som föranledde kamrat Mao Tsetung att säga:
"tidigare var vi på bergen och han vid vattnet".
[5] Beträffande det stora bakre området, se not 11 till "Föreläsningar
i ett forum i Yenan om konst och litteratur", s. 263 i detta band.
[6] Nordexpeditionen var en straffexpedition
emot krigsherrarna i norr, företagen av den revolutionära
armén, som marscherade norrut från provinsen Kwangtung
under tiden maj-juli 1926. Nordexpeditionens armé, i vars ledning
Kinas kommunistiska parti deltog och som stod under inflytande av partiet
(huvudparten av det politiska arbetet i armén var vid denna tid
anförtrott åt medlemmar av kommunistiska partiet), fick starkt
stöd av de kinesiska arbetare och bondemassorna. Under andra halvåret
1926 och första halvåret 1927 intog den flertalet av provinserna
längs Yangtsefloden och Gula floden samt besegrade krigsherrarna
i Nordkina. I april 1927 misslyckades detta revolutionära krig
till följd av det förräderi som inom den revolutionära
armén begicks av den reaktionära klicken under Chiang Kai-shek.
[7] År 1924 reorganiserade Sun
Yat-sen med hjälp av Kinas kommunistiska parti Kuomintang och åstadkom
samarbete mellan Kuomintang och kommunistiska partiet. Det revolutionära
kriget 1924 -1927 inleddes på grundval av detta samarbete. Detta
första samarbete mellan Kuomintang och kommunistiska partiet ödelades
såsom ett resultat av Chiang Kai-sheks och Wang Ching-weis förräderi
år 1927.
[8] Här åsyftas Chiang Kai-sheks
förräderi mot revolutionen år 1927. Efter förräderiet
lät Chiang Kai-shek massakrera ett stort antal kommunister, arbetare,
bönder och revolutionära intellektuella samt öppnade
ett kontrarevolutionärt krig mot de revolutionära massorna.
[9] Chiang Kai-sheks banditgäng
kallade det revolutionära folket för "banditer"
och sina väpnade anfall och massakrer på dem för "undertryckande
av banditer".
[10] Denna kongress hölls i Yenan
i april 1945. Det var på den kamrat Mao Tsetung avgav den politiska
rapporten "Om koalitionsregering". (Se Valda verk av Mao
Tsetung, band III, s. 195 o. f.)
[11]
Om de tre revolutionerna, se not 2 till "Låt hela partiet
enas och kämpa för att utföra sina uppgifter", s.
292 i detta band.
[12] Den 21 juli 1945 angrep provisoriska
59. divisionen och 2. kavalleridivisionen under Hu Tsung-nan, befälhavare
för Kuomintangs 1. krigszon, plötsligt Yehtaiberget i Chunhua
härad i Kuanchungs underområde i gränsområdet
Shensi-Kansu-Ningsia. Den 23 juli sände Hu Tsung-nan sin 3. reservdivision
att deltaga i angreppet. Den 27 juli utrymde våra styrkor på
eget initiativ Yehtaiberget och fyrtioen byar väster därom.
Kuomintangstyrkorna fortsatte sitt angrepp mot Hsunyi, Yaohsien och
andra orter. Den 8 augusti slog våra styrkor till mot de invaderande
Kuomintangtrupperna och återtog Yehtaiberget jämte området
däromkring.
[13] Denna paroll ställdes av "vänster"-opportunisterna
under perioden från oktober 1933 till oktober 1934, då Röda
armén i Centrala basområdet bekämpade Kuomintangs
femte inringningsfälttåg. Parollen stod i diametral motsättning
till den av kamrat Mao Tsetung formulerade strategin, som gick ut på
att locka fienden djupt in i vårt territorium, välja ut hans
svagaste punkter och sätta in en överlägsen styrka mot
dem för att förinta honom i rörlig krigföring.
[14] januari 1941 begav sig Nya fjärde
arméns av Kinas kommunistiska parti ledda högkvarter jämte
de förband som stod under dess direkta befäl i enlighet med
Chiang Kai-sheks order norrut från södra delen av provinsen
Anhwei för att gå över Yangtsefloden. Medan de befann
sig på marsch omringades de och togs i bakhåll av Chiang
Kai-sheks trupper samt förlorade över 9.000 man i dödade,
sårade och tillfångatagna. Därefter återkallade
Chiang Kai-shek sitt erkännande av Nya fjärde armén
och beordrade angrepp mot dess övriga förband. Denna tilldragelse
blev kallad Södra Anhweiintermezzot.
[15] Under försvarskriget höll
Kuomintang en stabsofficer i Yenan som förbindelseman. "Ho"
åsyftar Ho Ying-chin, Kuomintangs Generalstabschef. Den 19 oktober
och den 8 december 1940 sände Chiang Kai-shek i Ho Ying-chins och
vice generalstabschefen Pai Chung-hsis namn två telegram, vari
han skymfade och beljög Åttonde routearmén och Nya
fjärde armén, vilka okuvligt kämpade bakom japanernas
linjer, samt egenmäktigt beordrade de av folkets antijapanska styrkor,
som opererade söder om Gula floden, att inom viss fastställd
tid dra sig tillbaka norr om floden. Kuomintangreaktionärerna företog
sedan ett plötsligt angrepp på de enheter ur Nya fjärde
armén som drog norrut och skapade sålunda Södra Anhweiintermezzot.
Vid denna tid utpekade Kinas kommunistiska parti Ho Ying-chin såsom
representant för de Kuomintangreaktionärer som inlett det
omfattande antikommunistiska fälttåget, men de menade i verkligheten
Chiang Kai-shek.
[16] "Folkets politiska råd"
var ett rådgivande organ, som Kuomintangregeringen satte upp i
början av försvarskriget. Samtliga dess medlemmar var "utsedda"
av Kuomintangregeringen, flertalet tillhörde Kuomintang och endast
mycket få tillhörde Kinas kommunistiska parti eller övriga
politiska partier. Dessutom erkände Kuomintangregeringen icke de
partier som bekämpade den japanska aggressionen såsom lagliga
och likaberättigade och inte heller tillät den deras medlemmar
att sitta som representanter för sina partier i "Folkets politiska
råd". En av bestämmelserna i de "Organiska statuter
för Folkets politiska råd", vilka Kuomintangregeringen
utfärdat, var att rådsmedlemmarna skulle utgöras av
personer, "som varit verksamma i viktiga kulturella eller ekonomiska
organisationer under tre år eller längre och åtnjuter
anseende eller ägnat sig åt statliga angelägenheter
och sedan länge åtnjutit anseende härför".
Det var på grundval av denna bestämmelse som Kuomintang "utsåg"
några rådsmedlemmar från Kinas kommunistiska parti.
[17] Detta anknyter till kommentaren
"Chiang Kai-shek provocerar inbördeskrig", vilken kamrat
Mao Tsetung skrev för nyhetsbyrån Hsinhua. Se Valda verk
av Mao Tsetung, band IV.
[18] En icke färdigbyggd järnvägslinje
mellan Paikuei i Chihsiens härad och Chincheng i sydöstra
delen av provinsen Shansi.
[19] Provinserna Chahar och Jehol avskaffades
1952 resp. 1955. Deras områden fördelades på provinserna
Hopei, Shansi och Liaoning samt Autonoma området Inre Mongoliet.
[20] Från juli till september 1931
var Chiang Kai-shek själv överbefälhavare och satte in
reaktionära trupper om tillhopa 300.000 man i ett inringningsfälttåg
mot Kiangsis Röda basområde. Röda armén krossade
inringningen och vann en stor seger. För närmare uppgifter
se "Strategiska problem i Kinas revolutionära krig",
kapitel V, 5:e avsnittet, Valda verk av Mao Tsetung, band I,
s. 226 o. f.
[21] De tjugoen häradsstäder
som här avsågs var Juichin, Hui-chang, Hsunwu, Anyuan, Hsinfeng,
Yutu, Hsingkuo, Ningtu, Kuangchang, Shihcheng och Lichuan i provinsen
Kiangsi samt Chienning, Taining, Ninghua, Chingliu, Kueihua, Lungyen,
Chang. ting, Liencheng, Shanghang och Yungting i provinsen Fukien.
[22] Pao-an var ett härad i nordvästra
delen av provinsen Shensi. Det heter nu Chihtan. Kinas kommunistiska
partis Centralkommitté hade sitt högkvarter där från
början av juli 1936 till januari 1937, varefter det flyttades till
Yenan.
[23] Den befästa by som åsyftas
var Tanpachai i sydvästra delen av Pao-ans härad. Det fanns
över 200 hushåll i byn och den var strategiskt synnerligen
välbelägen. Tsao Chun-chang, en despotisk godsägare,
som stod i spetsen för ett reaktionärt och väpnat band
på över 100 man, hade sedan länge befäst sig i
denna by. Förband ur den kinesiska Röda armén belägrade
byn upprepade gånger men lyckades icke ta den. I augusti 1936
använde Röda armén lokala väpnade styrkor till
att omringa byn och inriktade sig på att söndra fienden genom
att vinna över byns arbetande befolkning. I december samma år
flydde banditen Tsao med en handfull av sina män och Tanpachai
befriades.
[24] Ur "Maximer för ett välskött
hushåll", som på 1600-talet skrevs av Chu Po-lu.
[25] Amerikanen ifråga var överste
David D. Barrett, chef för den amerikanska arméns observatörgrupp
i Yenan. Med Kinas kommunistiska partis medgivande sändes gruppen
år 1944 till Yenan av de amerikanska styrkor som kämpade
mot japanerna. Patrick J. Hurley, en reaktionär politiker ur det
republikanska partiet kom i september 1944 till Kina såsom personlig
representant för Förenta staternas president och blev vid
årets slut Förenta staternas ambassadör i Kuomintangkina.
Se "Den narraktige gamle mannen, som tog bort bergen", not
1, s. 263 i Valda verk, band III.
[26] Förenta staterna släppte
den 6 augusti 1945 en atombomb över Hiroshima och den 9 augusti
en annan över Nagasaki. Förenta staternas och Kuomintangs
propagandaorgan gjorde det mesta möjliga av händelserna och
påstod att den japanska regeringen kapitulerat av fruktan för
Förenta staternas atombomber. Genom denna propaganda hoppades de
kunna dölja den avgörande betydelse som Sovjetunionens inträde
i kriget hade för framtvingandet av den japanska kapitulationen.
[27] Mountbatten, dåvarande överbefälhavare
för de allierade stridskrafterna i Sydöstasien, avgav den
9 augusti 1945 en deklaration i vilken han välkomnade Sovjetunionens
inträde i kriget mot Japan. Han sade däri också att
det värsta misstag man kunde begå vore att tro att atombomben
kunde göra slut på kriget i Fjärran Östern.
|