Frågan om proletariatets diktatur har grundläggande betydelse
för den moderna arbetarrörelsen i alla kapitalistiska
länder utan undantag. För att vinna full klarhet i denna
fråga måste man känna dess historia. I internationell
måttstock sammanfaller historien om läran rörande
den revolutionära diktaturen i allmänhet och proletariatets
diktatur i synnerhet med den revolutionära socialismens historia
och särskilt med marxismens historia. Vidare - och detta är
naturligtvis det viktigaste - utgör historien om den förtryckta
och exploaterade klassens alla revolutioner mot exploatörerna
huvudmaterialet och huvudkällan till vårt vetande i frågan
om diktaturen. Den som inte förstått, att varje revolutionär
klass måste upprätta sin diktatur för att kunna
segra, han har ingenting förstått av revolutionens historia
eller vill inte veta någonting på detta område.
I rysk måttstock har det år 1902-1903 av Sarjas och
Iskras[2] redaktion, eller rättare sagt, av G. V. Plechanov
författade och av denna redaktion redigerade, ändrade
och fastställda programmet för Rysslands Socialdemokratiska
Arbetarparti i teoretiskt avseende en särskild betydelse. Frågan
om proletariatets diktatur är i detta program klart och bestämt
formulerad och därtill ställd just i samband med kampen
mot Bernstein, mot opportunisterna. Men den allra största betydelsen
har naturligtvis erfarenheterna av revolutionen, d. v. s. i Ryssland
erfarenheterna av år 1905.
De tre senaste månaderna av nämnda år - oktober,
november och december - utgjorde en period av utomordentligt kraftig,
omfattande revolutionär masskamp - en period som förenade
denna kamps två mäktigaste metoder - den politiska masstrejken
och det väpnade upproret. (Vi anmärker inom parentes,
att den bolsjevistiska kongressen, "Rysslands Socialdemokratiska
Arbetarpartis III kongress", redan i maj 1905 betecknade "uppgiften
att organisera proletariatet för omedelbar kamp mot självhärskardömet
genom väpnat uppror" "såsom en av partiets
viktigaste och mest aktuella uppgifter" och uppdrog åt
alla partiorganisationer att "klargöra de politiska masstrejkernas
roll, vilka vid upprorets början och under dess förlopp
kan vara av stor betydelse".)
För första gången i världshistorien uppnåddes
ett sådant utvecklingsstadium och en sådan styrka i
den revolutionära kampen, att det väpnade upproret framträdde
i samband med masstrejken, detta specifikt proletära vapen.
Det är klart, att denna erfarenhet har världsomfattande
betydelse för alla proletära revolutioner. Och bolsjevikerna
har med största uppmärksamhet och iver studerat denna
erfarenhet, såväl dess politiska som dess ekonomiska
sida. Jag hänvisar till analysen av de månatliga uppgifterna
rörande de ekonomiska och politiska strejkerna år 1905,
om formerna för sambandet mellan de förra och de senare,
om det då för första gången i världen
uppnådda utvecklingsstadiet av strejkkampen; denna analys
gav jag i tidskriften Prosvesjtjenie 1910-1911 och gav ytterligare
en kort sammanfattning därav i den utländska bolsjevistiska
litteraturen under denna tidsperiod.
Genom masstrejkerna och det väpnade upproret kom frågan
om den revolutionära makten och om diktaturen av sig själv
på dagordningen, ty dessa kampmetoder ledde oundvikligt -
först i lokalt omfång - till att de gamla myndigheterna
drevs bort, att proletariatet och de revolutionära klasserna
övertog makten, att godsägarna fördrevs, att fabrikerna
ibland besattes o. s. v., o. s. v. Den revolutionära masskampen
under denna period framkallade sådana i världshistorien
förut okända organisationer som sovjeter av arbetardeputerade,
och efter dem sovjeter av soldatdeputerade, bondekommittéer
o. d. Resultatet var, att de grundläggande frågorna (sovjetmakten
och proletariatets diktatur), vilka nu intresserar de klassmedvetna
arbetarna i hela världen, praktiskt ställdes på
dagordningen i slutet av år 1905. Medan sådana framstående
representanter för det revolutionära proletariatet och
den oförfalskade marxismen som Rosa Luxemburg genast uppskattade
betydelsen av denna praktiska erfarenhet och uppträdde på
möten och i pressen med kritisk analys av den, visade sig det
överväldigande flertalet av de officiella representanterna
för de officiella socialdemokratiska och socialistiska partierna,
bland dem även reformisterna och personer som påminde
om blivande "kautskyister" och "longuetister",
anhängare av Hillquit i Amerika o. s. v., fullkomligt oförmögna
att förstå denna erfarenhets betydelse och att fullgöra
sin plikt som revolutionärer, d. v. s. att taga itu med studiet
av och propagandan för lärdomarna av denna erfarenhet.
I Ryssland tog bolsjevikerna och mensjevikerna genast efter det
beväpnade decemberupprorets nederlag 1905[3] itu med att draga
lärdomar ur denna erfarenhet. Detta arbete påskyndades
särskilt därigenom, att i april 1906 den så kallade
"Rysslands Socialdemokratiska Arbetarpartis enhetskongress"
hölls i Stockholm, varvid både mensjevikerna och bolsjevikerna
var representerade och formellt förenade sig. Förberedelserna
till denna kongress bedrevs synnerligen energiskt av båda
fraktionerna. Båda fraktionerna publicerade före kongressen,
i början av 1906, utkast till sina resolutioner i alla de viktigaste
frågorna. Dessa utkast, som jag publicerade i min broschyr
"Referat om Rysslands Socialdemokratiska Arbetarpartis enhetskongress
(brev till Petersburgs arbetare)", Moskva, 1906 (110 sidor,
varav nära hälften utgjordes av texten till båda
fraktionernas resolutionsförslag och de av kongressen slutgiltigt
antagna resolutionerna), utgör det viktigaste materialet för
studiet av frågans dåvarande uppställning.
Diskussionerna om sovjeternas betydelse förknippades redan
då med frågan om diktaturen. Bolsjevikerna hade redan
före oktoberrevolutionen 1905 väckt frågan om diktaturen
(se min broschyr "Socialdemokratins två taktiker i den
demokratiska revolutionen", Genève, juli 1905, avtryckt
i artikelsamlingen "Under tolv år"[4]). Mensjevikerna
intog en avvisande inställning till denna paroll om "diktaturen".
Bolsjevikerna betonade, att sovjeterna av arbetardeputerade faktiskt
"utgjorde den revolutionära maktens embryo", som
det bokstavligen hette i det bolsjevistiska resolutionsförslaget
(sid. 95 i "Referatet"). Mensjevikerna erkände sovjeternas
betydelse, de var för "medverkan till deras bildande"
o. s. v., men de ansåg dem inte för den revolutionära
maktens embryo, de talade överhuvud taget inte om en "ny
revolutionär makt" av en eller annan typ och avvisade
direkt parollen om diktatur. Det är inte svårt att se,
att fröet till alla nuvarande meningsskiljaktigheter med mensjevikerna
redan ligger i denna frågeställning. Det är inte
heller svårt att se, att mensjevikerna (både de ryska
och de icke-ryska, såsom kautskyisterna, longuetisterna o.
s. v.) i och med denna sin frågeställning uppträdde
och uppträder som reformister eller opportunister, vilka i
ord erkänner den proletära revolutionen men i handling
förnekar det allra väsentligaste och mest grundläggande
i begreppet "revolution".
Redan före revolutionen 1905 analyserade jag i den ovannämnda
broschyren "Två taktiker" mensjevikernas argument,
då. de beskyllde mig för att "på ett omärkligt
sätt ha förväxlat begreppen: revolution och diktatur"
("Under tolv år", sid. 459). Jag bevisade utförligt,
att mensjevikerna just genom denna beskyllning ådagalägger
sin opportunism, sin verkliga politiska natur som den liberala bourgeoisiens
drabanter, som förmedlare av dess inflytande bland proletariatet.
När revolutionen blir en obestridlig makt, då börjar
också dess motståndare "erkänna revolutionen",
sade jag och hänvisade (sommaren 1905) till de ryska liberalernas
exempel, vilka förblev konstitutionella monarkister. Nu, år
1920, kunde man tillfoga att i Tyskland och i Italien de liberala
borgarna, eller åtminstone de högst bildade och mest
slipade bland dem, är redo att "erkänna revolutionen".
Men genom att "erkänna" revolutionen och samtidigt
vägra att erkänna en bestämd klass' (eller bestämda
klassers) diktatur, ådagalade de dåtida ryska liberalerna
och mensjevikerna och ådagalägger de nutida tyska och
italienska liberalerna, Turati-anhängarna och kautskyisterna
just sin reformism, sin fullständiga oduglighet som revolutionärer.
Ty när revolutionen redan blivit en obestridlig makt, när
också liberalerna "erkänner" den, när
de härskande klasserna inte bara ser, utan även känner
de förtryckta massornas oövervinneliga kraft, då
begränsas - såväl för teoretikerna som för
de praktiska ledarna av politiken - hela frågan till en noggrann
klassdefinition av revolutionen. Men utan begreppet "diktatur"
kan man inte ge denna noggranna klassdefinition. Utan att förbereda
diktaturen kan man inte vara revolutionär i handling. Denna
sanning förstod inte mensjevikerna år 1905, och förstår
inte de italienska, tyska, franska o. a. socialisterna år
1920, när de fruktar Kommunistiska Internationalens[5] stränga
"villkor"; en fruktan som är typisk för folk,
som kan erkänna diktaturen i ord, men inte förmår
förbereda den i handling. Det skadar därför inte
att utförligt återge en framställning av Marx' åsikter,
som jag i juli 1905 riktade mot de ryska mensjevikerna, men som
också gäller för de västeuropeiska mensjevikerna
av år 1920 (jag ersätter tidningarnas namn o. d. med
alt helt enkelt ange, när det rör sig om mensjeviker eller
bolsjeviker).
"Mehring berättar i sina anmärkningar till Marx'
av honom utgivna artiklar i Neue Rheinische Zeitung av 1848, att
den borgerliga litteraturen bl. a. förebrådde denna tidning
att den 'som enda medel att genomföra demokratin krävde
omedelbart införande av diktaturen' (Marx, "Nachlass",
band III, sid. 53). Ur vulgärt-borgerlig synpunkt utesluter
begreppen diktatur och demokrati varandra. Borgaren, som inte förstår
klasskampsteorin, som är van att på den politiska arenan
se den lilla tvisten mellan bourgeoisiens olika cirklar och kotterier,
förstår med diktatur upphävandet av alla demokratins
friheter och garantier, varje slags godtycke och maktmissbruk i
diktatorns personliga intresse. I grunden framträder just denna
vulgärt-borgerliga synpunkt även hos våra mensjeviker,
vilka förklarar bolsjevikernas förkärlek för
'diktatur'-parollen därmed, att Lenin 'lidelsefullt önskar
pröva lyckan' (Iskra, nr 103, sid. 3, spalt 2). För att
utreda för mensjevikerna begreppet klassdiktatur till skillnad
från persondiktatur, och den demokratiska diktaturens uppgifter
till skillnad från den socialistiska diktaturen, skadar det
inte att uppehålla sig vid Neue Rheinische Zeitungs åsikter:
'Varje provisoriskt statstillstånd - skrev
Neue Rheinische Zeitung den 14 september 1848 - efter en revolution
kräver en diktatur, och en energisk diktatur. Vi har från
början förebrått Camphausen' (preussisk statsminister
efter den 18 mars 1848), 'att han inte uppträdde diktatoriskt,
att han inte genast slog sönder och avlägsnade kvarlevorna
av de gamla institutionerna[6]. Medan herr Camphausen således
invaggade sig i konstitutionella drömmar, förstärkte
det slagna partiet' (d. v. s. det reaktionära partiet) 'sin
ställning i byråkratin och armén, ja, dristade
sig t. o. m. här och var att övergå till öppen
kamp.'
Med dessa ord, säger Mehring med rätta,
sammanfattas i några få satser det, som Neue Rheinische
Zeitung ingående hade behandlat i sina långa artiklar
om regeringen Camphausen. Vad säger oss nu dessa Marx' ord?
Att den provisoriska revolutionära regeringen måste uppträda
diktatoriskt (en sats, som mensjevikerna, vilka avvisar diktaturparollen,
absolut inte kunde förstå) ; att denna diktaturs uppgift
är att tillintetgöra de gamla institutionernas kvarlevor
(just det, som tydligt påvisas i den av Rysslands Socialdemokratiska
Arbetarpartis III kongress antagna resolutionen om kampen mot kontrarevolutionen
och som utelämnats ur mensjevikernas resolution,[7] såsom
vi ovan påvisade). För det tredje framgår slutligen
ur dessa ord, att Marx gisslade de borgerliga demokraterna för
deras 'konstitutionella illusioner' under revolutionens och det
öppna inbördeskrigets epok. Meningen i dessa ord framgår
särskilt tydligt ur en artikel i Neue Rheinische Zeitung, den
6 juli 1848.
'En konstituerande nationalförsamling - skrev
Marx - måste framför allt vara en aktiv, revolutionärt
aktiv församling. Församlingen i Frankfurt[8] företar
parlamentariska skolövningar och låter regeringarna handla.
Antag, att det skulle lyckas detta lärda koncilium att efter
den allra mognaste överläggning tänka ut den bästa
dagordning och den bästa författning, vartill tjänar
den bästa dagordning och den bästa författning, om
regeringen under tiden satt bajonetten på dagordningen?'
Här har vi innebörden av parollen: diktatur
. . .
De stora frågorna i folkens liv avgöres endast genom makt.
De reaktionära klasserna själva griper vanligen såsom
de första till våldet, till inbördeskriget, 'sätter
bajonetten på dagordningen', som det ryska självhärskardömet
gjorde och fortsätter att göra systematiskt och oavlåtligt,
överallt och allestädes, ända sedan den 22 (9) januari.
Men så snart ett sådant läge uppstått, så
snart bajonetten verkligen satts främst på den politiska
dagordningen, så snart upproret visat sig vara nödvändigt
och oundvikligt - då blir de konstitutionella illusionerna och
parlamentariska skolövningarna bara en täckmantel för
det borgerliga förräderiet mot revolutionen, en täckmantel
för bourgeoisiens 'avvikande' från revolutionen. Då
måste den verkligt revolutionära klassen framföra
just diktaturparollen." [Se "Under tolv år",
sid. 463-464, i uppl. av år1919 sid. 489-491.]
Så uttalade sig bolsjevikerna om diktaturen före oktoberrevolutionen
1905.
Efter denna revolutions erfarenheter undersökte jag ingående
frågan om diktaturen i broschyren: "Kadetternas seger och
arbetarpartiets uppgifter", Petersburg, 1906 (broschyren är
daterad den 10 april [28 mars] 1906). Ur denna broschyr skall jag
anföra alla de väsentligaste uttalandena, men anmärker,
att jag i stället för ett antal egennamn helt enkelt anger,
när det rör sig om kadetterna eller mensjevikerna. I allmänhet
är broschyren riktad mot kadetterna och delvis mot de partilösa
liberalerna, som till hälften är kadetter, till hälften
mensjeviker. I det väsentliga hänför sig likväl
allt som säges om diktaturen just till mensjevikerna, vilka i
denna fråga för varje steg gled över till kadetterna.
"Vid samma tid, när skotten tystnat i Moskva, när militär-
och polisdiktaturen firade sina vilda orgier, när avrättningarna
och masstortyren utsträcktes till hela Ryssland - hörde
man i kadetternas press tal mot våldet från vänster,
mot de revolutionära partiernas strejkkommittéer.[9]
Kadettprofessorerna, vilka för Dubasovs[Moskvas generalguvernör,
som undertryckte december. upproret 1905. - Red.] räkning köpslog
med vetenskapen, gick så långt, att de översatte
ordet diktatur med orden 'förstärkt skydd'. 'Vetenskapsmännen'
förvanskade t. o. m. sitt skollatin för att nedsätta
den revolutionära kampen. Diktatur innebär - märk detta
en gång för alla, herrar kadetter - en oinskränkt
makt, som stödjer sig på våld och inte på lag.
Under inbördeskriget kan varje segrande makt endast bli en diktatur.
Men saken är den, att diktaturen kan vara en mindretalets diktatur
över flertalet, polisklickens diktatur över folket, men
också det överväldigande folkflertalets diktatur över
en klick våldsmän, rövare och folkmaktens usurpatorer.
Genom sin vulgära förvrängning av det vetenskapliga
begreppet diktatur, genom sina jämmerrop över våldet
från vänster under en epok, när det laglösaste,
nedrigaste våld från höger fått fritt spelrum,
har herrar kadetter tydligt visat, vilken ställning 'kompromissarna'
intar i den skärpta revolutionära kampen. 'Kompromissaren'
gömmer sig fegt undan när kampen flammar upp. När det
revolutionära folket segrat (30 [17] oktober), kryper 'kompromissaren'
fram ur sitt hål, kråmar sig skrytsamt, skrävlar
och skriker med full hals: detta var en 'ärorik' politisk strejk.
När kontrarevolutionen segrar - börjar 'kompromissaren'
överhopa de besegrade med hycklande förmaningar och trösteord.
Den segrande strejken var 'ärorik'. De besegrade strejkerna var
brottsliga, råa, meningslösa och anarkistiska. Det besegrade
upproret var vansinne, ett elementärt raseri, barbari och idioti.
Med ett ord, 'kompromissarens' politiska samvete och politiska förstånd
består i att krypa för dem, som. för ögonblicket
är starkare, att gå i vägen för de kämpande,
att hindra än den ena, än den andra sidan, att dämpa
kampen och avtrubba det revolutionära medvetandet hos folket,
som för en förtvivlad kamp för friheten." [Se
"Kadetternas seger och arbetarpartiets uppgifter", Petersburg
1906, sid. 18-19. - Red.]
Vidare. Det är fullt motiverat att här anföra den mot
hr R. Blank riktade utredningen av frågan om diktaturen. Denna
R. Blank utlade år 1906 mensjevikernas åsikter i en tidning,
som formellt var partilös men i verkligheten mensjevistisk, och
prisade dem för att de "strävar efter att bringa den
ryska socialdemokratiska rörelsen in på den väg, på
vilken den internationella socialdemokratin går med Tysklands
stora socialdemokratiska parti i spetsen."
Med andra ord, R. Blank, liksom kadetterna, satte
bolsjevikerna såsom oförnuftiga, omarxistiska rebelliska
o. s. v. revolutionärer, i motsats till de "förnuftiga"
mensjevikerna och utgav också det tyska socialdemokratiska
partiet såsom mensjevistiskt. Detta är den vanliga metoden
hos den internationella strömning av socialliberaler, pacifister
o. a., vilka i alla länder prisar reformisterna och opportunisterna,
kautskyisterna och longuetisterna såsom "förnuftiga"
socialister i motsats till de "vanvettiga" bolsjevikerna.
I den ovannämnda broschyren svarade jag hr R. Blank på
följande sätt:
"Hr Blank sammanställer två perioder av den ryska
revolutionen: den första perioden omfattar ungefär oktober-december
1905. Detta är den revolutionära virvelstormens period.
Den andra är den nuvarande perioden, som vi naturligtvis med
rätta kan kalla perioden av kadettsegrar vid dumavalen eller
kanske, om vi riskerar att gå i förväg, kadettdumans
period.
Om denna period säger hr Blank, att tanke och förnuft
åter gjort sig gällande och att man kan återvända
till medveten, planmässig och systematisk verksamhet. Den första
perioden karakteriserar hr Blank däremot som en period, då
teori och praktik gått isär. Alla socialdemokratiska
principer och idéer hade försvunnit, taktiken, som alltid
förkunnats av den ryska socialdemokratins grundläggare,
var bortglömd, och t. o. m. den socialdemokratiska världsåskådningens
grundpelare hade ryckts upp ur jorden.
Detta hr Blanks viktigaste påstående är en fråga
om fakta. Marxismens hela teori skiljde sig från 'praktiken'
under den revolutionära virvelstormen.
Är detta riktigt? Vilken är den marxistiska teorins första
och viktigaste 'grundpelare'? Den att proletariatet är det
moderna samhällets enda konsekvent revolutionära klass
och därför går i spetsen för varje revolution.
Nu är frågan: har inte den socialdemokratiska världsåskådningens
'grundpelare' ryckts upp ur jorden av den revolutionära virvelstormen?
Tvärtom, virvelstormen har bekräftat den på det
mest glänsande sätt. Just proletariatet var under denna
period den främsta och i början nästan enda kämpen.
Nästan för första gången i världshistorien
utmärkte sig en borgerlig revolution genom en omfattande, hittills
t. o. m. i de mera utvecklade borgerliga länderna okänd
användning av det rent proletära kampmedlet: den politiska
masstrejken. Proletariatet gick till omedelbar revolutionär
kamp i en tid, när hrr kadetter och hr Blank & Co uppmanade
att deltaga i Bulyginska duman,[10] när kadettprofessorerna
uppmanade studenterna att studera.[11] Med sitt proletära kampvapen
erövrade proletariatet åt Ryssland hela den, med förlov
sagt, 'konstitution',[12] vilken sedan dess blott fördärvats,
stympats och avstubbats. Proletariatet använde i oktober 1905
det taktiska stridsmedel, om vilket ett halvår tidigare Rysslands
Socialdemokratiska Arbetarpartis bolsjevistiska III kongress' resolution
talat, när den lade särskilt stor vikt på den politiska
masstrejkens förknippande med upproret; - just detta förknippande
karakteriserar hela den 'revolutionära virvelstormens' period,
hela sista kvartalet av 1905. På så sätt har vår
småborgerliga ideolog vanställt verkligheten på
det mest skamlösa och upprörande sätt. Han har inte
påvisat ett enda faktum, som skulle vittna om att den marxistiska
teorin och 'den revolutionära virvelstormens' praktiska erfarenhet
går isär; han har försökt undanskymma det väsentligaste
draget i denna virvelstorm, vilken på det mest glänsande
sätt bekräftat 'alla socialdemokratiska principer och
idéer', 'alla den socialdemokratiska världsåskådningens
grundpelare'.
Vilken är då den verkliga orsaken, som leder hr Blank
till denna vidunderligt falska uppfattning, att alla marxistiska
principer och idéer skulle ha försvunnit under 'virvelstormens'
period? Undersökningen av denna omständighet är mycket
intressant; den avslöjar för oss än en gång
den politiska kälkborgerlighetens sanna natur.
Vari bestod den huvudsakliga skillnaden mellan 'den revolutionära
virvelstormens' period och den nuvarande 'kadett'-perioden ifråga
om de olika metoderna för den politiska verksamheten, de olika
metoderna för folkens historiska skapande? Framförallt
och huvudsakligen däri, att man under 'virvelstormens' period
använde en del speciella metoder för detta skapande, vilka
är främmande för andra perioder av det politiska
livet. Här har vi de väsentligaste av dessa metoder: 1.
folket 'erövrade' den politiska friheten - den förverkligades
utan varje rätt och lag och utan varje inskränkning (mötesfrihet
åtminstone i universiteten, tryckfrihet, förenings- och
kongressfrihet o.s.v.); 2. nya organ för den revolutionära
makten bildades - sovjeter av arbetar-, soldat-, järnvägsarbetar-
och bondedeputerade, nya maktorgan i stad och på land o.s.v.,
m. m. Dessa organ bildades uteslutande av de revolutionära
befolkningsskikten, de bildades utanför alla slags lagar och
normer, helt och hållet på revolutionär väg,
som produkt av folkets primitiva skapande, som uttryck för
folkets självverksamhet när det befriat eller befriar
sig från gamla polisbojor. De var slutligen just maktorgan,
hur outvecklade, elementära, formlösa och flytande de
än var till sin sammansättning och i sin verksamhet. De
handlade som makt, besatte exempelvis tryckerier (Petersburg), häktade
polistjänstemän, som hindrade det revolutionära folket
att förverkliga sina rättigheter (exempel härpå
förekom också i Petersburg, där den nya maktens
motsvarande organ var svagast och den gamla makten starkast). De
handlade som makt i det de vände sig till hela folket med uppmaningen
att inte ge den gamla regeringen pengar. De konfiskerade den gamla
regeringens pengar (järnvägsmännens strejkkommittéer
i södern) och använde dem för den nya, folkregeringens
behov - ja, det var utan tvivel början till en ny, en folk-,
eller om man så vill, en revolutionär regering. Till
sin sociala och politiska karaktär var detta fröet till
de revolutionära folkelementens diktatur. Ni häpnar, hr
Blank och hr Kiesewetter? Ni ser här intet 'förstärkt
skydd', vilket för bourgeoisien är detsamma som diktatur?
Vi har redan sagt er, att ni inte har någon uppfattning av
det vetenskapliga begreppet diktatur. Vi skall genast förklara
för er detta begrepp, men först skall vi påvisa
den 'revolutionära virvelstormens' tredje aktions-'metod':
folket använder våld mot dem, som utövat våld
mot folket.
De av oss beskrivna maktorganen var fröet till en diktatur,
ty denna makt erkände ingen annan makt och ingen lag, inga
normer, från vem de än utgått. En oinskränkt,
utom lagen stående makt, stödd på våldet
i ordets bokstavliga mening - detta är just en diktatur. Men
den kraft, på vilken denna nya makt stödde sig och strävade
att stödja sig på, var inte bajonettens makt, som en
handfull militärer tillägnat sig, inte en 'poliskammar'-makt,
inte penningens makt, inte någon som helst gammal, inrotad
institutions makt. Ingenting dylikt. Den nya maktens organ förfogade
varken över vapen, penningar eller gamla institutioner. Dess
makt - kan ni föreställa er det, hr Blank och hr Kiesewetter?
– hade ingenting gemensamt med de gamla maktmedlen, ingenting
gemensamt med det 'förstärkta skyddet', ifall man inte
avser att folket åtnjöt förstärkt skydd mot
polisens och andra gamla maktorgans förtryck.
Varpå stödde sig då denna makt? Den stödde
sig på folkmassan. Detta är den grundläggande skillnaden
mellan denna nya makt och alla den gamla maktens tidigare organ.
De senare var organ för ett fåtals makt över folket,
över arbetar- och bondemassan. De förra var organ för
folkets, för arbetarnas och böndernas makt över minoriteten,
över en handfull polisförtryckare, en handfull privilegierade
adelsmän och ämbetsmän. Detta är skillnaden
mellan en diktatur över folket och det revolutionära folkets
diktatur, lägg det väl på minnet, hr Blank och hr
Kiesewetter! Den gamla makten kunde såsom minoritetens diktatur
hålla sig kvar uteslutande med hjälp av polisknep, uteslutande
genom att avhålla och förhindra folkmassorna från
att få del av makten, att övervaka dess utövande.
Den gamla makten misstrodde systematiskt massan, skydde ljuset,
höll sig kvar med hjälp av bedrägeri. Den nya makten
kunde hålla och höll sig som det överväldigande
flertalets diktatur uteslutande på grund av oerhörda
massors förtroende, uteslutande därigenom, att den på
det mest fria, mest vida och effektiva sätt förmådde
hela massan att ta del av makten. Ingenting dolt, ingenting hemligt,
inga reglementen, inga formaliteter. Är du en arbetare? Vill
du kämpa för Rysslands befrielse från en handfull
polisförtryckare? Du är vår kamrat. Välj ditt
ombud, genast, omedelbart; välj den du anser lämplig -
vi upptar honom gärna och med glädje som fullt berättigad
medlem av vår arbetardeputerades sovjet, av vår bondekomitté,
soldatdeputerades sovjet o. s. v., o. dyl. Detta är en makt,
som är öppen för alla, som gör allt inför
massans ögon, som är tillgänglig för massan,
som utgår direkt från massan, som är ett direkt
och omedelbart organ för folkmassan och dess vilja. - Sådan
var den nya makten, eller rättare sagt, dess grodder, ty den
gamla maktens seger förtrampade mycket tidigt den unga plantan.
Ni kommer kanske att fråga, hr Blank eller hr Kiesewetter,
varför man här behöver 'diktatur' och 'våld'.
Behöver då den överväldigande massan bruka
våld mot en handfull människor, kan tiotals och hundratals
miljoner vara diktatorer över tusenden eller tiotusenden?
Denna fråga framställer vanligen personer, som för
förstå gången ser ordet diktatur användas
i en för dem ny betydelse. Människorna är vana att
se endast polismakten, endast polisdiktaturen. Det förefaller
dem sällsamt, att det kan finnas en makt utan varje slags polis,
att det kan finnas en diktatur, som inte är en polisdiktatur.
Ni säger, att miljonerna inte behöver anlita våld
mot tusenden? Ni misstar er, och ni misstar er därför,
att ni inte betraktar företeelserna i deras utveckling. Ni
glömmer, att den nya makten inte faller från himmelen
utan växer fram, uppstår vid sidan av den gamla, mot
den gamla makten, i kamp mot den. Utan våld mot våldsmännen;
som har maktens medel och organ i sina händer, kan man inte
befria folket från våldsmännen.
Här har ni ett litet enkelt exempel, hr Blank och hr Kiesewetter,
för att ni skall kunna tillägna er denna för kadettförståndet
ouppnåeliga och för kadettanken 'svindlande' vishet.
Föreställ er, att Avramov torterar och lemlästar
Spiridonova.[13] På Spiridonovas sida står, låt
oss säga, tiotals och hundratals obeväpnade människor.
På Avramovs sida står en handfull kosacker. Vad skulle
folket göra, om man inte torterade Spiridonova i pinorum? Det
skulle använda våld mot Avramov och hans följe.
Det skulle möjligen offra några av sina kämpar,
som Avramov skulle skjuta ner, men det skulle i alla fall med våld
avväpna Avramov och hans kosacker och därvid troligen
på fläcken döda några av dessa, med förlov
sagt, människor samt inspärra de övriga i något
fängelse för att hindra dem från vidare gemenheter
och för att överlämna dem åt folkdomstolen.
Här ser ni, hr Blank och hr Kiesewetter: när Avramov med
sina kosacker torterar Spiridonova, så är detta militär-
och polisdiktatur över folket. När det revolutionära
folket (som är i stånd att kämpa mot våldsmännen
och inte endast att förmana, trösta, beklaga, fördöma,
jämra sig och stöna, som inte är kälkborgerligt
och inskränkt, utan revolutionärt) använder våld
mot Avramov och hans anhang - så är detta det revolutionära
folkets diktatur. Det är diktatur, ty det är folkets makt
över Avramov, en makt, som inte är begränsad av något
slags lagar (kälkborgaren skulle troligen vara emot, att man
med våld befriar Spiridonova från Avramov: det vore
ju inte 'lagligt'! Har vi en sådan 'lag', som tillåter
att döda Avramov? Har inte några av kälkborgerlighetens
ideologer skapat teorin om, att man inte med våld skall motsätta
sig det onda?) Det vetenskapliga begreppet diktatur innebär
ingenting annat än den oinskränkta, av inga lagar och
inga som helst regler bundna makten, som omedelbart stödjer
sig på våldet. Ingenting annat än detta innebär
begreppet 'diktatur' - lägg detta ordentligt på minnet
herr kadetter. Vidare, i det av oss anförda exemplet ser vi
just folkets diktatur, ty folket, befolkningens massa, den formlösa
massan, som 'tillfälligt' samlas på ett bestämt
ställe, uppträder själv och omedelbart på scenen,
fäller och verkställer själv domen, använder
sin makt, skapar en ny revolutionär rätt. Detta är
slutligen just det revolutionära folkets diktatur. Varför
endast det revolutionära och inte hela folkets? Därför
att det bland hela folket, som ständigt och på det svåraste
lider av Avramovs dåd, finnes personer, som är fysiskt
undertryckta och förskrämda, andligt förslöade
t. ex. genom teorin, att man inte med våld skall motsätta
sig det onda, eller vilka helt enkelt utan teori, av fördom,
vana och rutin är förslöade, likgiltiga människor,
vad man kallar kälkborgare, brackor, som mera har förmåga
att undvika den skarpa kampen, att kringgå den eller t. o.
m. att gömma sig (man kunde råka illa ut i slagsmålet!).
Det är därför, som diktaturen inte förverkligas
av hela folket utan endast av det revolutionära folket, som
likväl på intet sätt fruktar hela folket, som inför
hela folket framlägger orsakerna till sina handlingar och alla
deras detaljer, som gärna vill förmå hela folket
att deltaga ej blott i statens 'förvaltning', utan även
i makten, även i själva organisationen av staten.
Det av oss anförda enkla exemplet innehåller sålunda
alla element av det vetenskapliga begreppet: 'det revolutionära
folkets diktatur', och även av begreppet 'militär- och
polisdiktatur'. Från detta enkla exempel, som t. o. m. en
lärd kadettprofessor kan förstå, kan vi övergå
till samhällslivets mera komplicerade företeelser.
Revolutionen, i detta ords trängre, omedelbara betydelse, är
just en sådan period i folkets liv, när den under århundraden
samlade förbittringen över avramovarnas dåd bryter
sig fram i handlingar och inte i ord, i den miljonhövdade folkmassans
och inte enskilda personers handlingar. Folket vaknar och reser
sig för att befria sig från avramovarna. Folket frigör
det ryska livets otaliga spiridonovor från avramovarna, brukar
våld mot avramovarna, erövrar makten över avramovarna.
Detta försiggår naturligtvis inte så enkelt och
så 'plötsligt' som i det av oss för hr professor
Kiesewetters räkning förenklade exemplet - denna folkets
kamp mot avramovarna, kampen i trängre, omedelbar mening, denna
folkets befrielse från avramovarna sträcker sig över
månader och år av 'revolutionära virvelstormar'.
Denna folkets självbefrielse från avramovarna är
just det reala innehållet av det, som man kallar den stora
ryska revolutionen. Om man betraktar denna frigörelse ur synpunkten
av det historiska skapandets metoder, försiggår den i
de former, vilka vi just beskrev, då vi talade om den revolutionära
virvelstormen, nämligen: folket erövrar den politiska
friheten, d. v. s. en sådan frihet, vars förverkligande
avramovarna förhindrade; - folket skapar en ny, revolutionär
makt, en makt över avramovarna, en makt över den gamla
polisregimens våldsmän; - folket brukar våld mot
avramovarna för att avlägsna, avväpna och oskadliggöra
alla dessa rasande hundar, varenda Avramov, Dubasov, Min[14] o. a.,
o. dyl.
Är det bra, att folket använder sådana olagliga,
oordnade, planlösa och osystematiska kampmetoder som frihetens
erövrande, skapandet av en ny, formellt av ingen erkänd
revolutionär makt, att folket brukar våld mot sina förtryckare?
Ja, det är mycket bra. Det är det högsta uttrycket
för folkets frihetskamp. Detta är den stora tid, då
de frihetsdrömmar, som Rysslands bästa män haft,
omsättes i handling, i folkmassornas egna och inte enskilda
hjältars handlingar. Detta är lika bra som när folkhopen
(i vårt exempel) befriar Spiridonova från Avramov, som
när Avramov våldsamt avväpnas och oskadliggöres.
Här närmar vi oss centralpunkten i kadetternas dolda tankar
och farhågor. Kadetten är en kälkborgerlighetens
ideolog just därför, att han överför på
politiken, på hela folkets befrielse, på revolutionen,
den kälkborgares synpunkt, som i vårt exempel om Avramovs
tortyr av Spiridonova skulle ha hållit hopen tillbaka och
rått den att inte överträda lagen, att inte skynda
på med offrets befrielse ur händerna på bödeln,
som handlar i den lagliga statsmaktens namn. I vårt exempel
skulle självfallet en sådan kälkborgare rent av
vara ett moraliskt missfoster, men tillämpat på hela
samhällslivet är kälkborgarens moraliska missbildning
en egenskap som, vi upprepar det, alldeles inte är personlig
utan social, möjligen betingad av den borgerliga, brackiga
rättsvetenskapens i hjärnan fast ingrodda fördomar.[15]
Varför anser hr Blank, att det inte ens erfordras ett bevis
för att alla marxistiska principer skulle ha blivit bortglömda
under 'virvelstormens' period? Därför, att han förvränger
marxismen till brentanism, att han inte anser såsom marxistiska
sådana 'principer' som frihetens erövring, som den revolutionära
maktens upprättande, som folkets våldsutövning.
En sådan uppfattning framskymtar i hela hr Blanks artikel,
ja, inte endast hos Blank, utan hos alla kadetter, alla skriftställare
ur det liberala och radikala lägret ända till bernsteinarna
i Bes Saglavia,[16] hr Prokopovitj, Kuskova och tutti quanti, [Alla
andra. – Red.] som nu prisar Plechanov för hans kärlek
till kadetterna.
Låt oss undersöka, hur denna åsikt uppstått
och varför den måste uppstå.
Den har uppstått omedelbart ur den västeuropeiska socialdemokratins
bernsteinska eller, allmännare sagt, opportunistiska uppfattning.
Denna upfattnings fel, vilka systematiskt och längs hela linjen
avslöjats av 'de ortodoxa' i västern, överföres
nu 'i tysthet', med annan tillsats och av annan anledning till Ryssland.
Bernsteinarna antog och antager marxismen med uteslutande av dess
omedelbart revolutionära sida. Den parlamentariska kampen betraktar
de inte som ett av kampmedlen, vilket är särskilt lämpat
för bestämda historiska perioder, utan som den huvudsakliga
och nästan uteslutande kampformen, vilken gör 'våld',
'erövring' och 'diktatur' överflödiga. Och just denna
banala, kälkborgerliga förvrängning av marxismen
överfördes nu till Ryssland av hrr Blank och andra av
Plechanovs liberala lovsångare. De har så levat sig
in i denna förvrängning, att de inte ens anser det vara
nödvändigt att bevisa, att de marxistiska principerna
och idéerna blivit bortglömda under den revolutionära
virvelstormens period.
Varför måste en dylik åsikt uppstå? Därför
att den på det mest djupgående sätt motsvarar småbourgeoisiens
klassläge och intressen. Det 'rengjorda' borgerliga samhällets
ideolog anser alla socialdemokratins kampmetoder vara tillåtna,
utom just de, vilka det revolutionära folket använder
under 'virvelstormens' epok och vilka den revolutionära socialdemokratin
godkänner och hjälper till att använda. Bourgeoisiens
intressen kräver, att proletariatet deltager i kampen mot självhärskardömet,
men endast på ett sådant sätt, att inte kampen
övergår till proletariatets och böndernas hegemoni,
endast så, att inte den gamla, absolutistiskt-feodala polismaktens
organ helt avlägsnas. Bourgeoisien vill bibehålla dessa
organ och endast lägga dem under sin omedelbara kontroll -
den behöver dem mot proletariatet, vars proletära kamp
allt för mycket skulle underlättas, om dessa organ fullständigt
tillintetgjordes. Det är därför, som bourgeoisiens
klassintressen kräver såväl monarki som första
kammare, kräver att det revolutionära folkets diktatur
förhindras. Kämpa mot självhärskardömet,
säger bourgeoisien till proletariatet, men rör inte de
gamla maktorganen - dem behöver jag. Kämpa 'parlamentariskt',
d. v. s. inom de gränser jag enligt överenskommelse med
monarkin föreskriver dig, kämpa med hjälp av organisationer
- bara inte sådana som de allmänna strejkkommittéerna,[17]
som sovjeterna av arbetar- och soldatdeputerade o. s. v., utan sådana,
som den av mig i samförstånd med monarkin stiftade lagen
erkänner och begränsar samt oskadliggör gentemot
kapitalet.
Härav är det klart, varför bourgeoisien talar om
'virvelstormens' period med ringaktning, förakt, ilska och
hat - men om den av Dubasov beskyddade konstitutionalismens[18] period
med hänförelse och extas, med oändlig kälkborgerlig
förälskelse ... i reaktionen. Allt detta är en ständig
och oföränderlig egenskap hos kadetterna: de strävar
att stödja sig på folket, men fruktar dess revolutionära
självverksamhet.
Det är också klart, varför bourgeoisien fruktar
'virvelstormens' upprepande värre än elden, varför
den ignorerar och undanskymmer den nya revolutionära krisens
företeelser och varför den understödjer och sprider
konstitutionella illusioner bland folket.
Vi har nu fullständigt klarlagt, varför hr Blank och hans
gelikar förklarar, att alla marxistiska principer och idéer
blivit bortglömda under 'virvelstormens' period. Liksom alla
kälkborgare erkänner herr Blank marxismen med uteslutande
av dess revolutionära sida - erkänner de socialdemokratiska
kampmetoderna med uteslutande av de mest revolutionära och
omedelbart revolutionära metoderna.
Hr Blanks förhållande till 'virvelstormens' period är
en i högsta grad karakteristisk illustration till den borgerliga
oförståelsen för de proletära rörelserna,
den borgerliga fruktan för skarp och avgörande kamp, det
borgerliga hatet mot alla yttringar av ett radikalt, i ordets egentliga
mening direkt revolutionärt medel för att lösa de sociala
och historiska frågorna genom att bryta ned de gamla institutionerna.
Hr Blank har avslöjat sig, har med en gång avslöjat
hela sin borgerliga inskränkthet. Han hade hört och läst
om, att socialdemokraterna under virvelstormens period begick 'fel',
och han skyndade sig att draga slutsatsen därav och med eftertryck,
oemotsägligt och grundlöst förklara, att alla marxismens
'principer' (om vilka han inte har något begrepp!) blivit bortglömda.
Vi anmärker med anledning av dessa 'fel': har det kanske i arbetarrörelsens
utveckling, i socialdemokratins utveckling, funnits en sådan
period, då inte ett eller annat fel begåtts, då
inte en eller annan avvikelse åt höger eller vänster
förekommit? Är kanske inte historien om den parlamentariska
perioden av den tyska socialdemokratins kamp - den period, vilken
synes alla inskränkta borgare i hela världen såsom
toppunkten, utöver vilken man inte kan nå! - full av sådana
fel? Om inte hr Blank vore fullständigt okunnig i socialismens
frågor, skulle han lätt erinra sig såväl Mühlberger
som Dühring och frågan om ångbåtssubventionerna,[19]
om 'de unga',[20]
om bernsteinismen[21]
och mycket, mycket annat. Men för hr Blank är det inte viktigt
att studera socialdemokratins verkliga utveckling, han vill bara nedsätta
kampens proletära slagkraft för att kunna höja sitt
kadettpartis borgerliga ynkedom till skyarna.
Om vi betraktar saken ur synpunkten av socialdemokratins avvikelse
från dess vanliga, 'normala', väg, så ser vi i
själva verket, att socialdemokratin också i detta avseende
under 'den revolutionära virvelstormens' period visar större
och inte mindre fasthet och ideologisk helgjutenhet än under
föregående perioder. Den taktik, som följdes under
'virvelstormens' epok, har inte åtskilt socialdemokratins
båda flyglar, utan närmat dem till varandra. I stället
för de tidigare differenserna inträdde enhet i uppfattningarna
om det väpnade upproret. Socialdemokrater från båda
fraktionerna arbetade i sovjeterna av arbetardeputerade, dessa egenartade
organ för den gryende revolutionära statsmakten, insatte
soldater och bönder i dessa sovjeter, utgav revolutionära
manifest tillsammans med de småborgerliga revolutionära
partierna. De tidigare stridigheterna från den förrevoutionära
epoken avlöstes av solidaritet i praktiska. Den revolutionära
vågens stigning sköt meningsskiljaktigheterna åt
sidan, tvingade alla att erkänna kamptaktiken, avlägsnade
frågan om duman, ställde frågan om upproret i förgrunden;
närmade socialdemokratin och den revolutionära borgerliga
demokratin till varandra i omedelbart, intimt samarbete. I Severny
Golos[Nordens Röst. - Red.] uppmanade mensjevikerna och bolsjevikerna
gemensamt till strejk och uppror, uppmanade arbetarna att inte inställa
kampen, förrän de hade makten i sina händer. Den
revolutionära situationen dikterade själv de praktiska
parollerna. Stridigheterna rörde sig endast om detaljer i upp
skattningen av händelserna: Natjalo[Början. - Red.] t.
ex. betraktade sovjeterna av arbetardeputerade som organ för
den: revolutionära självstyrelsen. Novaja Sjisn[Det Nya
Livet. - Red.] såg i dem fröet till den revolutionära
statsmaktens organ, vilka förenar proletariatet och den revolutionära
demokratin. Natjalo var böjd för att erkänna proletariatets
diktatur. Novaja Sjisn var för proletariatets och böndernas
demokratiska diktatur. Men har inte varje period i vilket som helst
europeiskt socialistiskt partis utveckling att uppvisa dylika och
liknande differenser inom socialdemokratin?
Nej, hr Blanks förvrängning av saken, hans skriande förvanskning
av gårdagens historia finner sin förklaring endast däri,
att vi inför våra ögon har ett litet mönster
på egenkär borgerlig brackighet, för vilken den
revolutionära virvelstormens perioder förefaller såsom
vanvett ('alla principer är bortglömda', 'omdömet
och själva det enkla förnuftet har nästan försvunnit'),
men perioderna av revolutionens undertryckande och kälkborgerliga
'framsteg' (under dubasovarnas skydd) förefaller såsom
perioder av förnuftig, medveten och planmässig verksamhet.
Denna jämförande värdering av två perioder
('virvelstormens' period och kadettperioden) går som en röd
tråd genom hela hr Blanks artikel. När mänsklighetens
historia rör sig framåt med ett lokomotivs hastighet,
så är detta - 'virvelstorm', 'stormflod', 'upplösning'
av alla 'principer och idéer'. När historien skrider
framåt med en lastpråms snigelfart, då är
detta - förnuftet och planmässigheten själv. När
folkmassorna själva, med hela sin jungfruliga primitivitet,
sin enkla, grovhuggna beslutsamhet, börjar göra historia,
direkt och omedelbart börjar omsätta 'principer och teorier'
i verkligheten - då blir borgaren skräckslagen och skriker,
att 'förnuftet träder i bakgrunden'. (Är det inte
tvärtom, ni kälkborgarhjältar? Framträder inte
just i sådana ögonblick i historien massornas och inte
enskilda personers förnuft? Blir inte massornas förnuft
just då en levande, verksam kraft, och inte en studerkammarkraft?).
När massornas omedelbara rörelse undertryckas med arkebuseringar,
avrättningar, prygel, arbetslöshet och svält, när
professorsvetenskapens vägglöss, underhållna med
dubasovska pengar, kryper fram ur springorna och börjar verka
i stället för folket, i massornas namn, säljer och
förråder deras intressen åt en handfull privilegierade
- då förefaller det kälkborgerlighetens riddare
som om det stilla och lugna framåtskridandets epok inträtt,
som om 'omdömets och förnuftets ordning inträtt'.
Borgaren är ständigt och överallt sig själv
trogen: vare sig ni tar Poljarnaja Svesda [Polstjärnan. --
Red.] eller Nasja Sjisn, vare sig ni läser Struve eller Blank[22],
ser ni överallt detsamma, överallt denna inskränkta,
professorspedantiska, byråkratiskt förbenade värdering
av de revolutionära och de reformistiska perioderna. De förra
är perioder av vanvett, tolle Jahre [Vanvettiga år. –
Red.], när omdöme och förnuft försvinner. De
senare är perioder av 'medveten, systematisk' verksamhet.
Misstyd inte mina ord. Säg inte, att jag talar om, att hrr
Blank föredrar den ena eller andra perioden. Det är inte
alls fråga om att föredraga - de historiska periodernas
växling är inte beroende av vår subjektiva inställning.
Saken är den, att herrarna Blank vid analysen av den ena eller
andra periodens egenskaper (alldeles oberoende av våra sympatier
eller vad vi föredrager) förvränger sanningen på
ett samvetslöst sätt. Saken är den, att just de revolutionära
perioderna utmärker sig genom större vidd, större
rikedom, större medvetande, större planmässighet,
mera system, större djärvhet och ett rikare historiskt
skapande i jämförelse med perioderna av kälkborgerligt,
reformistiskt kadettframåtskridande. Men hrr Blank framställer
saken upp- och nervänd. De utger ynkedomen som historiskt skapande
rikedom. De betraktar de förtryckta eller undertryckta massornas
overksamhet som 'systemets' triumf i byråkraternas och borgarnas
verksamhet. De skriker att omdömet och förnuftet försvunnit,
när alla slags kanslister och liberala penny-a-liner (skribenter,
som får betalt per rad) inte längre får peta med
lagförslag, utan vi inträder i en period av det 'simpla
folkets' omedelbara politiska verksamhet, när det helt enkelt,
direkt och omedelbart slår sönder organen som förtrycker
folket, erövrar makten, bemäktigar sig det som ansågs
tillhöra alla möjliga folkplundrare - med ett ord, när
just omdömet och förnuftet hos miljoner förtryckta
människor vaknar, inte bara till läsning av böcker,
utan till handling, till levande, mänsklig handling, till historisk,
skapande verksamhet." [Se artikeln "Kadetternas seger
och arbetarpartiets uppgifter", sid. 44-57.]
Sådana var striderna om diktaturen åren 1905-1906 i
Ryssland.
Hrr Dittman, Kautsky, Crispien och Hilferding i Tyskland, Longuet
& Co i Frankrike, Turati och hans vänner i Italien, Macdonald
och Snowden i England o. s. v. - betraktar i själva verket
frågan om diktaturen alldeles på samma sätt som
hr Blank och kadetterna i Ryssland år 1905. De förstår
inte diktaturen, kan inte förbereda den, är inte i stånd
att begripa och förverkliga den.
20 oktober 1920
[1] Lenins artikel
"Till diktaturfrågans historia" är skriven i
slutet av oktober 1920. Den trycktes första gången i Kommunistiska
Internationalen nr 14, den 6 november 1920. Liksom alla Lenins skrifter
om proletariatets diktatur är denna artikel riktad mot den ryska
och internationella, mot den öppna och den maskerade, d. v. s.
centristiska, reformismen, vilken förnekar det viktigaste i marxismen,
nämligen dess "lära om den revolutionära diktaturen
i allmänhet och den proletära diktaturen i synnerhet".
Den visar, hur bolsjevismen i motsats härtill allt sedan sin
uppkomst ständigt ställt just diktaturproblemet i brännpunkten
och bur den ständigt utvecklat marxismens lära om dilloturen
på grundval av erfarenheterna av de internationella revolutionerna
och särskilt den ryska revolutionen 1905-1907.[TILLBAKA]
[2]
I Rysslands Socialdemokratiska Arbetarpartis program, som antogs på
II partikongressen i april 1903, är frågan om proletariatets
diktatur formulerad på följande sätt:
"Därigenom att proletariatets sociala revolution ersätter
privatäganderätten över produktions- och omsättningsmedlen
med samhällets äganderätt och inför en planmässig
organisation av den samhälleliga produktionsprocessen för
att säkra samtliga samhällsmedlemmar välstånd
och allsidig utveckling, upphäver den samhällets uppdelning
i klasser och befriar därmed hela den undertryckta mänskligheten
genom att göra slut på alla slag av exploatering av den
ena delen av samhället genom den andra. En ovillkorlig förutsättning
för denna sociala revolution är proletariatets diktatur,
d.v.s. proletariatet måste erövra en sådan politisk
makt, som tillåter det att undertrycka varje motstånd
av exploatörerna."
Detta ställe i programmet bildar tillsammans med dess allmänna
del ännu i dag en del av Sovjetunionens Kommunistiska partis
(bolsjevikernas) program. Då programförslaget utarbetades
för II kongressen, hade Plechanov i sitt första utkast
upptagit en paragraf om proletariatets diktatur; i det andra utkastet
hade han likväl bortlämnat den och endast upptagit den
på nytt i den här anförda formuleringen efter påtryckning
av Lenin. Det av II partikongressen antagna programmet för
Rysslands Socialdemokratiska Arbetarparti var det enda bland alla
II Internationalens partiprogram, som innehöll en paragraf
om proletariatets diktatur.[TILLBAKA]
[3]
Lenin menar här det väpnade upproret i Moskva i december
1905, som växte fram ur den av Moskvas arbetardeputerades sovjet
förklarade generalstrejken.[TILLBAKA]
[4]
Broschyren "Socialdemokratins två taktiker i den demokratiska
revolutionen" är skriven i juni-juli 1905 och utkom som
broschyr i Genéve i augusti samma år samt intogs i artikelsamlingen
"Under 12 år", 1908 (Samlade skrifter i urval, V bandet).
Diktaturproblemet behandlas särskilt. ingående av Lenin
i VI och X kap. av denna broschyr samt i "Slutordets"
III kap.[TILLBAKA]
[5]
"21 villkor för inträdet i Kommunistiska Internationalen"
antogs på Kominterns II kongress i augusti 1920. Till grundval
för dessa villkor lades Lenins teser "Villkor för inträdet
i Kommunistiska Internationalen".[TILLBAKA]
[6]
Den tyska revolutionen 1848. Mars-upproret 1848 i Berlin, Preussens
huvudstad, störtade inte konungadömet men tvång Preussens
konung att utlova "friheter" och att inkalla ett parlament.
Samtidigt bildades en ny regering, i vilken två representanter
för den liberala bourgeoisien, Camphausen och Hansernann, intogs.
Camphausen blev regeringschef. Marx kallade Camphausens "marsregering"
för en "storbourgeoisiens" regering. Och vad denna
storbourgeoisie, liksom Tysklands bourgeoisie överhuvud taget
var, framgår av Marx' i anm. 65 återgivna karakteristik
av den. Den var inte i stånd att "uppträda diktatoriskt",
den kunde bara ingå en kompromiss med kontrarevolutionen samt
förråda arbetarnas och böndernas revolution, ”Folket
hade - skrev Marx i Neue Rheinische Zeitung - tillåtit att en
storbourgeoisiens regering bildades. 'Högbourgeoisien', som alltid
varit antirevolutionär, avslöt av fruktan för folket,
d.v.s. för arbetarna och det demokratiska borgerskapet (småbourgeoisien
i städerna - Red.) ett skydds- och angreppsförbund med reaktionen".
Reaktionen triumferade först i Preussen (redan i november 1848)
och sedan i hela Tyskland, tack vare bourgeoisiens omedelbara medverkan,
speciellt med Camphausens, sedan Hansemanns och de följande borgerliga
regeringarnas understöd.[TILLBAKA]
[7]
I resolutionen om provisoriska revolutionära regeringen, vilken
antogs av Rysslands Socialdemokratiska Arbetarpartis III kongress
1905, heter det:
"Allt efter styrkeförhållandena och andra faktorer,
vilka inte i förväg noggrant kan bestämmas, är
det tillåtet för representanter för vårt parti
att inträda i en provisorisk revolutionär regering i syfte
att skoningslöst bekämpa alla kontrarevolutionära
försök samt försvara arbetarklassens självständiga
intressen". Oberoende av om partiet deltager i den provisoriska
revolutionära regeringen eller icke, kräver resolutionen
att "det av socialdemokratin ledda, väpnade proletariatet
ständigt utövar tryck på den provisoriska regeringen
för att försvara, befästa och utvidga de under revolutionen
uppnådda resultaten". Härmed underströks tydligt,
att man av provisoriska regeringen måste kräva en aktiv
och hänsynslös kamp mot kontrarevolutionen, att en diktatur
är nödvändig. Med arbetarklassens och böndernas
demokratiska diktatur avsågs i bolsjevikernas resolution en
revolutionär regering, i vilken proletariatets parti kunde
deltaga (se broschyren "Socialdemokratins två taktiker
i den demokratiska revolutionen", Samlade skrifter i urval,
band V, sid. 43, samt artikeln, "Socialdemokratin och den provisoriska
revolutionära regeringen" i samma band, sid 23).
De resolutioner, vilka antogs av den samtidigt med III partikongressen
hållna mensjevistiska konferensen i Genéve, utgick
från en helt annan uppfattning. Mensjevikerna var vid denna
tid emot deltagande i en provisorisk revolutionär regering
och förklarade, att denna regering endast kunde vara borgerlig
och att den vid "regleringen av kampen mellan den för
sin frihet kämpande nationens motsatta klasser inte bara måste
driva den revolutionära utvecklingen framåt, ulan också
bekämpa de faktorer, som hotar den kapitalistiska ordningens
grundvalar." I motsats till bolsjevikernas resolution innehöll
den mensjevistiska resolutionen inte ett ord om en hänsynslös
kamp mot kontrarevolutionen. Mensjevikerna inskränkte provisoriska
regeringens och därmed också revolutionens uppgift till
att upprätta och skydda den kapitalistiska ordningen.
En ingående analys av den mensjevistiska resolutionen om provisoriska
revolutionära regeringen och en motivering av bolsjevikernas
resolution återfinnes i den ovannämnda skriften "Socialdemokratins
två taktiker i den demokratiska revolutionen", Samlade
skrifter i urval, band V, sid. 43. Där återfinnes också
den fullständiga texten till dessa båda resolutioner.[TILLBAKA]
[8]
Marx menar här Nationalförsamlingen i Frankfurt, som inkallades
efter marsrevolutionen 1848 i Tyskland för att utarbeta en riksförfattning.
Nationalförsamlingen bestod huvudsakligen av ämbetsmän
från den förrevolutionära perioden samt borgare. Bland
de deputerade befann sig många universitetsprofessorer, vilket
föranledde Marx att ironiskt karakterisera Nationalförsamlingen
som ett "lärt koncilium". Majoriteten i Nationalförsamlingen
innehades av den liberala bourgeoisien, vilken utmärkte sig genom
alla de för den tidens tyska bourgeoisie karakteristiska egenskaperna,
nämligen feghet gentemot reaktionen och fruktan för arbetarnas
och böndernas revolutionära rörelse, förräderi
mot denna rörelse och kohandel med "kronan" (se ann.
65). Marx betecknade denna bourgeoisie som en tandlös gubbe.
Engels och Marx karakteriserade National-församlingen i Frankfurt
sort en "församling av gamla käringar". Ont resultaten
av denna församlings "verksamhet" säger Lenin
i broschyren "Socialdemokratins två taktiker" följande:
"De (d.v.s. Nationalförsamlingens medlemmar) talade vackra
ord, fattade alla slags demokratiska 'beslut', 'konstituerade' alla
slags friheter, men lämnade i verkligheten makten kvar i konungens
händer, organiserade ingen väpnad kamp mot militärmakten,
som stod till konungens förfogande. Och medan befriarna i Frankfurt
pratade, avvaktade konungen den rätta tidpunkten, förstärkte
sina militärkrafter, och kontrarevolutionen, stödd på
den reala makten, slog demokraterna och alla deras härliga 'beslut'
till marken."[TILLBAKA]
[9]
"Mot våldet från vänster" och "mot
de revolutionära partiernas strejkutskott" uppträdde
P. Struve (vid denna tid kadett) i artikeln "Två strejkutskott",
som publicerades i kadettidskriften Severnaja Svesda (Nordstjärnan)
nr 3 av den 12 januari 1906 (30 december 1905). Artikeln utgjorde
ett slags svar från kadetternas sida på det väpnade
decemberupproret i Moskva. Struve var upprörd över "våldet
från vänster" och beskyllde här de revolutionära
partierna för alt med detta våld fördärva och
undergräva revolutionens sak.
Vad beträffar översättningen av ordet "diktatur"
med orden "förstärkt skydd", som Lenin här
talar om, så avser han kadettprofessorn A. Kiesewetters tal
på ett möte i Moskva i Februari 1906, där denne
till svar på de socialdemokratiska talarnas anföranden
yttrade: "Hur ni än bemödar er att förmildra
uttrycket proletariatets 'diktatur', så kommer det inte att
lyckas er. Diktatur är ett latinskt ord och betyder på
ryska 'utomordentligt skydd' ("ochrana"), och därmed
kan man var som helst utom i Moskva försöka locka någon."
Kadettprofessorn jämförde alltså redan år
1906 diktaturen med den tsaristiska polisregimens värsta företeelser,
dess hemliga polis (ochranan) och dess gendarmeri.[TILLBAKA]
[10]
"Bulyginska duman" kallades den rådgivande riksduman,
som enligt lagen av den 19 (6) augusti 1906 skulle inkallas, men som
generalstrejken i oktober gjorde om intet. Förslaget till detta
rådgivande organ, som skulle tjäna som ett nytt byråkratiskt
bihang till den byråkratiska statsapparaten, utarbetades under
ledning av inrikesministern Bulygin. Valen till denna duma baserades
på en mycket hög egendomscensus. Den kunde därför,
som Lenin sade, endast vara en "rådgivande korporation
av representanter för godsägarna och storbourgeoisien",
"valda under uppsilat och med bistånd av den absolutistiska
regeringens lakejer på grundvalen av en så utpräglad
stånds- och indirekt rösträtt, att den rent av är
ett hån mot folkrepresentationens idé" (artikeln
"Bojkotten mot Bulyginska duman och upproret"). Bolsjevikerna
förklarade en aktiv bojkott mot "Bulyginska duman",
men mensjevikerna intog en förvirrad opportunistisk hållning.
För det första menade de att valen skulle utnyttjas till
påtryckning på väljarna, så att anhängarna
av en demokratisk folkrepresentation valdes, för det andra skulle
egenmäktiga val organiseras i syfte att bilda "revolutionära
självstyrelser" och därnäst en Konstituerande
församling. Utförligare uppgifter om Bulyginska duman och
om striden mellan bolsjevikerna och mensjevikerna i denna fråga
ingår i Samlade skrifter i urval, V bandet, ovannämnda
artikel samt i ann. 13.[TILLBAKA]
[11]
Lenin åsyftar här den politiska studentstrejken hösten
1905 ävensom kadettprofessorernas bemödanden att bringa
den på fall.[TILLBAKA]
[12] Med "konstitution" menar Lenin här
tsarens manifest av den 17 oktober 1905, vilket utgavs till följd
av generalstrejken i oktober och vari lovades att en folkrepresentation
skulle inkallas och arbetarnas rösträtt utvidgas, samt
Wittes lag om riksduma (i stället för den Bulyginska,
se ann. 10) och dumaval, vilken utgavs i samband med det väpnade
upproret i Moskva (se härom utförligare i anm. 14 och
15, Samlade skrifter i urval, V bandet).[TILLBAKA]
[13] Lenin åsyftar här en konkret händelse.
Maria Spiridonova, medlem av socialistrevolutionärernas parti,
häktades år 1905 och beskylldes för att ha mördat
en ämbetsman, Lusjenovski, som lett undertryckandet av bonderörelsen
i guvernementet Tambov. I häktet misshandlades Spiridonova
ohyggligt av kosackofficeren Avramov, vilken senare dödades
av socialistrevolutionärerna.[TILLBAKA]
[14] Här menar Lenin den tsaristiska regimens
lakejer under revolutionen 1905. Avramov omnämnes i ann. 13.
Durnovo, inrikesminister i Wittes regering, slog ned revolutionen
1905. Amiral Dubasov, generalguvernör i Moskva, var en ärkereaktionär,
som blodigt undertryckte bonderörelsen i flera guvernement
och blev särskilt beryktad genom undertryckandet av decemberupproret
i Moskva, där arbetare nedsköts utan dom och rannsakning.
Min var befälhavare för Semjonovska livgardet och ledde
trupperna vid decemberupprorets kuvande i Moskva, där han gav
order att "inte taga några fångar", d. v.
s. skjuta ned alla revolutionära arbetare, som råkade
i soldaternas händer.[TILLBAKA]
[15] Lenin förlöjligar här det för
alla brackor utmärkande kryperiet för de borgerliga lagarna,
vilket även propageras av den borgerliga vetenskapen. Den borgerliga
rättsvetenskapen avslöjar inte de bestående lagarnas
sociala rötter och analyserar inte de klassintressen, ur vilka
dessa lagar framgår. Den ställer sig endast uppgiften
att utlägga lagarnas bokstav utan att ens tänka på
att kritisera dem. Den borgerliga rättsvetenskapen böjer
sig för dessa lagar, vilka skyddar de borgerliga klassernas
intressen och håller dem heliga. Varje handling, som kränker
dessa lagar eller överskrider den borgerliga laglighetens och
ordningens ram, förklarar denna vetenskap vara otillåtna.
Den borgerliga rättsvetenskapen går därför
i huvudsak ut på att stärka kälkborgarna i deras
tro, att den borgerliga statens lagar och det av dem skyddade sociala
systemet är oförgängliga.[TILLBAKA]
[16] Tidskriften Bes Saglavija (Utan rubrik) utgavs
år 1906 av en halvkadettisk grupp, till vilken J. Kuskova,
S. Prokopovitj och S. Bogutjarsky hörde.[TILLBAKA]
[17] De allmänna strejkkommittéerna
bildades år 1905 i de stora arbetarcentra i syfte att sammansluta
strejkrörelsen i resp. stads eller distrikts alla företag.
Under deras ledning reste sig en väldig våg av politiska
generalstrejker. I allmänhet uppstod alla dessa strejkkommittéer
tidigare än arbetarsovjeterna och tjänade, exempelvis
å Ivanovo-Vosnesensk, som underlag för sovjeternas bildande.[TILLBAKA]
[18] Här menas tiden för den I (Witteska)
riksduman år 1906 (se härom anm. 14 i Samlade skrifter
i urval, band V), då kadetterna under ivrigt lovprisande av
denna "med förlov sagt, konstitution" (Lenins uttryck)
utsådde bedrägliga förhoppningar om att redan denna
duma, som i verkligheten endast var ett tsarregeringens rådgivande
organ, utgjorde ett parlament.
I samma broschyr, "Kadetternas seger och arbetarpartiets uppgifter",
vilken Lenin här citerar, skrev han följande:
"Det säregna i den ryska revolutionens nuvarande läge
består i, att de objektiva förhållandena skjuter
i förgrunden en energisk utomparlamentarisk kamp för parlamentarismen.
Därför finns det också i ett sådant ögonblick
ingenting skadligare och farligare än författningsillusioner
och parlamentarisk lek".[TILLBAKA]
[19] Frågan om penningunderstöd åt
ångbåtsbolagen, som upprätthöll trafiken med
Östasien, Australien och Afrika, utlöste 1885 en skarp
kamp inom den tyska socialdemokratin. Regeringen, som för denna
subvention krävde 4,4 milj. mk, fullföljde därmed
syftet att exploatera de koloniala och halvkoloniala länderna
samt att utvidga Tysklands inflytelsesfärer där.
Att rösta för beviljandet av denna subvention innebar
att understödja den tyska bourgeoisiens kolonialpolitik, som
bestod i utplundring av koloniernas och halvkoloniernas undertryckta
folk. Den socialdemokratiska riksdagsfraktionens majoritet, liksom
hela den växande högerflygeln av den tyska socialdemokratin,
understödde bourgeoisiens kolonialpolitik. Fraktionens minoritet
åter, understödd av partiets huvudorgan, Der Sozialdemokrat,
som då (under socialistlagens tid) utgavs i Schweiz, gick
till kamp mot denna opportunistiska inställning. Engels' energiska
ingripande ledde till att minoriteten segrade och att fraktionen
i dess helhet blev tvungen alt rösta emot bevillningen av ångbåtssubventionen.
Striden inom fraktionen och inom partiet i dess helhet i denna fråga
var så skarp, och högerflygelns opportunism framträdde
i så krassa former, att Engels' i samband härmed - och
inte för första gången - var hågad att bryta
med högerflygeln. Den 3 juni 1885 skrev han till Sorge:
"Beträffande riksdagstyskarna så hade du en likadan
förkänsla som jag - i frågan om ångbåtssubventionen
avslöjade de en kolossal kälkborgaraptit. Det var inte
långt ifrån att det gått till brytning, vilket
nu, så länge socialistlagen gäller, inte vore önskvärt.
Men så snart vi i Tyskland får en smula elbowroom (armbågsfrihet),
skall väl brytningen komma, och då blir den bara till
nytta" (kurs. av oss. - Red.)
I ett brev till Bebel i juli samma år, där han angriper
W. Liebknecht, som sökte medla i partistriden, skrev Engels
åter om nödvändigheten att bryta med opportunisterna:
"I hela denna historia - säger han ironiskt om W. Liebknecht
- spelar Liebknecht den komiska rollen av en ligghöna, som
kläckt ankungar: han ville driva upp "bildade" socialister,
och se – ur äggen har idel brackor och kälkborgare
krupit fram... Nåväl, det enda resultatet av hela saken
blir, att partiet vaknar till medvetande om, att det existerar två
strömningar inom detsamma, av vilka den ena anger riktningen
för massan, den andra för flertalet s. k. ledare, och
att dessa riktningar alltmera måste divergera. Härigenom
förberedes den kommande sprängningen, och detta är
mycket bra" (Marx-Engets, Briefe an A. Bebel, W. Liebknecht,
K. Kautsky und andere, 1933, sid. 299 ff; kurs. av oss. - Red.)
Som vi vet, kunde endast bolsjevikerna med Lenin i spetsen - efter
Marx' och Engels' död de enda konsekventa marxisterna - fortsätta
och genomföra denna kurs på brytning med opportunisterna
såväl i Ryssland som inom den tyska socialdemokratin
och inom hela II Internationalen.[TILLBAKA]
[20] "De unga" kallades den "vänster"-opportunistiska
strömning inom den tyska socialdemokratin, som började
bildas under socialistlagens tid (1879-1890) och framträdde
såsom särskild oppositionell gruppering inom detta parti
i början på 90-talet. Denna "vänster"-opportunism
(Ernst Kampfmeyer, G. Müller, Br. Wille m. fl.), som närdes
av högeropportunismens tillväxt inom den tyska socialdemokratin
samt uppträdde emot denna, utgjorde själv en typisk, åt
anarkismen lutande, småborgerligt revolutionär riktning
av samma art som otsovisterna, ultimatisterna och vperjodisterna
i Ryssland under reaktionsperioden. Engels fullföljde sin och
Marx' kamplinje på två fronter: han gisslade högeropportunismen
inom den tyska socialdemokratin och den försonliga inställningen
gentemot densamma, som härskade i de ledande kretsarna, samtidigt
som han med all kraft uppträdde emot "vänster"-opportunismen,
mot de anarkistiska tendenserna och "de ungas" revolutionära
fraser. "De unga" uteslöts ur socialdemokratin och
gled senare helt och hållet ned till anarkismen eller till
högeropportunismen.[TILLBAKA]
[21] Edvard Bernstein - förkrigsperiodens mest
framträdande opportunist, som under kriget var chauvinist och
efter kriget blev socialfascist, uppträdde redan 1897 såsom
en äkta agent för bourgeoisien inom arbetarrörelsen
och "kritiserade" marxismen. I den tyska socialdemokratins
teoretiska organ Neue Zeit publicerade han en artikelserie, "Socialismens
problem", vilken han senare omarbetade och utvidgade samt utgav
som bok "Socialismens förutsättningar och socialdemokratins
uppgifter". I denna bok liksom i artiklarna i Neue Zeit förkastade
Bernstein marxismens viktigaste läror. Ökningen och skärpningen
av kapitalismens motsägelser ersatte han med deras mildrande
och slutliga upphävande; ökningen och skärpningen av
klasskampen mellan proletariatet och bourgeoisien ersatte han med
en avspänning av denna kamp, med samarbete mellan proletariatet
och bourgeoisien; oundvikligheten och nödvändigheten av
den sociala revolutionen och proletariatets diktatur ersatte han med
en fredlig omgestaltning av det kapitalistiska samhället genom
samarbete mellan klasserna på den borgerliga demokratins grundval
och genom kapitalismens övergång till socialism. I konsekvens
härmed krävde han, att det socialdemokratiska partiet skulle
ombildas från proletariatets parti till ett socialreformistiskt
mellanklassparti, således i grund och botten till ett liberalt
borgerligt parti. I sin bok "upprepade han flera gånger
det banala borgerliga gycklet" om Marx' och Engels' "primitiva
demokratism". Neue Zeits redaktion, som leddes av K. Kautsky,
publicerade Bernsteins artiklar utan den ringaste invändning.
Först efter långt dröjsmål uppträdde Kautsky
mot Bernstein och "kritiserade" honom i en rad frågor,
framför allt i den viktigaste och väsentligaste frågan
i marxismens revolutionära teori, nämligen i frågan
om proletariatets diktatur, om nödvändigheten för proletariatet
att krossa statsmaskineriet. Detta gjorde han likväl på
ett sådant sätt, att hans "kritik" "inte
var en polemik mot Bernstein, utan i själva verket en eftergift
åt honom, ett utlämnande av positionerna åt opportunismen"
(se Lenin, Samlade skrifter i urval, band 12, sid. 113). Även
i fortsättningen kritiserade såväl Kautsky som de
ledande kretsarna inom den tyska socialdemokratin och II Internationalen
muntligen Bernstein och bernsteinismen. De visade sin "ortodoxi"
i ord, men i praktiken anpassade de sig allt mera till opportunismen.
"Opportunisterna anpassade sig .. till bourgeoisien ... de 'ortodoxa'
i sill tur anpassade sig till opportunismen ... Följden var,
att opportunismen vann överhanden, ty kedjan mellan bourgeoisiens
politik och de 'ortodoxas' politik var sluten" (Stalin, Leninismens
grundvalar, 1934, sid. 17)
Lenin bekämpade konsekvent Bernstein och hans anhängare,
Vollmar, David, Herz & Co. Redan på 1890-talet och i början
av 1900-talet bekämpade han bernsteinismen och opportunismen
överhuvud taget både inom den tyska socialdemokratin och
inom II Internationalen. En konsekvent strid mot Bernstein och hans
ryska anhängare ("ekonomisterna") fördes endast
av Iskra och Sarja under Lenins ledning åren 1900-1903. Det
enda parti, som allt sedan sitt grundande år 1903 satte kurs
på brytning med opportunisterna såväl i Ryssland
som i II Internationalen (även med centristerna, kautskyisterna)
och konsekvent genomförde denna kurs, var bolsjevikernas parti.[TILLBAKA]
[22] Här åsyftas släktskapen mellan
kadetternas och mensjevikernas ståndpunkter. Under den första
ryska revolutionsperioden var Struve redaktör för kadettidningen
Polarnaja Svesda (Polstjärnan) och Blank för den halvkadettiska
och halvmensjevistiska tidningen Nasja Sjisa (Vårt liv).[TILLBAKA]