FÖRSTA KAPITLET
Kampen för att skapa ett socialdemokratiskt arbetarparti i
Ryssland.
(1883-1901)
1. LIVEGENSKAPENS UPPHÄVANDE OCH INDUSTRIKAPITALISMENS
UTVECKLING I RYSSLAND. DET MODERNA INDUSTRIPROLETARIATETS UPPKOMST.
ARBETARRÖRELSENS FÖRSTA STEG.
Tsarryssland beträdde senare än andra länder
den kapitalistiska utvecklingens väg. Fram till 1860-talet fanns
det mycket få fabriker och verkstäder i Ryssland. De adliga
godsägarnas feodalhushållning var förhärskande.
Under feodalsystemet kunde industrin inte undergå någon
verklig utveckling. De livegnas ofria arbete resulterade i en låg
arbetsproduktivitet inom lantbruket. Hela den ekonomiska utvecklingens
gång drev hän mot livegenskapens avskaffande. Tsarregeringen,
som var försvagad av det militära nederlaget under Krimkriget
och uppskrämd av böndernas "revolter" mot godsägarna,
såg sig nödsakad att år 1861 upphäva livegenskapen.
Men också sedan livegenskapen upphävts fortsatte
godsägarna att förtrycka bönderna. Godsägarna plundrade
bönderna, genom att vid "befrielsen" avskära och
fråntaga dem en betydande del av den jord, som dessa tidigare
brukat. Denna del av jorden kallade bönderna "avskurna jordstycken".
Bönderna tvangs att betala lösen åt godsägarna
för sin "befrielse" - sammanlagt cirka två miljarder
rubel.
Sedan livegenskapen upphävts var bönderna
tvungna att på de mest betungande villkor arrendera jord av godsägarna.
Utom kontanta arrendeavgifter tvang godsägaren ej sällan bönderna
att utan lön och med egna redskap och hästar bruka en viss
del av godsägarens jord. Detta kallades "avtjänande"
eller "dagsverksskyldighet". Oftast var bonden tvungen att
för den arrenderade jorden avlämna hälften av sin skörd
in natura till godsägaren. Detta kallades "hälftenbruk".
På så sätt förblev läget
ungefär detsamma som under livegenskapen, bara med den skillnaden
att bonden nu personligen var fri, att man inte kunde sälja eller
köpa honom som ett föremål.
Godsägarna pressade medelst olika roffarmedel
(arrende, böter) den sista musten ur det efterblivna bondehushållet.
På grund av godsägarnas förtryck kunde den stora massan
av bönderna inte förbättra sitt jordbruk. Detta var orsaken
till lantbrukets ytterliga efterblivenhet i det förrevolutionära
Ryssland, varav följde täta missväxter och hungerår.
Kvarlevorna av den feodala hushållningen, de
oerhörda pålagorna och friköpsavgifterna åt godsägarna,
vilka ofta översteg bondehushållets inkomster, ledde till
att bondemassorna ruinerades och utarmades samt tvingade bönderna
att lämna hembyn och söka sig arbetsförtjänst. De
gick till fabrikerna och verkstäderna. Fabriksägarna erhöll
billig arbetskraft.
Arbetarna och bönderna hade över sig en hel
armé av landsfogdar, fiskaler, gendarmer, poliskonstaplar och
lantpoliser, som skyddade tsaren, kapitalisterna och godsägarna
mot de arbetande, mot de utsugna. Ända till 1903 upprätthölls
husagan. Ehuru livegenskapen var upphävd, måste bönderna
slita spö för den ringaste förseelse eller för att
de inte betalt pålagorna. Arbetarna piskades av polisen och kosackerna,
särskilt under strejkerna, när arbetarna nedlade arbetet,
därför att de inte längre kunde uthärda fabriksägarnas
trakasserier. Arbetarna och bönderna hade inga som helst politiska
rättigheter i det tsaristiska Ryssland. Det tsaristiska självhärskardömet
var folkets värsta fiende.
Tsarryssland var ett folkens fängelse. Tsarrysslands
talrika icke-ryska folkslag var fullständigt rättslösa
och utsattes ständigt för alla slags förödmjukelser
och kränkningar. Tsarregeringen vande den ryska befolkningen att
betrakta de infödda folkslagen i de nationella områdena som
lägre raser, kallade dem officiellt för "utbördingar"
samt uppammade förakt och hat mot dem. Tsarregeringen underblåste
medvetet nationell oenighet, hetsade det ena folket mot det andra, organiserade
judepogromer och blodiga fejder mellan tatarerna och armenierna i Transkaukasien.
I de nationella områdena innehades alla eller
nästan alla statliga ämbeten av ryska tjänstemän.
Alla ärenden inför institutioner och domstolar fördes
på ryska språket. Det var förbjudet att utge tidningar
och böcker på de nationella språken, i skolorna var
det förbjudet att undervisa på modersmålet. Tsarregeringen
strävade att kväva varje yttring av den nationella kulturen
och bedrev en politik, som gick ut på att med våld "förryska"
de ickeryska nationaliteterna. Tsarismen uppträdde som de icke-ryska
folkens bödel och tyrann.
Efter livegenskapens upphävande gick industrikapitalismens
utveckling i Ryssland tämligen snabbt framåt, trots kvarlevorna
från feodalismen, som fortfarande hämmade denna utveckling.
Under 25 år, från 1865 till 1890, ökade antalet arbetare
på enbart de stora fabrikerna, verkstäderna och järnvägarna
från 706.000 till 1.433.000, det vill säga till mer än
det dubbla.
Ännu snabbare började den kapitalistiska
storindustrin i Ryssland utvecklas på 1890-talet. Vid slutet av
90-talet hade antalet arbetare på de stora fabrikerna och verkstäderna,
i gruvindustrin och järnvägsväsendet inom enbart 50 guvernement
i europeiska Ryssland ökat till 2.207.000 och i hela Ryssland till
2.792.000 personer.
Detta var ett modernt industriproletariat, som helt
och hållet skilde sig från fabriksarbetarna under livegenskapens
period samt från arbetarna inom småindustrin, hemslöjds-
och all möjlig annan industri, genom sin koncentrering i stora
kapitalistiska företag och genom sin revolutionära kampduglighet.
Det industriella uppsvinget på 1890-talet var
i främsta rummet förknippat med det ökade järnvägsbygget.
Under ett decennium (1890-1900) anlades över 21.000 verst [1
verst = 1.067 meter. - övers.] nya järnvägslinjer.
För järnvägarna krävdes en kolossal mängd metall
(till räls, lokomotiv och vagnar), det krävdes allt mer bränsle,
stenkol och olja. Detta medförde att metallurgin och bränsleindustrin
utvecklades.
Liksom i alla kapitalistiska länder avlöstes
också i det förrevolutionära Ryssland de industriella
uppsvingsåren av industrikriser, av stagnationer i industrin,
vilka tungt drabbade arbetarklassen och dömde hundratusentals arbetare
till arbetslöshet och elände.
Ehuru kapitalismens utveckling i Ryssland efter livegenskapens
upphävande fortskred ganska snabbt, stod Ryssland likväl i
sin ekonomiska utveckling långt efter de andra kapitalistiska
länderna. Den väldiga majoriteten av befolkningen var fortfarande
sysselsatt inom lantbruket. I sin berömda bok "Kapitalismens
utveckling i Ryssland" anförde Lenin viktiga siffror från
den allmänna folkräkning, som företogs år 1897.
Det visade sig att omkring fem sjättedelar av hela befolkningen
var sysselsatt inom jordbruket, medan endast omkring en sjättedel
av befolkningen var sysselsatt inom stor- och småindustrin, handeln,
järnvägsväsendet och sjöfarten, med byggnads- och
skogsarbete och så vidare.
Detta visar att Ryssland, trots kapitalismens utveckling
i detta land, var ett i ekonomiskt avseende efterblivet agrarland, ett
småborgerligt land, det vill säga ett land, där den
på småegendom baserade, föga produktiva, individuella
bondehushållningen fortfarande var förhärskande.
Kapitalismens utveckling försiggick inte endast
i städerna utan också på landsbygden. Bondeklassen,
som var det förrevolutionära Rysslands talrikaste klass, sönderföll
och differentierades. Av de mest välbärgade bönderna
på landsbygden avskildes ett överskikt av kulaker, en lantbourgeoisi,
medan å andra sidan många bönder ruinerades och antalet
fattigbönder, proletärer och halvproletärer på
landsbygden ökades. Antalet medelstora bönder minskade emellertid
årligen.
År 1903 räknade man i Ryssland ungefär
10 miljoner bondgårdar. I sin broschyr "Till de fattiga på
landsbygden" beräknade Lenin, att av detta antal inte mindre
än tre och en halv miljon gårdar innehades av bönder,
som saknade hästar. Dessa fattiga bondefamiljer besådde
vanligen en obetydlig jordlapp, den övriga jorden lämnade
de åt kulakerna och gick själva ut på arbetsförtjänst.
På grund av sin ställning stod fattigbönderna närmast
proletariatet. Lenin kallade dem lantproletärer eller halvproletärer.
Å andra sidan hade halvannan miljon (av hela
antalet 10 miljoner bondgårdar) rika bondgårdar, som innehades
av kulaker, slagit under sig hälften av all odlad bondejord. Denna
bondebourgeoisi blev allt rikare, trängde undan fattig- och medelbönderna,
berikade sig på lantarbetarnas och daglönarnas arbete samt
förvandlades till jordbrukskapitalister.
Redan på 1870-talet men isynnerhet på 80-talet
började arbetarklassen i Ryssland vakna och tog upp kamp mot kapitalisterna.
I det tsaristiska Ryssland var arbetarnas ställning oerhört
svår. På 80-talet uppgick arbetsdagen på fabriker
och verkstäder till minst 12½ timme, i textilindustrin ända
till 14-15 timmar. Kvinno- och barnarbete exploaterades i stor utsträckning.
Barnen arbetade lika många timmar som de vuxna, men erhöll
liksom kvinnorna betydligt mindre arbetslön. Arbetslönen var
omåttligt låg. Största delen av arbetarna erhöll
endast 7-8 rubel i månaden. De allra högst avlönade
arbetarna på metallfabrikerna och i gjuterierna erhöll ej
mer än 35 rubel i månaden. Något arbetsskydd existerade
inte, vilket medförde massor av olycks- och dödsfall bland
arbetarna. Det fanns ingen arbetarförsäkring, och läkarhjälp
erhöll man endast mot betalning. Bostadsförhållandena
var ohyggligt svåra. I arbetarkasernerna, i små kyffen bodde
10-12 arbetare. Fabriksägarna bedrog ofta arbetarna vid uträkningen
av lönerna, tvingade dem att köpa livsmedel till hutlösa
priser i fabrikernas butiker och plundrade arbetarna genom att pålägga
dem böter.
Arbetarna började träffa överenskommelser
med varandra och hos fabriksägaren gemensamt framföra krav
på förbättringar i sitt outhärdliga läge.
De nedlade arbetet, det vill säga förklarade strejk. De första
strejkerna på 70- och 80-talen utbröt vanligen på grund
av måttlösa böter, bedrägeri och uppskörtning
vid utbetalning av lönerna åt arbetarna eller för att
lönesatserna sänkts.
Under de första strejkerna hände det ibland
att arbetare, vars tålamod fullständigt tagit slut, krossade
maskinerna, slog in fönstren på fabriksbyggnaderna, förstörde
fabrikernas butiker och kontor.
De upplysta arbetarna började förstå,
att det behövdes organisation för att kunna föra framgångsrik
kamp mot kapitalisterna. Arbetarföreningar började bildas.
År 1875 organiserades i Odessa "Sydryska
arbetarförbundet". Denna första arbetarorganisation existerade
8-9 månader, varpå den revs upp av tsarregeringen.
I Petersburg organiserades 1878 "Nordryska arbetarförbundet",
som leddes av snickaren Chalturin och klensmeden Obnorskij. I detta
förbunds program hette det, att förbundet ifråga om
sina uppgifter anslöt sig till Västeuropas socialdemokratiska
arbetarpartier. Som sitt slutmål angav förbundet genomförandet
av den socialistiska revolutionen - "störtandet av det bestående
politiska och ekonomiska statssystemet som ett ytterst orättvist
system". En av dem, som organiserade förbundet, Obnorskij,
hade vistats någon tid i utlandet och där lärt känna
den verksamhet, som de marxistiska socialdemokratiska partierna och
den av Marx ledda Första Internationalen bedrev. Detta satte sin
prägel på "Nordryska arbetarförbundets" program.
Som sin närmaste uppgift satte förbundet erövrande av
politisk frihet och politiska rättigheter för folket (yttrande-
och tryckfrihet, församlingsfrihet och så vidare). Bland
de närmaste kraven fanns också kravet på arbetsdagens
begränsande.
Antalet medlemmar i förbundet uppgick till 200
och det hade lika många sympatiserande. Förbundet började
deltaga i arbetarstrejker och leda dem. Tsarregeringen sprängde
även detta arbetarförbund.
Men arbetarrörelsen fortsatte att växa och
spred sig till allt flera nya distrikt. 80-talet medförde ett stort
antal strejker. Under en period av fem år (1881-1886) förekom
mer än 48 strejker med 80.000 strejkande arbetare.
Särskilt betydelsefull i den revolutionära
rörelsens historia är den stora strejk, som utbröt 1885
på Morosovs fabrik i Orechovo-Sujevo.
På denna fabrik arbetade omkring 8.000 man. Arbetsförhållandena
försämrades dag för dag: från 1882 till 1884 hade
arbetslönen sänkts fem gånger, varvid lönesatserna
år 1884 på en gång sänkts med en fjärdedel,
d. v. s. med 25 procent. Och till på köpet betungade fabriksägaren
Morosov arbetarna med böter. Som det visade sig under rättegången
efter strejken, hade i form av böter avdragits 30 till 50 kopek
från varje rubel av arbetslönen till fabriksägarens
fördel. Arbetarna uthärdade inte detta rofferi och i januari
1885 förklarade de strejk. Denna hade organiserats i förväg.
Den leddes av arbetaren Peter Moisejenko, en föregångsman,
som tidigare varit medlem av "Nordryska arbetarförbundet"
och redan ägde revolutionär erfarenhet. Strax före strejken
utarbetade Moisejenko tillsammans med andra av de mest medvetna vävarna
en rad krav till fabriksägaren, vilka godkändes på ett
hemligt rådslag av arbetarna. Framför allt krävde arbetarna
att rofferiet med böterna skulle upphöra.
Denna strejk slogs ned med väpnad makt. Över
600 arbetare arresterades och tiotals av dem ställdes inför
domstol. Liknande strejker förekom år 1885 på fabrikerna
i Ivanovo-Vosnesensk.
Uppskrämd av arbetarrörelsens tillväxt
såg sig tsarregeringen följande år nödsakad att
utfärda en lag om böter. I denna lag förklarades, att
bötespengarna inte fick hamna i fabriksägarens ficka utan
skulle användas för arbetarnas behov.
På grund av erfarenheterna från den morosovska
och andra strejker förstod arbetarna, att de kunde uppnå
mycket genom organiserad kamp. Ur arbetarrörelsens egna led började
framträda skickliga ledare och organisatörer, vilka oryggligt
försvarade arbetarklassens intressen.
På grundval av arbetarrörelsens tillväxt
och under inflytande av den västeuropeiska arbetarrörelsen
började vid denna tid de första marxistiska organisationerna
att bildas i Ryssland.
2. FOLKLIGHETSRÖRELSEN OCH MARXISMEN I RYSSLAND.
PLECHANOV OCH HANS GRUPP "ARBETETS FRIGÖRELSE". PLECHANOVS
KAMP MOT FOLKLIGHETSRÖRELSEN. MARXISMENS SPRIDNING I RYSSLAND.
Innan de marxistiska grupperna uppstått, bedrevs
det revolutionära arbetet i Ryssland av "de folkliga"
(narodnikerna, av narod = folk), som var motståndare till marxismen.
Den första ryska marxistiska gruppen uppstod 1883.
Det var gruppen "Arbetets frigörelse", som G. V. Plechanov
organiserade i utlandet, i Geneve, dit han för sin revolutionära
verksamhet varit tvungen att fly undan tsarregeringens förföljelser.
Plechanov hade själv hittills varit "folklighetsman".
Under emigrationen lärde han känna marxismen, varpå
han bröt med folklighetsrörelsen och blev en framstående
propagandist för marxismen.
Gruppen "Arbetets frigörelse" utförde
ett stort arbete för att sprida marxismen i Ryssland. Den översatte
till ryska Marx' och Engels' arbeten: "Kommunistiska partiets manifest",
"Lönarbete och kapital", "Socialismens utveckling
från utopi till vetenskap" och andra, vilka den lät
trycka i utlandet och började sprida illegalt i Ryssland. G. V.
Plechanov, Sasulitj, Axelrod och andra medlemmar av denna grupp skrev
också en rad arbeten, i vilka de klarlade Marx' och Engels' lära
och förklarade den vetenskapliga socialismens idéer.
Marx och Engels, proletariatets stora läromästare,
var de första som i motsats till de utopiska socialisterna klargjorde,
att socialismen inte är någon uppfinning av drömmare
(utopister) utan ett ofrånkomligt resultat av det moderna kapitalistiska
samhällets utveckling. De visade, att det kapitalistiska systemet
kommer att falla, alldeles som det feodala systemet har fallit, att
kapitalismen själv skapar sin dödgrävare i proletariatets
gestalt. De visade, att endast proletariatets klasskamp, endast proletariatets
seger över bourgeoisin kommer att befria mänskligheten från
kapitalismen, från exploateringen.
Marx och Engels lärde proletariatet att bli medvetet
om sina krafter, att bli medvetet om sina klassintressen och att sammansluta
sig för den avgörande kampen mot bourgeoisin. Marx och Engels
upptäckte lagarna för det kapitalistiska samhällets utveckling
och bevisade vetenskapligt att det kapitalistiska samhällets utveckling
och klasskampen i detsamma oundvikligen måste leda till kapitalismens
fall, till proletariatets seger, till proletariatets diktatur.
Marx och Engels lärde, att det är omöjligt
att på fredlig väg frigöra sig från kapitalets
makt och förvandla den kapitalistiska egendomen till samhällelig
egendom, att arbetarklassen kan uppnå detta endast genom att tillgripa
revolutionärt våld mot bourgeoisin, genom den proletära
revolutionen, genom att upprätta sitt politiska välde:
proletariatets diktatur, vilken måste slå ned utsugarnas
motstånd och skapa ett nytt, klasslöst kommunistiskt samhälle.
Marx och Engels lärde, att industriproletariatet
är det kapitalistiska samhällets mest revolutionära och
därför mest progressiva klass, att endast en sådan klass
som proletariatet kan samla omkring sig alla med kapitalismen missnöjda
krafter och föra dem till storms mot kapitalismen. Men för
att besegra den gamla världen och skapa det nya, klasslösa
samhället måste proletariatet ha sitt eget arbetarparti,
vilket Marx och Engels kallade kommunistiska partiet.
Det var just med spridandet av Marx' och Engels' åsikter
som den första ryska marxistiska gruppen, Plechanovs grupp "Arbetets
frigörelse", sysselsatte sig.
Gruppen "Arbetets frigörelse" höjde
marxismens baner i den ryska pressen i utlandet vid en tidpunkt, då
det ännu inte fanns någon socialdemokratisk rörelse
i Ryssland. Det var nödvändigt att framför allt teoretiskt,
ideologiskt bereda väg för denna rörelse. Det viktigaste
ideologiska hindret på vägen för marxismens och den
socialdemokratiska rörelsens spridning var vid denna tid "de
folkligas" åsikter, som då var förhärskande
bland de upplysta arbetarna och de revolutionärt sinnade intellektuella.
I och med kapitalismens utveckling i Ryssland blev
arbetarklassen en mäktig progressiv kraft, som var i stånd
att föra organiserad revolutionär kamp. Men "de folkliga"
förstod inte arbetarklassens ledande roll. De ryska "folklighetsmännen"
hade den oriktiga uppfattningen, att det inte var arbetarklassen utan
bönderna, som utgjorde den revolutionära huvudkraften, samt
att tsarens och godsägarnas makt kunde störtas enbart medelst
bonde- "revolter". "De folkliga" kände ej arbetarklassen
och förstod inte, att bönderna ensamma utan förbund med
arbetarklassen och utan dess ledning ej kan besegra tsarismen och godsägarna.
"De folkliga" förstod inte, att arbetarklassen är
samhällets mest revolutionära och mest progressiva klass.
"De folkliga" försökte till en
början att resa bönderna till kamp mot tsarregeringen. I detta
syfte klädde sig de unga revolutionära intellektuella i bondekläder
och begav sig ut på landsbygden - "till folket", som
man sade på den tiden. Härav kommer också namnet "de
folkliga". Men bönderna följde dem inte, emedan de inte
heller på rätt sätt kände eller förstod bönderna.
De flesta "folklighetsmännen" häktades av polisen.
Då beslöt "de folkliga" att fortsätta kampen
mot det tsaristiska självhärskardömet endast med egna
krafter, utan folket, vilket ledde till ännu allvarligare misstag.
"De folkligas" hemliga förening "Folkviljan"
(Narodnaja Volja) vidtog förberedelser för att döda tsaren.
Den l mars 1881 lyckades folkviljemännen döda tsar Alexander
II med en bomb. Detta medförde emellertid inte den ringaste fördel
för folket. Genom att döda enskilda personer kunde man inte
störta det tsaristiska självhärskardömet och ej
tillintetgöra godsägarklassen. I den dödade tsarens ställe
kom en annan, Alexander III, under vilken arbetarnas och böndernas
liv ytterligare försämrades.
Den väg "de folkliga" valt för
kampen mot tsarismen genom enskilda attentat och individuell terror
var oriktig och skadlig för revolutionen. Den individuella terrorns
politik härledde sig ur "de folkligas" oriktiga teori
om aktiva "hjältar" och en passiv "hop", som
väntar på stordåd av "hjältarna". Enligt
denna bedrägliga teori är det endast enskilda framträdande
individer, som gör historien, medan massan, folket, klassen, "hopen",
som "de folkliga" författarna föraktfullt uttryckte
sig, är oförmögen till målmedvetna, organiserade
aktioner och endast blint följer efter "hjältarna".
Därför tog "de folkliga" avstånd från
revolutionärt massarbete bland bönderna och inom arbetarklassen
samt övergick till individuell terror. "De folkliga"
tvingade en av den tidens största revolutionärer, Stefan Chalturin,
att upphöra med arbetet på att organisera ett revolutionärt
arbetarförbund och helt ägna sig åt terrorn.
"Folklighetsmännen" avledde de arbetandes
uppmärksamhet från kampen mot förtryckarklassen genom
för revolutionen gagnlösa attentat mot enskilda representanter
för denna klass. De hämmade utvecklandet av arbetarklassens
och böndernas revolutionära initiativ och aktivitet.
"De folkliga" hindrade arbetarklassen att
komma till insikt om sin ledande roll i revolutionen och fördröjde
bildandet av ett självständigt parti för arbetarklassen.
Ehuru "folklighetsmännens" hemliga organisation
slogs sönder av tsarregeringen, fortlevde deras åsikter ännu
länge bland de revolutionärt sinnade intellektuella. De rester
av "de folkliga", som ännu fanns kvar, gjorde ett segt
motstånd mot marxismens spridning i Ryssland och hämmade
arbetarklassens organisering.
Därför kunde marxismen i Ryssland växa
och stärkas endast i kamp mot folklighetsrörelsen.
Gruppen "Arbetets frigörelse" bekämpade
"de folkligas" oriktiga uppfattningar och påvisade,
vilken skada deras lära och deras kampmetoder tillfogade arbetarrörelsen.
I sina mot "de folkliga" riktade arbeten visade Plechanov,
att deras åsikter inte hade någonting gemensamt med den
vetenskapliga socialismen, även om de kallade sig socialister.
Plechanov var den förste, som underkastade "de
folkligas" oriktiga uppfattningar en marxistisk kritik. Samtidigt
som han tillfogade "de folkligas" åsikter välriktade
slag, utvecklade han ett glänsande försvar för de marxistiska
åsikterna.
Vari bestod "de folkligas" felaktiga grunduppfattningar,
vilka Plechanov tillfogade ett förintande slag?
För det första påstod "de folkliga",
att kapitalismen i Ryssland var en "tillfällig" företeelse,
att den ej skulle komma att utvecklas i Ryssland, och följaktligen
skulle inte heller proletariatet komma att växa och utvecklas.
För det andra ansåg "de folkliga"
ej arbetarklassen vara den ledande klassen i revolutionen. De drömde
om att nå fram till socialismen utan proletariatet. Den viktigaste
revolutionära kraften ansåg "de folkliga" vara
bönderna, ledda av de intellektuella, samt böndernas byalag,
vilket de betraktade som embryot och grundvalen för socialismen.
För det tredje hade "de folkliga" en
felaktig och skadlig uppfattning om hela förloppet av mänsklighetens
historia. De kände inte och förstod inte lagarna för
samhällets ekonomiska och politiska utveckling. I detta avseende
var de fullständigt efterblivna. Enligt deras uppfattning är
det inte klasserna och klassernas kamp, som skapar historien, utan endast
enskilda framstående personligheter - "hjältar",
vilka massan, "hopen", folket, klasserna blint följer.
Samtidigt som Plechanov kämpade mot "de folkliga"
och avslöjade dem, skrev han en rad marxistiska arbeten, med vars
hjälp marxisterna i Ryssland skolade och uppfostrade sig. Sådana
arbeten av Plechanov som "Socialismen och den politiska kampen",
"Våra meningsskiljaktigheter", "Till frågan
om den monistiska historieuppfattningens utveckling" röjde
väg för marxismens seger i Ryssland.
I sina arbeten gav Plechanov en framställning
av marxismens huvudfrågor. Särskilt betydelsefull var hans
bok "Till frågan om den monistiska historieuppfattningens
utveckling", som utkom 1895. Lenin påvisade att denna bok
"uppfostrat en hel generation av ryska marxister". (Lenin.Saml.
verk, band XIV, s. 347, ryska upplagan.)
I sina mot "de folkliga" riktade arbeten
visade Plechanov, att det var absurt att ställa frågan så
som "de folkliga" gjorde det: skall kapitalismen utvecklas
i Ryssland eller inte? Saken är den, sade Plechanov och bevisade
sitt påstående med fakta, att Ryssland redan slagit
in på den kapitalistiska utvecklingens väg och att det
inte fanns någon kraft, som skulle kunna leda bort landet från
denna väg.
Revolutionärernas uppgift bestod inte i att fördröja
kapitalismens utveckling i Ryssland - det skulle de för övrigt
inte ha kunnat göra. Revolutionärernas uppgift bestod i att
stödja sig på den mäktiga revolutionära kraft,
som skapas genom kapitalismens utveckling, på arbetarklassen -
att utveckla dess klassmedvetande, organisera den, hjälpa den att
bilda sitt eget arbetarparti.
Plechanov krossade också "de folkligas"
andra oriktiga grunduppfattning: deras förnekande av proletariatets
ledande roll i den revolutionära kampen. "De folkliga"
betraktade proletariatets uppkomst i Ryssland som ett slags "historisk
olycka", de skrev om "proletarismens kräftböld".
Plechanov försvarade marxismens lära och dess fullkomliga
tillämplighet på Ryssland samt bevisade, att ehuru bönderna
till antalet var de övervägande och proletariatet relativt
fåtaligt så var det just till proletariatet och dess tillväxt,
som revolutionärerna måste fästa sina största förhoppningar.
Varför just vid proletariatet?
Därför att proletariatet, oavsett dess nuvarande
fåtalighet, är en arbetande klass, som är förknippad
med den mest framskridna hushållningsformen, med storproduktionen,
och på grund härav har en stor framtid.
Därför att proletariatet som klass växer
år för år, utvecklas politiskt, lätt kan
organiseras till följd av arbetsförhållandena inom storproduktionen,
samt på grund av sin proletära ställning är den
mest revolutionära, ty i en revolution har det ingenting att förlora,
utom sina bojor.
Annorlunda förhåller det sig med bönderna.
Bönderna (det var fråga om de individuella
bönderna. -Red.) är, oavsett sitt stora antal en
sådan arbetande klass, som är förknippad med den mest
efterblivna hushållningsformen, med småproduktionen,
och till följd härav har de inte och kan inte ha någon
stor framtid.
Bönderna växer inte som klass, tvärtom,
de differentieras år för år i bourgeoisi (kulaker)
och fattigbönder (proletärer, halvproletärer). Dessutom
är det svårare att organisera dem till följd av deras
splittring, och de ansluter sig inte så beredvilligt som proletariatet
till den revolutionära rörelsen på grund av sin ställning
som små egendomsbesittare.
"De folkliga" påstod att socialismen
i Ryssland inte skall komma genom proletariatets diktatur, utan genom
böndernas byalag, vilket de betraktade som embryot och basen för
socialismen. Men byalaget var inte och kunde inte vara varken basen
eller embryot till socialismen, ty i byalaget härskade kulakerna,
"blodsugarna", som exploaterade fattigbönderna, lantarbetarna
och de mindre bemedlade medelbönderna. Att byalaget formellt innehade
jorden, och att det tid efter annan företogs omdelningar av jorden
efter antalet familjemedlemmar, förändrade på intet
sätt saken. Det var de medlemmar av byalaget, som hade dragdjur,
inventarier och utsäde, det vill säga de välbärgade
medelbönderna och kulakerna, vilka brukade jorden. De bönder
som var utan häst, fattigbönderna och i allmänhet de
mindre bemedlade var tvungna att lämna jorden åt kulakerna
och bli daglönare, lantarbetare. Böndernas byalag var i själva
verket en lämplig form att skyla kulakernas övervåld
samt ett billigt redskap i tsarismens händer, då det gällde
att driva in skatter av bönderna enligt principen om solidarisk
borgen. Just därför fick böndernas byalag vara i fred
för tsarismen. Det skulle varit löjligt att anse byalaget
som embryot eller basen för socialismen.
Plechanov krossade också "de folkligas"
tredje oriktiga grunduppfattning om "hjältarnas", de
framstående personligheternas och deras idéers förstarangsroll
i den samhälleliga utvecklingen samt om massans, "hopens",
folkets, klassernas intiga roll. Plechanov anklagade "de folkliga"
för idealism och bevisade att sanningen inte står
att söka hos idealismen utan hos den av Marx och Engels förkunnade
materialismen.
Plechanov utvecklade och gav grunden för den marxistiska
materialismens ståndpunkt. Han bevisade i överensstämmelse
med den marxistiska materialismen, att samhällsutvecklingen i sista
hand ej bestämmes av framstående personligheters önskningar
och idéer, utan av utvecklingen av samhällets materiella
existensvillkor, av förändringarna i produktionssätten
för framställandet av de materiella nyttigheter, som är
nödvändiga för samhällets existens, av förändringarna
i det inbördes förhållandet mellan klasserna då
det gäller produktion av materiella nyttigheter, av klassernas
kamp om rollen och platsen ifråga om produktion och fördelning
av de materiella nyttigheterna. Det är inte idéerna, som
bestämmer människornas samhälleligt-ekonomiska ställning,
utan det är människornas samhälleligt-ekonomiska ställning,
som bestämmer deras idéer. Framstående personligheter
kan förvandlas till nollor, ifall deras idéer och önskningar
går emot den ekonomiska samhällsutvecklingen, emot den progressiva
klassens behov, och tvärtom - framstående män kan bli
verkligt framstående personligheter, ifall deras idéer
och önskningar på ett riktigt sätt ger uttryck åt
den ekonomiska samhällsutvecklingens behov, åt den progressiva
klassens behov.
På "de folkligas" påstående
att massan är en hop, att endast hjältarna skapar historien
och formar hopen till ett folk, svarade marxisterna: det är inte
hjältarna som skapar historien, utan det är historien som
skapar hjältar - följaktligen är det inte hjältarna
som skapar folket, utan folket som skapar hjältarna och driver
historien framåt. Hjältar, framstående personligheter
kan spela en betydande roll i samhällslivet endast i den mån
de förstår att riktigt uppfatta betingelserna för samhällets
utveckling, förstår hur de skall förändras till
det bättre. Hjältarna, de framstående personligheterna
kan råka i en situation, där de blir löjliga, fullständigt
överflödiga och misslyckade figurer, om de inte förstår
att riktigt uppfatta samhällets utvecklingsbetingelser och börjar
spjärna emot samhällets historiska behov, i det de inbillar
sig vara historiens "danare".
"De folkliga" tillhörde just dessa misslyckade
hjältars kategori.
Plechanovs litterära verk, hans kamp mot "de
folkliga" undergrävde i hög grad deras inflytande bland
de revolutionära intellektuella. Men folklighetsrörelsens
ideologiska krossande var ännu inte på långt när
fullbordat. Denna uppgift - att slå ned folklighetsrörelsen
såsom marxismens fiende - föll på Lenins lott.
Kort efter det "Folkviljans" parti slagits
sönder, tog de flesta av "folklighetsmännen" avstånd
från den revolutionära kampen mot tsarregeringen och började
predika försoning och överenskommelse med den tsaristiska
regeringen. På 80- och 90-talen blev "de folkliga" talesmän
för kulakernas intressen.
Gruppen "Arbetets frigörelse" utarbetade
två förslag till program för de ryska socialdemokraterna
(det första år 1884 och det andra år 1887). Detta var
ett mycket viktigt steg för att förbereda det marxistiska
socialdemokratiska partiets bildande i Ryssland.
Men gruppen "Arbetets frigörelse" hade
också sina allvarliga fel. I dess första programutkast fanns
ännu rester av "de folkligas" åsikter, den individuella
terrorns taktik tilläts. Vidare hade Plechanov inte tagit i betraktande,
att proletariatet under revolutionens gång kan och måste
dra med sig bönderna, att proletariatet endast i förbund med
bönderna kan vinna seger över tsarismen. Vidare betraktade
Plechanov den liberala bourgeoisin som en kraft, vilken kan ge stöd
- om än ett osäkert stöd - åt revolutionen, medan
han i några av sina arbeten fullständigt lämnade bönderna
ur räkningen, i det han t. ex. förklarade att:
"Förutom bourgeoisin och proletariatet ser vi inga andra samhällskrafter,
på vilka oppositionella eller revolutionära kombinationer
hos oss skulle kunna stödja sig." (Plechanov, b.
III, s. 119, ryska uppl.).
Dessa felaktiga uppfattningar av Plechanov var embryot
till hans framtida mensjevikiska åsikter.
Varken gruppen "Arbetets frigörelse"
eller den tidens marxistiska cirklar var ännu i praktiken förknippade
med arbetarrörelsen. Det var ännu en period, då marxismens
teori, marxismens idéer och socialdemokratins programmatiska
riktlinjer uppstod och befästes i Ryssland. Under årtiondet
1884-1894 existerade socialdemokratin ännu i form av enskilda mindre
grupper och cirklar, som ej alls eller i mycket ringa grad var förknippade
med arbetarnas massrörelse. Liksom det ännu ofödda barnet,
som redan håller på att utveckla sig i moderlivet, så
genomgick socialdemokratin, som Lenin skrev, den "embryonala
utvecklingsprocessen".
Gruppen "Arbetets frigörelse" "lade
endast teoretiskt grunden för socialdemokratin och tog det första
steget till arbetarrörelsen" - skrev Lenin.
Uppgiften att sammansmälta marxismen med arbetarrörelsen
i Ryssland och likaså att rätta de fel, som gruppen "Arbetets
frigörelse" begått, fick Lenin på sin lott att
utföra.
3. BÖRJAN AV LENINS REVOLUTIONÄRA VERKSAMHET. "KAMPFÖRBUNDET
FÖR ARBETARKLASSENS BEFRIELSE" I PETERSBURG.
Vladimir Iljitj (Uljanov) Lenin, bolsjevismens grundare,
föddes i staden Simbirsk (numera Uljanovsk) år 1870. År
1887 inträdde Lenin i universitetet i Kasan, men blev snart arresterad
och förvisad från universitetet för att han deltagit
i den revolutionära studentrörelsen. I Kasan anslöt sig
Lenin till en marxistisk cirkel, som organiserats av Fedosejev. Sedan
Lenin flyttat över till Samara bildades snart kring honom den första
cirkeln av marxister i Samara. Redan dä frapperades alla av Lenins
kunskaper i marxismen.
I slutet av 1893 flyttade Lenin över till Petersburg.
Redan de första gångerna han uppträdde, gjorde han ett
starkt intryck på deltagarna i de marxistiska cirklarna i Petersburg.
En ovanligt djupgående kunskap om Marx, förmåga att
tillämpa marxismen på den tidens ekonomiska och politiska
situation i Ryssland, en glödande, orubblig tro på arbetarsakens
seger, en utomordentlig organisationstalang - allt detta gjorde Lenin
till Petersburgsmarxisternas erkända ledare.
De upplysta arbetare, vilkas studier Lenin ledde i
cirklarna, hyste en varm kärlek till honom.
"Våra lektioner - berättade arbetaren
Babusjkin i sina minnen om Lenins föreläsningar i arbetarcirklarna
- var ytterst livliga och intressanta, vi var alla mycket nöjda
med dessa lektioner och beundrade alltid vår föreläsares
klokhet."
År 1895 sammanslöt Lenin alla marxistiska
arbetarcirklar i Petersburg (det fanns redan omkring 20 sådana)
till en organisation, "Kampförbundet för arbetarklassens
befrielse". Härmed förberedde han det revolutionära
marxistiska arbetarpartiets bildande.
Lenin ställde som uppgift för "Kampförbundet"
att sluta intimare kontakt med arbetarnas massrörelse och politiskt
leda densamma. Lenin föreslog att man skulle övergå
från marxistisk propaganda bland ett litet antal upplysta
arbetare, samlade i propagandacirklar, till aktuell politisk agitation
bland arbetarklassens breda massor. Denna omställning till massagitation
hade den största betydelse för arbetarrörelsens fortsatta
utveckling i Ryssland.
Under 90-talet inträdde en uppsvingsperiod inom
industrin. Antalet arbetare ökade. Arbetarrörelsen stärktes.
Från 1895 till 1899 strejkade, enligt ofullständiga uppgifter,
minst 221.000 arbetare. Arbetarrörelsen formade sig till en betydande
kraft i landets politiska liv. Livet själv bekräftade marxisternas
åsikter, vilka de hävdade i kampen mot "de folkliga",
om arbetarklassens ledande roll i den revolutionära rörelsen.
Under Lenins ledning förknippade "Kampförbundet
för arbetarklassens befrielse" arbetarnas kamp för ekonomiska
krav - för förbättrade arbetsförhållanden,
för kortare arbetsdag, för högre arbetslöner - med
den politiska kampen mot tsarismen. "Kampförbundet" uppfostrade
arbetarna politiskt.
Under Lenins ledning började Petersburgs "Kampförbund
för arbetarklassens befrielse" för första gången
i Ryssland förverkliga socialismens sammansmältande med
arbetarrörelsen. Då det utbröt strejk i någon
fabrik, reagerade "Kampförbundet", som genom sina medlemmar
i cirklarna var väl underrättat om läget på företagen,
ögonblickligen med att ge ut flygblad och socialistiska proklamationer.
I dessa flygblad avslöjades fabriksägarnas repressalier mot
arbetarna, klargjordes hur arbetarna borde kämpa för sina
intressen och kungjordes arbetarnas krav. Flygbladen blottade hela sanningen
om kapitalismens kräftböld, om arbetarnas eländiga liv,
om deras omåttligt tunga arbetsdag på 12-14 timmar och deras
rättslösa ställning. Här framlades också de
politiska fordringar, som läget krävde. I slutet av 1894 författade
Lenin tillsammans med arbetaren Babusjkin det första av dessa agitationsflygblad
samt ett upprop till de strejkande arbetarna på Semjannikovs fabrik
i Petersburg. Hösten 1895 skrev Lenin ett flygblad till de strejkande
arbetarna och arbeterskorna på Thorntons fabrik. Denna fabrik
tillhörde engelska fabrikanter, som från densamma erhöll
miljonprofiter. Arbetsdagen var på denna fabrik över 14 timmar,
men vävarna tjänade bara omkring 7 rubel i månaden.
Strejken slutade framgångsrikt för arbetarna. På kort
tid utgav "Kampförbundet" tiotals sådana flygblad
och upprop till arbetarna på olika fabriker. Varje sådant
flygblad medförde en kraftig stegring av arbetarnas mod. De såg,
att de fick hjälp, att socialisterna försvarade dem.
Under "Kampförbundets" ledning strejkade
30.000 textilarbetare i Petersburg sommaren 1896. Deras huvudkrav var
kortare arbetsdag. Under trycket av denna strejk var tsarregeringen
tvungen att utfärda lagen av den 2 juni 1897, genom vilken arbetsdagen
begränsades till 11½ timme. Innan denna lag utfärdades,
var arbetsdagen överhuvud inte begränsad.
I december 1895 arresterades Lenin av tsarregeringen.
Inte heller i fängelset upphörde Lenin med den revolutionära
kampen. Han hjälpte "Kampförbundet" med sina råd
och anvisningar samt sände från fängelset broschyrer
och flygblad. Där skrev Lenin broschyren "Om strejker"
samt flygbladet "Till den tsaristiska regeringen", i vilket
tsarregeringens otyglade godtycke avslöjades. I fängelset
skrev Lenin vidare förslaget till partiprogram (det var skrivet
med mjölk mellan raderna i en medicinsk bok).
"Kampförbundet" i Petersburg gav en
mäktig impuls till arbetarcirklarnas sammanslutning i liknande
förbund även i andra städer och distrikt i Ryssland.
I mitten av 90-talet uppstod marxistiska organisationer i Transkaukasien.
1894 bildades "Arbetarförbundet" i Moskva. I Sibirien
organiserades i slutet av 90-talet sibiriska "Socialdemokratiska
förbundet". På 90-talet uppstod i Ivanovo-Vosnesensk,
Jaroslavl och Kostroma marxistiska grupper, vilka senare sammanslöts
i "Socialdemokratiska partiets nordryska förbund". I
Rostov vid Don, Jekaterinoslav, Kiev, Nikolajev, Tula, Samara, Kasan,
Orechovo-Sujevo och i andra städer bildades under senare hälften
av 90-talet socialdemokratiska grupper och förbund.
Petersburgs "Kampförbund för arbetarklassens
befrielse" hade sin betydelse däri, att det, enligt Lenins
uttryck, utgjorde det första allvarliga embryot till ett revolutionärt
parti, baserat på arbetarrörelsen.
Det var på det petersburgska "Kampförbundets"
revolutionära erfarenhet Lenin stödde sig i sitt fortsatta
arbete för att skapa det marxistiska socialdemokratiska partiet
i Ryssland.
Sedan Lenin och hans närmaste stridskamrater arresterats,
förändrades sammansättningen av ledningen för Petersburgs
"Kampförbund" betydligt. Det kom nytt folk, vilka kallade
sig "de unga", Lenin och hans stridskamrater åter "de
gamla". De började genomföra en oriktig politisk linje.
De gjorde gällande att man skulle mana arbetarna endast till ekonomisk
kamp mot företagarna, men vad den politiska kampen beträffade,
så var denna den liberala bourgeoisins sak och ledningen av den
politiska kampen måste tillkomma densamma.
Sådana personer kallades "ekonomister".
Detta var den första kompromissande, opportunistiska
gruppen inom de marxistiska organisationernas led i Ryssland.
4. LENINS KAMP MOT FOLKLIGHETSRÖRELSEN OCH DEN "LEGALA MARXISMEN".
DEN LENINSKA IDÉN OM FÖRBUNDET MELLAN ARBETARKLASSEN OCH
BÖNDERNA. RYSSLANDS SOCIALDEMOKRATISKA ARBETARPARTIS FÖRSTA
KONGRESS.
Ehuru Plechanov redan på 80-talet hade tillfogat
"de folkligas" idésystem det avgörande slaget,
vann likväl "de folkligas" uppfattningar i början
av 90-talet alltjämt sympati bland en viss del av den revolutionära
ungdomen. En del av de unga trodde fortfarande, att Ryssland skulle
kunna undgå den kapitalistiska utvecklingsvägen samt att
bönderna och inte arbetarklassen skulle komma att spela huvudrollen
i revolutionen. De "folklighetsmän", som ännu fanns
kvar, försökte på allt sätt att hindra marxismens
spridning i Ryssland, de bekämpade marxisterna och gjorde allt
vad de kunde för att smutskasta dem. Det var nödvändigt
att slutgiltigt ideologiskt krossa folklighetsrörelsen
för att trygga den fortsatta spridningen av marxismen och möjligheten
att bilda ett socialdemokratiskt parti.
Detta arbete utförde Lenin.
I sin bok "Vad är 'folkvännerna' och
hur kämpar de mot socialdemokraterna?" (1894) avslöjade
Lenin fullständigt "de folkligas" verkliga ansikte som
falska "folkvänner", vilka i själva verket gick
emot folket.
90-talets "folklighetsmän" hade i verkligheten för
länge sedan tagit avstånd från varje revolutionär
kamp mot tsarregeringen. De liberala "folklighetsmännen"
predikade försoning med tsarregeringen. "De tror helt enkelt
- skrev Lenin om den tidens "folklighetsmän" - att om
man bara begär vackert och vänligt av denna regering, så
kan den ordna upp allting till det bästa." (Lenin.Saml.
verk, b. I, s. 161.)
90-talets "folklighetsmän" blundade
för de fattigas läge på landsbygden, för klasskampen
på landsbygden, för kulakernas utsugning av fattigbönderna
och lovprisade kulakhushållens utveckling. De uppträdde i
själva verket som talesmän för kulakernas intressen.
Samtidigt hetsade "de folkliga" i sina tidskrifter
mot marxisterna. De förvrängde och förfalskade medvetet
de ryska marxisternas åsikter och påstod, att marxisterna
ville ruinera landsbygden, att marxisterna ville "koka ur varje
bonde i fabrikskitteln". Lenin avslöjade denna "folklighetsmännens"
förljugna kritik och påvisade, att det inte var fråga
om marxisternas "önskningar", utan om kapitalismens verkliga
utveckling i Ryssland, under vilken proletariatets antal oundvikligen
ökar. Men proletariatet kommer att bli det kapitalistiska systemets
dödgrävare.
Lenin visade, att det är marxisterna och inte
"de folkliga", som är de verkliga folkvännerna,
vilka vill avskaffa kapitalisternas och godsägarnas förtryck
samt tillintetgöra tsarismen.
I sin bok "Vad är folkvännerna?"
förde Lenin för första gången fram idén
om ett revolutionärt förbund mellan arbetarna och bönderna
som det viktigaste medlet att störta tsarismen, godsägarna
och bourgeoisin.
I en rad arbeten under denna period kritiserade Lenin
de av "folklighetsmännens" politiska kampmedel, som användes
av deras huvudgrupp, "Folkviljans" anhängare, och senare
av "de folkligas" efterföljare, socialistrevolutionärerna,
i synnerhet den individuella terrorns taktik. Lenin ansåg den
vara skadlig för den revolutionära rörelsen, emedan den
ersatte massornas kamp med enstaka hjältars kamp. Den innebar,
att de saknade tro på den revolutionära folkrörelsen.
I boken "Vad är folkvännerna?"
skisserade Lenin de ryska marxisternas huvuduppgifter. Enligt Lenins
uppfattning måste de ryska marxisterna i första hand organisera
ett enhetligt, socialistiskt arbetarparti av de spridda marxistiska
cirklarna. Lenin visade vidare, att det är just Rysslands arbetarklass,
som i förbund med bönderna kommer att störta det tsaristiska
självhärskardömet, varefter det ryska proletariatet i
förbund med de arbetande och utsugna massorna, sida vid sida med
proletariatet i andra länder skall gå den öppna politiska
kampens raka väg till den segerrika kommunistiska revolutionen.
För mer än 40 år sedan visade sålunda
Lenin riktigt arbetarklassens kampväg, fastställde arbetarklassens
roll som samhällets ledande revolutionära kraft och böndernas
roll som arbetarklassens bundsförvant.
Lenins och hans anhängares kamp mot folklighetsrörelsen
ledde redan under 90-talet till dess slutgiltiga ideologiska, krossande.
En väldig betydelse hade också Lenins kamp
mot den "legala marxismen". Som det alltid förekommer
i historien, hänger sig tillfälliga "medlöpare"
vanligen fast vid en stor samhällelig rörelse. Sådana
"medlöpare" var också de så kallade "legala
marxisterna". Marxismen hade börjat vinna stor spridning i
Ryssland. Och nu började de borgerliga intellektuella skruda sig
i marxistisk dräkt. De tryckte sina artiklar i legala, d. v. s.
av tsarregeringen tillåtna tidningar och tidskrifter. Därför
kallades de också "legala marxister".
De förde på sitt sätt kamp mot folklighetsrörelsen.
Men denna kamp och marxismens baner sökte de utnyttja till att
underordna och anpassa arbetarrörelsen till det borgerliga samhällets
intressen, bourgeoisins intressen. Av Marx' lära kastade de överbord
det viktigaste, läran om den proletära revolutionen, om proletariatets
diktatur. Den mest namnkunniga legala marxisten, Peter Struve, lovsjöng
bourgeoisin och i stället för att mana till revolutionär
kamp mot kapitalismen manade han till att "erkänna vår
okultur och gå i lära hos kapitalismen".
I kampen mot "de folkliga" ansåg Lenin
det vara tillåtligt att för en tid ingå överenskommelse
med de "legala marxisterna" för att utnyttja dem mot
"de folkliga", exempelvis att i tryck gemensamt utge en artikelsamling
mot "de folkliga". Men på samma gång kritiserade
Lenin med all skärpa de "legala marxisterna" och avslöjade
deras liberalt-borgerliga väsen.
Många av dessa "medlöpare" blev
senare kadetter, d. v. s. anhängare av konstitutionella demokratiska
partiet (den ryska bourgeoisins viktigaste parti), och under inbördeskriget
blev de inbitna vitgardister.
Vid sidan av "Kampförbundet" i Petersburg,
Moskva, Kiev o. s. v. uppstod socialdemokratiska organisationer också
i de västra nationella gränsområdena i Ryssland. På
90-talet avskilde sig de marxistiska elementen från det polska
nationalistiska partiet och bildade "Polens och Litauens socialdemokrati".
I slutet av 90-talet bildades lettiska socialdemokratiska organisationer.
I oktober 1897 bildades i Rysslands västliga guvernement Allmänna
judiska socialdemokratiska förbundet - Bund.
1898 gjorde några "Kampförbund"
- förbunden i Petersburg, Moskva, Kiev och Jekaterinoslav - samt
Bund det första försöket att sammansluta sig i ett socialdemokratiskt
parti. I detta syfte samlades de i mars 1898 i Minsk till Rysslands
Socialdemokratiska Arbetarpartis (RSDAP) första kongress.
I RSDAP:s första kongress deltog inalles 9 representanter.
Lenin var ej med på kongressen, emedan han vid denna tid befann
sig i förvisning i Sibirien. Partiets Centralkommitté, som
valdes av kongressen, häktades inom kort. Det "Manifest",
som utgavs i kongressens namn, var ännu i många avseenden
otillfredsställande. Däri förbigicks proletariatets uppgift
att erövra den politiska makten, ingenting sades om proletariatets
hegemoni och frågan om proletariatets bundsförvanter i dess
kamp mot tsarismen och bourgeoisin undveks.
I sina beslut och i "Manifestet" proklamerade
kongressen att Rysslands Socialdemokratiska Arbetarparti bildats.
I denna formella akt, som spelade en stor revolutionär
propagandistisk roll, bestod betydelsen av RSDAP:s första kongress.
Men ehuru den första kongressen ägt rum, var det marxistiska
socialdemokratiska partiet i Ryssland i verkligheten ännu inte
bildat. Det lyckades inte kongressen att organisatoriskt förena
och sammansluta de enskilda marxistiska cirklarna och organisationerna.
Det fanns ännu ingen enhetlig linje i de lokala organisationernas
arbete, intet partiprogram, inga partistadgar och ingen central ledning.
På grund av allt detta och till följd av
en rad andra orsaker började den ideologiska söndringen öka
i de lokala organisationerna, och denna omständighet skapade gynnsamma
villkor för stärkandet av den opportunistiska riktningen inom
arbetarrörelsen, nämligen "ekonomismen".
Det behövdes flera års ansträngande
arbete av Lenin och tidningen "Iskra", som han organiserat,
för att övervinna söndringen, betvinga den opportunistiska
vacklan och förbereda bildandet av Rysslands Socialdemokratiska
Arbetarparti.
5. LENINS KAMP MOT "EKONOMISMEN".
DEN LENINSKA TIDNINGEN "ISKRA" UTKOMMER.
Lenin hade inte deltagit i RSDAP:s första kongress.
Han befann sig vid denna tid i förvisning i Sibirien, i byn Sjusjenskoje,
dit tsarregeringen hade fördrivit honom, sedan han länge suttit
i fängelse i Petersburg för "Kampförbundets"
sak.
Men också i förvisningen fortsatte Lenin
sitt revolutionära arbete. Här fullbordade han det synnerligen
viktiga vetenskapliga arbetet "Kapitalismens utveckling i Ryssland",
som fullbordade folklighetsrörelsens ideologiska krossande. Här
skrev han också sin bekanta broschyr "De ryska socialdemokraternas
uppgifter".
Ehuru Lenin var avskuren från det direkta, praktiska
revolutionära arbetet, förmådde han likväl upprätthålla
vissa förbindelser med dem som stod mitt uppe i det praktiska arbetet,
brevväxlade med dem från förvisningen, gjorde förfrågningar
och gav dem råd. Under denna tid sysslade Lenin särskilt
med frågan om "ekonomisterna". Han insåg bättre
an någon annan, att "ekonomismen" är urcellen till
kompromissandet, till opportunismen, att "ekonomismens" seger
inom arbetarrörelsen skulle innebära ett undergrävande
av proletariatets revolutionära rörelse och nederlag för
marxismen.
Och Lenin tog itu med att slå ned "ekonomisterna",
redan från första dagen av deras framträdande.
"Ekonomisterna" gjorde gällande att
arbetarna endast finge föra ekonomisk kamp, men vad den politiska
kampen beträffar, så borde den lämnas åt den liberala
bourgeoisin, vilken arbetarna skulle understödja. Lenin ansåg
denna förkunnelse av "ekonomisterna" vara ett avfall
från marxismen, ett förnekande av att arbetarklassen måste
ha ett självständigt politiskt parti, ett försök
att förvandla arbetarklassen till ett politiskt bihang åt
bourgeoisin.
1899 utgav en grupp "ekonomister" (Prokopovitj,
Kuskova och andra, som senare blev kadetter) sitt manifest. De gick
emot den revolutionära marxismen och krävde att man skulle
avstå från att bilda ett proletariatets självständiga
politiska parti och från att uppställa självständiga
politiska krav för arbetarklassen. "Ekonomisterna" menade,
att den politiska kampen var den liberala bourgeoisins sak, vad arbetarna
angick, så var den ekonomiska kampen mot företagarna nog
för dem.
Då Lenin blivit bekant med detta opportunistiska
dokument, sammankallade han de i närheten boende, för politisk
verksamhet förvisade marxisterna till en överläggning,
varpå 17 kamrater med Lenin i spetsen antog en skarp anklagelseprotest
mot "ekonomisternas" åsikter.
Denna protest, som Lenin hade avfattat, spreds i de
marxistiska organisationerna över hela Ryssland och hade en kolossal
betydelse för det marxistiska tänkandets och det marxistiska
partiets utveckling i Ryssland.
De ryska "ekonomisterna" förkunnade
samma åsikter som marxismens motståndare i de socialdemokratiska
partierna i utlandet, de så kallade bernsteinianerna, det vill
säga opportunisten Bernsteins anhängare.
Därför var Lenins kamp mot "ekonomisterna"
på samma gång en kamp mot den internationella opportunismen.
Den huvudsakliga kampen mot "ekonomismen",
för bildandet av proletariatets självständiga politiska
parti fördes av den illegala tidningen "Iskra", som Lenin
organiserat.
I början av år 1900 återvände
Lenin och andra medlemmar av "Kampförbundet" från
den sibiriska förvisningen till Ryssland. Lenin umgicks med tanken
att ge ut en stor, illegal marxistisk tidning för hela Ryssland.
De talrika små marxistiska cirklarna och organisationerna, som
redan fanns i Ryssland, hade ännu ingen förbindelse med varandra.
Vid denna tidpunkt, då - som kamrat Stalin sade - "hantverksmässighet
och cirklarnas isolering från varandra frätte sönder
partiet uppifrån och ned, då ideologisk söndring var
det karakteristiska draget för det inre partilivet", var det
de ryska revolutionära marxisternas huvuduppgift att organisera
en allmän rysk illegal tidning. Endast en sådan tidning kunde
sammanbinda de spridda marxistiska organisationerna med varandra och
förbereda skapandet av ett verkligt parti.
Men på grund av polisförföljelserna
var det omöjligt att organisera en sådan tidning i det tsaristiska
Ryssland. Om en eller ett par månader skulle de tsaristiska spionerna
ha snokat upp tidningen och gjort slut på den. Därför
beslöt Lenin att ge ut tidningen i utlandet. Här trycktes
den på ytterst tunt och hållbart papper, varpå den
skickades till Ryssland på hemliga vägar. Enskilda nummer
av "Iskra" trycktes om i Ryssland, i hemliga tryckerier i
Baku, Kisjinjov och Sibirien.
Hösten 1900 reste Vladimir Iljitj till utlandet
för att konferera med kamraterna i gruppen "Arbetets frigörelse"
om utgivandet av den allryska politiska tidningen. Under förvisningen
hade Lenin tänkt igenom denna sak i alla detaljer. Då han
reste hem från Sibirien hade han haft en rad rådplägningar
i denna sak i Ufa, Pskov, Moskva och Petersburg, överallt hade
han kommit överens med kamraterna om en chifferskrift för
hemlig korrespondens, om adresser, dit man kunde skicka litteratur o.
s. v., samt med dem diskuterat planen för den kommande kampen.
Tsarregeringen kände, att den i Lenin hade sin
farligaste fiende. Gendarmen Subatov, en av tsarochranans tjänstemän,
skrev i sin hemliga korrespondens, att "för närvarande
finns det ingen mera betydande man i revolutionen än Uljanov (Lenin)",
varför han ansåg det vara ändamålsenligt att organisera
mord på Lenin.
Då Lenin kom till utlandet, träffade han
överenskommelse med gruppen "Arbetets frigörelse",
det vill säga med Plechanov, Axelrod och V. Sasulitj, om att gemensamt
utge "Iskra". Hela planen för tidningens utgivande hade
från början till slut utarbetats av Lenin.
I december 1900 utkom i utlandet tidningen "Iskras"
(Gnistan) första nummer. Under tidningens namn stod valspråket:
"Ur gnistan födes flamman." Dessa ord var tagna ur dekabristernas
[Adliga revolutionärer, som i december 1825 gick
till aktion mot självhärskardömet och livegenskapen.
- övers.] svar till diktaren Pusjkin, som sänt dem
en hälsning i den sibiriska förvisningen.
Och sannerligen, ur den gnista, som Lenin tände,
föddes sedan den stora revolutionära brandens flamma, som
i grunden brände ned adelns och godsägarnas tsarmonarki och
den borgerliga makten.
KORT SAMMANFATTNING
Det marxistiska socialdemokratiska arbetarpartiet i
Ryssland bildades i kamp främst mot folklighetsrörelsen, mot
dess felaktiga och för revolutionens sak skadliga uppfattningar.
Endast genom att ideologiskt krossa "de folkligas"
uppfattningar kunde man röja väg för det marxistiska
arbetarpartiets skapande i Ryssland. Plechanov och hans grupp "Arbetets
frigörelse" tillfogade folklighetsrörelsen det avgörande
slaget på 1880-talet.
På 90-talet fullbordade Lenin "de folkligas"
ideologiska krossande och gav dem dödsstöten.
Gruppen "Arbetets frigörelse", grundad
1883, utförde ett betydande arbete för marxismens spridande
i Ryssland, lade den teoretiska grundvalen till socialdemokratin och
tog det första steget i riktning mot arbetarrörelsen.
I och med kapitalismens utveckling i Ryssland växte
industriproletariatets antal snabbt. Under första hälften
av 80-talet beträdde arbetarklassen den organiserade kampens väg,
gick till massaktioner i form av organiserade strejker. Men de marxistiska
cirklarna och grupperna sysselsatte sig endast med propaganda, de förstod
inte att det var ändamålsenligt att övergå till
massagitation inom arbetarklassen och därför var de ännu
inte praktiskt förknippade med arbetarrörelsen, de ledde den
inte.
Det av Lenin bildade "Kampförbundet för
arbetarklassens befrielse" i Petersburg (1895), som bedrev massagitation
bland arbetarna samt ledde masstrejker, innebar en ny etapp: övergång
till massagitation bland arbetarna och marxismens sammansmältande
med arbetarrörelsen. Petersburgs "Kampförbund för
arbetarklassens befrielse" var det första embryot till det
revolutionära proletära partiet i Ryssland. Efter Petersburgs
"Kampförbund" bildades organisationer av marxister i
alla viktiga industricentra liksom även i gränsområdena.
År 1898 gjordes det första, om än inte
lyckade försöket att sammansluta de marxistiska, socialdemokratiska
organisationerna i ett parti - då hölls RSDAP:s första
kongress. Men denna kongress bildade ännu inte partiet: det fanns
intet program, inga partistadgar, ingen central ledning, det fanns nästan
inga förbindelser mellan de enskilda marxistiska cirklarna och
grupperna.
För att förena och sammanknyta de spridda
marxistiska organisationerna i ett parti utarbetade och förverkligade
Lenin planen att utgiva den första allryska revolutionära
marxistiska tidningen "Iskra".
De främsta motståndarna till det enhetliga
politiska arbetarpartiets bildande var under denna period "ekonomisterna".
De förnekade att ett sådant parti var nödvändigt.
De understödde de enskilda gruppernas splittring och hantverksmässighet.
Det var också just mot dem som Lenin och den av honom organiserade
"Iskra" riktade sina slag.
De första numren av "Iskra" (1900-1901)
utgjorde övergången till en ny period, den period då
det verkligen bildades ett enhetligt parti av de spridda grupperna och
cirklarna - Rysslands Socialdemokratiska Arbetarparti.
1938 |
Centralkommittéen
SUKP(b) |
|