SLUTORD
Vilka är huvudresultaten av den historiska väg, som det bolsjevikiska
partiet tillryggalagt?
Vad lär oss Sovjetunionens Kommunistiska Partis
(bolsjevikerna) historia?
1. Partiets historia lär oss först och främst,
att den proletära revolutionens seger, den proletära diktaturens
seger är omöjlig utan ett proletariatets revolutionära
parti, som är fritt från opportunism, oförsonligt mot
kompromissare och kapitulanter, revolutionärt i förhållande
till bourgeoisin och dess statsmakt.
Partiets historia lär oss, att om proletariatet
lämnas utan ett sådant parti, så betyder det att lämna
det utan en revolutionär ledning, och att lämna det utan en
revolutionär ledning betyder att omintetgöra den proletära
revolutionens sak.
Partiets historia lär oss, att ett sådant
parti ej kan vara ett vanligt socialdemokratiskt parti av västeuropeisk
typ, som är uppfostrat i borgfredens förhållanden, som
släpar efter i opportunisternas kölvatten, i drömmar
om "sociala reformer" och i fruktan för den sociala revolutionen.
Partiets historia lär oss, att ett sådant
parti kan vara endast ett parti av ny typ, ett marxistiskt-leninistiskt
pari, den sociala revolutionens parti, som är i stånd att
förbereda proletariatet till avgörande drabbningar med bourgeoisin
och att organisera den proletära revolutionens seger.
Ett sådant parti är i Sovjetunionen det
bolsjevikiska partiet. "Under den förrevolutionära perioden
— säger kamrat Stalin — under den mer eller mindre
fredliga utvecklingens period, då II Internationalens partier
utgjorde den härskande kraften i arbetarrörelsen och de parlamentariska
kampformerna ansågs vara huvudformerna — under dessa förhållanden
hade partiet inte och kunde inte ha den allvarliga och avgörande
betydelse, som det erhöll senare, under de öppna revolutionära
sammandrabbningarnas förhållanden. För att försvara
II Internationalen mot angrepp säger Kautsky, att II Internationalens
partier är instrument för freden men inte för kriget,
och att det var just därför de visade sig vara ur stånd
att uträtta något som helst betydelsefullt under kriget,
under perioden av proletariatets revolutionära aktioner. Det är
alldeles riktigt. Men vad betyder det? Det betyder, att II Internationalens
partier är odugliga för proletariatets revolutionära
kamp, att de inte är proletariatets kamppartier, som leder arbetarna
till makten, utan en valapparat, som är anpassad till parlamentsvalen
och den parlamentariska kampen. Härmed förklaras egentligen
också det faktum, att inte partiet utan parlamentsfraktionen var
proletariatets viktigaste politiska organisation under den period, då
II Internationalens opportunister härskade. Det är bekant,
att partiet under denna period i själva verket var ett bihang och
ett betjänande element åt parlamentsfraktionen. Det behöver
väl knappast bevisas att under sådana förhållanden
och med ett sådant parti i spetsen kunde det inte ens bli tal
om att förbereda proletariatet till revolution.
Saken ändrades likväl i grunden i och med
den nya periodens inträdande. Den nya perioden är en period
av öppna sammandrabbningar mellan klasserna, en period av revolutionära
aktioner från proletariatets sida, den proletära revolutionens
period, en period då krafterna direkt förberedes för
imperialismens störtande, för proletariatets maktövertagande.
Denna period ställer proletariatet inför nya uppgifter: att
ställa om hela partiarbetet på nya, revolutionära spår,
att uppfostra arbetarna i en anda av revolutionär kamp om makten,
att förbereda och flytta fram reserverna, att sluta förbund
med grannländernas proletärer, att upprätta fasta förbindelser
med frihetsrörelserna i kolonierna och de avhängiga länderna
o. s. v. Att tro, att dessa nya uppgifter kan lösas med de gamla
socialdemokratiska partiernas krafter, vilka är uppfostrade i parlamentarismens
fredliga förhållanden — det betyder att viga sig till
hopplös förtvivlan, till oundvikligt nederlag. Att med sådana
uppgifter på skuldrorna låta de gamla partierna stå
kvar i spetsen — det betyder att man kommer att vara fullständigt
orustad. Det behöver väl knappast bevisas, att proletariatet
ej kunde finna sig i ett sådant förhållande.
Härav följer att ett nytt parti är nödvändigt,
ett kampparti, ett revolutionärt parti, som är tillräckligt
djärvt för att leda proletärerna till kamp för makten,
tillräckligt erfaret att finna sig tillrätta i den revolutionära
situationens komplicerade förhållanden och tillräckligt
smidigt att undgå alla slags blindskär på vägen
till målet.
Utan ett sådant parti är det inte ens lönt
att tänka på imperialismens störtande, på erövrandet
av proletariatets diktatur. Detta nya parti är leninismens parti."
(Stalin, Leninismens grundfrågor, d. I, s. 85—86.)
2. Partiets historia lär oss vidare, att arbetarklassens
parti ej kan fullgöra rollen av ledare för sin klass, ej kan
fullgöra rollen av den proletära revolutionens organisatör
och ledare, om det ej tillägnat sig arbetarrörelsens framskridna
teori, den marxistisk-leninistiska teorin.
Den marxistisk-leninistiska teorins kraft består
i att den ger partiet möjlighet att orientera sig i den föreliggande
situationen, att förstå det inre sammanhanget mellan de händelser,
som försiggår runt omkring, förutse händelsernas
gång och ställa diagnosen ej endast hur och vart händelserna
för närvarande utvecklas, utan också hur och vart de
måste utvecklas i framtiden.
Endast ett parti, som tillägnat sig den marxistisk-leninistiska
teorin, kan marschera framåt med tillförsikt och föra
arbetarklassen framåt.
Och tvärtom, ett parti som ej tillägnat sig
den marxistisk-leninistiska teorin, är tvunget att trevande irra
omkring, förlorar tillförsikten till sina handlingar, är
inte i stånd att leda arbetarklassen framåt.
Det kan tyckas, att man bemästrat den marxistisk-leninistiska
teorin, om man samvetsgrant utantill lär sig enskilda slutsatser
och teser från Marx', Engels' och Lenins verk, lär sig citera
dem vid lämpliga tillfällen och slår sig till ro därmed
i förhoppning om att de inlärda slutsatserna och teserna passar
för vilken situation som helst, för alla tillfällen i
livet. Men ett sådant förhållande till den marxistisk-leninistiska
teorin är fullständigt oriktigt. Den marxistisk-leninistiska
teorin får ej betraktas som en samling dogmer, som en katekes,
en trosbekännelse, och marxisterna själva ej som bokstavsträlar
och testydare. Den marxistiskleninistiska teorin är vetenskapen
om samhällets utveckling, vetenskapen om arbetarrörelsen,
vetenskapen om den proletära revolutionen, vetenskapen om det kommunistiska
samhällets uppbyggande. Som en vetenskap står den inte och
kan inte stå stilla på ett ställe — den utvecklas
och fullkomnas. Det är klart, att den i sin utveckling måste
berikas med ny erfarenhet, med nya kunskaper, och att enskilda av dess
teser och slutsatser måste förändras med tidens lopp,
måste ersättas med nya slutsatser och teser, som motsvarar
de nya historiska förhållandena.
Att tillägna sig den marxistisk-leninistiska teorin
betyder alls inte att lära sig alla dess formler och slutsatser
utantill och haka sig fast vid varje bokstav av dessa formler och slutsatser.
För att tillägna sig den marxistisk-leninistiska teorin är
det framför allt nödvändigt att lära sig att skilja
mellan dess bokstav och dess väsen.
Att tillägna sig den marxistisk-leninistiska teorin
betyder att tillägna sig denna teoris väsen och lära
sig att använda denna teori vid lösandet av den revolutionära
rörelsens praktiska frågor under olika betingelser för
proletariatets klasskamp.
Att tillägna sig den marxistisk-leninistiska teorin
betyder att förstå att berika denna teori med den revolutionära
rörelsens nya erfarenhet, förstå att berika den med
nya teser och slutsatser, förstå att utveckla den och
föra den framåt utan att rygga tillbaka för att
— på basis av teorins eget väsen — ersätta
några av dess teser och slutsatser, som redan blivit föråldrade,
med
nya teser och slutsatser, som motsvarar den nya historiska
situationen.
Den marxistisk-leninistiska teorin är ingen dogm,
utan en vägledning till handling.
Före den andra ryska revolutionen (februari 1917)
utgick marxisterna i alla länder ifrån, att den parlamentariska
demokratiska republiken är den ändamålsenligaste formen
för samhällets politiska organisation under övergångsperioden
från kapitalismen till socialismen. Visserligen påvisade
Marx på 70-talet, att ej den parlamentariska republiken, utan
en politisk organisation av Pariskommunens typ är den ändamålsenligaste
formen för proletariatets diktatur. Men denna Marx' anvisning erhöll
tyvärr ingen vidare utveckling i Marx' arbeten och överlämnades
åt glömskan. Dessutom lämnade Engels' auktoritativa
förklaring i hans kritik av förslaget till Erfurtprogrammet
1891 — att den demokratiska republiken är "den specifika
formen för proletariatets diktatur" — intet tvivel om
att marxisterna fortfarande ansåg den demokratiska republiken
som den politiska formen för proletariatets diktatur. Denna Engels'
tes blev sedan den ledande grundsatsen för alla marxister, däribland
också för Lenin. Men den ryska revolutionen 1905 och särskilt
revolutionen i februari 1917 förde fram en ny form för samhällets
politiska organisation: arbetar- och bondedeputerades Sovjeter. Stödd
på studiet av två revolutioners erfarenhet i Ryssland kom
Lenin — med utgångspunkt från marxismens teori —
till den slutsatsen, att den bästa politiska formen för proletariatets
diktatur ej är den parlamentariska demokratiska republiken, utan
Sovjetrepubliken. På denna grund förde Lenin i april 1917,
under övergångsperioden från den borgerliga revolutionen
till den socialistiska, fram parollen om organisation av en Sovjetrepublik
som den bästa politiska formen för proletariatets diktatur.
Opportunisterna i alla länder klamrade sig fast vid den parlamentariska
republiken och beskyllde Lenin för att han avlägsnade sig
från marxismen, att han förstörde demokratin. Men den
verkliga marxisten, som tillägnat sig marxismens teori, var naturligtvis
Lenin och inte opportunisterna, ty Lenin förde den marxistiska
teorin framåt, berikade den med ny erfarenhet, medan opportunisterna
drog den tillbaka och förvandlade en av dess satser till en dogm.
Vad skulle det ha blivit av partiet, av vår revolution,
av marxismen, om Lenin skulle ha sträckt vapen inför marxismens
bokstav och ej haft mod att ersätta en av marxismens gamla satser,
formulerad av Engels, med en ny sats om Sovjetrepubliken, vilken motsvarade
den nya historiska situationen. Partiet skulle ha irrat omkring i mörkret,
Sovjeterna skulle ha desorganiserats, vi skulle ej ha sovjetmakten,
den marxistiska teorin skulle ha lidit en betydande skada. Proletariatet
skulle ha förlorat, proletariatets fiender skulle ha vunnit.
Vid undersökningen av den förimperialistiska
kapitalismen kom Engels och Marx till den slutsatsen, att den socialistiska
revolutionen ej kan segra i ett enskilt land, att den endast kan segra
vid ett samtidigt slag i alla eller de flesta civiliserade länder.
Detta var i mitten av 1800-talet. Denna slutsats blev sedan den ledande
för alla marxister. Vid början av 1900-talet växte likväl
den förimperialistiska kapitalismen över i imperialistisk
kapitalism, den uppåtgående kapitalismen förvandlades
till en döende kapitalism. På grundvalen av undersökningen
av den imperialistiska kapitalismen kom Lenin — med utgångspunkt
från den marxistiska teorin — till den slutsatsen, att Engels'
och Marx' gamla formel inte längre motsvarar den nya historiska
situationen och att den socialistiska revolutionen fullkomligt är
i stånd att segra i ett enskilt land. Opportunisterna i alla länder
klamrade sig fast vid Engels' och Marx' gamla formel och beskyllde Lenin
för att avlägsna sig från marxismen. Men den verkliga
marxisten, som tillägnat sig marxismens teori, var naturligtvis
Lenin, och inte opportunisterna, ty Lenin förde den marxistiska
teorin framåt, berikade den med ny erfarenhet, medan opportunisterna
drog den tillbaka och förvandlade den till en mumie.
Vad skulle det ha blivit av partiet, av vår revolution,
av marxismen, om Lenin skulle ha sträckt vapen för marxismens
bokstav, om det skulle fattats honom teoretiskt mod att låta en
av marxismens gamla slutsatser falla och ersätta den med den nya
slutsatsen om möjligheten av socialismens seger i ett enskilt land,
vilken motsvarade den nya historiska situationen? Partiet skulle ha
irrat omkring i mörkret, den proletära revolutionen skulle
ha förlorat sin ledning, den marxistiska teorin skulle ha börjat
förtorka. Proletariatet skulle ha förlorat, proletariatets
fiender skulle ha vunnit.
Opportunismen innebär inte alltid ett direkt förnekande
av den marxistiska teorin eller dess enskilda teser och slutsatser.
Opportunismen yttrar sig ibland i försök att klamra sig fast
vid enskilda, redan föråldrade satser av marxismen och förvandla
dem till dogmer, för att därmed hålla tillbaka en fortsatt
utveckling av marxismen — följaktligen också hålla
tillbaka utvecklingen av proletariatets revolutionära rörelse.
Man kan utan överdrift säga, att efter Engels'
död den geniala teoretikern Lenin, och efter honom Stalin och andra
av Lenins lärjungar, varit de enda marxisterna, vilka fört
den marxistiska teorin framåt och berikat den med ny erfarenhet
i de nya förhållandena av proletariatets klasskamp.
Och just därför att Lenin och leninisterna
fört den marxistiska teorin framåt, är leninismen den
fortsatta utvecklingen av marxismen, marxismen under de nya betingelserna
för proletariatets klasskamp, marxismen under imperialismens och
de proletära revolutionernas epok, marxismen under epoken av socialismens
seger på en sjättedel av jordklotet.
Bolsjevikernas parti skulle ej förmått
segra i oktober 1917, om ej dess ledande kadrer hade tillägnat
sig marxismens teori, ifall de ej hade lärt sig att betrakta denna
teori som vägledning till handling, därest de ej hade lärt
sig att föra den marxistiska teorin framåt och berika den
med den nya erfarenheten av proletariatets klasskamp.
I sin kritik av de tyska marxisterna i Amerika, vilka
åtagit sig att leda den amerikanska arbetarrörelsen, skrev
Engels:
"Tyskarna har nu emellertid inte förstått
att av sin teori göra den hävstång, som skulle kunna
sätta de amerikanska massorna i rörelse. I de flesta fall
förstår de ej själva denna teori och behandlar den doktrinärt
och dogmatiskt som någonting, som måste läras utantill
— och att bara det är tillräckligt för alla tillfällen
i livet. För dem är den ett credo och ingen vägledning
till handling." (Brev till Sorge d. 29 nov. 1886.) Lenin skrev
i sin kritik av Kamenjev och några gamla bolsjeviker, som i april
1917 klamrade sig fast vid den gamla formeln om proletariatets och böndernas
revolutionärt-demokratiska diktatur, medan den revolutionära
rörelsen gått vidare och krävde övergång
till den socialistiska revolutionen:
"Vår lära är ingen dogm, utan
en vägledning till handling — det betonade ständigt
Marx och Engels, varvid de med all rätt hånade inpluggandet
och det enkla upprepandet av 'formler', vilka i bästa fall endast
är i stånd att ange de allmänna uppgifterna,
som oundvikligen förändras genom den konkreta ekonomiska och
politiska situationen inom varje särskilt skede av den
historiska processen... Det gäller att tillägna sig den obestridliga
sanningen, att en marxist måste räkna med det levande livet,
med verklighetens exakta fakta, och inte fortsätta att
klamra sig fast vid gårdagens teori..." (Lenin,
Saml. verk, b. XX, s. 100—101.)
3. Partiets historia lär oss vidare, att den proletära
revolutionens seger är omöjlig utan att de småborgerliga
partier krossas, som är verksamma inom arbetarklassens led, där
de driver arbetarklassens efterblivna skikt i bourgeoisins armar och
på så sätt slår sönder arbetarklassens enhet.
Vårt partis historia är historien om kampen
mot de småborgerliga partierna — socialistrevolutionärerna,
mensjevikerna, anarkisterna och nationalisterna — och deras krossande.
Utan att övervinna dessa partier och driva ut dem ur arbetarklassens
led skulle det varit omöjligt att uppnå enhet inom arbetarklassen,
och utan arbetarklassens enhet skulle det varit omöjligt att förverkliga
den proletära revolutionens seger.
Utan att krossa dessa partier, som till en början
var för kapitalismens bevarande och sedan, efter Oktoberrevolutionen,
för kapitalismens återupprättande, skulle det varit
omöjligt att upprätthålla proletariatets diktatur, att
besegra den utländska militärinterventionen, att bygga upp
socialismen.
Man kan inte anse det som en tillfällighet, att
alla de småborgerliga partierna, vilka i akt och mening att bedraga
folket kallade sig "revolutionära" och "socialistiska"
partier — socialistrevolutionärerna, mensjevikerna, anarkisterna,
nationalisterna — blev kontrarevolutionära partier redan
före den socialistiska Oktoberrevolutionen och i fortsättningen
förvandlades till agenter för utländska borgerliga spionagetjänster,
till ett band av spioner, skadegörare, diversanter, mördare
och landsförrädare.
"Proletariatets enhet — säger Lenin
— kan under den sociala revolutionens epok förverkligas endast
av marxismens fullt ut revolutionära parti, endast genom en skoningslös
kamp mot alla övriga partier." (Lenin, Saml. verk,
b. XXVI, s. 50.)
4. Partiets historia lär oss vidare, att utan
en oförsonlig kamp mot opportunisterna i sina egna led, utan att
slå ned kapitulanterna i sin egen mitt kan arbetarklassens parti
ej bevara enheten och disciplinen i sina led, ej uppfylla sin roll som
den proletära revolutionens organisatör och ledare, sin roll
som det nya, socialistiska samhällets byggmästare.
Vårt inre partilivs utvecklingshistoria är
historien om kampen mot de opportunistiska grupperna inom partiet —
"ekonomisterna", mensjevikerna, trotskisterna, bucharinmännen,
elementen med nationalistiska avvikelser — och deras krossande.
Partiets historia lär oss, att alla dessa kapitulantgrupper
i själva verket var mensjevismens agenter inom vårt parti,
dess eftersläp, dess fortsättning. Liksom mensjevismen utförde
de funktionen att föra in borgerligt inflytande i arbetarklassen
och i partiet. Därför var kampen för att likvidera dessa
grupper i partiet en fortsättning av kampen för mensjevismens
likviderande.
Utan att slå ned "ekonomisterna" och
mensjevikerna, skulle vi ej kunnat bygga upp partiet och föra arbetarklassen
till den proletära revolutionen.
Utan att slå ned trotskisterna och bucharinmännen,
skulle vi ej kunnat förbereda de betingelser som var nödvändiga
för socialismens uppbyggande.
Utan att slå ned alla slags element med nationalistiska
avvikelser skulle vi ej kunnat uppfostra folket i internationalismens
anda, ej kunnat försvara fanan för den stora vänskapen
mellan folken i Sovjetunionen, skulle vi ej kunnat upprätta de
Socialistiska Sovjetrepublikernas Union.
Det kan förefalla, som om bolsjevikerna ägnat
alltför mycken tid åt kampen mot de opportunistiska elementen
i partiet, att de överskattat deras betydelse. Men det är
alldeles oriktigt. Man får inte tolerera opportunism i sin mitt,
liksom man inte får tolerera en kräftböld i en sund
organism. Partiet är arbetarklassens ledande trupp, dess längst
framskjutna fäste, dess kampstab. Det får ej tillåtas
att i arbetarklassens ledande stab skulle sitta klentrogna, opportunister,
kapitulanter, förrädare. Att kämpa på liv och död
mot bourgeoisin och samtidigt ha kapitulanter och förrädare
i sin egen stab, i sin egen fästning — det betyder att råka
i samma belägenhet som folk, vilka beskjutes både framifrån
och i ryggen. Det är inte svårt att förstå, att
en sådan kamp bara kan sluta med nederlag. Fästningar kan
lättast tas inifrån. För att uppnå seger, måste
man framför allt rensa arbetarklassens parti, dess ledande stab,
dess längst framskjutna fäste från kapitulanter, från
desertörer, från strejkbrytare, från förrädare.
Man kan inte anse det som en tillfällighet, att trotskisterna,
bucharinmännen, de nationalistiska avvikelseelementen i sin kamp
mot Lenin, i sin kamp mot partiet slutade på samma sätt som
mensjevikernas och socialistrevolutionärernas partier, att de blev
agenter för de fascistiska spionagetjänsterna, blev spioner,
skadegörare, mördare, diversanter och landsförrädare.
"Om man har reformister, mensjeviker i sina led
— säger Lenin — är det omöjligt
att segra i den proletära revolutionen, är det omöjligt
att försvara den. Detta är uppenbart principiellt
fastslaget. Detta har bekräftats påtagligt
genom erfarenheten i Ryssland och i Ungern ... I Ryssland har det många
gånger förekommit svåra situationer, då
sovjetregimen säkert skulle ha störtats, om mensjevikerna,
reformisterna, de småborgerliga demokraterna skulle ha blivit
kvar inom vårt parti..." (Lenin, Saml. verk, b.
XXV, s. 462—463.)
"Om det lyckats vårt parti — säger
kamrat Stalin — att skapa hos sig en inre enhet och en oförliknelig
sammanhållning i sina led, så har det framför allt
kunnat ske därför, att det i tid förmådde rensa
ut opportunismens ogräs, att det förmådde driva ut likvidatorerna,
mensjevikerna ur partiet. Vägen till de proletära partiernas
utveckling och stärkande går över deras rensning från
opportunister och reformister, socialimperialister och socialchauvinister,
socialpatrioter och socialpacifister. Partiet starkes genom att det
rensar ut de opportunistiska elementen." (Stalin, Leninismens
grundfrågor, d. I, s. 97.)
5. Partiets historia lär oss vidare, att partiet
inte kan uppfylla sin roll som arbetarklassens ledare om det, berusat
av framgångarna, börjar bli övermodigt, om det upphör
att lägga märke till bristerna i sitt arbete, om det fruktar
att erkänna sina fel, fruktar att i tid öppet och ärligt
rätta dem.
Partiet är oövervinnligt, om det ej fruktar
kritik och självkritik, om det ej suddar ut felen och bristerna
i sitt arbete, om det lär och uppfostrar kadrerna på grund
av felen i partiarbetet, om det förstår att i tid rätta
sina fel.
Partiet går under, om det döljer sina fel,
skyler över ömmande frågor, döljer sina brister
med att falskt paradera med sin hälsa, om det ej tolererar kritik
och självkritik, genomsyras av en känsla av självbelåtenhet,
hänger sig åt egenkärlek och börjar vila på
lagrarna.
"Ett politiskt partis förhållande till
sina fel — säger Lenin — är ett av de viktigaste
och säkraste kriterierna på partiets allvar och på
att det i verkligheten uppfyller sina plikter mot sin klass
och mot de arbetande massorna. Att öppet erkänna ett misstag,
blotta dess orsaker, analysera den situation som framkallat det, ingående
diskutera medlen att rätta felet — det är just tecknet
på ett allvarligt parti, det betyder just att det uppfyller sina
plikter, det är just uppfostran och skolning av klassen,
och sedan även av massan." (Lenin, Saml.
verk, b. XXV, s. 200.) Och vidare:
"Alla revolutionära partier, som hittills
gått under, har gått under till följd av att de blev
övermodiga och inte förmådde se, vari deras kraft
låg, att de fruktade att tala om sina svagheter . Men
vi skall ej gå under, ty vi fruktar inte att tala om våra
svagheter och vi skall lära oss att övervinna svagheten."
(Lenin, Saml. verk, b. XXVII, s. 260—261.)
6. Slutligen lär oss partiets historia, att arbetarklassens
parti utan omfattande förbindelser med massorna, utan ett ständigt
stärkande av dessa förbindelser, utan förmåga att
lyssna till massornas röst och förstå deras mest trängande
behov, utan beredvillighet att inte endast lära massorna, utan
också gå i lära hos dem — inte kan vara ett verkligt
massparti, som är i stånd att dra med sig arbetarklassens
och alla arbetandes miljoner.
Partiet är oövervinnligt, om det förstår
att, som Lenin säger, "hålla kontakt med, närma
sig, till en viss grad, om ni så vill, sammansmälta med de
arbetandes bredaste massa, i främsta rummet den proletära,
men också med den icke proletära, arbetande massan."
(Sammastädes, s. 174.)
Partiet går under, om det innesluter sig i sitt
trånga partiskal, om det lösrycker sig från massorna,
om det överdrages med en byråkratisk rost.
"Det kan betraktas som en regel — säger
kamrat Stalin — att så länge bolsjevikerna upprätthåller
förbindelsen med de breda folkmassorna, kommer de att vara oövervinnliga.
Och omvänt, bolsjevikerna behöver bara lösrycka sig från
massorna och förlora kontakten med dem, de behöver bara låta
sig överdragas av byråkratisk rost, så kommer de att
förlora all styrka och förvandlas till intet.
De gamla grekerna hade i sin mytologi en berömd
hjälte, Antaios, som enligt vad sagorna förtäljer var
son till havsguden Poseidon och jordens gudinna Gaia. Han hyste en särskild
tillgivenhet för sin moder, som fött, närt och uppfostrat
honom. Det fanns ingen hjälte, som han ej skulle ha besegrat, denne
Antaios. Han ansågs vara en oövervinnlig hjälte. Vari
bestod hans styrka? Den bestod däri, att för varje gång
striden med en motståndare blev honom svår, vidrörde
han jorden, sin moder, som fött och närt honom, och fick ny
kraft. Han hade emellertid också sin svaga sida — det var
faran för att på ett eller annat sätt bli lösryckt
från jorden. Fienderna räknade med denna hans svaghet och
låg på lur efter honom. Och så framträdde en
fiende, som använde sig av denna hans svaghet och besegrade honom.
Det var Herakles. Hur besegrade han honom? Han ryckte honom lös
från jorden, lyfte upp honom i luften, berövade honom möjligheten
att beröra jorden och kvävde honom så i luften.
Jag tror, att bolsjevikerna påminner oss om hjälten
Antaios i den grekiska gudasagan. Liksom Antaios är de starka därigenom
att de behåller kontakten med sin moder, med massorna, vilka fött,
närt och fostrat dem. Och så länge de behåller
kontakten med sin moder, med folket, har de alla chanser att förbli
oövervinnliga.
Här ligger nyckeln till den bolsjevikiska ledningens
oövervinnlighet." (Stalin, "Kampen mot fascismens
trotskistiska agenter och partiets uppgifter", Stockholm 1937,
Arbetarkultur, s. 50—51.)
Det är de viktigaste lärdomarna av den historiska
väg, som det bolsjevikiska partiet tillryggalagt.
SLUT.
1938 |
Centralkommittéen
SUKP(b) |
|