Proletärer i alla länder, förena
er!
DET
KOMMMUNISTISKA PARTIETS MANIFEST
|
FÖRORD TILL DEN TYSKA UPPLAGAN
1872.
"Kommunisternas förbund", en internationell
arbetarsammanslutning, som under dåvarande förhållanden
självklart måste vara hemlig, uppdrog på den i London
i november 1847 avhållna kongressen åt undertecknade att
författa ett för offentligheten bestämt, utförligt
teoretiskt och praktiskt partiprogram. Så uppstod följande
manifest, vartill manuskriptet gick till tryckning i London få
veckor före februarirevolutionen. Först offentliggjort på
tyska har det på detta språk utkommit i åtminstone
tolv olika upplagor i Tyskland, England och Amerika. På engelska
utkom det första gången 1850 i London i "Red Republican",
översatt av miss Helen Macfarlane och 1871 i åtminstone
tre olika översättningar i Amerika. På franska först
i Paris kort före juliupproret 1848 och nyligen i "Le Socialist"
i New York. En ny översättning förberedes. På
polska i London kort efter den första tyska upplagan. På
ryska i Geneve på 60-talet. Till danska översattes det
likaså kort efter dess utgivande.
Hur mycket än förhållandena ändrats
under de senaste tjugofem åren, så behåller dock
de i detta manifest utvecklade allmänna grundsatserna i det stora
hela ännu i dag sin fulla giltighet. På enstaka punkter
kunde här och där förbättringar göras. Den
praktiska tillämpningen av dessa grundsatser blir, förklarar
manifestet självt, överallt och alltid beroende av de historiskt
föreliggande förhållandena, och därför lägges
ingen särskild vikt vid de i slutet av andra kapitlet föreslagna
revolutionära åtgärderna. Denna passus skulle i dag
i många avseenden lyda anorlunda. Med hänsyn till storindustrins
väldiga utvecklig under de senaste tjugofem åren och arbetarklassens
samtidigt därmed utvecklade partiorganisation, med hänsyn
till de praktiska erfarenheterna först under februarirevolutionen
och ännu mer under Pariskommunen, då proletariatet för
första gången under två månader innehade den
politiska makten, är i dag detta program delvis föråldrat.
Särskilt har Pariskommunen bevisat, att "arbetarklassen
icke kan helt enkelt ta det färdiga statsmaskineriet i besittning
och sätta det i rörelse för sina egna syftemål".
(Se "Pariskommunen", Sthlm., Frams Förlag, sid. 65,
där detta är närmare utvecklat.) Vidare är det
självklart, att kritiken av den socialistiska litteraturen numera
är ofullständig, då den blott går fram till
1847, och likaså är framställningen av kommunisternas
ställning till de olika oppositionspartierna (kap. IV) om ock
i sina grunddrag ännu i dag riktig, dock allaredan i sina detaljer
föråldrad på grund därav, att det politiska
läget totalt förändrats och den historiska utvecklingen
redan bragt ur världen de flesta av de här uppräknade
partierna.
Manifestet är emellertid ett historiskt dokument,
som vi ej mer anser oss ha rätt att ändra. En senare upplaga
kan måhända utkomma, åtföljd av en inledning,
som ger en överblick av utvecklingen sedan 1847; den föreliggande
upplagan kom alltför oväntat för att ge oss tid därtill.
London den 24 juni 1872.
Karl Marx. Friedrich Engels.
FÖRORD TILL DEN TYSKA UPPLAGAN 1883.
Förordet till den tyska upplagan måste
jag tyvärr ensam underskriva. Marx, den man, som hela Europas
och Amerikas arbetarklass har att tacka mer än någon
annan - Marx vilar pĂ„ Highgates kyrkogård och över hans
grav växer redan det första gräset. Efter hans död
kan det alls icke vara tal om en omarbetning eller utvidgning av
manifestet. Så mycket nödvändigare anser jag det
vara att här ännu en gång uttryckligen fastslå
följande:
Manifestets genomgående grundtanke: att den
ekonomiska produktionen och den ur denna med nödvändighet
följande samhälleliga strukturen i varje historisk epok
bildar grundvalen för denna epoks politiska och intellektuella
historia, att i enlighet härmed (alltsedan upplösningen
av den uråldriga gemensamma jordegendomen) hela historien varit
en historia om klasstrider, strider mellan utsugna och utsugande,
behärskade och härskande klasser på olika stadier
av den samhälleliga utvecklingen, att denna kamp emellertid nu
nått ett stadium, där den utsugna och förtryckta klassen
(proletariatet) icke längre kan befria sig från den utsugande
och förtryckande klassen (bourgeoisien) utan att samtidigt för
alltid befria hela samhället från utsugning, förtryck
och klasstrider - denna grundtanke tillhör ensamt och uteslutande
Marx[*].
Jag har redan ofta uttalat det; det är emellertid
just nu nödvändigt, att det också står framför
själva manifestet.
London den 28 juni 1883.
F. Engels.
[*]
"Denna tanke -- säger jag i företalet till den engelska
översättningen -- som enligt min åsikt är ägnad
att för historievetenskapen betyda samma framsteg som Darwins
teori för naturvetenskapen, denna tanke hade vi småningom
båda närmat oss redan flera år före 1845.
Hur långt jag självständigt nått i denna riktning,
visar min bok "Den arbetande klassens läge i England".
När jag emellertid våren 1845 åter träffade
Marx i Bryssel, hade han den färdigt utarbetad och framlade
den för mig i nästan lika klara ord som de, vari jag ovan
sammanfattat den."[TILLBAKA]
FÖRORD TILL DEN TYSKA UPPLAGAN 1890.
Sedan förestående skrevs har åter
en ny tysk upplaga av manifestet blivit nödvändig, och
det har skett åtskilligt med manifestet, som här bör
omnämnas.
En andra rysk översättning av Vera Sassulitj[**]
utkom 1882 i Geneve, vartill företalet författades
av Marx och mig. Tyvärr har det tyska originalmanuskriptet
förkommit för mig, och jag är därför tvungen
att på nytt översätta det från ryskan, varpå
arbetet ingalunda vinner. Det lyder:
"Den första ryska upplagan av 'Kommunistiska
partiets manifest' utkom i översättning av Bakunin i början
av sextiotalet från 'Kolokols' tryckeri. Den gången
hade en rysk upplaga av denna skrift för Västern på
sin höjd betydelse som en litterär kuriositet. I dag är
en sådan uppfattning icke längre möjlig. Hur begränsat
utbredningsområde den proletära rörelsen hade vid
tidpunkten för manifestets första offentliggörande
(januari 1848), visar bäst det sista kapitlet : 'Kommunisternas
ställning till de olika oppositionella partierna'. Här
fattas framför allt Ryssland och Förenta staterna. Det
var den tid, då Ryssland var den europeiska reaktionens sista
stora reserv, och då utvandringen till Förenta staterna
uppsög det europeiska proletariatets överskottskrafter.
Båda länderna försåg Europa med råmaterial
och tjänade samtidigt som marknader för avsättning
av dess industriprodukter. Båda framträdde alltså,
på det ena eller andra sättet, som ett stöd för
den samhälleliga ordningen i Europa.
Hur har icke allt detta förändrats! Just
den europeiska utvandringen har möjliggjort det nordamerikanska
jordbrukets kolossala utveckling, som genom sin konkurrens skakar
den stora som den lilla jordegendomen i Europa i sina grundvalar.
Den har samtidigt givit Förenta staterna möjlighet att
skrida till exploatering av sina rikhaltiga industriella hjälpkällor
och det med sådan energi och i sådan måttstock,
att detta på kort tid måste göra slut på
den europeiska Västerns industriella monopol. Och dessa båda
omständigheter återverkar också på Amerika
i revolutionär riktning. Den lilla och medelstora jordegendomen,
som tillhör de självarbetande farmarna, grundvalen för
hela den politiska ordningen i Amerika, trånges allt mer tillbaka
i konkurrensen med jättefarmerna, under det att samtidigt i
industriområdena för första gången ett talrikt
proletariat uppstår vid sidan av en fabelaktig koncentration
av kapitalen.
Låt oss sedan se på Ryssland. Under
revolutionstiden 1848-49 såg icke blott de europeiska monarkerna,
utan också den europeiska bourgeoisien i den ryska interventionen
sin enda räddning från det just då till medvetande
om sin kraft uppvaknande proletariatet. De utropade tsaren till
överhuvud för den europiska reaktionen. I dag sitter han
i Gatjina som revolutionens krigsfånge, och Ryssland bildar
förtruppen för Europas revolutionära rörelse.
Det Kommunistiska manifestets uppgift var att proklamera
den nuvarande borgerliga egendomens oundvikligt förestående
undergång. Men i Ryssland finner vi vid sidan av den kapitalistiska
ordningen, som utvecklar sig med feberaktig hastighet, och den först
nu uppkommande borgerliga jordegendomen, mer än hälften
av jorden som böndernas gemensamma egendom.
Nu är frågan den: kan det ryska byalaget,
denna redan mycket upplösta form för den ursprungliga
gemensamma jorden, omedelbart övergå i en högre
kommunistisk form för jordegendomen, eller måste den
först genomgå samma upplösningsprocess som ägt
rum i Västerns historiska utveckling?
Det enda i dag möjliga svaret på denna
fråga är följande: om den ryska revolutionen blir
signalen till en arbetarrevolution i Västern, så att
båda kompletterar varandra, då kan den nuvarande ryska
gemensamma egendomen tjäna till utgångspunkt för
en kommunistisk utveckling."
London den 21 januari 1882.
*
En ny polsk översättning utkom vid samma
tid i Geneve: Manifest kommunistyczny. Vidare har en ny dansk översättning
utkommit i "Socialdemokratisk Bibliothek", Köpenhamn
1885. Den är tyvärr icke fullständig, då några
väsentliga ställen, som synes ha berett översättaren
svårigheter, är utelämnade, och även i övrigt
märkes här och där spår av slarv, som är
så mycket mer att beklaga, som arbetet eljest vittnar om,
att översättaren skulle ha kunnat åstadkomma något
utmärkt, om han lagt ner mer omsorg därpå.
År 1886 utkom en ny fransk översättning
i "Le Socialiste", Paris - den bästa som hittills
utkommit.
Samma år trycktes en spansk översättning,
först i "El Socialista", Madrid, och som broschyr:
Manifesto del Partido Communista por Carlos Marx y F. Engels, Madrid,
Administration de El Socialista, Hernan Cortés 8.
Som kuriositet antecknar jag ytterligare, att 1887
manuskriptet till en armenisk översättning erbjöds
en förläggare i Konstantinopel. Den gode mannen hade dock
icke mod att trycka något, på vilket det stod namnet
Marx, och han föreslog därför, att översättaren
skulle nämna sig själv som författare, vilket denne
dock avböjde.
Sedan än den ena, än den andra av de
mer eller mindre oriktiga amerikanska översättningarna
flera gånger blivit avtryckta i England, utkom äntligen
en autentisk översättning år 1888. Den är verkställd
av min vän Samuel Moore och före trycket genomsedd av
oss båda tillsamman. Titeln är: Manifesto of the Communist
Party, by Carl Marx and Frederick Engels. Authorized Translation,
edited and annotated by Frederick Engels. 1888. London. William
Reeves, 185 Fleet st., E. C. Några av anmärkningarna
i denna engelska upplaga har jag tagit med i det här föreliggande.
Manifestet har haft en egendomlig historia. Hälsat
med entusiasm vid sitt första utkommande av den då ännu
föga talrika förtruppen för den vetenskapliga socialismen
(såsom de i första företalet omnämnda översättningarna
bevisar) trängdes det snart i bakgrunden genom den med Parisarbetarnas
nederlag i juni 1848 begynnande reaktionen, och blev slutligen på
"laglig väg" förklarat i bann genom domen mot
Köln-kommunisterna i november 1852. Med försvinnandet
från den offentliga skådeplatsen av den arbetarrörelse,
som daterade sig från februarirevolutionen, trädde också
manifestet i bakgrunden.
När den europeiska arbetarklassen åter
stärkt sig tillräckligt för ett nytt anlopp mot de
härskande klassernas makt, uppstod "Internationella Arbetar-Associationen".
Den hade till ändamål att sammansmälta Europas och
Amerikas hela stridbara arbetarklass till en stor armé. Den
kunde därför icke utgå från de i manifestet
nedlagda grundsatserna. Den måste ha ett program, som icke
utestängde vare sig de engelska trade unions, de franska, belgiska,
italienska och spanska proudhonisterna eller de tyska lassalleanerna.[***]
Detta program, motiveringen till Internationalens statuter
författades av Marx med ett även av Bakunin och anarkisterna
erkänt mästerskap. För den slutliga segern för
de i manifestet uppställda grundsatserna förlitade sig
Marx endast och allenast på arbetarklassens intellektuella
utveckling, sådan den nödvändigt måste försiggå
genom föreningen. av aktion och diskussion. Händelserna
och växlingarna i kampen mot kapitalet, nederlagen ännu
ner än framgångarna, kunde icke annat än klarlägga
för de kämpande otillräckligheten av deras hittillsvarande
universalmedel och göra deras huvuden mottagligare för
en grundlig insikt om de verkliga betingelserna för arbetarnas
frigörelse. Och Marx hade rätt. Arbetarklassen var 1874,
då Internationalen upplöstes, en helt annan än den
varit 186,4 vid dess grundande. Proudhonismen i de romanska länderna
och den specifika lassalleanismen i Tyskland var i utdöende,
och själva de då stockkonservativa engelska trade unions
gick allmänt mot en punkt, vid vilken presidenten på
deras kongress i Swansea 1887 kunde i deras namn säga: "Den
kontinentala socialismen har upphört att vara en skräck
för oss". Men den kontinentala socialismen var redan 1887
nästan blott den teori, som förkunnades i manifestet.
Så speglar manifestets historia till en viss grad historien
om den moderna arbetarrörelsen sedan 1848. För närvarande
är det otvivelaktigt den mest utbredda och mest internationella
produkten i hela den socialistiska litteraturen, det gemensamma
programmet för många miljoner arbetare i alla länder
från Sibirien till Kalifornien.
Och dock, den gång då det utkom, vågade
vi icke kalla det för ett socialistiskt manifest. Med
socialister förstod man 1847 två slags folk. A ena sidan
anhängarna av de olika utopiska systemen, speciellt owenisterna
i England och fourieristerna i Frankrike, som båda redan då
krympt samman till rena, småningom utdöende sekter. A
andra sidan en mångfald sociala kvacksalvare, som ville avskaffa
de samhälleliga missförhållandena med sina olika
universalmedel och all slags lappning, utan att på minsta
sätt röra vid profiten eller kapitalet. I bägge fallen
folk, som stod utom arbetarrörelsen och som snarare sökte
stöd hos de "bildade" klasserna. Den del av arbetarna
däremot, som, övertygad om otillräckligheten av enbart
politiska omvälvningar fordrade en grundlig omdaning av samhället,
kallade sig då kommunistisk. Det var en ännu föga
förarbetad, blott instinktiv, stundom rå kommunism, men
den var mäktig nog att skapa två system av utopisk kommunism,
i Frankrike Cabets "ikariska" och i Tyskland Weitlings.
Socialism betydde 1847 en bourgeoisrörelse, kommunismen en
arbetarrörelse. Socialismen var, åtminstone på
kontinenten, salongsmässig, kommunismen var den direkta motsatsen.
Och då vi redan då avgjort var av den uppfattningen,
att "arbetarnas frigörelse måste vara arbetarklassens
eget verk", så kunde vi icke ett ögonblick vara
i tvivel om, vilketdera namnet vi skulle välja. Icke heller
senare har det fallit oss in att tillbakavisa det.
"Proletärer i alla land, förena
er!" Blott få röster svarade, när vi för
nu 42 år sedan slungade ut dessa ord i världen omedelbart
före den första Parisrevolutionen, i vilken proletariatet
framträdde med egna anspråk. Men den 28 september 1864
förenade sig proletärerna i deflesta västeuropeiska
länder till Internationella Arbetar Associationen, ärorik
i åminnelse.
Denna international själv levde dock blott
i nio år. Men att det av den grundade eviga förbundet
mellan proletärerna i alla länder ännu lever och
lever kraftigare än någonsin, därpå ges intet
kraftigare vittnesbörd än just denna dag. Ty i dag, när
jag skriver dessa rader, håller det europeiska och amerikanska
proletariatet mönstring med sina för första gången
mobiliserade stridskrafter, mobiliserade som en armé, under
en fana och för ett närmaste mål: den redan
av kongressen i Geneve 1889 proklamerade, lagstadgade åttatimmars
normalarbetsdagen. Och denna dags skådespel skall öppna
ögonen på kapitalisterna och jordherrarna i alla länder
för det faktum, att i dag är proletärerna i alla
länder verkligen förenade.
Stode nu blott Marx vid min sida för att med
egna ögon se detta!
London den 1 maj 1890.
F. Engels.
[**]Denna
översättning gjordes i verkligheten av Plechanov, såsom
denne själv meddelar i den ryska upplagan av år 1900.
- Red.[TILLBAKA]
[***]Lassalle själv erkände
sig gentemot oss alltid som "lärjunge" till Marx
och stod som sådan självklart på manifestets grund.
Annorlunda med dem av hans anhängare, som aldrig nådde
ut över hans fordran på produktionskooperationen med
statskredit och som indelade hela arbetarklassen i anhängare
av statshjälp eller av självhjälp.[TILLBAKA]
FÖRORD TILL DEN ANDRA POLSKA
UPPLAGAN (1892).
Det faktum, att det blivit nödvändigt att
utgiva en ny polsk upplaga av Kommunistiska manifestet, framkallar
olika reflexioner.
Först och främst måste man konstatera,
att Kommunistiska manifestet på senare tid i viss mån
blivit en mätare för storindustrins utveckling på
den europeiska kontinenten. I samma mån som storindustrin
i ett givet land utvecklar sig, i samma mån förstärkes
bland detta lands arbetare strävan efter att klargöra
för sig sin ställning som arbetarklass i förhållande
till de besittande klasserna, i samma mån utbreder sig bland
dem den socialistiska rörelsen och växer efterfrågan
på manifestet. På så vis kan man efter det antal
exemplar av manifestet, som sprides på ett visst nationellt
språk med tillräcklig noggrannhet fastställa icke
blott arbetarrörelsens tillstånd utan också storindustrins
utvecklingsstadium i varje land.
Således utgör också den nya polska
upplagan av manifestet ett tecken på den polska industrins
avgjorda framsteg. Och att detta framsteg i verkligheten ägt
rum under loppet av de tio år, som förgått sedan
den förra upplagan utgavs, därom råder intet tvivel.
Kungariket Polen har förvandlats till ett storindustriellt
område av det ryska riket.
Samtidigt som den ryska storindustrin ligger sporadiskt
spridd - en del vid Finska viken, en del i de centrala guvernementen
(Moskva och Vladimir) och en del vid Svarta havets och Asovska sjöns
kuster - har den polska industrin koncentrerats på ett jämförelsevis
litet område och åtnjuter på samma gång
såväl fördelarna som nackdelarna av en sådan
koncentration. Dessa fördelar har insetts av de konkurrerande
ryska fabrikanterna, vilka fordrar skyddstullar gentemot Polen,
trots sin heta önskan att russificera alla polacker. Nackdelarna
- för de polska fabrikanterna och den ryska regeringen - kommer
till uttryck i de socialistiska idéernas snabba spridning
bland de polska arbetarna och i den stigande efterfrågan på
manifestet.
Men den snabba utvecklingen av den polska industrin,
som redan växt ett helt huvud högre än den ryska,
utgör i sin tur ett nytt bevis för det polska folkets
outtömliga livskraft och en ny garanti för en kommande
nationell pånyttfödelse. Och pånyttfödelsen
av ett oavhängigt, starkt Polen är en sak, som inte rör
blott polackerna, utan oss alla. Ett verkligt internationellt samarbete
mellan de europeiska folken är möjlig endast då,
när vart och ett av dessa folk är helt och hållet
herre i sitt eget hus. Revolutionen av 1848, som under proletariatets
fana endast ledde proletariatets kämpar därhän, att
de krafsade kastanjerna ur elden för bourgeoisien, denna revolution
tryggade samtidigt genom de personer, som utförde dess verk
- Louis Bonaparte och Bismarck - Italiens, Tysklands och Ungerns
oavhängighet. Men Polen, som sedan 1791 gjort mer för
revolutionens sak än alla dessa tre folk tillsammans, lämnades
åt sig själv, då landet 1863 dignade under den
tiofalt starkare ryska övermakten.
Adeln förmådde icke behålla eller
tillkämpa sig oavhängigheten, och för bourgeoisien
är den för närvarande minst sagt likgiltig. Den kan
erövras endast av det unga polska proletariatet, och i dess
händer är den säker. Ty Polens oavhängighet
är inte mindre nödvändig för arbetarna i det
övriga Europa än för de polska arbetarna själva.
London den 10 februari 1892.
F. Engels.
FÖRORD TILL DEN FÖRSTA ITALIENSKA UPPLAGAN
1893.
Till den italienske läsaren!
Publiceringen av Det kommunistiska partiets
manifest sammanföll nästan fullständigt på
dagen med den 18 mars 1848 och med revolutionerna i Milano och Berlin,
vilka utgjorde uppror av två i centrum belägna nationer
- den ena på europeiska kontinenten, den andra vid Medelhavet,
två nationer, vilka före denna tid försvagats genom
sönderdelning och inre strider och därför råkat
under främmande herravälde. Om Italien underkastades den
österrikiska imperatorn, så befann sig Tyskland under
den ryska tsarens icke mindre kännbara ehuru indirekta ok.
Följderna av den 18 mars 1848 befriade Italien och Tyskland
från denna vanära. Om dessa två stora nationer
under tiden 1848-1871 återupprättades och erhöll
en viss grad av självständighet, så skedde detta
emedan, såsom Karl Marx sade, de personer som undertryckte
revolutionen 1848 mot sin vilja dock utförde dess verk.
Denna revolution var överallt arbetarklassens
verk, ty det var just den som byggde barrikader och offrade sitt
liv. Men endast de parisiska arbetarna hade den absolut bestämda
avsikten att samtidigt med störtandet av regeringen också
störta den borgerliga ordningen. Men fastän de fullt klart
förstod den motsats, som existerade mellan arbetarklassen och
bourgeoisien, så hade varken den ekonomiska utvecklingen eller
de franska arbetarmassornas andliga nivå då ännu
uppnått det stadium, som skulle ha möjliggjort en social
omdaning. Därför tillföll revolutionens frukter slutligen
kapitalistklassen. I andra länder åter - Italien, Tyskland,
Österrike - gjorde arbetarna från första början
inget annat än hjälpte bourgeoisien till makten. Men i
vilket land som helst är bourgeoisiens herravälde omöjligt
utan nationell självständighet. Revolutionen 1848 måste
därför ha till syfte att genomföra enhet och oavhängighet
för de länder, som hittills icke åtnjutit desamma,
nämligen Italien, Tyskland, Ungern. Polen kommer i sinom tid
att gå samma väg.
Om revolutionen 1848 sålunda inte var en
socialistisk revolution, så jämnade den vägen för
denna senare och beredde marken för den. Den borgerliga samhällsordningen
och det uppsving den gett storindustrin i alla länder har under
de sista 45 åren överallt skapat ett talrikt, fast och
starkt proletariat. Den har sålunda, för att använda
ett uttryck ur manifestet, skapat sina egna dödgrävare.
Utan ett återupprättande av varje nations
oavhängighet och enhet är det omöjligt att skapa
vare sig en internationell sammanslutning av proletariatet eller
ett lugnt och medvetet samarbete mellan dessa nationer för
gemensamma mål. Föreställ er ett gemensamt uppträdande
av de italienska, ungerska, tyska, polska och ryska arbetarna under
de politiska förhållanden, som var rådande före
1848!
Således var striderna 1848 icke fåfänga.
Icke heller de 45 år, som skiljer oss från denna revolutionära
epok, har varit fåfänga. Frukterna börjar mogna,
och jag skulle helst av allt önska, att publiceringen av denna
italienska översättning skulle utgöra ett gott förebud
för det italienska proletariatets seger, såsom publiceringen
av originalet utgjorde förebud till den internationella revolutionen.
Manifestet ger full rättvisa åt
den revolutionära verksamhet, som kapitalismen i det förflutna
utfört. Italien var den första kapitalistiska nationen.
Den feodala medeltidens slut och inträdet av den nuvarande
kapitalistiska tidsperioden utmärkes av en väldig figur
- italienaren Dante, som samtidigt var medeltidens sista och den
nya tidens första poet. Nu, liksom 1300, inträder en ny
historisk tidsperiod. Kommer månne Italien att ge oss en ny
Dante, som beseglar födelsetimmen för den nya proletära
tidsperioden ?
London i februari 1893.
Friedrich Engels.
DET KOMMUNISTISKA PARTIETS MANIFEST
Ett spöke går runt Europa — kommunismens
spöke. Alla det gamla Europas makter har förbundit sig till
en helig hetsjakt mot detta spöke: påven och tsaren, Metternich
och Guizot, franska radikaler och tyska poliser.
Var finns det oppositionsparti, som icke av sina regerande motståndare
utskrikes som kommunistiskt, var det oppositionsparti, som icke mot
de mer avancerade oppositionsmännen såväl som mot
sina reaktionära motståndare slungat tillbaka den brännmärkande
beskyllningen för kommunism?
Två ting framgår av detta faktum.
Kommunismen erkännes redan av alla europeiska makter som en makt.
Det är hög tid, att kommunisterna öppet inför
hela världen framlägger sitt åskådningssätt,
sina syften, sina tendenser och gentemot sagan om kommunismens spöke
ställer ett manifest av partiet självt.
För detta ändamål har kommunister av de mest olika
nationaliteter samlats i London och utarbetat följande manifest,
som offentliggöres på engelska, franska. tyska, italienska,
flamska och danska språken.
I. BORGARE OCH PROLETÄRER
Historien om alla hittillsvarande samhällen[1]
är historien om klasskamp.
Fri och slav, patricier och plebej, baron och livegen, mästare
och gesäll, kort sagt: förtryckare och förtryckta
stod i ständig motsättning till varandra, förde en
oavbruten, än dold, än öppen kamp, en kamp, som varje
gång slutade med en revolutionär omgestaltning av hela
samhället eller med de kämpande klassernas gemensamma
undergång.
I historiens tidigare epoker finner vi nästan överallt
en fullständig uppdelning av samhället i olika stånd,
en mångfaldig gradering av de sociala ställningarna.
I det gamla Rom har vi patricier, riddare, plebejer, slavar; under
medeltiden feodalherrar, vasaller, mästare, gesäller,
livegna och dessutom inom nästan alla dessa klasser återigen
särskilda graderingar.
Det ur det feodala samhällets undergång utgångna
moderna borgerliga samhället har icke upphävt klassmotsatserna.
Det har blott satt nya klasser, nya betingelser för undertryckandet,
nya former för kampen i de gamlas ställe.
Vår epok, bourgeoisiens epok, utmärker sig dock därigenom,
att den har förenklat klassmotsättningarna. Hela samhället
delar sig alltmer i två stora fientliga läger, i två
stora, varandra direkt motsatta klasser, bourgeoisie och proletariat.
Ur medeltidens livegna utgick de första städernas småborgare,
och ur detta småborgerskap utvecklade sig bourgeoisiens första
element.
Upptäckten av Amerika och omseglingen av Afrika skapade en
ny terräng för den uppåtgående bourgeoisien.
Den ostindiska och kinesiska marknaden, koloniseringen av Amerika,
varuutbytet med kolonierna, ökandet av byteshandeln och varorna
över huvud taget gav handeln, sjöfarten och industrin
ett hittills okänt uppsving och därmed åt det revolutionära
elementet i det sönderfallande feodala samhället en snabb
utveckling.
Det hittillsvarande feodala eller skråmässiga driftssättet
i industrin förslog inte längre för de nya marknadernas
växande behov. Manufakturen trädde i dess ställe.
Skråmästarna utträngdes av det industriella medelståndet,
arbetets delning mellan de olika korporationerna försvann för
arbetets delning inom den enskilda verkstaden.
Men alltjämt växte marknaderna, alltjämt ökades
behoven. Icke ens manufakturen förslog längre. Då
revolutionerade ångan och maskinerna den industriella produktionen.
I manufakturens ställe trädde den moderna storindustrin,
i det industriella medelståndets ställe trädde de
industriella miljonärerna, cheferna för hela industriella
arméer, de moderna borgarna.
Storindustrin har skapat den världsmarknad, som upptäckten
av Amerika förberedde. Världsmarknaden har gett handeln,
sjöfarten och landskommunikationerna en omätlig utveckling.
Detta har i sin tur återverkat på industrins utvidgning
och i samma mån som industri, handel, sjöfart och järnvägar
utvidgade sig, i samma mån utvecklade sig bourgeoisien, ökade
sitt kapital och trängde alla från medeltiden härstammande
klasser i bakgrunden.
Vi ser således, hur den moderna bourgeoisien själv är
produkten av en lång utvecklingsprocess, en rad omvälvningar
i produktions- och samfärdssätten.
Vart och ett av dessa bourgeoisiens utvecklingsstadier åtföljdes
av ett motsvarande politiskt framsteg (för denna klass).[2]
Från att ha utgjort ett förtryckt stånd under feodalherrarnas
herravälde, från en beväpnad och sig själv
förvaltande association i kommunen[3], från en oberoende
stadsrepublik (såsom i Italien och Tyskland), från skatteskyldigt
tredje stånd under monarkin (såsom i Frankrike), sedan
under manufakturens tid motvikt mot adeln i ståndsmonarkin
eller i den oinskränkta monarkin, sedan huvudgrundval för
de stora monarkierna över huvud taget, tillkämpade den
sig slutligen efter storindustrins uppkomst det politiska ensamherraväldet
i den moderna representativstaten. Den moderna statsmakten är
blott ett utskott, som förvaltar hela borgarklassens gemensamma
affärer.
Bourgeoisien har spelat en högst revolutionär roll i historien.
Bourgeoisien har överallt, där den kommit till makten,
förstört alla feodala, patriarkaliska och idylliska förhållanden.
Den har obarmhärtigt slitit sönder de brokiga feodalband,
som band samman människorna med deras naturliga ledare, och
icke kvarlämnat några andra band än det nakna intresset,
det känslolösa "kontant betalning". Den har
dränkt det fromma svärmeriets heliga rysning, den ridderliga
hänförelsen och det spetsborgerliga vemodet i den egoistiska
beräkningens iskalla vatten. Den har upplöst den personliga
värdigheten i bytesvärde och istället för de
talrika lagstadgade och välförvärvade friheterna
satt den samvetslösa handelsfriheten allena. Den har, kort
sagt, i stället för den i politiska och religiösa
illusioner höljda utsugningen satt den öppna, skamlösa,
direkta, kalla utsugningen.
Bourgeoisien har avklätt alla de verksamheter, som förut
betraktades och ärades med from vördnad, deras helgongloria.
Den har förvandlat läkaren, juristen, prästen, poeten
och vetenskapsmannen till sina betalda lönearbetare.
Bourgeoisien har ryckt av familjeförhållandet dess rörande
sentimentala slöja och återfört det till ett rent
penningförhållande.
Bourgeoisien har avslöjat, hur den brutala kraftutvecklingen
som reaktionen så mycket beundrar hos medeltiden, lämpligt
kompletterades med den trögaste flegma. Först den har
visat, vad mänsklig verksamhet kan åstadkomma. Den har
utfört helt andra underverk än egyptiska pyramider, romerska
vattenledningar och gotiska katedraler: den har utfört helt
andra tåg än folkvandringar och korståg.
Bourgeoisien kan icke existera, utan att alltjämt revolutionera
produktionsinstrumenten, d v s produktionsförhållandena,
således samtliga samhällsförhållanden. Ett
oförändrat bibehållande av det gamla produktionssättet
var däremot den första existensbetingelsen för alla
tidigare industriella klasser. Den fortgående omvälvningen
i produktionen, det oavbrutna skakandet av alla samhälleliga
förhållanden, den eviga osäkerheten och rörelsen
kännetecknar bourgeoisiens epok gentemot alla andra. Alla fasta
inrotade förhållanden och dem åtföljande gamla
ärevördiga föreställningar och åskådningar
upplöses, alla nybildade föråldras innan de hinner
bli förbenade. Allt fast och beständigt förflyktigas,
allt heligt profaneras, och människorna blir slutligen tvungna
att betrakta sin levnadsställning och sina ömsesidiga
förbindelser med nyktra ögon.
Behovet av en ständigt ökad avsättning för sina
produkter jagar bourgeoisien över hela jordklotet. Överallt
måste den innästla sig, överallt slå sig ned,
överallt skaffa sig förbindelser.
Bourgeoisien har genom sin exploatering av världsmarknaden
givit alla länders produktion och konsumtion kosmopolitisk
gestalt. Den har till reaktionens stora sorg undanryckt industrin
dess nationella grund. De urgamla nationella industrierna har förintats
och förintas alltjämt dagligen. De uttränges av nya
industrier, vilkas införande blir en livsfråga för
alla civiliserade nationer, av industrier, som icke längre
bearbetar inhemska råämnen, utan råstoft från
de avlägsnaste områden och vilkas fabrikat förbrukas
icke blott i det egna landet utan i alla världsdelar. I stället
för de gamla behoven, som kunde tillfredsställas genom
landets egna resurser, träder nya, vilka behöver produkter
från de mest avlägsna länder och klimat för
att bli tillfredsställda. I stället för den gamla
lokala och nationella självtillräckligheten och avskildheten
träder en allsidig samfärdsel, ett allsidigt nationernas
beroende av varandra. Och som det går i den materiella, så
går det ock i den andliga produktionen. De enskilda nationernas
andliga skapelser blir allmän egendom. Den nationella ensidigheten
och inskränktheten blir mer och mer omöjlig, och av den
mycket nationella och lokala litteraturen bildas en världslitteratur.
Bourgeoisien rycker genom den snabba förbättringen av
alla produktionsinstrument, genom de oändligt förbättrade
kommunikationerna alla, även de mest barbariska nationer in
i civilisationen. De billiga varupriserna är det tunga artilleri,
med vilket den skjuter ner alla kinesiska murar och varmed den tvingar
barbarernas hårdnackade främlingshat till kapitulation.
Den tvingar alla nationer att tillägna sig bourgeoisiens produktionssätt,
om de inte vill gå under; den tvingar dem att hos sig själva
införa den så kallade civilisationen, d v s att bli bourgeoisie.
Med ett ord: bourgeoisien skapar sig en värld efter sitt eget
beläte.
Bourgeoisien har lagt landsbygden under stadens herravälde.
Den har skapat kolossala städer, den har i hög grad ökat
invånarantalet i städerna i förhållande till
befolkningen på landsbygden och därigenom dragit en betydande
del av befolkningen undan lantlivets förslöande inverkan.
Och liksom den gjort landet beroende av staden, så har den
gjort barbariska och halvciviliserade länder beroende av de
civiliserade, bondefolken av de borgerliga folken, österlandet
av västerlandet.
Bourgeoisien upphäver mer och mer splittringen av produktionsmedlen,
av egendomen och av befolkningen. Den har trängt ihop befolkningen,
centraliserat produktionsmedlen och koncentrerat egendomen på
få händer. Den nödvändiga följden härav
var den politiska centralisationen. Oberoende, blott löst förbundna
provinser med olika intressen, lagar, regeringar och tullar sammanfördes
till en nation, en regering, en lag, ett nationellt klassintresse,
en tullgräns.
Bourgeoisien har under sitt knappt hundraåriga klassherravälde
skapat mera jättelika och kolossala produktivkrafter än
alla de föregående generationerna tillsamman. Naturkrafternas
underkuvande, maskinerna, kemins användning i industri och
åkerbruk, ångbåtstrafiken, järnvägarna,
den elektriska telegrafen, att öppna hela världsdelar
för produktiv odling, upprensa floderna för trafik, att
stampa fram ur marken hela befolkningar—vilket tidigare århundrade
anade, att sådana produktionskrafter slumrade i det samhälleliga
arbetets sköte?
Vi har alltså sett: de produktions- och samfärdsmedel,
på vilkas grundval bourgeoisien växte fram, skapades
av det feodala samhället. På ett visst stadium av utvecklingen
av dessa produktions- och samfärdsmedel, motsvarade de förhållanden,
varunder feodalsamhället producerade och drev utbyte, den feodala
organisationen av jordbruk och manufaktur, med ett ord de feodala
egendomsförhållandena, icke längre de redan utvecklade
produktivkrafterna. Dessa förhållanden hämmade produktionen
i stället för att främja den. De förvandlades
till lika många fjättrar. De måste sprängas
och de sprängdes.
I deras ställe trädde den fria konkurrensen med den därtill
anpassade samhälleliga och politiska konstitutionen med borgarklassens
ekonomiska och politiska herravälde.
En liknande rörelse försiggår nu inför våra
ögon. De borgerliga produktions- och samfärdsförhållandena,
de borgerliga egendomsförhållandena, det moderna borgerliga
samhället, som framtrollat så väldiga produktions-
och samfärdsmedel, liknar häxmästaren, som inte längre
förmår behärska de underjordiska makter, som han
frambesvurit. Sedan årtionden är industrins och handelns
historia blott historien om de moderna produktivkrafternas revolt
mot de moderna produktionsförhållandena, mot egendomsförhållandena,
som utgör livsbetingelsen för bourgeoisien och dess herravälde.
Det är tillräckligt att nämna handelskriserna, vilka
genom sin periodiska återkomst alltmer hotande ifrågasätter
hela det borgerliga samhällets existens. Under handelskriserna
förintas regelbundet ej blott en stor del av de frambragta
produkterna, utan även av själva produktivkrafterna. Under
kriserna utbryter en samhällelig epidemi, vilken skulle ha
förefallit alla andra epoker som en orimlighet: överproduktionens
epidemier. Samhället finner sig plötsligt försatt
tillbaka i ett tillstånd av momentant barbari, en hungersnöd,
ett allmänt förintelsekrig synes ha avskurit det från
alla livsmedel, industrin och handeln tycks förintade, och
varför? Eftersom det äger för mycket civilisation,
för mycket livsmedel, för mycket industri och för
mycket handel. De produktivkrafter, som står till samhällets
förfogande, tjänar inte längre till att främja
de borgerliga egendomsförhållandena, de har tvärtom
blivit för väldiga för dessa förhållanden,
de hämmas av dem, och så snart de övervunnit detta
hinder, bringar de hela det borgerliga samhället i oordning
och hotar den borgerliga egendomens existens. De borgerliga förhållandena
har blivit för trånga för att rymma den av dem skapade
rikedomen. Varigenom övervinner bourgeoisien kriserna? Å
ena sidan genom det framtvingade tillintetgörandet av en massa
produktivkrafter, å andra sidan genom erövringen av nya
marknader och en grundligare utsugning av äldre marknader.
Varigenom således? Därigenom att den förbereder
ännu mer ingripande och våldsamma kriser och minskar
medlen att förebygga kriserna.
De vapen, varmed bourgeoisien slagit feodalismen till marken, riktar
sig nu mot bourgeoisien själv.
Men bourgeoisien har ej blott smitt de vapen, som skall bringa den
döden, den har också frambragt de män, vilka skall
föra dessa vapen — de moderna arbetarna, proletärerna.
I samma grad som bourgeoisien, d v s kapitalet, utvecklas, i samma
grad utvecklas proletariatet, de moderna arbetarnas klass, som blott
lever så länge som de finner arbete och som blott finner
arbete så länge som deras arbete ökar kapitalet.
Dessa arbetare, som styckevis måste sälja sig själva,
är en vara som varje annan handelsartikel och därför
på samma sätt utsatta för alla konkurrensens växlingar,
alla marknadens svängningar.
Proletärens arbete har genom maskineriets utveckling och arbetets
delning förlorat all självständig karaktär och
därmed all lockelse för arbetaren. Han blir blott ett
tillbehör till maskinen, och man begär blott de enklaste,
enformigaste och lättlärdaste handgrepp av honom. De kostnader,
som arbetaren förorsakar, inskränker sig därför
nästan blott till de livsmedel, som han behöver för
sitt underhåll och sin ras’ fortplantning, Men en varas
pris, alltså även arbetets, är lika med dess produktionskostnader.
I samma grad som arbetets motbjudande karaktär tilltager, i
samma grad sjunker därför lönen. Än mer, i samma
grad som maskinanvändningen och arbetsdelningen tilltar, i
samma grad ökas också arbetets mängd, vare sig det
sker genom arbetstidens förlängning eller genom utökning
av det på en viss tid krävda arbetet eller genom maskinernas
uppdrivna fart o s v.
Den moderna industrin har förvandlat den patriarkaliska mästarens
lilla verkstad till den industriella kapitalistens stora fabrik.
De i fabriken sammanträngda arbetarmassorna organiseras som
soldater. De ställs som meniga industrisoldater under uppsikt
av en fullständig hierarki av underofficerare och officerare.
De är icke blott borgarklassens och borgarstatens trälar,
utan de trälbindes också dagligen och stundligen av maskinen,
av förmannen och framför allt av den enskilda borgerliga
fabrikanten själv. Denna despoti är så mycket småaktigare,
förhatligare och bittrare, ju öppnare den proklamerar
vinsten som sitt syftemål.
Ju mindre handarbetet kräver skicklighet och kraft, d v s ju
mer den moderna industrin utvecklas, desto mer utträngs männens
arbete genom kvinnors och barns arbete. Köns- och åldersskillnader
har inte längre någon social giltighet när det gäller
arbetarklassen. Det ges nu blott arbetsinstrument, som allt efter
ålder och kön drar olika kostnader.
När arbetarens utsugning genom fabrikanten så tillvida
är slut, att han fått sin lön kontant utbetald,
så kastar sig de andra delarna av bourgeoisien över honom:
husägaren, krämaren, pantlånaren osv.
De hittillsvarande medelstånden, de små industriidkarna,
köpmännen och räntetagarna, hantverkarna och bönderna,
alla dessa klasser sjunker ned i proletariatet, dels därför,
att deras lilla kapital inte räcker till för drift av
storindustri och dukar under i konkurrensen med de större kapitalisterna,
dels därför att deras speciella skicklighet blir värdelös
genom nya produktionssätt. Så rekryteras proletariatet
ur befolkningens alla kretsar.
Proletariatet genomgår olika utvecklingsstadier. Dess kamp
mot bourgeoisien börjar samtidigt med dess existens.
I början kämpar de enskilda arbetarna, sedan arbetarna
vid en fabrik, sedan ett helt facks arbetare på en plats mot
den enskilda borgaren, som direkt utsuger dem. De riktar sina angrepp
icke blott mot de borgerliga produktionsförhållandena,
utan också mot själva produktionsinstrumenten, de förintar
de främmande konkurrerande varorna, de slår sönder
maskinerna, de sticker fabrikerna i brand, de söker återvinna
den medeltida arbetarens förlorade ställning.
På detta stadium utgör arbetarna en över hela landet
spridd och genom konkurrensen splittrad massa. Arbetarnas sammanhållning
som massa är ännu icke följden av deras egen förening
utan följden av att bourgeoisien förenats, bourgeoisien
som för att uppnå sina egna politiska mål måste
sätta hela proletariatet i rörelse och tillsvidare också
kan göra detta. På detta stadium bekämpar proletärerna
alltså icke sina fiender utan sina fienders fiender, resterna
av den absoluta monarkin, godsägarna, den icke industriella
bourgeoisien, småborgarna. Hela den historiska utvecklingen
är på detta sätt koncentrerad i bourgeoisiens händer:
varje seger, som sålunda tillkämpas, är en seger
för bourgeoisien.
Men med industrins utveckling icke blott ökas proletariatet,
det trängs också samman i större massor, dess kraft
växer, och det känner den mera. Intressena och levnadsläget
inom proletariatet blir mer och mer likartade, i det maskinerna
mer och mer utplånar skillnaderna i arbetet, och lönen
nästan överallt tryckes ner på en lika låg
nivå. Bourgeoisiens växande inbördes konkurrens
samt de därur härflytande handelskriserna gör arbetarnas
lön allt mera vacklande, maskinernas ständiga, allt snabbare
utveckling och förbättring gör hela deras levnadsställning
allt ovissare, och alltmer antar sammanstötningarna mellan
den enskilde arbetaren och den enskilde fabrikanten karaktären
av en sammanstötning mellan två klasser. Arbetarna börjar
nu sammansluta sig mot bourgeoisien. De förenar sig för
att hålla sin lön uppe. De bildar själva varaktiga
sammanslutningar för att kunna proviantera för eventuella
resningar. Här och där bryter kampen ut i upplopp.
Stundom segrar arbetarna, men blott tillfälligt. Det egentliga
resultatet av deras strider är icke den omedelbara framgången,
utan den allt vidare omkring sig gripande föreningen av arbetare.
Denna befrämjas av de växande kommunikationsmedlen, som
skapas av storindustrin och som sätter arbetarna på de
olika orterna i förbindelse med varandra. Men det behövs
blott denna förbindelse för att centralisera de många
lönestriderna, som överallt har samma karaktär, till
en hela landet omfattande klasskamp. Varje klasskamp är emellertid
en politisk kamp. Och den sammanslutning, som medeltidens dåliga
vägar behövde århundraden för att genomföra,
den skapar det moderna proletariatet på få år
med järnvägarnas tillhjälp.
Denna proletariatets organisering till klass och därmed till
politiskt parti spränges åter varje ögonblick genom
konkurrensen bland arbetarna själva. Men den lever oupphörligt
upp igen, starkare, fastare, mäktigare. Den framtvingar, genom
att begagna sig av splittringar inom bourgeoisien, erkännande
i lagform av vissa arbetarintressen. Så t.ex. tiotimmarslagen
i England.
Det gamla samhällets motsatser befrämjar på mångfaldigt
sätt proletariatets utveckling. Bourgeoisien befinner sig alltjämt
i en fortgående kamp, i början mot aristokratin, senare
mot de delar av själva bourgeoisien vilkas intressen råkat
i strid med industrins framsteg, och ständigt mot bourgeoisien
i alla främmande länder. I alla dessa strider ser bourgeoisien
sig tvungen att vädja till proletariatet, att ta dess hjälp
i anspråk och på så sätt draga det in i den
politiska rörelsen. Den själv tillför alltså
proletariatet sina egna bildningselement, d v s vapen mot sig själv.
Vidare förekommer det, som vi redan sett, att genom industrins
framsteg stora delar av den härskande klassen slungas ned till
proletariatet eller i varje fall blir hotat i sina levnadsvillkor.
Även dessa tillför proletariatet en mängd bildningselement.
I de tider slutligen, då klasskampen närmar sig avgörandet,
antar upplösningsprocessen inom den härskande klassen,
inom hela det gamla samhället, en så häftig, så
skarp karaktär, att en liten del av den härskande klassen
lösgör sig från denna och ansluter sig till den
revolutionära klassen, den klass som bär framtiden i sina
händer. Liksom tidigare en del av adeln övergick till
bourgeoisien, så övergår nu en del av bourgeoisien
till proletariatet, särskilt en del av bourgeoisiens ideologer,
vilka arbetat sig fram till en teoretisk förståelse av
hela den historiska rörelsen.
Av de klasser, som i våra dagar står gentemot bourgeoisien,
är blott proletariatet en verkligt revolutionär klass.
Alla de andra klasserna förfaller och går under med storindustrin,
proletariatet åter är dennas egen produkt.
Medelstånden, den lilla fabrikanten, den lilla köpmannen,
hantverkaren, bonden, alla bekämpar bourgeoisien för att
skydda sin existens som medelstånd mot undergång. De
är alltså icke revolutionära utan konservativa.
Än mer, de är reaktionära, ty de söker vända
historiens hjul tillbaka. Om de är revolutionära, så
är de det med hänsyn till sin förestående övergång
till proletariatet, så försvarar de inte sina nuvarande
utan sina framtida intressen, så lämnar de sin egen ståndpunkt
för att ställa sig på proletariatets.
Trasproletariatet, denna passiva förruttnelse av de understa
lagren i det gamla samhället, blir genom en proletär revolution
har och där indraget i rörelsen, men enligt hela sin levnadsställning
kommer det dock att vara beredvilligare att låta köpa
sig för reaktionära syften.
Det gamla samhällets levnadsförhållanden är
redan förintade i proletariatets levnadsförhållanden.
Proletären är egendomslös, hans förhållande
till hustru och barn har ingenting mer gemensamt med det borgerliga
familjeförhållandet. Det moderna industriella arbetet,
det moderna trälandet under kapitalet, som är detsamma
i England som i Frankrike, i Amerika som i Tyskland, har utplånat
all nationell karaktär hos proletären. Lagarna, moralen,
religionen är för honom lika många borgerliga fördomar,
bakom vilka lika många borgerliga intressen gömmer sig.
Alla tidigare klasser, som tillkämpat sig makten, sökte
skydda sin redan förvärvade levnadsställning genom
att underkasta hela samhället sina egna förvärvsbetingelser.
Proletärerna kan erövra de samhälleliga produktivkrafterna
blott genom att avskaffa sitt eget hittillsvarande förvärvssystem
och därmed hela det hittillsvarande förvärvssystemet.
Proletärerna har ingenting eget att värna, de har att
förstöra all hittills existerande privatsäkerhet
och privatförsäkring.
Alla hittillsvarande rörelser har varit rörelser av minoriteter
eller i minoriteters intressen. Den proletära rörelsen
är den självständiga rörelsen av det oerhörda
flertalet i det oerhörda flertalets intressen. Proletariatet,
det understa lagret i det nuvarande samhället, kan inte höja
sig, inte resa sig, utan att hela överbyggnaden av de skikt,
vilka bildar det officiella samhället, sprängs i luften.
Proletariatets kamp mot bourgeoisien är att börja med
till formen, ehuru icke till innehållet, en nationell kamp.
Varje lands proletariat måste naturligtvis först bli
färdigt med sitt eget lands bourgeoisie.
När vi tecknade de allmänna faserna av proletariatets
utveckling, följde vi det mer eller mindre dolda inbördeskriget
inom det bestående samhället till den punkt, där
det bryter ut i en öppen revolution och proletariatet genom
att våldsamt störta bourgeoisien grundar sitt eget herravälde.
Hela det hittillsvarande samhället vilade, som vi redan sett,
på motsättningen mellan förtryckande och förtryckta
klasser. Men för att kunna undertrycka en klass, måste
man dock tillförsäkra den betingelser, inom vilka den
åtminstone kan existera som träl. Den livegne har under
livegenskapen arbetat sig upp till medlem av kommunen liksom småborgaren
till borgare under den feodala absolutismens ok. I stället
för att höja sig i och med industrins framsteg sjunker
däremot den moderna arbetaren allt djupare ned under sin klass'
levnadsvillkor. Arbetaren blir en fattiglapp, och fattigdomen utvecklar
sig ännu fortare än befolkningen och rikedomen. Det framgår
därav tydligt, att bourgeoisien är oförmögen
att längre förbliva härskande klass i samhället
och påtvinga samhället sin klass' levnadsbetingelser
som reglerande lag. Den är ur stånd att härska,
emedan den är ur stånd att tillförsäkra sin
slav existens ens inom gränserna för hans slaveri, emedan
den är tvungen att låta honom sjunka ned i ett läge,
där bourgeoisien måste nära honom i stället
för att näras av honom. Samhället kan icke längre
leva under bourgeoisien, d v s dess liv är icke längre
förenligt med samhällets.
Det väsentliga villkoret för borgarklassens existens och
herravälde är anhopningen av rikedom på privata
händer, bildandet och ökandet av kapital, kapitalets förutsättning
är lönearbetet. Lönearbetet vilar uteslutande på
konkurrensen arbetarna emellan. Framsteget i industrin, vars viljelösa
och motståndslösa bärare bourgeoisien är, sätter
i stället för arbetarnas isolering genom konkurrensen
deras revolutionära sammanslutning i föreningar. Med storindustrins
utveckling rycks alltså undan bourgeoisiens fötter själva
den grundval, på vilken den producerar och tillägnar
sig produkterna. Den producerar framför allt sin egen dödgrävare.
Dess undergång och proletariatets seger är lika oundvikliga.
II. PROLETÄRER OCH KOMMUNISTER
I vilket förhållande står kommunisterna
till proletariatet i allmänhet?
Kommunisterna utgör intet särskilt parti gentemot de andra
arbetarpartierna.
De har inga från proletariatets intressen skilda intressen.
De uppställer inga särskilda principer, efter vilka de
vill forma den proletära rörelsen.
Kommunisterna skiljer sig från de övriga proletära
partierna blott därigenom, att de å ena sidan i proletariatets
olika nationella strider framhäver de av nationaliteten oberoende,
för hela proletariatet gemensamma intressena och gör dem
gällande, och å andra sidan därigenom, att de under
de olika utvecklingsgrader, som kampen mellan proletariat och bourgeoisie
genomgår, alltid företräder hela rörelsens
intressen.
Kommunisterna är alltså praktiskt den beslutsammaste,
alltid framdrivande delen av arbetarpartierna i alla länder,
och teoretiskt har de före den övriga massan av proletariatet
kommit till insikt om betingelserna för, gången och de
allmänna resultaten av den proletära rörelsen.
Kommunisternas närmaste mål är detsamma som alla
övriga proletära partiers: proletariatets utbildande till
klass, störtandet av bourgeoisiens herravälde, erövring
av den politiska makten genom proletariatet.
Kommunisternas teoretiska läror vilar ingalunda på idéer
och principer, som uttänkts eller upptäckts av den ena
eller andra världsförbättraren.
De är blott allmänna uttryck för de faktiska förhållandena
inom en pågående klasskamp, en inför våra
ögon försiggående historisk rörelse. Avskaffandet
av hittillsvarande egendomsförhållanden är ingenting
för kommunismen särskilt betecknande. Alla egendomsförhållanden
har alltid varit underkastade en ständig historisk växling,
en ständig historisk förändring.
Den franska revolutionen t ex avskaffade feodalegendomen till förmån
för den borgerliga egendomen.
Vad som utmärker kommunismen är inte avskaffande av egendomen
över huvud taget, utan avskaffandet av den borgerliga egendomen.
Men den moderna borgerliga privategendomen är det sista och
mest fulländade uttrycket för framställningen och
tillägnandet av produkter, vilka vilar på klassmotsättningar,
på den enas utsugning av den andra.
I denna betydelse kan kommunisterna sammanfatta sin teori i uttrycket:
privategendomens upphävande.
Man har förebrått oss kommunister, att vi vill avskaffa
den personligt förvärvade, genom eget arbete frambragta
egendomen; den egendom, som skulle utgöra grundvalen för
all personlig frihet, verksamhet och självständighet.
Genom eget arbete förvärvad, självförtjänt
egendom! Talar ni om småborgarens eller småbondens egendom,
som föregick den borgerliga egendomen? Vi behöver icke
avskaffa den, industrins utveckling har avskaffat den och avskaffar
den dagligen.
Eller talar ni om den moderna borgerliga privategendomen?
Men skapar lönearbetet, proletärens arbete, honom egendom?
Ingalunda. Det skapar kapital, d v s den egendom, som utsuger lönearbetet
och som blott kan föröka sig genom att skapa nytt lönearbete
för att på nytt utsuga det. Egendomen i sin nuvarande
form rör sig i motsättningen mellan kapital och lönearbete.
Låt oss betrakta de båda sidorna av denna motsättning.
Att vara kapitalist betyder inte blott att intaga en rent personlig,
utan en samhällelig ställning i produktionen. Kapitalet
är en social produkt och kan blott sättas i rörelse
genom en gemensam verksamhet av många medlemmar, ja, i sista
instans blott genom den gemensamma verksamheten av alla samhällets
medlemmar.
Kapitalet är alltså ingen personlig, utan en samhällelig
makt.
Om kapitalet alltså förvandlas till gemensam, alla samhällets
medlemmar tillhörande egendom, så förvandlas inte
därmed personlig egendom till samhällelig. Blott egendomens
sociala karaktär förvandlas. Den förlorar sin klasskaraktär.
Vi kommer nu till lönearbetet.
Lönearbetets genomsnittspris är arbetslönens minimum,
d v s summan av de livsmedel, som är nödvändiga för
att hålla arbetaren som arbetare vid liv. Vad lönearbetaren
således genom sitt arbete tillägnar sig räcker blott
till för att uppehålla livet. Vi vill ingalunda avskaffa
detta personliga tillägnande av arbetsprodukten för livets
omedelbara reproduktion, ett tillägnande, som inte ger något
överskott, vilket kunde ge makt över främmande arbete.
Vi vill blott upphäva den eländiga karaktären av
detta tillägnande, varunder arbetaren blott lever för
att öka kapitalet, blott lever i den mån det passar den
härskande klassens intressen.
I det borgerliga samhället är det levande arbetet blott
ett medel att öka det hopade arbetet. I det kommunistiska samhället
skall det hopade arbetet blott vara ett medel att utvidga, berika
och befrämja arbetarnas levnadsprocess.
I det borgerliga samhället härskar alltså det förflutna
över det nuvarande, i det kommunistiska samhället det
nuvarande över det förflutna. I det borgerliga samhället
är kapitalet självständigt och personligt, under
det att den arbetande individen är osjälvständig
och opersonlig.
Upphävandet av detta förhållande kallar bourgeoisien
upphävandet av personlighet och frihet! Och med rätta.
Det är förvisso fråga om upphävandet av den
borgerliga personligheten, självständigheten och friheten.
Med frihet förstår man under de nuvarande borgerliga
produktionsförhållandena den fria handeln, friheten att
köpa och sälja.
Men försvinner schackrandet, så försvinner också
det fria schackrandet. Talesätten om det fria schackrandet
har, liksom vår bourgeoisies alla övriga frihetsbravader,
blott någon mening gentemot det bundna schackrandet, gentemot
medeltidens undertryckta borgare, men inte gentemot det kommunistiska
upphävandet av schackrandet, av de borgerliga produktionsförhållandena
och av bourgeoisien själv.
Ni förfasar er över, att vi vill upphäva privategendomen.
Men i ert nuvarande samhälle är privategendomen upphävd
för nio tiondelar av dess medlemmar—den existerar just
därigenom, att den icke existerar för nio tiondelar. Ni
förebrår oss alltså, att vi vill upphäva en
egendom, som har till nödvändig förutsättning,
att det oerhörda flertalet i samhället är egendomslöst.
Ni förebrår oss med andra ord, att vi vill upphäva
er egendom. Alldeles riktigt, det vill vi.
Från det ögonblick, då arbetet inte längre
kan förvandlas till kapital, pengar, jordränta, kort sagt
till en samhällsmakt, som kan monopoliseras, d v s från
det ögonblick, då den personliga egendomen inte längre
kan slå om i borgerlig, förklarar ni, att personligheten
är upphävd.
Ni medger således, att ni med personlighet inte menar något
annat än borgaren, den borgerliga egendomsägaren. Och
denna personlighet skall sannerligen upphävas.
Kommunismen berövar ingen makten att kunna tillägna sig
samhälleliga produkter, den borttar blott makten att genom
detta tillägnande kunna utsuga främmande arbete.
Man har invänt, att med privategendomens upphävande skulle
all verksamhet upphöra och en allmän lättja inträda.
I så fall måste det borgerliga samhället för
länge sedan ha gått under av slöhet, ty de som här
arbetar förvärvar ingenting, och de som här förvärvar,
de arbetar icke. Hela invändningen leder till tautologin, att
det inte längre kommer att finnas lönearbete, när
det inte längre finns kapital.
Alla invändningar, som riktas mot det kommunistiska tillägnelse-
och produktionssättet av materiella produkter, har även
utsträckts att gälla tillägnandet och produktionen
av andliga produkter. Liksom för borgaren upphörandet
av klassegendomen ter sig liktydigt med upphörandet av produktionen
själv, så ter sig klassbildningens upphörande för
honom identisk med bildningens upphörande över huvud taget.
Den bildning, vars förlust han beklagar, utgör för
det enorma flertalet utbildningen till maskin.
Men strid icke med oss på så sätt, att ni med edra
borgerliga föreställningar om frihet, bildning, rätt
o s v bedöma avskaffandet av den borgerliga egendomen. Edra
idéer är själva produkter av de borgerliga produktions-
och egendomsförhållandena, liksom er rätt blott
är er till lag upphöjda klassvilja, vars innehåll
är givet i de materiella levnadsbetingelserna för er klass.
Den intresseföreställning, vari ni förvandlar edra
produktions- och egendomsförhållanden från historiska,
under produktionens utveckling övergående, förhållanden
till eviga natur- och förnuftslagar, delar ni med alla undergångna
härskande klasser. Vad ni förstår, när det
gäller den antika egendomen, vad ni förstår, när
det gäller den feodala egendomen, det vågar ni inte begripa,
när det gäller den borgerliga egendomen.
Familjens upphävande! Även de radikalaste beskärmar
sig över denna skändliga avsikt hos kommunisterna.
Varpå vilar den nuvarande, den borgerliga familjen? På
kapitalet, på det enskilda förvärvet. Fullständigt
utvecklad existerar den blott för bourgeoisien, men den finner
sin komplettering i den tvungna familjelösheten hos arbetarna
och i den offentliga prostitutionen.
Den borgerliga familjen bortfaller naturligtvis samtidigt med denna
dess komplettering, och båda försvinner i och med kapitalets
försvinnande.
Förebrår ni oss, att vi vill upphäva barnens utsugning
genom sina föräldrar? Vi tillstår denna förbrytelse.
Men, säger ni, vi upphäver de ömtåligaste förhållanden,
när vi i stället för uppfostran i hemmet sätter
samhällelig uppfostran.
Och är inte också er uppfostran bestämd genom samhället?
Genom de samhällsförhållanden, under vilka ni uppfostras,
genom samhällets mer eller mindre direkta inblandning, medelst
skolan o s v. Kommunisterna uppfinner inte samhällets inverkan
på uppfostran, de förändrar blott dess karaktär,
de undandrar uppfostran den härskande klassens inflytande.
De borgerliga talesätten om familj och uppfostran, om det ömma
förhållandet mellan föräldrar och barn, blir
så mycket mer motbjudande, ju mer till följd av storindustrin
alla proletariatets familjeband sönderslits och barnen förvandlas
till vanliga handelsartiklar och arbetsredskap.
Men ni kommunister vill införa kvinnogemenskap, skriker hela
bourgeoisien i korus mot oss.
Borgaren ser i sin hustru blott ett produktionsinstrument. Han hör,
att produktionsinstrumenten skall göras till allmän egendom
och kan då naturligtvis icke tänka sig annat än
att gemensamheten också skall bli kvinnans lott.
Han anar icke, att vad det just gäller, det är att upphäva
kvinnans ställning som blott ett produktionsinstrument.
Det finns för övrigt ingenting löjligare än
vår borgarklass' högmoraliska harm över kommunisternas
föregivna officiella kvinnogemenskap — kommunisterna
behöver icke införa kvinnogemenskap — den har nästan
alltid existerat.
Våra borgare, som icke är nöjda med, att deras proletärers
hustrur och döttrar står till deras förfogande,
för att nu inte tala om den officiella prostitutionen, finner
ett särskilt nöje i att ömsesidigt förföra
varandras hustrur.
Det borgerliga samhällets äktenskap är i verkligheten
hustrugemenskap. Man kunde på sin höjd förebrå
kommunisterna, att de i stället för en under hyckleri
dold kvinnogemenskap ville sätta en officiell, öppen sådan.
Men det förstås eljest av sig självt, att med de
nuvarande produktionsförhållandenas upphävande även
den ur de framgångna kvinnogemenskapen, d v s officiella och
icke-officiella prostitutionen kommer att försvinna.
Man har vidare förebrått kommunisterna, att de vill avskaffa
fäderneslandet, nationaliteten.
Arbetarna har inget fädernesland. Man kan inte fråntaga
dem vad de inte har. Då emellertid proletariatet till att
börja med måste erövra den politiska makten, upphöja
sig till nationell klass och konstituera sig självt som nation,
så är det självt ännu nationellt, om också
inte i samma mening som bourgeoisien.
Den nationella avskildheten och motsättningarna mellan folken
försvinner mer och mer redan med bourgeoisiens utveckling,
med handelsfriheten, världsmarknaden, den industriella produktionens
likformighet och de därtill svarande levnadsförhållandena.
Proletariatets herravälde skall få dem att försvinna
ännu fortare. Samfälld aktion, åtminstone av de
civiliserade länderna, är en av de första betingelserna
för proletariatets befrielse.
I samma grad som den ena individens exploatering av den andra upphävs,
i samma grad upphävs den ena nationens exploatering av den
andra.
Med klassmotsättningarna inom nationerna faller den fientliga
ställningen mellan nationerna.
De anklagelser mot kommunisterna, som i allmänhet höjes
ur religiösa, filosofiska och över huvud taget ideologiska
synpunkter, förtjänar intet utförligt bemötande.
Behövs det en djupare insikt för att förstå
att med människornas levnadsförhållanden, med deras
samhälleliga förbindelser, med deras samhälleliga
tillvaro också deras föreställningar, åskådningar
och begrepp, med ett ord, även deras medvetande förändrar
sig.
Vad bevisar idéernas historia om icke, att den andliga produktionen
förändrar sig i och med den materiella? En viss tids härskande
idéer var alltid blott den härskande klassens idéer.
Man talar om idéer, som revolutionerar ett helt samhälle;
man uttalar därmed blott det sakförhållandet, att
inom det gamla samhället bildats elementen till ett nytt och
att de gamla idealens upplösning håller jämna steg
med de gamla levnadsförhållandenas upplösning.
När den gamla världen höll på att gå
under, besegrades de gamla religionerna av kristendomen. När
de kristna idéerna på 1700 talet dukade under för
upplysningsidéerna, kämpade det feodala samhället
sin dödskamp med den då revolutionära bourgeoisien.
Samvets- och religionsfrihetens idéer uttryckte blott den
fria konkurrensens herravälde på vetandets område.
Men, skall man säga, religiösa, moraliska, filosofiska,
politiska, rättsliga idéer o s v förändrade
sig dock under den historiska utvecklingens förlopp. Religionen,
moralen, filosofin, politiken och rätten överlevde dock
alltid dessa växlingar.
Det ges dessutom eviga sanningar såsom frihet, rättfärdighet
o s v, vilka är gemensamma för alla samhällstillstånd.
Men kommunismen avskaffar de eviga sanningarna, den avskaffar religionen
och moralen i stället för att omskapa dem, den står
därför i strid med all hittillsvarande historisk utveckling.
Vartill reducerar sig denna anklagelse? Alla hittillsvarande samhällens
historia har rört sig i klassmotsatser, som under olika perioder
gestaltat sig olika.
Men vilken form de tagit, så är utsugning av den ena
delen av samhället genom den andra ett för alla gångna
århundraden gemensamt faktum. Det är därför
intet under, att det sociala medvetandet, under alla århundraden
rört sig, trots all mångfaldighet och olikhet, i vissa
gemensamma former, former av medvetande, som först med klassmotsättningarnas
fullständiga försvinnande kommer att helt och hållet
upplösas.
Den kommunistiska revolutionen är den radikalaste brytning
med de nedärvda egendomsförhållandena; intet under
då att i dess utvecklingsgång radikalast brytes med
de nedärvda idéerna.
Men låt oss lämna bourgeoisiens invändningar mot
kommunisterna.
Vi såg redan ovan, att det första steget i arbetarrevolutionen
är att höja proletariatet till härskande klass, erövra
demokratin.
Proletariatet kommer att begagna sin politiska makt till att så
småningom fråntaga bourgeoisien allt kapital och centralisera
alla produktionsinstrument i staten d v s i det som härskande
klass organiserade proletariatets händer samt fortast möjligt
öka mängden av produktionskrafter.
Att börja med kan detta endast ske genom despotiska ingrepp
i egendomsrätten och i de borgerliga produktionsförhållandena,
således genom åtgärder, vilka synes ekonomiskt
otillräckliga och ohållbara, men som under rörelsens
utveckling kommer att spränga sina egna gränser och som
är oundvikliga som medel att omlägga hela produktionssättet.
Dessa åtgärder kommer naturligtvis att vara olika i olika
länder.
För de framskridna länderna skall dock tämligen allmänt
följande kunna komma till användning:
- Jordegendomens expropriering och jordräntans användning
till statsutgifter.
- Stark progressiv beskattning.
- Arvsrättens avskaffande.
- Konfiskation av alla emigranters och rebellers egendom.
- Kreditens centralisering i statens händer genom en nationalbank
med statskapital och uteslutande monopol.
- Centralisering av transportväsendet i statens händer.
- Utökande av nationalfabriker, produktionsinstrument, uppodling
och förbättring av jorden efter en samhällelig plan.
- Lika arbetstvång för alla, upprättande av industriella
arméer, särskilt för åkerbruket.
- Förenande av jordbruks- och industridriften; åtgärder
för att så småningom utplåna skillnaden mellan
stad och landsbygd.
- Offentlig och kostnadsfri uppfostran av alla barn. Avskaffande av
fabriksarbetet för barn i dess nuvarande form. Uppfostrans förenande
med den materiella produktionen o s v.
När under utvecklingens lopp klasskillnaderna
försvunnit och all produktion koncentrerats i händerna
på de förenade individerna, så förlorar den
offentliga makten sin politiska karaktär. Den politiska makten
i egentlig mening är det organiserade våldet av en klass
till en annan klass' undertryckande. När proletariatet i kampen
mot bourgeoisien med nödvändighet förenar sig som
klass, genom en revolution gör sig till härskande klass
och som härskande klass med våld upphäver de gamla
produktionsförhållandena, så upphäver det
med dessa produktionsförhållanden klassmotsättningarnas
existensbetingelser, klasserna över huvud taget och därmed
sitt eget herravälde som klass.
I stället för det gamla borgerliga samhället med
dess klasser och klassmotsättningar framträder en sammanslutning,
vari envars fria utveckling är förutsättningen för
allas fria utveckling.
III. SOCIALISTISK OCH KOMMUNISTISK LITTERATUR
1. Den reaktionära socialismen
a ) Den feodala socialismen
Den franska och den engelska aristokratin var enligt sin historiska
ställning kallad att skriva smädeskrifter mot det moderna
borgerliga samhället. I den franska julirevolutionen 1830 och
i den engelska reformrörelsen hade den ännu en gång
legat under för den hatade uppkomlingen. Det kunde ej längre
vara tal om en allvarlig politisk kamp. Blott den litterära
kampen återstod. Men även på litteraturens område
hade restaurationstidens[4] gamla talesätt blivit omöjliga.
För att väcka sympati måste aristokratin skenbart
lämna sina egna intressen åt sidan och blott i den exploaterade
arbetarklassens intresse formulera sin anklagelseakt mot bourgeoisien.
Den sökte sig tröst i att sjunga smädevisor om sin
nya härskare och viska olycksprofetior i hans öra.
På så sätt uppstod den feodala socialismen, halvt
klagosång, halvt smädeskrift, halvt återfall i
det förgångna, halvt hotelse för framtiden, stundom
träffande bourgeoisien i hjärtat genom en bitter, genialt
mördande dom, städse verkande komisk genom sin fullkomliga
oförmåga att förstå den moderna historiens
gång.
De feodala socialisterna svängde den proletära tiggarpåsen
i handen som en fana för att samla folket bakom sig. Men så
ofta folket följde dem, upptäckte det på deras bak
de gamla feodala vapensköldarna och drog sig tillbaka med ett
högt och vanvördigt skratt.
En del av de franska "legitimisterna" och det unga England
uppförde detta skådespel.
När de feodala bevisar, att deras sätt att utsuga var
av en annan art än det borgerliga, så glömmer de
blott, att de utplundrade under helt andra och nu överlevade
förhållanden och förutsättningar. När
de gör gällande, att det moderna proletariatet icke existerade
under deras herravälde, så glömmer de blott, att
just den moderna bourgeoisien var en nödvändig telning
av deras samhällsordning.
För övrigt förhemligar de så litet den reaktionära
karaktären av sin kritik, att deras huvudanklagelse mot bourgeoisien
just består i att under dess regim utvecklar sig en klass,
som kommer att spränga hela den gamla samhällsordningen
i luften.
De förebrår bourgeoisien långt mer, att den frambringar
ett revolutionärt proletariat än att den över huvud
taget frambringar ett proletariat.
I den praktiska politiken deltar de därför i alla våldsåtgärder
mot arbetarklassen, och i det dagliga livet bekvämar de sig gärna,
trots alla uppstyltade talesätt, att plocka de gyllene äpplena
och schackra bort sin tro, kärlek och ära mot ull, betor
och brännvin.[5]
Liksom prästen alltid gick hand i hand med de feodala, så
går prästsocialismen samman med den feodala socialismen.
Ingenting är lättare än att ge den kristna askesen
en socialistisk anstrykning. Ivrade icke kristendomen mot privategendomen,
äktenskapet och staten? Predikade den icke i stället välgörenhet
och tiggeri, celibat och köttets dödande, klosterliv och
kyrka? Den kristna socialismen är blott det vigvatten, varmed
prästen välsignar aristokratins vrede.
b) Småborgerlig socialism
Den feodala aristokratin är icke den enda klass, som störtades
av bourgeoisien, och vars levnadsbetingelser minskades och upphörde
med det moderna borgerliga samhället. Medeltidens småborgardöme
och småbondestånd var den moderna bourgeoisiens förelöpare.
I de industriellt och kommersiellt mindre utvecklade länderna
vegeterar denna klass vidare bredvid den uppväxande bourgeoisien.
I de länder, där den moderna civilisationen utvecklat
sig, har uppstått ett nytt småborgerskap, som svävar
mellan proletariatet och bourgeoisien, och som ständigt bildas
på nytt som en fullständigande del av det borgerliga
samhället, men vars medlemmar oupphörligt genom konkurrensen
slungas ned i proletariatet och som med storindustrins utveckling
t o m ser en tidpunkt närma sig, när de fullständigt
försvinner som en självständig del av det moderna
samhället och inom handel, industri och åkerbruk ersättes
med arbetsuppsyningsmän och tjänstemän.
I länder som Frankrike, där bondeklassen utgör långt
mer än hälften av befolkningen, var det naturligt, att
de skriftställare, som uppträdde för proletariatet
mot bourgeoisien, anlade småborgarens och småbondens
måttstock på sin kritik av den borgerliga regimen och
tog arbetarnas parti från en småborgerlig ståndpunkt.
Så bildades den småborgerliga socialismen. Sismondi
är huvudrepresentanten för denna litteratur ej blott för
Frankrike utan också för England.
Denna socialism klarlade högst skarpsinnigt motsägelserna
i de moderna produktionsförhållandena. Den avslöjade
nationalekonomernas hycklande försköningar. Den uppvisade
ovedersägligt de ödeläggande verkningarna av maskinerna
och arbetsdelningen, kapitalens och jordegendomarnas koncentration,
överproduktionen, kriserna, småborgarnas och småböndernas
nödvändiga undergång, proletariatets elände,
anarkin i produktionen, de skriande missförhållandena
i rikedomens fördelning, det industriella förintelsekriget
nationerna emellan, de gamla sedernas, de gamla familjeförhållandenas
och de gamla nationaliteternas upplösning.
Till sitt positiva innehåll vill emellertid denna socialism
antingen återställa de gamla produktions- och samfärdsmedlen
och med dem de gamla egendomsförhållandena och det gamla
samhället, eller också vill den med våld spärra
in de moderna produktions- och samfärdsmedlen inom de gamla
egendomsförhållandenas ram, som av de förra sprängts
och måste sprängas. I båda fallen är den reaktionär
och därtill utopisk.
Skråväsen i industrin och patriarkalisk hushållning
på landsbygden är dess sista ord.
I sin fortsatta utveckling har denna riktning utmynnat i ett fegt
gnäll.
c) Den tyska eller "sanna" socialismen
Frankrikes socialistiska och kommunistiska litteratur, som uppstod
under trycket från en härskande bourgeoisie och utgör
det litterära uttrycket för kampen mot detta herravälde,
infördes till Tyskland vid en tidpunkt, då bourgeoisien
just börjat sin kamp mot den feodala absolutismen.
Tyska filosofer, halvfilosofer och skönandar kastade sig begärligt
över denna litteratur och glömde blott, att vid invandringen
av dessa skrifter från Frankrike icke även samtidigt
de franska levnadsförhållandena invandrade samtidigt
till Tyskland. Inför de tyska förhållandena förlorade
den franska litteraturen all omedelbar praktisk betydelse och antog
ett rent litterärt utseende. Den måste framstå
som blott en orkeslös spekulation över det mänskliga
väsendets förverkligande. Så hade för 1700-talets
tyska filosofer den första franska revolutionens fordringar
blott mening som "det praktiska förnuftets" fordringar
i allmänhet, och den revolutionära franska bourgeoisiens
viljeyttringar betydde i deras ögon den rena viljans lagar,
viljan sådan den måste vara, den sant mänskliga
viljan.
De tyska litteratörernas enda arbete bestod i att de satte
de nya franska idéerna i samklang med sitt gamla filosofiska
samvete eller snarare att de från sin egen filosofiska ståndpunkt
tillägnade sig de franska idéerna.
Detta skedde på samma sätt som man över huvud taget
tillägnar sig ett främmande språk, genom översättning.
Det är bekant, hur munkarna över de manuskript, varpå
den gamla hednatidens klassiska verk var upptecknade, skrev smaklösa
katolska helgonhistorier. De tyska författarna förfor
tvärtom med den profana franska litteraturen. De skrev sitt
filosofiska nonsens efter det franska originalet. Så skrev
de t ex efter den franska kritiken av penningförhållandena:
"det mänskliga väsendets uppgivande", efter
den franska kritiken av borgarstaten: "upphävande av det
abstrakt allmännas herravälde" osv.
Insmugglandet av dylika filosofiska fraser bakom de franska framställningarna
döpte de till "handlingens filosofi", "sann
socialism", "tysk socialistisk vetenskap", "filosofisk
motivering av socialismen" o s v.
Den franska socialistiskt kommunistiska litteraturen blev på
så sätt formligen kastrerad. Och då den i tyskarnas
händer upphörde att vara ett uttryck för den ena
klassens kamp mot den andra, så var tysken övertygad
om att ha övervunnit "den franska ensidigheten",
att istället för sanna behov ha tillgodosett sanningens
behov, i stället för proletariatets intressen det mänskliga
väsendets intressen, människans i allmänhet, den
människa, som icke tillhör någon klass, över
huvud taget inte verkligheten utan blott den filosofiska fantasins
dimvärld.
Denna tyska socialism, som tog sina hjälplösa stilövningar
så allvarligt och högtidligt och så skrytsamt utbasunerade
dem, förlorade emellertid småningom sin pedantiska oskuld.
Den tyska och särskilt den preussiska bourgeoisiens kamp mot
det feodala och absoluta kungadömet, med ett ord, den liberala
rörelsen blev allvarligare.
Den "sanna" socialismen bjöds därmed det önskade
tillfället, att mot den politiska rörelsen ställa
upp de socialistiska fordringarna, att utslunga det gamla anatemat
mot liberalismen, mot representativstaten, mot den borgerliga konkurrensen,
den borgerliga pressfriheten, borgerlig rätt, borgerlig frihet
och likhet, och predika för folkmassorna, att de icke hade
något att vinna genom denna rörelse, utan snarare allt
att förlora. Den tyska socialismen glömde mycket lägligt,
att den franska kritiken, vars själlösa eko den var, förutsätter
det moderna borgerliga samhället med motsvarande materiella
levnadsbetingelser och dithörande politiska konstitution, idel
förutsättningar som det först gällde att tillkämpa
sig i Tyskland.
Den "sanna" socialismen tjänade de tyska absoluta
regeringarna med deras följe av präster, skolmästare,
junkrar och byråkrater som lämplig fågelskrämma
mot den hotfullt uppåtsträvande bourgeoisien.
Den bildade den förmildrande kompletteringen till de svidande
piskslag och de hårda kulor, med vilka samma regeringar kuvade
de tyska arbetararupproren.
Blev den "sanna" socialismen på så sätt
ett vapen i handen åt regeringarna mot den tyska bourgeosien,
så representerade den även omedelbart ett reaktionärt
intresse, det tyska småborgardömets intresse. I Tyskland
bildade det från 1 500-talet härstammande och sedan dess
i olika former åter och åter uppdykande småborgarskiktet
den egentliga sociala grunden för de bestående förhållandena.
Dess upprätthållande betyder upprätthållandet
av de bestående tyska förhållandena. Av bourgeoisins
industriella och politiska herravälde fruktar det den säkra
undergången å ena sidan till följd av kapitalets
koncentration, å andra sidan genom uppkomsten av ett revolutionärt
proletariat. Detta småborgardöme tyckte att den "sanna"
socialismen slog två flugor i en smäll. Den spred sig
också som en epidemi.
Den skrud, virkad av spekulativ spindelväv, översållad
med granna frasblommor, genomdränkt av kärleksvarma daggdroppar,
denna hjärterörande skrud, vari de tyska socialisterna
inhöljde sina få beniga "eviga sanningar",
ökade blott avsättningen av dessa varor hos denna publik.
Å sin sida insåg den tyska socialismen allt mer sin
kallelse: att vara detta småborgerskaps högtravande representant.
Den proklamerade den tyska nationen som normalnation och den tyska
spetsborgaren som normalmänniska. Den gav åt varje nedrighet
av denna borgare en fördold, högre socialistisk mening,
enligt vilken den kom att betyda motsatsen. Den drog den sista konsekvensen,
när den uppträdde direkt mot kommunismens ”råa”
”förstörande” riktning och förkunnade
sin upphöjda opartiskhet över alla klasstrider. Med mycket
få undantag hör allt, som i Tyskland cirkulerar av föregivna
socialistiska och kommunistiska skrifter till denna smutsiga kraftlösa
litteratur.[6]
2. Den konservativa eller borgerliga socialismen
En del av bourgeoisien önskar avhjälpa
de sociala missförhållandena för att trygga det
borgerliga samhällets bestånd.
Dit hör: ekonomister, filantroper, humanister, förbättrare
av de arbetande klassernas läge, välgörenhetsorganisatörer,
djurskyddsvänner, måttlighetsivrare, vinkelreformatorer
av brokigaste slag. Och denna borgerliga socialism har även
utformats till hela system.
Som exempel härpå anför vi Proudhons "Philosophie
de la Misère" (Eländets filosofi).
Den borgerliga socialismen vill bibehålla det moderna samhällets
levnadsbetingelser utan de nödvändigt därur framgående
striderna och farorna. Den vill behålla det bestående
samhället med avdrag av de element, som revolutionerar och
upplöser det. Den önskar en bourgeoisie utan proletariat.
Bourgeoisien föreställer sig naturligtvis den värld,
vari den härskar, som den bästa av världar. Den borgerliga
socialismen utarbetar denna trösterika föreställning
till ett halvt eller helt system. När denna uppmanar proletariatet
att förverkliga detta system och draga in i det nya Jerusalem,
så begär den i grunden blott att det skall kvarstanna
i det nuvarande samhället men avstå från sin föreställning
om detsamma som någonting förhatligt.
En annan, mindre systematisk men mer praktisk form av socialismen
sökte avhålla arbetarklassen från varje revolutionär
rörelse genom att hävda, att inte den eller den politiska
förändringen utan blott en förändring av de
materiella levnadsförhållandena, de ekonomiska förhållandena,
kunde vara av nytta för densamma. Men med förändring
av de materiella levnadsförhållandena, menar denna socialism
ingalunda avskaffande av de borgerliga produktionsförhållandena,
vilket blott är möjligt på revolutionär väg,
utan administrativa förbättringar, som kan gå för
sig på dessa produktionsförhållandens mark och
alltså ingenting ändrar i förhållandet mellan
kapital och lönearbete, utan i bästa fall blott minskar
bourgeoisins kostnader för dess herravälde och förenklar
dess statshushållning.
Sitt rätta uttryck uppnår den borgerliga socialismen
först då, när den blivit enbart en oratorisk talesätt.
Fri handel! — i arbetarklassens intresse. Skyddstullar! —
i arbetarklassens intresse. Cellfängelser! — i arbetarklassens
intresse. Detta är den borgerliga socialismens sista enda allvarligt
menade ord.
Bourgeoisiens socialism består ju i påståendet
att bourgeoisien är bourgeoisie — i arbetarklassens intresse.
3. Den kritiskt utopiska socialismen och kommunismen
Vi talar icke här om den litteratur, som i
alla stora moderna revolutioner hävdat proletariatets fordringar.
(Skrifter av Babeuf m fl)
Proletariatets första försök under en tid av allmän
jäsning, under perioden för det feodala samhällets
störtande, att direkt förverkliga sitt eget klassintresse,
strandade med nödvändighet på proletariatets eget
outvecklade tillstånd liksom därpå, att de materiella
betingelserna för dess befrielse saknades. De uppkom först
som en produkt av den borgerliga epoken. Den revolutionära
litteratur, som åtföljde dessa första proletära
rörelser, är till sitt innehåll nödvändigtvis
reaktionär. Den förkunnar en allmän askes och en
grov likhetslära.
De egentliga socialistiska och kommunistiska systemen, Saint-Simons,
Fouriers, Owens o s v dök upp under den första outvecklade
perioden av kamp mellan proletariat och bourgeoisie, som vi förut
skildrat ("Borgare och proletärer").
Uppfinnarna av detta system ser visserligen motsättningen mellan
klasserna liksom de upplösande elementens verksamhet i det
härskande samhället. Men de ser hos proletariatet ingen
historiskt befogad självverksamhet, ingen för detsamma
säregen politisk rörelse.
Då klassmotsättningarnas utveckling håller jämna
steg med industrins utveckling, finner de ej heller de materiella
förutsättningarna för proletariatets frigörelse
och söker då i stället efter en social vetenskap,
efter sociala lagar för att skapa dessa betingelser.
I stället för samhällelig verksamhet sätter
de sin personliga uppfinnarverksamhet, i stället för de
historiska betingelserna för frigörelsen sätter de
sina fantasier, i stället för proletariatets småningom
försiggående organiserande till klass sätter de
sin egen godtyckligt utkläckta samhällsorganisation. Den
kommande världshistorien upplöser sig för dem i propaganda
för och i praktiskt utförande av deras samhällsplaner.
De är visserligen medvetna om att i sina planer företräda
framför allt den arbetande klassens intresse i dess egenskap
av den mest lidande klassen. Bara ur denna synpunkt, som den mest
lidande klassen, existerar proletariatet för dem.
Men klasskampens outvecklade form liksom deras eget klassläge
för med sig, att de tror sig vara vitt höjda över
varje klassmotsättning. De vill förbättra alla samhällsmedlemmars
levnadsläge, även de bäst ställdas. De vädjar
alltjämt till alla samhällsmedlemmar utan åtskillnad,
ja företrädesvis till den härskande klassen. Man
behöver bara förstå deras system för att erkänna
det som den bästa möjliga plan för det bästa
möjliga samhälle.
De förkastar därför varje politisk och framför
allt varje revolutionär aktion, de vill nå sitt mål
på fredlig väg och försöker att bana väg
för det nya sociala evangeliet genom små experiment,
som naturligtvis slår fel, genom exemplets makt.
Den fantastiska skildringen av det framtida samhället uppstår
i en tid, då proletariatet ännu är högst outvecklat
och därför självt ännu uppfattar sin ställning
fantastiskt, den speglar dess första aningsfulla längtan
efter en allmän omgestaltning av samhället.
Men i dessa socialistiska och kommunistiska skrifter ingår
även kritiska element. De angriper alla grundvalar för
det bestående samhället. De har därför lämnat
ett högst värdefullt material till arbetarnas upplysning.
Deras positiva teorier om det kommande samhället, t ex upphävandet
av motsatsen mellan stad och land, av familjen, av det privata förvärvet,
av lönearbetet, förkunnandet av den sociala harmonin,
statens förvandling till blott en förvaltning av produktionen
— alla dessa satser är allenast uttryck för bortfallandet
av de klassmotsatser som först nu börjar utveckla sig
och som de känner blott i deras första formlösa obestämdhet.
Dessa teorier har därför ännu en rent utopisk karaktär.
Den kritiskt utopiska socialismens och kommunismens betydelse står
i omvänt förhållande till den historiska utvecklingen.
I samma mån som klasskampen utvecklar sig och tar gestalt
förlorar denna fantastiska upphöjdhet över den, detta
fantastiska bekämpande av densamma, allt praktiskt värde,
allt teoretiskt berättigande. Om än därför upphovsmännen
till dessa system i många hänseenden var revolutionära,
så bildar deras lärjungar likaväl reaktionära
sekter. De håller fast vid mästarens gamla åskådningar
trots proletariatets historiska framsteg. De söker därför
konsekvent avtrubba klasskampen och utjämna motsättningarna.
De drömmer alltjämt om att det försöksvisa förverkligandet
av deras hemkolonier, upprättandet av ett litet Ikarien[7]
— ett nytt Jerusalem i fickformat — och för uppbyggandet
av alla dessa luftslott måste de vädja till det borgerliga
hjärtats och penningpåsens filantropi. Så småningom
hamnar de i kategorin av ovan skildrade reaktionära eller konservativa
socialister och skiljer sig från dem blott genom sitt mer
systematiska pedanteri, genom sin fantastiska övertro på
sin sociala vetenskaps förmåga att göra underverk.
De uppträder därför med förbittring mot alla
arbetarnas politiska rörelser, som beror blott på blinda
otron gentemot det nya evangeliet.
Så reagerar owenisterna i England mot chartisterna där,
och fourieristerna i Frankrike mot reformisterna där.
IV. KOMMUNISTERNAS STÄLLNING TILL DE OLIKA OPPOSITIONELLA
PARTIERNA
Av kapitel II framgår av sig självt kommunisternas
förhållande till redan existerande arbetarpartier, alltså
deras förhållande till chartisterna i England och agrarreformivrarna
i Nordamerika.
De kämpar för uppnåendet av arbetarklassens omedelbart
näraliggande mål och intressen, men de representerar inom
den nuvarande rörelsen samtidigt rörelsens framtid. I Frankrike
ansluter sig kommunisterna till det socialistisktdemokratiska[8]
partiet mot den konservativa och radikala bourgeoisien, utan att därför
uppge rätten att intaga en kritisk ställning gentemot de
fraser och illusioner, vilka härrör ur den revolutionära
traditionen.
I Schweiz understödjer de de radikala utan att glömma, att
detta parti består av motsägande element, delvis av demokratiska
socialister i fransk mening, delvis av radikal bourgeoisie.
I Polen understödjer kommunisterna det parti, som ställer
en agrar-revolution som villkor för den nationella befrielsen,
samma parti, som framkallade Krakau-upproret 1846.
I Tyskland kämpar det kommunistiska partiet gemensamt med bourgeoisien
så snart denna uppträder revolutionärt, mot den absoluta
monarkin, den feodala jordegendomen och småborgerskapet.
Men det försummar icke ett ögonblick att hos arbetarna utveckla
ett så klart medvetande som möjligt om den fientliga motsättningen
mellan bourgeoisie och proletariat, så att de tyska arbetarna
omedelbart kan vända de sociala och politiska förhållandena,
som bourgeoisiens herravälde måste medföra, mot bourgeoisien
själv, så att i Tyskland kampen mot bourgeoisien genast
börjar, sedan de reaktionära klasserna störtats.
Kommunisterna riktar sin huvuduppmärksamhet på Tyskland
emedan Tyskland står inför en borgerlig revolution, och
emedan det fullbordar denna omvälvning under mer framskridna
betingelser av den europeiska civilisationen över huvud taget
och med ett långt mer utvecklat proletariat än England
på 1600-talet och Frankrike på 1700-talet. Den tyska borgerliga
revolutionen kan sålunda vara blott det omedelbara förspelet
till en proletär revolution.
Med ett ord: kommunisterna understödjer överallt varje revolutionär
rörelse mot de bestående sociala och politiska förhållandena.
I alla dessa rörelser framhäver de egendomsfrågan,
vilken mer eller mindre utvecklad form den än må ha tagit,
som rörelsens grundfråga.
Kommunisterna arbetar slutligen överallt på förbindelse
och samförstånd mellan de demokratiska partierna i alla
länder.
Kommunisterna försmår att hemlighålla sina åsikter
och avsikter. De förklarar öppet, att deras mål blott
kan nås genom en våldsam omstörtning av all hittillsvarande
samhällsordning. Må de härskande klasserna darra för
en kommunistisk revolution. Proletärerna har i den ingenting
annat att förlora än sina bojor. Men de har en värld
att vinna.
Proletärer i alla länder, förena er!
NOTER
[1]
Det vill säga, noga talat, den skriftligt bevarade historien.
År 1847 var samhällets förhistoria, den samhälleliga
organisation, som föregick all nedskriven historia, ännu
så gott som okänd. Sedan dess har Haxthausen påvisat
den gemensamma jordegendomen i Ryssland, Maurer har bevisat, att den
är den samhälleliga grundval, från vilken alla tyska
stammar historiskt utgick, och småningom fann man, att bykommuner
med gemensam jordegendom var samhällets urform från Indien
till Irland. Slutligen blev den inre organisationen av detta primitiva
kommunistiska samhälle i dess typiska form blottad genom Morgans
glansfulla upptäckt av gensens natur och dess ställning
i stammen. Med upplösningen av detta ursprungliga byalag börjar
splittring i särskilda och slutligen varandra motsatta klasser.
(Engels anmärkning till den tyska upplagan 1890.— Red.)[TILLBAKA]
[2] De i ( ) ingående orden tillfogades av
Engels i den av honom auktoriserade engelska översättningen
1888 i London. — Red.[TILLBAKA]
[3] Så kallade Italiens och Frankrikes stadsborgare
sina stadssamhällen, sedan de köpt eller tilltvingat sig
av sina länsherrar de första självförvaltningsrättigheterna.
(Engels' anmärkning till den tyska upplagan 1890 — Red.)
De uppkommande städerna i Frankrike kallades ”kommuner”
t o m före den tid, då de av sina feodalhärskare tillkämpat
sig lokal självförvaltning och politiska rättigheter
som ”tredje stånd”. Över huvud taget har här
som typiskt land för bourgeoisiens ekonomiska utveckling tagits
England; som exempel på bourgeoisiens politiska utveckling —
Frankrike. (Engels' anmärkning till manifestets engelska upplaga
1888).[TILLBAKA]
[4] Här avses ej den engelska restaurationstiden
1660-1689, utan den franska restaurationen 1814-1830. (Engels anmärkning
till den engelska upplagan 1888.)[TILLBAKA]
[5] Detta hänför sig huvudsakligen till
Tyskland, där den godsägande aristokratin och junkerdömet
brukar stora delar av sina egendomar genom förvaltare och dessutom
är stora producenter av betsocker och brännvin. Den rika
engelska aristokratin har ännu icke nått därhän.
men även den vet redan, hur man kan motverka den sjunkande jordräntan
genom att låna sina namn till grundläggare av mer eller
mindre tvivelaktiga aktiebolag. (Engels anmärkning till den engelska
upplagan 1888.)[TILLBAKA]
[6] Revolutionsstormen 1848 bortsopade hela denna
vidriga riktning och betog den lusten att vidare göra i socialism.
Huvudrepresentant och klassisk typ för denna riktning är
herr Karl Grün.[TILLBAKA]
[7] Hemkolonier (kolonier inom landet) kallade Owen
sina kommunistiska mönstersamhällen. Falangstärer kallades
de av Fourier uttänkta sammhällerliga palatsen. Ikarien
kallades det utopiskt fantastiska land, vars kommunistiska inrättningar
Cabet skildrade. (Engels anm. till den tyska upplagan 1890. —
Red.)[TILLBAKA]
[8] Detta parti representerades då i parlamentet
av Ledru-Rollin, i litteraturen av Louis Blanc, i den dagliga pressen
genom tidningen "Reforme". Benämningen socialdemokratisk
anger, att denna del av det demokratiska eller republikanska partiet,
liksom författarna till denna benämning, var mer eller mindre
socialistiskt färgade. (Engels anmärkning till den engelska
upplagan 1890.)[TILLBAKA]
1848 |
Karl
Marx & Friedrich Engels |
|