Analys
av klasserna i det kinesiska samhället
Mars 1926
[Denna artikel
skrevs för att bekämpa två avvikelser som då förekom
i partiet. Företrädarna för den första, representerade
av Chen Tu-hsiu, intresserade sig blott för samarbetet med Kuomintang
och glömde bönderna. Detta var högeropportunism. Företrädarna
för den andra avvikelsen, representerade av Chang Kuotao, ägnade
sig bara åt arbetarrörelsen och glömde likaledes bönderna.
Detta var "vänster"-opportunism. Bägge var medvetna
om att deras egen styrka inte räckte till, men ingen av dem visste
var de skulle söka förstärkning eller var de skulle skaffa
bundsförvanter i massomfattning. Kamrat Mao Tsetung påpekade,
att bönderna var den pålitligaste och numerärt starkaste
av det kinesiska proletariatets bundsförvanter, och löste
på så sätt problemet om vem som var den främste
bundsförvanten i den kinesiska revolutionen. Dessutom insåg
han att den nationella bourgeoisin var en vacklande klass och förutsade
att den skulle sönderdelas under revolutionens uppsving, och att
dess högerflygel skulle gå över till imperialismens
sida. Detta bekräftades av händelserna 1927.]
Vilka är våra fiender? Vilka är våra
vänner? Detta är en fråga av synnerlig vikt för
revolutionen. Grundorsaken till att alla tidigare revolutionära
strider i Kina gav så ringa resultat, var revolutionärernas
underlåtenhet att enas med sina verkliga vänner för
att angripa sina verkliga fiender. Ett revolutionärt parti är
massornas vägvisare, och en revolution kan aldrig lyckas, om det
revolutionära partiet leder massorna vilse. För att försäkra
oss om att vi ovillkorligen kommer att ha framgång med vår
revolution och inte kommer att föra massorna vilse, måste
vi ägna uppmärksamhet åt att ena oss med våra
verkliga vänner för att angripa våra verkliga fiender.
För att skilja verkliga vänner från verkliga fiender
måste vi göra en allmän analys av det ekonomiska läget
för de olika klasserna i det kinesiska samhället och deras
respektive inställningar till revolutionen.
Hurudant är läget för var och en av
klasserna i det kinesiska samhället?
Godsägarklassen och compradorklassen.[1]
I det ekonomiskt efterblivna och halvkoloniala Kina är godsägarklassen
och compradorklassen helt och hållet bihang till den internationella
bourgeoisin, avhängiga av imperialismen för sitt bestånd
och sin tillväxt. Dessa klasser representerar de mest efterblivna
och de mest reaktionära produktionsförhållandena i Kina
och hindrar utvecklingen av dess produktivkrafter. Deras existens är
fullständigt oförenlig med den kinesiska revolutionens mål.
Särskilt storgodsägarnas och de stora compradorernas klasser
ställer sig alltid på imperialismens sida och utgör
en ytterligt kontrarevolutionär grupp. Deras politiska företrädare
är Etatisterna[2]
och Kuomintangs högerflygel.
Mellanbourgeoisin. Denna klass representerar
de kapitalistiska produktionsförhållandena i städerna
och på landsbygden i Kina. Mellanbourgeoisin, varmed huvudsakligen
avses den nationella bourgeoisin,[3]
är ombytlig i sin inställning till den kinesiska revolutionen.
De känner behovet av revolution och stöder den revolutionära
rörelsen mot imperialismen och krigsherrarna när de lider
under det utländska kapitalets slag och krigsherrarnas förtryck.
Men de blir misstänksamma mot revolutionen, när de anar att
den, genom det kämpande proletariatets deltagande i den här
hemma och det aktiva stödet från det internationella proletariatet
i utlandet, hotar deras klass' förhoppningar om att bli storbourgeoisi.
Politiskt är de inriktade på att upprätta en stat styrd
av en enda klass, den nationella bourgeoisin. En som kallade sig själv
sann lärjunge till Tai Chi-tao[4]
skrev i Chen Pao[5]
i Peking: "Höj din vänstra näve för att slå
ned imperialisterna och din högra för att slå ned kommunisterna."
Dessa ord ger en bild av denna klass' dilemma och oro. Den är motståndare
till att Kuomintangs princip om folkets försörjning tolkas
i överensstämmelse med teorin om klasskampen, och den vänder
sig emot att Kuomintang ingått förbund med Ryssland och beviljar
kommunister[6] och vänsterfolk
inträde. Men dess försök att upprätta en stat under
den nationella bourgeoisins välde är helt ogenomförbart,
ty det nuvarande världsläget är sådant att de två
huvudkrafterna, revolution och kontrarevolution, är låsta
i en sista strid. Var och en av dem har höjt ett väldigt baner:
det ena är revolutionens röda baner, som bärs av Tredje
Internationalen i dess egenskap av samlingspunkt för all världens
förtryckta klasser; det andra är kontrarevolutionens vita
baner, som bärs av Nationernas Förbund i dess egenskap av
samlingspunkt för all världens kontrarevolutionärer.
Mellanklasserna kan inte undgå att snabbt falla sönder, en
del grupper går till vänster för att ansluta sig till
revolutionen, andra går åt höger för att ansluta
sig till kontrarevolutionen; det finns inte plats för dem att bestå
som "självständiga". Därför är den
av Kinas mellanbourgeoisi omhuldade iden, om en "självständig"
revolution, i vilken den ska spela huvudrollen, endast en illusion.
Småbourgeoisin. Innefattade i denna
kategori är de självägande bönderna,[7]
hantverksmästarna, de lägre skikten av de intellektuella -
studerande, botten- och mellanskolelärare, lägre statstjänstemän,
kontorister, småadvokater - och småhandlarna. Både
till följd av sin storlek och sin klasskaraktär förtjänar
denna klass mycket noggrann uppmärksamhet. De självägande
bönderna och hantverksmästarna är bägge sysselsatta
i produktion i liten skala. Ehuru alla skikt i denna klass har samma
ekonomiska läge som småbourgeoisin, faller de i tre olika
grupper. Den första gruppen består av de som har överskott
av pengar eller spannmål, det vill säga de som varje år
genom fysiskt eller andligt arbete förtjänar mera än
de konsumerar för sitt eget underhåll. Sådant folk
har en mycket stark önskan att bli rika och dyrkar hängivet
marskalk Chao;[8] ehuru
de inte har några illusioner om att samla jätteförmögenheter,
strävar de utan undantag att klättra upp i mellanbourgeoisin.
Det vattnas väldeliga i munnarna på dem när de ser vilken
respekt dessa små penningpåsar åtnjuter. Människor
av detta slag är försagda, rädda för regeringens
ämbetsmän och även en smula rädda för revolutionen.
Eftersom de i fråga om ekonomiskt läge står mellanbourgeoisin
nära, sätter de mycken tro till dess propaganda och är
misstänksamma mot revolutionen. Denna grupp är en minoritet
bland småbourgeoisin och bildar dess högerflygel. Den andra
gruppen består av de som i stort sett reder sig ekonomiskt. De
är ganska olika folket i den första gruppen: de vill också
bli rika men marskalk Chao tillåter dem aldrig att bli det. Dessutom
har de, under senare år, då de lidit under exploatering
och förtryck från imperialisternas, krigsherrarnas, de feodala
godsägarnas och den stora compradorbourgeoisins sida, blivit medvetna
om att världen inte längre är vad den var. De känner
att de inte längre kan förtjäna tillräckligt att
leva på genom att bara utföra lika mycket arbete som tidigare.
För att få debet och kredit att gå ihop måste
de arbeta längre, stiga upp tidigare och sluta senare och vara
dubbelt så noggranna i sitt arbete. De blir ganska ovettiga och
angriper utlänningarna som "främmande djävlar",
krigsherrarna som "rövargeneraler" och de lokala tyrannerna
och de elaka herrskapen som "de hjärtlösa rika".
Vad rörelsen mot imperialisterna och krigsherrarna beträffar,
tvivlar de på att den kan lyckas (av det skälet att utlänningarna
och krigsherrarna verkar vara så mäktiga), tvekar att ansluta
sig till den och föredrar att vara neutrala, men de bekämpar
aldrig revolutionen. Denna grupp är mycket talrik och utgör
omkring hälften av småbourgeoisin. Den tredje gruppen består
av de vars levnadsstandard sjunker. Läget för många
i denna grupp, som ursprungligen hörde hemma i bättre ställda
familjer, genomgår en gradvis förändring. Från
att med nöd och näppe ha kunnat reda sig, råkar de i
allt mera beträngda förhållanden. När de gör
upp sina bokslut vid varje års utgång blir de förskräckta
och utropar: "Vad! Ännu ett underskott!" Eftersom dessa
människor har sett bättre dagar och nu rutschar utför
med vart år som går, medan deras skuldsättning ökar
och deras liv blir allt eländigare, "ryser de vid tanke på
framtiden". De känner sig svårt betryckta därför
att det består en sådan skillnad mellan deras förflutna
och deras nutid. Dessa människor är ganska viktiga för
den revolutionära rörelsen; de bildar en massa som alls inte
är liten, och de utgör småbourgeoisins vänsterflygel.
Under normala tider skiljer sig dessa tre grupper av småbourgeoisin
i sin inställning till revolutionen. Men i krigstider, det vill
säga när den revolutionära flodvågen svallar högt
och segerns gryning är i sikte, kommer inte blott vänsterflygeln
inom småbourgeoisin att ansluta sig till revolutionen, utan också
mellangruppen kan ansluta sig, och även medlemmar av högerflygeln,
som sopas med av proletariatets och småbourgeoisins vänsterflygels
stora revolutionära flodvåg, blir nödsakade att slå
följe med revolutionen. Vi kan av erfarenheterna från Trettiondemajrörelsen[9]
1925 och bonderörelserna på olika orter se, att denna slutsats
är riktig.
Halvproletariatet. Vad som här kallas
halvproletariatet består av fem kategorier: 1) den övervägande
majoriteten av de till hälften självägande bönderna,[10]
2) de fattiga bönderna, 3) småhantverkarna, 4) butiksbiträdena,[11]
och 5) gårdfarihandlarna. Det övervägande flertalet
av de till hälften självägande bönderna utgör
tillsammans med de fattiga bönderna en mycket stor del av massorna
på landsbygden. Bondefrågan är väsentligen deras
fråga. De till hälften självägande bönderna,
de fattiga bönderna och småhantverkarna är sysselsatta
med produktion i en ännu mindre skala än de självägande
bönderna och hantverksmästarna. Ehuru både det överväldigande
flertalet av de till hälften självägande bönderna
och de fattiga bönderna tillhör halvproletariatet kan de i
överensstämmelse med sina ekonomiska villkor uppdelas i ytterligare
tre mindre kategorier: den övre, den mellersta och den lägre.
De till hälften självägande bönderna är sämre
ställda än de självägande, ty varje år lider
de brist på omkring hälften av den föda de behöver
och måste fylla denna brist genom att arrendera jord av andra,
sälja en del av sin arbetskraft eller ägna sig åt handel
i smått. På senvåren och försommaren, när
grödan ännu inte mognat och spannmålsförrådet
från fjolåret är förbrukat, lånar de till
orimliga räntor och köper säd till höga priser;
de är naturligtvis i en värre belägenhet än de självägande
bönderna, som inte behöver hjälp från andra, men
de har det bättre ställt än de fattiga bönderna.
För de fattiga bönderna äger ingen jord och får
endast halva skörden eller mindre för sitt arbete under året,
medan de till hälften självägande bönderna, ehuru
de endast får halva eller mindre än halva skörden på
den jord de arrenderar från andra, kan behålla hela skörden
från sin egen jord. De till hälften självägande
bönderna är där för mera revolutionära än
de självägande, men mindre revolutionära än de fattiga
bönderna. De fattiga bönderna är arrendebönder,
som utsugs av godsägarna. De kan åter igen uppdelas i två
kategorier efter sitt ekonomiska läge. En kategori har jämförelsevis
tillräckligt med redskap och en del tillgångar. Dessa bönder
kan måhända behålla halva produkten av sitt arbete
under året. För att täcka vad som fattas odlar de diverse
nyttoväxter vid sidan om, fångar fisk eller räkor,[*]
föder upp höns eller grisar eller säljer en del av sin
arbetskraft för att klara livhanken och hoppas, mitt uppe i alla
sina mödor och sitt armod, att dra sig fram för året.
Deras liv är sålunda hårdare än de till hälften
självägande böndernas, men de har det bättre ställt
än den andra kategorin fattiga bönder. De är mera revolutionära
än de till hälften självägande bönderna, men
mindre revolutionära än de fattiga bönderna i den andra
kategorin. De sistnämnda har varken jordbruksredskap tillräckligt
eller tillgångar eller gödsel nog, deras skördar är
dåliga, och eftersom de har litet över sedan de betalt arrendet,
har de ett ännu större behov av att sälja en del av sin
arbetskraft. Under svåra tider tigger de jämmerligen om hjälp
från släktingar och vänner, lånar några
få tou eller sheng spannmål (en tou
är ca 5 liter, en sheng är ca 1,03 liter. Övers. anm.)
som de lever på några få dagar, och deras skulder
tornar upp sig som bördorna på oxarnas ryggar. De har det
sämst ställt av alla bönderna och är mycket mottagliga
för revolutionär propaganda. Småhantverkarna kallas
halvproletärer därför att de, trots att de äger
några enkla produktionsmedel och dessutom är sina egna herrar,
ofta är tvungna att sälja en del av sin arbetskraft och vad
ekonomiskt läge beträffar är de fattiga bönderna
ganska lika. Till följd av sina tunga försörjningsbördor
och klyftan mellan sina förtjänster och levnadskostnaderna,
känner de sig ständigt pressade av fattigdom och fruktar arbetslöshet;
även i detta avseende påminner de i stort sett om de fattiga
bönderna. Affärsbiträdena är butiks- och affärsanställda,
som försörjer sina familjer på magra löner och
kanske får en lönehöjning en enda gång under flera
års tid medan priserna stiger varje år. Om ni händelsevis
råkar i förtroligt samspråk med dem, utgjuter de sig
alltid i oändliga klagomål. I stort sett är deras läge
detsamma som de fattiga böndernas och småhantverkarnas, och
de är mycket mottagliga för revolutionär propaganda.
Gårdfarihandlarna, vare sig de bär omkring sina varor på
en stång eller sätter upp stånd utefter gatorna, har
obetydliga tillgångar och mycket små inkomster, som inte
förslår till kläder och föda åt dem själva.
Deras läge är ungefär detsamma som de fattiga böndernas,
och liksom dessa behöver de en revolution för att ändra
sakernas nuvarande tillstånd.
Proletariatet. Det moderna industriproletariatet
uppgår till omkring två miljoner. Det är inte stort,
därför att Kina är ekonomiskt efterblivet. Dessa två
miljoner industriarbetare sysselsätts huvudsakligen i fem industrier
- järnvägar, gruvor, sjötransport, textil och skeppsbyggeri
- och ett stort antal är förslavade i företag som ägs
av utländska kapitalister. Ehuru industriproletariatet inte är
stort till antalet, representerar det Kinas nya produktivkrafter, är
den mest progressiva klassen i det moderna Kina och har blivit den ledande
kraften i den revolutionära rörelsen. Av den styrka industriproletariatet
visat i de senaste fyra årens strejker, sådana som sjömansstrejken,[12]
järnvägsstrejken,[13]
strejkerna i Kailans och Tsiaotsos kolgruvor,[14]
Shameenstrejken[15] och
generalstrejkerna i Shanghai och Hongkong[16]
efter Trettiondemajintermezzot, kan vi se vilken betydelsefull ställning
industriproletariatet intar i den kinesiska revolutionen. Det första
skälet till att industriproletariatet intar denna ställning
är dess koncentration. Ingen annan sektion av folket är så
koncentrerad. Det andra skälet är dess låga ekonomiska
läge. Det har berövats alla produktionsmedel och har intet
annat än sina händer kvar; har inget hopp om att någonsin
bli rika och är dessutom föremål för den mest hänsynslösa
behandling från imperialisternas, krigsherrarnas och bourgeoisins
sida. Det är orsaken till att de är särskilt goda kämpar.
Kulierna i städerna är också en kraft som påkallar
uppmärksamhet. De är mestadels hamnarbetare och rikshadragare,
men bland dem finns också renhållningsarbetare och gatsopare.
Eftersom de inte besitter någonting med undantag för sina
händer befinner de sig i ett ekonomiskt läge liknande industriarbetarnas,
men de är inte så koncentrerade och spelar en mindre viktig
roll i produktionen. Det finns hittills mycket litet av modernt kapitalistiskt
jordbruk i Kina. Med landsbygdsproletariatet menar vi jordbruksarbetare,
som är lejda för ett år, per månad eller som dagsverkare.
De har varken jord, jordbruksredskap eller tillgångar och kan
existera endast genom att sälja sin arbetskraft. De har en längre
arbetsdag, lägre löner, sämre villkor och mindre trygghet
i anställningen än några andra arbetare. De är
de värst pressade människorna i byarna och deras ställning
i bonderörelsen är lika viktig som de fattiga böndernas.
Vid sidan om alla dessa finns ett tämligen stort
trasproletariat, bestående av bönder som förlorat sin
jord och hantverkare som inte kan få arbete. Deras tillvaro är
osäkrare än någon annans. I varje del av landet har
de sina hemliga sällskap, vilka ursprungligen var deras organisationer
för ömsesidig hjälp i den politiska och ekonomiska kampen,
t.ex. Triadsällskapet i Fukien och Kwangtung, Brödrasällskapet
i Hunan, Hupeh, Kweichow och Szechuan, Stora svärdens sällskap
i Anhwei, Honan och Shantung, Sällskapet för rationell livsföring
i Chihli[17] och de tre
nordöstra provinserna samt Gröna bandet i Shanghai och annorstädes.[18]
Ett av Kinas svåra problem är hur man ska behandla dessa
människor. De kan, om de får riktig vägledning, bli
en revolutionär kraft, ty de är modiga kämpar ehuru böjda
för att vara destruktiva.
För att sammanfatta: som synes är våra
fiender alla de som står i förbund med imperialismen - krigsherrarna,
byråkraterna, compradorklassen, storgodsägarnas klass och
den reaktionära grupp av intelligentsian som är ansluten till
dem. Den ledande kraften i vår revolution är industriproletariatet.
Våra närmaste vänner är hela halvproletariatet
och småbourgeoisin. Vad den vacklande mellanbourgeoisin beträffar,
kan dess högerflygel bli vår fiende och dess vänsterflygel
kan bli vår vän - men vi måste ständigt vara på
vår vakt emot dem och inte tillåta dem att skapa förvirring
i våra led.
NOTER
[*] Det rör sig om de i
Kinas floder och sjöar förekommande arterna av sötvattensräkor,
vilka är betydligt större än de saltvattensräkor
som äts i Sverige. Övers. anm.
[1] Efter imperialisternas invasion av
Kina anställdes en del kineser av de utländska kapitalisterna
som agenter för att utföra ekonomisk aggression. De kallades
compradorer. Compradorklassen var den del av bourgeoisien som direkt
tjänade de imperialistiska ländernas kapitalister och som
närdes av dem. Oräkneliga band knöt den till de inhemska
feodala krafterna.
[2] Etatisterna var en handfull
skamlösa fascistiska politiker, som vid denna tid bildade Kinas
etatistiska ungdomsförbund, senare omdöpt till Kinesiska ungdomspartiet.
De skapade sig kontrarevolutionära karriärer genom att bekämpa
kommunistiska partiet och Sovjetunionen och erhöll subsidier från
de olika grupperna av reaktionärer som hade makten samt av imperialisterna.
[3] För ytterligare diskussion av
den nationella bourgeoisins roll se "Den kinesiska revolutionen
och Kinas kommunistiska parti", kapitel 2, 4:e avsnittet, Valda
verk av Mao Tsetung, band II.
[4] Tai Chi-tao anslöt sig i ungdomen
till Kuomintang och var under en tid Chiang Kai-sheks kompanjon i börsspekulationer.
Efter Sun Yat-sens död år 1925 bedrev han antikommunistisk
agitation och förberedde ideologiskt Chiang Kai-sheks kontrarevolutionära
statskupp, som genomfördes 1927. I många år var han
Chiang Kai-sheks trofaste hejduk i kontrarevolutionen. I februari 1949
begick han självmord i förtvivlan över Chiang Kai-shekregimens
förestående undergång.
[5] Chen Pao var organ för
Sällskapet för studium av konstitutionell styrelse, en politisk
grupp som stödde krigsherreväldet i norr.
[6] År 1923 beslöt Sun Yat-sen
med hjälp av de kinesiska kommunisterna att omorganisera Kuomintang,
åvägabringa samverkan mellan Kuomintang och kommunisterna
samt bevilja kommunistiska partiets medlemmar inträde i Kuomintang.
I januari 1924 sammankallade han Kuomintangs första rikskongress
i Canton vid vilken han lade fram de Tre stora politiska riktlinjerna
- förbund med Ryssland, samverkan med kommunistiska partiet samt
hjälp till bönderna och arbetarna. Mao Tsetung, Li Ta-chao,
Lin Pochu, Chu Chiu-pai och andra kamrater deltog i kongressen och spelade
en viktig roll genom att hjälpa Kuomintang in på en revolutionär
linje. En del av dessa kamrater valdes till ledamöter och andra
till suppleanter i Kuomintangs Centrala exekutivkommitté.
[7] Med självägande bönder
menar kamrat Mao Tsetung mellanbönderna.
[8] Marskalk Chao är i den kinesiska
folkloren Chao Kung-ming, rikedomens gud.
[9] Trettiondemajrörelsen var en
landsomfattande antiimperialistisk proteströrelse mot den massaker
som den brittiska polisen i Shanghai den 30 maj 1925 anställde
på kinesiska medborgare i staden. Tidigare samma månad hade
i de av japaner ägda textilfabrikerna i Tsingtao och Shanghai stora
strejker utbrutit, vilka de japanska imperialisterna och krigsherrarna
i norr, som var japanernas hejdukar, undertryckte. Den 15 maj sköt
och dödade de japanska fabriksägarna i Shanghai arbetaren
Ku Cheng-hung och sårade ett dussin andra. Den 28 maj slaktades
åtta arbetare av den reaktionära regeringen i Tsingtao. Den
30 maj demonstrerade mer än två tusen studerande i de utländska
koncessionerna i Shanghai för stöd till de strejkande arbetarna
och för de utländska koncessionernas återgång
till Kina. De samlade över 10.000 människor framför det
brittiska polishögkvarteret, där de ropade ut paroller såsom
"ned med imperialismen!" och "kineser, förena er!"
Den brittiska imperialismens polis öppnade eld och dödade
eller sårade många studerande. Denna händelse blev
bekant som Trettiondemajmassakern. Den utlöste omedelbart indignation
över hela landet, och arbetare, studerande och butiksägare
genomförde allestädes demonstrationer och strejker, som flöt
samman till en väldig antiimperialistisk rörelse.
[10] Med "det övervägande
flertalet av de till hälften självägande bönderna"
hänsyftar kamrat Mao Tsetung här på de utarmade bönderna,
vilka brukade dels sin egen jord och dels jord som de arrenderat av
andra.
[11] Det fanns flera skikt av butiksbiträden
i det gamla Kina. Kamrat Mao Tsetung talar här om det största.
Det fanns också ett lägre skikt av affärsanställda,
som levde som proletärer.
[12] Sjömansstrejkerna organiserades
i början av 1922 av sjöfolket i Hongkong samt besättningarna
på ångfartygen på Yangtsefloden. Sjöfolket i
Hongkong höll ut i åtta veckor. Efter en bitter och blodig
strid tvingades de brittiska imperialistiska myndigheterna i Hongkong
slutligen att höja lönerna, upphäva förbudet mot
Sjöfolksförbundet samt frige de häktade arbetarna och
betala skadestånd till martyrernas familjer. Besättningarna
på ångfartygen på Yangtse gick ut i strejk kort efteråt,
kämpade i två veckor och vann också seger.
[13] Så snart Kinas kommunistiska
parti bildats år 1921 tog det itu med att organisera järnvägsarbetarna.
Under åren 1922-23 ägde strejker, ledda av kommunistiska
partiet, rum vid alla stambanorna. Den mest bekanta av dessa var den
allmänna strejken vid järnvägen Peking-Hankow, vilken
inleddes den 4 februari 1923. Den var en kamp för rätten att
organisera en fackorganisation för alla arbetare vid banan. Den
7 februari anställde krigsherrarna i norr, Wu Pei-fu och Hsiao
Yao-nan, som stöddes av den brittiska imperialismen, slakt på
de strejkande. Denna blev bekant såsom Sjundefebruarimassakern.
[14] Kailans kolgruvor var den gemensamma
beteckningen för de stora och intill varandra belägna kolfälten
Kaiping och Luanchow i provinsen Hopei, vilka då hade över
50.000 arbetare. Under Yi Ho Tuan-rörelsen av år 1900 beslagtog
den brittiska imperialismen Kaipingfältets gruvor. Därefter
bildades av kineser Luanchows kolgruveaktiebolag, som senare införlivades
med Kailans gruvförvaltning. Bägge kolfälten kom därmed
helt under den brittiska imperialismens kontroll. Kailanstrejken ägde
rum i oktober-november 1922. Även Tsiaotsos kolgruvor, belägna
i norra delen av provinsen Honan, kontrollerades då av de brittiska
imperialisterna. Tsiaotsostrejken utbröt i juli 1925 som ett gensvar
på Trettiondemajrörelsen och pågick i över sju
månader.
[15] Shameen, en del av staden Canton,
innehades då på arrende av den brittiska imperialismen.
I juli 1924 utgav de brittiska imperialisterna som styrde stadsdelen
en ny ordningsstadga, vilken krävde att alla kineser som gick in
i eller lämnade området skulle uppvisa pass med foto. Detta
gällde icke utlänningar. Den 15 juli gick arbetarna i Shameen
i strejk som protest mot denna orimliga bestämmelse, vilken de
brittiska imperialisterna slutligen blev tvungna att upphäva.
[16] Efter Trettiondemajintermezzot i
Shanghai utbröt allmänna strejker den 1 juni 1925 i Shanghai
och den 19 juni i Hongkong. I strejkerna deltog i Shanghai över
200.000 och i Hongkong över 250.000 arbetare. Den stora Hongkongstrejken,
som stöddes av folket i hela landet, pågick i sexton månader.
Den var den längsta strejken i den internationella arbetarrörelsens
historia.
[17] Chihli var det gamla namnet på
provinsen Hopei.
[18] Triadsällskapet, Brödrasällskapet,
Stora svärdens sällskap, Sällskapet för rationell
livsföring och Gröna bandet var primitiva hemliga organisationer
bland folket. Deras medlemmar bestod huvudsakligen av bönder som
gått i konkurs, arbetslösa hantverkare och andra trasproletärer.
I det feodala Kina drogs dessa element ofta samman av någon religion
eller vidskepelse till att bilda organisationer av patriarkalisk typ
och med olika namn, och några innehade vapen. Genom dessa organisationer
försökte trasproletärerna att hjälpa varandra socialt
och ekonomiskt och bekämpade ibland byråkraterna och godsägarna
som förtryckte dem. Naturligtvis kunde dessa efterblivna organisationer
inte bjuda bönderna och hantverkarna någon utväg. Dessutom
kunde de lätt bringas under kontroll av godsägare och lokala
tyranner och utnyttjas av dessa. Till följd såväl av
detta som av sin blinda destruktivitet förvandlades en del av dem
till reaktionära styrkor. Chiang Kai-shek använde sig av dem
i sin kontrarevolutionära statskupp 1927 till att bryta enheten
bland det arbetande folket och förinta revolutionen. Allt efter
som det moderna industriproletariatet uppstod och växte sig starkare,
samlade sig bönderna småningom under arbetarklassens ledning
i organisationer av en helt ny typ och dessa primitiva, efterblivna
sällskap förlorade sina livsbetingelser.
|