Bekämpa liberalismen
Den 7 september 1937
Vi håller på aktiv ideologisk kamp därför
att den är vapnet att säkra enhet inom partiet och de revolutionära
organisationerna till förmån för vår kamp. Varje
kommunist och varje revolutionär bör göra bruk av detta
vapen.
Men liberalismen förkastar den ideologiska kampen
och håller på en principlös fred och ger därmed
upphov till en dekadent, kälkborgerlig hållning och framkallar
politiskt förfall inom vissa organisationer och hos vissa individer
i partiet och de revolutionära organisationerna.
Liberalismen tar sig olika uttryck.
Att, då en person uppenbart felat, låta
detta passera för lugnets och vänskapens skull, och avstå
från en principiell diskussion därför att han är
en gammal bekant, kommer från ens egen hemstad, är en skolkamrat,
en nära vän, någon som man håller kär, en
gammal kollega eller en före detta underordnad. Eller att, för
att bevara vänskapen, endast beröra saken lätt i stället
för att gå till grunden med den. Resultatet är att både
organisationen och individen skadas. Detta är en typ av liberalism.
Att privat ge fritt lopp åt oansvarig kritik
i stället för att aktivt lägga fram sina förslag
inför organisationen. Att hålla tyst inför människor,
men förtala dem bakom deras ryggar, eller att hålla tyst
vid ett möte men skvallra efteråt. Att inte visa minsta hänsyn
för det kollektiva livets principer utan följa sin egen böjelse.
Detta är en andra typ.
Att låta saker bero så länge de inte
angår en personligen; att säga så litet som möjligt
medan man fullkomligt väl vet vad som är fel, att vara världsvis
och gardera sig och enbart söka att undvika klander. Detta är
en tredje typ.
Att inte lyda order, utan sätta sin egen mening
i främsta rummet. Att kräva särskild hänsyn av organisationen
men förkasta dess disciplin. Detta är en fjärde typ.
Att ge fritt lopp åt personliga angrepp, söka
gräl, vräka ur sig sin personliga illvilja eller söka
hämnd i stället för att ta upp en diskussion och bekämpa
felaktiga åsikter för enhetens eller framåtskridandets
skull eller för att få arbetet riktigt utfört. Detta
är en femte typ.
Att lyssna till felaktiga åsikter utan att vederlägga
dem och till och med lyssna till kontrarevolutionära anmärkningar
utan att rapportera dem, utan i stället ta det lugnt som om ingenting
hänt. Detta är en sjätte typ.
Att vara ute bland massorna och underlåta att
föra propaganda och agitation eller tala vid möten eller bedriva
undersökningar och förfrågningar bland dem och i stället
vara likgiltig för dem och inte bry sig om deras välbefinnande,
att glömma att man är kommunist och uppföra sig som om
man vore en vanlig icke-kommunist. Detta är en sjunde typ.
Att åse hur någon skadar massornas intressen
och ändå inte bli indignerad, eller avråda eller stoppa
honom eller tala reson med honom, men låta honom fortsätta.
Detta är en åttonde typ.
Att arbeta halvhjärtat utan en bestämd plan
eller inriktning; att arbeta vårdslöst och dra sig fram på
en slump - "Så länge man är munk, fortsätter
man att dra i klockrepet". Detta är en nionde typ.
Att anse att man gjort revolutionen stora tjänster,
stoltsera med att man är veteran, fnysa åt småuppgifter
samtidigt som man är helt oförmögen att gå i land
med de stora, vara slarvig i arbetet och slapp i studierna. Detta är
en tionde typ.
Att vara medveten om sina egna misstag men ändå
inte försöka rätta till dem, att ta en liberal inställning
till sig själv. Detta är en elfte typ.
Vi skulle kunna anföra flera. Men dessa elva är
huvudtyperna.
De är alla uttryck för liberalism.
Liberalismen är ytterst skadlig i ett revolutionärt
kollektiv. Den är ett frätämne som fräter bort enheten,
undergräver sammanhållningen, orsakar likgiltighet och skapar
splittring. Den berövar de revolutionära leden fast organisation
och fast disciplin, hindrar politikens genomförande och skiljer
partiorganisationerna från de massor som partiet leder. Den är
en mycket dålig tendens.
Liberalismen spirar ur småborgerlig själviskhet.
Den sätter personliga intressen i främsta rummet och revolutionens
intressen på andra plats. Detta ger upphov till ideologisk, politisk
och organisatorisk liberalism.
Folk som är liberaler betraktar marxismens principer
som abstrakta dogmer. De godtar marxismen men är inte beredda att
tillämpa den eller tillämpa den helt och fullt; de är
inte beredda att byta ut sin liberalism mot marxismen. Dessa människor
har sin marxism men har samtidigt sin liberalism de talar marxism men
tillämpar liberalism; de tillämpar marxismen på andra
men liberalismen på sig själva. De har bägge slagen
av varor i lager och finner användning för vart och ett. På
detta sätt fungerar vissa människors hjärnor.
Liberalismen är ett uttryck för opportunism
och står i grundläggande konflikt med marxismen. Den är
negativ och resulterar objektivt i hjälp åt fienden; det
är därför fienden glädjen sig åt att den bevaras
i vår mitt. Eftersom dess natur är sådan, borde det
inte finnas någon plats för den i revolutionens led.
Vi måste använda marxismen, vars anda är
positiv, till att övervinna liberalismen, som är negativ.
En kommunist bör vara vidsynt, ståndaktig och aktiv, betrakta
revolutionens intressen som sitt liv och underordna sina personliga
intressen dem som hör revolutionen till. Han bör alltid och
allestädes hålla fast vid principer och föra en outtröttlig
kamp mot alla felaktiga idéer och handlingar i syfte befästa
partiets kollektiva liv och stärka banden mellan partiet och massorna.
Han bör bry sig mer om partiet och massorna än om någon
privatperson och mer om andra än om sig själv. Endast då
kan han anses vara en kommunist.
Alla lojala, rättframma, aktiva och ståndaktiga
kommunister bör enas för att bekämpa de liberala tendenser
som vissa människor bland oss uppvisar och leda dem på rätt
väg. Detta är en av uppgifterna på vår ideologiska
front.
|