Några frågor rörande
metoderna för ledningen
Den 1 juni 1943
[Detta var en resolution till frågan
om metoderna för ledningen, vilken skrevs för Kinas kommunistiska
partis Centralkommitté.]
1. Det finns två metoder, vilka vi kommunister
måste använda i allt arbete vi utför. Den ena är
att förena det allmängiltiga med det särskilda; den andra
är att förena ledningen med massorna.
2. De breda massorna kan inte mobiliseras till handling
i någon uppgift därest inte en allmän och vittnående
uppmaning därom utges. Men om personer i ledande ställningar
begränsar sig till att utfärda allmänna upprop - om de
inte personligen, djupt och konkret, engagerar sig i några av
organisationerna i det arbete uppropet manar till, gör ett genombrott
på någon punkt, vinner erfarenhet och använder denna
till att vägleda andra organisationer - då har de ingen möjlighet
att pröva riktigheten av eller att berika innehållet i sitt
allmänna upprop, och det är fara värt att det inte leder
till någonting. I korrigeringsrörelsen 1942 till exempel
hade man framgångar överallt där metoden att förbinda
det allmänna uppropet med särskild vägledning kom till
användning, men överallt där denna metod inte togs i
bruk förekom inga framgångar. I korrigeringsrörelsen
1943 måste alla Centralkommitténs byråer och underbyråer
och varenda en av partiets områdes- och prefekturkommittéer[1]
förutom att utge ett allmänt upprop (en korrigeringsplan för
hela året) utföra följande och vinna erfarenhet under
denna process. Välj ut två eller tre (men inte för många)
enheter ur själva organisationen och andra organisationer, skolor
eller arméförband i omgivningen. Företa ett grundligt
studium av dessa enheter, förvärva en detaljerad kännedom
om korrigeringsrörelsens utveckling där och en detaljerad
kunskap om den politiska historien, de ideologiska kännetecknen,
studiefliten och de starka och svaga punkter i arbetet som några
(återigen inte för många) av de representativa medlemmarna
av deras personal kan uppvisa. Vidare, ge dem som leder dessa enheter
personlig vägledning till att finna konkreta lösningar av
de praktiska problem som enheterna står inför. Ledarna för
varje organisation, skola eller arméförband måste
göra likadant eftersom var och en av dessa har ett antal underordnade
enheter. Detta är dessutom den metod med vilken ledare förbinder
uppgifterna att leda och att lära. Ingen i ledande ställning
är kompetent att ge allmän vägledning till samtliga enheter
därest han inte drar konkret erfarenhet från särskilda
individer och tilldragelser i särskilda underordnade enheter. Denna
metod måste främjas överallt så att ledande kadrer
på alla nivåer lär sig att tillämpa den.
3. Erfarenheterna av 1942 års korrigeringsrörelse
bevisar också att det för att lyckas med korrigeringen är
väsentligt att i varje enhet under rörelsens fortgång
bilda en ledande grupp bestående av ett litet antal aktiva med
den ifrågavarande enhetens ledare som kärna samt att denna
ledande grupp intimt förenar sig med de massor som deltar i rörelsen.
Hur aktiv denna ledande grupp än må vara, kommer dess aktivitet
inte att bli något annat än en handfull människors fruktlösa
bemödanden därest den inte förbindes med massornas aktivitet.
Om å andra sidan massorna ensamma är aktiva, utan en stark
ledande grupp som på riktigt sätt organiserar deras aktivitet,
kan aktiviteten varken upprätthållas under längre tid,
föras framåt i rätt riktning eller höjas till en
hög nivå. I allmänhet är massorna allestädes
sammansatta av tre grupper, de relativt aktiva, de som intar en mellanställning
och de relativt efterblivna. Ledarna måste därför vara
väl förfarna i att ena det lilla antalet aktiva element kring
ledningen och måste lita till dem för att höja nivån
hos mellangruppen och vinna de efterblivna elementen. En ledande grupp
som är verkligt enig och förbunden med massorna kan bildas
endast så småningom under masskampens utveckling men inte
isolerat från denna. Under en stor strids förlopp kan och
bör den ledande gruppens sammansättning i de flesta fall inte
förbli helt oförändrad under det inledande, det mellanliggande
och det slutliga stadiet. De aktiva, som framträder under kampens
gång, måste oavbrutet befordras för att ersätta
de av den ledande gruppens ursprungliga medlemmar som är underlägsna
jämförda med dem eller har urartat. En grundorsak till att
arbetet på många orter och i många organisationer
inte kan drivas framåt är bristen på en ledande grupp
som är enig, förbunden med massorna och ständigt hålls
frisk. En skola med hundra människor kan förvisso inte drivas
väl, om den inte har en ledande grupp bestående av flera
personer, ett dussin eller flera, som bildats i överensstämmelse
med de faktiska betingelserna (och inte fösts ihop artificiellt)
och är sammansatt av de mest aktiva, rättrådiga och
vakna bland lärarna, den övriga personalen och de studerande.
I varje organisation, skola, arméförband, fabrik eller by,
de må vara stora eller små, bör vi förverkliga
den nionde av Stalins tolv betingelser för partiets bolsjevisering,
den om upprättande av en ledande kärna.[2] Kännetecknen
på en sådan ledande grupp bör vara de fyra som Dimitrov
räknade upp då han diskuterade kaderpolitiken – absolut
hängivenhet för saken, kontakt med massorna, förmåga
att självständigt orientera sig och iakttagande av disciplin. [3]
Såväl vid genomförandet av de centrala uppgifterna -
krig, produktion, skolning (inklusive korrigering) – som vid kontrollen
av arbetet, granskningen av kadrernas biografier och annan verksamhet,
är det nödvändigt att tillämpa metoden att förbinda
den ledande gruppen med massorna förutom metoden att förbinda
den allmänna uppmaningen med särskild vägledning.
4. I allt vårt partis praktiska arbete måste
formeln för all riktig ledning nödvändigtvis vara "från
massorna och till massorna". Detta innebär: ta massornas idéer
(spridda och osystematiska idéer) och koncentrera dem (förvandla
dem genom studier till koncentrerade och systematiska idéer),
gå sedan till massorna och propagera och förklara dessa idéer
intill dess att massorna omfattar dem som sina egna, håller fast
vid dem, omsätter dem i handling och prövar dessa idéers
riktighet i dessa handlingar. Koncentrera sedan på nytt idéer
från massorna och gå på nytt ut till massorna så
att de håller fast vid idéerna och genomför dem. Och
så vidare om och om igen i en oändlig spiral varvid idéerna
blir riktigare, mera levande och rikare varje gång. Detta är
den marxistiska kunskapsteorin.
5. Uppfattningen om det riktiga förhållandet
mellan den ledande gruppen och massorna i en organisation eller i en
kamp, uppfattningen att den riktiga idén om ledning en kan vara
endast "från massorna och till massorna" och uppfattningen
att den allmänna uppmaningen måste kombineras med särskild
vägledning då ledningens idéer om sätts i praktiken
- dessa uppfattningar måste propageras överallt under den
pågående korrigeringskampanjen för att rätta de
felaktiga synpunkterna bland våra kadrer i dessa frågor.
Många kamrater ser inte betydelsen av eller är inte bra på
att dra samman aktivisterna till att bilda en ledande kärna, och
de ser inte vikten av eller är inte bra på att intimt förbinda
denna ledande kärna med massorna och därför blir deras
ledning byråkratisk och skild från massorna. Många
kamrater inser inte vikten av eller är inte bra på att summera
erfarenheterna av masstrider, men inbillar sig att de är klyftiga,
tycker om att ge luft åt sina subjektiva idéer, och därför
blir deras idéer tomma och opraktiska. Många kamrater nöjer
sig med att ställa en allmän uppmaning rörande en uppgift
och ser inte betydelsen av eller är inte bra på att omedelbart
fullfölja den med särskild och konkret vägledning, och
därför stannar maningen på deras läppar eller på
papperet eller i konferensrummet och deras ledning blir byråkratisk.
I den pågående korrigeringsrörelsen måste vi
rätta dessa fel och måste lära oss att använda
metoderna att förena ledningen med massorna och förena det
allmänna med det särskilda i våra studier, i kontrollen
av arbetet och i granskningen av kadrernas biografier, och vi måste
också tillämpa dessa metoder i allt vårt framtida arbete.
6. Ta massornas idéer och koncentrera dem, gå
sedan till massorna, håll fast vid idéerna och genomför
dem, för att på så sätt forma de riktiga idéerna
om ledning - detta är den grundläggande metoden för ledningen.
Medan man koncentrerar och håller fast vid idéerna, är
det nödvändigt att använda metoden att förbinda
den allmänna uppmaningen med särskild vägledning, och
detta är en beståndsdel av grundmetoden. Formulera allmänna
idéer (allmänna uppmaningar) på grundval av den särskilda
vägledning som givits i ett antal fall, och pröva dem i många
olika enheter (gör det inte endast själv utan säg också
åt andra att göra det). Koncentrera sedan den nyvunna erfarenheten
(summera den) och gör upp nya direktiv för vägledning
av massorna i allmänhet. Kamrater bör göra detta i den
pågående korrigeringsrörelsen och även i allt
annat arbete. Allt efter som skickligheten häri ökar blir
ledningen bättre.
7. Då en högre instans och dess avdelningar
vidarebefordrar uppgifter för de underordnade enheterna (de må
röra det revolutionära kriget, produktionen eller utbildningen,
korrigeringsrörelsen, kontrollen av arbetet eller undersökningen
av kaderbiografierna, propagandaarbete, organisationsarbete, spionbekämpning
eller annat arbete) bör de i samtliga fall gå genom ledaren
för ifrågavarande lägre organisation så att han
kan få ta ansvaret. På detta sätt uppnår man
såväl fördelning av arbetet som enhetlig centraliserad
ledning. En avdelning i en högre instans bör inte vända
sig endast till sin motsvarighet på den lägre nivån
(till exempel bör en högre avdelning som sysslar med organisation,
propaganda eller spionbekämpning inte vända sig endast till
sin motsvarande avdelning på lägre nivå) och lämna
den person som har ledningen av hela den lägre organisationen (såsom
sekreteraren, ordföranden, direktören eller skolrektorn) i
okunnighet eller utan ansvar. Såväl den som har ledningen
av hela organisationen som den som har ansvaret för den särskilda
avdelningen bör informeras och båda ska ges ansvar. Denna
centraliserade metod, som förbinder arbetsfördelning med enhetlig
ledning, gör det möjligt att genom den person som har hela
ansvaret mobilisera ett stort antal kadrer - ibland till och med en
organisations hela personal - för att genomföra en särskild
uppgift och på det sättet övervinna bristen på
kadrer i enskilda avdelningar och att förvandla ett stort antal
människor till aktiva kadrer i det arbete som ska utföras.
Detta är också ett sätt att förbinda ledningen
med massorna. Ta till exempel granskningen av kaderbiografierna. Om
detta arbete utförs isolerat, om det sköts endast av några
få människor i den organisationsavdelning som har hand om
detta arbete, kan det förvisso inte bli väl utfört. Men
om det utförs genom den administrativa chefen för en viss
organisation eller skola, som mobiliserar många av eller till
och med hela sin personal och många av eller till och med alla
sina studerande att delta i arbetet, samtidigt som de ledande medlemmarna
av organisationsavdelningen i den högre instansen ger riktig vägledning
och tillämpar principen att förbinda ledningen med massorna,
kommer uppgiften att granska kaderbiografierna utan tvivel att bli tillfredsställande
genomförd.
8. Man kan inte någonstädes samtidigt ha
flera centrala uppgifter. Vid varje tidpunkt kan det endast förekomma
en central uppgift, kompletterad med andra uppgifter, som kommer i andra
eller tredje hand. Följaktligen måste den person, som har
det högsta ansvaret på orten, ta hänsyn till kampens
historia och betingelser på platsen samt ställa de olika
uppgifterna i deras rätta ordning. Han bör inte utan någon
egen planering följa varje instruktion som kommer från de
högre instanserna och därigenom skapa en mängd av "centrala
uppgifter" och ett tillstånd av förvirring och oordning.
Inte heller bör en högre organisation tilldela en lägre
organisation en mängd uppgifter samtidigt, utan att ange deras
relativa betydelse och vikt och vilken som är den centrala uppgiften,
ty detta kommer att leda till förvirring i de åtgärder
de lägre organisationerna har att vidta i sitt arbete och sålunda
kommer inga bestämda resultat att uppnås. En del av ledningens
konst är att i ljuset av de historiska betingelserna och de förhandenvarande
omständigheterna ta hela läget med i beräkningen och
i överensstämmelse därmed på varje plats, planera
och fatta ett riktigt beslut om var tyngdpunkten i arbetet ska förläggas
och om turordningen i arbetet under varje period, orubbligt genomföra
beslutet och försäkra sig om att bestämda resultat uppnås.
Detta är också ett problem om metoden för ledning, och
man måste noga se till att lösa det vid tillämpningen
av principerna att förena ledningen med massorna och det allmänna
med det särskilda.
9. Detaljer rörande metoderna för ledningen
har inte behandlats här. Förhoppningen är att kamraterna
på alla orter själva ska utföra en del hårt tankearbete
och ge fritt spel åt sin egen skaparförmåga på
grundval av de här framlagda principerna. Ju hårdare kampen
är, desto nödvändigare är det för kommunister
att intimt förbinda sin ledning med de stora massornas krav och
att intimt förbinda allmänna uppmaningar med särskild
vägledning för att helt krossa de subjektiva och byråkratiska
ledningsmetoderna. Alla ledande kamrater i vårt parti måste
ständigt ställa de vetenskapliga marxistiska metoderna för
ledningen emot de subjektiva, byråkratiska ledningsmetoderna och
använda de förra till att övervinna de sistnämnda.
Subjektiva människor och byråkrater förstår inte
principerna för att förena ledningen med massorna och det
allmänna med det särskilda; de hindrar i hög grad utvecklingen
av partiets arbete. För att bekämpa subjektiva och byråkratiska
ledningsmetoder måste vi både på djupet och på
bredden främja vetenskapliga marxistiska ledningsmetoder.
NOTER
[1] Partiets områdeskommitté
var ett ledande organ jämställt med partikommittén
i provinsen. Den var lägre än Centralkommitténs underbyrå
men högre än partiets prefekturkommitté. Partiets prefekturkommitté
var ett ledande organ som var lägre än partikommittén
i provinsen eller gränsområdets partikommitté men
högre än partiets häradskommitté.
[2] Se J. V. Stalin, "Tysklands
kommunistiska partis utsikter och frågan om bolsjeviseringen"
(3 februari 1925), Works, FLPH, Moskva 1954, band VII, s. 39.
[3] Se Georgi Dimitrov, Arbetarklassen
mot fascismen (augusti 1935), "Tal och slutord vid Kommunistiska
internationalens 7:e världskongress". Förlagsab Arbetarkultur,
Sthlm 1935, s. 97-98.
|