Om den riktiga behandlingen av motsättningarna
inom folket
Den 27 februari 1957
[Detta är texten till ett tal
på 11:e (utvidgade) sessionen med Högsta statskonferensen.
Författaren har gått igenom den stenografiska texten och
gjort vissa tillägg innan talet publicerades i Renmin Ribao
(Folkets Dagblad) den 19 juni samma år.]
Vårt allmänna ämne handlar om den riktiga
behandlingen av motsättningarna inom folket. Det kan vara lämpligt
att diskutera det under tolv rubriker. Även om vi ibland hänvisar
till motsättningar mellan oss och våra fiender, kommer denna
diskussion i huvudsak att röra motsättningar inom folket.
I. TVÅ OLIKA TYPER AV MOTSÄTTNINGAR
Aldrig har vårt land varit så enigt som
det är i dag. Segrarna i den borgerligt-demokratiska revolutionen
och den socialistiska revolutionen och våra framgångar i
det socialistiska uppbyggnadsarbetet har snabbt förändrat
det gamla Kinas ansikte. Nu kan vi se en ännu ljusare framtid för
vårt fosterland. Den tid då nationell splittring och kaos
rådde och som folket avskydde, är förbi och kommer aldrig
tillbaka. Under arbetarklassens och det kommunistiska partiets ledning
och eniga som en man är våra sex hundra miljoner människor
inbegripna i det storartade arbetet på att bygga socialismen.
Landets enande, enhet inom folket och enhet mellan våra olika
nationaliteter - det är den grundläggande garantin för
att vår sak säkert kommer att segra. Men detta innebär
inte, att det inte längre finns några motsättningar
i vårt samhälle. Att föreställa sig, att det inte
längre finns några motsättningar skulle vara naivt och
stå i strid med den objektiva verkligheten. Vi har att göra
med två typer av samhälleliga motsättningar - motsättningar
mellan oss och fienden och motsättningar inom folket. Dessa två
är av helt olika karaktär.
För att rätt förstå dessa två
olika typer av motsättningar måste vi först av allt
göra klart för oss vad vi menar med "folket" och
vad vi menar med "fienden". Begreppet "folket" har
olika betydelse i olika länder och i olika historiska perioder
i varje land. Ta vårt eget land som exempel. Under försvarskriget
mot Japan hörde alla de klasser, skikt och socialgrupper som motsatte
sig den japanska aggressionen till folkets kategori, medan de japanska
imperialisterna, de kinesiska förrädarna och de projapanska
elementen allesammans var folkets fiender. Under befrielsekriget var
Förenta staternas imperialister och deras hejdukar - byråkratkapitalisterna,
godsägarna och kuomintangreaktionärerna som representerade
dessa två klasser - folkets fiender, medan alla andra klasser,
skikt och socialgrupper som bekämpade dessa fiender alla tillhörde
kategorin folket. I det nuvarande stadiet av socialismens uppbyggnad
tillhör alla klasser, skikt och socialgrupper som gillar, stöder
och arbetar för det socialistiska uppbyggnadsarbetets sak kategorin
folket, medan de sociala krafter och grupper som gör motstånd
mot den socialistiska revolutionen och är fientliga mot eller saboterar
det socialistiska uppbygget alla är folkets fiender.
Motsättningarna mellan oss och våra fiender
är antagonistiska. I folkets led är motsättningarna mellan
de arbetande människorna icke-antagonistiska, medan motsättningarna
mellan utsugarna och de utsugna klasserna, bortsett från den antagonistiska
aspekt som utmärker dem, också har en icke-antagonistisk
aspekt. Det har alltid funnits motsättningar inom folket. Men deras
innehåll är olika i varje period av revolutionen och under
det socialistiska uppbyggets period. Under de förhållanden
som för närvarande råder i Kina innefattar motsättningarna
inom folket motsättningarna inom arbetarklassen, motsättningarna
bland bönderna, motsättningarna bland de intellektuella, motsättningarna
mellan arbetarklassen och bönderna, motsättningarna mellan
arbetarna och bönderna å ena sidan och de intellektuella
å den andra, motsättningarna mellan arbetarklassen och andra
grupper av arbetande människor å ena sidan och den nationella
bourgeoisin å den andra, motsättningarna inom den nationella
bourgeoisin osv. Vår folkregering är en regering som verkligen
motsvarar folkets intressen och tjänar folket, men ändå
finns det vissa motsättningar mellan regeringen och folket. Dessa
innefattar motsättningar mellan statens intressen, kollektivets
intressen och individens intressen; mellan demokrati och centralism;
mellan ledning och ledda samt motsättningar som uppstår på
grund av vissa statstjänstemäns byråkratiska arbetsstil
i deras mellanhavanden med massorna. Alla dessa är också
motsättningar inom folket. På det hela taget är motsättningarna
inom folket baserade på den grundläggande intressegemenskapen
inom folket.
I vårt land tillhör motsättningen mellan
arbetarklassen och den nationella bourgeoisin kategorin motsättningar
inom folket. Den klasskamp som pågår mellan de två
är på det hela taget en klasskamp inom folkets led därför
att den kinesiska nationella bourgeoisin har en dubbel karaktär.
Under den borgerligt-demokratiska revolutionens period hade den både
en revolutionär och en försonlig sida. I den socialistiska
revolutionens period är utsugning av arbetarklassen för att
göra vinster en sida av den nationella bourgeoisins karaktär,
medan dess stöd åt grundlagen och villighet att acceptera
den socialistiska omdaningen utgör den andra. Den nationella bourgeoisin
skiljer sig från imperialisterna, godsägarna och byråkratkapitalisterna.
Motsättningen mellan den nationella bourgeoisin och arbetarklassen
är en motsättning mellan utsugare och utsugna och till sin
natur antagonistisk. Men under de konkreta betingelser som råder
i Kina kan denna antagonistiska klassmotsättning, om den behandlas
på lämpligt sätt, omformas till en icke-antagonistisk
motsättning och lösas med fredliga medel. Men om vi inte behandlar
den på lämpligt sätt, och inte följer en politik
som går ut på att vi enar oss med, kritiserar och uppfostrar
den nationella bourgeoisin, eller om den nationella bourgeoisin inte
accepterar denna politik, då kan motsättningen mellan arbetarklassen
och den nationella bourgeoisin förvandlas till en antagonistisk
motsättning mellan oss och fienden.
Eftersom motsättningarna mellan oss och fienden
och motsättningarna inom folket har olika karaktär, måste
de lösas med olika metoder. För att uttrycka saken kort: det
förra är en fråga om att dra en klar skiljelinje mellan
oss och fienden, medan det senare är en fråga om att klart
skilja mellan rätt och fel. Det är naturligtvis också
sant att skillnaden mellan oss och fienden också är en fråga
om rätt och fel. Exempelvis frågan om vem som har rätt,
vi eller reaktionärerna hemma och i utlandet, imperialisterna,
feodalherrarna och byråkratkapitalisterna, är också
en fråga om rätt och fel, men den tillhör en annan kategori
än frågor om rätt och fel inom folket.
Vår stat är en folkets demokratiska diktatur,
som leds av arbetarklassen och är baserad på förbundet
mellan arbetare och bönder. Vad är denna diktatur till för?
Dess första uppgift är att undertrycka de reaktionära
klasserna och elementen och de utsugare i landet som sätter sig
upp mot den socialistiska revolutionen, att undertrycka alla dem som
försöker att omintetgöra vårt socialistiska uppbygge,
eller med andra ord, att lösa de inre motsättningarna mellan
oss och fienden. Exempelvis att arrestera, rannsaka och döma vissa
kontrarevolutionärer och under viss angiven tid beröva godsägare
och byråkratkapitalister rösträtt och yttrandefrihet
- allt detta faller inom ramen för vår diktatur. För
att upprätthålla allmän ordning och slå vakt om
folkets intressen är det likaså nödvändigt att
utöva diktatur över förskingrare, svindlare, mordbrännare,
mördare, förbrytargäng och andra bovar som allvarligt
stör allmän ordning.
Den andra uppgiften för denna diktatur är
att skydda vårt land mot undermineringsverksamhet och möjlig
aggression från yttre fiender. I sådant fall är det
denna diktaturs uppgift att lösa den yttre motsättningen mellan
oss och fienden. Syftet med denna diktatur är att skydda hela vårt
folk, så att det kan ägna sig åt fredligt arbete och
bygga upp Kina till ett socialistiskt land med modern industri, modernt
jordbruk, modern vetenskap och kultur.
Vem ska utöva denna diktatur? Naturligtvis arbetarklassen
och hela det folk som den leder. Diktatur gäller inte inom folkets
led. Folket kan omöjligen utöva diktatur över sig självt;
inte heller bör en del av folket förtrycka en annan del. Lagbrytare
bland folket kommer att straffas enligt lag, men detta är något
principiellt annat än när dikta turen används för
att undertrycka folkets fiender. Bland folket gäller den demokratiska
centralismen. Vår grundlag stadgar, att medborgare i Folkrepubliken
Kina åtnjuter yttrandefrihet, pressfrihet, församlingsfrihet,
föreningsfrihet, processionsfrihet, demonstrationsfrihet, religionsfrihet
osv. Vår grundlag föreskriver också, att statsorganen
måste tillämpa demokratisk centralism, att de måste
stödja sig på massorna och att statsorganens personal måste
tjäna folket. Vår socialistiska demokrati är demokrati
i dess vidaste bemärkelse, vars like inte påträffas
i något kapitalistiskt land. Vår diktatur är folkets
demokratiska diktatur under arbetarklassens ledning och grundad på
förbundet mellan arbetare och bönder. Det vill säga,
att demokratin verkar inom folkets led, medan arbetarklassen i förening
med alla dem som åtnjuter medborgerliga rättigheter, och
först och främst med bönder, genomtvingar diktatur över
de reaktionära klasserna och elementen och alla dem som motarbetar
den socialistiska omdaningen och bekämpar det socialistiska uppbygget.
Med medborgerliga rättigheter menar vi, politiskt, rätt till
frihet och demokrati.
Men denna frihet är frihet med ledning och denna
demokrati är demokrati under centraliserad vägledning, inte
anarki. Anarki överensstämmer inte med folkets intressen eller
önskningar.
Vissa människor i vårt land blev förtjusta
när händelserna i Ungern[1]
inträffade. De hoppades, att något liknande skulle inträffa
i Kina, att tusen och åter tusen människor skulle demonstrera
på gatorna mot folkregeringen. Deras förhoppningar stred
mot massornas intressen och kunde därför omöjligen vinna
dessas stöd. I Ungern gjorde en del av folket, som förts bakom
ljuset av inhemska och utländska kontrarevolutionärer, misstaget
att ta till våldshandlingar mot folkets regering med resultat
att både staten och folket fick lida för det. De skador,
som drabbade landets ekonomi under ett par veckors upplopp, kommer att
ta lång tid att reparera. Det finns andra människor i vårt
land som intog en vacklande hållning till händelserna i Ungern,
emedan de var okunniga om det faktiska tillståndet i världen.
De tycker, att det finns för litet frihet i vår folkdemokrati
och att den västliga parlamentariska demokratin ger större
frihet. De begär, att västerns tvåpartisystem, enligt
vilket ett parti regerar och det andra befinner sig i opposition, ska
införas. Men detta sk. tvåpartisystem är ingenting annat
än ett knep för att upprätthålla bourgeoisins diktatur,
det kan aldrig garantera de arbetande människorna frihet. I själva
verket existerar inte frihet och demokrati abstrakt utan bara konkret.
Om, i ett samhälle som är söndrat av klasskamp, det finns
frihet för de utsugande klasserna att utsuga de arbetande människorna,
finns det ingen frihet för de arbetande människorna att inte
bli utsugna; och om det råder demokrati för bourgeoisin finns
ingen demokrati för proletariatet och andra arbetande människor.
I vissa kapitalistiska länder är de kommunistiska partierna
tillåtna, men bara i den mån de inte hotar bourgeoisins
grundläggande intressen; går de utöver denna gräns,
tolereras de inte. De som kräver frihet och demokrati abstrakt,
betraktar demokratin som ett mål och inte som ett medel. Demokratin
förefaller ibland vara ett mål, men den är i själva
verket bara ett medel. Marxismen lär oss, att demokratin är
en del av överbyggnaden och hör till politikens område.
Det vill säga, att den när allt kommer omkring tjänar
den ekonomiska grundvalen. Detsamma gäller friheten. Både
demokratin och friheten är relativa, inte absoluta, och de uppkommer
och utvecklas under specifika historiska förhållanden. Inom
folkets led står demokratin i ett växelförhållande
till centralismen och friheten till disciplinen. De utgör de två
motsatserna i en enda företeelse. De står i motsättning
men är samtidigt förenade, och vi bör inte ensidigt betona
den ena på bekostnad av den andra. Inom folkets led kan vi inte
undvara frihet, inte heller kan vi undvara disciplin; vi kan inte undvara
demokrati, inte heller kan vi undvara centralism. Denna förening
av demokrati och centralism, av frihet och disciplin, utgör vår
demokratiska centralism. I detta system åtnjuter folket en vidsträckt
demokrati och frihet, men samtidigt måste det hålla sig
inom ramen för den socialistiska disciplinen. Allt detta förstår
folkets breda massor mycket väl.
När vi förespråkar frihet under ledning
och demokrati under centraliserad vägledning, anser vi absolut
inte att man bör vidta tvångsåtgärder för
att lösa ideologiska frågor eller frågor som rör
skillnaden mellan rätt och fel inom folket. Varje försök
att lösa ideologiska frågor eller frågor som rör
rätt och fel med hjälp av administrativ ordergivning eller
tvångsåtgärder är inte blott ineffektivt utan
skadligt. Vi kan inte avskaffa religionen genom administrativa dekret,
inte heller kan vi tvinga folk att inte tro på den. Vi kan inte
tvinga folk att uppge idealismen, lika litet som vi kan tvinga dem att
tro på marxismen. Enda sättet att avgöra frågor
av ideologisk natur eller kontroversiella frågor inom folket är
genom den demokratiska metoden, metoden att diskutera, kritisera, övertyga
och uppfostra, och inte genom metoden att tvinga eller undertrycka.
För att kunna producera och studera effektivt och ordna sin tillvaro
på ett passande sätt vill folket, att deras regering, ledarna
för produktionen och organen inom undervisnings- och kulturväsendet
utfärdar lämpliga order av obligatorisk karaktär. Det
är sunt förnuft att allmän ordning inte kan upprätthållas
utan dylika administrativa bestämmelser. Administrativ ordergivning
och övertygelsens och uppfostringens metoder kompletterar varandra
när det gäller att lösa motsättningar inom folket.
Även administrativa bestämmelser för att upprätthålla
allmän ordning måste åtföljas av övertygelse
och uppfostran, ty i många fall är enbart bestämmelser
utan verkan.
Denna demokratiska metod att lösa motsättningar
inom folket sammanfattades år 1942 i formeln "enhet-kritik-enhet".
Innebörden av den är, att vi utgår från en önskan
om enhet och löser motsättningarna genom kritik eller kamp,
så att vi uppnår ny enhet på ny grundval. Vår
erfarenhet visar, att detta är den riktiga metoden att lösa
motsättningar inom folket. År 1942 använde vi denna
metod för att lösa motsättningar inom kommunistiska partiet,
nämligen motsättningarna mellan dogmatikerna och det stora
flertalet av medlemmarna och mellan dogmatism och marxism. "Vänster"-dogmatikerna
hade i den inre partikampen tillgripit metoden "hänsynslös
kamp och skoningslösa slag". Det var en felaktig metod. I
vår kritik av "vänster"-dogmatismen förkastade
vi denna gamla metod och använde en ny, dvs en som utgår
från önskan om enhet, skiljer mellan rätt och fel genom
kritik eller kamp och uppnår ny enhet på ny grundval. Detta
var den metod vi använde i "korrigeringsrörelsen"
1942. Sålunda uppnåddes på några få år
fram till 1945, då Kinas kommunistiska parti höll sin sjunde
rikskongress, enhet inom hela partiet, och som en följd härav
vanns folkrevolutionens stora seger. Det väsentliga är att
utgå från en önskan om enhet. Ty utan denna önskan
om enhet förloras säkerligen greppet över kampen. Skulle
det inte bli detsamma som "hänsynslös kamp och skoningslösa
slag"? Och hur mycken enhet i partiet skulle finnas kvar? Det var
just denna erfarenhet som förde oss fram till formeln: "enhet-kritik-enhet".
Eller, med andra ord, "lär av misstag i det förgångna
för att undvika framtida misstag", och "bota sjukdomen
för att rädda patienten". Vi tillämpade denna metod
också utanför vårt parti. Vi tillämpade den med
stor framgång i de antijapanska basområdena i behandlingen
av förhållandena mellan ledningen och massorna, mellan armén
och folket, mellan officerare och manskap, mellan arméns olika
förband och mellan olika kadergrupper. Tillämpningen av denna
metod kan spåras tillbaka till en ännu tidigare period i
vårt partis historia. Den har använts ända sedan vi
skapade våra revolutionära väpnade styrkor och basområden
i södern 1927, för att behandla förhållandena mellan
partiet och massorna, mellan armé och folk, mellan officerare
och manskap och andra förhållanden inom folket. Den enda
skillnaden är att vi under det antijapanska kriget utnyttjade denna
metod mycket mera målmedvetet. Sedan hela vårt land befriats
använde vi samma metod "enhet-kritik-enhet" i våra
relationer med de demokratiska partierna samt med industriella och kommersiella
kretsar. Nu är det vår uppgift att fortsätta att vidga
och bättre utnyttja denna metod inom folkets led. Vi vill, att
alla våra fabriker, kooperativ, affärsföretag, skolor,
statliga myndigheter, offentliga organisationer, med ett ord, att alla
vårt folks sex hundra miljoner ska använda den för att
lösa motsättningar inom sig.
Under vanliga förhållanden är motsättningar
inom folket inte antagonistiska. Men om vi inte behandlar dem på
ett riktigt sätt, eller om vi slappnar i vår vaksamhet och
sänker garden, kan antagonism uppstå. I ett socialistiskt
land är en sådan utveckling vanligen bara en lokal och tillfällig
företeelse. Orsaken är att det system som vilar på människans
utsugning av människan har avskaffats och folkets intressen i grunden
är identiska. De antagonistiska aktioner i ganska stor skala som
ägde rum under händelserna i Ungern var resultat av både
inhemska och utländska kontrarevolutionära elements verksamhet.
Detta var en såväl speciell som tillfällig företeelse.
Det rörde sig om att reaktionärer inom ett socialistiskt land
i förbund med imperialisterna och i ett försök att förverkliga
sina konspiratoriska syften utnyttjade motsättningarna inom folket
till att utså tvedräkt och framkalla oroligheter. Den läxa
som händelserna i Ungern givit förtjänar att uppmärksammas.
Många tycks mena, att frågan om att använda
demokratiska metoder för att lösa motsättningar inom
folket är ny. Men så är det faktiskt inte. Marxister
har alltid hävdat, att proletariatets sak måste vara avhängig
av folkets massor och att kommunisterna måste använda den
demokratiska metoden att övertyga och uppfostra när de verkar
bland de arbetande människorna och under inga omständigheter
får tillgripa kommandofasoner eller tvång. Kinas kommunistiska
parti håller troget fast vid denna marxist-leninistiska princip.
Vi har alltid hävdat, att två olika metoder - den ena diktatorisk
och den andra demokratisk - ska användas under folkets demokratiska
diktatur för att lösa de två olika slagen av motsättningar
- de mellan oss och fienden respektive de inom folket. Denna idé
har ständigt och jämt klargjorts i våra partidokument
och i tal av många ansvariga partiledare. I min artikel "Om
folkets demokratiska diktatur", som skrevs 1949, sade jag: "Dessa
två aspekter, demokrati för folket och diktatur över
reaktionärerna, bildar tillsammans folkets demokratiska diktatur".
Jag påpekade också att "den metod vi använder
är demokratisk, det vill säga övertygelse och inte tvång"
för att lösa frågor i folkets led. När jag i juni
1950 talade inför Andra sessionen med rikskommittén för
Folkets politiska rådgivande konferens sade jag vidare:
Folkets demokratiska diktatur använder två
metoder. Gentemot fienderna använder den diktaturens metod, det
vill säga så länge det är nödvändigt
tillåter den dem inte att delta i politisk verksamhet och tvingar
dem att lyda folkregeringens lagar, att arbeta och omdana sig till
nya människor genom arbete. Men i förhållande till
folket använder den tvärtom inte tvångsmetoder utan
demokratiska metoder, dvs den måste nödvändigtvis
låta folket delta i politisk verksamhet och tvingar det inte
att göra det ena eller det andra utan använder den demokratiska
metoden att uppfostra och övertyga det. Denna uppfostran är
självuppfostran inom folkets led, och kritik och självkritik
är den grundläggande metoden i självuppfostran.
Sålunda har vi vid många tillfällen
diskuterat användningen av den demokratiska metoden för att
lösa motsättningar inom folket, och vad mera är, vi har
i huvudsak också tillämpat den i vårt arbete och många
kadrer och andra personer är förtrogna med den i praktiken.
Varför tycker då en del att detta nu är en ny fråga?
Därför att tidigare kampen mellan oss och fienderna, både
de inre och de yttre, var synnerligen skärpt och motsättningarna
inom folket tilldrog sig därför inte så stor uppmärksamhet
som de gör för närvarande.
Ganska många människor försummar att
göra en klar åtskillnad mellan dessa två olika typer
av motsättningar - de mellan oss och fienden och de inom folket
- och är benägna att förväxla de två. Det
måste erkännas att det ibland är mycket lätt att
göra det. Vi har haft exempel på sådana förväxlingar
i vårt tidigare arbete. När kontrarevolutionen undertrycktes
misstog man sig ibland och trodde att bra människor var dåliga
och sådant händer fortfarande. Vi kan begränsa våra
misstag därför att vår politik är att dra en skarp
skiljelinje mellan oss och fienden och att rätta misstag närhelst
de upptäcks.
Marxismens filosofi anser, att lagen om motsättningarnas
enhet är universums grundlag. Denna lag verkar överallt, såväl
i naturen som i det mänskliga samhället och i människornas
tänkande. Mellan motsatserna i en motsättning finns samtidigt
enhet och kamp, och det är detta som driver tingen att röra
sig och förändras. Motsättningar finns överallt,
men de skiljer sig i enlighet med olika tings olika natur. I varje given
företeelse eller varje givet ting är motsatsernas enhet villkorlig,
tillfällig och av övergående karaktär och följaktligen
relativ, medan kampen mellan motsatserna är absolut. Lenin gav
en mycket klar framställning av denna lag. I vårt land har
ett växande antal människor kommit till insikt om den. Men
för många är erkännande av denna lag en sak och
dess tillämpning i undersökning och behandling av problem
en helt annan. Många vågar inte öppet erkänna
att det fortfarande existerar motsättningar inom folket i vårt
land fastän det just är dessa motsättningar som driver
vårt samhälle framåt. Många vägrar att erkänna,
att motsättningar fortsätter att existera i ett socialistiskt
samhälle, vilket får till resultat att de blir handikappade
och passiva, när de stöter på samhälleliga motsättningar.
De förstår inte, att det socialistiska samhället blir
mer enat och starkare genom att oupphörligt riktigt behandla och
lösa motsättningar. Av detta skäl behöver vi förklara
saker och ting för vårt folk, i första hand vår
kader, för att hjälpa dem att förstå motsättningarna
i ett socialistiskt samhälle och att lära sig använda
riktiga metoder för att behandla dessa motsättningar.
Motsättningar i ett socialistiskt samhälle
skiljer sig i grunden från motsättningar i gamla samhället
som exempelvis det kapitalistiska samhället. Motsättningar
i det kapitalistiska samhället tar sig uttryck i skarpa motsatsförhållanden
och konflikter, i hård klasskamp; de kan inte lösas av det
kapitalistiska systemet utan kan lösas endast av den socialistiska
revolutionen. Fallet är ett annat med motsättningarna i ett
socialistiskt samhälle, där de inte är antagonistiska
och kan lösas en efter en av det socialistiska systemet självt.
De grundläggande motsättningarna i det socialistiska
samhället är fortfarande de som består mellan produktionsförhållanden
och produktivkrafter och mellan överbyggnaden och den ekonomiska
grundvalen. Dessa motsättningar är emellertid av väsentligen
annan karaktär och har andra drag än motsättningarna
mellan produktionsförhållanden och produktivkrafter och mellan
överbyggnad och ekonomisk grundval i de gamla samhällena.
Det nuvarande samhällssystemet i vårt land är oändligt
överlägset det tidigare. Om det inte vore så, skulle
det gamla systemet inte ha störtats och det nya systemet kunde
inte ha upprättats. När vi säger, att de socialistiska
produktionsförhållandena är bättre anpassade än
de gamla produktionsförhållandena till produktivkrafternas
utveckling, menar vi att de förra medger att produktionskrafterna
utvecklas i en takt som saknar motstycke i det gamla samhället,
så att produktionen oupphörligt kan öka och folkets
ständigt växande behov tillfredsställas steg för
steg. Under imperialismens, feodalismens och byråkratkapitalismens
välde utvecklades det gamla Kinas produktivkrafter mycket långsamt.
Under mer än femtio år före befrielsen producerade Kina
endast några tiotusental ton stål per år, de nordöstra
provinserna oräknade. Om vi tar med dessa provinser så var
den maximala årsproduktionen av stål i vårt land bara
något mer än nio hundra tusen ton. Ar 1949 uppgick landets
stålproduktion till bara något mer än hundratusen ton.
Men nu, endast sju år efter befrielsen av vårt land, överstiger
vår stålproduktion redan fyra miljoner ton. I det gamla
Kina fanns det ingen mekanisk verkstadsindustri att tala om; bil- och
flygplansindustrier förekom inte; nu har vi alla tre slagen. När
folket störtade imperialismens, feodalismens och byråkratkapitalismens
herravälde var många inte på det klara med i vilken
riktning Kina skulle gå - till kapitalism eller socialism. Fakta
har nu givit svaret: endast socialismen kan rädda Kina. Det socialistiska
systemet har befordrat den snabba utvecklingen av produktivkrafterna
i vårt land - detta är ett faktum som t o m våra fiender
i andra länder har varit tvungna att erkänna.
Men vårt socialistiska system har nyligen grundats;
det är ännu inte upprättat till fullo, inte heller helt
konsoliderat. I de gemensamma statligt-privata industri- och handelsföretagen
erhåller kapitalisterna fortfarande en fast ränta på
sitt kapital,[2]
det vill säga att utsugning fortfarande förekommer. Vad beträffar
äganderätten är dessa företag ännu inte helt
socialistiska till sin karaktär. En del av våra producentkooperativ
inom jordbruk och hantverk är fortfarande halvsocialistiska medan
det fortfarande återstår att lösa vissa äganderättsproblem
t o m i de helt socialistiska kooperativen. På socialistiska principer
beroende förhållanden mellan produktion och utbyte håller
fortfarande på att så småningom upprättas inom
olika sektorer av vår ekonomi och man söker sig fram till
ständigt förbättrade former. Det är ett komplicerat
problem att bestämma sig för en lämplig fördelning
mellan ackumulation och konsumtion inom var och en av de två sektorerna
av den socialistiska ekonomin - den i vilken produktionsmedlen ägs
av hela folket och den inom vilken produktionsmedlen är kollektivt
ägda - liksom också mellan dessa två sektorer. Det
är inte lätt att i en handvändning utarbeta en helt förnuftig
lösning på detta problem.
För att sammanfatta, så har socialistiska
produktionsförhållanden upprättats; de är anpassade
till produktivkrafternas utveckling, men de är långt ifrån
fulländade och deras bristfälligheter står i motsättning
till produktivkrafternas utveckling. Det råder såväl
överensstämmelse som motsättning mellan produktionsförhållandena
och produktivkrafternas utveckling; på samma sätt råder
det såväl överensstämmelse som motsättning
mellan överbyggnaden och den ekonomiska grundvalen. överbyggnaden
som består av folkets demokratiska diktaturs statssystem och lagar
samt den socialistiska ideologin vägledd av marxismen-leninismen,
har spelat en positiv roll när det gällt att underlätta
den socialistiska omvandlingens seger och upprättandet av en socialistisk
arbetsorganisation; den är anpassad till den socialistiska ekonomiska
grundvalen, dvs till socialistiska produktionsförhållanden.
Men kvarlevor av borgerlig ideologi, vissa byråkratiska arbetsmetoder
i våra statliga organ samt brister i vissa länkar i våra
statliga institutioner står i motsättning till socialismens
ekonomiska grundval. Vi måste även i fortsättningen
lösa sådana motsättningar i ljuset av våra särskilda
betingelser. Allt eftersom dessa motsättningar löses kommer
givetvis nya problem att uppstå och ytterligare ansträngningar
kommer att krävas för att lösa de nya motsättningarna.
Så krävs till exempel en ständig justering med hjälp
av den statliga planeringen för att behandla den motsättning
mellan samhällets produktion och samhällets behov, som under
lång tid kommer att vara en objektiv realitet. Varje år
gör vårt land upp en ekonomisk plan för att fastställa
ett riktigt förhållande mellan ackumulation och konsumtion
och uppnå jämvikt mellan produktion och behov. Jämvikt
är ingenting annat än en tillfällig, relativ enhet mellan
motsatser. Vid slutet av varje år är en sådan jämvikt
tagen som helhet upphävd genom motsatsernas kamp, enheten undergår
en förändring, jämvikt blir rubbning av jämvikten,
enhet blir splittring och det är åter nödvändigt
att utarbeta jämvikt och enhet för det kommande året.
Häri ligger vår planhushållnings överlägsenhet.
I själva verket rubbas denna jämvikt och enhet i viss utsträckning
varje månad och varje kvartal och partiella justeringar blir nödvändiga.
Ibland uppstår motsättningar och jämvikten rubbas, emedan
våra subjektiva åtgärder inte svarar mot den objektiva
verkligheten; detta är vad vi kallar att begå ett misstag.
Motsättningar uppstår ständigt och löses ständigt;
detta är tingens dialektiska utvecklingslag.
I dag är läget följande: de väldiga
och stormiga klasstrider som massorna förde under de föregående
revolutionära perioderna har i huvudsak avslutats, men klasskampen
är alls inte helt avslutad. Medan folkets breda massor välkomnar
det nya systemet, har de ännu inte helt vant sig vid det. Arbetarna
i statsorganen är inte tillräckligt erfarna och bör företa
ytterligare studier och undersökningar av särskilda tillvägagångssätt.
Med andra ord, tid krävs för vårt socialistiska
system att etablera sig och befästas, för massorna att vänja
sig vid detta system och för arbetarna i statsorganen att lära
och förvärva erfarenheter. Det är absolut nödvändigt
att vi i denna situation ställer frågan om att särskilja
motsättningarna inom folket från motsättningarna mellan
oss och fienden, liksom frågan om den riktiga behandlingen av
motsättningar inom folket, för att kunna ena folket inom alla
nationaliteter i vårt land till en ny strid - striden mot naturen
- för att utveckla vår ekonomi och kultur; hjälpa hela
vårt folk att relativt smidigt gå igenom denna övergångsperiod,
befästa vårt nya system och bygga upp vår nya stat.
II. FRÅGAN OM UNDERTRYCKANDET AV KONTRAREVOLUTIONÄRER
Frågan om att undertrycka kontrarevolutionärer
är en fråga om en kamp mellan oss och fienden, en motsättning
mellan oss och fienden. Inom folkets led finns det en del som ser denna
fråga i en något annorlunda belysning. Två slags människor
har åsikter som skiljer sig från våra. De som är
högersinnade i sitt tänkesätt gör ingen åtskillnad
mellan oss och fienden och uppfattar fienden som vårt eget folk.
De betraktar såsom vänner just de människor som den
stora massan av folket betraktar som fiender. De som är "vänstersinnade"
i sitt tänkesätt förstorar motsättningarna mellan
oss och fienden till den grad, att de uppfattar vissa motsättningar
inom folket som motsättningar mellan oss och fienden och betraktar
såsom kontrarevolutionärer personer som i själva verket
inte är kontrarevolutionärer. Båda dessa åsikter
är felaktiga. Ingendera kan leda till en riktig behandling av frågan
om att undertrycka kontrarevolutionärer eller en korrekt värdering
av detta arbete.
För att göra en korrekt värdering av
vårt arbete för att undertrycka kontrarevolutionärer,
låt oss se vilka verkningar händelserna i Ungern haft i Kina.
Efter dessa händelser uppstod en viss oro bland en del av våra
intellektuella men det förekom inga stormbyar. Varför? Ett
av skälen måste sägas vara att vi hade lyckats undertrycka
kontrarevolutionärerna rätt grundligt.
Givetvis beror inte befästandet av vår stat
framför allt på undertryckandet av kontrarevolutionen. Det
förklaras främst av att vi har ett kommunistiskt parti och
en befrielsearmé samt ett arbetande folk som stålsatts
under decennier av revolutionär kamp. Vårt parti och våra
väpnade styrkor är rotade i massorna; de har härdats
i en långvarig revolutions flammor; de har förmåga
att kämpa. Vår folkrepublik byggdes inte på en natt.
Den utvecklades steg för steg från de revolutionära
basområdena. En del demokratiska personer har också härdats
i olika grad i kampen och de har gått igenom hårda tider
tillsammans med oss. En del intellektuella härdades i kampen mot
imperialismen och reaktionen; efter befrielsen har många av dem
genomgått en ideologisk omvandlingsprocess, som syftat till att
sätta dem i stånd att klart skilja mellan oss och fienden.
Dessutom beror befästandet av vår stat på det faktum,
att våra ekonomiska åtgärder i grund och botten är
sunda, att folkets levnadsförhållanden är trygga och
ständigt förbättras, att vår politik gentemot den
nationella bourgeoisin och andra klasser är korrekt osv. Inte desto
mindre är vårt framgångsrika undertryckande av kontrarevolutionärerna
otvivelaktigt en viktig orsak till att vi kunnat befästa vår
stat. Av alla dessa orsaker är våra universitetsstuderande
trots att många av dem kommer från familjer som ej tillhör
de arbetande klasserna med få undantag patriotiska och stöder
socialismen; de hemföll inte till oroligheter under händelserna
i Ungern. Detsamma gällde den nationella bourgeoisin för att
inte tala om de breda massorna - arbetarna och bönderna.
Efter befrielsen grävde vi fram en hop kontrarevolutionärer.
En del dömdes till döden, emedan de hade begått svåra
brott. Detta var absolut nödvändigt; folkets breda massor
krävde det; det gjordes för att befria massorna från
långa år av förtryck från kontrarevolutionärers
och alla slags lokala tyranners sida; med andra ord, det gjordes för
att frigöra produktivkrafterna. Om vi inte hade gjort det, skulle
massorna inte förmått räta på nacken. Efter 1956
har det emellertid inträffat en genomgripande förändring
i situationen. Om vi tar landet i dess helhet, så har huvudparten
av kontrarevolutionärerna rensats ut. Vår huvuduppgift har
ändrats från att frigöra produktivkrafterna till att
skydda och utveckla dem inom ramen för de nya produktionsförhållandena.
En del förstår inte att vår nuvarande politik är
anpassad till den nuvarande situationen och vår tidigare politik
till den då rådande situationen; de vill utnyttja den nuvarande
politiken för att upphäva beslut i tidigare fall och förneka
de stora framgångar vi uppnådde i undertryckandet av kontrarevolutionen.
Detta är alldeles felaktigt och massorna kommer inte att tillåta
det.
Framgångarna var det huvudsakliga i vårt
arbete för att undertrycka kontrarevolutionärerna men det
förekom också misstag. Det förekom överdrifter
i en del fall och i andra fall slapp kontrarevolutionärer ur våra
garn. Vår politik är: "Kontrarevolutionärer måste
undertryckas varhelst de påträffas, misstag måste rättas
närhelst de upptäcks." Vår linje i arbetet för
att undertrycka kontrarevolutionen är masslinjen. Även med
masslinjen kan naturligtvis misstag alltjämt förekomma i vårt
arbete, men de kommer att bli färre och lättare att rätta.
Massorna vinner erfarenheter genom kamp. Av det som görs riktigt
lär de hur saker bör göras. Av det som görs oriktigt
drar de nyttiga lärdomar om hur misstag ska undvikas.
Varhelst misstag i arbetet på att undertrycka
kontrarevolutionärer uppdagats har åtgärder vidtagits
eller vidtas för att rätta dessa. De som ännu inte upptäckts
kommer att rättas till så fort de blir kända. Beslut
om frikännande och återupprättelse bör erhålla
lika stor offentlighet som de ursprungliga felaktiga besluten. Jag föreslår,
att en omfattande översyn av arbetet på att undertrycka kontrarevolutionärer
företas i år eller nästa år för att sammanfatta
erfarenheterna, uppmuntra till kamp för det som är rätt
och till att bekämpa det onda.[3]
I landsomfattande skala bör detta arbete handhas av Nationella
folkkongressens permanenta kommitté och Folkets politiska rådgivande
konferens' permanenta kommitté och lokalt av provinsernas och
municipiernas folkråd och kommittéer för Folkets politiska
rådgivande konferens. I denna översyn måste vi hjälpa
och inte stjälpa det stora antalet kadrer och aktivister som deltar
i arbetet. Det är inte riktigt att dämpa deras kamplust. Inte
desto mindre måste fel rättas till när de påträffas.
Den inställningen måste prägla alla organ för den
allmänna säkerheten, åklagarmyndigheterna och domstolarna,
fängelserna eller institutioner som har till uppgift att omdana
brottslingar genom arbete. Vi hoppas, att varhelst det är möjligt
medlemmar av Nationella folkkongressens och Folkets politiska rådgivande
konferens' permanenta kommittéer samt folkets befullmäktigade
ombud ska delta i denna granskning. Detta kommer att hjälpa oss
i arbetet på att förbättra vårt rättsväsen
och att på ett riktigt sätt behandla kontrarevolutionärer
och andra förbrytare.
Den nuvarande situationen med avseende på kontrarevolutionärer
kan karakteriseras på följande sätt: Det finns fortfarande
kontrarevolutionärer men inte många. För det första
finns det fortfarande kontrarevolutionärer. En del säger,
att det inte finns några och att allt är frid och fröjd;
att vi kan skaka upp huvudkudden och bara lägga oss ned och somna.
Men det förhåller sig inte på det viset. Faktum är
att det fortfarande finns kontrarevolutionärer (detta betyder förstås
inte att ni finner dem överallt och i varje organisation), och
vi måste bekämpa dem också i fortsättningen. Man
måste förstå, att de förstuckna kontrarevolutionärer
som alltjämt är på fri fot inte kommer att finna sig
i sitt nederlag utan säkerligen kommer att utnyttja varje tillfälle
att ställa till bråk. Förenta staternas imperialister
och Chiang Kai-shek-klicken skickar ständigt in hemliga agenter
för att bedriva söndringsverksamhet. Även när alla
nu existerande kontrarevolutionärer har kammats fram, kan nya träda
fram. Om vi sänker garden kommer vi att bli grundligt lurade och
få lida svårt för det. Varhelst kontrarevolutionärer
anträffas i färd med att ställa till bråk bör
de rensas ut med fast hand. Men om man tar landet som helhet så
finns det säkerligen inte många kontrarevolutionärer.
Det skulle vara felaktigt att påstå, att det fortfarande
finns ett stort antal kontrarevolutionärer på fri fot i Kina.
Om en sådan åsikt godtas, skulle det också leda till
en enda röra.
III. FRÅGAN OM JORDBRUKSKOOPERATIONEN
Vi har en jordbrukande befolkning på mer än
fem hundra miljoner, varför våra bönders läge har
mycket stor betydelse för ekonomins utveckling och befästande
av vår statsmakt. Enligt min åsikt är situationen i
grunden tillfredsställande. Jordbrukskooperativ har framgångsrikt
organiserats och detta har löst den stora motsättningen i
vårt land mellan den socialistiska industrialiseringen och den
enskilda bondehushållningen. Eftersom jordbrukets kooperativa
omvandling fullbordades så snabbt, blev en del bekymrade för
att något ogynnsamt skulle inträffa. Det finns faktiskt en
del brister men lyckligtvis är de inte allvarliga. Rörelsen
är i stort sett sund. Bönderna arbetar med liv och lust och
trots att de värsta översvämningar, torrperioder och
tyfoner på åratal drabbade oss förra året ökades
spannmålsproduktionen. Nu kommer det folk, som rör upp en
tyfon i miniatyr: de grumsar om att kooperativt jordbruk inte är
bra, att det inte är överlägset individuellt jordbruk.
Är jordbrukskooperationen överlägsen eller inte? Bland
de dokument som delats ut vid dagens möte finns det ett som rör
kooperativet Wang Kuo-fan[4]
i Tsunhua härad i provinsen Hopei, som jag föreslår
att ni läser. Detta kooperativ ligger i en bergstrakt som tidigare
var mycket fattig och under flera år beroende av spannmålsleveranser
från folkregeringen. När kooperativet först bildades
1953 kallades det "fattiglapparnas kooperativ". Men till följd
av fyra års hård kamp har det Lått det bättre
år från år och numera har flertalet av dess hushåll
spannmålsreserver. Vad detta kooperativ kunde göra, bör
också andra kooperativ kunna göra under normala förhållanden
på samma eller litet längre tid. Det är således
klart, att det inte finns någon grund för åsikten att
något har gått på tok med den kooperativa rörelsen.
Det är också klart, att det krävs hård
kamp för att bygga upp kooperativ. Nya företeelser möter
alltid svårigheter och bakslag medan de utvecklas. Det skulle
vara rena fantasin att tro att socialismens sak går framåt
obehindrat och når lätt vunna segrar, att man inte möter
svårigheter och bakslag eller inte behöver göra väldiga
ansträngningar.
Vilka är det som aktivt stöder kooperativen?
Det är den överväldigande majoriteten av de fattiga bönderna
och de lägre mellanbönderna, som tillsammans utgör mer
än 70 procent av landsbygdens befolkning. Flertalet av återstoden
hoppas också på kooperativen. Bara en mycket liten minoritet
är verkligt missnöjd. Men ganska många människor
har underlåtit att analysera denna situation. De har inte gjort
en allomfattande undersökning av kooperativens framgångar
och brister och av orsakerna till dessa brister och förväxlar
en del av bilden med bilden i dess helhet. Därför har en tyfon
i miniatyr virvlat upp bland en del som hävdar att kooperativen
inte är överlägsna.
Hur länge kommer det att ta att befästa kooperativen
och göra slut på dessa diskussioner om att de inte är
överlägsna? Om man får döma av erfarenheterna från
många kooperativs utveckling, kommer det förmodligen att
ta fem år eller litet mer. Eftersom de flesta av våra kooperativ
bara är drygt ett år gamla, skulle det vara orimligt att
kräva för mycket av dem. Enligt min åsikt gör vi
det bra om vi lyckas befästa dem under den andra femårsplanen
efter att ha bildat dem under den första.
Kooperativen genomgår nu en process i vilken
de steg för steg befästs. Vissa motsättningar återstår
att lösa, exempelvis de mellan staten och kooperativen och de inom
och mellan kooperativen.
Vi måste ägna ständig uppmärksamhet
åt produktionens och fördelningens problem ty det är
sättet att lösa dessa motsättningar. Ta frågan
om produktionen. Kooperativhushållningen måste underordnas
statens enhetliga planhushållning men samtidigt bör den behålla
ett visst spelrum och en viss handlingsfrihet som inte är oförenliga
med den enhetliga statliga planeringen eller statens politik, lagar
och förordningar. Samtidigt måste varje hushåll i ett
kooperativ rätta sig efter de allmänna planer som lagts upp
av det kooperativ eller produktionslag, vilket det tillhör. Detta
bör göras skilt från alla lämpliga planer som hushållet
för egen del uppgör för jord som reserverats för
privat bruk och andra ekonomiska företag som lämnats åt
den enskilda driften.
När det gäller frågan om inkomstfördelningen
måste vi ta hänsyn till statens, kollektivets och den enskildes
intressen. Vi måste riktigt behandla det tre-ledade förhållandet
mellan statens jordbruksskatt, kooperativens ackumulationsfonder och
böndernas personliga inkomster och ständigt se till att företa
justeringar för att lösa motsättningarna mellan dessa.
Ackumulation är väsentlig både för staten och kooperativen,
men i ingetdera fallet bör den överdrivas. Vi bör göra
allt vi kan för att bönderna under normala år ska kunna
öka sina personliga inkomster år efter år på
grundval av stegrad produktion.
Många säger, att bönderna lever ett
hårt liv. Är detta sant? I en viss mening är det så.
Det vill säga emedan imperialisterna och deras agenter förtryckte
och sög ut oss under mer än ett århundrade, är
vårt land utfattigt och våra bönders och även
våra arbetares och intellektuellas levnadsstandard ännu låg.
Vi kommer att behöva flera decennier av intensiva ansträngningar
för att höja hela vårt folks levnadsstandard steg för
steg. I den betydelsen är "hårt" det rätta
ordet. Men i en annan mening är det inte sant. Vi syftar på
det påstående enligt vilket endast arbetarnas men inte böndernas
liv förbättrats under de sju åren efter befrielsen.
Med mycket få undantag har i själva verket både arbetarna
och bönderna det bättre än tidigare. Efter befrielsen
har bönderna varit fria från godsägarnas utsugning,
och deras produktion har ökat år från år. Ta
spannmålsproduktionen. År 1949 låg landets produktion
endast något över 210 000 miljoner jin. År 1956 hade
den stigit till något över 360 000 miljoner jin, en ökning
på nära 150 000 miljoner jin. Den statliga jordbruksskatten
är inte betungande, den uppgår endast till omkring 30 000
miljoner jin per år. De statliga spannmålsinköpen till
fasta priser från bönderna uppgår till endast något
mer än 50 000 miljoner jin per år. Dessa två poster
utgör tillsammans mer än 80 000 miljoner jin. Mer än
hälften av denna spannmål försäljs vidare i byarna
och närbelägna städer. Uppenbarligen kan man inte säga,
att det inte inträffat någon förbättring i böndernas
liv. Vi är beredda att för flera år framåt stabilisera
den totala spannmålsskatten och den spannmål som staten
köper upp vid drygt 80 000 miljoner jin för att befordra jordbrukets
utveckling och hjälpa kooperativen att befästa sig. Det lilla
antalet hushåll som lider brist på spannmål, vilka
fortfarande påträffas på landsbygden, kommer sålunda
inte längre att lida brist; varför alla bondehushåll
då kommer att ha reserver av spannmål för konsumtion
eller åtminstone bli självförsörjande med undantag
av vissa bönder som odlar industriella grödor. På det
viset kommer det inte längre att finnas några fattigbönder
och alla bönders levnadsstandard kommer att nå upp till eller
överträffa mellanböndernas nivå. Det är inte
riktigt att enbart anställa en jämförelse mellan en bondes
och en arbetares årliga medelinkomst och därav dra slutsatsen
att den ena är för låg och den andra för hög.
Arbetarnas produktivitet är mycket högre än böndernas,
medan levnadskostnaderna för bönderna är mycket lägre
än för arbetarna i städerna; därför kan man
inte säga att arbetarna erhåller särskilda favörer
från statens sida. Emellertid är ett litet antal arbetares
och en del statsanställdas löner snarast för höga.
Bönderna har skäl att vara missnöjda med detta, därför
är det nödvändigt att vidta vissa lämpliga justeringar
i ljuset av de särskilda betingelser som föreligger.
IV. FRÅGAN OM INDUSTRIIDKARNA OCH AFFÄRSMÄNNEN
Året 1956 genomfördes de privatägda
industri- och handelsföretagens omvandling till gemensamma statligt-privata
företag och därtill organiserandet av kooperativer i jordbruk
och hantverk som ett led i omdaningen av vårt samhällssystem.
Den fart och lätthet med vilken detta genomfördes hänger
nära samman med det faktum att vi behandlade motsättningen
mellan arbetarklassen och den nationella bourgeoisin som en motsättning
inom folket. Har denna klassmotsättning lösts fullständigt?
Nej, inte ännu. Åtskillig tid krävs ännu för
att göra det. En del menar emellertid, att kapitalisterna har blivit
så omdanade, att de nu inte längre är mycket annorlunda
än arbetarna och att fortsatt omdaning är onödig. Andra
går så långt att de säger, att kapitalisterna
t o m är en aning bättre än arbetarna. Återigen
andra frågar: om omdaning är nödvändig, varför
omdanas då inte arbetarklassen? Är dessa åsikter riktiga?
Naturligtvis inte.
I uppbyggandet av det socialistiska samhället
behöver alla omdanas, utsugarna såväl som de arbetande
människorna. Vem säger att inte arbetarklassen behöver
det? Givetvis skiljer sig utsugarnas omdaning kvalitativt från
de arbetande människornas och dessa två slag av omdaning
får inte förväxlas. I klasskampen och kampen mot naturen
omdanar arbetarklassen hela samhället och omdanar samtidigt sig
själv. Den måste oavbrutet lära under sitt arbete och
steg för steg övervinna sina brister. Den får aldrig
upphöra med detta. Ta exempelvis oss här närvarande.
Många av oss gör en del framsteg varje år, det vill
säga, vi omdanas varje år. För egen del hade jag tidigare
alla slags icke-marxistiska idéer. Det var först så
småningom som jag blev marxist. Jag lärde mig en smula marxism
ur böcker och påbörjade så en första omdaning
av mina idéer men det var huvudsakligen genom att delta i klasskampen
under årens lopp som jag omdanades. Och jag måste fortsätta
att lära, om jag ska göra fortsatta framsteg, i annat fall
kommer jag att halka efter. Kan kapitalisterna vara så duktiga
att de inte behöver ytterligare omdanas?
En del påstår, att den kinesiska bourgeoisins
karaktär inte längre har två sidor utan endast en sida.
Är detta sant? Nej. Medlemmar av bourgeoisin har redan blivit tjänstemän
i de gemensamma statligt-privata företagen och omvandlas från
utsugare till arbetande människor som lever av sitt eget arbete,
men de erhåller fortfarande en fast räntesats på sin
andel av kapitalet i de gemensamma företagen, dvs de har ännu
inte lösgjort sig från utsugningens rötter. Mellan dem
och arbetarklassen finns fortfarande en avsevärd klyfta i ideologi,
känslor och levnadsvanor. Hur kan man säga, att de inte längre
har dubbel karaktär? Till och med när de upphör att erhålla
sina fasta räntebetalningar och "bourgeoisi"-etiketten
tagits bort kommer de fortfarande att vara i behov av ideologisk omdaning
under ganska lång tid framåt. Om bourgeoisin inte längre
hade dubbel karaktär, som dessa människor påstår,
då skulle kapitalisterna inte längre ha uppgiften att studera
och omdana sig själva.
Det måste sägas, att en sådan åsikt
inte överensstämmer med våra industriidkares och affärsmäns
faktiska läge, inte heller med vad flertalet av dem önskar.
Under de allra senaste åren har de flesta av dem varit villiga
att studera och gjort tydliga framsteg. Våra industriidkare och
affärsmän kan bli grundligt omdanade endast genom och under
arbete; de bör arbeta tillsammans med tjänstemännen och
arbetarna i företagen och betrakta företagen som de viktigaste
centra för omdaningen av sig själva. Men det är också
viktigt, att de ändrar vissa gamla åsikter genom studier.
Deras studier bör vara frivilliga. Sedan de deltagit i studiegrupper
några veckor finner många industriidkare och affärsmän,
när de återvänder till sina företag, att de fått
mera av ett gemensamt språk med arbetarna och de statliga representanterna
och att det därigenom uppstår bättre möjligheter
för samarbete. De vet av personlig erfarenhet att det är bra
för dem att fortsätta att studera och omdana sig. Idén
att det inte är nödvändigt att studera och omdana sig
själv, återspeglar inte åsikterna hos majoriteten av
industriidkarna och affärsmännen. Bara ett litet antal tänker
på det sättet.
V. FRÅGAN OM DE INTELLEKTUELLA
Motsättningarna i folkets led i vårt land
kommer också till uttryck bland våra intellektuella. Flera
miljoner intellektuella som arbetade för det gamla samhället
tjänar nu det nya. Frågan är nu hur de bäst kan
anpassa sig till det nya samhällets behov och hur vi kan hjälpa
dem att göra det. Detta är också en motsättning
inom folket.
Flertalet av våra intellektuella har gjort påtagliga
framsteg under de senaste sju åren. De har uttalat sitt gillande
av det socialistiska systemet. Många av dem studerar marxismen
flitigt och några har blivit kommunister. Fastän de sistnämnda
är fåtaliga, ökar de oavbrutet i antal. Naturligtvis
finns det ännu vissa intellektuella som är skeptiska inför
socialismen eller som inte gillar den, men de är i minoritet.
Kina behöver så många intellektuella
som står att få för att genomföra den kolossala
uppgiften att bygga socialismen. Vi bör hysa förtroende för
intellektuella som verkligen är villiga att tjäna socialismens
sak, i grunden förbättra vårt förhållande
till dem och hjälpa dem att lösa alla problem, som måste
lösas, så att de fritt får utveckla sina talanger.
Många av våra kamrater har svårt att enas med de intellektuella.
De behandlar dem alltför klumpigt, respekterar inte deras arbete
och blandar sig i vissa vetenskapliga och kulturella angelägenheter
där inblandning inte är påkallad. Vi måste göra
oss kvitt alla sådana brister.
Massan av de intellektuella har gjort vissa framsteg,
men de bör inte bli självbelåtna. De måste fortsätta
att omdana sig, gradvis befria sig från sin borgerliga världsåskådning
och förvärva en proletär, kommunistisk världsåskådning,
så att de helt och fullt kan möta det nya samhällets
behov och enas med arbetarna och bönderna. Denna förändring
av världsåskådningen är grundläggande och
hittills kan man inte säga, att majoriteten av våra intellektuella
har fullbordat den. Vi hoppas, att de ska fortsätta att göra
framsteg och under sina studier och sitt arbete gradvis tillägna
sig en kommunistisk världsåskådning, få ett bättre
grepp om marxismen-leninismen och smälta samman med arbetarna och
bönderna. Vi hoppas, att de inte ska stanna på halva vägen
eller, vilket är värre, glida tillbaka; ty det ligger ingen
framtid för dem i att glida tillbaka.
Eftersom samhällssystemet i vårt land har
förändrats och den ekonomiska grundvalen för borgerlig
ideologi i huvudsak utplånats, är det inte bara nödvändigt
utan också möjligt för ett stort antal av våra
intellektuella att förändra sin världsåskådning.
Men en genomgripande förändring av världsåskådningen
tar ganska lång tid och vi bör arbeta tålmodigt och
inte förhasta oss. Det är faktiskt oundvikligt, att en del
alltid kommer att vara ideologiskt ovilliga att acceptera marxismen-leninismen
och kommunismen. Vi bör inte vara alltför fordrande i våra
förväntningar på dem; så länge de uppfyller
statens fordringar och ägnar sig åt lagliga värv, bör
vi ge dem möjligheter till passande arbete.
På senare tid har det skett en avmattning i det
ideologiska och politiska arbetet bland studerande och intellektuella,
och en del osunda tendenser har framträtt. En del tycks anse, att
det inte längre är nödvändigt att bry sig om politik
eller fäderneslandets framtid och mänsklighetens ideal. Det
verkar som om marxismen, som en gång var så i ropet, inte
är så populär längre. För att motverka dessa
tendenser måste vi stärka vårt ideologiska och politiska
arbete. Både studerande och intellektuella bör studera hårt.
Vid sidan om studierna i sina specialämnen måste de göra
både ideologiska och politiska framsteg, vilket betyder att de
bör studera marxism, aktuella händelser och politik. Att inte
ha en riktig politisk åsikt är som att vara utan själ.
Den ideologiska omdaning som förr bedrevs var nödvändig
och har givit positiva resultat. Men den utfördes på ett
något grovhugget sätt och en del människors känslor
sårades - det var inte bra. Vi måste undvika sådana
brister i framtiden. Alla avdelningar och organisationer bör ta
sitt ansvar i det ideologiska och politiska arbetet. Det gäller
kommunistiska partiet, ungdomsförbundet, regeringsdepartementen
som är ansvariga för detta arbete och framför allt ledarna
för undervisningsinstitutionerna samt lärarna.
Vår undervisningspolitik måste möjliggöra
för var och en som får undervisning att utvecklas moraliskt,
intellektuellt och fysiskt och bli en arbetare som besitter både
socialistisk medvetenhet och kultur. Vi måste sprida idén
om att bygga upp vårt land genom hårt arbete och sparsamhet.
Vi måste hjälpa alla våra ungdomar att inse, att vårt
land fortfarande är mycket fattigt, att vi inte i grunden kan ändra
den situationen på kort tid och att Kina endast genom att den
yngre generationen och hela vårt folk med sina egna händers
arbete enigt bemödar sig därom kan göras starkt och välmående
inom en tidsrymd av flera decennier. Upprättandet av vårt
socialistiska system har öppnat den väg som leder till framtidens
idealsamhälle, men vi måste arbeta hårt om vi ska kunna
förverkliga detta ideal. En del av våra ungdomar tror, att
allt bör vara fullkomligt när väl ett socialistiskt samhälle
upprättats och att de bör kunna njuta av ett lyckligt och
färdigställt liv utan att arbeta för det. Detta är
orealistiskt.
VI. FRÅGAN OM DE NATIONELLA MINORITETERNA
Vårt lands nationella minoriteter omfattar mer
än trettio miljoner människor. Trots att de bara utgör
sex procent av Kinas totala folkmängd bebor de vidsträckta
områden som tillsammans omfattar 50 till 60 procent av landets
sammanlagda areal. Det är oavvisligen nödvändigt att
befordra goda relationer mellan Hanfolket och de nationella minoriteterna.
Nyckeln till lösningen av denna fråga ligger i övervinnandet
av Hanfolkets chauvinism. Där lokal nationalism förefinns
bland de nationella minoriteterna bör samtidigt åtgärder
vidtas för att övervinna den. Både Hanfolkets chauvinism
och lokal nationalism är skadliga för enheten mellan nationaliteterna.
De representerar en särskild motsättning inom folket som bör
övervinnas. Vi har redan uträttat en del i detta avseende.
I de flesta av de områden som bebos av de nationella minoriteterna
har det skett stora förbättringar i förhållandet
mellan nationaliteterna, men en rad problem återstår att
lösa. I vissa områden florerar både Hanfolkets chauvinism
och lokal nationalism ännu i alltför hög grad och detta
påkallar noggrann uppmärksamhet. Till följd av de ansträngningar
som folk av alla nationaliteter gjort under de senaste åren har
demokratiska reformer och socialistisk omdaning i huvudsak fullbordats
i flertalet av de nationella minoriteternas områden. Till följd
av att betingelserna i Tibet ännu inte är mogna, har demokratiska
reformer ännu inte genomförts där. Enligt det 17-punkters
avtal som nåtts mellan centrala folkregeringen och den lokala
regeringen i Tibet, måste reformering av samhällssystemet
ske. Men tidpunkten kan fastställas endast av den överväldigande
majoriteten av Tibets folk och dess ledande offentliga personligheter
när de anser det vara möjligt, och vi bör inte vara otåliga.
Det har nu bestämts att arbetet med de demokratiska reformerna
i Tibet inte ska tas upp under loppet av andra femårsplanen. Huruvida
det ska göras under tredje femårsplanen kan beslutas endast
i ljuset av den situation som då råder.[5]
VII. PLANERING I STORT OCH LÄMPLIGA ÅTGÄRDER
Med planering i stort menar vi planering som beaktar
intressena hos de sexhundra miljonerna människor i vårt land.
När vi gör upp planer, handlägger saker och ting eller
tänker över problemen, måste vi utgå från
det faktum, att Kina har en befolkning på sexhundra miljoner.
Vi får aldrig glömma detta faktum.
Varför framhäver vi detta? Finns det fortfarande
folk som inte vet att vi har en befolkning på sexhundra miljoner?
Det är klart, att alla vet det, men i praktiken glömmer en
del bort det helt och hållet och handlar som om det vore bättre
ju färre människor det fanns och desto mindre deras värld
vore. De som har denna "exklusivklubbs"-mentalitet motsätter
sig idén att man ska aktivisera alla positiva faktorer, att enas
med alla som det är möjligt att enas med och att göra
allt som kan göras för att omvandla negativa faktorer till
positiva för att tjäna det socialistiska uppbyggnadsarbetets
stora sak. Jag hoppas, att dessa människor ska betrakta saker och
ting ur ett vidare perspektiv och verkligen inse, att vi har en befolkning
på sexhundra miljoner, att detta är ett objektivt faktum
och en tillgång för oss.
Vår stora befolkning är en bra sak, men
naturligtvis innebär den också vissa svårigheter. Uppbyggnadsarbetet
går kraftfullt framåt på alla fronter och är
mycket framgångsrikt. Men i den nuvarande övergångsperioden
med väldiga sociala förändringar besväras vi fortfarande
av många svåra problem. Framåtskridande och samtidigt
svårigheter - det är en motsättning. Emellertid inte
bara bör alla motsättningar lösas, de kan säkert
också lösas. Vår vägledande princip är planering
i stort och lämpliga åtgärder. Vilket problemet än
må vara - vare sig det rör livsmedel, naturkatastrofer, sysselsättning,
undervisning, de intellektuella, alla patriotiska krafters enhetsfront,
de nationella minoriteterna eller någon annan fråga - måste
vi alltid utgå från ståndpunkten om planering i stort
som tar hela folket med i beräkningen och måste företa
lämpliga åtgärder efter att ha rådgjort med alla
berörda parter och i ljuset av de särskilda möjligheter
som föreligger vid den särskilda tidpunkten och på den
särskilda orten. Under inga omständigheter bör vi klaga
över att det finns för mycket folk, att de är efterblivna
och att det är besvärligt och svårt att klara av saker
och ting och på så sätt avfärda problemen.
Innebär detta att allt och alla bör tas om
hand bara av regeringen? Givetvis inte. I många fall kan uppgifterna
lämnas åt de offentliga organisationerna eller direkt åt
massorna att sköta - bägge är fullt i stånd att
finna på många goda metoder att behandla dem. Detta faller
också inom ramen för principen om "planering i stort
och lämpliga åtgärder". Vi bör vägleda
de offentliga organisationerna och folkets massor överallt i detta
avseende.
VIII. OM ATT "LÅTA HUNDRA BLOMMOR BLOMMA,
LÅTA HUNDRA ÅSIKTSRIKTNINGAR TÄVLA" SAMT "LÅNGVARIG
SAMLEVNAD OCH ÖMSESIDIG UPPSIKT"
"Låt hundra blommor blomma, låt hundra
åsiktsriktningar tävla" och "Långvarig samlevnad
och ömsesidig uppsikt" - hur kom det sig att dessa paroller
fördes fram?
De framfördes i ljuset av de särskilda betingelser
som föreligger i Kina, på grund av att vi erkände att
det fortfarande finns olika slags motsättningar i ett socialistiskt
samhälle, och som ett svar på landets trängande behov
av att påskynda sin ekonomiska och kulturella utveckling.
Politiken att låta hundra blommor blomma och
hundra åsiktsriktningar tävla är avsedd att befordra
konstens och vetenskapens utveckling och en blomstrande socialistisk
kultur i vårt land. Olika former och stilar i konsten bör
utvecklas fritt och olika skolor i vetenskapen bör tävla fritt.
Vi anser att det är skadligt för konstens och vetenskapens
utveckling, om administrativa åtgärder används för
att knäsätta en särskild konststil eller åsiktsriktning
och bannlysa en annan. Frågor om rätt och fel i konsten och
vetenskapen bör avgöras genom fri diskussion i konstnärliga
och vetenskapliga kretsar och genom praktiskt arbete på dessa
områden. De bör inte avgöras summariskt. En försöksperiod
krävs ofta för att avgöra huruvida något är
rätt eller fel. Under historiens gång har nya och riktiga
saker ofta i början misslyckats att vinna erkännande från
folkets flertal och har måst utvecklas under kamp i bukter och
finter. Riktiga och bra saker har ofta till en början betraktats
inte som välluktande blommor utan som giftigt ogräs. Kopernikus'
teori om solsystemet och Darwins utvecklingsteori avfärdades en
gång som felaktiga och måste besegra en bitter opposition.
Kinas historia kan uppvisa många liknande exempel. I ett socialistiskt
samhälle är betingelserna för uppkomsten av nya företeelser
helt annorlunda och mycket överlägsna de som fanns i det gamla
samhället. Inte desto mindre händer det ofta att nya framväxande
krafter hålls tillbaka och förnuftiga förslag hämmas.
Dessutom kan, även då medvetet undertryckande
inte förekommer, nya företeelsers tillväxt hindras enbart
av bristande omdöme. Det är därför nödvändigt
att vara försiktig i frågor som rör rätt och fel
i konsten och vetenskaperna, uppmuntra fri diskussion och undvika förhastade
slutsatser. Vi tror att en sådan hållning kommer att underlätta
konstens och vetenskapernas utveckling.
Marxismen har också utvecklats genom kamp. Ursprungligen
var marxismen föremål för alla slags angrepp och betraktades
som ett giftigt ogräs. Den angrips och betraktas fortfarande som
ett giftigt ogräs i många delar av världen. I de socialistiska
länderna åtnjuter den emellertid en annan ställning.
Men också i dessa länder finns det icke-marxistiska och till
och med anti-marxistiska ideologier. Det är sant att den socialistiska
omdaningen i huvudsak genomförts i Kina såvitt äganderättssystemet
angår, och massornas stora och stormiga klasstrider som kännetecknade
de tidigare revolutionära perioderna har i huvudsak avslutats.
Men fortfarande finns det kvar rester av de störtade godsägare-
och compradorklasserna, bourgeoisin finns fortfarande kvar och småborgerskapet
har nätt och jämnt påbörjat sin egen omdaning.
Klasskampen är på intet sätt slut. Klasskampen mellan
proletariat och bourgeoisi, klasskampen mellan olika politiska krafter
och klasskampen på det ideologiska området mellan proletariat
och bourgeoisi kommer att pågå länge och följa
en slingrande väg och tidvis t o m bli mycket skarp. Proletariatet
söker omforma världen efter sin egen världsåskådning
och på samma sätt gör bourgeoisin. I det avseendet är
frågan huruvida socialismen eller kapitalismen ska vinna ännu
inte verkligt avgjord. Marxisterna befinner sig fortfarande i minoritet
i hela befolkningen liksom bland de intellektuella. Marxismen måste
därför fortfarande utvecklas genom kamp. Marxismen kan utvecklas
endast genom kamp - den sanningen gäller inte bara det förflutna
och det närvarande utan är nödvändigtvis giltig
också för framtiden. Det som är riktigt utvecklas alltid
i kamp med det som är felaktigt. Det sanna, det goda och det vackra
existerar alltid jämsides med och som kontraster till det falska,
det onda och det fula och utvecklas i kampen med de sistnämnda.
Så snart mänskligheten förkastar något felaktigt
eller accepterar någon särskild sanning, börjar nya
sanningar sin kamp mot nya villfarelser. Sådana strider kommer
aldrig att upphöra. Det är lagen om sanningens utveckling,
och det är förvisso också lagen om marxismens utveckling.
Det kommer att ta avsevärd tid att avgöra
utgången i den ideologiska kampen mellan socialism och kapitalism
i vårt land. Det beror på att inflytandet från bourgeoisin
och de intellektuella, som kommer från det gamla samhället,
kommer att leva kvar i vårt land under lång tid framöver,
och detsamma gäller deras klassideologi. Om man inte inser detta
tillfullo eller inte alls inser det, kommer ytterligt allvarliga misstag
att begås och nödvändigheten att föra kampen på
det ideologiska området kommer att förbises. Ideologisk kamp
är inte lik andra kampformer. Den enda metod som får användas
i denna kamp är noggrann argumentation men inte grovt tvång.
I dag intar socialismen en gynnsam position i den ideologiska kampen.
Statsmakten ligger huvudsakligen i händerna på de arbetande
människorna ledda av proletariatet. Kommunistiska partiet är
starkt och dess prestige är stor. Trots att det förekommer
brister och misstag i vårt arbete kan varje ärlig människa
se att vi är lojala mot folket, att vi både vill och kan
bygga upp vårt land tillsammans med folket och att vi har uppnått
stora framgångar och kommer att uppnå ännu större.
Den överväldigande majoriteten av de borgerliga och de intellektuella
som kommer från det gamla samhället är patriotiska och
villiga att tjäna sitt blomstrande socialistiska fädernesland.
De vet att om de vänder ryggen åt socialismens sak och de
arbetande människorna under kommunistiska partiets ledning kommer
de att stå hjälplösa och inte ha någon ljus framtid
att se fram emot.
Folk kan fråga: eftersom marxismen accepteras
av folkets flertal i vårt land som vägledande ideologi, kan
den kritiseras? Visst kan den det. I sin egenskap av vetenskaplig sanning
fruktar inte marxismen någon kritik. Om den gjorde det, och om
den kunde stjälpas av kritik vore den värdelös. Är
det inte i själva verket så att idealisterna kritiserar marxismen
dagligen och på alla sätt? Och de som hyser borgerliga och
småborgerliga idéer och inte vill ändra sig, kritiserar
inte också de marxismen på alla sätt? Marxister bör
inte vara rädda för kritik från något håll.
Tvärtom behöver de stålsätta sig och utveckla sig
och erövra nya ställningar mitt uppe i kritiken och kampens
stormar och påkänningar. Att kämpa mot oriktiga idéer
är som att undergå vaccinering - människan utvecklar
större immunitet mot sjukdom efter vaccinationen. Plantor som växt
upp i drivhus blir inte särskilt kraftiga. Att genomföra politiken
att låta hundra blommor blomma och hundra åsiktsriktningar
tävla kommer inte att försvaga utan att stärka marxismens
ledande ställning på det ideologiska området.
Vilken politik bör vi föra mot icke-marxistiska
idéer? Såvitt det gäller omisskännliga kontrarevolutionärer
och sabotörer mot socialismens sak är saken lätt: vi
berövar dem helt enkelt yttrandefriheten. Men det är en helt
annan sak när vi har att göra med oriktiga idéer bland
folket. Går det för sig att förbjuda sådana idéer
och inte ge dem möjlighet att komma till uttryck? Visst inte. Det
är inte bara fåfängt utan mycket skadligt att använda
summariska metoder vid behandlingen av ideologiska frågor inom
folket, av frågor som rör människans andliga värld.
Man må förbjuda folk att uttrycka felaktiga idéer,
men idéerna finns ändå där. A andra sidan, om
riktiga idéer fostras i drivhus, utan att härdas av elementen
eller immuniseras mot sjukdomar, kommer de inte att vinna i kampen mot
oriktiga idéer. Det är därför vi endast genom
att använda metoden att diskutera, kritisera och argumentera verkligen
kan befrämja riktiga och övervinna oriktiga idéer och
verkligen avgöra frågorna.
Bourgeoisin och småbourgeoisin måste nödvändigtvis
ge uttryck för sina ideologier. Det är oundvikligt att de
envist kommer att yttra sig på alla upptänkliga sätt
i politiska och ideologiska frågor. Man kan inte vänta sig
att de ska göra annat. Vi bör inte använda undertryckningsmetoder
för att hindra dem att yttra sig utan bör tillåta dem
att göra det och samtidigt argumentera med dem och rikta lämplig
kritik mot dem.
Det kan inte råda något tvivel om att vi
bör kritisera alla slags felaktiga idéer. Det duger visst
inte att avstå från kritik och se på medan felaktiga
idéer obehindrat sprider sig och får monopolställning.
Misstag måste kritiseras och giftigt ogräs bekämpas
varhelst det sticker upp. Men sådan kritik bör inte vara
dogmatisk. Vi bör inte använda den metafysiska metoden utan
sträva att tillämpa den dialektiska metoden. Vad som behövs
är vetenskaplig analys och fullt övertygande argument. Dogmatisk
kritik avgör ingenting. Vi är emot alla slag av giftigt ogräs,
men vi bör noggrant skilja mellan vad som verkligen är ett
giftigt ogräs och vad som verkligen är en välluktande
blomma. Vi måste tillsammans med massorna lära oss hur man
noggrant skiljer mellan dessa två och att använda riktiga
metoder för att bekämpa giftigt ogräs.
Medan vi kritiserar dogmatism bör vi samtidigt
rikta vår uppmärksamhet på att kritisera revisionismen.
Revisionismen eller högeropportunismen är en borgerlig tankeströmning
som är ännu farligare än dogmatismen. Revisionisterna
eller högeropportunisterna bekänner sig till marxismen med
läpparna; även de angriper "dogmatismen". Men vad
de verkligen angriper är marxismens kärna. De motsätter
sig och förvränger materialismen och dialektiken, motsätter
sig eller försöker försvaga folkets demokratiska diktatur
och kommunistiska partiets ledande roll, motsätter sig eller försöker
försvaga den socialistiska omdaningen och det socialistiska uppbyggnadsarbetet.
Efter den socialistiska revolutionens grundläggande seger i vårt
land, finns det fortfarande en del människor som förgäves
hoppas att kunna återupprätta det kapitalistiska systemet.
De bekämpar arbetarklassen på alla fronter, däribland
den ideologiska. I denna kamp är revisionisterna deras högra
hand.
Ytligt sett har dessa två paroller - låt
hundra blommor blomma och hundra åsiktsriktningar tävla -
ingen klasskaraktär: proletariatet kan utnyttja dem men det kan
också bourgeoisin och andra personer. Men olika klasser, skikt
och samhällsgrupper har var och en sina egna åsikter om vad
som är välluktande blommor och vad som är giftigt ogräs.
Vad bör då ur de breda folkmassornas synpunkt vara kriterierna
för närvarande när det gäller att skilja mellan
välluktande blommor och giftigt ogräs? Hur ska i vårt
folks politiska liv rätt skiljas från fel i en människas
ord och handlingar? På grundval av vår konstitutions principer,
viljan hos den överväldigande majoriteten av vårt folk
och de gemensamma politiska ståndpunkter som våra politiska
partier och grupper vid skilda tillfällen deklarerat, tror vi,
att kriterierna i stort sett bör vara följande:
1) Ord och handlingar bör bidra till att förena
och inte splittra folken i våra olika nationaliteter.
2) De bör vara till nytta och inte till skada
för den socialistiska omdaningen och det socialistiska uppbyggnadsarbetet.
3) De bör bidra till att befästa, inte
undergräva eller försvaga folkets demokratiska diktatur.
4) De bör bidra till att befästa, inte
undergräva eller försvaga den demokratiska centralismen.
5) De bör bidra till att stärka, inte göra
slut på eller försvaga det kommunistiska partiets ledande
roll.
6) De bör vara till nytta, inte till skada för
den internationella socialistiska enheten och enheten mellan de fredsälskande
folken i världen.
Av dessa sex kriterier är den socialistiska vägen
och partiets ledande roll de viktigaste. Dessa kriterier läggs
fram för att befrämja och inte för att hindra fri diskussion
av frågor inom folket. De som inte gillar dessa kriterier kan
ändå framlägga sina egna åsikter och argumentera
för sin sak. Eftersom folkets flertal har klara kriterier att följa,
kan kritiken och självkritiken föras efter lämpliga linjer,
och dessa kriterier kan tillämpas på folks ord och handlingar
för att avgöra om de är riktiga eller felaktiga, om de
är välluktande blommor eller giftigt ogräs. Dessa kriterier
är politiska. När vi bedömer sanningshalten i vetenskapliga
teorier eller det estetiska värdet av konstnärliga arbeten
krävs naturligtvis ytterligare dithörande kriterier, men dessa
sex politiska kriterier är tillämpliga på all verksamhet
inom konsten och vetenskapen. Kan det i ett socialistiskt land som vårt
möjligen finnas värdefull vetenskaplig eller konstnärlig
verksamhet, som strider mot dessa politiska kriterier?
De åsikter som framlagts ovan härrör
ur vårt lands specifika historiska betingelser. Betingelserna
varierar i olika socialistiska länder och olika kommunistiska partier,
därför hävdar vi inte att andra länder och partier
bör eller måste följa den kinesiska vägen.
Parollen "långvarig samlevnad och ömsesidig
uppsikt" är också en produkt av Kinas specifika historiska
betingelser. Den framlades inte hux flux, utan hade vuxit fram under
loppet av flera år. Idén om långvarig samlevnad hade
funnits länge, men förra året, när det socialistiska
systemets grunder hade upprättats, framfördes parollen i klara
ord.
Varför bör bourgeoisins och småbourgeoisins
demokratiska partier tillåtas existera sida vid sida med arbetarklassens
parti under lång tid? Emedan vi inte har några skäl
för att inte tillämpa politiken om långvarig samlevnad
med alla partier, som verkligen ägnar sig åt uppgiften att
ena folket för socialismens sak och som åtnjuter folkets
förtroende.
Så tidigt som vid andra sessionen med nationella
kommittén för Folkets politiska rådgivande konferens
i juni 1950, ställde jag frågan på följande sätt:
Folket och folkregeringen har ingen anledning att
avvisa eller neka någon möjligheten att tjäna sitt
uppehälle och tjäna landet så länge vederbörande
verkligen är villig att tjäna folket, verkligen hjälpte
folket när läget var svårt, handlade rätt och
fortsätter att handla rätt utan att ge upp på halva
vägen.
Vad jag diskuterade här var den politiska grundvalen
för de olika partiernas långvariga samlevnad. Kommunistiska
partiet vill, och det är också dess politik, existera sida
vid sida med de olika demokratiska partierna under lång tid framöver.
Huruvida dessa demokratiska partier kan bestå länge beror
inte bara på vad kommunistiska partiet vill utan också på
hur väl dessa demokratiska partier fullgör sin uppgift och
huruvida de åtnjuter folkets förtroende.
Ömsesidig uppsikt de olika partierna emellan har
också länge varit ett faktum i den meningen att de länge
givit varandra råd och kritiserat varandra. Ömsesidig uppsikt
är uppenbarligen inte en ensidig angelägenhet, den innebär
att det kommunistiska partiet bör utöva uppsikt över
de demokratiska partierna och omvänt. Varför bör de demokratiska
partierna tillåtas utöva uppsikt över det kommunistiska
partiet? Därför att ett parti i lika hög grad som en
individ är i stort behov av att höra andra åsikter än
sina egna. Vi vet alla att uppsikten över det kommunistiska partiet
huvudsakligen utövas av de arbetande människorna och partimedlemmarna.
Men de demokratiska partiernas existens är också till nytta
för oss. Givetvis kommer inbördes råd och kritik mellan
det kommunistiska partiet och de demokratiska partierna att spela en
positiv uppsiktsroll bara när råden och kritiken överensstämmer
med de sex politiska kriterier som givits ovan. Det är därför
vi hoppas, att alla de demokratiska partierna kommer att ägna uppmärksamhet
åt den ideologiska omdaningen och sträva efter långvarig
samlevnad med det kommunistiska partiet och ömsesidig uppsikt,
för att därigenom motsvara det nya samhällets behov.
IX. OM STÖRNINGAR SOM SKAPAS AV ETT LITET ANTAL
MÄNNISKOR
Ar 1956 gick ett litet antal arbetare och studerande
på vissa orter i strejk. Den omedelbara orsaken till dessa störningar
var uraktlåtenhet att tillfredsställa vissa av deras krav
på materiella fördelar, av vilka en del borde och kunde ha
tillfredsställts, medan andra inte var berättigade eller var
överdrivna och därför just då inte kunde tillgodoses.
Men en viktigare orsak var byråkrati i ledningen. I vissa fall
bör ansvaret för sådana byråkratiska misstag läggas
på de högre myndigheterna, och de lägre nivåerna
bör inte få bära hela skulden. En annan orsak till dessa
störningar var att ideologiskt och politiskt uppfostringsarbete
bland arbetarna och de studerande saknades. Samma år skapade också
en del medlemmar i jordbrukskooperativ störningar, och även
här var de viktigaste orsakerna byråkrati i ledningen och
brist på uppfostringsarbete bland massorna.
Det bör medges, att en del människor är
benägna att inrikta sig på omedelbara, partiella och personliga
intressen, de förstår inte eller förstår inte
tillräckligt långsiktiga, landsomfattande och kollektiva
intressen. På grund av bristande erfarenhet av politik och samhällsliv
är ganska många unga människor ur stånd att se
skillnaden mellan det gamla och det nya Kina; det är inte lätt
för dem att ingående förstå vilka umbäranden
vårt folk gick igenom i kampen för att befria sig från
imperialisternas och kuomintangreaktionärernas förtryck, eller
vilken lång tid av mödosamt arbete som behövs, innan
ett lyckligt socialistiskt samhälle kan upprättas. Det är
därför vi ständigt måste bedriva ett livfullt och
effektivt politiskt uppfostringsarbete bland massorna. Vi bör alltid
säga dem sanningen om de svårigheter som uppkommer och diskutera
med dem hur svårigheterna ska övervinnas.
Vi gillar inte störningar, emedan motsättningar
inom folket kan lösas i enlighet med formeln "enhet-kritik-enhet",
medan störningar oundvikligen orsakar förluster och är
till förfång för socialismens framåtskridande.
Vi är övertygade om att folkets massor stöder socialismen,
att de medvetet iakttar disciplin och är förståndiga
och säkerligen inte utan tillbörliga skäl kommer att
delta i störningar. Men det innebär inte, att det i vårt
land inte finns någon möjlighet för störningar
att uppkomma. I denna fråga, bör vi ägna uppmärksamhet
åt följande: 1) För att avskaffa den grundläggande
orsaken till störningar måste vi utrota byråkratin,
ordentligt förbättra det ideologiska och politiska uppfostringsarbetet
och gripa oss an alla motsättningar på ett riktigt sätt.
Om vi gör det, kommer det allmänt sett inte att uppstå
flera störningar. 2) Om störningar skulle inträffa till
följd av att vi utför ett dåligt arbete, då bör
vi leda in de inblandade på rätt väg, utnyttja dessa
störningar som ett särskilt medel till att förbättra
vårt arbete och uppfostra kadrerna och massorna samt utarbeta
lösningar på de frågor som tidigare lämnades olösta.
När vi tar itu med någon störning bör vi arbeta
omsorgsfullt och får inte använda alltför enkla metoder
och inte förhastat förklara ärendet avslutat. De drivande
krafterna i störningar bör inte summariskt flyttas från
sina arbeten eller uteslutas, med undantag av sådana som begått
brott eller är aktiva kontrarevolutionärer och måste
behandlas enligt lag. I ett så stort land som vårt är
det ingenting att bli orolig för, om små grupper av människor
skapar störningar; sådana störningar kommer tvärtom
att hjälpa oss att bli av med byråkratin.
I vårt samhälle finns det också ett
litet antal människor som struntar i allmänhetens intressen
och medvetet bryter mot lagen och begår brott. De är benägna
att dra fördel av vår politik och förvränga den,
avsiktligt framställa oresonliga krav för att hetsa upp massorna
eller avsiktligt sprida rykten för att skapa oreda och störa
samhällsordningen. Vi tänker inte låta dessa människor
få sin vilja fram. Tvärtom måste lagen inskrida mot
dem på lämpligt sätt. Massorna kräver att dessa
personer straffas. Att inte göra det vore liktydigt med att motsätta
sig folkviljan.
X. KAN DÅLIGA FÖRETEELSER OMVANDLAS TILL
GODA?
Som jag sagt är det illa när grupper skapar
störningar i vårt samhälle, och vi gillar det inte.
Men när störningar inträffar, sätter de oss i stånd
att dra lärdomar av dem, att övervinna byråkrati och
uppfostra kadrerna och massorna. I den betydelsen kan dåliga företeelser
förvandlas till goda. Störningar har alltså en dubbel
karaktär. Alla slags störningar kan betraktas på det
sättet.
Alla vet att händelserna i Ungern inte var bra.
Men också de hade en dubbel karaktär. Emedan våra ungerska
kamrater vidtog de rätta åtgärderna under loppet av
dessa händelser, förvandlades det som var en dålig företeelse
till slut till en god. Den ungerska staten är nu fastare grundad
än någonsin och alla andra länder i det socialistiska
lägret har också fått en lärdom.
Likaså var naturligtvis den världsomfattande
antikommunistiska och antifolkliga kampanjen som utlöstes under
senare hälften av 1956 en dålig företeelse. Men den
uppfostrade och stålsatte de kommunistiska partierna och arbetarklassen
i alla länder och omvandlade sig sålunda till en god företeelse.
Under den tidens stormar och påfrestningar lämnade ett antal
människor de kommunistiska partierna i många länder.
Utträden ur partiet reducerar partiets medlemsantal och är
naturligtvis en ogynnsam företeelse, men det finns också
en gynnsam sida. Vacklande element, som är ovilliga att fortsätta,
har dragit sig tillbaka, men huvuddelen av de trofasta partimedlemmarna
är fastare enade för kampen. Varför skulle inte detta
vara bra?
För att sammanfatta, vi måste lära
oss att se allsidigt på saker och ting, inte bara se den positiva
sidan hos företeelserna utan också den negativa. Under givna
betingelser kan en dålig företeelse leda till goda resultat
och en gynnsam företeelse till dåliga resultat. För
mer än två tusen år sedan sade Lao Tzu: "Lyckan
ligger innesluten i olyckan, olyckan döljer sig inom lyckan".[6]
När japanerna klev in i Kina, kallade de detta en seger. Stora
delar av Kinas territorium erövrades och kineserna kallade detta
ett nederlag. Men Kinas nederlag bar segerns frö inom sig och Japans
seger bar nederlagets frö inom sig. Har inte historien bekräftat
sanningen häri?
Folk världen över diskuterar nu huruvida
ett tredje världskrig kommer att bryta ut. Även i denna fråga
måste vi vara andligen förberedda och företa en del
analyser. Vi är bestämt för fred och mot krig. Men om
imperialisterna prompt yrkar på att utlösa ännu ett
krig, bör vi inte frukta det. Vår inställning till denna
fråga är densamma som vår inställning till vilken
störning som helst: för det första är vi emot den;
för det andra är vi inte rädda för den.
Första världskriget ledde till att Sovjetunionen,
med en folkmängd på 200 miljoner, uppstod. Andra världskriget
följdes av uppkomsten av det socialistiska lägret med dess
sammanlagda folkmängd på 900 miljoner. Om imperialisterna
skulle envisas med att driva fram ett tredje världskrig, skulle
helt visst ytterligare flera hundra miljoner övergå till
socialismen; därefter blir det inte mycket plats kvar på
jorden för imperialisterna; det är också troligt att
imperialismens hela system totalt störtar samman.
Under givna betingelser förvandlas de två
sidorna i en motsättning ständigt till sina motsatser till
följd av kampen mellan dem. Här är betingelserna väsentliga.
Utan de givna betingelserna kan ingen av de två motsatta sidorna
förvandlas till sin motpol. Av alla klasser i världen är
proletariatet ivrigast att förändra sin ställning; därefter
kommer halvproletariatet, ty de förra besitter ingenting, medan
de senare knappast har det bättre. Det nuvarande läget, i
vilket Förenta staterna kontrollerar en majoritet i Förenta
Nationerna och dominerar många delar av världen, är
övergående och kommer till sist att förändras.
Kinas läge som ett fattigt land som förvägrats sina rättigheter
i internationella angelägenheter, kommer också att förändras
- ett fattigt land kommer att förändras till ett rikt, ett
land som är förvägrat sina rättigheter till ett
land som åtnjuter dem - en omvandling av tingen till deras motsatser.
Här utgör det socialistiska systemet och de samfällda
ansträngningarna hos ett enat folk de avgörande betingelserna.
XI. OM ATT HUSHÅLLA MED TILLGÅNGARNA
Här vill jag helt kort tala om att hushålla
med tillgångarna. Vi vill utföra ett omfattande uppbyggnadsarbete,
men vårt land är ännu mycket fattigt - häri ligger
en motsättning. Ett sätt att lösa denna motsättning
är att göra ihållande ansträngningar för att
strikt hushålla med tillgångarna på varje område.
Under san fan-rörelsen (rörelsen
mot de tre tingen som måste bekämpas) 1952 kämpade vi
mot korruption, slöseri och byråkrati med tonvikt på
att bekämpa korruption. 1955 förespråkade vi hushållning
med resurserna vilket ledde till betydande framgångar. Då
lade vi tonvikten på att bekämpa den otillbörligt höga
standarden på icke produktiva anläggningsarbeten och på
sparsamhet med råmaterialet i industriproduktionen. Men på
den tiden tillämpade man inte på allvar sparsamhet som vägledande
princip på alla områden i folkhushållet, inte heller
i statliga verk, arméförband, skolor och de folkliga organisationerna
i allmänhet. I år efterlyses hushållning med resurserna
och eliminering av slöseri i varje avseende i hela landet.
Vi saknar fortfarande erfarenhet i uppbyggnadsarbetet.
Under de senaste åren har vi vunnit stora framgångar men
det har också förekommit slöseri. Vi måste steg
för steg bygga ett antal stora moderna företag som ska bilda
ryggraden i vår industri; utan dessa kan vi inte förvandla
vårt land till en stark modern industrimakt inom loppet av de
närmaste decennierna. Men huvuddelen av våra företag
bör inte byggas i sådan skala; vi bör grunda fler små
och medelstora och i full utsträckning utnyttja den industriella
grundval som efterlämnats från det gamla samhället för
att därigenom uppnå största möjliga ekonomisering
och uträtta mer med mindre pengar. Sedan andra plenarsessionen
med Kinas kommunistiska partis Centralkommitté i november 1956
med större eftertryck än tidigare framlade principen om att
strängt hushålla med resurserna och bekämpa slöseriet
har under de få månader som förflutit goda resultat
börjat visa sig. Den nuvarande ekonomiseringskampanjen måste
bedrivas grundligt och ihållande. Precis som kritiken av våra
övriga fel och misstag, så kan kampen mot slöseri liknas
vid att tvätta ansiktet. Tvättar inte folk ansiktet varje
dag? Kinas kommunistiska parti, de demokratiska partierna, demokrater
som inte är anslutna till något parti, intellektuella, industriidkare
och affärsmän, arbetare, bönder och hantverkare - kort
sagt, alla de 600 miljonerna i vårt land - måste sträva
att öka produktionen, hushålla med tillgångarna och
bekämpa lyx och slöseri. Detta är av förstarangsbetydelse
inte blott ekonomiskt utan även politiskt. På senare tid
har en farlig tendens visat sig bland många i våra led -
en ovillighet att dela massornas glädje och svårigheter,
en inriktning på personlig berömmelse och vinning. Detta
är mycket illa. Ett sätt att övervinna detta är
att under vår kampanj för att öka produktionen och hushålla
med tillgångarna, förenkla våra organisationer och
överföra kadrer till lägre nivåer, så att
ett betydande antal av dem återvänder till produktivt arbete.
Vi måste se till att alla våra kadrer och alla människor
ständigt har för ögonen att vårt land är ett
stort socialistiskt land men att det ekonomiskt är efterblivet
och fattigt och att detta är en mycket stor motsättning. För
att göra Kina rikt och starkt krävs flera årtionden
av intensiva ansträngningar, som bland annat kommer att omfatta
strävan att praktisera strikt sparsamhet och bekämpa slöseri,
dvs en politik för att bygga vårt land genom flit och sparsamhet.
XII. KINAS VÄG TILL INDUSTRIALISERING
Då jag diskuterar vår väg till industrialisering
intresserar jag mig här huvudsakligen för förhållandet
mellan den tunga industrins, den lätta industrins och jordbrukets
tillväxt. Det måste fastslås att den tunga industrin
är kärnan i Kinas ekonomiska uppbyggnad. Men samtidigt måste
man också ta full hänsyn till jordbrukets och den lätta
industrins utveckling.
Eftersom Kina är ett stort jordbruksland med mer
än 80 procent av sin befolkning i landsbygdsområdena, måste
industri och jordbruk utvecklas parallellt. Endast därigenom kan
industrin få råvaror och en marknad och bara på det
sättet kommer det att vara möjligt att ackumulera betydande
medel för uppbyggandet av en mäktig tung industri. Alla vet
att den lätta industrin är nära förbunden med jordbruket.
Utan jordbruk kan det inte finnas någon lätt industri. Men
det inses ännu inte lika klart, att jordbruket förser den
tunga industrin med en viktig marknad. Detta faktum kommer emellertid
att inses lättare, när den tekniska förbättringens
gradvisa framsteg och jordbrukets modernisering kräver ständigt
fler maskiner, konstgödsel, bevattnings- och elkraftsanläggningar
samt transportmedel för jordbruket, liksom bränsle och byggnadsmaterial
för landsbygdens konsumenter. Hela folkhushållningen kommer
att gynnas, om vi kan nå en ännu större tillväxt
inom vårt jordbruk och sålunda frammana en motsvarande större
utveckling av den lätta industrin under andra och tredje femårsplanen.
Med jordbrukets och den lätta industrins utveckling kommer den
tunga industrin att tillförsäkras marknader och medel och
sålunda växa snabbare. Vad som alltså kan förefalla
vara ett långsammare tempo i industrialiseringen är i själva
verket inte så långsamt och tempot kan faktiskt t o m ökas.
På tre femårsplaner eller kanske något längre
tid kan Kinas årliga stålproduktion höjas till 20 miljoner
ton eller mer från dess maximum före befrielsen på
något över 900 000 ton 1943. Detta kommer att glädja
folket både i stad och på land.
Jag avser inte att tala länge om ekonomiska frågor
idag. Med knappt sju års ekonomiskt uppbyggnadsarbete bakom oss,
saknar vi ännu erfarenhet och behöver få mer. Vi hade
ingen erfarenhet av revolution heller, när vi först började,
och det var först sedan vi fått en rad törnar och fått
erfarenhet som vi vann en landsomfattande seger. Vad vi nu måste
kräva av oss själva är att skära ned den tid som
behövs för att vinna erfarenhet i det ekonomiska uppbyggnadsarbetet,
så att den blir kortare än den tid som krävdes för
att vinna erfarenhet i revolution, och att inte betala ett så
högt pris för den. Vi kommer att tvingas betala ett visst
pris, men vi hoppas att det inte kommer att bli så högt som
det vi betalade under revolutionsperioden. Vi måste inse att här
finns en motsättning - motsättningen mellan de objektiva lagarna
för ett socialistiskt samhälles ekonomiska utveckling och
vår subjektiva förståelse av detta - en motsättning
som måste lösas i praktiken. Denna motsättning kommer
också att visa sig som en motsättning mellan olika personer,
dvs mellan dem som har en förhållandevis exakt förståelse
för objektiva lagar och dem vilkas förståelse för
dessa är förhållandevis inexakt; därför är
också detta en motsättning inom folket. Varje motsättning
är en objektiv verklighet och det är vår uppgift att
förstå den och lösa den så riktigt som vi förmår.
För att förvandla vårt land till en
industrimakt måste vi lära samvetsgrant av Sovjetunionens
framskridna erfarenheter. Sovjetunionen har byggt socialismen under
fyrtio år och vi skattar dess erfarenheter mycket högt.
Låt oss fråga vem det var som gjorde ritningar
och utrustade så många viktiga fabriker åt oss. Var
det Förenta staterna? Eller England? Nej, ingendera. Bara Sovjetunionen
var villig att göra det, emedan Sovjetunionen är ett socialistiskt
land och vår allierad. Förutom Sovjetunionen har också
några broderländer i Östeuropa givit oss en viss hjälp.
Det är alldeles riktigt, att vi bör dra lärdomar av alla
länders goda erfarenheter, socialistiska såväl som kapitalistiska,
och härom råder ingen diskussion, men huvudsaken är
fortfarande att lära av Sovjetunionen.
Nu finns det två olika attityder när man
lär av andra. Den ena är den dogmatiska attityden: att överföra
allting, vare sig det passar eller inte, till våra förhållanden.
Detta är inte bra. Den andra attityden innebär, att man använder
huvudet och lär sig de saker som passar våra förhållanden,
det vill säga, tillgodogör sig alla de erfarenheter som är
nyttiga för oss. Detta är den inställning som vi bör
anta.
Att stärka vår solidaritet med Sovjetunionen,
att stärka vår solidaritet med alla socialistiska länder
- det är vår grundläggande politik, häri ligger
våra grundläggande intressen. Sedan har vi de asiatiska och
afrikanska länderna och alla fredsälskande länder och
folk - vi måste stärka och utveckla vår solidaritet
med dem. Förenade med dessa två krafter kommer vi inte att
stå ensamma. Vad beträffar de imperialistiska länderna
bör vi ena oss med folken i dessa länder och sträva att
i fred samleva med dessa länder, göra affärer med dem
och hindra varje eventuellt krig, men under inga omständigheter
bör vi hysa några orealistiska uppfattningar om dem.
NOTER
[1] Händelserna
i Ungern avser den kontrarevolutionära revolten i Ungern år
1956. 1 slutet av oktober det året utbröt i det socialistiska
Ungern kontrarevolutionära oroligheter som anstiftats av imperialisterna.
Kommunister och andra revolutionärer massakrerades en masse
och huvudstaden Budapest intogs tillfälligt. Imperialisterna försökte
förgäves att genom Ungern slå en bräsch i det socialistiska
lägret i syfte att förinta de socialistiska länderna
ett efter ett. Den 4 november upprättade det ungerska folket sin
revolutionära arbetar- och bonderegering och krossade med hjälp
av Sovjets arme och med hela det socialistiska lägrets och all
världens progressiva krafters sympati och stöd komplotten
för en kontrarevolutionär restauration.
[2] Utbetalningen
av en fastställd ränta till den nationella bourgeoisin för
att köpa upp dess produktionsmedel under den socialistiska omvandlingens
förlopp är en del av den inlösningspolitik som staten
antog. Sedan de kapitalistiska industri- och handelsföretagen år
1956 bransch efter bransch omvandlades till av staten och privata personer
gemensamt ägda företag har staten betalat den nationella bourgeoisin
en fastställd ränta på deras andelars penningvärde
och denna betalning ska pågå under en fastställd tidsperiod.
Denna ränta innebär alltjämt en form av exploatering.
[3] År
1957 företog Centralregeringen och de lokala förvaltningarna
på alla nivåer på kamrat Mao Tsetungs förslag
en omfattande granskning av arbetet för kontrarevolutionärernas
undertryckande. Resultaten visade att stora framgångar hade uppnåtts
i kampen mot kontrarevolutionärerna. Utom i ett fåtal individuella
fall, hade nästan alla fall handlagts korrekt och dessutom hade
misstag rättats så snart de upptäckts. På sommaren
1957 utnyttjade emellertid de borgerliga högerelementen vår
granskning av arbetet för kontrarevolutionärernas undertryckande
och ställde till bråk i ett försök att förneka
våra framgångar på detta område samt angrep
partiets politik för kontrarevolutionärernas undertryckande.
Deras planer, som bekämpades av folket i hela landet, gick om intet.
[4] Wang
Kuo-fankooperativet var Chien Mings producentkooperativ för jordbruk,
skogsbruk och kreatursavel i byn Hsiszeshihlipu i Tsunhua härad,
provinsen Hopei. Under ledning av sin direktör, Wang Kuo-fan, blev
den väl bekant för sin flit och sparsamhet. I september 1958
utvidgades kooperativet till Chien Mings folkkommun med Wang Kuo-fan
som direktör.
[5] Demokratiska
reformer blev efteråt införda i Tibet före den tidpunkt
som nämns i artikeln. Den 19 mars 1959 inledde reaktionärerna
i den lokala administrationen och de övre samhällsskikten
i Tibet en regelrätt väpnad revolt som de länge planerat
och förberett i samverkan med imperialister och utländska
interventionister. Med aktivt stöd från massorna av patriotiska
tibetaner, såväl lamor som lekmän, slog Folkets befrielsearmé
snabbt ned revolten. Demokratiska reformer blev sedan genomförda
över Tibets hela väldiga område där folket sålunda
befriade sig från den mörkaste och mest barbariska träldom.
[6] Se
Lao Tzu, kap. LVIII.
|