Förord och efterskrift till "Landsbygdsundersökningar''
FÖRORD
Mars och april 1941
Partiets nuvarande landsbygdspolitik är
inte såsom fallet var under de tio åren av inbördeskrig
en politik för agrarrevolutionens genomförande, utan en landsbygdspolitik
för den Nationella enhetsfronten mot Japan. Hela partiet bör
genomföra Centralkommitténs direktiv av den 7 juli och den
25 december 1940[1] och direktiven från den förestående
Sjunde rikskongressen. Det material som här följer publiceras
i syfte att hjälpa kamraterna att finna en metod att studera problemen.
Många av våra kamrater har alltjämt en primitiv och vårdslös
arbetsstil, bemödar sig inte att grundligt förstå tingen
och kan till och med vara fullständigt okunniga om förhållandena
på lägre nivåer, och likväl är de ansvariga
för att leda arbetet. Detta tillstånd är ytterligt farligt.
Utan en verkligt konkret kännedom om de faktiska klassförhållandena
i det kinesiska samhället kan ingen verkligt god ledning utövas.
Enda sättet att få kännedom
om förhållandena är att företa samhällsundersökningar,
att undersöka varje samhällsklass' förhållanden i
verkliga livet. Den grundläggande metoden för dem, som fått
till uppgift att leda arbetet, att skaffa sig kännedom om förhållandena,
är att koncentrera sig på några städer och byar
enligt en plan och använda marxismens grundläggande synpunkt,
dvs metoden att analysera klasserna, samt göra ett antal grundliga
undersökningar. Utan att gå tillväga på detta sätt
kan vi inte förvärva ens en mycket rudimentär kunskap om
Kinas samhälleliga problem.
För att göra detta ska ni, för
det första, rikta blicken nedåt, håll inte huvudet högt
och stirra mot skyn. Utan att en person är intresserad av att vända
blickarna nedåt och besluten att göra det, kommer han aldrig
i hela sitt liv att verkligen förstå förhållandena
i Kina.
För det andra, håll möten
för att söka fakta. Man vinner förvisso ingen allomfattande
kunskap genom att bara titta hit och dit och lyssna till hörsägner.
Av de uppgifter jag erhöll, genom möten för att söka
fakta, har de som rör provinsen Hunan och Chingkangshan gått
förlorade. Det material som här publiceras består huvudsakligen
av "Undersökningen av Hsingkuo", "Undersökningen av Changkangs
socken" och "Undersökningen av Tsaihsi socken". Att hålla möten
för att finna fakta är den enklaste, mest praktiska och mest
tillförlitliga metoden, en metod av vilken jag har dragit mycken
nytta. Den är en bättre skola än något universitet.
De som deltar i dylika möten bör vara verkligt erfarna kamrater
ur den lägre kadern och mellankadern eller vanligt folk. Vid mina
undersökningar av fem härad i provinsen Hunan och två
härad på Chingkangshan vände jag mig till ansvariga kadrer
i mellanställning. Vid undersökningen i Hsunwu vände jag
mig till lägre och mellankadrer, en fattig hsiutsai,[2]
en konkursmässig f.d. president i handelskammaren och en lägre
tjänsteman, som haft hand om häradsskatten men förlorat
sitt arbete. Alla dessa människor gav mig en mängd upplysningar
om saker, som jag aldrig ens hört talas om. Den som första gången
gav mig en fullständig bild av ruttenheten i de kinesiska fängelserna
var en lägre fängelsetjänsteman som jag träffade under
min undersökning i Hengshans härad i Hunan. Vid mina undersökningar
av Hsingkuo härad och Changkang och Tsaihsi socknar, vände jag
mig till kamrater som arbetade på sockennivån och till vanliga
bönder. Dessa kadrer, bönderna, hsiutsaien, fångvaktaren,
köpmannen och skatteskrivaren var allesammans mina värderade
lärare, och såsom deras elev hade jag att visa respekt för
dem, vara flitig och uppträda kamratligt emot dem. I annat fall skulle
de inte ha brytt sig om mig, de skulle ha hållit tyst med vad de
visste eller de skulle inte ha talat om allt de visste. Ett möte
för att söka fakta behöver inte vara stort; från
tre till fem eller sju—åtta deltagare är tillräckligt.
Man måste ta tillräcklig tid på sig och göra upp
en plan för undersökningen. Vidare måste man personligen
utfråga och diskutera med dem som deltar i mötet samt anteckna
vad de säger. Således kan man med visshet inte företa
en undersökning eller göra den väl, utan att driva den
med nit, utan att vara besluten att rikta blickarna nedåt, utan
kunskapstörst och utan att lägga av sig anspråksfullhetens
fula mantel och bli en villig lärjunge. Man måste ha klart
för sig att massorna är de verkliga hjältarna medan vi
själva ofta är barnsliga och okunniga, och utan att förstå
detta kan man inte förvärva ens den mest rudimentära kunskap.
Jag vill upprepa att huvudsyftet med att publicera detta referensmaterial
är att visa en metod att ta reda på de förhållanden
som råder på de lägre nivåerna; syftet är
inte att kamraterna ska lära sig detta speciella material och de
slutsatser som dragits därav utantill. I allmänhet har bourgeoisin
i Kina, som ännu går i barnskorna, hittills inte varit och
kommer aldrig att bli i stånd att lägga fram ett relativt omfattandeeller
ens ett rudimentärt material angående de samhälleliga
förhållandena såsom bourgeoisin i Europa, Amerika och
Japan gjort. Vi har därför inget annat val än att själva
samla materialet. Mera bestämt uttryckt, folk som sysslar med praktiskt
arbete måste ständigt hålla sig i nivå med de växlande
förhållandena, och detta är något som inget kommunistiskt
parti i något land kan lita till andra för.
Alla som sysslar med praktiskt arbete
måste därför undersöka förhållandena på
de lägre nivåerna. Dylika undersökningar är särskilt
nödvändiga att göra för dem som endast känner
teorin men är obekanta med de faktiska förhållandena,
ty i annat fall blir de inte i stånd att förena teorin med
praktiken. Ehuru mitt påstående: "Ingen undersökning,
ingen rätt att tala", har förlöjligats såsom "trång
empirism", ångrar jag ännu i denna dag inte att jag framställde
det. Och långt ifrån att ångra det, hävdar jag
fortfarande att utan undersökning kan det omöjligen förekomma
någon rätt att tala. Det finns många människor,
som "i samma ögonblick som de stiger ur ämbetsvagnen", ställer
till ett stort oväsen, hasplar ur sig omdömen, kritiserar det
ena och fördömer det andra, men faktum är ändå
att i tio fall av tio kommer sådana människor att misslyckas.
Ty åsikter eller kritik som inte baseras på grundlig undersökning
är ingenting annat än okunnigt snack. Vårt parti har oräkneliga
gånger tillfogats skada av dessa "kejserliga sändebud", som
rusat hit och dit och allestädes. Stalin säger alldeles riktigt:
"Teorin blir naturligtvis meningslös om den ej förknippas med
den revolutionära praktiken". Och han tillägger lika riktigt:
"Praktiken blir blind, om den ej låter den revolutionära teorin
belysa sin väg".[3] Ingen bör betecknas som en "trång
empiriker" utom "den praktiske man" som trevar omkring i mörkret
och saknar perspektiv och förutseende.
I dag känner jag alltjämt och
mycket starkt nödvändigheten av grundlig forskning i såväl
kinesiska som internationella angelägenheter. Det sammanhänger
med min bristfälliga kunskap om kinesiska och internationella angelägenheter
och innebär inte att jag vet allt och att andra är okunniga.
Det är min önskan att fortsätta att vara lärjunge
och att tillsammans med alla andra kamrater i partiet lära av massorna.
EFTERSKRIFT
Den 19 april 1941
Erfarenheterna från det Tioåriga
inbördeskrigets period är i nuvarande period, försvarskriget
mot Japan, de bästa och mest tillämpliga. Detta rör frågan
hur vi ska förena oss med massorna och mobilisera dem mot fienden,
men inte frågan om den taktiska linjen. Partiets nuvarande taktiska
linje är i princip skild från den det tidigare hade. Då
var partiets taktiska linje att bekämpa godsägarna och den kontrarevolutionära
bourgeoisin. Nu är den att göra enhet med alla dessa godsägare
och medlemmar av bourgeoisin, som inte motsätter sig att göra
motstånd mot Japan. Till och med under sista skedet av Tioåriga
inbördeskriget var det oriktigt att inte föra olika slag av
politik mot å ena sidan den reaktionära regeringen och dess
politiska parti, som satte igång väpnade attacker mot oss,
och å andra sidan alla de samhällsskikt av kapitalistisk karaktär
som befann sig under vårt eget styre. Det var också oriktigt
att inte driva skilda slag av politik mot de olika grupperna inom den
reaktionära regeringen och dess politiska parti. Vid den tiden fördes
en politik av "enbart kamp" gentemot varje annan samhällsgrupp än
bönderna och det lägre skiktet inom städernas småbourgeoisi,
och denna politik var utan tvivel felaktig. I agrarpolitiken var det också
fel att förkasta den riktiga politik som fördes under det Tioåriga
inbördeskrigets tidiga och mellersta skeden[4] och varigenom godsägarna
fick samma tilldelning av jord som bönderna så att de kunde
ägna sig åt jordbruk och inte skulle bli hemlösa eller
ge sig upp i bergen som banditer och störa den allmänna ordningen.
Partiets politik är nu med nödvändighet en annan, den är
inte "enbart kamp och inget förbund", inte heller är den "enbart
förbund och ingen kamp" (som Chen Tu-hsiuismen 1927). I stället
är den en politik för enhet med alla samhällsskikt som
är motståndare till den japanska imperialismen, för att
bilda enhetsfront med dessa skikt och likväl föra kamp emot
dem, kamp i skiftande former allt efter den olika mån i vilken deras
vacklande eller reaktionära sida uppenbarar sig i kapitulation inför
fienden och kamp mot det kommunistiska partiet och folket. Den nuvarande
politiken är en dubbelpolitik som förenar "förbund" och
"kamp". I politiken rörande arbetarna är det den dubbla politiken
att på passande satt förbättra arbetarnas försörjning
och inte hindra en tillbörlig utveckling av den kapitalistiska hushållningen.
I agrarpolitiken är det den dubbla politiken att av godsägarna
kräva, att de sänker arrendeavgifter och räntor, och att
stadga, att bönderna ska betala dessa sänkta arrendeavgifter
och räntor. På de politiska rättigheternas område
är det den dubbla politiken att tillerkänna alla anti-japanska
godsägare och kapitalister samma personliga rättigheter och
samma politiska och egendomsrättigheter som arbetarna och bönderna
och att likväl vara på vakt mot eventuell kontrarevolutionär
verksamhet från deras sida. Statsägda och kooperativa företag
bör utvecklas, men den viktigaste ekonomiska sektorn i basområdena
på landsbygden i dag utgörs inte av statsföretag utan
av privata företag, och den icke monopolistiska kapitalistiska sektorn
i vår hushållning bör ges tillfälle att utveckla
sig och bör användas mot den japanska imperialismen och det
halvfeodala systemet. Detta är den mest revolutionära politiken
för Kina i dag, och att bekämpa eller hindra dess genomförande
är otvivelaktigt ett misstag. Under den period då försvaret
mot Japan och uppbygget av den demokratiska republiken pågår
är uppgifterna, att noggrant och beslutsamt bevara partimedlemmarnas
kommunistiska renhet och att skydda den nyttiga delen av den kapitalistiska
sektorn i samhällsekonomin, och sätta den i stånd att
utvecklas på lämpligt sätt, båda oumbärliga
för oss. Under denna period är det möjligt att en del kommunister
kan bli korrumperade av bourgeoisin och att kapitalistiska idéer
kan uppstå hos medlemmar i partiet, och vi måste bekämpa
dessa dekadenta idéer. Vi bör emellertid inte begå felet
att föra kampen mot de kapitalistiska idéerna inom partiet
över till samhällsekonomins område och bekämpa den
kapitalistiska sektorn i hushållningen. Vi måste dra en klar
skiljelinje mellan dessa två. Kinas kommunistiska parti arbetar
i en komplicerad miljö och varje partimedlem, och särskilt varje
kader, måste stålsätta sig till att bli en kämpe
som begriper marxistisk taktik. Ett ensidigt och alltför förenklat
sätt att ta på problemen kan aldrig föra revolutionen
till seger.
NOTER
[1] Centralkommitténs direktiv
av den 7 juli 1940 var "Kinas kommunistiska partis Centralkommittés
beslut angående det nuvarande läget och partiets politik".
Centralkommitténs direktiv av den 25 december 1940 ingår
i Valda verk av Mao Tsetung, band II, såsom artikeln "Om
politik", s. 423.[TILLBAKA]
[2] En hsiutsai var en man som
avlagt kejserlig examen av lägsta graden.[TILLBAKA]
[3] J. V. Stalin: "Om leninismens grunder",
Leninismens problem, Förlaget för litteratur på
främmande språk, Moskva 1951, s. 26.[TILLBAKA]
[4] Den första perioden av Tioåriga
inbördeskriget sträckte sig från slutet av 1927 till slutet
av 1928 och är allmänt bekant såsom Chingkangshan-perioden.
Mellanperioden räknas från början av 1929 till hösten
1931, dvs från upprättandet av Centrala röda basområdet
och till den segerrika avslutningen av fälttåget mot den tredje
"inringningen och undertryckningen". Den tredje perioden varade från
slutet av 1931 till slutet av 1934, dvs från det nyss nämnda
fälttågets segerrika slut och fram till det utvidgade möte
med Politiska byrån som partiets Centralkommitté inkallade
till Tsunyi i provinsen Kweichow. Tsunyimötet i januari 1935 gjorde
slut på den "väns-ter"-opportunistiska linje som förhärskat
i partiet från 1931 till 1934 och förde partiet tillbaka på
den riktiga linjen.[TILLBAKA]
1941 |
Ordförande
Mao Tse-tung |
|