Några frågor rörande metoderna för
ledningen[*]
Den l juni 1943
1. Det finns två metoder, vilka vi kommunister måste
använda i allt arbete vi utför. Den ena är att förena
det allmängiltiga med det särskilda; den andra är att förena
ledningen med massorna.
2. De breda massorna kan inte mobiliseras
till handling i någon uppgift därest inte en allmän och
vittnående uppmaning därom utges. Men om personer i ledande
ställningar begränsar sig till att utfärda allmänna
upprop — om de inte personligen, djupt och konkret, engagerar sig i några
av organisationerna i det arbete uppropet manar till, gör ett genombrott
på någon punkt, vinner erfarenhet och använder denna
till att vägleda andra organisationer — då har de ingen möjlighet
att pröva riktigheten av eller att berika innehållet i sitt
allmänna upprop, och det är fara värt att det inte leder
till någonting. I korrigeringsrörelsen 1942 till exempel hade
man framgångar överallt där metoden att förbinda
det allmänna uppropet med särskild vägledning kom till
användning, men överallt där denna metod inte togs i bruk
förekom inga framgångar. I korrigeringsrörelsen 1943 måste
alla Centralkommitténs byråer och underbyråer och varenda
en av partiets områdes- och prefekturkommittéer förutom
att utge ett allmänt upprop (en korrigeringsplan för hela året)
utföra följande och vinna erfarenhet under denna process. Välj
ut två eller tre (men inte för många) enheter ur själva
organisationen och andra organisationer, skolor eller arméförband
i omgivningen. Företa ett grundligt studium av dessa enheter, förvärva
en detaljerad kännedom om korrigeringsrörelsens utveckling där
och en detaljerad kunskap om den politiska historien, de ideologiska kännetecknen,
studiefliten och de starka och svaga punkter i arbetet som några
(återigen inte för många) av de representativa medlemmarna
av deras personal kan uppvisa. Vidare, ge dem som leder dessa enheter
personlig vägledning till att finna konkreta lösningar av de
praktiska problem som enheterna står inför. Ledarna för
varje organisation, skola eller arméförband måste göra
likadant eftersom var och en av dessa har ett antal underordnade enheter.
Detta är dessutom den metod med vilken ledare förbinder uppgifterna
att leda och att lära. Ingen i ledande ställning är kompetent
att ge allmän vägledning till samtliga enheter därest han
inte drar konkret erfarenhet från särskilda individer och tilldragelser
i särskilda underordnade enheter. Denna metod måste främjas
överallt så att ledande kadrer på alla nivåer lär
sig att tillämpa den.
3. Erfarenheterna av 1942 års korrigeringsrörelse
bevisar också att det för att lyckas med korrigeringen är
väsentligt att i varje enhet under rörelsens fortgång
bilda en ledande grupp bestående av ett litet antal aktiva med den
ifrågavarande enhetens ledare som kärna samt att denna ledande
grupp intimt förenar sig med de massor som deltar i rörelsen.
Hur aktiv denna ledande grupp än må vara, kommer dess aktivitet
inte att bli något annat än en handfull människors fruktlösa
bemödanden därest den inte förbinds med massornas aktivitet.
Om å andra sidan massorna ensamma är aktiva, utan en stark
ledande grupp som på riktigt sätt organiserar deras aktivitet,
kan aktiviteten varken upprätthållas under längre tid,
föras framåt i rätt riktning eller höjas till en
hög nivå. I allmänhet är massorna allestädes
sammansatta av tre grupper, de relativt aktiva, de som intar en mellanställning
och de relativt efterblivna. Ledarna måste därför vara
väl förfarna i att ena det lilla antalet aktiva element kring
ledningen och måste lita till dem för att höja nivån
hos mellangruppen och vinna de efterblivna elementen. En ledande grupp
som är verkligt enig och förbunden med massorna kan bildas endast
så småningom under masskampens utveckling men inte isolerat
från denna. Under en stor strids förlopp kan och bör den
ledande gruppens sammansättning i de flesta fall inte förbli
helt oförändrad under det inledande, det mellanliggande och
det slutliga stadiet. De aktiva, som framträder under kampens gång,
måste oavbrutet befordras för att ersätta de av den ledande
gruppens ursprungliga medlemmar som är underlägsna jämförda
med dem eller har urartat. En grundorsak till att arbetet på många
orter och i många organisationer inte kan drivas framåt är
bristen på en ledande grupp som är enig, förbunden med
massorna och ständigt hålls frisk. En skola med hundra människor
kan förvisso inte drivas väl, om den inte har en ledande grupp
bestående av flera personer, ett dussin eller flera, som bildats
i överensstämmelse med de faktiska betingelserna (och inte fösts
ihop artificiellt) och är sammansatt av de mest aktiva, rättrådiga
och vakna bland lärarna, den övriga personalen och de studerande.
I varje organisation, skola, arméförband, fabrik eller by,
de må vara stora eller små, bör vi förverkliga den
nionde av Stalins tolv betingelser för partiets bolsjevisering, den
om upprättande av en ledande kärna.[1] Kännetecknen på
en sådan ledande grupp bör vara de fyra som Dimitrov räknade
upp då han diskuterade kaderpolitiken — absolut hängivenhet
för saken, kontakt med massorna, förmåga att självständigt
orientera sig och iakttagande av disciplin.[2] Såväl vid genomförandet
av de centrala uppgifterna — krig, produktion, skolning (inklusive korrigering)
— som vid kontrollen av arbetet, granskningen av kadrernas biografier
och annan verksamhet, är det nödvändigt att tillämpa
metoden att förbinda den ledande gruppen med massorna förutom
metoden att förbinda den allmänna uppmaningen med särskild
vägledning.
4. I allt vårt partis praktiska
arbete måste formeln för all riktig ledning nödvändigtvis
vara "från massorna och till massorna". Detta innebär: ta massornas
idéer (spridda och osystematiska idéer) och koncentrera
dem (förvandla dem genom studier till koncentrerade och systematiska
idéer), gå sedan till massorna och propagera och förklara
dessa idéer intill dess att massorna omfattar dem som sina egna,
håller fast vid dem, omsätter dem i handling och prövar
dessa idéers riktighet i dessa handlingar. Koncentrera sedan på
nytt idéer från massorna och gå på nytt ut till
massorna så att de håller fast vid idéerna och genomför
dem. Och så vidare om och om igen i en oändlig spiral varvid
idéerna blir riktigare, mera levande och rikare varje gång.
Detta är den marxistiska kunskapsteorin.
5. Uppfattningen om det riktiga förhållandet
mellan den ledande gruppen och massorna i en organisation eller i en kamp,
uppfattningen att den riktiga idén om ledningen kan vara endast
"från massorna och till massorna" och uppfattningen att den allmänna
uppmaningen måste kombineras med särskild vägledning då
ledningens idéer omsätts i praktiken — dessa uppfattningar
måste propageras överallt under den pågående korrigeringskampanjen
för att rätta de felaktiga synpunkterna bland våra kadrer
i dessa frågor. Många kamrater ser inte betydelsen av eller
är inte bra på att dra samman aktivisterna till att bilda en
ledande kärna, och de ser inte vikten av eller är inte bra på
att intimt förbinda denna ledande kärna med massorna och därför
blir deras ledning byråkratisk och skild från massorna. Många
kamrater inser inte vikten av eller är inte bra på att summera
erfarenheterna av masstrider, men inbillar sig att de är klyftiga,
tycker om att ge luft åt sina subjektivaidéer, och därför
blir deras idéer tomma och opraktiska. Många kamrater nöjer
sig med att ställa en allmän uppmaning rörande en uppgift
och ser inte betydelsen av eller är inte bra på att omedelbart
fullfölja den med särskild och konkret vägledning, och
därför stannar maningen på deras läppar eller på
papperet eller i konferensrummet och deras ledning blir byråkratisk.
I den pågående korrigeringsrörelsen måste vi rätta
dessa fel och måste lära oss att använda metoderna att
förena ledningen med massorna och förena det allmänna med
det särskilda i våra studier, i kontrollen av arbetet och i
granskningen av kadrernas biografier, och vi måste också tillämpa
dessa metoder i allt vårt framtida arbete.
6. Tag massornas idéer och koncentrera
dem, gå sedan till massorna, håll fast vid idéerna
och genomför dem, för att på så sätt forma
de riktiga idéerna om ledning — detta är den grundläggande
metoden för ledningen. Medan man koncentrerar och håller fast
vid idéerna, är det nödvändigt att använda
metoden att förbinda den allmänna uppmaningen med särskild
vägledning, och detta är en beståndsdel av grundmetoden.
Formulera allmänna idéer (allmänna uppmaningar) på
grundval av den särskilda vägledning som givits i ett antal
fall, och pröva dem i många olika enheter (gör det inte
endast själv utan säg också åt andra att göra
det). Koncentrera sedan den nyvunna erfarenheten (summera den) och gör
upp nya direktiv för vägledning av massorna i allmänhet.
Kamrater bör göra detta i den pågående korrigeringsrörelsen
och även i allt annat arbete. Allt efter som skickligheten häri
ökar blir ledningen bättre.
7. Då en högre instans och
dess avdelningar vidarebefordrar uppgifter för de underordnade enheterna
(de må röra det revolutionära kriget, produktionen eller
utbildningen, korrigeringsrörelsen, kontrollen av arbetet eller undersökningen
av kaderbiografierna, propagandaarbete, organisationsarbete, spionbekämpning
eller annat arbete) bör de i samtliga fall gå genom ledaren
för ifrågavarande lägre organisation så att han
kan få ta ansvaret. På detta sätt uppnår man såväl
fördelning av arbetet som enhetlig centraliserad ledning. En avdelning
i en högre instans bör inte endast vända sig till sin motsvarighet
på den lägre nivån (till exempel bör en högre
avdelning som sysslar med organisation, propaganda eller spionbekämpning
inte vända sig endast till sin motsvarande avdelning på lägre
nivå) och lämna den person som har ledningen av hela den lägre
organisationen (såsom sekreteraren, ordföranden, direktören
eller skolrektorn) i okunnighet eller utan ansvar. Såväl den
som har ledningen av hela organisationen somden som har ansvaret för
den särskilda avdelningen bör informeras och båda ska
ges ansvar. Denna centraliserade metod, som förbinder arbetsfördelning
med enhetlig ledning, gör det möjligt att genom den person som
har hela ansvaret mobilisera ett stort antal kadrer — ibland till och
med en organisations hela personal — för att genomföra en särskild
uppgift och på det sättet övervinna bristen på kadrer
i enskilda avdelningar och att förvandla ett stort antal människor
till aktiva kadrer i det arbete som ska utföras. Detta är också
ett sätt att förbinda ledningen med massorna. Tag till exempel
granskningen av kaderbiografierna. Om detta arbete utförs isolerat,
om det sköts endast av några få människor i den
organisationsavdelning som har hand om detta arbete, kan det förvisso
inte bli väl utfört. Men om det utförs genom den administrativa
chefen för en viss organisation eller skola, som mobiliserar många
av eller till och med hela sin personal och många av eller till
och med alla sina studerande att delta i arbetet, samtidigt som de ledande
medlemmarna av organisationsavdelningen i den högre instansen ger
riktig vägledning och tillämpar principen att förbinda
ledningen med massorna, kommer uppgiften att granska kaderbiografierna
utan tvivel att bli tillfredsställande genomförd.
8. Man kan inte någonstädes
samtidigt ha flera centrala uppgifter. Vid varje tidpunkt kan det endast
förekomma en central uppgift, kompletterad med andra uppgifter, som
kommer i andra eller tredje hand. Följaktligen måste den person,
som har det högsta ansvaret på orten, ta hänsyn till kampens
historia och betingelser på platsen samt ställa de olika uppgifterna
i deras rätta ordning. Han bör inte utan någon egen planering
följa varje instruktion som kommer från de högre instanserna
och därigenom skapa en mängd av "centrala uppgifter" och ett
tillstånd av förvirring och oordning. Inte heller bör
en högre organisation tilldela en lägre organisation en mängd
uppgifter samtidigt, utan att ange dessas relativa betydelse och vikt
och vilken som är den centrala uppgiften, ty detta kommer att leda
till förvirring i de åtgärder de lägre organisationerna
har att vidta i sitt arbete och sålunda kommer inga bestämda
resultat att uppnås. En del av ledningens konst är att i ljuset
av de historiska betingelserna och de förhandenvarande omständigheterna
på varje plats ta hela läget med i beräkningen och i överensstämmelse
därmed planera och fatta ett riktigt beslut om var tyngdpunkten i
arbetet ska förläggas och turordningen i arbetet under varje
period, orubbligt genomföra beslutet och försäkra sig om
att bestämda resultat uppnås. Detta är också ett
problem om metoden för ledning, och man måste noga se till
att lösa det vid tillämpningen avprinciperna att förena
ledningen med massorna och det allmänna med det särskilda.
9. Detaljer rörande metoderna för
ledningen har inte behandlats här. Förhoppningen är att
kamraterna på alla orter själva ska utföra en del hårt
tankearbete och ge fritt spel åt sin egen skaparförmåga
på grundval av de här framlagda principerna. Ju hårdare
kampen är, desto nödvändigare är det för kommunister
att intimt förbinda sin ledning med de stora massornas krav och att
intimt förbinda allmänna uppmaningar med särskild vägledning
för att helt krossa de subjektiva och byråkratiska ledningsmetoderna.
Alla ledande kamrater i vårt parti måste ständigt ställa
de vetenskapliga marxistiska metoderna för ledningen emot de subjektiva,
byråkratiska ledningsmetoderna och använda de förra till
att övervinna de sistnämnda. Subjektiva människor och byråkrater
förstår inte principerna för att förena ledningen
med massorna och det allmänna med det särskilda; de hindrar
i hög grad utvecklingen av partiets arbete. För att bekämpa
subjektiva och byråkratiska ledningsmetoder måste vi både
på djupet och på bredden främja vetenskapliga marxistiska
ledningsmetoder.
NOTER
[*]Detta var en resolution till frågan
om metoderna för ledningen, vilken skrevs för Kinas kommunistiska
partis Centralkommitté.[TILLBAKA]
[1] J. V. Stalin, "Tysklands kommunistiska
partis utsikter och frågan om bolsjeviseringen", Works, eng.
uppl., Moskva 1954, band VII, s. 39.[TILLBAKA]
[2] G. Dimitrov,
Arbetarklassen mot fascismen, "Tal och slutord vid Kommunistiska
internationalens 7.e världskongress". Förlags ab Arbetarkultur,
Sthlm 1935, s. 97/98.[TILLBAKA]
1943 |
Ordförande
Mao Tse-tung |
|