Enhetsfronten i kulturarbetet[*]
Den 30 oktober 1944
Syftet med allt vårt arbete är
att störta den japanska imperialismen. Den japanska imperialismen
närmar sig liksom Hitler sin domedag. Men vi måste fortsätta
våra bemödanden, för endast på detta sätt kan
vi uppnå dess slutgiltiga störtande. I vårt arbete kommer
först kriget, sedan produktionen, sedan kulturarbetet. En armé
utan kultur är en tjockskallig armé, och en tjockskallig armé
kan inte besegra fienden.
Kulturen i de befriade områdena
har redan sin progressiva sida men den har alltjämt en efterbliven
sida. De befriade områdena har redan en ny kultur, en folkets kultur,
men det finns ganska många rester av feodalism kvar. Bland de l
500 000 människorna i gränsområdet Shensi—Kansu—Ningsia
finns mer än en miljon analfabeter, det finns 2 000 som utövar
trolldom, och de breda massorna står fortfarande under inflytande
av vidskepelse. Dessa är fiender inom folkets hjärnor. Det är
ofta svårare att bekämpa fienderna inom människors hjärnor
än att bekämpa den japanska imperialismen. Vi måste mana
massorna att resa sig i kamp mot sin egen analfabetism, vidskepelse och
ohygieniska vanor. För denna kamp är en bred enhetsfront oundgänglig.
Och denna enhetsfront måste vara särskilt bred på ett
ställe som gränsområdet Shensi—Kansu—Ningsia, vilket har
en gles befolkning, dåliga kommunikationer och en låg kulturell
grundval att utgå ifrån och som dessutom utkämpar ett
krig. Därför måste vi i vårt skolväsen ha inte
endast reguljära grundskolor och högre skolor utan också
spridda irreguljära byskolor, grupper för tidningsläsning
och klasser för att häva analfabetismen. Vi måste ha inte
enbart skolor av modern typ utan också utnyttja och omvandla byskolorna
av den gamla typen.
Inom de fria konsterna måste vi
ha inte enbart modern dramatik utan också Shensiopera och yangkodans.
Vi måste ha inte bara nya Shensioperor och nya yangkodanser
utan också utnyttja och steg för steg omvandla de gamla operasällskapen
och de gamla yangkodanstrupperna, som utgör 90 procent av
alla yangkodanstrupper. Detta tillvägagångssätt
är ännu nödvändigare på medicinens område.
I gränsområdet Shensi—Kansu—Ningsia är dödlighetsprocenten
för både människor och djur mycket hög, och samtidigt
tror många fortfarande på trolldom. Under sådana förhållanden
är det ingen lösning att enbart förlita sig på moderna
läkare. Moderna läkare har naturligtvis fördelar framför
läkare av den gamla typen, men om de inte bryr sig om folkets lidanden,
inte utbildar läkare för folket, inte förenar sig med de
mer än tusen läkare och veterinärer av den gamla typen
som finns inom gränsområdet och inte hjälper dem att göra
framsteg, kommer de i verkligheten att vara till hjälp för trollkarlarna
och visa likgiltighet inför den höga dödlighetsprocenten
bland människor och djur.
Det finns två principer för
enhetsfronten: den första är att enas, och den andra är
att kritisera, fostra och omvandla. Inom enhetsfronten är kapitulationism
felaktig och det gäller också sekterismen med dess exklusivitet
och förakt för andra. Vår uppgift är att ena oss
med alla intellektuella, konstnärer och läkare av den gamla
typen, vilka kan vara till nytta, att hjälpa dem, omvända dem
och omvandla dem. För att omvandla dem, måste vi först
enas med dem. Om vi gör detta riktigt, kommer de att välkomna
vår hjälp.
Vår kultur är en folkets kultur.
Våra kulturarbetare måste tjäna folket med stor entusiasm
och hängivenhet, och de måste förbinda sig med massorna,
inte skilja sig från massorna. För att göra detta måste
de handla i enlighet med massornas behov och önskningar. Allt arbete
som görs för massorna måste utgå från deras
behov och inte från någon individs önskningar, hur välmenande
dessa än må vara. Det händer ofta att massorna objektivt
behöver en viss förändring, men att de inte ännu är
subjektivt medvetna om detta behov, inte ännu är villiga eller
beslutna att genomföra förändringen. I sådana fall
bör vi tålmodigt vänta. Vi bör inte företa förändringen
förrän massornas flertal genom vårt arbete blivit medvetna
om behovet av den och är villiga och beslutna att genomföra
den. I annat fall kommer vi att isolera oss från massorna. Om de
inte är medvetna och villiga, kommer allt slag av arbete som kräver
deras deltagande att bli endast en formalitet och kommer att misslyckas.
Ordspråket "Brådska ger ingen framgång" betyder inte
att vi ska skynda på utan att vi inte ska förhasta oss; förhastande
leder enbart till misslyckanden. Detta gäller i alla slag av arbete
och särskilt i det kulturella- och utbildningsarbetet, vilket har
till syfte att omvandla massornas tänkande. Här finns två
principer: den ena är massornas verkliga behov och inte vad vi inbillar
oss att de behöver, och den andra är massornas önskningar;
de måste själva bestämma, vi ska inte bestämma för
dem.
NOTER
[*] Detta tal hölls vid en konferens
för arbetande inom kulturen och skolväsendet i gränsområdet
Shensi—Kansu—Ningsia.[TILLBAKA]
1944 |
Ordförande
Mao Tse-tung |
|